Belgische schrijfster Griet Op de Beeck is nieuwe presentator ZomergastenDe Belgische schrijfster Griet Op de Beeck gaat dit jaar Zomergasten presenteren. De eerste aflevering van het VPRO-programma wordt in de laatste week van juli uitgezonden, meldt de omroep dinsdag.
"Ik vind het een waanzinnige eer om een programma met zo'n staat van dienst te mogen presenteren", zegt de 51-jarige Op de Beeck in een verklaring.
"Ik geloof dat het nooit belangrijker was dan nu: de tijd nemen, de diepte ingaan, de nuance zoeken, complexiteiten ontrafelen, de verrassing toelaten, het maatschappelijke gesprek - meer nog dan het debat - aanzwengelen, ons aller wereld verruimen en nabijheid creëren."
Op de Beeck is met meer dan een miljoen verkochte boeken een van de bestverkopende Nederlandstalige schrijvers. Haar werk is vertaald in dertien talen. Haar boeken Vele hemels boven de zevende en Kom hier dat ik u kus werden verfilmd.
bron: nu.nlAlle Zomergasten 2025 op een rij:
In de eerste aflevering op 27 juli zien we Özcan Akyol, ook wel bekend als Eus. Hij vertelt over zijn aflevering: "In mijn fragmenten toon ik de harde én zachte stemmen die mij hebben gevormd. Van mijn artistieke helden tot onbekende subculturen: ik wil laten zien dat we, ondanks verschillen in afkomst of klasse, meer op elkaar lijken dan we denken."
![ozcan%20klein.jpg]()
Schrijver Simon Kuper is de tweede gast van dit seizoen. Hij schrijft wekelijks een veelgelezen column voor de invloedrijke Britse krant de Financial Times met thema’s als macht en elitevorming, boeken, steden - en voetbal. "Ik ben een wereldburger uit Leiden, de stad waar ik lang woonde. Ik ben heel erg met Nederland verbonden, ik juich nog steeds voor Oranje. Maar ik ben geen Nederlander. Ik zie het land van buiten. Van het Nederlandse voetbal tot de Nederlandse verkiezingen. Die blik hoop ik de kijker zeker mee te geven."
![Simon-Klein.jpg]()
Na Özcan en Simon is het de beurt aan Eva Crutzen. Deze cabaretière, zangeres en actrice kun je onder meer kennen van BODEM en haar optredens in Promenade. Met Griet Op de Beeck zal ze het hebben over haar ideale televisieavond. "Ik verzamel alles wat ik mooi, inspirerend, pijnlijk en grappig vind. De gemene dele is dat het fragmenten zijn die zware, universele thema's, zoals rouw, eenzaamheid en buiten de boot vallen, op een lichte manier vertellen", blikt ze alvast vooruit. En dat vind ze behoorlijk spannend. "Ondanks dat ik duizend kleuren schijt, heb ik er ontzettend veel zin in."
![evacrutzenzomergastenderdegasttv.jpg]()
De vierde gast in Zomergasten is Ugur Ümit Üngör. Ugur Ümit is hoogleraar Holocaust- en Genocidestudies aan de Universiteit van Amsterdam en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. Hij richt zich in zijn onderzoek op de geschiedenis en sociologie van genocide en massaal politiek geweld, met bijzondere aandacht voor het moderne Midden-Oosten en daderschap. "Aan het einde van de avond moeten kijkers het gevoel hebben dat ze een inzicht hebben gekregen in de vreselijke dingen die mensen doen, maar dat ze niet wanhopig hoeven te worden. Want precies als je kijkt naar de onmenselijkheid van mensen, dan zie je juist ook dáár onze menselijkheid terugkomen," blikt Ugur op de avond vooruit.
![000ZomergastenUgur-Umit-Ungor_Zomergasten-VPRO_Bas-Losekoot_1080_1080.jpg]()
Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema is op 24 augustus de vijfde gast in Zomergasten. "Ik wil breder terugblikken én vooruitkijken, op de idealen van leiderschap die me gevormd hebben, discussies over democratie en de schoonheid niet te vergeten. Ik hoop dat kijkers een gevoel van zachtheid en nieuwsgierigheid overhouden. Naar mensen, naar verschillen, naar wat mooi is in onze wereld," laat Femke weten.
![000231Femke-Halsema_VPRO_Zomergasten-2025_-c-Bas-Losekoot_1080_1080.jpg]()
Schrijver Herman Koch is de zesde en tevens laatste gast in Zomergasten. Herman Koch is bekend als een van de makers en gezichten van het legendarische VPRO-programma Jiskefet, dat dit jaar werd bekroond met de Ere Zilveren Nipkowschijf. Ook schreef hij de internationale bestseller Het Diner, dat ook nog eens in vijf landen werd verfilmd. Griet Op de Beeck interviewt de schrijver over zijn ideale televisieavond. "Mijn ideale Zomergasten-publiek is een gelukkig echtpaar dat de hele avond stilletjes op de bank zit en elkaar tijdens de aftiteling alleen even zachtjes in de hand knijpt," laat Herman weten.
[ Bericht 31% gewijzigd door Nizno op 05-07-2025 10:08:27 ]