abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217830702
In heel Nederland wonen kinderen in auto's en garageboxen
Door heel Nederland wonen kinderen op plekken die daar niet voor zijn bedoeld, zoals in auto's en garageboxen. Dat blijkt uit een rondvraag onder scholen van Nieuwsuur en het Jeugdeducatiefonds. Er zijn geen concrete cijfers en bewijzen, maar hulpverleners vermoeden een direct verband met de vastgelopen woningmarkt.

In Amsterdam-Zuidoost is de keten waarbinnen kinderen hulp kunnen krijgen, vastgelopen, zegt Nienke Jaarsma van het Ouder- en Kindteam in de Bijlmer. Met een urgentieverklaring duurt het zelfs nog zes tot acht maanden voordat er een huis beschikbaar komt. En aan tijdelijke noodopvang zijn heel strenge voorwaarden verbonden.

"We kunnen nergens terecht. Ik heb drie kinderen", zegt alleenstaande moeder Janice (echte naam bij de redactie bekend). Haar man liet haar vorig jaar in de steek en ze kwam op straat te staan. In Amsterdam gaat zij sindsdien van hot naar her. Zo bivakkeerde ze samen met haar kinderen twee maanden in de gang van een appartementencomplex. "Dat was een hel. Een echte hel. Ik kan er niet meer over praten."

Slapen in een garagebox
Op basisschool De Bijlmerhorst in Amsterdam-Zuidoost heeft tenminste één op de twintig kinderen geen vaste verblijfplaats. Als brugfunctionaris van de school begeleidt Esther Muriani kinderen in deze situatie. Ze denkt dat ze niet iedereen in beeld heeft, omdat kinderen in de problemen daar moeilijk over praten.

Vandaar dat op de school van Muriani álle kinderen een lunchpakket krijgen. Daarnaast is er een douche en een wasmachine op school, die ook ouders kunnen gebruiken. Muriani: "Er zijn mensen die denken: als ik een garagebox huur, dan kan ik daar in ieder geval een bed zetten en heb ik in ieder geval een slaapplek voor mij en mijn kinderen."

Om hoeveel kinderen het precies gaat, is niet bekend. Het CBS rekent bij dakloosheid alleen volwassenen (18-65 jaar) mee en benadrukt daarbij dat het om een schatting gaat. Het grootste deel van de daklozen staat niet geregistreerd bij instanties en maakt geen gebruik van sociale voorzieningen.

De Ethos-telling van het Kansfonds en de Hogeschool Utrecht - een telling die mensen in kaart brengt die op straat verblijven - neemt kinderen wel mee. Die telling is nu voor de derde keer uitgevoerd, voor het eerst ook in een paar grote steden, waaronder Amsterdam. De resultaten worden in het najaar verwacht, maar uit de eerdere tellingen bleek al dat het aantal dak- en thuisloze moeders met kinderen veel groter is dan gedacht.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)uto-s-en-garageboxen
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 2 juni 2025 @ 18:14:32 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217830709
Gaaf
pi_217830731
Zou niet moeten kunnen, in een van de rijkste landen ter wereld. Jarenlang totaal visieloos bezig geweest en dit zijn de gevolgen. Politiek staat vooral in het teken van de quick wins, en niet van de solves. Dat laatste is namelijk complex en is niet makkelijk te verkopen aan de gemiddelde burger.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217830738
Haal nog een paar van die kansenparels binnen en stop ze in een huurwoning. Plek zat!
blablablabla
pi_217830743
"Zegt alleenstaande moeder Janice (echte naam bij de redactie bekend)."

Tanisha? Taniqua? Destiny?
pi_217830747
Dit zie je toch van mijlenver aankomen als je goedkoop en recalcitrant alle statushouders en overige migranten binnen 3 weken een huis geeft.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 2 juni 2025 @ 18:19:22 #7
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_217830753
quote:
13s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:18 schreef Metalfrost het volgende:
Dit zie je toch van mijlenver aankomen als je goedkoop en recalcitrant alle statushouders en overige migranten binnen 3 weken een huis geeft.
Dat is immers veel goedkoper dan al die dure noodopvang.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 2 juni 2025 @ 18:19:47 #8
28033 Pek
je moet wat
pi_217830759
Ja maar Gaza!
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_217830766
En haal nog wat extra arbeidsmigranten binnen: het zijn er nog maar een miljoen tenslotte.
  Forum Admin maandag 2 juni 2025 @ 18:20:33 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217830768
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:16 schreef Mutant01 het volgende:
Zou niet moeten kunnen, in een van de rijkste landen ter wereld. Jarenlang totaal visieloos bezig geweest en dit zijn de gevolgen. Politiek staat vooral in het teken van de quick wins, en niet van de solves. Dat laatste is namelijk complex en is niet makkelijk te verkopen aan de gemiddelde burger.
En een woningtekort, zeker die van onze grootte, ontstaat niet binnen een jaar of wat.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217830776
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:17 schreef F0czuks het volgende:

Ik denk dat jij r/tragedeigh op Reddit wel heel leuk gaat vinden.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 2 juni 2025 @ 18:21:29 #12
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217830780
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:17 schreef F0czuks het volgende:

Maakt het uit?
pi_217830787
quote:
82s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Op basisschool De Bijlmerhorst in Amsterdam-Zuidoost heeft tenminste één op de twintig kinderen geen vaste verblijfplaats. [..]
Het afvoerputje van het afvoerputje van Nederland.
pi_217830800
De meeste reacties zijn verdeelt tussen:

"Net goed! Geen huizen voor buitenlanders!"

en

"Ja, dat krijg je als je alle woningen aan buitenlanders geeft!"
  maandag 2 juni 2025 @ 18:24:55 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217830803
quote:
Precies. Een samenleving draait op reciprociteit, je geeft en je neemt; wederkerigheid. Als je nogal veel nemers erbij krijgt, dan gaat het vroeg of laat verkeerd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217830809
"Het is allemaal de schuld van de buitenlanders!"

Slotje.
pi_217830813
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:17 schreef Elan het volgende:
Haal nog een paar van die kansenparels binnen en stop ze in een huurwoning. Plek zat!
Precies. Waarom is de PVV toch zo populair, aflevering zoveel. Uit een ander onderwerp:
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 08:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Bij ons ging het om een statushouder (volgens mij een Somaliër) die er alleen woonde, maar bijna altijd het huis helemaal vol had zitten tot diep in de nacht.

En een grote bek als je vriendelijk verzoekt om 22:00 stil te zijn, omdat wij de volgende dag wel moesten werken. Woningbouw, gemeente, politie, alles is er aan de deur geweest. Niemand “kon wat doen”.

Ik zeg het er maar even bij: het hadden net zo goed tokkies met 5 kinderen kunnen zijn natuurlijk. Maar in ons geval was dat dus niet.
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 08:29 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ja, echt een trieste situatie was het. Letterlijk tot huilens aan toe ‘s ochtends vroeg om 05:00 op een maandag als je na weer een slapenloze nacht je elkaar aankijkt en afvraagt hoe je in godsnaam een nieuwe werkweek moet doorkomen, laat staan samen een toekomst moet opbouwen.

Het gebrek aan wederzijds respect, in haar ogen waren we nog minder waard dan het stront onder je schoenen. Onbegrijpelijk dat je zo met je medemens om kunt gaan.
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 09:35 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Bedankt voor je goede bedoelingen. Ik snap wat je zegt, maar zo beknopt is het helaas niet.

We zijn in totaal ruim een jaar bezig geweest. Wat begon als een vriendelijke poging tot toenadering, afgeslagen uitnodiging voor een kop thee, het aanbod een goede ondervloer te kopen en haar nieuwe laminaat te leggen, sloeg in het begin al om tot vijandigheid, overlast tot aan bewuste kleine pesterijen. ‘s Nachts meubels verplaatsen, half 12 ‘S avonds een wasmachine naar beneden bonken. Schreeuwen, stampen, muziek.

Op een zeker moment stond er elke week politie aan de deur. We hebben tientallen malen melding gedaan, zelfs met geluidsopnames waarop het gestamp, geschreeuw, en gegil te horen was tot diep in de nacht. De wijkagent hebben we over de vloer gehad, tevens de woningstichting, meerdere gesprekken daar gehad, ook met de persoon in kwestie, zelfs de rechtsbijstandverzekering ingeschakeld gehad. Er is een aannemer bij die woning geweest om de bouwkundige staat van de woning te controleren en te herstellen: laminaat zonder ondervloer gelegd, strak tegen de muur aan. Zelfs buren tegenover aan de straat die dachten dat er een gezin woonde dat altijd ruzie had, zo veel geschreeuw. Ze woonde er notabene alleen.

Zelfs nadat de woningbouw heeft aangegeven een uit huis zetting procedure te starten, bleef het op het randje van wat mag en nét daaroverheen doorgaan. Zoals ik in een post hier al aangaf: het is dankzij mijn vriendin dat ik wat te verliezen had. Zonder haar had ik nu vastgezeten.

Sta daar goed bij stil: na een maandenlange strijd zo diep gezonken zijn, door slaapgebrek niet meer kunnen relativeren, van elkaar houden maar door de situatie hopeloos gefrustreerd en verloren zijn, dat je in staat bent een allerlaatste handeling te doen waardoor je zeker weer dat je nooit meer last van die persoon zal hebben. Het scheelde echt niet veel, want ik had vastgezeten.

Kern van het verhaal: hoe belangrijk het ook is om overlastgevers aan te pakken, soms is het ‘t niet waard. En het is ook niet jouw verantwoordelijkheid.

ik wil OP niet ontmoedigen, maar tegen zulk onkruid is niets opgewassen. Je verliest maanden, dan wel jaren van je leven maar je gaat je woongenot er nooit meer voor terugkrijgen, tenzij ze echt uit huis worden gezet. Echter weten we allemaal hoe moeilijk het vanwege onze wetgeving is om daartoe over te gaan, en met name hoeveel tijd zoiets in beslag neemt.

Dus ja: er is een kans dat de aanhouder wint. Maar zodra je je kans schoon ziet: kies eieren voor je geld. Het is de tijd, energie, ellende en frustratie niet waard om het onkruid te blijven bestrijden, wanneer je de kans hebt om een schoon nieuw tuintje in te richten.
Trek je conclusies.
pi_217830820
Weer zo een die alleen maar in Amsterdam wil wonen en dat is niet binnen een week geregeld!! Next.
pi_217830822
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
De meeste reacties zijn verdeelt tussen:

"Net goed! Geen huizen voor buitenlanders!"

en

"Ja, dat krijg je als je alle woningen aan buitenlanders geeft!"
Dit soort reacties zijn precies de reden waarom de PVV groot is. Het bagataliseren van problemen van de gewone Nederlander.
pi_217830844
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:28 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dit soort reacties zijn precies de reden waarom de PVV groot is. Het bagataliseren van problemen van de gewone Nederlander.
Precies, muil houden en geen kritiek hebben op de PVV of dit soort reacties.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217830851
quote:
In Amsterdam waren van de 12385 vrijgekomen sociale huurwoningen welgeteld 22 woningen die gingen naar mensen zonder urgentie. Als je als alleenstaande ouder daar plots op straat komt te staan moet je daar een jaar lang met urgentie wachten om aan de beurt te zijn.
En als je 'gewoon' op de wachtlijst staat, dan ben je volstrekt kansloos. De wachttijd is dan meer dan 100 jaar.

Wel gaan er in Amsterdam inderdaad duizenden sociale huurwoningen naar statushouders.
https://www.at5.nl/nieuws(...)-of-urgentie-in-2022
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 2 juni 2025 @ 18:33:29 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217830865
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:28 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Wanneer gaat de PVV het nou eens regelen dan?
pi_217830876
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wanneer gaat de PVV het nou eens regelen dan?
Waarom zouden ze dat doen? Dit levert stemmen op.
  maandag 2 juni 2025 @ 18:36:28 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_217830886
Stemt ook VVD! De huizenmarkt is af!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_217830889
Ik ken meerdere mensen, die hun boel verkochten, kinderen van school halen en met een camper gaan reizen. ps waren wappie geworden tijdens covid.

Verder is het natuurlijk best begrijpelijk als je 10 miljoen gezinnen met kinderen hebt, een zeer klein deel in een auto kan wonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')