quote:
Dat is toch niet zo'n heel vreemde stelling... je kunt verwijzen naar genoeg historici die zulk een these hebben neergelegd (niet dat de middeleeuwen 'achterlijk' zouden zijn, mar wel dat veel massavervolgingen van heksen opkwamen tijdens of kort na de tijd van de reformatie in europa, en rond de 30-jarige oorlog, wat ook geld als een periode waarin het begrip van soevereine natiestaten ontstond)
Heksenprocessen hebben vaak een sterk regionaal aspect gehad... ikzelf weet niet zo heel veel van bv de Salemprocessen in amerika omdat dat toch een ander gebied is, maar wel een klein beetje van de heksenprocessen in zuid-duitsland:
De eerste grote massavervolging vond plaats in Trier, tussen 1581 en 1592.
Het vond plaats direkt nadat er een sterke vervolging was van protestantse intellectuelen... tot 1559 was Trier een centrum van protestante intelligentia (Caspar Olevian was een beroemd Lutheraan en leefde in deze stad).
tegelijkertijd vond er een juridische strijd plaats tussen de stadsbevolking en de Keurvorst, die tegelijkertijd ook Aartsbisschop was, over wie het gezag had over de Rechtspraak (En of een stad een berioep mocht doen op 'Religionsfrieden' zoals vastgelegd in het augsburger credo: "Cuius regio, eius religio")
De burgers wilde zich onafhankelijk verklaren (
Reichsunmittelbarkeit) en voerden hierover een lang en diur proces tegen de Keurvorst, die in 1580 en uiteindelijk 1590 tot een uitspraak kwam, welke de Keurvorst won...
Binnen deze achtergrond kwam het in 1581 tot grootschalige heksenvervolgingen, die initieel vooral in omliggende gebieden in het Kurtrierische land tot arrestaties van uitbreidende groepen hield, waarover geruchten verbreid werden..
een terugkerende klacht was dat Heksen verantwoordelijk waren voor het mislukken van oogsten (er was een langere periode van extreme koude en regenval in winters en voorjaarstijd waardoor er een voredseltekort ontstond, ook was er grote zorgen over schimmelbeval of bv branden bij de opslag van voedsel; graan en andere getrijdes).
In Trier liep deze vervolging ujiteindelijk echter ook uit op het oppakken van de stedelijke elite... een van de hoogste Aanklagers die zelf verantwoordelijk was voor het vervolgen, verhoren en martelen van de heksen kwam zelf onder een aanklacht van hekserij te staan en werd uiteindelijk zelf verbrand..
deze persoon Dr. Dietrich Flade geld als de hoogstaandste persoon die zelf als heks terecht gesteld werd... hij was behalve de Aanklager zelf bv ook de financier van de Reichsunmittelbarkeit-processen van de stad Trier tegen de Keurvorst en na zijn executie werden al zijn bezittingen geconfisceerd door Keurvorst-Bisschop Peter van Binsfeld.
kort voor zijn executie wees Flade in een bekentenis veel andere hoge personen binnen de Kerkelijke elite ook aan als heksen, wat deels tot een aantal zelfmoorden leidde, maar ook tot het snel doen stoppen van verdere heksenvervolgingen door de Keurvorst
Als je er verder over wil lezen, de amerikaanse historicus van de Cornell Universiteit heeft een goed werk erover geschreven op basis van de processtukken van het Flade-proces: prof. George L. Burr "The Fate of Dietrich Flade".
waarin hij veel dieper ingaat op de maatschappelijke achtergronden, de politiek erachter en het verloop van het proces.
Verder is er aan de Universiteit van trier een goede historica, prof. dr. Rita Vollmer, die ook veel kenis heeft, bv toegang heeft tot alle archieven van de Reichsabtei st. Maxim in Trier, wat een toenmalig centrum van de heksenvervolgingen was:
Zij was vorig jaar ook verantwoordelijk voor een facsimile uitgave van een toonaangevend boek uit 1592 dat poogde de heksenvervolgingen te bestrijden, van de uit Gouda afkomstige priester Cornelis Loos, "De vera et falsa magia (1592)" (die naar Trier gevlucht was wegens de vervolging van Katholieken in de Nederlanden, ... Loos zelf werd zelf als ketter veroordeeld in Trier, wegens dat boek dat de waarheidsvinding met behulp van marteling aanviel, maar ook twijfels rondom de bijgeloven over verlichaming van het kwaad en satan in mensen die dan heksen werden, wat als een dogmatisch (bij)geloof de theologische basis van de heksenvervolging vormde, en initieel vervbreid werd in de Hexenhammer (Malleus Maleficarum) wat in 1484 een van de allereerste gedrukte boeken was en een van de meest verbreidde (na de bijbel natuurlijk) ).
Het is bv niet te ontkennen dat de vroege boekdrukkunst, en de verbreiding van de Hexenhammer in het duitstalige gebed enorm bijgedragen heeft aan het verspreiden van de ideeen over 'hekserij' en de vervolging ervan..
zeker in zuid-duitsland zouden de massale vervolgingen in gebieden katholieke keurvorsten, zeker niet zo verspreid zijn geweest, zonder de boekdrukkunst
[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 12-06-2025 11:47:17 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25