Maar hoe weet jij dat je het elke 5 a 8 seconde doet al rij je een rit van hier naar frankrijk?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:45 schreef marc0871 het volgende:
Zelfs als bijrijder betrap ik me erop dat ik constant in spiegels probeer te kijken die niet voor mijn zijn afgesteld.
Dus ja; ik kijk regelmatig in mijn spiegels.
En zelfs dan heb ik nog weleens dat ik denk, waar komt die ineens vandaan?
Hou dan gewoon je bekquote:Op donderdag 5 juni 2025 17:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik heb geen auto en ik heb geen rijbewijs maar zelfs ik zie het nut in van deze maatregel.
Je begeeft je in een stuk blik met een motortje en dan is het niet meer dan normaal dat je continue je hele omgeving in de gaten houdt.
Het is gewoon een enorm voordeel dat jij met spiegels ook de boel achter je in de gaten kunt houden.
Gewoon ja.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:47 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet jij dat je het elke 5 a 8 seconde doet al rij je een rit van hier naar frankrijk?
Wat doe je dan, minutenlang alleen maar voor je uit staren? Of, godbetert, steeds je passagier aankijken tijdens het praten?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:47 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet jij dat je het elke 5 a 8 seconde doet al rij je een rit van hier naar frankrijk?
Die 5 tot 8 seconde is natuurlijk niets meer dan een vuistregel om beginnend bestuurders de gewoonte aan te leren. Op een gegeven moment scan je haast onbewust continu je omgeving, inclusief wat er achter je gebeurt. Of je dan elke 2, 5 of 10 seconde een keer in je spiegels kijkt doet er niet toe, het gaat er om dat je bewust bent van je omgeving.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:47 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet jij dat je het elke 5 a 8 seconde doet al rij je een rit van hier naar frankrijk?
Pardon?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:47 schreef Solotovski het volgende:
[..]
Hou dan gewoon je bek
Autorijden is kijken. Kijken, kijken, kijken. Voor je of in de spiegels. Is gewoon automatisme
Wat stoer van jou zeg. Van mij krijg je dus alvast geen bloed of organen, mocht je daar ooit behoefte aan hebben.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:53 schreef epicbeardman het volgende:
Ik heb een BMW, alsof ik mijn spiegels gebruik, niemand die mij inhaalt op de linker baan dus heb spiegels ook niet nodig.
Vaak rij ik ook met de spiegels ingeklapt voor minder luchtweerstand
Dat automatisme kwam er bij mij dus nooit in, helaasquote:Op donderdag 5 juni 2025 17:53 schreef Mano_ het volgende:
Het is net als schakelen of richting aangeven: gaat allemaal op de automatische piloot zonder dat je steeds denkt "oh, ik moet zo schakelen. Gas los, koppeling in, goede versnelling kiezen, koppeling op en weer gas geven". Je schakelt gewoon, net als ademen.
quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat automatisme kwam er bij mij dus nooit in, helaas
quote:
Nee, kunst.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:53 schreef epicbeardman het volgende:
Ik heb een BMW, alsof ik mijn spiegels gebruik, niemand die mij inhaalt op de linker baan dus heb spiegels ook niet nodig.
Vaak rij ik ook met de spiegels ingeklapt voor minder luchtweerstand, doe ik boven de 130
Ik rij dan ook niet (meer)quote:
Grapje natuurlijk, zucht. Natuurlijk trap ik wel eens gaspedaal in maar alleen veilig.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat stoer van jou zeg. Van mij krijg je dus alvast geen bloed of organen, mocht je daar ooit behoefte aan hebben.
Want je hebt gekregen waar je zelf om vroeg.
Verstandig. Niet dat ik het je niet gun natuurlijk, maar als je geconcentreerd met de bediening bezig moet zijn is de kans groot dat je dingen in het verkeer over het hoofd ziet en daar wordt niemand beter van.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik rij dan ook niet (meer)
Nou ja, als we ooit een automaat hebben wil ik het wel weer proberen.
Okay. Vandaar mijn reactie.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:01 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Grapje natuurlijk, zucht. Natuurlijk trap ik wel eens gaspedaal in maar alleen veilig.
Zag ff niet dat dit in PTA was dacht KLB.
En ja ik kijk ook in mijn spiegels, al is het om eventuele hulpdiensten te kunnen waarnemen. Of auto's die mij onopvallend volgen plus een snelheidsmeting starten
Ik. En nee, zodat ik precies in mijn hoofd houd wat er om me heen gebeurt. Dan mis je niks, behalve idioten op de weg, zoals een keer een wielrenner die met 50 uit een zijstraat links kwam achter me en plotseling rechts naast me zat. Dan heb je echt zoiets van, wat voor een idioot is dat?quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
Volgens cbr moet je altijd , in elke situatie om de 5 a 8 seconden in een van de spiegels kijken. Altijd.
Hoeveel % van jullie doet dit echt? Doen bestuurders dit in het algemeen echt of is dit weer een puur cbr kinkje?
Ik kijk meer naar het merk van de auto, dan wie erin zit.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:08 schreef marretak het volgende:
Kan ook nog kijken of iemand met foute plannen je achtervolgt richting huis? Of dat er wellicht een knappe vrouw achter je rijd? of dat er iemand aan het bumperkleven is?
Het voertuig dat je bestuurt is een potentieel moordwapen, veiligheid voor alles. Het CBR doet niet aan kinkjes.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
Hoeveel % van jullie doet dit echt? Doen bestuurders dit in het algemeen echt of is dit weer een puur cbr kinkje?
Dan nog kijk je meer naar wat anderen doen. Hoe je foutjes van een ander op kan lossen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:15 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het voertuig dat je bestuurt is een potentieel moordwapen, veiligheid voor alles. Het CBR doet niet aan kinkjes.
Ik zie je er echt voor aan dat je dit echt doet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:53 schreef epicbeardman het volgende:
Ik heb een BMW, alsof ik mijn spiegels gebruik, niemand die mij inhaalt op de linker baan dus heb spiegels ook niet nodig.
Vaak rij ik ook met de spiegels ingeklapt voor minder luchtweerstand, doe ik boven de 130
Vaak dus. Want ik rijd ook in een BMW.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:24 schreef opgebaarde het volgende:
Ik ben een ervaren autobestuurder
Maar ik rijd een BMW. Je kan vast zelf interpreteren hoe vaak ik in de spiegels kijk.
Ook niet hun militaire colonne kink op de theorie?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:15 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het voertuig dat je bestuurt is een potentieel moordwapen, veiligheid voor alles. Het CBR doet niet aan kinkjes.
Is dat iets wat je zelf aan den lijve hebt ondervonden of roep je het maar heel hard om de schijn te wekken dat het een professionele organisatie betreft?quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:15 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het voertuig dat je bestuurt is een potentieel moordwapen, veiligheid voor alles. Het CBR doet niet aan kinkjes.
Nee, gewoon altijd.quote:
Die mag je niet doorkruisen inderdaad.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:26 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ook niet hun militaire colonne kink op de theorie?
Zelf.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:26 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Is dat iets wat je zelf aan den lijve hebt ondervonden of roep je het maar heel hard om de schijn te wekken dat het een professionele organisatie betreft?
Nee, ook niet sinds ik motor rij.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:28 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nee, gewoon altijd.
Zeker sinds ik motor ben gaan rijden.
Daarvoor kwam het idd weleens voor dat ik niet meer wist hoe ik ergens gekomen was.
Sindsdien kan ik bijna per seconde verslag van de rit uitbrengen.
Da's dus omdat het automatisch gaatquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:28 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Daarvoor kwam het idd weleens voor dat ik niet meer wist hoe ik ergens gekomen was.
Oei, indrukwekkend voorbeeld inderdaad.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Die mag je niet doorkruisen inderdaad.
[..]
Zelf.
Mijn instructeur en ik zelf ook had nog nooit gehoord van jezelf middels het stuur je de stoel in drukken, en op dat punt ben ik voor de tweede keer gezakt.
Ik heb een Kia Picanto. Boven de 300 km/u begint die pas een beetje warm te lopen dus langzamer dan dat is sowieso slecht voor de motor. Vaak rij ik met de radio antenne ingeklapt voor minder luchtweerstand.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:53 schreef epicbeardman het volgende:
Ik heb een BMW, alsof ik mijn spiegels gebruik, niemand die mij inhaalt op de linker baan dus heb spiegels ook niet nodig.
Vaak rij ik ook met de spiegels ingeklapt voor minder luchtweerstand, doe ik boven de 130
Nogmaals,ik heb geen rijbewijs dus ook geen auto.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
Volgens cbr moet je altijd , in elke situatie om de 5 a 8 seconden in een van de spiegels kijken. Altijd.
Hoeveel % van jullie doet dit echt? Doen bestuurders dit in het algemeen echt of is dit weer een puur cbr kinkje?
Prachtmotief voor een horrorfilm. Vooral als die felle koplampen je verblinden in je spiegel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
Het hangt er vanaf waar ik rijd. Op een lege snelweg kijk ik minder vaak in de spiegels dan in een drukke stad.
Dit.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik hou het niet bij qua tijd, maar ik check regelmatig mijn spiegels inderdaad.
Kan je wat aan doen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Prachtmotief voor een horrorfilm. Vooral als die felle koplampen je verblinden in je spiegel.
In ieder geval staat je achteruit kijk spiegel zo dat deze altijd in je ooghoek te zien is. En in een oogwenk zie je dan of iets veranderd.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:47 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet jij dat je het elke 5 a 8 seconde doet al rij je een rit van hier naar frankrijk?
Ik kijk wel vrij veel in m'n spiegels, zowel binnen als zij want ik wil gewoon graag weten wat er gebeurt. Ook kijk ik ver vooruit en rij ik globaal gezien niet héél erg anders dan hoe ze 't mij geleerd hebben. Wél merk ik dat ik doordat ik meer vooruit kijk en beter plan/anticipeer ik af en toe de schoudercheck niet doe omdat ik zie waar ik heen wil, re-de-lijk kan inschatten of de situatie verandert en meestal is dan alleen een binnen en zijspiegel voldoende. Over het algemeen leer je d.m.v ver vooruit kijken en anticiperen wel wanneer zo'n schoudercheck echt nodig is en is het vooral een "CBRetje" In de stad doe ik 'm wél al-tijd, omdat het daar heel snel heel chaotisch kan zijn, op de snelweg? Tenzij in Duitsland waar ze significant harder rijden over 't algemeen wat minder, maar doe 'm alsnog zeker 7/10x.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
Volgens cbr moet je altijd , in elke situatie om de 5 a 8 seconden in een van de spiegels kijken. Altijd.
Hoeveel % van jullie doet dit echt? Doen bestuurders dit in het algemeen echt of is dit weer een puur cbr kinkje?
Dat knappe hoofdje moet continue rondgaan om te scannen wat er rondom je gebeurt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
in elke situatie om de 5 a 8 seconden in een van de spiegels kijken. Altijd.
Ik genoot altijd van dat soort momentenquote:Op donderdag 5 juni 2025 21:24 schreef Kreator het volgende:
Je ziet af en toe wel mensen rijden die hun achterruit-wisser aan hebben staan als het droog is en dan een half uur ofzo. Die mensen kijken nooit in de spiegel.
Dan ben je geen ervaren bestuurderquote:Op donderdag 5 juni 2025 19:06 schreef TAmaru het volgende:
Regelmatig, maar minder dan tijdens de rijlessen. Sowieso is het op lange termijn niet haalbaar om telkens dit te doen bij een verplaatsing: bijv. binnenspiegel, buitenspiegel over de schouder, richting aan, dan nogmaals binnenspiegel, buitenspiegel over de schouder.
Over het algemeen comprimeer je dat als ervaren bestuurder tot één kijk- en verplaatsactie.
Toch is het belangrijk om het goed aan te leren, zodat het later automatisch gaat en geen tijd meer kost.
Waarom de kleur specifiekquote:Op donderdag 5 juni 2025 22:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Altijd elke 5-8 sec is misschien wat veel, maar gemiddeld zal ik er wel op uitkomen. Een stuk vaker bij invoegen, baan wisselen, afslaan etc, minder als het rustig is en ik in de dezelfde baan blijf. En ben me ook vaak bewust wat voor een auto, iig de kleur, achter me zit en/of me in komt halen. Dat kun je me eigenlijk vrijwel altijd vragen, en kan ik antwoorden zonder er eerst voor weer in de spiegel te kijken.
Aan de andere kant kijk ik op de snelweg weer vaker in de spiegels dan in de stad.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
Het hangt er vanaf waar ik rijd. Op een lege snelweg kijk ik minder vaak in de spiegels dan in een drukke stad.
Dus minder vaak bedoel je?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 07:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de andere kant kijk ik op de snelweg weer vaker in de spiegels dan in de stad.
Immers op een "1 baans weg" is er veel minder noodzaak om achter je te kijken.
Voertuigbeheersing. Super achterlijk idd...quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nogmaals,ik heb geen rijbewijs dus ook geen auto.
Maar ik heb wel ooit eens gelezen dat examenkandidaten een compleet achterlijke actie moesten uitvoeren.
Achteruit een helling op rijden en daar dan precies tussen de lijnen parkeren.
Ik leer dat nu ook bij rijles. Benoem elke kleur van de auto's die links van je in je spiegels voorbij komen. Is dus meteen een goede oefening.quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Altijd elke 5-8 sec is misschien wat veel, maar gemiddeld zal ik er wel op uitkomen. Een stuk vaker bij invoegen, baan wisselen, afslaan etc, minder als het rustig is en ik in de dezelfde baan blijf. En ben me ook vaak bewust wat voor een auto, iig de kleur, achter me zit en/of me in komt halen. Dat kun je me eigenlijk vrijwel altijd vragen, en kan ik antwoorden zonder er eerst voor weer in de spiegel te kijken.
Kleur oke, maar merk is toch totaal niet relevantquote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:20 schreef vosss het volgende:
Mijn rijschoolhouder leerde mij destijds om op elk moment (zonder daarvoor nog een keer in de spiegel te kijken) de vraag: "wat voor kleur auto rijdt er achter ons en welk merk is het" te kunnen beantwoorden.
Leuk "spel"; ik ging die uitdaging graag aan dus wist dan niet alleen de kleur en merk, maar ook type en bouwjaar.
25 jaar later kan je nog steeds op een willekeurig moment aan mij vragen wat voor kleur auto er achter ons rijdt. De bouwjaren hou ik niet meer zo bij, maar het type weet ik dan ook nog altijd 9 van de 10 keer te benoemen.
Dat is het ook niet, maar zorgt er wel voor dat je goed op je omgeving let.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:21 schreef roos94 het volgende:
[..]
Kleur oke, maar merk is toch totaal niet relevant
Ik weet eigenlijk altijd wel de kleur van de auto achter of naast me. Je bent je gewoon altijd bewust van wat er om je heen gebeurt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:47 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet jij dat je het elke 5 a 8 seconde doet al rij je een rit van hier naar frankrijk?
Is dit niet doodvermoeiend?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk altijd wel de kleur van de auto achter of naast me. Je bent je gewoon altijd bewust van wat er om je heen gebeurt.
Ook op de snelweg weet ik hoe de auto achter me rijdt en welke kleur die is.
Het is volledig geautomatiseerd. Net als schakelen. Dat doe je ook niet bewust.quote:
Zo leer je het jezelf aan. Als ervaren chauffeur doe je het louter op de momenten dat het nodig is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
om de 5 a 8 seconden in een van de spiegels kijken. Altijd.
Hoeveel % van jullie doet dit echt? Doen bestuurders dit in het algemeen echt
Precies, ik moet hier altijd een stukje stad rijden, dan een stukje autobaan en dan een rustig dorpsweggetje.quote:
Ja precies, als ik op een rustige n weg rij kijk ik anders dan wanneer ik hier door het centrum moet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:43 schreef ToT het volgende:
[..]
Precies, ik moet hier altijd een stukje stad rijden, dan een stukje autobaan en dan een rustig dorpsweggetje.
Ik kijk natuurlijk wel goed om me heen, maar de linker en rechter spiegel gebruik ik gewoon wanneer nodig, en kijk dan ook voor de zekerheid over de schouder voor ik daadwerkelijk ga inhalen of afsla over een fietspad of zo.
Binnenspiegel gebruik ik wel regelmatig, sowieso als ik er beweging in opmerk (naderende auto of zo.)
Ik moet er niet aan denken om echt iedere 5 - 8 seconden in alledrie de spiegels gaan gaan zitten turen bij elke rit. Zou me veel te veel afleiden van het daadwerkelijke verkeer voor me en het zou me juist een gevoel van spanningen en onzekerheid geven. Gewoon relaxed rijden en normaal goed opletten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:17 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja precies, als ik op een rustige n weg rij kijk ik anders dan wanneer ik hier door het centrum moet.
Merk en model is lang niet altijd goed te zien, kleur een stuk makkelijker. En dat er een auto zit is niet altijd genoeg.quote:
Mijn ervaring is juist dat je het als ervaren chauffeur veel meer automatisch doet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:16 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Zo leer je het jezelf aan. Als ervaren chauffeur doe je het louter op de momenten dat het nodig is.
Die regels zijn voor mensen die te dom zijn om te snappen wanneer en waarom ze moeten kijken. Een ervaren bestuurder denkt niet die voelt alles aan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:36 schreef roos94 het volgende:
Volgens cbr moet je altijd , in elke situatie om de 5 a 8 seconden in een van de spiegels kijken. Altijd.
Hoeveel % van jullie doet dit echt? Doen bestuurders dit in het algemeen echt of is dit weer een puur cbr kinkje?
Je bedoelt beginnend bestuurders.quote:Op maandag 9 juni 2025 12:08 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Die regels zijn voor mensen die te dom zijn om te snappen wanneer en waarom ze moeten kijken. Een ervaren bestuurder denkt niet die voelt alles aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |