Blijkbaar ook een groot risico voor kinderen door dit probleem.quote:'Oogziekenhuis Rotterdam luidt noodklok over vele gemiste afspraken: 'Maatschappij is veranderd'
In Het Oogziekenhuis Rotterdam - en dan vooral op de kinderafdeling - is het schering en inslag: patiënten komen niet opdagen voor hun afspraak. Daardoor worden niet alleen de wachtlijsten langer, maar ook gezondheidsklachten nemen toe. Medewerkers zien de problemen alleen maar toenemen.
Dinsdag is het weer zover. In de middag valt er een gat doordat patiënten niet zijn komen opdagen. Oogarts Tiarah Simon ziet het steeds vaker. "Elke dag zijn het standaard één of twee no-shows. Tijdens het griepseizoen kan dat soms wel oplopen tot vijf."
Ze lacht als ze kijkt naar de ruimte die ineens op haar rooster is ontstaan. "Ik kan wel administratie doen, maar ik heb liever dat patiënten gewoon komen, zodat ik ze kan helpen."
Volle agenda’s
De no-shows veroorzaken volgens Simon en haar teamleider Joanne Chin Kon Sung onnodige druk op de (oog)zorg. Simon vertelt dat sommige ouders van patiënten op de kinderafdeling dan binnen twee weken een nieuwe afspraak willen. "Onze agenda’s zijn maanden van tevoren volgeboekt. Dat gaat niet.”
Als teamleider van de kinderafdeling hoort Chin Kon Sung de klachten regelmatig terugkomen. Vooral voor de medewerkers van de planning is het frustrerend, vertelt ze. "Zij doen er alles aan om de agenda’s goed gevuld te krijgen. Maar het is niet alleen lastig voor ons, ook voor de patiënt. Een controle is gewoon belangrijk; je ogen zijn zo waardevol."
Tiarah Simon (links, oogarts) en Joanne Chin Kon Sung (rechts, teamleider)
Lange wachtlijst
Doordat mensen niet komen opdagen blijven de problemen volgens Chin Kon Sung opstapelen. "Dat kost alleen maar geld. De wachtlijst blijft daardoor lang en het is gewoon zonde. We verliezen geld en het is al krap in de zorg, dit helpt daar niet bij."
Simon merkt een verschil met een paar jaar terug. "Misschien is de maatschappij veranderd, ik had het idee dat mensen meer respect hadden vroeger en gewoon kwamen naar hun afspraak. Maar ik hoop dat mensen zich realiseren dat het opnieuw plannen van afspraken in een ziekenhuis vaak lastig is. Al een dag van tevoren afmelden zou veel schelen. Er zijn veel patiënten en te weinig personeel."
Risico voor kinderen
Dat het opnieuw plannen van een afspraak lastig is, heeft in sommige gevallen ook gevolgen voor patiënten zelf. Chin Kon Sung wijst op de risico's. "Je ogen kunnen verslechteren. Je wilt niet dat je afhankelijk wordt van anderen, omdat je ogen niet meer goed werken."
“Vooral kinderen met risico op een lui oog is het gevaarlijk als ze pas maanden later gezien kunnen worden", vult Simon aan.
Langetermijnoplossing
Chin Kon Sung vertelt dat ze achter de schermen druk bezig zijn met hoe ze dit probleem kunnen aanpakken. "We zijn bijvoorbeeld aan het kijken of mensen in het zorgportaal zelf hun afspraak kunnen wijzigen, en zo blijven we met ideeën spelen om hopelijk met een langetermijnoplossing te komen."
Achter mensen aanzitten door een boete te sturen blijkt te veel mankracht te kosten, die Het Oogziekenhuis Rotterdam zich niet kan veroorloven. Ze hebben het een tijdje geprobeerd, maar dat loonde niet, vertelt Chin Kon Sung. "We moeten alle medewerkers blijven betalen. Het beste zou zijn als we elkaar kunnen helpen."
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:59 schreef LXIV het volgende:
Er wordt bizar veel capaciteit hierdoor verspild. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is hier een boete voor uit te schrijven.
Normaliter wel inderdaad. Althans, dat zegt het ziekenhuis vaak.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:01 schreef Apotheose het volgende:
krijg je dan geen rekening thuis van administratiekosten ofzo omdat je niet 24u van tevoren hebt afgezegd? Of doet mensen dat ook niks.
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zittenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rijnmond.nl/n(...)chappij-is-veranderd
[..]
Ik ben van huis altijd meegekregen 15 minuten voor de afspraak aanwezig te zijn.
Kan best, maar dat komt vooral omdat veel anderen niet 15 minuten van tevoren aanwezig zijn en je een kettingeffect hebt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:07 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zitten
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:01 schreef Apotheose het volgende:
krijg je dan geen rekening thuis van administratiekosten ofzo omdat je niet 24u van tevoren hebt afgezegd? Of doet mensen dat ook niks.
Onze tandarts ook.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Normaliter wel inderdaad. Althans, dat zegt het ziekenhuis vaak.
Niet alle ziekenhuizen hebben een wegblijftarief. Steeds minder zelfs. Met het aanvechten van de boetes zijn ze te veel geld/tijd kwijt.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:01 schreef Apotheose het volgende:
'T oogziekenhuis is een aparte instelling.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:19 schreef Horzula het volgende:
Is dat Ikazia?
Gezien de manier waarop mijn ex een jaar of twintig geleden werd behandeld daar (dacht ik) heb ik geen medelijden.
Dan overzien ze het niet meer.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet alle ziekenhuizen hebben een wegblijftarief. Steeds minder zelfs. Met het aanvechten van de boetes zijn ze te veel geld/tijd kwijt.
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Bij jongeren is het enigszins wel logisch. 46% (!) van de jongeren van nu heeft belangst.
https://npo.nl/npo3/3vraa(...)ciaal-onhandigs-doen
Ik raak soms ook wat angstig als ik moet bellen. Dat terwijl het bij veel ziekenhuizen de enige manier is om een afspraak te verzetten. Een online portaal zou dan goed helpen
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:22 schreef franske19 het volgende:
[..]![]()
Begrijp me niet verkeerd ik doe ook liever alles online maar belangst. Serieus?
Ook niet heel geweldig. Kost het ziekenhuis alleen maar geld.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:22 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Sommige ziekenhuizen hanteren een no show tarief. Vanzelfsprekend wordt dat niet vergoed door je zvz.
Mijn ex-vriend hier was Amerikaanse zorg gewend.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
'T oogziekenhuis is een aparte instelling.
Ikazia staat juist erg goed op de kaart hier. Geen haastig gedrag zoals bij grotere ziekenhuizen.
Jij hebt dus zéker een (lees)brilletje nodigquote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Aberkullie het volgende:
Moeten ze die letters op het afsprakenkaartje wat groter maken
Tegenwoordig krijg je van alles een mail. Kun je het gelijk in je agenda zetten inclusief herinnering. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Aberkullie het volgende:
Moeten ze die letters op het afsprakenkaartje wat groter maken
Nee, je moet gewoon leren bellen. Dat is iets normaals om te doen als je wil meedraaien in de maatschappij.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:09 schreef Mikeytt het volgende:
Bij jongeren is het enigszins wel logisch. 46% (!) van de jongeren van nu heeft belangst.
https://npo.nl/npo3/3vraa(...)ciaal-onhandigs-doen
Ik raak soms ook wat angstig als ik moet bellen. Dat terwijl het bij veel ziekenhuizen de enige manier is om een afspraak te verzetten. Een online portaal zou dan goed helpen
Je moet het zelf doen, niet je partner laten doen. Schrijf op wat je wil zeggen, en lees dat dan op.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.
Ik laat nog regelmatig partner bellen voor me omdat ik gewoon minimaal een uur nodig heb om de moed bij mekaar te rapen
Nouja, het is toch best normaal om aanpassingen te doen aan onze omgangsvormen naar de cultuur van de jongere generatie? Dat is altijd het geval, van generatie op generatie. Jongeren zijn immers ook gewoon onderdeel van de maatschappij. Alleen is dat sinds millenials/Gen X niet meer mogelijk om 1 of andere reden en willen die niet mee veranderen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, je moet gewoon leren bellen. Dat is iets normaals om te doen als je wil meedraaien in de maatschappij.
Het is toch van de zotte dat de maatschappij dan maar moet worden aangepast zodat je niet hoeft te bellen.
Gewoon de hoorn op de haak gooien dusquote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:43 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Hij is gewoon aan het trollen, gewoon negeren die kneus.
ik kom altijd en anders dan mail ik dat ik verhinderd benquote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rijnmond.nl/n(...)chappij-is-veranderd
[..]
Blijkbaar ook een groot risico voor kinderen door dit probleem.
Ik ben van huis altijd meegekregen 15 minuten voor de afspraak aanwezig te zijn. Belachelijk dat dit zo gaat. Ook 1 van de redenen van de hoge zorgkosten en wachtlijsten.
Je bedoelt dat ze -omdat ze sinds hun jeugd gemiddeld 6 uur per dag aan een schermen hangen met daarop apps die gelijk zijn aan crack- geen normaal functionerende breinen hebben ontwikkeld en volslagen sociaal debiel zijn geworden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is een best groot probleem momenteel. Denk ook omdat we niet opgegroeid zijn met bellen en we veel meer tijd gewend zijn om na te denken over wat je moet zeggen op whatsapp.
Triest.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:34 schreef Blues het volgende:
In het zkh waar ik werk hebben we ook veel noshows.
Wordt niks aan gedaan... ja nabellen en vragen waarom ze niet gekomen zijn. En een nieuwe afspraak inplannen want je hebt zorgplicht.
Teveel kosten en geen mensen om dit te monitoren en rekeningen te sturen.
Dat kun je dan wel netjes doen. Maar daarna grote kans dat je gewoon 30+ minuten moet wachten in de wachtkamer op de arts.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:48 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ben van huis altijd meegekregen 15 minuten voor de afspraak aanwezig te zijn.
Ik kom er al jaren en dit is bijna nooit het geval. Misschien andere ziekenhuizen maar het gaat eigenlijk altijd heel vlot.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:07 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En vervolgens laten ze je nog ruim een half uur daar zitten
Ja, omdat anderen te laat komen en iedereen daar dan de dupe van is. Het beste wat je kan doen is om simpelweg niet de oorzaak van de wachttijd te zijn.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat kun je dan wel netjes doen. Maar daarna grote kans dat je gewoon 30+ minuten moet wachten in de wachtkamer op de arts.
Over een paar uur weer ....quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:24 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik vroeg me al af waarom ik vanmiddag steeds klokken hoorde, maar dat waren dus die oogartsen.
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:37 schreef Harvest89 het volgende:
Dat kun je dan wel netjes doen. Maar daarna grote kans dat je gewoon 30+ minuten moet wachten in de wachtkamer op de arts.
Dit ligt niet aan de ziekenhuizen maar aan de arts zelf.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik kom er al jaren en dit is bijna nooit het geval. Misschien andere ziekenhuizen maar het gaat eigenlijk altijd heel vlot.
Dit, ik zie al jaren in elke zorg wachtkamer de claim "bij geen opkomst worden er kosten in rekening gebracht" maar heb nog nooit gehoord van ook maar een iemand waarbij dat ook doorgezet werd.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:59 schreef LXIV het volgende:
Er wordt bizar veel capaciteit hierdoor verspild. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is hier een boete voor uit te schrijven. Besteed het desnoods uit aan het CBR, die zijn hier expert in.
Tandartsen doen dat wel.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dit, ik zie al jaren in elke zorg wachtkamer de claim "bij geen opkomst worden er kosten in rekening gebracht" maar heb nog nooit gehoord van ook maar een iemand waarbij dat ook doorgezet werd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |