Heksenverbrandingen horen eerder bij de vroegmoderne tijd (zie ook het Salem heksenproces in Massachusetts in 1692-1693.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Overigens lag de historische frequentie van letterlijke heksenjachten, met name in westelijk Europa, waarschijnlijk tamelijk laag, en waren deze vaak vooral het gevolg van zeer tijdelijke (plaatselijke) massahysterie. Het doden van burgers nav lastig te verifieren hekserijbeschuldigingen was geen dagelijks verschijnsel.
[..]
Ja doei. Een voorspelbaar uitgekauwd lijntje willen trekken naar het heden over de rug van al eeuwen geleden gedode mensen, en naar de werkelijke historische motivatie erachter ga je kennelijk niet eens echt onderzoek doen.
Maar weer niet van Allah.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:30 schreef Hugo862 het volgende:
Een goede inquisitie is juist wat wij nodig hebben hier. Veel te veel mensen zijn totaal van god los
Reclame voor zichzelf aan het maken?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:46 schreef Harvest89 het volgende:
Oh van GroenLinks, ik dacht dat Faber hier achter zat.
Wat als nou blijkt dat het juist de vrouwen waren die dat deden?quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:45 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Waarom geen excuses aan iedere vrouw die in de ijstijd door een mannelijke holbewoner aan haar haren de grot is ingetrokken?
Misschien moet je je even inlezen in heksenprocessen. Onafhankelijke rechters kwamen net zo vaak voor als tegenwoordig vakbekwame PVV-bestuurders.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:54 schreef Weltschmerz het volgende:
10 mensen in 300 jaar, want de meerderheid was vrouw en die zijn zielig, en daarvoor wordt dan het vertrouwen in de onafhankelijke rechter schaamteloos ondermijnd.
Omdat dat een beeld uit stripverhalen is en geen bewijs kent in de geschiedenis.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:45 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Waarom geen excuses aan iedere vrouw die in de ijstijd door een mannelijke holbewoner aan haar haren de grot is ingetrokken?
Heerlijke postquote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:46 schreef Nober het volgende:
Fijn en over 500 jaar de problemen van nu in Nijmegen oplossen.
Knettermesjogge..quote:GroenLinks-raadslid Marieke Smit pleit voor het vernoemen van nieuwe straten naar de slachtoffers. Volgens haar is dat een manier om deze mensen symbolisch hun plek in de samenleving terug te geven.
Heksquote:
Tja, Italië is geen rijk land, maar anders konden we nog herstelbetalingen vragen voor de onderdrukking tijdens de romeinse overheersing.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:45 schreef Twiitch het volgende:
Oh we gaan nog meer oude koeien uit de sloot trekken. Leuk. Whats next na het eerherstel voor heksen?
Ik ben de beroerdste niet en zal dan ook een Ferrari, Lamborghini of Pagani accepterenquote:Op woensdag 11 juni 2025 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, Italië is geen rijk land, maar anders konden we nog herstelbetalingen vragen voor de onderdrukking tijdens de romeinse overheersing.
Ik accepteer ook wel een bescheiden vakantiehuisje in Toscane.quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ben de beroerdste niet en zal dan ook een Ferrari, Lamborghini of Pagani accepteren
Zelfs een Maserati.
Als het echt niet anders kan, vooruit.quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik accepteer ook wel een bescheiden vakantiehuisje in Toscane.
Met een wijnkelder.
Alle slachtoffers die zonder pardon in een psychiatrische kliniek zijn vastgezet en spraakonbekwaam zijn verklaard zonder tussenkomst van een kundige arts, zodat de resterende familie een erfenis kon opstrijken.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:45 schreef Twiitch het volgende:
Oh we gaan nog meer oude koeien uit de sloot trekken. Leuk. Whats next na het eerherstel voor heksen?
De inrichting van de gemeente is een van de hoofdtaken van de Raad. Dus deze mevrouw doet precies waar ze voor aangenomen is. Elke partij mag voorstellen doen voor de naamgeving van nieuwe straten. Ik snap best dat mensen als jij in zo’n geval liever kiezen voor de Quislinglaan of de Seyss-Inquartweg en dat het een onzinvoorstel is omdat het van GL komt, maar het is nu eenmaal hoe de gemeenteraad werkt.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:10 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Knettermesjogge..
Hier je mee bezig houden als raadslid. Dat geeft wel aan dat het een onzinnig baantje is...
Nutteloze figuren die teren op belastinggeld...
Treurig of niet. Er zijn tijden geweest dat mensen, wanneer ze zich even niet goed voelden, een ander blindelings van beheksing konden beschuldigen met alle creativiteit die erbij kwam kijken. En die vrouwen kwamen er niet goed af, ook na de afschaffing van dit soort praktijken.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:37 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Mijn hemel
Wat een treurige club is dat Groen Links toch ook
En welke historici mogen dat wel zijn? Namen, graag.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:21 schreef Horzula het volgende:
[..]
Heksenverbrandingen horen eerder bij de vroegmoderne tijd (zie ook het Salem heksenproces in Massachusetts in 1692-1693.
Volgens de theologen van de Middeleeuwen (van de R.K. kerk, neem ik aan), was aan tovenaars de macht over het weer (waar heksen beschuldigd werden de oogsten te laten mislukken) niet door God gegund.
Volgens historici horen heksenprocessen eerder bij strubbelingen van de vorming van vroegmoderne staten dan bij de 'achterlijke' Middeleeuwen.
Weet ik niet meer. Die documentaires vond ik boeiend om de inhoud, of ik die namen ooit heb geweten weet ik niet meer.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En welke historici mogen dat wel zijn? Namen, graag.
Onzinbaantjes dus.quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De inrichting van de gemeente is een van de hoofdtaken van de Raad. Dus deze mevrouw doet precies waar ze voor aangenomen is. Elke partij mag voorstellen doen voor de naamgeving van nieuwe straten. Ik snap best dat mensen als jij in zo’n geval liever kiezen voor de Quislinglaan of de Seyss-Inquartweg en dat het een onzinvoorstel is omdat het van GL komt, maar het is nu eenmaal hoe de gemeenteraad werkt.
Luister, domme lul. De inrichting van je gemeente in alle aspecten is de belangrijkste taak die een gemeente heeft. Het welzijn van de inwoners wordt erdoor gewaarborgd. Dat wegzetten als ' onzinbaantjes' getuigt van een verregaande onwetendheid en desinteresse. Misschien zou het je goed doen eens een paar gemeenteraadsvergaderingen bij te wonen en democratie in actie te zien.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:28 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Onzinbaantjes dus.
En hou op met mij voor van alles uit te maken, kneus..
Toine wil graag terug naar de open riolen die de straten ooit waren.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Luister, domme lul. De inrichting van je gemeente in alle aspecten is de belangrijkste taak die een gemeente heeft. Het welzijn van de inwoners wordt erdoor gewaarborgd. Dat wegzetten als ' onzinbaantjes' getuigt van een verregaande onwetendheid en desinteresse. Misschien zou het je goed doen eens een paar gemeenteraadsvergaderingen bij te wonen en democratie in actie te zien.
Tijd voor een nieuwe heksenjacht dusquote:Op woensdag 11 juni 2025 16:31 schreef Oud_student het volgende:
Normaal ben ik geen spellingsnazi, maar 1 n teveel verandert in de TT 180 graden de betekenis
Want?quote:
Welke onzin? Oog hebben voor je lokale historie? Is dat niet precies waar de PVV en dergelijke engnekken zo op lopen te hameren als van wereldbelang?quote:
Dat is toch niet zo'n heel vreemde stelling... je kunt verwijzen naar genoeg historici die zulk een these hebben neergelegd (niet dat de middeleeuwen 'achterlijk' zouden zijn, mar wel dat veel massavervolgingen van heksen opkwamen tijdens of kort na de tijd van de reformatie in europa, en rond de 30-jarige oorlog, wat ook geld als een periode waarin het begrip van soevereine natiestaten ontstond)quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En welke historici mogen dat wel zijn? Namen, graag.
- De speelotheek? Eerst linksaf bij het Grobeliaplantsoen en dan rechtdoor de Eucalyptadreef op, dan langs de Lavinialaan tot aan de rotonde, en daar is het dan, aan het begin van de Sigrid Kaagbaan...quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:36 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)rherstel-in-nijmegen
[..]
Nou dat gaat die heksen enorm helPen, wat een heldendaad van deze groen links mevrouwik ben benieuwd hoeveel uur ze op kosten van de belastingbetaler heeft besteed aan dit onderzoek en ik ben vooral benieuwd hoeveel andere misstanden ze nog meer gaat vinden.
Schadeloosstelling minimaal vereist
Ze hebben nu een gloednieuwe bezemstalling met oplaad mogelijkheden voor electrische bezemsquote:Op donderdag 12 juni 2025 12:32 schreef Horzula het volgende:
[..]
- De speelotheek? Eerst linksaf bij het Grobeliaplantsoen en dan rechtdoor de Eucalyptadreef op, dan langs de Lavinialaan tot aan de rotonde, en daar is het dan, aan het begin van de Sigrid Kaagbaan...
Prima hoor, maar zoek die namen even op; benoem de straten en ga dan lekker door met je werk. Hier moet natuurlijk weer wekenlang door een team naar gekeken worden. De kosten daarvan mag je zelf invullen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:42 schreef herverwijderd het volgende:
Oh ik vind het eigenlijk wel een mooi gebaar
Die straten moeten toch een naam krijgen, dus waarom niet.
Nee. Het gaat hoogstens nog naar de Raadscommissie, die vervolgens een concreet voorstel doet, waar de Raad dan een besluit over neemt, al dan niet met een debat in de plenaire vergadering. Maar straatnamen zijn over het algemeen een hamerstuk vanuit B&W.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:06 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Prima hoor, maar zoek die namen even op; benoem de straten en ga dan lekker door met je werk. Hier moet natuurlijk weer wekenlang door een team naar gekeken worden. De kosten daarvan mag je zelf invullen.
Ja, maar ingediend door GL, dus per definitie slecht.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:25 schreef kurk_droog het volgende:
Snap het gejank hier niet zo goed. Ze gaan straten vernoemen naar een tiental heksen.
Kost niets, beter dan weer een domme prijsvraag aan de bewoners waar je altijd van die schijtlollige treurige namen krijgt.
Nou ja een beetje herstelbetalingen voor alle erfgenamen. De gemeente betaald!quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:45 schreef Twiitch het volgende:
Prima. Mijn punt is meer: laat de mensen die het land moeten besturen (zeker in tijden van veel spanningen/strubbelingen) zich bezighouden met het besturen van het land ipv dit soort randzaken.quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Het gaat hoogstens nog naar de Raadscommissie, die vervolgens een concreet voorstel doet, waar de Raad dan een besluit over neemt, al dan niet met een debat in de plenaire vergadering. Maar straatnamen zijn over het algemeen een hamerstuk vanuit B&W.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |