Nou dan zijn we er. Ze kunnen de PVV best uitsluiten maar niet als je net met de PVV het kabinet hebt laten vallen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:48 schreef Janneke141 het volgende:
Of je het nu doet of volgende maand is vooral een marketingkeuze.
Veel mensen willen ook coûte que coûte rechts stemmen. Dat past bij hun lifestyle, hun personal brand, hun geloofsovertuiging, hoe je het ook noemen wil. Of die partijen ook daadwerkelijk iets voor elkaar krijgen lijkt niet altijd relevant in deze keus, het gaat vooral om het imago heb ik het idee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:49 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gezien er veel mensen VVD blijven stemmen vermoed ik dat mensen veel vergeten
Dit is best wel ironisch.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:53 schreef Janneke141 het volgende:
Sowieso moet de VVD natuurlijk niet proberen om de hardcore PVV'ers terug te winnen. Dat lukt toch niet, en zijn ook niet direct de mensen waarvan je graag ziet dat ze voor je juichen. De wat meer fluïde groep (bijvoorbeeld ex-VVD'ers en ex-CDA'ers) die de vorige verkiezingen zijn bang gemaakt voor het gevaar Timmermans hebben het afgelopen jaar gezien wat dat voor rotzooi opgeleverd heeft om op extreem-rechts of om op bestuurlijk totaal onervaren partijen te stemmen. In vier maanden campagne zou je daar toch echt een groep moeten kunnen terugwinnen met een optie om in het midden wel wat voor elkaar te krijgen. Op thema's als wonen, economie, zorg en stikstof - maar óók op migratie.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:40 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze niet met de PvdA/GL willen samenwerken is dat hun goed recht, maar als ze de PVV uitsluiten is het kiezersbedrog. Moeilijk.
En dit geldt niet voor links?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Veel mensen willen ook coûte que coûte rechts stemmen. Dat past bij hun lifestyle, hun personal brand, hun geloofsovertuiging, hoe je het ook noemen wil. Of die partijen ook daadwerkelijk iets voor elkaar krijgen lijkt niet altijd relevant in deze keus, het gaat vooral om het imago heb ik het idee.
Exact de reden waarom ze zeker in dit stadium PVV gewoon niet uit kunnen sluiten. Want doen ze dat wél blijven er maar bar weinig smaken over.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Lijkt me wel een catch24.![]()
Als de PVV de grootste wordt en GL/PvdA tweede.
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten.
Alles hypothetisch natuurlijk.
Als je de PVV uitsluit is het wel duidelijk wat de coalitie gaat worden. Dan is er weinig anders mogelijk. En worden dit hele saaie verkiezingen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Exact de reden waarom ze zeker in dit stadium PVV gewoon niet uit kunnen sluiten. Want doen ze dat wél blijven er maar bar weinig smaken over.
Dan kunnen ze beter even afwachten op de peilingen.
Ook, over het idee dat politieke voorkeur heel erg gaan horen bij het idee dat iemand heeft van zijn eigen persoonlijkheid en imago worden momenteel boeken volgeschreven.quote:
Tenzij alle partijen gewoon een stelling nemen dat ze niet meer met de PVV in zee willen gaanquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten.
Jij ziet het uitsluiten van een partij als kiezersbedrog - en ook nog eens aan slechts één kant van het spectrum. Ik vind het persoonlijk een slimme keuze om samenwerking met de PVV uit te sluiten en een kwestie van duidelijkheid aan de kiezer - alleen of je dat nu al moet doen of pas over een maand is een kwestie van smaak.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:56 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit is best wel ironisch.
Eerst maak je mij belachelijk om hetgeen ik beschrijf. Vervolgens stel je zelf voor dat dat dan maar de tactiek van de VVD moet zijn om stemmen terug te winnen op rechts.
[..]
Natuurlijk zijn die mensen er ook. Dat is ook wat je krijgt met polarisatie. Mensen graven zich in en blijven stug bij hun keus, of het nou werkt of niet.quote:
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Er is in de verste verte nog geen verkiezingsuitslag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je de PVV uitsluit is het wel duidelijk wat het kabinet gaat worden. Dan is er weinig anders mogelijk. En worden dit hele saaie verkiezingen.
Ik denk dat in dat scenario Bontebal gewoon die keuze voor ze maakt. Die gaat echt niet met Wilders in een regering als er een valide alternatief is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten. En wat nou als de PVV dan zegt dat de VVD de premier mag leveren.
Peilingen kosten een beetje tijd maar zullen vandaag of morgen wel echt komen. Dat heeft nieuwswaarde nu.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Er is in de verste verte nog geen verkiezingsuitslag.
Niet eens een peiling van ná de val..
En of de verkiezingen 'saai' of niet worden lijkt me geen criterium.
De rest van je post niet gelezen omdat dat helemaal niet is wat ik zeg. Ik zal het nog 1 keer duidelijk zeggen:quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij ziet het uitsluiten van een partij als kiezersbedrog
Dan is het electoraal beter voor de VVD om de PVV uit te sluiten. In de hoop dat ze daarmee meer stemmen naar zich toe trekken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat in dat scenario Bontebal gewoon die keuze voor ze maakt. Die gaat echt niet met Wilders in een regering als er een valide alternatief is.
De pvv heeft zelf deze kiezersbedrog gecreëerdquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De rest van je post niet gelezen omdat dat helemaal niet is wat ik zeg. Ik zal het nog 1 keer duidelijk zeggen:
Nu de PVV uit sluiten kan uitdraaien op kiezersbedrog omdat het mogelijk de enige optie is die overblijft bij een vergelijkbare verkiezingsuitslag.
Als je van te voren, met een open vizier, al zegt niet met de PVV te willen samenwerken dan bedrieg je toch niemand? Dan weet je als kiezer toch juist waar je voor gaat stemmen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De rest van je post niet gelezen omdat dat helemaal niet is wat ik zeg. Ik zal het nog 1 keer duidelijk zeggen:
Nu de PVV uit sluiten kan uitdraaien op kiezersbedrog omdat het mogelijk de enige optie is die overblijft bij een vergelijkbare verkiezingsuitslag.
Dat doe ik. En met mijn eigen wrnsen heeft het bar weinig te maken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Lees gewoon eens inhoudelijk wat ik schrijf in plaats van je eigen wensen te laten prevaleren over wat wijsheid zou zijn vanuit VVD-standpunt.
Ik zie dit wel gebeuren, dan zeg je eigenlijk tegen de VVD: oppositie zit er niet in, er kan alleen een meerderheid gevormd worden als jullie meedoen, maar jullie zijn wel de kleinere van de groep dus kies maar uit 2 kwaden. Ik verwacht dat ze dan GL/PVDA kiezen en dat deze verkiezingen in het thema gaan staan van vrijwel elke partij die zegt: dit nooit meer, we gaat niet met de PVV in zee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:55 schreef capricia het volgende:
Dan mag de VVD gaan kiezen, of Timmermans premier maken, of weer met de PVV gaan praten. En wat nou als de PVV dan zegt dat de VVD de premier mag leveren.
Los van het feit of dat wel of niet waar is: Zou dat wat uitmaken?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is het electoraal beter voor de VVD om de PVV uit te sluiten. In de hoop dat ze daarmee meer stemmen naar zich toe trekken.
En dan is in principe de coalitie zo ongeveer al bekend.
De vraag is of de kiezer dat dan de PVV of de VVD aan gaat rekenen. En precies daarom is het nu nog te vroeg voor de VVD om de PVV nu al uit te sluiten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De pvv heeft zelf deze kiezersbedrog gecreëerd
Nou, er blijven dan weinig andere scenarios over dan een combinatie CDA, VVD, Gl/PvdA.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Er is in de verste verte nog geen verkiezingsuitslag.
Niet eens een peiling van ná de val..
En of de verkiezingen 'saai' of niet worden lijkt me geen criterium.
Bontebal heeft de PVV al uitgesloten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat in dat scenario Bontebal gewoon die keuze voor ze maakt. Die gaat echt niet met Wilders in een regering als er een valide alternatief is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |