Blijkbaar ook een groot risico voor kinderen door dit probleem.quote:'Oogziekenhuis Rotterdam luidt noodklok over vele gemiste afspraken: 'Maatschappij is veranderd'
In Het Oogziekenhuis Rotterdam - en dan vooral op de kinderafdeling - is het schering en inslag: patiënten komen niet opdagen voor hun afspraak. Daardoor worden niet alleen de wachtlijsten langer, maar ook gezondheidsklachten nemen toe. Medewerkers zien de problemen alleen maar toenemen.
Dinsdag is het weer zover. In de middag valt er een gat doordat patiënten niet zijn komen opdagen. Oogarts Tiarah Simon ziet het steeds vaker. "Elke dag zijn het standaard één of twee no-shows. Tijdens het griepseizoen kan dat soms wel oplopen tot vijf."
Ze lacht als ze kijkt naar de ruimte die ineens op haar rooster is ontstaan. "Ik kan wel administratie doen, maar ik heb liever dat patiënten gewoon komen, zodat ik ze kan helpen."
Volle agenda’s
De no-shows veroorzaken volgens Simon en haar teamleider Joanne Chin Kon Sung onnodige druk op de (oog)zorg. Simon vertelt dat sommige ouders van patiënten op de kinderafdeling dan binnen twee weken een nieuwe afspraak willen. "Onze agenda’s zijn maanden van tevoren volgeboekt. Dat gaat niet.”
Als teamleider van de kinderafdeling hoort Chin Kon Sung de klachten regelmatig terugkomen. Vooral voor de medewerkers van de planning is het frustrerend, vertelt ze. "Zij doen er alles aan om de agenda’s goed gevuld te krijgen. Maar het is niet alleen lastig voor ons, ook voor de patiënt. Een controle is gewoon belangrijk; je ogen zijn zo waardevol."
Tiarah Simon (links, oogarts) en Joanne Chin Kon Sung (rechts, teamleider)
Lange wachtlijst
Doordat mensen niet komen opdagen blijven de problemen volgens Chin Kon Sung opstapelen. "Dat kost alleen maar geld. De wachtlijst blijft daardoor lang en het is gewoon zonde. We verliezen geld en het is al krap in de zorg, dit helpt daar niet bij."
Simon merkt een verschil met een paar jaar terug. "Misschien is de maatschappij veranderd, ik had het idee dat mensen meer respect hadden vroeger en gewoon kwamen naar hun afspraak. Maar ik hoop dat mensen zich realiseren dat het opnieuw plannen van afspraken in een ziekenhuis vaak lastig is. Al een dag van tevoren afmelden zou veel schelen. Er zijn veel patiënten en te weinig personeel."
Risico voor kinderen
Dat het opnieuw plannen van een afspraak lastig is, heeft in sommige gevallen ook gevolgen voor patiënten zelf. Chin Kon Sung wijst op de risico's. "Je ogen kunnen verslechteren. Je wilt niet dat je afhankelijk wordt van anderen, omdat je ogen niet meer goed werken."
“Vooral kinderen met risico op een lui oog is het gevaarlijk als ze pas maanden later gezien kunnen worden", vult Simon aan.
Langetermijnoplossing
Chin Kon Sung vertelt dat ze achter de schermen druk bezig zijn met hoe ze dit probleem kunnen aanpakken. "We zijn bijvoorbeeld aan het kijken of mensen in het zorgportaal zelf hun afspraak kunnen wijzigen, en zo blijven we met ideeën spelen om hopelijk met een langetermijnoplossing te komen."
Achter mensen aanzitten door een boete te sturen blijkt te veel mankracht te kosten, die Het Oogziekenhuis Rotterdam zich niet kan veroorloven. Ze hebben het een tijdje geprobeerd, maar dat loonde niet, vertelt Chin Kon Sung. "We moeten alle medewerkers blijven betalen. Het beste zou zijn als we elkaar kunnen helpen."
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:59 schreef LXIV het volgende:
Er wordt bizar veel capaciteit hierdoor verspild. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is hier een boete voor uit te schrijven.
Normaliter wel inderdaad. Althans, dat zegt het ziekenhuis vaak.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:01 schreef Apotheose het volgende:
krijg je dan geen rekening thuis van administratiekosten ofzo omdat je niet 24u van tevoren hebt afgezegd? Of doet mensen dat ook niks.
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zittenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rijnmond.nl/n(...)chappij-is-veranderd
[..]
Ik ben van huis altijd meegekregen 15 minuten voor de afspraak aanwezig te zijn.
Kan best, maar dat komt vooral omdat veel anderen niet 15 minuten van tevoren aanwezig zijn en je een kettingeffect hebt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:07 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zitten
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:01 schreef Apotheose het volgende:
krijg je dan geen rekening thuis van administratiekosten ofzo omdat je niet 24u van tevoren hebt afgezegd? Of doet mensen dat ook niks.
Onze tandarts ook.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Normaliter wel inderdaad. Althans, dat zegt het ziekenhuis vaak.
Niet alle ziekenhuizen hebben een wegblijftarief. Steeds minder zelfs. Met het aanvechten van de boetes zijn ze te veel geld/tijd kwijt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:01 schreef Apotheose het volgende:
krijg je dan geen rekening thuis van administratiekosten ofzo omdat je niet 24u van tevoren hebt afgezegd? Of doet mensen dat ook niks.
'T oogziekenhuis is een aparte instelling.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:19 schreef Horzula het volgende:
Is dat Ikazia?
Gezien de manier waarop mijn ex een jaar of twintig geleden werd behandeld daar (dacht ik) heb ik geen medelijden.
Dan overzien ze het niet meer.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet alle ziekenhuizen hebben een wegblijftarief. Steeds minder zelfs. Met het aanvechten van de boetes zijn ze te veel geld/tijd kwijt.
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Bij jongeren is het enigszins wel logisch. 46% (!) van de jongeren van nu heeft belangst.
https://npo.nl/npo3/3vraa(...)ciaal-onhandigs-doen
Ik raak soms ook wat angstig als ik moet bellen. Dat terwijl het bij veel ziekenhuizen de enige manier is om een afspraak te verzetten. Een online portaal zou dan goed helpen
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:22 schreef franske19 het volgende:
[..]![]()
Begrijp me niet verkeerd ik doe ook liever alles online maar belangst. Serieus?
Ook niet heel geweldig. Kost het ziekenhuis alleen maar geld.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:22 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Sommige ziekenhuizen hanteren een no show tarief. Vanzelfsprekend wordt dat niet vergoed door je zvz.
Mijn ex-vriend hier was Amerikaanse zorg gewend.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
'T oogziekenhuis is een aparte instelling.
Ikazia staat juist erg goed op de kaart hier. Geen haastig gedrag zoals bij grotere ziekenhuizen.
Jij hebt dus zéker een (lees)brilletje nodigquote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Aberkullie het volgende:
Moeten ze die letters op het afsprakenkaartje wat groter maken
Tegenwoordig krijg je van alles een mail. Kun je het gelijk in je agenda zetten inclusief herinnering. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Aberkullie het volgende:
Moeten ze die letters op het afsprakenkaartje wat groter maken
Nee, je moet gewoon leren bellen. Dat is iets normaals om te doen als je wil meedraaien in de maatschappij.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Bij jongeren is het enigszins wel logisch. 46% (!) van de jongeren van nu heeft belangst.
https://npo.nl/npo3/3vraa(...)ciaal-onhandigs-doen
Ik raak soms ook wat angstig als ik moet bellen. Dat terwijl het bij veel ziekenhuizen de enige manier is om een afspraak te verzetten. Een online portaal zou dan goed helpen
Je moet het zelf doen, niet je partner laten doen. Schrijf op wat je wil zeggen, en lees dat dan op.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.
Ik laat nog regelmatig partner bellen voor me omdat ik gewoon minimaal een uur nodig heb om de moed bij mekaar te rapen
Nouja, het is toch best normaal om aanpassingen te doen aan onze omgangsvormen naar de cultuur van de jongere generatie? Dat is altijd het geval, van generatie op generatie. Jongeren zijn immers ook gewoon onderdeel van de maatschappij. Alleen is dat sinds millenials/Gen X niet meer mogelijk om 1 of andere reden en willen die niet mee veranderen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, je moet gewoon leren bellen. Dat is iets normaals om te doen als je wil meedraaien in de maatschappij.
Het is toch van de zotte dat de maatschappij dan maar moet worden aangepast zodat je niet hoeft te bellen.
Gewoon de hoorn op de haak gooien dusquote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:43 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Hij is gewoon aan het trollen, gewoon negeren die kneus.
ik kom altijd en anders dan mail ik dat ik verhinderd benquote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rijnmond.nl/n(...)chappij-is-veranderd
[..]
Blijkbaar ook een groot risico voor kinderen door dit probleem.
Ik ben van huis altijd meegekregen 15 minuten voor de afspraak aanwezig te zijn. Belachelijk dat dit zo gaat. Ook 1 van de redenen van de hoge zorgkosten en wachtlijsten.
Je bedoelt dat ze -omdat ze sinds hun jeugd gemiddeld 6 uur per dag aan een schermen hangen met daarop apps die gelijk zijn aan crack- geen normaal functionerende breinen hebben ontwikkeld en volslagen sociaal debiel zijn geworden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.
Triest.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:34 schreef Blues het volgende:
In het zkh waar ik werk hebben we ook veel noshows.
Wordt niks aan gedaan... ja nabellen en vragen waarom ze niet gekomen zijn. En een nieuwe afspraak inplannen want je hebt zorgplicht.
Teveel kosten en geen mensen om dit te monitoren en rekeningen te sturen.
Dat kun je dan wel netjes doen. Maar daarna grote kans dat je gewoon 30+ minuten moet wachten in de wachtkamer op de arts.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ben van huis altijd meegekregen 15 minuten voor de afspraak aanwezig te zijn.
Ik kom er al jaren en dit is bijna nooit het geval. Misschien andere ziekenhuizen maar het gaat eigenlijk altijd heel vlot.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:07 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zitten
Ja, omdat anderen te laat komen en iedereen daar dan de dupe van is. Het beste wat je kan doen is om simpelweg niet de oorzaak van de wachttijd te zijn.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat kun je dan wel netjes doen. Maar daarna grote kans dat je gewoon 30+ minuten moet wachten in de wachtkamer op de arts.
Over een paar uur weer ....quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:24 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik vroeg me al af waarom ik vanmiddag steeds klokken hoorde, maar dat waren dus die oogartsen.
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:37 schreef Harvest89 het volgende:
Dat kun je dan wel netjes doen. Maar daarna grote kans dat je gewoon 30+ minuten moet wachten in de wachtkamer op de arts.
Dit ligt niet aan de ziekenhuizen maar aan de arts zelf.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik kom er al jaren en dit is bijna nooit het geval. Misschien andere ziekenhuizen maar het gaat eigenlijk altijd heel vlot.
Dit, ik zie al jaren in elke zorg wachtkamer de claim "bij geen opkomst worden er kosten in rekening gebracht" maar heb nog nooit gehoord van ook maar een iemand waarbij dat ook doorgezet werd.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:59 schreef LXIV het volgende:
Er wordt bizar veel capaciteit hierdoor verspild. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is hier een boete voor uit te schrijven. Besteed het desnoods uit aan het CBR, die zijn hier expert in.
Tandartsen doen dat wel.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dit, ik zie al jaren in elke zorg wachtkamer de claim "bij geen opkomst worden er kosten in rekening gebracht" maar heb nog nooit gehoord van ook maar een iemand waarbij dat ook doorgezet werd.
#20quote:Op zondag 8 juni 2025 15:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dit, ik zie al jaren in elke zorg wachtkamer de claim "bij geen opkomst worden er kosten in rekening gebracht" maar heb nog nooit gehoord van ook maar een iemand waarbij dat ook doorgezet werd.
Ik snap zelf ook dat hele no show totaal niet, als je ineens niet kan of ziek word dan bel je toch even.
Nou ja, dan nog, dan vraag je toch even of je partner kan bellen of desnoods kijk je of ze een email hebben?quote:
De meeste mensen wel ja.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:26 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nou ja, dan nog, dan vraag je toch even of je partner kan bellen of desnoods kijk je of ze een email hebben?
Zorgverleners krijgen geen vergoeding van zorgverzekeraars voor no-shows omdat er geen zorg is geleverd. Ze mogen wel kosten in rekening brengen maar dat moet dan buiten de zorgverzekeraar om. Ik denk dat dit voor ziekenhuizen niet te doen is.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dit, ik zie al jaren in elke zorg wachtkamer de claim "bij geen opkomst worden er kosten in rekening gebracht" maar heb nog nooit gehoord van ook maar een iemand waarbij dat ook doorgezet werd.
Ik snap zelf ook dat hele no show totaal niet, als je ineens niet kan of ziek word dan bel je toch even.
Ze hebben blijkbaar niet de mankracht om boetes uit te schrijven en te incasseren bij mensen.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zorgverleners krijgen geen vergoeding van zorgverzekeraars voor no-shows omdat er geen zorg is geleverd. Ze mogen wel kosten in rekening brengen maar dat moet dan buiten de zorgverzekeraar om. Ik denk dat dit voor ziekenhuizen niet te doen is.
Tandartsen doen het inderdaad wel maar die werken meestal met van die factureringsbureau's.
quote:Op zondag 8 juni 2025 15:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zorgverleners krijgen geen vergoeding van zorgverzekeraars voor no-shows omdat er geen zorg is geleverd. Ze mogen wel kosten in rekening brengen maar dat moet dan buiten de zorgverzekeraar om. Ik denk dat dit voor ziekenhuizen niet te doen is.
Tandartsen doen het inderdaad wel maar die werken meestal met van die facturering bureau's.
Tandartsen declareren gewoon code C90 jaquote:Op zondag 8 juni 2025 15:34 schreef RotatoR het volgende:
Tandartsen doen het inderdaad wel maar die werken meestal met van die facturering bureau's.
Dat ging bij mij een poosje terug mis, en een brief was ook onvindbaar. Dus uiteindelijk zaten ze onbedoeld voor niks op me te wachten.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:36 schreef Blues het volgende:
Hierbij gezegd dat iedereen op zijn 06 nog een herinnering krijgt per SMS paar dg tevoren.
quote:Op zondag 8 juni 2025 17:36 schreef Blues het volgende:
Veel gehoorde redenen op onze poli:
*Oh ja vergeten >> gewoon dom
* Dacht dat het een andere dag was >> gewoon dom
* Was ziek >> dan bel je gewoon even
* Reageert gewoon (nooit meer)niet op ons bellen/mailen >> gewoon aso
* De klacht is over >> dan bel je gewoon even
* Intussen naar ander zkh gegaan >> dan bel je gewoon even
* Verkeerd mailadres in systeem of doorgegeven door huisarts, dus pt heeft de afspraak nooit ontvangen >> kan gebeuren, "wat is uw juiste mailadres? en uw 06-nummer klopt wel?" (gebeurt geen tweede keer)
* Afspraak is in spam terecht gekomen >> kan gebeuren, best wel dom, whitelisten, "uw 06-nummer klopt wel?", mag geen tweede keer gebeuren
Allemaal smoesjes en lamlendigheid.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:36 schreef Blues het volgende:
Veel gehoorde redenen op onze poli:
*Oh ja vergeten
* Dacht dat het een andere dag was * Was ziek
* Reageert gewoon (nooit meer)niet op ons bellen/mailen
* De klacht is over
* Intussen naar ander zkh gegaan
* Verkeerd mailadres in systeem of doorgegeven door huisarts, dus pt heeft de afspraak nooit ontvangen
* Afspraak is in spam terecht gekomen
Hierbij gezegd dat iedereen op zijn 06 nog een herinnering krijgt per SMS paar dg tevoren.
Kan volledig geautomatiseerd, het versturen dan.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zorgverleners krijgen geen vergoeding van zorgverzekeraars voor no-shows omdat er geen zorg is geleverd. Ze mogen wel kosten in rekening brengen maar dat moet dan buiten de zorgverzekeraar om. Ik denk dat dit voor ziekenhuizen niet te doen is.
Dat kan een robot wel. Heel ingewikkelde telefoontjes gaat dat niet opleveren.quote:Op zondag 8 juni 2025 18:56 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Kan volledig geautomatiseerd, het versturen dan.
Alleen moet je wel mensen gaan aannemen om alle telefoontjes te verwerken. En ruimte om die paar rechtszaken op te vangen van patiënten die echt moeilijk gaan doen.
Die kreeg van mij subiet een C90quote:
Waar ik redenen typte moet staan smoezen. Stop de tijdquote:
Is (helaas) echt geen fenomeen dat is voorbehouden aan de zorg. Ik heb ze vrij regelmatig, mensen die niet normaal op afspraken kunnen verschijnen en, nog heel wat erger, onbeschaamd de reden daarvoor jouw probleem willen maken. Nog niet zo lang geleden een meneer die iets wilde bezichtigen om 12 uur. 12 uur, geen meneer. Gebeld, neemt niet op. 1 uur, geen meneer. Nogmaals gebeld, neemt niet op. Dus door met mijn dag. Belt die joker om 3 uur dat hij nu wil komen, heeft slaapproblemen en verslaapt zich dan. Nou nee dat kan niet, ik heb meer te doen en ben nu elders. Dat maakte hem nogal geirriteerd, en ik heb ook nooit meer iets van hem gehoord.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik snap zelf ook dat hele no show totaal niet, als je ineens niet kan of ziek word dan bel je toch even.
Stel je voor je moet voor honderden duizenden euro’s een portaal ontwikkelen terwijl zoiets als de telefoon al enorm lang bestaat, en dat werkt gewoon al. Hoe ga je überhaupt ergens werken als je niet eens kan communiceren met iemand? Triest is het. Die oma durft wel gewoon te bellen toen de brief niet meer verstuurd Kon worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nouja, het is toch best normaal om aanpassingen te doen aan onze omgangsvormen naar de cultuur van de jongere generatie? Dat is altijd het geval, van generatie op generatie. Jongeren zijn immers ook gewoon onderdeel van de maatschappij. Alleen is dat sinds millenials/Gen X niet meer mogelijk om 1 of andere reden en willen die niet mee veranderen.
Een online portaal is echt niet te veel gevraagd hoop ik? Stel je voor dat onze oma's weigerden om de telefoon beschikbaar te stellen om een afspraak te maken en dit enkel per briefpost wilden blijven doen...
Honderden duizenden euro's? Jij weet niets van ICT? Dit kun je binnen een week in mekaar zetten. Desnoods via een externe partij wat je hooguit een paar duizend euro kost terwijl je fors geld bespaard op die onnodige ellenlange telefoongesprekken heel de dag waardoor die medewerkers wat nuttigers kunnen doen.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:32 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Stel je voor je moet voor honderden duizenden euro’s een portaal ontwikkelen terwijl zoiets als de telefoon al enorm lang bestaat, en dat werkt gewoon al.
Ik kan prima face-to-face communiceren. Bij absolute noodzaak is de telefoon natuurlijk ook een mogelijkheid.quote:Hoe ga je überhaupt ergens werken als je niet eens kan communiceren met iemand? Triest is het.
Ja, die oma heeft zich toentertijd aangepast aan de nieuwe communicatievormen van de nieuwe generatie. Nu wordt er vooral verwacht dat de jongere generatie zich maar aan moet passen aan de ouderwetse communicatievormen waar de ouderen aan vasthouden.quote:Die oma durft wel gewoon te bellen toen de brief niet meer verstuurd Kon worden.
En jij weet duidelijk niets van IT in de zorgquote:Op zondag 8 juni 2025 22:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Honderden duizenden euro's? Jij weet niets van ICT? Dit kun je binnen een week in mekaar zetten. Desnoods via een externe partij wat je hooguit een paar duizend euro kost terwijl je fors geld bespaard op die onnodige ellenlange telefoongesprekken heel de dag waardoor die medewerkers wat nuttigers kunnen doen.
Dan wel als eigen bijdrage, want anders draaien de verzekeraars er voor op en gaat de premie weer omhoog.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:31 schreef Hexagon het volgende:
Gewoon boete opleggen dan leren ze dat wel af.
Dergelijke boetes worden sowieso niet vergoed door de verzekering, daarom zijn ze ook zo effectiefquote:Op zondag 8 juni 2025 23:08 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dan wel als eigen bijdrage, want anders draaien de verzekeraars er voor op en gaat de premie weer omhoog.
Ja maar het staat niet op Facebook Snapchat of Insta dus dan vergeten ze het alsnog ….quote:Op zondag 8 juni 2025 22:26 schreef karr-1 het volgende:
Ik krijg de afspraak mee op zo'n kaartje, dezelfde afspraak ook nog een keer per mail. En de dag voor de afspraak een SMS met "denkt u er aan dat u morgen een afspraak heeft met dr...." Het is dus echt onmogelijk dat te vergeten, tenzij je het echt bewust doet
Dan weten ze opeens wél heel snel te bellenquote:Op zondag 8 juni 2025 23:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dergelijke boetes worden sowieso niet vergoed door de verzekering, daarom zijn ze ook zo effectief
Dat is geen zorg die onder de basisverzekering valtquote:Op zondag 8 juni 2025 23:08 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dan wel als eigen bijdrage, want anders draaien de verzekeraars er voor op en gaat de premie weer omhoog.
Ja, het is met alles zo. Niet alleen in de zorg. Ook B2B.quote:Op zondag 8 juni 2025 21:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Is (helaas) echt geen fenomeen dat is voorbehouden aan de zorg. Ik heb ze vrij regelmatig, mensen die niet normaal op afspraken kunnen verschijnen en, nog heel wat erger, onbeschaamd de reden daarvoor jouw probleem willen maken. Nog niet zo lang geleden een meneer die iets wilde bezichtigen om 12 uur. 12 uur, geen meneer. Gebeld, neemt niet op. 1 uur, geen meneer. Nogmaals gebeld, neemt niet op. Dus door met mijn dag. Belt die joker om 3 uur dat hij nu wil komen, heeft slaapproblemen en verslaapt zich dan. Nou nee dat kan niet, ik heb meer te doen en ben nu elders. Dat maakte hem nogal geirriteerd, en ik heb ook nooit meer iets van hem gehoord.
Hoe haal je het in je hoofd om je eigen onvermogen om afspraken na te komen het probleem van iemand anders te willen maken?
Fixedquote:Op zondag 8 juni 2025 21:01 schreef Blues het volgende:
[..]
Waar ik redenen typte moet staan smoezen. Stop de tijd
Ik heb ijverige collega's die al die mensen gaan bellen... en we hebben het al retedruk incl. achterstanden.
Nou ik stuur gewoon opnieuw een afspraak met een Email, toedeloe
Alles dat we eerder stuurden/belden is aan te tonen aan de patiënt en in dossier genoteerd met een code: no show en we hebben dan verschillende redenen smoezen eronder hangen.
NEE dus, het gaat over.quote:Op maandag 9 juni 2025 00:50 schreef Halcon het volgende:
En altijd smoesjes. Iets te koop staan via Marktplaats. Iemand wilde dat graag kopen en dan zou dan langs komen. Duidelijk afgesproken. Niemand. Stuur je een berichtje met de vraag of het nog doorgaat. Dat leest 'ie, maar geen reactie. Dag erop was 'ie het zogenaamd helemaal vergeten. Of 'ie alsnog langs kon komen.
Onwetendheid en jezelf tegenspreken. Ik laat het hierbij.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Honderden duizenden euro's? Jij weet niets van ICT? Dit kun je binnen een week in mekaar zetten. Desnoods via een externe partij wat je hooguit een paar duizend euro kost terwijl je fors geld bespaard op die onnodige ellenlange telefoongesprekken heel de dag waardoor die medewerkers wat nuttigers kunnen doen.
[..]
Ik kan prima face-to-face communiceren. Bij absolute noodzaak is de telefoon natuurlijk ook een mogelijkheid.
Werk bij een bedrijf waar ik sowieso nooit hoef te bellen. En zelfs onze klantenservice afdeling is grotendeels op de chat bezig i.p.v. telefoon.
[..]
Ja, die oma heeft zich toentertijd aangepast aan de nieuwe communicatievormen van de nieuwe generatie. Nu wordt er vooral verwacht dat de jongere generatie zich maar aan moet passen aan de ouderwetse communicatievormen waar de ouderen aan vasthouden.
Generatie op generatie is gesnapt dat de jongeren de toekomst vormen. Na de individualistische en liberale revolutie vorige eeuw zijn Gen X en millennials maar gestopt met het meeleven met de jongere generaties en moet gen Z en gen Alpha zich maar volledig aanpassen aan de ouderen, zonder enig compromis.
De kosten die voor de afspraak stonden, persoonlijk verhalen op de patient en niet op de verzekering.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:59 schreef LXIV het volgende:
Er wordt bizar veel capaciteit hierdoor verspild. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is hier een boete voor uit te schrijven. Besteed het desnoods uit aan het CBR, die zijn hier expert in.
Ik heb ooit een collega gehad die ook belangst had. En klanten telefonisch te woord staan, was gewoon dagelijkse business. Als haar telefoon ging, zat ze al met afgrijzen ernaar te kijken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.
Ik laat nog regelmatig partner bellen voor me omdat ik gewoon minimaal een uur nodig heb om de moed bij mekaar te rapen
Twee keer per jaar is wel veel, ik heb het slechts een paar keer meegemaakt. Wel frappant is dan het gemak waarmee je verteld wordt dat de afspraak niet door gaat. Alsof je geen dag vrij genomen hebt of de nodige reistijd hebt uitgetrokken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik ben dit jaar al twee keer voor jan lul naar het ziekenhuis gegaan, dus ik heb nog wat compensatie afspraken die ik mag missen.
Ik ben zelden bij een medische afspraak waarbij er niet 2 of 3 wachtenden voor je zijn. Soms heb ik het idee dat ze dat expres doen, alsof de tijd van de patient geen waarde heeft.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:07 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zitten
Als een arts ziek wordt moeten we op hele korte termijn hele spreekuren verzetten. Dat is dan een monsterklus waarbij het echt niet lukt om met jouw situatie rekening te houden.quote:Op maandag 9 juni 2025 12:00 schreef quo_ het volgende:
Twee keer per jaar is wel veel, ik heb het slechts een paar keer meegemaakt. Wel frappant is dan het gemak waarmee je verteld wordt dat de afspraak niet door gaat. Alsof je geen dag vrij genomen hebt of de nodige reistijd hebt uitgetrokken.
Ik ben zelden bij een medische afspraak waarbij er niet 2 of 3 wachtenden voor je zijn. Soms heb ik het idee dat ze dat expres doen, alsof de tijd van de patient geen waarde heeft.
Aan de andere kant hou ik mezelf altijd voor dat als je zelf iets hebt wat meer tijd vergt je ook blij bent dat er aandacht aan je besteedt wordt. En ruim voor jezelf inplannen zo'n medische afspraak, dan is er geen enkele noodzaak om opgefokt te raken.
Ja inderdaad, doodeng zo’n telefoon tegenwoordig, ik denk zelfs dat het percentage hoger ligt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Bij jongeren is het enigszins wel logisch. 46% (!) van de jongeren van nu heeft belangst.
https://npo.nl/npo3/3vraa(...)ciaal-onhandigs-doen
Ik raak soms ook wat angstig als ik moet bellen. Dat terwijl het bij veel ziekenhuizen de enige manier is om een afspraak te verzetten. Een online portaal zou dan goed helpen
Op dat spreken in het openbaar krijgen ze nu heel veel les op school, gelukkig maar.quote:Op maandag 9 juni 2025 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb ooit een collega gehad die ook belangst had. En klanten telefonisch te woord staan, was gewoon dagelijkse business. Als haar telefoon ging, zat ze al met afgrijzen ernaar te kijken.
Heb zelf ooit bij een taxi centrale gewerkt en daar wel geleerd dat je niet bang hoeft te zijn voor de telefoon.
Misschien zijn hier ook wel trainingen voor, tegenwoordig.
Je moet eigenlijk er niet aan denken dat je een telefoon in je handen hebt, maar je voorstellen dat je gewoon oog in oog staat met degene aan de andere kant en je gewoon een gesprek voert. Dat kan helpen.
Dit is net zoiets als 'spreken in het openbaar, of tegen een groep', heel eng de eerste keer. Heb daar ook altijd erg veel moeite mee gehad, maar nu, ben inmiddels 61, heb ik dat niet meer.
Zo'n consternatie-bureau is dan ook nergens goed voorquote:Op maandag 9 juni 2025 12:20 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vergeet altijd die afspraken met het consultatiebureau. Zelfs als ik dat op de agenda zet en met remainders.
Het zal me niet verbazen als ze dat ook nog eens gaan regelen......quote:Op zondag 8 juni 2025 23:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja maar het staat niet op Facebook Snapchat of Insta dus dan vergeten ze het alsnog ….
Yep, maar dan maken ze van hun probleem ineens jou probleem.....quote:Op zondag 8 juni 2025 23:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan weten ze opeens wél heel snel te bellen
Dat ZIE jij goedquote:Op maandag 9 juni 2025 13:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
De ogen sluiten voor het no show gedrag van clienten is ook geen optie
Ogenschijnlijkquote:Op maandag 9 juni 2025 12:01 schreef SuperNeger het volgende:
Misschien hadden ze naar de verkeerde datum gekeken
Je hebt er kijk op, werk je in het oogziekenhuis?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:58 schreef Telefoonvork het volgende:
Je loopt ook nog eens niet zomaar bij het oogziekenhuis. Je hebt een doorverwijzing nodig om er terecht te komen of het moet wel heel erg mis zijn met je oog/ogen.
Ja dan sta je hier wel even met je ogen te knipperenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:33 schreef Horzula het volgende:
[..]
Mijn ex-vriend hier was Amerikaanse zorg gewend.
Je eigen probleem andermans probleem maken. De minderheid van Gen Z die nog wel goed functioneert bedankt je hartelijk.quote:Op zondag 8 juni 2025 22:42 schreef Mikeytt het volgende:
Na de individualistische en liberale revolutie vorige eeuw zijn Gen X en millennials maar gestopt met het meeleven met de jongere generaties en moet gen Z en gen Alpha zich maar volledig aanpassen aan de ouderen, zonder enig compromis.
Nee, ik heb er een oogarts (één oog is functioneel blind) en het andere oog kreeg ik een inplantaatlens in. Sindsdien sta ik daar onder controle. Ik herinner het mij heel goed: toen ik ze belde (jaren geleden) kregen ik te horen dat ik een verwijzing nodig had om er binnen te komen.quote:Op maandag 9 juni 2025 16:04 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je hebt er kijk op, werk je in het oogziekenhuis?
Zeker. Mijn oudste (bijna 33) heeft, in groep 8 een spreekbeurt gegeven en hij stond als een meester voor de klas. Hij had en heeft daar totaal geen moeite mee.quote:Op maandag 9 juni 2025 12:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Op dat spreken in het openbaar krijgen ze nu heel veel les op school, gelukkig maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |