Maar natuurlijk komt het bedrijf er weer mee weg...quote:Ex-werknemer sleept brouwerij voor de rechter: ’Ik werd gedwongen om 4 liter bier per dag te drinken’
Een voormalig werknemer heeft de Braziliaanse brouwer Ambev, een dochteronderneming van het Belgische AB Inbev, aangeklaagd omdat hij naar verluidt gedwongen werd om tijdens zijn werk vier liter bier per dag te drinken waardoor hij alcoholist was geworden.
De Braziliaan was jarenlang een van de meesterbrouwers bij Ambev, de grootste brouwerijgroep in Zuid-Amerika, en was verantwoordelijk voor het toezicht op het hele bierbrouwproces, van het ontwikkelen van nieuwe recepten tot het waarborgen van de uiteindelijke kwaliteit.
Volgens de aanklacht werd de man in 1976, op 26-jarige leeftijd, door Ambev aangenomen. „Ik was jong en onervaren en werd nooit gewaarschuwd voor de risico’s die gepaard gaan met het drinken van grote hoeveelheden bier”, zo stelt de man in een gerechtelijke verklaring.
Om zijn werk goed te doen, aldus de man, was het uiteraard nodig om af en toe te proeven. Hij schat dat hij gemiddeld vier liter bier per dag dronk. „En op feestdagen en in het weekend nam de dosis toe”, zo getuigde hij voor de rechtbank.
Volgens de man nam zijn voormalige werkgever geen preventieve maatregelen en werden er ook geen periodieke screenings uitgevoerd. Met screenings, zo oordeelde de man, had zijn alcoholisme vroegtijdig opgespoord kunnen worden en had hij tijdig hulp kunnen zoeken.
’Menselijk onmogelijk’
Ter verdediging voerde Ambev echter aan dat de proeverijen van de meesterbrouwers „technisch van aard” zijn en dat er telkens maar een heel klein slokje genomen moet worden. Grote hoeveelheden consumeren is niet nodig, waardoor de procedure niet tot een verslaving kan leiden. Ambev benadrukte ook dat de man ruime ervaring in de sector had en voldoende kennis om de risico’s van overmatig alcoholgebruik te begrijpen. Volgens de advocaten van het bedrijf was de opgegeven dagelijkse consumptie ook gewoonweg „menselijk onmogelijk”.
De Braziliaanse Hoge Arbeidsrechtbank oordeelde in het voordeel van Ambev en verwierp de gevorderde schadevergoeding voor morele en materiële schade. De beslissing werd gerechtvaardigd door het feit dat de symptomen van alcoholisme zich pas negen jaar na het ontslag van de werknemer begonnen te manifesteren en door het feit dat de man zijn hele carrière lang soortgelijke functies bleef vervullen bij andere bedrijven.
Heb je je eigen bron wel helemaal gelezen?quote:Op zondag 15 juni 2025 19:02 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)rinken/71955481.html
[..]
Maar natuurlijk komt het bedrijf er weer mee weg...
Als bedrijf heb je toch gewoon een zorgplicht man
Waarom zijn er geen wetten tegen deze taferelen? 4 liter mogen drinken op 1 dag op de werkvloer???
Wijn proeven spuug je ook uit en zuip je de fles niet leeg.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom zijn er geen wetten tegen deze taferelen? 4 liter mogen drinken op 1 dag op de werkvloer???
Dit. Het kan helemaal niet. Een werkdag duurt 8 uur, met lunch 8 en een half. 4 liter bier is een halve krat. Een halve krat in 8 uur, dan ben je strontlazerus. Dat houd je niet lang vol bij wat voor bierbrouwerij dan ook. Als je dat 5 dagen per week doet, hou je dat helemaal niet lang vol. Ik heb gelezen over een Belg die zijn Porsche na dat aantal in de poeier reed.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
ik volg de redenatie niet. Je brouwt bier, en je moet dat af en toe proeven. Okay, dan spuug je dat uit, net als bij wijn proeven. Maar proeven doorslikken kan natuurlijk. Maar hoe de neuk kom je dan aan vier liter? En hoe kan je überhaupt nog wat proeven als je meer dan een liter drinkt?
Een bier proeven heeft invloed op dat wat je proeft bij het volgende. Als ik in Düsseldorf een paar Altbierbrouwerijen bezoek smaakt bier B totaal anders wanneer ik het na bier A drink, dan wanneer ik begin met bier B.
Het is een studententraditie om op een krat te gaan zitten en je mag er pas vanaf als hij leeg is. Het is een race tussen een volle maag en blaas.quote:Op zondag 15 juni 2025 23:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit. Het kan helemaal niet. Een werkdag duurt 8 uur, met lunch 8 en een half. 4 liter bier is een halve krat. Een halve krat in 8 uur, dan ben je strontlazerus. Dat houd je niet lang vol bij wat voor bierbrouwerij dan ook. Als je dat 5 dagen per week doet, hou je dat helemaal niet lang vol.
Dan dronk hij niet alleen, of hij sliep er ook op. Volgens mij heb je na een krat alcoholvergiftiging als je dat in een avond wegwerkt.quote:Op zondag 15 juni 2025 23:18 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is een studententraditie om op een krat te gaan zitten en je mag er pas vanaf als hij leeg is. Het is een race tussen een volle maag en blaas.
Klinkt als ontbijt.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:11 schreef AchJa het volgende:
Vier liter per dag... Dat is een half kratje. Amateur...
Dan pis je toch een flesje vol?quote:Op zondag 15 juni 2025 23:18 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is een studententraditie om op een krat te gaan zitten en je mag er pas vanaf als hij leeg is. Het is een race tussen een volle maag en blaas.
Grappig die wilde ik postenquote:Op zondag 15 juni 2025 21:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een vergelijkbaar verhaal heeft voor het motief gezorgd om Freddy Heineken te ontvoeren.
Je bent er zelf toch ook bij? En je kan toch ook ander werk zoeken? Ik ken niemand die bij een slagerij werkt die verplicht vier kilo gehakt moet eten of iemand die bij de Hema werkt iedere dag vier worsten op moet vreten.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |