abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217977071
Beste Tesla-fans en critici,

Laten we duiken in het verhaal van Tesla, een bedrijf dat de autowereld op zijn kop heeft gezet en nog steeds voor vuurwerk zorgt, niet in de laatste plaats door de excentrieke CEO, Elon Musk. Hier is een korte schets van Tesla's historie, wat harde cijfers, de toekomstplannen, en een paar gedachten over de man achter het stuur.

Een Korte Geschiedenis
Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning, met als missie om elektrische auto's mainstream te maken. In 2004 stapte Elon Musk in met een flinke investering van $6,5 miljoen, wat Tesla's eerste grote financiële boost gaf. Hij nam in 2008 de rol van CEO over, na een roerige periode waarin het bedrijf op de rand van faillissement balanceerde. Onder Musk's leiding groeide Tesla van een nichespeler met de Roadster naar een wereldwijde krachtpatser met iconische modellen zoals de Model S, 3, X, Y en de Cybertruck.

Cijfers die Spreken
Marktkapitalisatie: Tesla's waarde schommelde recent rond de $1 biljoen, hoewel het aandeel sinds december 2024 een daling van ruim 10% zag, mede door Musk's politieke avonturen en een zwakkere vraag in Europa.

Verkoop: In Q1 2025 daalden de leveringen met 13%, de grootste daling in Tesla's geschiedenis. Toch blijft Tesla marktleider in EV's, met 1,8 miljoen voertuigen geleverd in 2024.

Innovatie: Tesla investeert zwaar in Full Self-Driving (FSD) en de Optimus-robot. Musk claimt dat autonomie en robotica de toekomst van het bedrijf zijn, met een geplande robotaxi-lancering in Austin in juni 2025.

Winst: De winst kelderde met 71% in recente cijfers, deels door prijsverlagingen en concurrentie. Toch steeg het aandeel met 58% sinds april 2025, wat optimisme weerspiegelt over Musk's visie.

De Toekomst
Tesla mikt op een revolutie in mobiliteit en technologie:

Robotaxi's: Musk belooft zelfrijdende Model Y's die zonder bestuurder klanten ophalen, met tests die al succesvol zijn in Austin.

Optimus: De humanïde robot van Tesla zou fabriekswerk en meer kunnen transformeren. Nvidia's CEO Jensen Huang noemt dit potentieel een "multi-triljoen dollar industrie".

Betaalbare EV's: Nieuwe, goedkopere modellen staan op de planning om de concurrentie met Chinese EV-makers aan te gaan.

Maar er zijn hobbels: dalende verkopen in Europa, vandalisme tegen Tesla-dealers door Musk's controverses, en zijn betrokkenheid bij Trump's DOGE-initiatief maken investeerders nerveus.

De Gestoorde Genius: Elon Musk
Elon Musk is een fenomeen: briljant, controversieel, en vaak polarizing. Hij runt niet alleen Tesla, maar ook SpaceX, Neuralink, The Boring Company en xAI, terwijl hij tot voor kort Trump adviseerde bij DOGE. Zijn uitspraken, zoals "Ik blijf CEO tenzij ik doodga" op het Qatar Economic Forum, tonen zijn vastberadenheid, maar ook zijn onvoorspelbaarheid. Critici wijzen op zijn politieke uitspraken, vermeende leugens (zoals over Tesla's financiering of gameprestaties), en een managementstijl die werknemers uitperst. Fans zien hem als een visionair die de wereld verandert, met risico's die bijna altijd vruchten afwerpen. Wat vind jij van Musk's rol? Is hij Tesla's grootste troef of een tikkende tijdbom?
pi_217977103
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 12:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zoals gezegd. Dit is geen objectief topic, al niet vanaf het begin,dit is gewoon een topic met een agenda.
Op zich eens, maar daar kunnen we wellicht een goede draai aan geven.

Echter, enkelen hier zijn steeds maar weer bezig om er een shitshow van te maken. En niet eens met nieuwe ‘argumenten’… nee, het is steeds hetzelfde stukje rood vlees.
pi_217977117
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Feit is dat de nieuwste model Y met FSD niet stopt bij een schoolbus die het stopteken voert.

Dat is 8x vastgesteld met de pers.
Logisch, want het is nog altijd FSD supervised.

Overigens is het maar 1x vastgesteld. Als je iets van wetenschap begrijpt, dan weet je dat.
  Moderator woensdag 18 juni 2025 @ 14:39:43 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217977440
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 13:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Op zich eens, maar daar kunnen we wellicht een goede draai aan geven.

Echter, enkelen hier zijn steeds maar weer bezig om er een shitshow van te maken. En niet eens met nieuwe ‘argumenten’… nee, het is steeds hetzelfde stukje rood vlees.
Nou, de TS van het eerste topic had natuurlijk al een agenda. Die agenda liet hij al in andere topics eerder zien, maar vervolgens is hij een topic gestart en dat is een reeks geworden.

Dat is ook wat ik eerder bedoelde, dat ik steeds meer denk dat dit éigenlijk niet eens zo zeer met Musk/Tesla an sich van doen heeft, maar dat alleen maar fungeert als kapstokje.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217977705
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Feit is dat de nieuwste model Y met FSD niet stopt bij een schoolbus die het stopteken voert.

Dat is 8x vastgesteld met de pers.
Waarom niet 10x? geloof er niet zo veel van om eerlijk te zijn. 8x uit 100x? 8x uit 250x?
Interesting....
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217977790
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 15:25 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Waarom niet 10x? geloof er niet zo veel van om eerlijk te zijn. 8x uit 100x? 8x uit 250x?
Interesting....
Nou ja, als je heb uitgevogeld dat FSD in de huidige vorm dat bordje niet herkent op de manier waarop je de test uitvoert kun je natuurlijk het blijven herhalen met dezelfde uitkomst.

Maar goed, het is van het niveau: deze metaaldetector is niet goed, want kan geen plastic wapens opsporen...
pi_217978240
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 15:25 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Waarom niet 10x? geloof er niet zo veel van om eerlijk te zijn. 8x uit 100x? 8x uit 250x?
Interesting....
In feite maakt het niet uit hoe vaak de test herhaald wordt en met hoeveel getuigen en aanwezige pers: het fanboy duo gelooft het toch niet.
Het is schier onmogelijk dat Tesla FSD een fout maakt.

Eenieder die dat aan kaart is een Tesla hater en elke test die het aantoont is nep.

En dan hebben we iemand die wanhopig FSD vergelijkt met een metaaldetector die geen plastic detecteert.
Een analogie die kant noch wal raakt.

We hebben het hier over een Tesla model Y die eind deze maand unsupervised door Austin rijdt.

Wellicht is de geofencing dusdanig ingericht dat de taxi geen schoolbussen tegen komt.

Ondertussen gaat de model Y eind deze maand zichzelf naar huis rijden.
Unsupervised dus.
Dat geeft toch het signaal dat de auto geheel autonoom zonder bestuurder kan rijden...

Waarom gebeurt dat dan niet in Austin?

Dit rammelt gewoon.

Maar dat mag niet besproken worden.

Want dan heb je een agenda.

Je zou bijna denken dat we op BNW zitten, discussiëren met maanlanding ontkenners...
pi_217978288
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 15:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ja, als je heb uitgevogeld dat FSD in de huidige vorm dat bordje niet herkent op de manier waarop je de test uitvoert kun je natuurlijk het blijven herhalen met dezelfde uitkomst.

Maar goed, het is van het niveau: deze metaaldetector is niet goed, want kan geen plastic wapens opsporen...
Dat bordje.

We hebben het over een joekel van een schoolbus met zwaailichten en een stopbord.
En over een situatie die al in 2022 is aangekaart.

Anno 2025, vlak voordat de model Y daar als taxi gaat rijden, blijkt de laatste versie van FSD de situatie nog steeds niet te herkennen....
pi_217978419
twitter


Tesla met supervised FSD belandt op de verkeerde weghelft na afslag...

Het systeem is niet feilloos.
pi_217978849
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 16:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
In feite maakt het niet uit hoe vaak de test herhaald wordt en met hoeveel getuigen en aanwezige pers: het fanboy duo gelooft het toch niet.
Het is schier onmogelijk dat Tesla FSD een fout maakt.

Eenieder die dat aan kaart is een Tesla hater en elke test die het aantoont is nep.

En dan hebben we iemand die wanhopig FSD vergelijkt met een metaaldetector die geen plastic detecteert.
Een analogie die kant noch wal raakt.

We hebben het hier over een Tesla model Y die eind deze maand unsupervised door Austin rijdt.

Wellicht is de geofencing dusdanig ingericht dat de taxi geen schoolbussen tegen komt.

Ondertussen gaat de model Y eind deze maand zichzelf naar huis rijden.
Unsupervised dus.
Dat geeft toch het signaal dat de auto geheel autonoom zonder bestuurder kan rijden...

Waarom gebeurt dat dan niet in Austin?

Dit rammelt gewoon.

Maar dat mag niet besproken worden.

Want dan heb je een agenda.

Je zou bijna denken dat we op BNW zitten, discussiëren met maanlanding ontkenners...
Heftig allemaal Wantie, ik zou Tesla dat filmpje maar sturen over die schoolbus. Wellicht kan je duizenden kids hen leven redden
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 16:56 schreef Wantie het volgende:
[ X ]

Tesla met supervised FSD belandt op de verkeerde weghelft na afslag...

Het systeem is niet feilloos.
Hier voor jou: "@elonmusk, hoe realistisch is unsupervised FSD in Austin eind juni? Wordt geofencing gebruikt om risico’s zoals schoolbussen te vermijden? En waarom zien we geen bredere toepassing als de Model Y zichzelf al naar huis kan rijden? Transparantie zou helpen!"
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217978944
Bekijk deze YouTube-video

Oh nee kijk een Waymo die een kind bezorgrobot aanrijdt op een zebrapad.
Heftig, stel je voor dat dit een kind was geweest.. nee dit is waymo internet then i can handle for today.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217978968
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:06 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Oh nee kijk een Waymo die een kind bezorgrobot aanrijdt op een zebrapad.
Heftig, stel je voor dat dit een kind was geweest.. nee dit is waymo internet then i can handle for today.
[VEM_modus]Dit is een onbetrouwbare bron in de vorm van een haatkanaal richting Waymo, het filmpje is in scène gezet. [/VEM_modus]
pi_217979097
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 16:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat bordje.

We hebben het over een joekel van een schoolbus met zwaailichten en een stopbord.
En over een situatie die al in 2022 is aangekaart.

Anno 2025, vlak voordat de model Y daar als taxi gaat rijden, blijkt de laatste versie van FSD de situatie nog steeds niet te herkennen....
Of dat blijkt is vers twee. Het zou niet de eerste keer zijn dat er iets al dan niet bewust is gedaan om de test een bepaalde kant op te krijgen. Wat dat betreft zijn de groepen die de test gedaan hebben openlijk biased (kun je gewoon zelf opzoeken, mocht je een keer geïnteresseerd zijn in feiten, maar een naam als 'Tesla Takedown' gebruik je niet voor een neutrale organisatie, is het wel?).

Maar het meest belangrijke is dat deze herkenning pas erin hoeft te zitten als de software overgaat in unsupervised.

Je bent dus de metaaldetector aan het verwijten dat deze plastic wapens niet herkent, terwijl het pas de modernere scanner is die dat wel behoort te kunnen.

[ Bericht 6% gewijzigd door VEM2012 op 18-06-2025 18:34:55 ]
pi_217979113
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 16:56 schreef Wantie het volgende:

Het systeem is niet feilloos.
Zodra het systeem feilloos is, is het al lang en breed unsupervised.

Het zal overigens nooit 100% feilloos zijn. Net als de remmen van jouw auto dat niet zijn. Heel af en toe zijn er auto's die niet stoppen als de bestuurder het rempedaal bedient...
pi_217979120
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
[VEM_modus]Dit is een onbetrouwbare bron in de vorm van een haatkanaal richting Waymo, het filmpje is in scène gezet. [/VEM_modus]
Ben je weer lekker op de man aan het posten?
pi_217979284
quote:
13s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ben je weer lekker op de man aan het posten?
Goed voorbeeld doet volgen.
pi_217979298
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Of dat blijkt is vers twee. Het zou niet de eerste keer zijn dat er iets al dan niet bewust is gedaan om de test een bepaalde kant op te krijgen. Wat dat betreft zijn de groepen die de test gedaan hebben openlijk biased (kun je gewoon zelf opzoeken, mocht je een keer geïnteresseerd zijn in feiten, maar een naam als 'Tesla Takedown' gebruik je niet voor een neutrale organisatie, is het wel?).

Maar het meest belangrijke is dat deze herkenning pas erin hoeft te zitten als de software overgaat in unsupervised.

Je bent dus de metaaldetector aan het verwijten dat deze plastic wapens niet herkent, terwijl het pas de modernere scanner is die dat wel behoort te kunnen.
Je bent dit, je bent dat...

Feit blijft dat dit al meer dan 2 jaar wordt aangetoond.

Ik snap dat je dat ongemakkelijk maakt.
pi_217979340
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Goed voorbeeld doet volgen.
O jee, we dalen weer af naar kleuterschool 'jij doet het ook'.
pi_217979368
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je bent dit, je bent dat...

Feit blijft dat dit al meer dan 2 jaar wordt aangetoond.

Ik snap dat je dat ongemakkelijk maakt.
Nee hoor. Het is logisch dat een functie die niet nodig is voor supervised niet in supervised zit.
pi_217979370
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juni 2025 18:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
O jee, we dalen weer af naar kleuterschool 'jij doet het ook'.
Je geeft tenminste toe dat je het zelf doet.
pi_217979382
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee hoor. Het is logisch dat een functie die niet nodig is voor supervised niet in supervised zit.
Klopt, terwijl alle auto's met bestuurders stoppen voor een schoolbus met zwaailichten en het stopteken, zoals de wet voorschrijft, mag Tesla FSD gewoon doorrijden.
Die heeft een speciale status.
pi_217979388
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je geeft tenminste toe dat je het zelf doet.
Wederom niet waar. Hier staat alleen dat jij dat beweert. Taalkundig doe je geregeld alsof je zwakzinnig bent, terwijl jouw retorische trucjes laten zien dat je dat niet bent.

Je weet donders goed dat als jij klaagt over dat ik op de man speel ik steevast reageer op wat jij schreef. Dat is niet op de man, zelfs niet als het over jou gaat.
pi_217979395
Het wordt druk in Austin: ook BNW start een proef met zelfrijdende taxi's.



Uber to Add Thousands of Self-Driving Electric VW Microbuses to Fleet
pi_217979397
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, terwijl alle auto's met bestuurders stoppen voor een schoolbus met zwaailichten en het stopteken, zoals de wet voorschrijft, mag Tesla FSD gewoon doorrijden.
Die heeft een speciale status.
Nou ben je gewoon heel zielig bezig.
pi_217979405
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wederom niet waar. Hier staat alleen dat jij dat beweert. Taalkundig doe je geregeld alsof je zwakzinnig bent, terwijl jouw retorische trucjes laten zien dat je dat niet bent.

Je weet donders goed dat als jij klaagt over dat ik op de man speel ik steevast reageer op wat jij schreef. Dat is niet op de man, zelfs niet als het over jou gaat.
Ja, dat jij je er met een woordenbrij probeert uit te lullen is mij bekend.

Veel succes daarmee.
pi_217979419
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ben je gewoon heel zielig bezig.
Nee, jij hebt geen argumenten meer.

Een Tesla hoeft zeker ook niet te stoppen voor een rood verkeerslicht.

Niet nodig of zo ..

De juiste rijbaan kiezen is ook niet van belang...
pi_217979450
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, jij hebt geen argumenten meer.

Een Tesla hoeft zeker ook niet te stoppen voor een rood verkeerslicht.

Niet nodig of zo ..

De juiste rijbaan kiezen is ook niet van belang...
Zoek het woord supervised anders een keertje op.

Je bent nu alweer enkele dagen niets anders aan het doen als shitposten, verdraaien van andermans woorden en stropopargumentatie aan het gebruiken.
pi_217979588
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zoek het woord supervised anders een keertje op.
Zoek de term Full Self Driving eens op, en leg dan nog eens uit waarom een Tesla met FSD niet volledig zelf hoeft te kunnen rijden.

Bij mij betreft is supervised full self driving dat de auto geheel zelfstandig kan rijden, maar nog wel supervisie nodig heeft omdat het systeem niet foutloos is.

Kennelijk betekent volledig zelfstandig rijden onder supervisie bij jou dat de auto niet volledig zelfstandig hoeft te kunnen rijden.

Verder gaat het hier om Austin, waar binnenkort deze model Y wagens zonder supervisie (teleoperators uitgezonderd) gaan rondrijden.

En die stoppen dan wèl bij een stopteken?

Wat is er precies anders aan die Y's?

Terwijl Tesla reclame maakt voor Y's die zichzelf naar de klant gaan rijden.

Die krijgen daarna zeker een update om het stoppen voor een stopteken weer te verwijderen.
Want dat hebben ze niet nodig.


quote:
Je bent nu alweer enkele dagen niets anders aan het doen als shitposten, verdraaien van andermans woorden en stropopargumentatie aan het gebruiken.
En weer op de man.
pi_217979829
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zoek de term Full Self Driving eens op, en leg dan nog eens uit waarom een Tesla met FSD niet volledig zelf hoeft te kunnen rijden.

Bij mij betreft is supervised full self driving dat de auto geheel zelfstandig kan rijden, maar nog wel supervisie nodig heeft omdat het systeem niet foutloos is.

Kennelijk betekent volledig zelfstandig rijden onder supervisie bij jou dat de auto niet volledig zelfstandig hoeft te kunnen rijden.

Verder gaat het hier om Austin, waar binnenkort deze model Y wagens zonder supervisie (teleoperators uitgezonderd) gaan rondrijden.

En die stoppen dan wèl bij een stopteken?

Wat is er precies anders aan die Y's?

Terwijl Tesla reclame maakt voor Y's die zichzelf naar de klant gaan rijden.

Die krijgen daarna zeker een update om het stoppen voor een stopteken weer te verwijderen.
Want dat hebben ze niet nodig.
[..]
En weer op de man.
Het is duidelijk dat jij kennelijk te dom bent of doet om je te leren wat op de man spelen is…

Maar goed: jouw verwachting van FSD op basis van de naam is jouw probleem. Je hebt het nu duidelijk gemaakt, hoef je daar niet meer dagelijks op terug te komen.
pi_217979832
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:05 schreef Wantie het volgende:
Het wordt druk in Austin: ook BNW start een proef met zelfrijdende taxi's.

[ afbeelding ]

Uber to Add Thousands of Self-Driving Electric VW Microbuses to Fleet
Ondertussen opent Amazon een robottaxi fabriek die 10.000 wagens kan produceren

De robottaxi markt begint nu echt los te barsten.

Zoox opent eerste robotaxi-fabriek en daagt Tesla en Waymo uit

De VW bus gaat zich onder andere richten op het ontsluiten van het platteland, waar busdiensten steeds schaarser worden.
Een interessante ontwikkeling, zeker als Tesla ook met zijn autonome FSD bus komt.

Oplossing voor Nederlandse OV
Sascha Meyer, de baas van MOIA ziet de ID. Buzz als mogelijke oplossing in het openbaar vervoer voor buitengebieden. Meyer: ”Autonome voertuigen kunnen helpen bij het aanpakken van uitdagingen als het groeiende chauffeurstekort en de lage servicevraag in buitengebieden. Met het AD-ecosysteem en de ID. Buzz AD creëren we een mobiliteitsaanbod waarmee exploitanten van autonome wagenparken zowel steden, buitenwijken als het platteland kunnen bedienen.”


[ Bericht 25% gewijzigd door Wantie op 18-06-2025 20:43:47 ]
pi_217979850
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..

Maar goed: jouw verwachting van FSD op basis van de naam is jouw probleem. Je hebt het nu duidelijk gemaakt, hoef je daar niet meer dagelijks op terug te komen.
Ja, precies.

Tesla Robottaxi's met FSD hoeven wat jou betreft niet te stoppen bij een schoolbus met zwaailichten en het stopteken.

Dat heb je meer dan duidelijk gemaakt.

Je persoonlijke sneren leiden daar niet van af...
pi_217979870
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is duidelijk dat jij kennelijk te dom bent of doet om je te leren wat op de man spelen is…


En ook dat is op de man.

Wanneer iemand 'op de man speelt' tijdens een discussie, betekent dit dat diegene de persoonlijke eigenschappen, motieven of omstandigheden van de tegenstander aanvalt, in plaats van in te gaan op de inhoud van het argument. Het is een drogreden die ook wel een argumentum ad hominem (Latijn voor 'argument gericht op de persoon') wordt genoemd.
In plaats van de feiten, logica of geldigheid van het standpunt te weerleggen, verschuift de aandacht naar de persoon die het standpunt inneemt. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld door:
* Beledigingen of persoonlijke aanvallen: Iemands intelligentie, karakter of uiterlijk bekritiseren.
* Twijfel zaaien over iemands motieven: Suggereren dat iemand een standpunt inneemt vanwege egoïstische redenen of verborgen agenda's.
* Verwijzen naar iemands verleden of omstandigheden: Bijvoorbeeld iemands beroep, nationaliteit, politieke voorkeur of persoonlijke geschiedenis gebruiken om een argument te ondermijnen.
* Het 'jij-bak-argument': De kritiek op jou terugkaatsen naar de ander ("Ja, maar jij doet precies hetzelfde!").
Waarom is 'op de man spelen' problematisch?
* Het leidt af van de inhoud: De discussie gaat niet meer over het onderwerp, maar over de personen.
* Het is vaak kwetsend en demotiverend: Het kan de discussie verzieken en mensen ontmoedigen om deel te nemen.
* Het draagt niet bij aan een oplossing: Het levert geen constructieve bijdrage aan het vinden van de waarheid of een oplossing voor het probleem.
* Het is een zwaktebod: Vaak speelt iemand op de man wanneer diegene geen goede tegenargumenten heeft op de inhoud.
Kortom, 'op de man spelen' is een onproductieve en oneerlijke manier van discussiëren die vermeden moet worden als je tot een zinvolle uitkomst wilt komen.
pi_217980079
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, precies.

Tesla Robottaxi's met FSD hoeven wat jou betreft niet te stoppen bij een schoolbus met zwaailichten en het stopteken.

Dat heb je meer dan duidelijk gemaakt.

Je persoonlijke sneren leiden daar niet van af...
Nee, dat heb ik niet gezegd. De discussie ging immers niet over robotaxi's. Het ging over een gewone Model Y. Wederom verdraai je mijn woorden.
pi_217980120
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
En ook dat is op de man.

Wanneer iemand 'op de man speelt' tijdens een discussie, betekent dit dat diegene de persoonlijke eigenschappen, motieven of omstandigheden van de tegenstander aanvalt, in plaats van in te gaan op de inhoud van het argument. Het is een drogreden die ook wel een argumentum ad hominem (Latijn voor 'argument gericht op de persoon') wordt genoemd.
In plaats van de feiten, logica of geldigheid van het standpunt te weerleggen, verschuift de aandacht naar de persoon die het standpunt inneemt. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld door:
* Beledigingen of persoonlijke aanvallen: Iemands intelligentie, karakter of uiterlijk bekritiseren.
* Twijfel zaaien over iemands motieven: Suggereren dat iemand een standpunt inneemt vanwege egoïstische redenen of verborgen agenda's.
* Verwijzen naar iemands verleden of omstandigheden: Bijvoorbeeld iemands beroep, nationaliteit, politieke voorkeur of persoonlijke geschiedenis gebruiken om een argument te ondermijnen.
* Het 'jij-bak-argument': De kritiek op jou terugkaatsen naar de ander ("Ja, maar jij doet precies hetzelfde!").
Waarom is 'op de man spelen' problematisch?
* Het leidt af van de inhoud: De discussie gaat niet meer over het onderwerp, maar over de personen.
* Het is vaak kwetsend en demotiverend: Het kan de discussie verzieken en mensen ontmoedigen om deel te nemen.
* Het draagt niet bij aan een oplossing: Het levert geen constructieve bijdrage aan het vinden van de waarheid of een oplossing voor het probleem.
* Het is een zwaktebod: Vaak speelt iemand op de man wanneer diegene geen goede tegenargumenten heeft op de inhoud.
Kortom, 'op de man spelen' is een onproductieve en oneerlijke manier van discussiëren die vermeden moet worden als je tot een zinvolle uitkomst wilt komen.

Kennelijk lees je erover heen wat de crux is...

Reageren op wat iemand schrijft: niet op de man.

Reageren op de schrijver, ipv zijn argumenten: wel op de man.

Maar goed, ik ga er nog steeds van uit dat je dat best snapt, maar dat je graag de slachtofferrol pakt terwijl je feitelijk aan het trollen bent.
pi_217980179
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, dat heb ik niet gezegd. De discussie ging immers niet over robotaxi's. Het ging over een gewone Model Y. Wederom verdraai je mijn woorden.
En wat is er precies anders aan de model Y die dit weekend als taxi gaat rijden en vanaf het weekend erna zichzelf naar de klant rijdt?
pi_217980188
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kennelijk lees je erover heen wat de crux is...

Reageren op wat iemand schrijft: niet op de man.

Reageren op de schrijver, ipv zijn argumenten: wel op de man.

Maar goed, ik ga er nog steeds van uit dat je dat best snapt, maar dat je graag de slachtofferrol pakt terwijl je feitelijk aan het trollen bent.
Even kijken:

Het is duidelijk dat jij kennelijk te dom bent

Beledigingen of persoonlijke aanvallen: Iemands intelligentie, karakter of uiterlijk bekritiseren.

Op de man dus.
pi_217980365
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Maar goed: jouw verwachting van FSD op basis van de naam is jouw probleem. Je hebt het nu duidelijk gemaakt, hoef je daar niet meer dagelijks op terug te komen.
Weet je wat nou het leuke is?

Volgens Musk zit er geen verschil tussen supervised en unsupervised FSD software...

Die memo heb je kennelijk gemist.

Nou, leg eens opnieuw uit waarom FSD geen functionaliteit hoeft te hebben om een stopbord te herkennen.

twitter


[ Bericht 13% gewijzigd door Wantie op 18-06-2025 21:04:14 ]
pi_217980471
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
En wat is er precies anders aan de model Y die dit weekend als taxi gaat rijden en vanaf het weekend erna zichzelf naar de klant rijdt?
Om te beginnen dat er niemand fysiek achter het stuur zit.
pi_217980485
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Even kijken:

Het is duidelijk dat jij kennelijk te dom bent

Beledigingen of persoonlijke aanvallen: Iemands intelligentie, karakter of uiterlijk bekritiseren.

Op de man dus.
Het feit dat je een deel van de zin weglaat, welke zeer belangrijk is in dezen laat zien dat je donders goed weet dat je geen punt hebt.

Weer een stropop dus. Klasse!
pi_217980487
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Om te beginnen dat er niemand fysiek achter het stuur zit.
Wie gaat dan de rem bedienen bij een stop bord?
Want dat hoeft de auto zelf niet te kunnen zeg je..

Immers: full self driving betekent niet dat de auto in staat is tot full self driving.
pi_217980492
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Weet je wat nou het leuke is?

Volgens Musk zit er geen verschil tussen supervised en unsupervised FSD software...

Die memo heb je kennelijk gemist.

Nou, leg eens opnieuw uit waarom FSD geen functionaliteit hoeft te hebben om een stopbord te herkennen.

[ x ]
Capable ziet op hardware. Mijn Model S Plaid is bv FSD capable. Maar ik heb toch echt EAP.

De software is dus het verschil.
pi_217980493
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het feit dat je een deel van de zin weglaat, welke zeer belangrijk is in dezen laat zien dat je donders goed weet dat je geen punt hebt.

Weer een stropop dus. Klasse!
Astu.

In plaats van de feiten, logica of geldigheid van het standpunt te weerleggen, verschuift de aandacht naar de persoon die het standpunt inneemt. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld door:
* Beledigingen of persoonlijke aanvallen: Iemands intelligentie, karakter of uiterlijk bekritiseren


Graag gedaan.
pi_217980521
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Capable ziet op hardware. Mijn Model S Plaid is bv FSD capable. Maar ik heb toch echt EAP.

De software is dus het verschil.
Nope, software is hetzelfde.

Momenteel wordt in Austin de nieuwste versie van FSD getest, die wordt later in de Main branche gezet.
Dat gaat vervolgens via updates naar de bestaande Tesla's.

Het man zijn dat jouw barrel te oud is voor de update, maar als jij een nieuwe Tesla koopt, zoals is gebruikt in de test, dan bevat die de nieuwste versie van FSD, die binnenkort gelijk is aan die van de Model Y auto's in Austin die deze versie nu testen.

Wie weet is die volgens jou overbodige functie daar wel aan toegevoegd.
Dan kan dit hoofdstuk na 3 jaar gesloten worden.
pi_217980582
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wie gaat dan de rem bedienen bij een stop bord?
Want dat hoeft de auto zelf niet te kunnen zeg je..

Immers: full self driving betekent niet dat de auto in staat is tot full self driving.
press@tesla.com
pi_217980595
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nope, software is hetzelfde.

Momenteel wordt in Austin de nieuwste versie van FSD getest, die wordt later in de Main branche gezet.
Dat gaat vervolgens via updates naar de bestaande Tesla's.

Het man zijn dat jouw barrel te oud is voor de update, maar als jij een nieuwe Tesla koopt, zoals is gebruikt in de test, dan bevat die de nieuwste versie van FSD, die binnenkort gelijk is aan die van de Model Y auto's in Austin die deze versie nu testen.

Wie weet is die volgens jou overbodige functie daar wel aan toegevoegd.
Dan kan dit hoofdstuk na 3 jaar gesloten worden.
Je roept maar gewoon dingen de afgelopen paar topics, dan dode kinderen, alarmlichten op schoolbussen. Ene keer supervised andere non supervised.

Accepteer nou dat Tesla's software elke dag beter wordt, FSD wordt dagelijks mee gereden wat ook weer unsupervised ten goede komt.

Een Tesla Model S uit 2013 ontvangt trouwens nog steeds software updates. 12 jaar later. Dat doet geen enkel autobedrijf, laat staan bijvoorbeeld Mobiele telefoonmakers.

Tesla is hierin gewoon koning, moet ik ook toekennen als BMW rijder, maar BMW rij je niet om de software.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217980600
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Astu.

In plaats van de feiten, logica of geldigheid van het standpunt te weerleggen, verschuift de aandacht naar de persoon die het standpunt inneemt. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld door:
* Beledigingen of persoonlijke aanvallen: Iemands intelligentie, karakter of uiterlijk bekritiseren


Graag gedaan.
Nou kun je de stropop wel herhalen, maar dat maakt het niet waar. Net zoals jij heel vaak hebt gezegd trans women are women en hell’s bells blijken het toch gewoon mannen te zijn gebleven (met wat uiterlijke veranderingen).
pi_217980631
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
press@tesla.com
Oh, Tesla is hier duidelijk over.

Jij bent degene die daar van afwijkt om goed te praten dat FSD niet stopt bij een schoolbus, waarbij je zelfs zo ver gaat met beweren dat Full Self Driving niet betekent dat de auto Full Self Driving moet kunnen..

Het is te kolderiek voor woorden.

Gelukkig is Musk daar helder over: er zit geen verschil in software tussen supervised en unsupervised FSD.

Alle geschikte Tesla's krijgen de FSD update die nu wordt getest in Austin.
pi_217980638
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou kun je de stropop wel herhalen, maar dat maakt het niet waar. Net zoals jij heel vaak hebt gezegd trans women are women en hell’s bells blijken het toch gewoon mannen te zijn gebleven (met wat uiterlijke veranderingen).
Ah, de transkaart :R
pi_217980643
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nope, software is hetzelfde.

Momenteel wordt in Austin de nieuwste versie van FSD getest, die wordt later in de Main branche gezet.
Dat gaat vervolgens via updates naar de bestaande Tesla's.

Het man zijn dat jouw barrel te oud is voor de update, maar als jij een nieuwe Tesla koopt, zoals is gebruikt in de test, dan bevat die de nieuwste versie van FSD, die binnenkort gelijk is aan die van de Model Y auto's in Austin die deze versie nu testen.

Wie weet is die volgens jou overbodige functie daar wel aan toegevoegd.
Dan kan dit hoofdstuk na 3 jaar gesloten worden.
Barrel… Ze is drie maanden oud. Track pack erbij. Optie hier, optie daar… anderhalve ton uit eigen zak.

Dit was natuurlijk wel op de man (ook al heb je een backfire te pakken als geen ander), gek dat je altijd te onpas daarover klaagt en het zelf iedere keer doet.

Wat is jouw bron dat de software hetzelfde is als FSD unsupervised? En als dat al klaar is, waarom vraagt Tesla dan nu nog geen goedkeuring daarvoor aan?
pi_217980655
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, Tesla is hier duidelijk over.

Jij bent degene die daar van afwijkt om goed te praten dat FSD niet stopt bij een schoolbus, waarbij je zelfs zo ver gaat met beweren dat Full Self Driving niet betekent dat de auto Full Self Driving moet kunnen..

Het is te kolderiek voor woorden.

Gelukkig is Musk daar helder over: er zit geen verschil in software tussen supervised en unsupervised FSD.

Alle geschikte Tesla's krijgen de FSD update die nu wordt getest in Austin.
Ja. En wat zegt dat dan? Je mist kennelijk nogal wat begrip. Om te beginnen aangaande de aard van de software.
pi_217980660
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ah, de transkaart :R
Ja, als je hele domme dingen hebt gezegd, dan worden die nog wel eens in je gezicht gesmeerd. Zeker als je een tijdje aan het jennen bent. :)
pi_217980677
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:33 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Je roept maar gewoon dingen de afgelopen paar topics, dan dode kinderen, alarmlichten op schoolbussen. Ene keer supervised andere non supervised.

Accepteer nou dat Tesla's software elke dag beter wordt, FSD wordt dagelijks mee gereden wat ook weer unsupervised ten goede komt.

Een Tesla Model S uit 2013 ontvangt trouwens nog steeds software updates. 12 jaar later. Dat doet geen enkel autobedrijf, laat staan bijvoorbeeld Mobiele telefoonmakers.

Tesla is hierin gewoon koning, moet ik ook toekennen als BMW rijder, maar BMW rij je niet om de software.
Uiteraard wordt de software steeds beter.
Dat is de discussie niet.

En aangezien Tesla druk aan het testen is met verbeterde FSD software in Austin en pas los gaat als ze er zeker van zijn dat deze goed werkt, plus dat ze op een heel beperkte schaal beginnen met teleoperators en geofencing, laat zien dat Tesla er gelukkig anders in staat dan de fanboys hier.

Wat ik net al aangaf, wellicht dat dit hoofdstuk dan kan worden afgesloten.

Kunnen we nog hartelijk lachen om de opmerkingen dat volledig zelfstandig rijden niet betekent dat de auto volledig zelfstandig rijdt.

Zelfs de betekenis van woorden wordt veranderd om het gelijk te behalen
pi_217980685
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, als je hele domme dingen hebt gezegd, dan worden die nog wel eens in je gezicht gesmeerd. Zeker als je een tijdje aan het jennen bent. :)
En dan kom je met transgenders _O-

Echt, een enorm zwaktebod.
pi_217980765
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
En dan kom je met transgenders _O-

Echt, een enorm zwaktebod.
Wait, what? Je hebt nog dommere dingen gezegd?

Zou ik niet mee te koop lopen als ik jou was.

Waar blijven de bronnen waar ik om heb gevraagd?
pi_217980790
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Uiteraard wordt de software steeds beter.
Dat is de discussie niet.

En aangezien Tesla druk aan het testen is met verbeterde FSD software in Austin en pas los gaat als ze er zeker van zijn dat deze goed werkt, plus dat ze op een heel beperkte schaal beginnen met teleoperators en geofencing, laat zien dat Tesla er gelukkig anders in staat dan de fanboys hier.

Wat ik net al aangaf, wellicht dat dit hoofdstuk dan kan worden afgesloten.

Kunnen we nog hartelijk lachen om de opmerkingen dat volledig zelfstandig rijden niet betekent dat de auto volledig zelfstandig rijdt.

Zelfs de betekenis van woorden wordt veranderd om het gelijk te behalen
De auto kan weldegelijk volledig zelfstandig rijden.

Net als dat ik dat kan met een heerlijk flesje vodka achter de kiezen.

Alleen: in beide gevallen is het niet veilig genoeg, daarom heeft de software supervisie nodig en ik met dat flesje vodka een taxi.
pi_217980993
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De auto kan weldegelijk volledig zelfstandig rijden.

Net als dat ik dat kan met een heerlijk flesje vodka achter de kiezen.

Alleen: in beide gevallen is het niet veilig genoeg, daarom heeft de software supervisie nodig en ik met dat flesje vodka een taxi.
Grappig, nu zeg je hetzelfde als wat ik zei.
pi_217981009
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wait, what? Je hebt nog dommere dingen gezegd?
Waar heb jij het nu weer over...


quote:
Zou ik niet mee te koop lopen als ik jou was.
Jij laat hier je obsessie voor transgenders zien.
Niet opeens de boel omdraaien.
Ik zie totaal geen verband met full self driving.


quote:
Waar blijven de bronnen waar ik om heb gevraagd?
Bronnen met betrekking tot wat precies?
pi_217981408
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 22:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Grappig, nu zeg je hetzelfde als wat ik zei.
Jij schreef toch echt dat de auto niet zelfstandig kan rijden…
pi_217981413
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 22:28 schreef Wantie het volgende:
Bronnen met betrekking tot wat precies?
Dat FSD supervised en FSD unsupervised hetzelfde zijn.
pi_217981755
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee hoor. Het is logisch dat een functie die niet nodig is voor supervised niet in supervised zit.
Ah, dus als je de bestuurder weghaalt, kan de AI het ineens wel? Ja, dat zegt Musk ook altijd: "Het beste onderdeel is geen onderdeel." Dus hoe meer je weghaalt, hoe beter het allemaal werkt. Daarom ook alleen camera's.

Het ligt dan voor de hand de camera's en de computer ook weg te doen. Dan moet het perfect werken. Dan hoef je ook de AI niet meer te trainen, dat spaart weer een hoop werk en problemen. En dat maakt het ook veel gemakkelijker een wereldwijde vergunning aan te vragen.

Kun je die eigenlijk ook niet weglaten? Dat is ook heel Musk: alle regels negeren die je niet aan staan en gewoon blijven procederen tot ze het opgeven. Dat is eigenlijk ook hetzelfde idee: "de beste regel is geen regel." Maar het heeft wat meer voeten in de aarde.
pi_217981756
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juni 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ben je gewoon heel zielig bezig.
Ja, gezien vanuit jouw ivoren toren is al dat ongeloof maar droevig en futiel. Want Musk gaat toch wel winnen. Misschien met wat hulp van zelfmoordchauffeurs, zoals we in het vorige topic zaken. Terwijl het weglaten van de chauffeur alleen maar voordelen heeft, dus daar hoeven die mensen hun leven niet voor op te offeren. Stuur de auto gewoon zelf naar de winkel.
pi_217981758
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kennelijk lees je erover heen wat de crux is...

Reageren op wat iemand schrijft: niet op de man.

Reageren op de schrijver, ipv zijn argumenten: wel op de man.

Maar goed, ik ga er nog steeds van uit dat je dat best snapt, maar dat je graag de slachtofferrol pakt terwijl je feitelijk aan het trollen bent.
Nee, de crux is alle argumenten gewoon negeren, want het heeft geen nut daar op te reageren als je van te voren al weet dat Musk alle concurrente gewoon wegveegt. Er is helemaal geen discussie mogelijk.
pi_217981759
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja. En wat zegt dat dan? Je mist kennelijk nogal wat begrip. Om te beginnen aangaande de aard van de software.
Ja, ik denk inderdaad niet dat je ook maar enig idee hebt hoe het allemaal werkt. Dat soort kritiek kun je misschien beter aan de techneuten overlaten.
pi_217981868
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 23:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij schreef toch echt dat de auto niet zelfstandig kan rijden…
Nou, kom op, citeer dat eens.
pi_217981870
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 01:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, dus als je de bestuurder weghaalt, kan de AI het ineens wel? Ja, dat zegt Musk ook altijd: "Het beste onderdeel is geen onderdeel." Dus hoe meer je weghaalt, hoe beter het allemaal werkt. Daarom ook alleen camera's.

Het ligt dan voor de hand de camera's en de computer ook weg te doen. Dan moet het perfect werken. Dan hoef je ook de AI niet meer te trainen, dat spaart weer een hoop werk en problemen. En dat maakt het ook veel gemakkelijker een wereldwijde vergunning aan te vragen.

Kun je die eigenlijk ook niet weglaten? Dat is ook heel Musk: alle regels negeren die je niet aan staan en gewoon blijven procederen tot ze het opgeven. Dat is eigenlijk ook hetzelfde idee: "de beste regel is geen regel." Maar het heeft wat meer voeten in de aarde.
Ja, maf niet?

En vervolgens beweert hij dit:
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 23:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij schreef toch echt dat de auto niet zelfstandig kan rijden…
Terwijl hij met zijn opmerking in feite beweert dat FSD niet zelfstandig hoeft te kunnen rijden.
pi_217981873
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 23:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij schreef toch echt dat de auto niet zelfstandig kan rijden…
Oh, dat staat in het Twitter draadje waar ik naar gelinkt heb.

Daarin zegt Musk duidelijk dat in Austin de nieuwste versie van FSD getest wordt, en dat die beschikbaar zal worden in de Main branche zodra ze daarmee klaar zijn. En dat is naar verwachting deze zomer, en dan hebben alle Tesla's die de FSD update ontvangen dezelfde FSD als de robottaxi.

Zoek zelf de draad maar op in de geschiedenis, zodat je kunt zoeken naar welke woorden je kunt verdraaien om je gelijk te krijgen dat supervised FSD niet zelfstandig (onder supervisie, anders val je daar weer over) hoeft te kunnen rijden.
pi_217982004
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 01:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, ik denk inderdaad niet dat je ook maar enig idee hebt hoe het allemaal werkt. Dat soort kritiek kun je misschien beter aan de techneuten overlaten.
Pas deze norm maar eens op jezelf toe. Momenteel kun je niet eens bij de Mac een baantje krijgen om de wc schoon te maken, dus…
pi_217982006
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:31 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, kom op, citeer dat eens.
Ok

quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:44 schreef Wantie het volgende:

Kunnen we nog hartelijk lachen om de opmerkingen dat volledig zelfstandig rijden niet betekent dat de auto volledig zelfstandig rijdt.

Zelfs de betekenis van woorden wordt veranderd om het gelijk te behalen
pi_217982018
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:33 schreef Wantie het volgende:

Terwijl hij met zijn opmerking in feite beweert dat FSD niet zelfstandig hoeft te kunnen rijden.
Probeer daar maar eens een citaat van te produceren.
pi_217982034
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 06:37 schreef Wantie het volgende:

Daarin zegt Musk duidelijk dat in Austin de nieuwste versie van FSD getest wordt, en dat die beschikbaar zal worden in de Main branche zodra ze daarmee klaar zijn. En dat is naar verwachting deze zomer, en dan hebben alle Tesla's die de FSD update ontvangen dezelfde FSD als de robottaxi.

Zoek zelf de draad maar op in de geschiedenis, zodat je kunt zoeken naar welke woorden je kunt verdraaien om je gelijk te krijgen dat supervised FSD niet zelfstandig (onder supervisie, anders val je daar weer over) hoeft te kunnen rijden.
Je hebt kennelijk gemist dat de robotaxi’s in eerste instantie net zo gemankeerd rondrijden als de Waymo’s. Nog afgezien van dat dezelfde software niet betekent dezelfde modus.
pi_217984352
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 07:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je hebt kennelijk gemist dat de robotaxi’s in eerste instantie net zo gemankeerd rondrijden als de Waymo’s. Nog afgezien van dat dezelfde software niet betekent dezelfde modus.
Ik vind het prima dat jij het oneens bent met Musk.
pi_217984363
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 07:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Probeer daar maar eens een citaat van te produceren.
Is gewoon terug te lezen.
Jij vindt dat supervised FSD geen stopborden hoeft te herkennen.

En nu ontken je dat.
pi_217984366
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik vind het prima dat jij het oneens bent met Musk.
Ik ben het zo vaak oneens met Musk. Maar eerlijk gezegd zal het mij jeuken of jij dat ok vindt of niet... ;)
pi_217984378
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Is gewoon terug te lezen.
Jij vindt dat supervised FSD geen stopborden hoeft te herkennen.

En nu ontken je dat.
Stopborden herkennen =/= zelfstandig kunnen rijden. Dus je moet weer woorden gaan verdraaien om een punt te maken.

Toen jij mij gisteren om een citaat vroeg van iets wat jij ontkende gezegd te hebben kon ik die zonder problemen produceren en waren de woorden 1:1 gelijk.
pi_217984402
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 07:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Pas deze norm maar eens op jezelf toe. Momenteel kun je niet eens bij de Mac een baantje krijgen om de wc schoon te maken, dus…
Gelukkig heb ik meer verstand van techniek :)
  donderdag 19 juni 2025 @ 12:31:06 #76
65846 Bocaj
47th President.
pi_217984405
Nou, mooi toch?

Je zou wel dom zijn om er voor 100% erop te gaan vertrouwen.
Maar domme mensen heb je overal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217984419
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Stopborden herkennen =/= zelfstandig kunnen rijden. Dus je moet weer woorden gaan verdraaien om een punt te maken.

Toen jij mij gisteren om een citaat vroeg van iets wat jij ontkende gezegd te hebben kon ik die zonder problemen produceren en waren de woorden 1:1 gelijk.
Dus de bestuurder zit daar om te remmen als hij of zij ziet dat de computer iets fout doet? Het is dus toch een essentiële schakel in het geheel? Je vraagt je dan toch af, hoeveel procent van de tijd die backupbestuurder in Austin straks zit mee te kijken.
  donderdag 19 juni 2025 @ 12:36:22 #78
65846 Bocaj
47th President.
pi_217984439
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2025 16:56 schreef Wantie het volgende:
[ X ]

Tesla met supervised FSD belandt op de verkeerde weghelft na afslag...

Het systeem is niet feilloos.
Kent hij het verschil tussen links of rechts rijden? (links en rechts rijdende landen) Zou makkelijk aan te leren zijn lijkt mij.
Ik denk dat hij dit zag als een 2 baans (snel)weg.
pi_217984522
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gelukkig heb ik meer verstand van techniek :)
Nee, heb je niet. Anders had je al lang en breed een baan gehad. Zeker op het gebied van AI is er enorm veel vraag naar goede mensen en er zijn genoeg bedrijven die werken met autodidacten. Mits ze geen waanbeelden hebben ten aanzien van hun kunde, maar echt presteren.
  Moderator donderdag 19 juni 2025 @ 12:51:20 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217984539
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, heb je niet. Anders had je al lang en breed een baan gehad. Zeker op het gebied van AI is er enorm veel vraag naar goede mensen en er zijn genoeg bedrijven die werken met autodidacten. Mits ze geen waanbeelden hebben ten aanzien van hun kunde, maar echt presteren.
Nee. Nee nee, want dát ligt aan anderen, weet je nog.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217984542
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:36 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Kent hij het verschil tussen links of rechts rijden? (links en rechts rijdende landen) Zou makkelijk aan te leren zijn lijkt mij.
Ik denk dat hij dit zag als een 2 baans (snel)weg.
Ik denk eerder dat om wat voor reden dan ook de meest rechtse lijn niet herkend werd en daarom het systeem maar twee lijnen zag.

Maar goed, het is een fout en hopelijk is er een bugreport uitgestuurd.
pi_217984555
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee. Nee nee, want dát ligt aan anderen, weet je nog.
I ain't playing that shit.
  Moderator donderdag 19 juni 2025 @ 12:58:34 #83
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217984578
quote:
6s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
I ain't playing that shit.
Nee natuurlijk ligt het niet aan anderen. Hoe vaker het aan anderen ligt, hoe meer het aan jou ligt, want immers, de enige gemeenschappelijke factor....etc.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217984782
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee natuurlijk ligt het niet aan anderen. Hoe vaker het aan anderen ligt, hoe meer het aan jou ligt, want immers, de enige gemeenschappelijke factor....etc.
Ik had door dat je het niet echt meende... ;)
pi_217986175
Ik reed vandaag over de snelweg en zag allemaal trucks vol met Tesla Model Y Junipers richting het westen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217986177
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Stopborden herkennen =/= zelfstandig kunnen rijden. Dus je moet weer woorden gaan verdraaien om een punt te maken.


Stopborden herkennen is onderdeel van zelfstandig rijden.
Iemand die geen stopborden herkent kan niet zelfstandig rijden.
pi_217986183
quote:
11s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:45 schreef epicbeardman het volgende:
Ik reed vandaag over de snelweg en zag allemaal trucks vol met Tesla Model Y Junipers.
Gaaf gezicht lijkt me dat.
pi_217986199
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Gaaf gezicht lijkt me dat.
Dat viel nog wel mee, maar meer dat ze eindelijk beetje op stoom beginnen te komen met leveringen. Zullen alle leaserijders blij mee zijn op tweakers
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217986212
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, heb je niet. Anders had je al lang en breed een baan gehad.
Het een sluit het andere niet uit.

Vriend van mij weet ongelooflijk veel van techniek.
Maar werkt al 35 jaar niet.
pi_217986216
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 07:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ok
[..]

Daar schrijf ik niet dat ik dat zeg...

Faal :G
pi_217986228
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben het zo vaak oneens met Musk. Maar eerlijk gezegd zal het mij jeuken of jij dat ok vindt of niet... ;)
Blijft lachen, Musk zegt dat er geen onderscheid is in de FSD software, behalve dat de versie van de robottaxi nog in testfase is, jij bent het daarmee oneens...
pi_217986317
Ondertussen worden er bij Stellantis weer 33.000 Nederlandse Citroen's teruggeroepen en mogen niet meer de weg op sinds vorige week een vrouw is dood gegaan bij het afgaan van de airbags, de airbags die allemaal metalen je gezicht inschiet.

Waar Stellantis ook al met EV laadproblemen kampt en meer dan 40,000 EV's met defecte laadpoorten zitten en de reparatietijd boven de 2 jaar zit. Van Peugeots, Citroens en ga zo maar door.

quote:
Stellantis heeft de afgelopen jaren met meerdere significante problemen te maken gehad, naast de bekende laadproblemen met elektrische voertuigen (EV's) en de recente problemen met defecte Takata-airbags. Hieronder een overzicht van de belangrijkste issues, gebaseerd op beschikbare informatie:

PureTech benzinemotor problemen:
De 1.2-liter PureTech benzinemotor, gebruikt in modellen van Peugeot, Citroën, Opel en DS, kampt met structurele problemen, vooral met de natte distributieriem. Deze kan voortijdig slijten, wat leidt tot motorstoringen en dure reparaties. Dit heeft geleid tot veel klachten en een negatieve impact op de reputatie van Stellantis. Het probleem is zo wijdverbreid dat het soms wordt aangeduid als een "schandaal".

Stellantis heeft de garantie op sommige modellen verlengd, maar veel klanten ervaren nog steeds hoge reparatiekosten buiten de garantieperiode.

Kwaliteitsproblemen met elektrische voertuigen:
Naast de laadproblemen (defecte Mahle-boordladers in circa 33.000 auto’s in Nederland), worden Stellantis' EV’s bekritiseerd vanwege structurele ontwerpfouten en slechte kwaliteit van onderdelen. EV Clinic, een reparatiespecialist, noemde Stellantis de “slechtste op de markt” voor EV’s, met voorbeelden zoals de DS 3 E-Tense die na 23.000 km al 20 maanden stilstaat.

Problemen omvatten ook softwarefouten en de onmogelijkheid om specifieke componenten te repareren, wat leidt tot hoge kosten of zelfs total loss van voertuigen. Stellantis wordt ook verweten de Europese wetgeving rond het recht op reparatie te negeren door externe reparateurs geen toegang te geven tot software en technische documentatie.

Milde hybride aandrijflijn en transmissieproblemen:
De milde hybride aandrijflijnen en de bijbehorende 6-traps automatische transmissies, gebruikt in veel B-, C- en D-segment modellen, vertonen betrouwbaarheidsproblemen. Deze systemen kampen met storingen, wat de rijervaring en klanttevredenheid negatief beïnvloedt.

Financiële en organisatorische problemen:
Stellantis heeft in 2024 een forse winstdaling van 70% gerapporteerd ten opzichte van 2023, mede door tegenvallende verkoopcijfers en hoge kosten. Dit leidde tot een winstwaarschuwing en ontslagen onder topmanagers, waaronder de financieel directeur en COO.

Het agentschapsmodel, waarbij de fabriek rechtstreeks aan klanten factureert, heeft in België geleid tot een daling van het marktaandeel naar 14% en spanningen met dealers door gebrek aan ondersteuning en strakke digitaliseringsstrategieën.

Merken zoals Maserati presteren ondermaats, met een verkoopdaling van meer dan 50% in de eerste helft van 2024, wat vragen oproept over hun toekomst binnen Stellantis.

Software- en leveringsproblemen:
Stellantis heeft vertragingen opgelopen bij de introductie van nieuwe modellen, zoals de Citroën ë-C3, door softwareproblemen. Dit model, bedoeld als een betaalbare bestseller, ondervond hinder in een laat stadium van de ontwikkeling, wat de levering aan klanten vertraagde.

Klanten melden ook langdurige wachttijden voor levering van auto’s, zoals de Peugeot e-208, wat leidt tot frustratie en annuleringen.

Problemen met eCall-systeem:
Het eCall-systeem, verplicht in Europa voor noodoproepen bij ongevallen, heeft in sommige Stellantis-modellen problemen door defecte back-upbatterijen. Dit kan leiden tot afkeuring bij keuringen en vormt een potentieel veiligheidsrisico.

Klantenservice en klachtafhandeling:
Stellantis wordt veelvuldig bekritiseerd voor slechte klantenservice en ondermaatse afhandeling van klachten. Klanten melden lange wachttijden voor reparaties, onbereikbare klantenservice en dealers die problemen niet serieus nemen. Dit geldt vooral voor de laadproblemen en andere technische issues.

Zelfs bij erkende servicecentra zijn er problemen met de bevoorrading van onderdelen, wat reparaties verder vertraagt.

Reputatieschade en klantvertrouwen:
De cumulatieve impact van deze problemen heeft geleid tot een deuk in het vertrouwen van klanten en dealers. Op forums en sociale media, zoals Reddit, worden Stellantis-auto’s vaak als onbetrouwbaar bestempeld, met opmerkingen als “Stellantis rommel” of “nooit meer een Stellantis-product”.

Sommige importeurs, zoals Louwman in Nederland, hebben zelfs besloten te stoppen met Stellantis, wat wijst op spanningen in de distributieketen.

Samenvatting:
Naast de EV-laadproblemen en de defecte airbags heeft Stellantis te kampen met motorproblemen (PureTech), onbetrouwbare hybride aandrijflijnen, software- en leveringsvertragingen, financiële tegenvallers, slechte klantenservice en organisatorische onrust. Deze issues hebben niet alleen technische, maar ook commerciële en reputatiegevolgen, waardoor Stellantis onder druk staat om de kwaliteit en klantrelaties te verbeteren. De recente verlenging van garantietermijnen (bijvoorbeeld acht jaar op sommige modellen) is een poging om vertrouwen te herstellen, maar critici betwijfelen of dit voldoende is.
Dat is ook wel zo knap aan Tesla, zelfs de eerste Model S had geen echte grote issues. Zelfde voor Y, 3 en de X. Natuurlijk kan je klagen over dat Cybertrucks carrosserie niet goed op elkaar aansluit, fair point. Maar dat zijn optische zaken.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217986320
Eerst maar eens kijken of ze die nieuwe AI, met 4,5 keer zoveel parameters:
a. Aan de praat krijgen.
b. In de bestaande computers gelepeld krijgen.

Anders moeten ze de besturing deels gaan uitbesteden aan mensen uit een arm land met een snelle internetverbinding. Indiërs, bijvoorbeeld. En/of alle bestaande computers vervangen als je wilt upgraden.
pi_217986477
quote:
11s.gif Op donderdag 19 juni 2025 17:10 schreef epicbeardman het volgende:
Ondertussen worden er bij Stellantis weer 33.000 Nederlandse Citroen's teruggeroepen en mogen niet meer de weg op sinds vorige week een vrouw is dood gegaan bij het afgaan van de airbags, de airbags die allemaal metalen je gezicht inschiet.


Wat zei je ook alweer over slachtoffers?
pi_217986507
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Stopborden herkennen is onderdeel van zelfstandig rijden.
Iemand die geen stopborden herkent kan niet zelfstandig rijden.
Dat is jouw mening.
pi_217986514
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit.

Vriend van mij weet ongelooflijk veel van techniek.
Maar werkt al 35 jaar niet.
Ga nou niet weer het onverdedigbare verdedigen. Ook jij ziet best dat Frank in een waanwereld leeft.
pi_217986535
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Daar schrijf ik niet dat ik dat zeg...

Faal :G
Ik heb het wel geschreven, maar je moet die uitspraak niet aan mij toerekenen…

Rly? Dit is een zwaktebod waar je u tegen zegt!
pi_217986779
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 17:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb het wel geschreven, maar je moet die uitspraak niet aan mij toerekenen…

Rly? Dit is een zwaktebod waar je u tegen zegt!
Ja, precies.
Als ik iets schrijf wat bijvoorbeeld Musk heeft gezegd, dan heb ik het gezegd, want ik schrijf het 8)7
pi_217986784
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 17:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ga nou niet weer het onverdedigbare verdedigen. Ook jij ziet best dat Frank in een waanwereld leeft.
Toch weet je hem niet met argumenten te bestrijden.
pi_217986919
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 18:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, precies.
Als ik iets schrijf wat bijvoorbeeld Musk heeft gezegd, dan heb ik het gezegd, want ik schrijf het 8)7
Het is wel erg lame om achteraf te gaan beweren dat je een uitspraak van Musk bedoelde terwijl dat werkelijk nergens uit blijkt. Maarre, jouw feestje.
pi_217986928
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 18:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Toch weet je hem niet met argumenten te bestrijden.
Jawel hoor. Maar de laatste tijd is hij vooral met zichzelf bezig. Ik heb hem niet voor niets al gevraagd om daar een separaat topic voor te openen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')