24 Heures Du Mans 2025 – editie 93
Onderdeel van het FIA World Endurance ChampionshipRace 2024 en vooruitblikIn 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten.
Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden.
LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse.
De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur.
![imJEUHw.png]()
Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren.
• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017)
• Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding Circuit
Circuit info inclusief marshall postsCircuit informatie 2021Onboard (Pole 2017):Bekijk deze YouTube-video
Entry list 2025 (pdf)![5TDhbrP.png]()
• Rode nummers
• Rondetijden kwalificatie: ~3:24
• Max. gewicht: 1030 kg
• Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost)
De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.
![vrNSLr2.png]()
• Blauwe nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:32
• 930 kg
• V8 Gibson motor – 600 pk
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.
![XcYb4gl.png]()
• Groene nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting)
• Min. gewicht: 1245 kg
• GT3-homologatie verplicht
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie
GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg.
Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)Woensdag 11 juni• 14:00–17:00 Free practice 1
• 19:00–20:00 Kwalificatie
• 22:00–00:00 Free practice 2
Donderdag 12 juni• 15:00–18:00 Free practice 3
• 20:00–20:30 Hyperpole
• 22:00–23:00 Free practice 4
Zaterdag 14 juni• 12:00–12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 Uur van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is
hier te vinden Streams•
Officiële WEC stream (betaald)
•
Radio Le Mans – tip!
• Eurosport Player via HBO MAX + sport
Live Timing•
Officiële live timing•
ResultatenSpotter Guide•
Spotter Guide 2025 (pdf)Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
Weer•
Le Mans resource guide (Dailysportscar)Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance Championship
ELMS championship
IMSA championship