abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217909069
Zo zie je maar weer dat het posten van een video die alles onderbouwt en alle vragen beantwoordt geen enkel nut heeft, want niemand gaat er naar kijken.
pi_217909072
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 08:34 schreef knoopie het volgende:

[..]
Er zinken juist steeds minder zeeschepen. Wel een beetje bij de feiten blijven.
[ afbeelding ]
https://commercial.allian(...)ping-Review-2022.pdf
Ik had het over de oorzaak, niet het aantal.
pi_217909084
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik had het over de oorzaak, niet het aantal.
Dan moet je niet schrijven dat zeeschepen nu ineens zinken sinds ze elektrische auto's vervoeren. Want dat is dus niet zo. Daarvoor zonken ze helaas ook al. En het is zelfs minder geworden.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217909093
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:08 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dan moet je niet schrijven dat zeeschepen nu ineens zinken sinds ze elektrische auto's vervoeren. Want dat is dus niet zo. Daarvoor zonken ze helaas ook al. En het is zelfs minder geworden.
Ik had het over schepen die auto's vervoeren, zoals je ook had kunnen lezen.
pi_217909219
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik had het over schepen die auto's vervoeren, zoals je ook had kunnen lezen.
Maar vroeger toen er nog nauwelijks elektrische auto's verstuurd werden, toen zonken er ook al een boel zeeschepen, zelfs meer dan nu. Dus heel hard roepen dat het de schuld moet zijn van de elektrische auto's is voor mij te kort door de bocht. Helemaal nu steeds meer auto's (vooral die uit China) LFP accu's gebruiken, die nog veel minder brandgevaarlijk zijn dan de vroegere Li-ion accu's.

Het is nog steeds "nieuws" als er een schip met auto's begint te branden, omdat elektrische auto's "nieuw" zijn. Maar helaas brandt er de hele tijd wel ergens een schip. Bijvoorbeeld deze twee verongelukte schepen hebben het Nederlandse nieuws niet gehaald.
https://www.thehindu.com/(...)/article69681759.ece
https://www.euronews.com/(...)chemical-cargo-sinks
pi_217909251
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:27 schreef knoopie het volgende:

[..]
Maar vroeger toen er nog nauwelijks elektrische auto's verstuurd werden, toen zonken er ook al een boel zeeschepen, zelfs meer dan nu. Dus heel hard roepen dat het de schuld moet zijn van de elektrische auto's is voor mij te kort door de bocht. Helemaal nu steeds meer auto's (vooral die uit China) LFP accu's gebruiken, die nog veel minder brandgevaarlijk zijn dan de vroegere Li-ion accu's.

Het is nog steeds "nieuws" als er een schip met auto's begint te branden, omdat elektrische auto's "nieuw" zijn. Maar helaas brandt er de hele tijd wel ergens een schip. Bijvoorbeeld deze twee verongelukte schepen hebben het Nederlandse nieuws niet gehaald.
https://www.thehindu.com/(...)/article69681759.ece
https://www.euronews.com/(...)chemical-cargo-sinks
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zo zie je maar weer dat het posten van een video die alles onderbouwt en alle vragen beantwoordt geen enkel nut heeft, want niemand gaat er naar kijken.
pi_217909309
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]

Waar in die video is dan precies het moment dat ze bewijzen dat deze brand door de EV's is ontstaan? Want dat heb ik dan even gemist.
pi_217909396
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:40 schreef knoopie het volgende:

[..]
Waar in die video is dan precies het moment dat ze bewijzen dat deze brand door de EV's is ontstaan? Want dat heb ik dan even gemist.
Wees niet bang, je auto is geen bom die afgaat als je tegen een paaltje aan rijd. Hij vliegt hoogstens in brand.

Is iedereen hier extreem selectief over of ben ik nou gek? Ok, nog eens voor jullie:
* Het is heel moeilijk te achterhalen waar een brand op een schip door ontstaat, het is meestal alleen mogelijk om te bepalen waar hij begonnen is.
* Daar je brandende accu's niet kan blussen en dat veel hitte produceert, is de kans dat het overslaat, zeker in een afgesloten ruimte, aanzienlijk.
* Als je geen hele batterij blusschepen in de buurt hebt om alles koud te houden, moet je gewoon zorgen dat je zo snel mogelijk van boord komt, want dan gaat hij naar de kelder.
pi_217909466
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wees niet bang, je auto is geen bom die afgaat als je tegen een paaltje aan rijd. Hij vliegt hoogstens in brand.

Is iedereen hier extreem selectief over of ben ik nou gek? Ok, nog eens voor jullie:
* Het is heel moeilijk te achterhalen waar een brand op een schip door ontstaat, het is meestal alleen mogelijk om te bepalen waar hij begonnen is.
* Daar je brandende accu's niet kan blussen en dat veel hitte produceert, is de kans dat het overslaat, zeker in een afgesloten ruimte, aanzienlijk.
* Als je geen hele batterij blusschepen in de buurt hebt om alles koud te houden, moet je gewoon zorgen dat je zo snel mogelijk van boord komt, want dan gaat hij naar de kelder.
Heb je wel eens een brandende normale auto geprobeerd te blussen? Het is gewoon uiterst selectief van jou om te doen alsof enkel elektrische auto's kunnen branden. Normale auto's zitten ook vol met uiterst brandbaar spul, en als je die bumper aan bumper in een zeeschip parkeert, dan kan je een uitslaande brand net zo goed niet blussen. Dat is dus eerder een nadeel van volgepropte zeeschepen en moet je dus niet aanvoeren als nadeel van elektrische auto's.

En ik heb je ook al laten zien dat de berichtgeving daarin selectief is. Nergens op NOS een bericht over die brandende schepen in de buurt van India. Waarschijnlijk niet interessant genoeg, omdat het enkel over containers gaat en niet over auto's?
pi_217909475
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 10:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Heb je wel eens een brandende normale auto geprobeerd te blussen? Het is gewoon uiterst selectief van jou om te doen alsof enkel elektrische auto's kunnen branden. Normale auto's zitten ook vol met uiterst brandbaar spul, en als je die bumper aan bumper in een zeeschip parkeert, dan kan je een uitslaande brand net zo goed niet blussen. Dat is dus eerder een nadeel van volgepropte zeeschepen en moet je dus niet aanvoeren als nadeel van elektrische auto's.

En ik heb je ook al laten zien dat de berichtgeving daarin selectief is. Nergens op NOS een bericht over die brandende schepen in de buurt van India. Waarschijnlijk niet interessant genoeg, omdat het enkel over containers gaat en niet over auto's?
Heel selectief, dus. Laat maar.
pi_217909578
Ach Elon

twitter
pi_217909763
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 08:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is een domme vergelijking, en dat snap je zelf ook wel. De meeste mensen gebruiken hun auto maar voor een ding, en dat kan prima met een set banden. Als je al per se een vergelijking met de auto zou willen maken, dan zou je kunnen vragen of je dezelfde auto gebruikt om een snelweg te asfalteren, om een akker om te ploegen, om winkels te bevoorraden, om over een golfbaan te rijden en om naar je werk te rijden. Ik denk dat ik daarop het antwoord wel weet.

De optimus robot zie je in het filmpje batterijen uit de ene tray in de andere tray sorteren in een slakkentempo. Als je het vergelijkt met een installatie die daadwerkelijk voor sorteren bedoeld is, dan is het hemeltergend langzaam. Net zoals die optimus robot helemaal niet geschikt is om in een magazijn producten heen en weer te brengen. Daarvoor is elke robot met wielen die onder de pallets kan grijpen veel sneller en efficiënter. Net zo goed is optimus helemaal niet geschikt om in te zetten als lasrobot (niet hittebestendig), of verfspuitrobot (armen niet lang genoeg), of als montagerobot (niet sterk genoeg om bijvoorbeeld een autodeur te tillen). En dat zijn over het algemeen principiële nadelen die je niet weg kan innoveren. Een robot die vast staat aan de bodem kan veel zwaardere dingen tillen zonder om te kieperen, dus is veel geschikter voor een productielijn. Een robot met wielen die onder de pallet zit kan optimaal onder het zwaartepunt tillen.

Dit zijn allemaal taken waarvoor een mens helemaal niet gemaakt is. Dus logischerwijze is een humanoid robot daar ook helemaal niet de optimale vorm voor. En het grote voordeel van robots/automatisering is juist dat het mogelijk is om voor elke specifieke taak een optimale robot te maken. Dat nu weer proberen om te draaien, is compleet onlogisch in de meeste situaties. De enige plek waar humanoid robots (eventueel) een toegevoegde waarde kunnen hebben, is een omgeving die voor mensen gemaakt is en die je liever niet aan de robots wil aanpassen. Dus een woning bijvoorbeeld. In een magazijn of productie-omgeving waar het per definitie al mensonvriendelijk is, is het veel logischer om de robots aan te passen aan de omgeving.
Je mist het punt. Wantie meent dat een robot die specifiek voor 1 taak is ontwikkeld altijd beter is dan de spreekwoordelijke ‘swiss army knife’ robot.

En dat kan zo zijn, maar is geen gegeven. Een robot die meerdere taken kan uitvoeren kan wel eens veel handiger blijken te zijn.

Dat is het punt. De banden zijn een voorbeeld van een product waar bijna niemand zal kiezen voor banden die top presteren op moment X, maar waar mensen juist vaak de neiging hebben om een compromis te kiezen. Daarom zie je ook dat de allseason band enorm aan populariteit aan het winnen is.
pi_217909820
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 09:40 schreef knoopie het volgende:

[..]
Het antwoord op deze vraag ben ik ook heel benieuwd naar.

Nog even los van een video posten zonder toelichting en dan beweren dat die alles wat jij vindt bewijst een beetje raar is. Doe even de moeite om duidelijk te maken waarom je die video relevant vindt, wat deze bewijst en op welk moment (timestamp erbij dus).
pi_217910452
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 10:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mist het punt. Wantie meent dat een robot die specifiek voor 1 taak is ontwikkeld altijd beter is dan de spreekwoordelijke ‘swiss army knife’ robot.

En dat kan zo zijn, maar is geen gegeven. Een robot die meerdere taken kan uitvoeren kan wel eens veel handiger blijken te zijn.
Volgens mij heeft Wantie nergens "altijd" gezegd. Tot nu toe zijn al die dingen die de Tesla Optimus doet in de demofilmpjes juist voorbeelden van dingen waarin andere robots wel veel beter zijn. Kratjes vullen met perfect gelijkmatige objecten en van de ene naar de andere kant brengen in een slakkentempo heeft geen toegevoegde waarde. Ik heb productielijnen ontwikkeld voor nieuwe producten, en dat kan je zelfs puur mechanisch oplossen. Daar is zo een dure langzame robot ontzettend overkill. Sterker nog, in de praktijk gebeurt er nog heel veel met de hand, omdat zelfs die simpele voorrichtingen in productielanden nog duurder zijn dan de werknemers. Zolang de mensen in India en Mexico 2000 USD per jaar verdienen, heeft die robot in de productie/logistiek geen schijn van kans.

En als die optimus robot zo ontzettend handig zou zijn bij andere activiteiten, dan ben ik wel benieuwd waarom ze geen demo-filmpjes maken waarin die robot die nuttige activiteiten uitvoert. Kan jij een concreet voorbeeld geven van een activiteit wat die Optimus robot beter zou kunnen dan een speciaal voor die taak ontworpen robot?
pi_217910767
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 11:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
Volgens mij heeft Wantie nergens "altijd" gezegd.
Klopt, ik zei 'vooralsnog'.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217911453
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 11:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
Volgens mij heeft Wantie nergens "altijd" gezegd. Tot nu toe zijn al die dingen die de Tesla Optimus doet in de demofilmpjes juist voorbeelden van dingen waarin andere robots wel veel beter zijn. Kratjes vullen met perfect gelijkmatige objecten en van de ene naar de andere kant brengen in een slakkentempo heeft geen toegevoegde waarde. Ik heb productielijnen ontwikkeld voor nieuwe producten, en dat kan je zelfs puur mechanisch oplossen. Daar is zo een dure langzame robot ontzettend overkill. Sterker nog, in de praktijk gebeurt er nog heel veel met de hand, omdat zelfs die simpele voorrichtingen in productielanden nog duurder zijn dan de werknemers. Zolang de mensen in India en Mexico 2000 USD per jaar verdienen, heeft die robot in de productie/logistiek geen schijn van kans.

En als die optimus robot zo ontzettend handig zou zijn bij andere activiteiten, dan ben ik wel benieuwd waarom ze geen demo-filmpjes maken waarin die robot die nuttige activiteiten uitvoert. Kan jij een concreet voorbeeld geven van een activiteit wat die Optimus robot beter zou kunnen dan een speciaal voor die taak ontworpen robot?
Nee, hij schreef niet altijd, maar zijn opmerking was algemeen bedoeld. Dat is minder nadrukkelijk, maar dat is niet zo relevant.

Verder zien we wel waar Optimus naartoe gaat. Mijn punt is simpelweg dat als je Optimus af wil serveren op basis van dat een specifieke robot beter is in een specifieke taak, dat je dan het punt mist van wat Optimus wil gaan worden.
pi_217912412
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 14:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, hij schreef niet altijd, maar zijn opmerking was algemeen bedoeld. Dat is minder nadrukkelijk, maar dat is niet zo relevant.

Verder zien we wel waar Optimus naartoe gaat. Mijn punt is simpelweg dat als je Optimus af wil serveren op basis van dat een specifieke robot beter is in een specifieke taak, dat je dan het punt mist van wat Optimus wil gaan worden.
Wat wil Optimus dan gaan worden? Want "Zwitsers zakmes" klinkt heel leuk, maar dat gebruik ik enkel in het geval dat ik geen echt gereedschap beschikbaar heb.

Waarvoor is Optimus gedacht, en waarom laten ze Optimus niet die taken doen in die mooie demo-filmpjes?
pi_217912899
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:08 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wat wil Optimus dan gaan worden? Want "Zwitsers zakmes" klinkt heel leuk, maar dat gebruik ik enkel in het geval dat ik geen echt gereedschap beschikbaar heb.

Waarvoor is Optimus gedacht, en waarom laten ze Optimus niet die taken doen in die mooie demo-filmpjes?
Geen idee wat de mogelijkheden zullen zijn.

Ik denk zelfs dat mijn vrouw het niet weet, die weet alleen dat ze er een wil als ze te koop zijn.

Zodra Optimus daadwerkelijk op de markt kom ga ik daar wel eens verder naar kijken. Ik reageerde simpelweg op de argumentatie die naar mijn nimmer bescheiden mening niet klopt.

Of Optimus een succes gaat worden, geen idee. Maar ik heb zelf nog gelachen om het idee elektrisch te gaan rijden. En toen ik een P800 van Sony Ericsson had (een van de vroege smartphones) vonden mensen in mijn omgeving dat ook een raar ding, volledig onnodig en zelfs onhandig. In vergelijking met de iPhone van nu was het ook een heel onhandig ding en kon je er ook heel weinig mee.

Zo zal dat met Optimus ook wel gaan. De eerste versie zal meer haters dan liefhebbers kennen. En dat is misschien nog wel terecht ook. Maar zonder die eerste versie... ;)
pi_217913002
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee wat de mogelijkheden zullen zijn.

Ik denk zelfs dat mijn vrouw het niet weet, die weet alleen dat ze er een wil als ze te koop zijn.

Zodra Optimus daadwerkelijk op de markt kom ga ik daar wel eens verder naar kijken. Ik reageerde simpelweg op de argumentatie die naar mijn nimmer bescheiden mening niet klopt.

Of Optimus een succes gaat worden, geen idee. Maar ik heb zelf nog gelachen om het idee elektrisch te gaan rijden. En toen ik een P800 van Sony Ericsson had (een van de vroege smartphones) vonden mensen in mijn omgeving dat ook een raar ding, volledig onnodig en zelfs onhandig. In vergelijking met de iPhone van nu was het ook een heel onhandig ding en kon je er ook heel weinig mee.

Zo zal dat met Optimus ook wel gaan. De eerste versie zal meer haters dan liefhebbers kennen. En dat is misschien nog wel terecht ook. Maar zonder die eerste versie... ;)
Dat is nogal een aanname. Technology push werkt maar af en toe.

Het kan net zo goed in dezelfde richting gaan als laserdisc, google glass/ apple vision pro, metaverse, juicezero, 3d televisies, hoverboards, segway/hoverboards, theranos, hyperloop, bowery, 23andme, betamax, humane AI, dyson zone, etc...
pi_217913051
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 14:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat komt doordat je allerlei aannames doet en daar op in hakt.
pi_217913245
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:03 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is nogal een aanname. Technology push werkt maar af en toe.

Het kan net zo goed in dezelfde richting gaan als laserdisc, google glass/ apple vision pro, metaverse, juicezero, 3d televisies, hoverboards, segway/hoverboards, theranos, hyperloop, bowery, 23andme, betamax, humane AI, dyson zone, etc...
Je leest niet goed wat er staat. Ik schrijf nota bene letterlijk dat ik geen idee heb of het een succes gaat worden.

Wat ik bedoel met dat het zo ook wel zal gaan is dat de eerste versie nog niet zoveel zal kunnen en het dan makkelijk is voor azijnpissers om dan los te gaan.
pi_217913254
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat komt doordat je allerlei aannames doet en daar op in hakt.
Kennelijk vind je het belangrijk om op de man te spelen… want je had natuurlijk ook gewoon inhoudelijk kunnen reageren.
pi_217913409
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kennelijk vind je het belangrijk om op de man te spelen… want je had natuurlijk ook gewoon inhoudelijk kunnen reageren.
Anderen hebben er al inhoudelijk op gereageerd.
Tevergeefs.
pi_217915604
Tal van Chinese autofabrikanten hebben deze week beloofd om hun leveranciers binnen 60 dagen te betalen. De leveranciers klaagden steen en been dat ze maanden moesten wachten voordat ze over de brug kwamen met het geld. Afgelopen maart werden nieuwe regels aangenomen door de Chinese autoriteiten dat openstaande rekeningen binnen 60 dagen moeten worden voldaan. Die nieuwe regels traden deze maand in werking. Ze doen het niet uit de liefde van hun hart maar worden in feite gedwongen door de overheid om binnen twee maanden hun rekening af te lossen. Het is ook een overheidsingrijpen omdat MKB-bedrijven vrij machteloos staan om hun rechten af te dwingen tegen de miljardenbedrijven. Daarnaast is een extreem zieke prijzenoorlog ontstaan op de Chinese markt voor auto's waar EV-fabrikanten elkaar helemaal naar de tering concurreren op prijs wat volgens sommige geluiden kan zorgen voor liquiditeitsproblemen.

quote:
Verscheidene Chinese staatsautofabrikanten hebben beloofd om de betalingstermijnen aan hun toeleveranciers te standaardiseren op 60 dagen, nadat de autoriteiten hun bezorgdheid hadden geuit over supply chain-financiering.

De Chinese autoriteiten hebben in maart nieuwe regels uitgevaardigd om kleine en middelgrote ondernemingen te beschermen. Deze regels bepalen dat rekeningen binnen 60 dagen betaald moeten worden en dat grote bedrijven kleinere bedrijven niet mogen dwingen om niet-contante betalingen, zoals promessen, te accepteren of deze methoden te gebruiken om betalingen uit te stellen. De regelgeving treedt in juni in werking.

Supply chain-financiering is gebruikelijk in de auto-industrie. BYD Co., het bestverkochte automerk van China, gebruikt een systeem van promessen genaamd Dilian (in het Engels Dilink) als betalingsmiddel voor zijn toeleveranciers. Deze promessen kunnen op een later moment worden verzilverd. Het platform had tot mei 2023, de laatste keer dat BYD hierover informatie bekendmaakte, voor 400 miljard yuan (ongeveer 55,7 miljard dollar) aan promessen uitgegeven.

BYD deed er in 2023 gemiddeld 275 dagen over om leveranciers te betalen, blijkt uit gegevens die door Bloomberg zijn verzameld.

Chinese autofabrikanten, die verwikkeld zijn in een binnenlandse prijzenoorlog, zoeken naar goedkopere componenten en stellen betalingen aan leveranciers met maanden uit - vaak via het gebruik van promessen - wat neerkomt op een vorm van quasi-schuldfinanciering. Toezichthouders, waaronder het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie, spraken vorige week met de leidinggevenden van grote fabrikanten van elektrische voertuigen over zorgen dat de prijzenoorlog onhoudbaar dreigt te worden en over de problematiek van supply chain-financiering.

Een rapport van accountantsadviesbureau GMT Research schat dat de werkelijke nettoschuld van BYD dichter bij de 323 miljard yuan ligt, vergeleken met de 27,7 miljard yuan die in de boeken staat per eind juni 2024. Dit verschil is voornamelijk te wijten aan het uitstellen van betalingen aan leveranciers en andere vormen van gerelateerde financiering.

https://archive.fo/OT6Ww#selection-1523.0-1534.0
twitter

[ Bericht 3% gewijzigd door Peppert op 11-06-2025 21:35:43 ]
pi_217916789
twitter

Musk wacht op de Nederlandse overheid?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')