abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217815779
Lectori salutem,

Nee, ik ben geen Baudet, maar ik ben wel t.z.t. een huiseigenaar. Ik ben maar in mijn eentje, dus een huiskopen was vrij moeilijk. Op instapklaren huizen werd makkelijk met 40k overboden, dus ik heb een huisje gekocht dat moet worden opgeknapt, 1.5 k onder de taxatieprijs.

Ik heb een bouwkundig rapport dat uitkomt op zo'n 30 k aan kosten binnen 5 jaar, waarvan de eerste 18k in het eerste jaar.

Dingen die moeten gebeuren en die ik ga laten doen zijn:
Nieuwe cv-ketel
Schoorsteen/rookafvoer moet worden gevoegd en gereinigd.
Dakafwerking de trim moet opnieuw worden gedaan
Nieuwe kozijnen

Dan binnen 5 jaar moet:
Gevel wellicht laten herstellen het voegwerk moet worden uitgekapt en dan opnieuw aangebracht. Kan ik dat zelf doen beter door een professional?
Schoorsteen schoon laten maken.
Dak op de garage laten vervangen (Bitumen)

Dit zijn allemaal dingen die een beetje moeten om het huis veilig te stellen.

Voor de leuk wilde ik dan nog:
Nieuwe keuken en nieuwe badkamer als budget het toelaat.

Op zich heb ik hier het geld wel voor, maar nu komt het probleem.

Hoe reëel zijn de kosten in een bouwkundig rapport, en wat zou ik eventueel zelf kunnen doen? Schilderen en behang aftrekken en plafond van gipsplaten ga ik zelf doen, het sloopwerk van dingen ook. Tevens het opschuren van de dorpels bijvoorbeeld, maar ik heb het idee dat voor al het bovenstaande ik beter een professional om de arm neem.

Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe moeilijk het is, om zelf te tegelen of een keuken aan te leggen of badkamer. Ik denk dat dat niet iets is, wat je zomaar even doet. Dus mijn vraag is een beetje wat ga ik kunnen verwachten en heeft iemand al eens een soortgelijke woning gekocht waar nog van alles wat aan moest gebeuren en tja wat kan ik verwachten? Ik maak me een beetje zorgen dat het allemaal groter is, dan ik zelf aankan.
  zondag 1 juni 2025 @ 10:56:22 #2
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_217815921
Vind ik wel lastig te zeggen zonder verdere informatie over het huis. Zo op het eerste oog lijken me vooral de kosten in het eerste jaar aardig laag. Of je moet twee kozijnen hebben.
  zondag 1 juni 2025 @ 11:07:36 #3
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217816056
Maak een plan van aanpak met als basis de bouwtechnische keuring. Stap voor stap aanpakken - niet alles hoeft in 1 keer. Bij zaken die je uit besteed lokale bedrijven inschakelen en verschillende offertes opvragen
"Hoka Hey!"
pi_217816410
Sloopwerk kun je grotendeels zelf net als bv het voorstrijken van muren voor de stucadoor. Gewoon in overleg met de professionals.
Eerst offerte laten maken en dan kijken wat je evt zelf mag/kunt doen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217816456
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:56 schreef Jahr00n het volgende:
Vind ik wel lastig te zeggen zonder verdere informatie over het huis. Zo op het eerste oog lijken me vooral de kosten in het eerste jaar aardig laag. Of je moet twee kozijnen hebben.
Niet alle kozijnen moeten nieuw, het gaat om een raam of 3/4, dus dat moet op zich nog wel te doen zijn denk ik. De rest is al van kunststof met dubbelglas.

Het is een huis uit eind jaren 60 en ik kan eventueel nog wel wat meer informatie delen. Maar ik heb de sleutel nog niet, ik hoop wat foto's te kunnen tonen en zo wanneer ik die heb.
pi_217816477
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:07 schreef matspontius het volgende:
Maak een plan van aanpak met als basis de bouwtechnische keuring. Stap voor stap aanpakken - niet alles hoeft in 1 keer. Bij zaken die je uit besteed lokale bedrijven inschakelen en verschillende offertes opvragen
Dankjewel, is het gewoon een kwestie van plan van aanpak dan offertes opvragen en zo een beetje een idee krijgen van de kosten?
pi_217816485
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:30 schreef halfway het volgende:
Sloopwerk kun je grotendeels zelf net als bv het voorstrijken van muren voor de stucadoor. Gewoon in overleg met de professionals.
Eerst offerte laten maken en dan kijken wat je evt zelf mag/kunt doen.
Dankjewel, ik hoop dat het allemaal een beetje gaat meevallen en ik veel zelf kan doen.
pi_217816546
Hey leuk dat je er een topic over hebt gemaakt! ^O^

Nieuwe cv enzo...je zou er ook voor kunnen kiezen om op elektrisch over te stappen.
Toen ik dit huis vorig jaar kocht heb ik gelijk een airco laten plaatsen voor verwarming en een warmtepompboiler voor warm water.
Boven verwarm ik vooralsnog met infraroodpanelen, maar daar wil ik uiteindelijk ook airco's laten plaatsen.

Voegen opnieuw doen; ik heb het zelf gedaan, maar alleen omdat het aan de achterkant is en weinig mensen het zien. Een deel van de voegen is me prima gelukt (o.a. met hulp van een mortelspuit), maar een deel is ook echt wel lelijk geworden. Ik ga het uiteindelijk allemaal wil overschilderen zodat je het minder ziet.
Mocht het bij jou allemaal meer zichtbaar zijn en je bent niet van plan om het te gaan schilderen, kun je het beter door een ander laten doen, maar het schijnt wel enorm duur te zijn!
pi_217817302
Allereerst: Gefeliciteerd met je aankoop! Super cool dat dit al gelukt is.

Daarnaast, denk na wat je wilt. En handel op basis daarvan. En niet op basis van zo'n rapport waar staat wanneer je wat moet gaan laten doen.

Simpel voorbeeld: Ga je de kachel gebruiken?
Zo ja: voor het 1e gebruik laat je de schoorsteen vegen
Zo nee: niet nodig, ook niet binnen 5 jaar
Tip: schoorsteenvegers zijn bij het begin van het stookseizoen altijd druk september-oktober-november. En de maanden daar buiten vaak een stuk minder. Laat als je dus wilt gaan stoken vast van de zomer je schoorsteen vegen.

En wat is er met je daktrim? Dondert deze van ellende uit elkaar?
En voegwerk. Ik zie t bij de schoorsteen staan en bij de gevel. Is t bij beide nodig? Zo ja, combineer dit en laat 1x de vakman komen. Dit zelf doen is een rotklus, je gevel is het aangezicht van je woning dus hier ga je niet zelf prutsen.

En kozijnen, zijn dit ruimtes die je actief gebruikt? Zo ja, dan gelijk doen. Zo nee, waarom geld steken in ruimtes die je niet direct gebruikt?

cvketel, ga je voor een normale ketel, combi van cv + hybride warmtepomp of een full warmtepomp? Enig idee? Zo nee, verdiep je eerst daar in :Y Ik heb zelf de keuze gemaakt om cv + hybride te doen, maar niet gefinancierd vanuit hypotheek maar via warmtefonds. Waarom? Meer bouwbudget voor keuken en badkamer via depot. En warmtefonds leningen zijn met mijn inkomen tegen 0% rente. Win-win wat mij betreft.

Belangrijkste les die ik heb geleerd kwam van mijn oma:
In een koophuis investeer je goed, doordacht of niet. Even knutselen is niet aan de orde, je gaat hier jaren en jaren mee doen. Dus denk goed na en kies goed.
pi_217817651
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:34 schreef Puala het volgende:
Allereerst: Gefeliciteerd met je aankoop! Super cool dat dit al gelukt is.

Daarnaast, denk na wat je wilt. En handel op basis daarvan. En niet op basis van zo'n rapport waar staat wanneer je wat moet gaan laten doen.

Simpel voorbeeld: Ga je de kachel gebruiken?
Zo ja: voor het 1e gebruik laat je de schoorsteen vegen
Zo nee: niet nodig, ook niet binnen 5 jaar
Tip: schoorsteenvegers zijn bij het begin van het stookseizoen altijd druk september-oktober-november. En de maanden daar buiten vaak een stuk minder. Laat als je dus wilt gaan stoken vast van de zomer je schoorsteen vegen.

En wat is er met je daktrim? Dondert deze van ellende uit elkaar?
En voegwerk. Ik zie t bij de schoorsteen staan en bij de gevel. Is t bij beide nodig? Zo ja, combineer dit en laat 1x de vakman komen. Dit zelf doen is een rotklus, je gevel is het aangezicht van je woning dus hier ga je niet zelf prutsen.

En kozijnen, zijn dit ruimtes die je actief gebruikt? Zo ja, dan gelijk doen. Zo nee, waarom geld steken in ruimtes die je niet direct gebruikt?

cvketel, ga je voor een normale ketel, combi van cv + hybride warmtepomp of een full warmtepomp? Enig idee? Zo nee, verdiep je eerst daar in :Y Ik heb zelf de keuze gemaakt om cv + hybride te doen, maar niet gefinancierd vanuit hypotheek maar via warmtefonds. Waarom? Meer bouwbudget voor keuken en badkamer via depot. En warmtefonds leningen zijn met mijn inkomen tegen 0% rente. Win-win wat mij betreft.

Belangrijkste les die ik heb geleerd kwam van mijn oma:
In een koophuis investeer je goed, doordacht of niet. Even knutselen is niet aan de orde, je gaat hier jaren en jaren mee doen. Dus denk goed na en kies goed.
Jammer dat van het wartmefonds werd me niet echt goed uitgelegd door mensen.... Beetje balen, anders had ik de CV inderdaad daar geplaatst, misschien de kozijnen met ramen dat dat ook nog mogelijk was....

Alleen het energielabel is vrij laag D, dus ik denk dat een warmtepomp niet mogelijk was geweest, dan zou ik eerst alles moeten isoleren en dat kost ook weer de nodige knaken. Ik vind het wel moeilijk, maar bedankt voor je advies het helpt wel.
  zondag 1 juni 2025 @ 12:55:15 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217817658
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:56 schreef Jahr00n het volgende:
Dat gevoel heb ik ook ja. Of het is een klein huis of die kosten worden flink onderschat.
pi_217817690
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat gevoel heb ik ook ja. Of het is een klein huis of die kosten worden flink onderschat.
85 vierkante meter, het is geen gigantisch huis 42.5 vierkante meter per verdieping.
  zondag 1 juni 2025 @ 13:00:24 #13
36431 bleiblei
pi_217817727
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:57 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
85 vierkante meter, het is geen gigantisch huis 42.5 vierkante meter per verdieping.
Ah ja, dat scheelt dan wel inderdaad. Maar het is wel wat Puala zegt. Kies slim wat je doet en combineer. Plan ook minimaal een half jaar vooruit. Als je nu een voeger belt is ie of kneiterduur of een prutser of heeft ie voorlopig geen tijd. Dus vraag nu offertes voor dingen die je over een half jaar wil laten doen.
pi_217817789
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 12:55 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Jammer dat van het wartmefonds werd me niet echt goed uitgelegd door mensen.... Beetje balen, anders had ik de CV inderdaad daar geplaatst, misschien de kozijnen met ramen dat dat ook nog mogelijk was....

Alleen het energielabel is vrij laag D, dus ik denk dat een warmtepomp niet mogelijk was geweest, dan zou ik eerst alles moeten isoleren en dat kost ook weer de nodige knaken. Ik vind het wel moeilijk, maar bedankt voor je advies het helpt wel.
Als je verwacht dat anderen je dit soort dingen uitleggen, stop daar mee. Je moet echt dit soort informatie zelf gaan zoeken en uitvinden. Ja dit kost tijd, maar alleen dan ga je het snappen en kunnen gebruiken.

En heb je dit alles al gedaan dan inmiddels? Want anders kun je toch nog schuiven?
pi_217817810
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ah ja, dat scheelt dan wel inderdaad. Maar het is wel wat Puala zegt. Kies slim wat je doet en combineer. Plan ook minimaal een half jaar vooruit. Als je nu een voeger belt is ie of kneiterduur of een prutser of heeft ie voorlopig geen tijd. Dus vraag nu offertes voor dingen die je over een half jaar wil laten doen.
Ik ga nog even bij mijn ouders blijven wonen, in de tussentijd heb ik de maandelijkse rekeningen daardoor wat lager, waardoor ik door kan sparen. Ik hoef het allemaal niet van vandaag op morgen af. Ik ga nu laten doen wat echt moet.
pi_217817833
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:05 schreef Puala het volgende:

[..]
Als je verwacht dat anderen je dit soort dingen uitleggen, stop daar mee. Je moet echt dit soort informatie zelf gaan zoeken en uitvinden. Ja dit kost tijd, maar alleen dan ga je het snappen en kunnen gebruiken.

En heb je dit alles al gedaan dan inmiddels? Want anders kun je toch nog schuiven?
Ja, je verwacht dat je hypotheekadviseur dat soort dingen wel benoemd daar je hem ook betaald voor zijn expertise. Maar goed niet gebeurd, maar ik kan het nog altijd aanvragen voor isolatie en dat soort dingen.

Ja, ik heb een taxateur laten komen voor het stukje bouwdepot en die heeft nu alles ingevoerd, dus dat kan ik helaas niet meer echt veranderen. Maar goed dat zijn dan de kozijnen en de CV-ketel. Dat had dus wellicht omdat energiezuiniger ook via een warmtefonds lening gekund, balen. Maar niet het einde van de wereld hoop ik.

Ik hoop nog flink wat te kunnen sparen terwijl ik thuis blijf wonen een half jaartje en dan komt het hopelijk goed.
pi_217817856
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:08 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ja, je verwacht dat je hypotheekadviseur dat soort dingen wel benoemd daar je hem ook betaald voor zijn expertise. Maar goed niet gebeurd, maar ik kan het nog altijd aanvragen voor isolatie en dat soort dingen.

Ja, ik heb een taxateur laten komen voor het stukje bouwdepot en die heeft nu alles ingevoerd, dus dat kan ik helaas niet meer echt veranderen. Maar goed dat zijn dan de kozijnen en de CV-ketel. Dat had dus wellicht omdat energiezuiniger ook via een warmtefonds lening gekund, balen. Maar niet het einde van de wereld hoop ik.

Ik hoop nog flink wat te kunnen sparen terwijl ik thuis blijf wonen een half jaartje en dan komt het hopelijk goed.
Een hypotheekadviseur adviseert over hypotheken en mogelijk ook persoonlijke leningen. Een warmtefonds lening is beide niet, dus deze kennis heeft deze persoon simpelweg niet. Dus verwachten dat hij deze informatie verstrekt is niet reëel.

En ik ben vrij zeker dat je het stuk bouwdepot kan veranderen, overleg dat wel even met je hypotheekadviseur. Afhankelijk van je bank is het namelijk "gewoon een pot geld waar je met bonnetjes geld uit kan halen" waarbij de kostenpost niet boeit. Dus dan kan je alsnog schuiven.
pi_217817880
Als je ooit hulp nodig hebt met iets, gooi dm.
pi_217817892
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:12 schreef Puala het volgende:

[..]
Een hypotheekadviseur adviseert over hypotheken en mogelijk ook persoonlijke leningen. Een warmtefonds lening is beide niet, dus deze kennis heeft deze persoon simpelweg niet. Dus verwachten dat hij deze informatie verstrekt is niet reëel.

En ik ben vrij zeker dat je het stuk bouwdepot kan veranderen, overleg dat wel even met je hypotheekadviseur. Afhankelijk van je bank is het namelijk "gewoon een pot geld waar je met bonnetjes geld uit kan halen" waarbij de kostenpost niet boeit. Dus dan kan je alsnog schuiven.
Ik had dat wel al besproken, maar als ik dat doe, dan moet de taxateur weer opnieuw gaan taxateren en dat kost weer 800 euro. Ik laat het wel zo, ik had me wellicht wat beter moeten inlezen, maar goed het is nu wat het is. Het zal wel goed komen, en als ik over een paar jaar het dak ga isoleren en zo, dan dat ook weer de moeite waard er naar te kijken.

Bovendien zou ik nu geen rente betalen maar na een paar jaar trede stijgen zit ik wel boven die 60k, waardoor het misschien ook al weer minder aantrekkelijk wordt. Tenzij het punt van afsluiten uitmaakt, en de rest niet, maar ik vermoed dat het zo niet werkt.

Ik ga er wel even rekening mee houden, mocht ik serieus een warmtepomp overwegen hybride of zo.
pi_217817894
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:16 schreef benhorse het volgende:
Als je ooit hulp nodig hebt met iets, gooi dm.
Ben jij beetje handig kerel?
pi_217817895
Je zult een beetje een afweging moeten maken tussen verschillende posten: kosten, moeilijkheidsgraad, energie en tijd, persoonlijke interesses ... als een keuken aanleggen bijvoorbeeld vrij duur is en dit jou wel leuk lijkt en je hebt er energie en tijd voor om je hierin te verdiepen, dan zou ik daarvoor gaan. Zelf lijken keuken en badkamer mij wel twee leuke klusjes, die ik graag zelf zou doen.

Werk op een dak, aan een gevel of met een cv zou ik dan weer laten uitbesteden, ook ivm de veiligheid.
Mja
pi_217817906
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:16 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ik had dat wel al besproken, maar als ik dat doe, dan moet de taxateur weer opnieuw gaan taxateren en dat kost weer 800 euro. Ik laat het wel zo, ik had me wellicht wat beter moeten inlezen, maar goed het is nu wat het is. Het zal wel goed komen, en als ik over een paar jaar het dak ga isoleren en zo, dan dat ook weer de moeite waard er naar te kijken.

Bovendien zou ik nu geen rente betalen maar na een paar jaar trede stijgen zit ik wel boven die 60k, waardoor het misschien ook al weer minder aantrekkelijk wordt. Tenzij het punt van afsluiten uitmaakt, en de rest niet, maar ik vermoed dat het zo niet werkt.

Ik ga er wel even rekening mee houden, mocht ik serieus een warmtepomp overwegen hybride of zo.
Ja dit gaat over t moment van afsluiten, niet over latere momenten ;) Afgesloten = afgesloten in financieringsland. Je krijgt ook niet ineens minder rente als je huis meer waard wordt bijv.

Gekke regeling, vraag me af of t daadwerkelijk zo werkt. Maar goed die details weet ik natuurlijk niet.
pi_217817984
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:20 schreef Puala het volgende:

[..]
Ja dit gaat over t moment van afsluiten, niet over latere momenten ;) Afgesloten = afgesloten in financieringsland. Je krijgt ook niet ineens minder rente als je huis meer waard wordt bijv.

Gekke regeling, vraag me af of t daadwerkelijk zo werkt. Maar goed die details weet ik natuurlijk niet.
In ieder geval bedankt ik ga me er eens in verdiepen en misschien kan het wel nog gebruikt worden voor isoleren kelder of het plaatsen van ventilatie met warmte winning en een hybride warmtepomp. Wie weet...
pi_217822099
quote:

[..]

Begin met isoleren, met subsidie. Kijk wat je zelf kunt en wat je nog niet kunt: probeer het; wellicht ben je beter dan een prof.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217824396
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies? In ruil voor het uitstellen van een klus kan je een keertje lekker en extra op vakantie want de boog mag nooit TE lang gespannen blijven want anders word boog slap?

Veel succes met je aangebouwde serre gemaakt van glas ook :) Mooi hoor!

zondag 1 juni 2025 @ 22:00:41 #26
36431 bleiblei
pi_217824530
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 21:43 schreef marretak het volgende:
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies? In ruil voor het uitstellen van een klus kan je een keertje lekker en extra op vakantie want de boog mag nooit TE lang gespannen blijven want anders word boog slap?

[ afbeelding ]
Sorry, maar wat een domme post weer. Als je bepaalde klussen uitstelt, wordt het significant duurder om het te herstellen. Bijv. Een dak dat lek is negeren, heeft als resultaat dat uiteindelijk de dakconstructie achteruit gaat en die vervangen moet worden. Verfwerk negeren, gaan kozijnen en boeiboorden rotten en moet je de hele zooi vervangen. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
pi_217824874
Heb je ook foto's van de woning? :)
pi_217825025
quote:
In theorie als je een bepaalde klus uitstelt daalt de waarde van een huis niet, wat dan moet de volgende eigenaar de klus doen en maak je 0 euro winst of verlies?
Als je maar lang genoeg wacht, stort het we in. Lekke daken & goten, rotte kozijnen en vloerbalken met verrotte balkkoppen; allemaal zaken die op den duur veel hogere kosten tot gevolg hebben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 1 juni 2025 @ 22:50:46 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217825056
quote:

[ afbeelding ]
Zou je in het vervolg willen oppassen met advies dat niet waar hoeft te zijn, zeker als iemand wat minder ervaring heeft wat betreft klussen.

Zelfs in theorie is dat namelijk niet altijd waar, denk bijvoorbeeld aan schilderwerk aan houten kozijnen of gevelbekleding.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217825596
Mwaagh de waarheid ligt meestal ergens in het midden!
  maandag 2 juni 2025 @ 06:32:07 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825646
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:32 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Niet alle kozijnen moeten nieuw, het gaat om een raam of 3/4, dus dat moet op zich nog wel te doen zijn denk ik. De rest is al van kunststof met dubbelglas.

Het is een huis uit eind jaren 60 en ik kan eventueel nog wel wat meer informatie delen. Maar ik heb de sleutel nog niet, ik hoop wat foto's te kunnen tonen en zo wanneer ik die heb.
Funda linkje? *)
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 06:41:32 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825654
Gefeliciteerd met je kluswoning! Wat kun je verwachten....

Klussen is altijd duurder dan je denkt.

Van isolerende maatregelen krijg je geen spijt.

Isoleren en ventileren gaan hand in hand (achteraf beseffen dat je niet genoeg ventilatie hebt, is duur).

Verbouwen in fases werkt alleen als je een redelijk vastomlijnd eindplaatje in gedachten hebt. Anders is het vaak lastig om tussendoor ergens te stoppen (veel klussen zijn afhankelijk van iets dat eerst in een andere ruimte gedaan moet worden).

Met een jaren '60 woning ga je waarschijnlijk verrassingen tegenkomen.
Resistance is futile.
pi_217825658
@Roesjesjager

Heb je al een lening afgesloten bij het warmtefonds? Zonee: dan heb je wellicht geluk.

Het warmtefonds baseert de rente op basis van je (verzamel)inkomen zoals dat op de belastingaangifte staat. Met het kopen van een huis heb je enorm veel aftrekposten, die ervoor kunnen zorgen dat je onder de grens terecht komt waarbij je rente hoeft te betalen.

Deze pak je dus wellicht even mee: wacht met het aanvragen van een lening daar tot je nieuwe aanslag, want afhankelijk van je inkomen zou je zomaar bij wijze van ¤28.000,- kunnen bijlenen tegen 0% rente.

Met betrekking tot alle klussen, wij zeggen altijd: “Eerst zelf proberen, iemand bellen kan altijd nog.”. En daarmee zul je erachter komen dat je veel meer kunt dan dat je zelf misschien denkt. Verwacht tegenslagen, waar je van leert. Tegenwoordig is er echter zoveel informatie te vinden op internet dat het voor een groot deel het hebben van het juiste gereedschap is en goed voorbereid zijn in de juiste bouwmaterialen.

Laat je goed informeren, vraag rond op klusfora en laat een klus even liggen als het nodig is. Zolang je altijd maar weer 1x vaker opstaat nadat je er even bij bent gaan zitten. Ik haal zelf veel nuttige informatie bij de subreddit r/klussers.

Succes! ^O^ Mocht je zelf je kozijnen willen gaan plaatsen, dan kun je mij altijd even Quoten om advies te vragen :)
pi_217825673
Maak he overigens ook gebruik van een bouwdepot dat meegefinancierd kan worden met je hypotheek? Meestal max 9K.

Wat wij gedaan hebben, is daarmee maatregelen nemen waar je subsidie over krijgt. Dan krijg je dus een deel van die 9K terug die je wél vrij kunt besteden, zoals aan een badkamer of keuken bijvoorbeeld.

Wij hebben van die 9K de helft “vrijgespeeld” door slim te kijken naar welke duurzaamheidsmaatregelen ook de meeste subsidies opleveren. Houd dat in gedachte mocht je wat extra rooitjes nodig hebben in je budget ;)

Hetzelfde geldt uiteraard voor een eventuele lening bij het Warmtefonds.
  maandag 2 juni 2025 @ 06:52:38 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825686
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:40 schreef Roesjesjager het volgende:

Dingen die moeten gebeuren en die ik ga laten doen zijn:
Nieuwe cv-ketel
Schoorsteen/rookafvoer moet worden gevoegd en gereinigd.
Dakafwerking de trim moet opnieuw worden gedaan
Nieuwe kozijnen
Ga je voor CV of van het gas af (of iets er tussenin?)
Hoeveel ramen moet je laten vervangen en hoe ga je de match maken met de ramen die je niet hoeft te vervangen?

quote:
Dan binnen 5 jaar moet:
Gevel wellicht laten herstellen het voegwerk moet worden uitgekapt en dan opnieuw aangebracht. Kan ik dat zelf doen beter door een professional?
Schoorsteen schoon laten maken.
Dak op de garage laten vervangen (Bitumen)
Voegen is een vak klus, zou ik zeker uitbesteden. Uitkappen kun je ws wel zelf maar ik weet eigenlijk niet of de vakmannen er voor open staan om de voorbereiding uit handen te geven. Dat zal mogelijk ook verschillen per vakman.

quote:
Voor de leuk wilde ik dan nog:
Nieuwe keuken en nieuwe badkamer als budget het toelaat.
Reken op 20k voor een nieuwe badkamer.
Nieuwe keuken is 100% afhankelijk van leverancier en je wensen. Ik heb al 2 keer naar tevredenheid een Ikea keuken gezet.

quote:
Hoe reëel zijn de kosten in een bouwkundig rapport, en wat zou ik eventueel zelf kunnen doen? Schilderen en behang aftrekken en plafond van gipsplaten ga ik zelf doen, het sloopwerk van dingen ook. Tevens het opschuren van de dorpels bijvoorbeeld, maar ik heb het idee dat voor al het bovenstaande ik beter een professional om de arm neem.

Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe moeilijk het is, om zelf te tegelen of een keuken aan te leggen of badkamer. Ik denk dat dat niet iets is, wat je zomaar even doet. Dus mijn vraag is een beetje wat ga ik kunnen verwachten en heeft iemand al eens een soortgelijke woning gekocht waar nog van alles wat aan moest gebeuren en tja wat kan ik verwachten? Ik maak me een beetje zorgen dat het allemaal groter is, dan ik zelf aankan.
Zonder meer over jouw woning te weten, is het lastig inschatten. Wij hebben 2 jaren '70 woningen volledig gestript en veel zelf gedaan maar mijn man is ook echt een hele ervaren klusser met veel zelfvertrouwen.

Je moet wel een beetje door troep heen kunnen kijken. Het duurt altijd langer dan je denkt. Zelf verbouwen is wel super satisfying, vooral als je eigen plannen mooi uit de verf komen.
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 07:01:55 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825735
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:08 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]

De hoogte van je bouwdepot verandert misschien niet meer, maar wat je precies declareert wordt niet gecheckt met je verbouwingsspecificatie.

Mocht je nog geen definitief rente-aanbod hebben gekregen: het aanpassen van een verbouwingsspecificatie in je taxatierapport kost hooguit een paar honderd euro. Ik heb het al eens laten doen voor 100 euro, geloof ik. Moet je wel even bellen met je hypotheekadviseur of het nog kan, en vervolgens aan je taxateur doorgeven dat je een nieuwe verbouwingsspecificatie aan gaat leveren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 02-06-2025 07:09:45 ]
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 07:04:52 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825769
En als laatste: met energielabel D zet je het beste maximaal in op isolatie. Dat betekent dus in de meeste gevallen een grootscheepse verbouwing :+ .

Het dak isoleren zou ik z.s.m. doen (en van binnenuit kun je dat best zelf).

Dus misschien handig als je daar meer informatie over deelt. Wat zit er nu al wel, en wat niet?
Resistance is futile.
  maandag 2 juni 2025 @ 07:11:03 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825815
Ik vraag me af of dit wel een milde kluswoning is. TS, je gaat nog een hoop leren de komende jaren ^O^ .
Resistance is futile.
pi_217826056
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:42 schreef 2172619626795 het volgende:

Met betrekking tot alle klussen, wij zeggen altijd: “Eerst zelf proberen, iemand bellen kan altijd nog.”. En daarmee zul je erachter komen dat je veel meer kunt dan dat je zelf misschien denkt. Verwacht tegenslagen, waar je van leert. Tegenwoordig is er echter zoveel informatie te vinden op internet dat het voor een groot deel het hebben van het juiste gereedschap is en goed voorbereid zijn in de juiste bouwmaterialen.

Laat je goed informeren, vraag rond op klusfora en laat een klus even liggen als het nodig is. Zolang je altijd maar weer 1x vaker opstaat nadat je er even bij bent gaan zitten. Ik haal zelf veel nuttige informatie bij de subreddit r/klussers.

BEste post van het jaar in K&W!
pi_217826109
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:47 schreef blomke het volgende:

[..]
BEste post van het jaar in K&W!
Dankjewel O+
pi_217826937
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:04 schreef Seven. het volgende:
En als laatste: met energielabel D zet je het beste maximaal in op isolatie. Dat betekent dus in de meeste gevallen een grootscheepse verbouwing :+ .

Dus misschien handig als je daar meer informatie over deelt. Wat zit er nu al wel, en wat niet?
Het is een plat dak, ik begrijp dat je dat alleen van beneden kan isoleren als er een soort spouw is bovenin. Als dat er niet is, dan moet je het van bovenaf laten isoleren, wat ook betekend dat ik het dak moet laten vernieuwen. Ik weet niet of dat kan met zo'n warmte lening, want ik vind het nogal wat om nu het dak maar te vernieuwen, om te isoleren. Dan ben ik al best veel van het budget kwijt.
pi_217826947
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Funda linkje? *)
Ik zal wanneer ik thuis ben wat foto's delen van de binnenkant. Een fundalinkje vind ik niet zon fijn gevoel dan weet iedereen dadelijk waar ik woon. Niet dat jullie slechte intenties hebben, maar het is toch een publiek forum waar iedereen kan meelezen.
pi_217826960
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:41 schreef Seven. het volgende:
Gefeliciteerd met je kluswoning! Wat kun je verwachten....

Klussen is altijd duurder dan je denkt.

Van isolerende maatregelen krijg je geen spijt.

Isoleren en ventileren gaan hand in hand (achteraf beseffen dat je niet genoeg ventilatie hebt, is duur).

Verbouwen in fases werkt alleen als je een redelijk vastomlijnd eindplaatje in gedachten hebt. Anders is het vaak lastig om tussendoor ergens te stoppen (veel klussen zijn afhankelijk van iets dat eerst in een andere ruimte gedaan moet worden).

Met een jaren '60 woning ga je waarschijnlijk verrassingen tegenkomen.
De ventilatie schijnt niet optimaal te zijn, dus daar gaat wat moeten gebeuren.

Ik dacht zelf vooral het plafond boven vervangen en dan buiten werk zoals gevels door een vakman laten doen. Likje verf, kijken wat het kost om ventilatie aan te laten leggen. Alleen ja om eerlijk te zijn, ik ga ook niet zoveel geld hebben. Ik heb denk ik na kozijnen keuken en cv nog zo'n 30 k over.
pi_217826989
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:42 schreef 2172619626795 het volgende:
@:roesjesjager

Heb je al een lening afgesloten bij het warmtefonds? Zonee: dan heb je wellicht geluk.

Het warmtefonds baseert de rente op basis van je (verzamel)inkomen zoals dat op de belastingaangifte staat. Met het kopen van een huis heb je enorm veel aftrekposten, die ervoor kunnen zorgen dat je onder de grens terecht komt waarbij je rente hoeft te betalen.

Deze pak je dus wellicht even mee: wacht met het aanvragen van een lening daar tot je nieuwe aanslag, want afhankelijk van je inkomen zou je zomaar bij wijze van ¤28.000,- kunnen bijlenen tegen 0% rente.

Succes! ^O^ Mocht je zelf je kozijnen willen gaan plaatsen, dan kun je mij altijd even Quoten om advies te vragen :)
Dankjewel voor je tips, dat warmtefonds moet ik even nakijken. Wellicht dat ventilatie en bepaalde energiebesparende kosten daar wel mee kunnen worden bekostigd. Ik weet alleen niet hoe dat dus zit bij dak van bovenaf isoleren, dan moet je ook de dakdekkers betalen. En dat zal wel weer niet vanuit die lening mogen.

Ik denk dat het zeker wel interessant is, om hierna te kijken. Bijvoorbeeld de spouwmuur isoleren, maar dan moet ik wel echt zorgen dat de ventilatie op orde komt. Anders heb ik er niks aan.

Ik heb een energielabel, maar weet ook niet wie ik benader of waar ik offertes aanvraag voor zoiets.

Betreft de kozijnen denk ik dat ik dat laat doen, daar dat denk ik nu wel een stap te ver voor mij is.
pi_217827018
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
De hoogte van je bouwdepot verandert misschien niet meer, maar wat je precies declareert wordt niet gecheckt met je verbouwingsspecificatie.

Mocht je nog geen definitief rente-aanbod hebben gekregen: het aanpassen van een verbouwingsspecificatie in je taxatierapport kost hooguit een paar honderd euro. Ik heb het al eens laten doen voor 100 euro, geloof ik. Moet je wel even bellen met je hypotheekadviseur of het nog kan, en vervolgens aan je taxateur doorgeven dat je een nieuwe verbouwingsspecificatie aan gaat leveren.
Nee ik heb een defintief renteaanbod. Mijn hypotheekadviseur had het allemaal al wat eerder vastgelegd omdat ze aan het stijgen waren. Toen hij de aanvraag deed vs toen ik bij hem was voor het papierwerk was het alweer met 0.30 gestegen.
pi_217827033
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:04 schreef Seven. het volgende:

Ik heb hier echt geen verstand van. Ik weet dat spouwmuur kan worden geïsoleerd. Het dak boven. De vloer geen idee, want het huis is onderkelderd er is dus geen kruipruimte.

Dit gaat mij wel boven de pet, ik heb erover nagedacht alleen de woonkamer van binnen te isoleren. De rest verwarm ik toch niet echt.

Maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken, van waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Dan denk ik, was ik maar bij pa en ma blijven wonen.
pi_217827038
Bedankt voor alle reacties, ik zal met wat foto's komen wanneer ik thuis ben.
pi_217827067
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:53 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ik heb hier echt geen verstand van. Ik weet dat spouwmuur kan worden geïsoleerd. Het dak boven. De vloer geen idee, want het huis is onderkelderd er is dus geen kruipruimte.

Dit gaat mij wel boven de pet, ik heb erover nagedacht alleen de woonkamer van binnen te isoleren. De rest verwarm ik toch niet echt.

Maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken, van waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Dan denk ik, was ik maar bij pa en ma blijven wonen.
Stap voor stap.
Gister de 4 foto albums doorgekeken van toen wij een vergelijkbaar onbewoonbaar verklaarde woning kochten.
Wij waren naïef en overmoedig.

En het is allemaal goed gekomen.
Drie avonden in de week klussen ná het werk plus de zaterdag.
Fijn, dat je voorlopig bij je ouders terecht kunt voor kost en inwoning. w/
pi_217827195
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:01 schreef AnneX het volgende:

[..]
Stap voor stap.
Gister de 4 foto albums doorgekeken van toen wij een vergelijkbaar onbewoonbaar verklaarde woning kochten.
Wij waren naïef en overmoedig.

En het is allemaal goed gekomen.
Drie avonden in de week klussen ná het werk plus de zaterdag.
Fijn, dat je voorlopig bij je ouders terecht kunt voor kost en inwoning. w/
Ai, heeft wel veel stress opgeleverd denk ik? Ik heb geluk dat mijn pa met pensioen is, die kan wel wat helpen.

Ik denk dat het huis niet onbewoonbaar is verklaard. Er hebben mensen ingewoond die al op leeftijd waren. De badkamer is op zich lelijk en de wc ook, maar wel functioneel. De keuken is erg oud.

Er ligt een parketvloer onder in de woonkamer die gewoon nog prima is, ook de parketvloeren boven zijn prima.

Het is echt vooral aan de buitenkant, daktrim, schoorsteen, gevel, rotte kozijnen.

Van binnen een likje verf, het plafond is van plastic dat gaat bij brand smelten en is onveilig, dus dat wil ik eruit halen.

En dan ben ik denk ik al een heel eind. Alleen het stukje isoleren/ventilatie blijft dan nog openstaan.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 10:26:14 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217827333
quote:

[..]
Vanuit een kelder is het makkelijk isoleren, in feite is het een hogere, waterdichte kruipruimte :)
https://www.sleiderink.nl(...)/xps-isolatie-kelder

Op websites van leveranciers (zoals hierboven) kun je vaak al veel informatie vinden. Isolatieshop heeft ook een WhatsApp helpdesk, die hebben me ook goed geholpen :Y
pi_217827428
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Vanuit een kelder is het makkelijk isoleren, in feite is het een hogere, waterdichte kruipruimte :)
https://www.sleiderink.nl(...)/xps-isolatie-kelder

Op websites van leveranciers (zoals hierboven) kun je vaak al veel informatie vinden. Isolatieshop heeft ook een WhatsApp helpdesk, die hebben me ook goed geholpen :Y
Bedankt! Dat is al goed om te weten! Ik ga eerst voor goeie ventilatie moeten zorgen in die kelder, maar als ik voor zon warmteterugwin systeem ga, dan kan ik misschien een warmtefonds lening gebruiken aan 0% rente en het zo lekker verduurzamen. Ik kan dan de belastingaanslag van dit jaar gebruiken denk ik.

Bedankt dit scheelt alweer, ik weet er merk ik echt nog te weinig van. Misschien eens een boek of zo lezen. Zijn er eigenlijk boeken over wat je moet weten als huiseigenaar of klussen blabla? YouTube vind ik wel moeilijk daar het vaak gericht is op andere landen met hele andere bouwtechnieken.
pi_217827445
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:49 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Dankjewel voor je tips, dat warmtefonds moet ik even nakijken. Wellicht dat ventilatie en bepaalde energiebesparende kosten daar wel mee kunnen worden bekostigd. Ik weet alleen niet hoe dat dus zit bij dak van bovenaf isoleren, dan moet je ook de dakdekkers betalen. En dat zal wel weer niet vanuit die lening mogen.

Ik denk dat het zeker wel interessant is, om hierna te kijken. Bijvoorbeeld de spouwmuur isoleren, maar dan moet ik wel echt zorgen dat de ventilatie op orde komt. Anders heb ik er niks aan.

Ik heb een energielabel, maar weet ook niet wie ik benader of waar ik offertes aanvraag voor zoiets.

Betreft de kozijnen denk ik dat ik dat laat doen, daar dat denk ik nu wel een stap te ver voor mij is.
Maar wat dacht je van je kozijnen? Die kun je er ook van bekostigen. Lekker cashen op de subsidies, ook voor spouwmuurisolatie, dakisolatie etc (vsnaf 2 maatregelen verdubbeld (!) de subsidie), en daar de keuken / badkamer / ventilatie van doen.

Ik snap dat er veel op je afkomt en je er snel doorheen vliegt, maar ik zou je met klem willen adviseren nog eens goed stil te staan bij de genoemde mogelijkheden en dit even goed te laten bezinken. Op die manier tussen de ¤5000,- en ¤10000 vrijspelen is eerder regel dan uitzondering, namelijk. Zeker in combinatie met een 0%-lening is dit letterlijk en figuurlijk gratis geld.

Dit krijg je van je hypotheekadviseur niet te horen. Hier wel, gratis en voor niets :)

[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 02-06-2025 10:51:59 ]
pi_217827634
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:43 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Maar wat dacht je van je kozijnen? Die kun je er ook van bekostigen. Lekker cashen op de subsidies, ook voor spouwmuurisolatie, dakisolatie etc (vsnaf 2 maatregelen verdubbeld (!) de subsidie), en daar de keuken / badkamer / ventilatie van doen.

Ik snap dat er veel op je afkomt en je er snel doorheen vliegt, maar ik zou je met klem willen adviseren nog eens goed stil te staan bij de genoemde mogelijkheden en dit even goed te laten bezinken. Op die manier tussen de ¤5000,- en ¤10000 vrijspelen is eerder regel dan uitzondering, namelijk. Zeker in combinatie met een 0%-lening is dit letterlijk en figuurlijk gratis geld.

Dit krijg je van je hypotheekadviseur niet te horen. Hier wel, gratis en voor niets :)

Ja heel erg bedankt, die subsidie hoe vraag je die eigenlijk aan, doe je dat achteraf of vooraf? Ik weet ook niet of ik belastingaangifte van vorig jaar kan gebruiken voor die warmtefonds lening waarschijnlijk niet, dit jaar pas een huis.

Maar weet jij een website waar het wordt uitgelegd met die subsidie. En wat de regels zijn, betreft de keuken ga ik bijvoorbeeld van gas naar inductie zouden dat soort kleine dingen al tellen of juist niet.

Beetje isoleren wil ik sowieso wel, ook wel de kelder maar dan moet ik warmtefonds hebben en subsidie. Dan kan ik ook die ventilatie regelen met misschien hybride warmte.
pi_217827658
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:04 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ja heel erg bedankt, die subsidie hoe vraag je die eigenlijk aan, doe je dat achteraf of vooraf? Ik weet ook niet of ik belastingaangifte van vorig jaar kan gebruiken voor die warmtefonds lening waarschijnlijk niet, dit jaar pas een huis.

Maar weet jij een website waar het wordt uitgelegd met die subsidie. En wat de regels zijn, betreft de keuken ga ik bijvoorbeeld van gas naar inductie zouden dat soort kleine dingen al tellen of juist niet.

Beetje isoleren wil ik sowieso wel, ook wel de kelder maar dan moet ik warmtefonds hebben en subsidie. Dan kan ik ook die ventilatie regelen met misschien hybride warmte.
Het is ISDE subsidie en de overheid heeft een hele ISDE subsidie site incl tabellen ;)
pi_217827779
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:04 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]

Ik ben hier zo lang mee bezig geweest dat ik (bijna) alles uit mijn hoofd weet, dus ik moet even zoeken naar de juiste webpagina’s. Qua subsidies sowieso enkel en alleen de website van het RVO als definitief uitgangspunt nemen.

Om toch even voor jouw gemak alvast wat vragen te beantwoorden:

- Subsidie vraag je achteraf aan. LET OP: dit kun je zelf doen ZONDER de hulp van een tussenpartij die een graadje mee proberen te pikken. Er is er eentje bij die de layout van de website zo heeft ingedeeld dat het lijkt alsof je bij het overheidsloket subsidie aanvraagt, maar met de acceptatie van je aanvraag bij zo’n tussenpartij vangen zij commissie. Trap daar niet in.

Stel gerust je vragen door mij te quoten als je zover bent en je twijfelt.

- Je kan de belastingdienst aangifte van vorig jaar gebruiken, maar de vraag is of dat slim is. Alle aftrekposten voor de aanschaf van je woning tellen dik mee: niet uitzonderlijk tot ¤10.000,- of ¤15.000,- wat er van je inkomen wordt afgetrokken, waardoor je onder de inkomensgrens kunt komen voor een 0%-lening. Op het afschrift van je notaris kun je straks zien welke kosten allemaal aftrekbaar zijn. Meestal aangeduid met een sterretje *. Tel dat bij elkaar op en je kunt een redelijke inschatting maken.

- Voor koken op inductie krijg je niet zomaar subsidie. Uit mijn hoofd alleen als je aangesloten zit op een warmtenet, of wanneer het onderdeel uitmaakt van de verduurzaming naar een 0-op-de-meter woning.

- Isolatie krijg je (bijna) altijd subsidie voor en kun je bekostigen met een lening van bijvoorbeeld het warmtefonds.

- Warmtepompen krijg je subsidie voor. Een kleine hack: sommige aanbieders zoals Quatt bieden twee kleinere warmtepompen aan in plaats van 1 grote, wanneer je warmtevraag dit vereist. Dan krijg je niet 1, maar 2 keer subsidie over deze warmtepompen. Voor ons was dat destijds in totaal ¤5550,- subsidie over een totale aanschafwaarde van ongeveer ¤9800,-. Inmiddels is deze subsidie in het algemeen wat verlaagd.

Op die manier hebben wij van ons verduurzamingspotje van ¤9000,- welke was meegefinancierd met onze hypotheek, ¤5500,- vrijgespeeld wat nu vrij is te besteden.

Ik kom nog even terug op de juiste bronnen bij het RVO.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2172619626795 op 02-06-2025 11:43:56 ]
pi_217827796
De Vereniging Eigen Huis: Consumentenbond voor huiseigenaren w/

https://www.eigenhuis.nl/(...)BhYDi5hoCybkQAvD_BwE
pi_217828204
@Roesjesjager

Er vanuitgaande dat je woning geen monumentale status heeft:

- Informatie over isolatiemaatregelen

- Warmtepompen

- Zonneboilers

- Kookvoorzieningen

- Overzichtpagina

Nogmaals: laat je door niemand iets wijsmaken wat niet wordt bevestigd op de website van het RVO.

- Hier kun je zelf je subsidieaanvraag indienen. Dit is DE ENIGE plek waar je dit als particulier kunt/moet doen. Laat je door geen tussenpersoon iets anders wijsmaken. Houd er in je aanvraag rekening mee dat je het stappenplan op deze pagina goed doorloopt.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 02-06-2025 12:15:03 ]
pi_217828237
Op de website van Het warmtefonds is meer informatie te vinden over de financiering van verduurzaamheidsmaatregelen.

- Voorwaarden

- Overzicht van de te financieren maatregelen.

Let erop dat het aanvraag-proces opzich goed is geregeld, maar dat je het heel zorgvuldig moet aanpakken. Neem daar echt goed je tijd voor en bij twijfel eerst vragen en dan pas aanleveren. Ze houden daar strikt verwerkingstijden aan en bij elke wijziging kom je weer onderop de stapel.

Succes! ^O^
pi_217828871
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:44 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Het is een plat dak, ik begrijp dat je dat alleen van beneden kan isoleren als er een soort spouw is bovenin. Als dat er niet is, dan moet je het van bovenaf laten isoleren, wat ook betekend dat ik het dak moet laten vernieuwen. Ik weet niet of dat kan met zo'n warmte lening, want ik vind het nogal wat om nu het dak maar te vernieuwen, om te isoleren. Dan ben ik al best veel van het budget kwijt.
Daar heb je het al. Je kan een bestaand plat dak van simpel zelf van bovenaf isoleren door PIR platen met coating erboven op te lijmen/kitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-06-2025 14:40:38 ]
pi_217829007
quote:
Alles beter dan "bij pa & ma wonen".

In kleine stapjes voorwaarts. Als je kan wonen, koken, douchen en slapen en 1 kamer op orde hebt, ben je al goed gestart.
pi_217829227
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 13:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Alles beter dan "bij pa & ma wonen".

In kleine stapjes voorwaarts. Als je kan wonen, koken, douchen en slapen en 1 kamer op orde hebt, ben je al goed gestart.
Dankje, ik heb denk ik gewoon het idee dat er teveel op me af gaat komen. En dan denk ik, waarom kocht ik een huis dat wat gemoderniseerd dient te worden, en dan denk ik, shit bouwjaar 1968 straks stort me de fundering in. En dan ga ik doemdenken. Ik vind het allemaal heel erg lastig, maar misschien is dat meer iets voor in R&P. Soms gaat het even goed, en op andere dagen denk ik, wat heb ik gedaan, had ik nog maar wat maanden thuis gespaard. Maar ja de meeste instapklare huizen zijn sowieso buiten mijn budget en nu doe ik zo wel mee op de markt, dat was het idee.
pi_217829246
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:35 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Dankje, ik heb denk ik gewoon het idee dat er teveel op me af gaat komen. En dan denk ik, waarom kocht ik een huis dat wat gemoderniseerd dient te worden, en dan denk ik, shit bouwjaar 1968 straks stort me de fundering in. En dan ga ik doemdenken. Ik vind het allemaal heel erg lastig, maar misschien is dat meer iets voor in R&P. Soms gaat het even goed, en op andere dagen denk ik, wat heb ik gedaan, had ik nog maar wat maanden thuis gespaard. Maar ja de meeste instapklare huizen zijn sowieso buiten mijn budget en nu doe ik zo wel mee op de markt, dat was het idee.
En het juiste idee.

Nu nog groeien in je skillset en daarmee ook je zelfvertrouwen, en op termijn draai je je hand er niet meer voor om.
pi_217829252
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:38 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
En het juiste idee.

Nu nog groeien in je skillset en daarmee ook je zelfvertrouwen, en op termijn draai je je hand er niet meer voor om.
Bedankt, ik ga het gewoon beetje bij beetje moeten leren ja. En ik krijg ook wel een beetje hulp van familie. Ik zal eens kijken of ik wat fotos kan delen.
pi_217829253
quote:

[..]
Allemaal goede redenen!

Wellicht heb je er straks een klushobby bij. Ik kom uit een gezin "dat wil je niet weten", met een vader met twee linker handen en een angststoornis. Als ik met een soldeerbout door het huis liep, kreeg ie al een rolberoerte en belde ie de brandweer.
pi_217829346
Werkt dit?

quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 22:31 schreef Puala het volgende:
Heb je ook foto's van de woning? :)
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Funda linkje? *)
In spoiler beelden groot, onderaan de thumbnails kijk zelf wat je fijner vindt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 16% gewijzigd door Roesjesjager op 02-06-2025 15:47:57 ]
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 15:07:19 #66
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217829412
quote:

en dan denk ik, shit bouwjaar 1968 straks stort me de fundering in.
Mwoah dat zal wel los lopen denk ik. Heb begin dit jaar een woning uit 61 gekocht, weliswaar in Duitsland maar ja als je kijkt hoe dik de muren allemaal zijn.

Geen idee of de kwaliteit in Nederland destijds vergelijkbaar was, maar de kwaliteit van een fundering is juist iets wat een bouwkundige keuring wel moet zien lijkt me.
pi_217829437
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Mwoah dat zal wel los lopen denk ik. Heb begin dit jaar een woning uit 61 gekocht, weliswaar in Duitsland maar ja als je kijkt hoe dik de muren allemaal zijn.

Geen idee of de kwaliteit in Nederland destijds vergelijkbaar was, maar de kwaliteit van een fundering is juist iets wat een bouwkundige keuring wel moet zien lijkt me.
Ik weet alleen dat de fundering op betonnen palen staat, en gelukkig niet op houtere palen.

Hoe is het met jouw woning? Duitsland heb ik ook overwogen, maar alles was te ver van werk.
pi_217829552
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:59 schreef Roesjesjager het volgende:
Werkt dit?
Ja het werkt, maar het kijkt ontzettend irritant foto's als ik t mag zeggen ;)
pi_217829581
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:32 schreef Puala het volgende:

[..]
Ja het werkt, maar het kijkt ontzettend irritant foto's als ik t mag zeggen ;)
Hoe bedoel je? Ik had ze in thumbnails gezet omdat anders elk plaatje hier zo groot moet.

Ook zijn het niet de fotos van funda maar die van de taxateur. Geeft een wat eerlijker beeld.

Ik kan het wellicht wat anders neerzetten als je aangeeft wat het probleem is. Misschien gewoon uitvergroot in een spoiler?
pi_217829600
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:38 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Ik had ze in thumbnails gezet omdat anders elk plaatje hier zo groot moet.

Ook zijn het niet de fotos van funda maar die van de taxateur. Geeft een wat eerlijker beeld.

Ik kan het wellicht wat anders neerzetten als je aangeeft wat het probleem is. Misschien gewoon uitvergroot in een spoiler?
T zijn nu mini's waar je zonder vergrootglas niets mee kunt. En ze apart open klikken in een tabblad vind ik zelf irritant. Ik heb ze gewoon liever normaal in t topic.
pi_217829630
quote:
Werkt dit?

Niks mis met:

keuken, badkamer, toilet en overige kamers.

Die hobbyruimte is echt een hobbyruimte
pi_217829656
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:40 schreef Puala het volgende:

[..]
T zijn nu mini's waar je zonder vergrootglas niets mee kunt. En ze apart open klikken in een tabblad vind ik zelf irritant. Ik heb ze gewoon liever normaal in t topic.
Ik heb ze even in een spoiler gezet anders moeten mensen door heel veel beeldmateriaal scrollen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217829664
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Niks mis met:

keuken, badkamer, toilet en overige kamers.

Die hobbyruimte is echt een hobbyruimte
Ja dat is de kelder. Ik denk dat het met opknappen wellicht nog wat kan meevallen. Het is geen bouwval gelukkig. Ik denk dat je er zelfs in zou kunnen trekken zonder al te veel te doen.
pi_217829676
quote:
Werkt dit?
[..]
[..]
In spoiler beelden groot, onderaan de thumbnails kijk zelf wat je fijner vindt
SPOILER
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Lastig zien zo.

Maar met de keuken en badkamer is niets mis lijkt het. Dat je qua smaak wat anders wilt kan ik me voorstellen, maar ik had er persoonlijk geen prio van gemaakt :+
pi_217829709
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:48 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Lastig zien zo.

Maar met de keuken en badkamer is niets mis lijkt het. Dat je qua smaak wat anders wilt kan ik me voorstellen, maar ik had er persoonlijk geen prio van gemaakt :+
Ik heb geupdate, als je nu op de spoiler klikt krijgt je ze groot.

Nee de badkamer moet nog wat kitwerk. De keuken, was meer vanuit het bouwdepot geredeneerd. Dat zou de waarde van het huis weer een flinke boost geven. Voor mij niet zo belangrijk, voor de hypotheekverstrekker wel.

De badkamer wordt pas verbouwd als daar ook echt budget voor is.
pi_217829716
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:47 schreef Roesjesjager het volgende:
Het is geen bouwval gelukkig. Ik denk dat je er zelfs in zou kunnen trekken zonder al te veel te doen.
Zeker!
pi_217829725
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Zeker!
Thanks, hopelijk gaat het allemaal een beetje meevallen. Het energielabel komt ook wel, ik verwarm an sich toch niet meer dan de woonkamer en 19 of 19.5 max.
pi_217829731
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:51 schreef Roesjesjager het volgende:

De keuken, was meer vanuit het bouwdepot geredeneerd. Dat zou de waarde van het huis weer een flinke boost geven. Voor mij niet zo belangrijk, voor de hypotheekverstrekker wel.

Erg smaakgevoelig. Mijn keuze ook niet, maar prima ruimte om je spullen op te bergen en te koken.
pi_217829760
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Erg smaakgevoelig. Mijn keuze ook niet, maar prima ruimte om je spullen op te bergen en te koken.
Ik ga kijken voor een Ikea keuken of iets dergelijks denk ik.
pi_217829822
T klinkt alsof je een beetje bent verdwaalt in alle plannen, mogelijkheden en niet zo goed overziet wat met je budget haalbaar is.
pi_217829844
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:03 schreef Puala het volgende:
T klinkt alsof je een beetje bent verdwaalt in alle plannen, mogelijkheden en niet zo goed overziet wat met je budget haalbaar is.
Ik ben denk ik compleet verdwaalt. Ik vind het erg lastig allemaal, maar het helpt ook niet dat ik niet nog eens kan kijken en iemand kan meenemen. De buitenkant heb ik iemand voor gevonden, maar die moet wel eerst kunnen kijken voordat ik een offerte kan krijgen. Makelaar doet een beetje moeilijk. Als ik eens wist wat het hoognodige ging kosten.
  maandag 2 juni 2025 @ 17:50:46 #82
36431 bleiblei
pi_217830578
Ik vind het oprecht stoer dat je zoiets aan gaat als eerste huis en kan mij goed voorstellen dat het overwhelming is. Maar heb je niemand in je familie of vriendenkring die niet snel schrikt van zulke projecten en zoiets eerder heeft gedaan en je kan/wil helpen?

En dan met name qua plan maken, budgettering van de verschillende onderdelen, eventueel mee kijken als je met vaklui (timmermannen, stukadoors, loodgieters) in gesprek gaat? Zelf heb ik het stukje bij beetje zelf geleerd zonder hulp van iemand (behalve internet/fok! ;)). Maar dat ging wel over een termijn van 15 jaar. En daar heb ik veel fouten bij gemaakt maar omdat ik het stukje bij beetje geleerd heb kon ik die vaak ook weer fixen. Als alles als een waterval over je heen komt is het fijn om iemand bij je te hebben om je te begeleiden.
  maandag 2 juni 2025 @ 18:53:04 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217831027
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:44 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Dak zelf van binnenuit isoleren betaalt zichzelf direct terug in wooncomfort en lagere energierekening. Ga gewoon voor de grap eens googelen en YouTube filmpjes kijken. Het is een slimme investering.
Resistance is futile.
pi_217831037
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dak zelf van binnenuit isoleren betaalt zichzelf direct terug in wooncomfort en lagere energierekening. Ga gewoon voor de grap eens googelen en YouTube filmpjes kijken. Het is een slimme investering.
In het bouwkundig rapport staat:
Een plat dak moet altijd aan de buitenkant geïsoleerd worden en nooit aan de onderkant. Als het dak aan de
onderkant wordt geïsoleerd, gaat het hout rotten ten gevolge van de condensvorming tegen het koude,
gebitumineerde dakbeschot. Indien tussen de dakconstructie en de isolatie een goed ventilerende spouw
aanwezig is, kan een dak wel aan de onderzijde worden geïsoleerd.
pi_217831047
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als de dampdichte kant aan de buitenkant zit (dakleer bijvoorbeeld), dan kan OP niet vanuit binnen isoleren helaas.

Dan wordt z’n dakbeschot pulp
pi_217831049
Oh hij was me net voor :+
pi_217831056
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:50 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind het oprecht stoer dat je zoiets aan gaat als eerste huis en kan mij goed voorstellen dat het overwhelming is. Maar heb je niemand in je familie of vriendenkring die niet snel schrikt van zulke projecten en zoiets eerder heeft gedaan en je kan/wil helpen?

En dan met name qua plan maken, budgettering van de verschillende onderdelen, eventueel mee kijken als je met vaklui (timmermannen, stukadoors, loodgieters) in gesprek gaat? Zelf heb ik het stukje bij beetje zelf geleerd zonder hulp van iemand (behalve internet/fok! ;)). Maar dat ging wel over een termijn van 15 jaar. En daar heb ik veel fouten bij gemaakt maar omdat ik het stukje bij beetje geleerd heb kon ik die vaak ook weer fixen. Als alles als een waterval over je heen komt is het fijn om iemand bij je te hebben om je te begeleiden.
Dankjewel makker, ik ken wel iemand die wat leidingwerk zou kunnen. Elektro tot op zekere hoogte, maar lang geen contact gehad, maar voor een vriendje prijs helpt deze me misschien wel, of hij kent iemand wellicht.

Mijn vader kan wel helpen met onderhandelen en in het gesprek met vakmannen. De valkuil bij mijn vader is, hij wil alles goedkoop. Terwijl ik niet per se goedkope oplossingen wil die niet naar behoren werken. Bijvoorbeeld in zijn eigen huis doet de wasemkap het op een bepaalde stand niet. Dan zegt hij hem gewoon op de laagste stand waar deze het wel doet. Maken hoeft niet. Aan de ene kant een goede zuinige eigenschap aan de andere kant is er in de kelder wat optrekkend vocht in de muur, wat voor een kelder wel normaal kan zijn. Maar ik wil er dan wel goede ventilatie hebben.
  maandag 2 juni 2025 @ 18:59:26 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217831061
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:56 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
In het bouwkundig rapport staat:
Een plat dak moet altijd aan de buitenkant geïsoleerd worden en nooit aan de onderkant. Als het dak aan de
onderkant wordt geïsoleerd, gaat het hout rotten ten gevolge van de condensvorming tegen het koude,
gebitumineerde dakbeschot. Indien tussen de dakconstructie en de isolatie een goed ventilerende spouw
aanwezig is, kan een dak wel aan de onderzijde worden geïsoleerd.
Wij hebben het platdak in ons vorige huis gewoon van binnenuit geïsoleerd hoor.
Resistance is futile.
pi_217831067
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:08 schreef Roesjesjager het volgende:
Ik ben denk ik compleet verdwaalt. Ik vind het erg lastig allemaal, maar het helpt ook niet dat ik niet nog eens kan kijken en iemand kan meenemen. De buitenkant heb ik iemand voor gevonden, maar die moet wel eerst kunnen kijken voordat ik een offerte kan krijgen. Makelaar doet een beetje moeilijk. Als ik eens wist wat het hoognodige ging kosten.
In al je posts en foto's lees & zie ik niets wat hoognodig moet. Weet niet wat de buitenkant toont, maar in principe kan je na schoonmaken, hier zo in en dan als je gesetteld bent, prioriteiten gaan stellen!

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-06-2025 19:29:55 ]
pi_217831069
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:57 schreef 2172619626795 het volgende:
Oh hij was me net voor :+
Nee, dat soort dingen kunnen niet vaak genoeg herhaald worden. Zou zomaar een dure grap kunnen worden. Ik neem het bouwkundig rapport misschien soms te serieus, maar ik vind het wel belangrijk.

Het dak is in 1999 voor het laatst vervangen. Het kan nog wel een paar jaar mee denk ik, dat op de garage is slechter. Als ik een paar werklui kon die het zwart deden op een avondje. Dan zou ik het best wel willen doen. Maar nu is het misschien niet zo handig.
pi_217831071
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:00 schreef blomke het volgende:

[..]
In al je posts en foto's lees & zie ik niets wat hoognodig moet. Weet niet wat de buitenkant toont, maar in principe kan je na schoonmaken, hier zo in en dan als e gesetteld bent, prioriteiten gaan stellen!
Kan ook nog wel foto's van de buitenkant delen ik ga nu wat zwemmen, maar doe ik wanneer ik terug ben.
pi_217831096
quote:

[..]
Adem in, adem uit. Ik snap dat het spannend en eng lijkt, maar je hebt een goeie zet gedaan!
Mooi man, een eigen huis, en dan ook nog wel eentje waarin je een hoop gaat leren.

Wees niet te bang om fouten te maken; van fouten leer je en hoe had je anders *handig* willen worden?

Wees ook niet te bang om dingen *niet* te doen. Wat niet instort en geen extra schade veroorzaakt heeft geen haast. En 'geen haast' blijft geldig zolang condities 1 & 2 waar blijven: "stort niet in" & "veroorzaakt geen schade".

Qua betaalde hulp inschakelen: neem heel veel tijd om te bedenken wat je belangrijk vind aan de klus die je uitbesteed en ga erg af op je onderbuikgevoel bij het kiezen van je uitvoerder. Dat je met iemand kan overleggen (dat is je samenwerking) is belangrijker dan het bedrag van de offerte, zelfs als geld een belangrijke overweging is. Werk wat gedaan is en je achteraf niet aanstaat is ook in euro's verspilling ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217831098
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:00 schreef blomke het volgende:

[..]
In al je posts en foto's lees & zie ik niets wat hoognodig moet. Weet niet wat de buitenkant toont, maar in principe kan je na schoonmaken, hier zo in en dan als e gesetteld bent, prioriteiten gaan stellen!
Dit. 100%
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217831103
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:59 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wij hebben het platdak in ons vorige huis gewoon van binnenuit geïsoleerd hoor.
Met de dampdichte laag aan de buitenkant? :X
  maandag 2 juni 2025 @ 19:05:39 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217831106
TS, het komt wel goed maar ga vooral ook zelf googelen want daar leer je gewoon heel erg veel van.

Mijn man en ik hebben echt veelvuldig onze tactiek aangepast n.a.v. advies op Fok. Vorig jaar nog hebben @bleiblei en @Puala ons behoed voor een isolatie fout bij het erkerdak :+ . Ik heb het toevallig tijdens te klus online gegooid en gelukkig kon mijn man direct schakelen.

Grotere klussen vergen meer voorbereiding.
Resistance is futile.
pi_217831107
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:01 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Kan ook nog wel foto's van de buitenkant delen ik ga nu wat zwemmen, maar doe ik wanneer ik terug ben.
BAdkamer is toch keurig netjes en schoon?

Die foto "hal" & "berging" is dus foto kelder? Dat electrisch ziet er niet helemaal oke uit......

DIe pizza hut, is die in de aanbouw en die kelder eronder??

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 02-06-2025 19:35:16 ]
  maandag 2 juni 2025 @ 19:07:50 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217831121
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:04 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Met de dampdichte laag aan de buitenkant? :X
Was een betonnen dak, het is vast nog wel ergens terug te lezen in onze klusreeks.
Resistance is futile.
pi_217831126
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:08 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Oh sowieso niks in gang zetten totdat je er rustig in kan en het op je kan laten inwerken en je er eens op je gemak wat hebt geveegd en gestoft en gekeken naar je nieuwe huis. Dat huis staat er al 60 jaar, het wacht wel even op je.
pi_217831130
quote:
80s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:07 schreef Seven. het volgende:

[..]
Was een betonnen dak, het is vast nog wel ergens terug te lezen in onze klusreeks.
Ahh, ja dan moet het heul hard gaan wil dat gaan rotten :+
pi_217831155
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:51 schreef Roesjesjager het volgende:
De keuken, was meer vanuit het bouwdepot geredeneerd. Dat zou de waarde van het huis weer een flinke boost geven. Voor mij niet zo belangrijk, voor de hypotheekverstrekker wel.
:D Nee niks niet!

De hypotheek is verstrekt op het huidige huis en de waarde van het huis een boost geven is interessant als je er niet wil gaan wonen maar het snel weer wil doorverkopen. Als de keuken goed genoeg is, is ie goed genoeg.
Als je de waarde van de woning wil vergroten met een nieuwe keuken moet je vooral *geen* nieuwe keuken kopen totdat je het huis in de verkoop wil gooien. Anders is je inmiddels tweedehands Ikea-keuken qua waardevermeerdering inmiddels geen drol meer waard.
(En dan nog verdien je dat soort investeringen gewoonlijk niet terug als je verbouwkosten afzet tegen extra euro's verkoopprijs, vuistregel is 10% en als het heel gunstig uitpakt moet je dus rekening houden met heel gunstig in relatie tot de standaard 10%!)
pi_217831184
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:12 schreef sigme het volgende:

[..]

De hypotheek is verstrekt op het huidige huis en de waarde van het huis een boost geven is interessant als je er niet wil gaan wonen maar het snel weer wil doorverkopen. Als de keuken goed genoeg is, is ie goed genoeg.
Als je de waarde van de woning wil vergroten met een nieuwe keuken moet je vooral *geen* nieuwe keuken kopen totdat je het huis in de verkoop wil gooien. Anders is je inmiddels tweedehands Ikea-keuken qua waardevermeerdering inmiddels geen drol meer waard.
(En dan nog verdien je dat soort investeringen gewoonlijk niet terug als je verbouwkosten afzet tegen extra euro's verkoopprijs, vuistregel is 10% en als het heel gunstig uitpakt moet je dus rekening houden met heel gunstig in relatie tot de standaard 10%!)
Dit

En daarnaast: in hoeverre werkt een nieuwe keuken eigenlijk waarde verhogend?

Als ik een nieuw huis zou willen kopen, dan heb ik liever een gebruikte functionele keuken, zodat ik er op termijn zelf eentje naar eigen smaak in kan (laten) zetten, dan de portemonnee te moeten trekken voor een gloednieuwe keuken die ik niet naar eigen smaak is.

Ik zou me daar niet op blindstaren in elk geval.
  maandag 2 juni 2025 @ 19:19:54 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217831207
Hoe lang hoop je hier te wonen, TS?
Resistance is futile.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 21:28:37 #103
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217832671
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb sowieso liever dat mensen een woning goedkoper in de markt zouden zetten dan duur met nieuwe keuken. Als dat dan een hoogglans, greeploos ding met een klein fornuis is, moet dat maar net zijn wat je wil. Leuk dat er een die Cooker in zit, maar ja ik heb er geen cent voor over. Of in elk geval, niet meer dan een reguliere kraan.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 02-06-2025 22:00:51 ]
  maandag 2 juni 2025 @ 22:45:43 #104
36431 bleiblei
pi_217833459
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik heb sowieso liever dat mensen een woning goedkoper in de markt zouden zetten dan duur met nieuwe keuken. Als dat dan een hoogglans, greeploos ding met een klein fornuis is, moet dat maar net zijn wat je wil. Leuk dat er een die Cooker in zit, maar ja ik heb er geen cent voor over. Of in elk geval, niet meer dan een reguliere kraan.
Ja, maar jij koopt een bouwval omdat je de potentie er in ziet. Daardoor hoor je bij de kleine minderheid die daar tot in staat is. Het grootste deel van de mensen wil een huis waarvan ze zich kunnen voorstellen hoe het eruit ziet als ze er in wonen. Dus met een nette keuken en een neutrale badkamer (laat die witte 30x60 tegels maar komen). En betaalt daar meer voor. Want ja, die witte greeploze keuken is wel gekocht.

Overigens hanteren geldverstrekkers 70% waardetoevoeging bij (neutrale) verbouwing. Dus 10k erin is 7k extra waarde voor je huis.
En dan leveren meer m2s (aanbouw, dakkapel) meer Return on Investment op, dan een nieuwe paarse badkamer :+ .
pi_217833555
Ik ben het met jullie eens met betrekking tot waardevermeerdering, alleen de taxateur was dat niet. Die zei het geld ligt bij de keuken.

Overigens moet ik ook zeggen dat ik naar huizen ben gegaan die instapklaar waren met een vraagprijs van 225 die uiteindelijk voor 262 is gegaan of een appertement van 190 dat voor 240 is gegaan. Instapklaar is gewoon makkelijk 40-50 k overboden worden in deze markt. :')

quote:
5s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:19 schreef Seven. het volgende:
Hoe lang hoop je hier te wonen, TS?
Als het kan mijn leven lang, daar huizen enkel maar duurder gaan worden en 85 m2 prima is. Er is echter de optie dat ik dat van mijn ouders overloop maar mijn vader is op het moment 67 en mijn moeder 63 dus ik ga er van uit dat dat best nog wel gaat duren.
pi_217834420
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 22:59 schreef Roesjesjager het volgende:
Als het kan mijn leven lang, daar huizen enkel maar duurder gaan worden en 85 m2 prima is. Er is echter de optie dat ik dat van mijn ouders overloop maar mijn vader is op het moment 67 en mijn moeder 63 dus ik ga er van uit dat dat best nog wel gaat duren.
In dat geval kan je het hele idee van waardevermeerdering voor een *ander* beter helemaal loslaten.
Wat vermeerdert jouw leefcomfort, dát is belangrijk.

Als jij met die keuken vooruit kan is er echt geen enkele reden om die te vervangen voor de lol van een taxateur. Tenzij jij ergens een contract hebt ondertekend waarin staat dat je de keuken zult vervangen om geld te mogen lenen voor het dak repareren. Maar dat lijkt me stug.

Hoe dan ook: ga eerst eens heel rustig dat huis verkennen wanneer je de sleutel hebt. Geen haast. Dat huis staat wel overend.

En maak je er geen zorgen over: je hebt een huis gekocht om in te wonen. Als morgen de markt instort dan maakt ook die hele waardevermindering niks uit zolang je niet wil verkopen. Woon er in. Met jouw eisen en normen en klushandigheid en keuzes.

Nogmaals gefeliciteerd!
pi_217834577
quote:
Ik ben het met jullie eens met betrekking tot waardevermeerdering, alleen de taxateur was dat niet. Die zei het geld ligt bij de keuken.
De taxateur kon mn rug op :')
  Moderator dinsdag 3 juni 2025 @ 08:01:46 #108
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217834705
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 07:38 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
De taxateur kon mn rug op :')
Precies, die hoeft er niet te wonen.
pi_217835311
quote:
Het ginnef-gannef kan ie krijgen.
pi_217836457
Ja goed we gaan het zien. Begin me nu wel weer heel erg zorgen te maken om het vocht in de kelder muur. Ik denk dat ik eerst maar eens die kelder zonder ventilatie ga laten aanpakken. Misschien ben ik dan al mijn eigen spaargeld van 20 duizend daaraan kwijt. :')

Soms denk ik, waar ben ik aan begonnen. Maar het zal hopelijk toch allemaal wel goedkomen.
pi_217836874
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 10:33 schreef Roesjesjager het volgende:
Ja goed we gaan het zien. Begin me nu wel weer heel erg zorgen te maken om het vocht in de kelder muur. Ik denk dat ik eerst maar eens die kelder zonder ventilatie ga laten aanpakken. Misschien ben ik dan al mijn eigen spaargeld van 20 duizend daaraan kwijt. :')

Soms denk ik, waar ben ik aan begonnen. Maar het zal hopelijk toch allemaal wel goedkomen.
1) stort het in?
2) veroorzaakt het extra schade als de kelder nog een jaar zo blijft als dat het nu al jaren is?

Als het antwoord op beide nee is:
* voegt het extra leefcomfort toe voor jou?

Als het antwoord daarop nee is; bedenk betere bestemmingen voor je geld
pi_217837001
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:06 schreef sigme het volgende:

[..]
1) stort het in?
2) veroorzaakt het extra schade als de kelder nog een jaar zo blijft als dat het nu al jaren is?

Als het antwoord op beide nee is:
* voegt het extra leefcomfort toe voor jou?

Als het antwoord daarop nee is; bedenk betere bestemmingen voor je geld
Volgens chat gpt is 36% vochtmeting in muur wel erg hoog. Nu doet het nog niks hopelijk maar het kan van alles doen aantasten. Daar maak ik me beetje druk om. Als ik dat aanpak is de integriteit van het huis wel weer goed gehandhaafd.
pi_217837143
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:14 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Volgens chat gpt is 36% vochtmeting in muur wel erg hoog. Nu doet het nog niks hopelijk maar het kan van alles doen aantasten. Daar maak ik me beetje druk om. Als ik dat aanpak is de integriteit van het huis wel weer goed gehandhaafd.
ChatGPT????

Stort je huis in door die natte muur (zo ja: waarom staat het nu dan nog overend? Is die kelder sinds kort nat? )
Levert het (duidelijk, duur) vervolgschade op?

Hint: kelders zijn best vaak vochtig. Het is niet raar, het is geen reden tot grote zorg, tenzij de zwammen je tegemoet komen. Je wil het in de toekomst misschien wel minder vochtig. Ooit. Geen halszaak. Geen haast.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 03-06-2025 14:37:36 ]
pi_217837179
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:26 schreef sigme het volgende:

[..]
ChatGPT????

Stort je huis in door die natte muur (zo ja: waarom staat het nu dan nog overend? Is die kelder sinds kort nat? )
Levert het (duidelijk, duur) vervolgschade op

Hint: kelders zijn best vaak vochtig. Het is niet raar, het is geen reden tot grote zorg, tenzij de zwammen je tegemoet komen. Je wil het in de toekomst misschien wel minder vochtig. Ooit. Geen halszaak. Geen haast.
Ja dat een kelder vochtig is. Maar als ze op de muur 36% meten is dat best veel. Het bouwkundige rapport geeft een waarschuwing. Ik weet het niet. Het kan ook dat het gewoon indekken is. Als de kelder al instabiel wordt. Geen idee wat dan.
pi_217837220
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:29 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ja dat een kelder vochtig is. Maar als ze op de muur 36% meten is dat best veel. Het bouwkundige rapport geeft een waarschuwing. Ik weet het niet. Het kan ook dat het gewoon indekken is. Als de kelder al instabiel wordt. Geen idee wat dan.
https://www.eigenhuis.nl/problemenwijzer/ventilatie-kelder

En ga er eens rustig naar kijken tegen de tijd dat je de sleutels hebt. Er is geen reden tot paniek vanwege een vochtige keldermuur en zeker geen reden om zonder nadere aanwijzingen in gedachten al 20.000 tegenaan te gooien.

Hoogstwaarschijnlijk zijn er betere bestemmingen voor je geld.
pi_217839012
quote:

[..]
Ik heb een kelder van 100 jaar oud. Die is vochtig, de rosetten bloeien uitbundig op de keldermuren. Staat al 100 jaar als een huis,.
pi_217839188
quote:

[..]
Lekker boeiend. Ventilatie aanbrengen is meestal al voldoende om dat controleerbaar te houden.
  Moderator dinsdag 3 juni 2025 @ 16:17:42 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217839840
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 15:01 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Lekker boeiend. Ventilatie aanbrengen is meestal al voldoende om dat controleerbaar te houden.
De paar kelders die ik ken hadden allemaal een koekoek en via het raam daarin dus ventilatie. Geen van allen hadden een vochtprobleem.

De huurder die in de woning zat die ik heb gekocht zat de woning af te kraken (wou er niet uit) en zei ook dat de kelder nat was. Ik was er in een natte periode en z'n ordners met boekhouding stonden op de grond. Je kon duidelijk zien dat dat papier nooit nat is geweest :+
pi_217845436
Toevallig kwam ik een oud foto album tegen hóe naïef en hóe overmoedig wij aan de gang gingen…
SPOILER
pi_217846969
quote:

[..]

Je kan toch alsnog voor die zaken bij het warmtefonds aankloppen? Blijft er in je bouwdepot meer geld over voor andere zaken. Zo heb ik mijn vorige woning ook verbouwd.

Energielabel D is juist hét argument om eens goed te onderzoeken wat er via het warmtefonds en ISDE subsidies allemaal mogelijk is. Er valt immers veel winst te behalen. Denk bij de kozijnen bijvoorbeeld direct aan het plaatsen van triple-glas. Dubbel glas is echt zooooo 1990, dat wil je nu toch niet meer als je nieuwe kozijnen plaatst?

Mijn huis ging van energielabel G naar A+. Met "gewoon" dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie, nieuwe kozijnen + glas, vloerverwarming op ee BG met warmtepomp en een paar zonnepanelen.
pi_217847195
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 10:10 schreef AnneX het volgende:
Toevallig kwam ik een oud foto album tegen hóe naïef en hóe overmoedig wij aan de gang gingen…
SPOILER
Dat is een hele renovatie zowat, wel tof! Nog lang daar gewoond?
pi_217847210
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 12:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je kan toch alsnog voor die zaken bij het warmtefonds aankloppen? Blijft er in je bouwdepot meer geld over voor andere zaken. Zo heb ik mijn vorige woning ook verbouwd.

Energielabel D is juist hét argument om eens goed te onderzoeken wat er via het warmtefonds en ISDE subsidies allemaal mogelijk is. Er valt immers veel winst te behalen. Denk bij de kozijnen bijvoorbeeld direct aan het plaatsen van triple-glas. Dubbel glas is echt zooooo 1990, dat wil je nu toch niet meer als je nieuwe kozijnen plaatst?

Mijn huis ging van energielabel G naar A+. Met "gewoon" dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie, nieuwe kozijnen + glas, vloerverwarming op ee BG met warmtepomp en een paar zonnepanelen.
Bedankt, ik zal eens kijken wat allemaal mogelijk is. Dakisolatie komt. Tripple glas komt ook op een paar ramen. Dubbelglas laat ik nog zitten denk ik, even geen budget voor. Muurisolatie zal ik eerst de ventilatie moeten aanpakken anders heb ik dadelijk een rottende spouw. Vloerverwarming weet niet of dat gaat, geen kruipruimte. Dus ik ga wel eens kijken. Misschien gaat het, maar eerst even de noodzakelijke klussen, en dan maar goed sparen. Warmtefonds is misschien mogelijk.
pi_217848021
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 13:10 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Dat is een hele renovatie zowat, wel tof! Nog lang daar gewoond?
Heeeel lang. Geen topickaap.
pi_217848278
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 13:12 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Bedankt, ik zal eens kijken wat allemaal mogelijk is. Dakisolatie komt. Tripple glas komt ook op een paar ramen. Dubbelglas laat ik nog zitten denk ik, even geen budget voor. Muurisolatie zal ik eerst de ventilatie moeten aanpakken anders heb ik dadelijk een rottende spouw. Vloerverwarming weet niet of dat gaat, geen kruipruimte. Dus ik ga wel eens kijken. Misschien gaat het, maar eerst even de noodzakelijke klussen, en dan maar goed sparen. Warmtefonds is misschien mogelijk.
Waarom tripple? en geen dubbelglas in de nieuwe ramen? :)
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 15:08:42 #125
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217848480
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 14:51 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat vraag ik me ook af, toen m'n ouders nieuw glas kregen werd ook gezegd dat goed, modern dubbelglas net zo goed is.
pi_217848492
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat vraag ik me ook af, toen m'n ouders nieuw glas kregen werd ook gezegd dat goed, modern dubbelglas net zo goed is.
Ik ben ook met een reden voor dubbel gegaan ipv trippel :Y
pi_217848549
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:09 schreef Puala het volgende:

[..]
Door dit antwoord heb ik vanavond zin in een Leffe Dubbel of een Triple :( *O* B:)B
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217848661
quote:

[..]
Je moet dat HR++ hebben of zo voor subiside is dat dubbel?
pi_217848679
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:26 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Je moet dat HR++ hebben of zo voor subiside is dat dubbel?
HR++ is geen tripple glas :)
HR++ is dubbel glas

Maar voor subsidie is t volgende belangrijk;
1) Minimale oppervlakte: U moet minimaal 3 m² glas vervangen; het maximum is 45 m².
2) Combinatie van maatregelen: HR++ en triple glas worden samen als één maatregel beschouwd.
3) Triple glas: Bij toepassing van triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door exemplaren met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m²K.
4) Installatie: De werkzaamheden moeten worden uitgevoerd door een erkend bouwbedrijf; doe-het-zelfprojecten komen niet in aanmerking.
5) Subsidieaanvraag: De aanvraag moet binnen 24 maanden na uitvoering van de maatregel worden ingediend.

En zelf heb ik gekeken naar de kosten verschillen, de verwachtte besparing icm subsidie die er mogelijk was. En in mijn jaren '70 hut was tripple glas beperkt interessant. En daarom heb ik voor dubbel (HR++) gekozen :Y
pi_217848773
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:30 schreef Puala het volgende:

[..]
HR++ is geen tripple glas :)
HR++ is dubbel glas

Maar voor subsidie is t volgende belangrijk;
1) Minimale oppervlakte: U moet minimaal 3 m² glas vervangen; het maximum is 45 m².
2) Combinatie van maatregelen: HR++ en triple glas worden samen als één maatregel beschouwd.
3) Triple glas: Bij toepassing van triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door exemplaren met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m²K.
4) Installatie: De werkzaamheden moeten worden uitgevoerd door een erkend bouwbedrijf; doe-het-zelfprojecten komen niet in aanmerking.
5) Subsidieaanvraag: De aanvraag moet binnen 24 maanden na uitvoering van de maatregel worden ingediend.

[ afbeelding ]

En zelf heb ik gekeken naar de kosten verschillen, de verwachtte besparing icm subsidie die er mogelijk was. En in mijn jaren '70 hut was tripple glas beperkt interessant. En daarom heb ik voor dubbel (HR++) gekozen :Y
Oh duidelijk, ik ga dan toch voor dubbel ja, sorry dacht dat HR++ tripple was. Nee gewoon dubbel is prima.

Wat contact gehad met de eigenaar binnenkort mag ik nog eens even prive komen kijken.
pi_217848790
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:47 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Oh duidelijk, ik ga dan toch voor dubbel ja, sorry dacht dat HR++ tripple was. Nee gewoon dubbel is prima.

Wat contact gehad met de eigenaar binnenkort mag ik nog eens even prive komen kijken.
Oh dat is fijn hej! ff kijken! Bereid m goed voor met vragen en dingen die je wilt nameten of fotograferen (of zelfs filmen als dat mag)
pi_217848803
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:49 schreef Puala het volgende:

[..]
Oh dat is fijn hej! ff kijken! Bereid m goed voor met vragen en dingen die je wilt nameten of fotograferen (of zelfs filmen als dat mag)
Ja precies, ik neem mijn pa mee, en een bouwman in de straat die vooral de buitenkant en zo gaat fiksen. Daktrim dat soort dingen.
pi_217848813
Blijf me beetje zorgen maken dat er 36% vocht op de kelder muur wordt gemeten. Maar ja.... Hopelijk loopt dat allemaal met een sisser af.
pi_217849550
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat is dan een leugen. Triple van dezelfde kwaliteit isoleert noemenswaardig beter dan HR++ glas.

quote:

[..]
Waarom géén triple en kiezen voor iets wat anno 2025 eigenlijk al achterhaald is?
pi_217849570
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:09 schreef Puala het volgende:

[..]
Noem de reden eens?

Mindere isolatie, minder comfort en hogere stookkosten?

Bij plaatsing van nieuwe kozijnen is triple glas echt een no-brainer. Zeker als je in aanmerking komt voor subsidie, want dan is triple glas onderaan de streep zelfs goedkoper dan HR++ glas.
pi_217849819
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 17:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Noem de reden eens?

Mindere isolatie, minder comfort en hogere stookkosten?

Bij plaatsing van nieuwe kozijnen is triple glas echt een no-brainer. Zeker als je in aanmerking komt voor subsidie, want dan is triple glas onderaan de streep zelfs goedkoper dan HR++ glas.
Wij zijn ook voor triple glas gegaan, maar ik ben het niet eens met je stelling dat het een no-brainer is.

Triple glas heeft vanwege de hoge isolatiewaarden vaak last van condensvorming aan de buitenkant. Sommige mensen vinden dit storend.

Afhankelijk van het soort kozijn hakt triple glas er best hard in qua budget. Als meerdere opknapklussen urgentie hebben, kan het een logische keuze zijn om voor dubbel glas te gaan.

Wat ook mee kan spelen is isochore druk. Nu speelt dat in Nederland niet zo snel een rol, maar in gebieden met relatief grote hoogteverschillen en extremer weer is dubbel glas dan soms praktischer, zeker bij kleine ruitjes (vakverdeling).

Voor mij allemaal geen reden genoeg geweest om niet voor triple glas te gaan, maar afhankelijk van je specifieke situatie en wensen kan het een prima keuze zijn.
  woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:23 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217849909
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Het ginnef-gannef kan ie krijgen.
Het wát? :?
Resistance is futile.
  woensdag 4 juni 2025 @ 18:48:06 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217850136
Dubbel vs triple glas: het blijft een controversieel topic op Fok.

TS, dit zijn echt hele persoonlijke afwegingen. Wij zijn na heel veel wikken en wegen uitgekomen op triple glas.

De doorslag voor ons was eigenlijk de keuze voor WTW in plaats van mechanische ventilatie. Lang verhaal kort: de WTW zelf doen was vergeleken met mechanische ventilatie laten doen best betaalbaar. En de combinatie WTW en triple glas stond ons wel aan. Zonder WTW waren wij waarschijnlijk niet op triple glas uitgekomen. En zonder maximale gevel- en dakisolatie was een WTW de moeite waarschijnlijk niet waard geweest.

Voor beslissingen rondom isolatie, is het denk ik wel goed om een eindplaatje in je hoofd te hebben. En dan neem je ook alle beslissingen in relatie tot elkaar. Bij triple glas past geen enkele vorm van natuurlijke isolatie goed bijvoorbeeld. Wil je gasloos, dan is het belangrijk dat je laag temperatuur verwarming of vloerverwarming laat installeren.

Vind jij super geïsoleerd en gasloos belangrijk, of wil je gewoon comfortabel? Ik heb een beetje de indruk dat jij niet een energiefreak bent. HR++ glas in combinatie met gewone verwarming, spouwmuur-, dak- en evt vloerisolatie is dan ook al een prima combinatie.
Resistance is futile.
pi_217850579
Ik vind triple glas vooral qua geluidsisolatie veel en veel beter dan dubbelglas. Dat is de hoofdreden dat ik triple heb gekozen. Naast het feit dat het toch net wat beter isoleert.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217850831
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:43 schreef Hanca het volgende:
Ik vind triple glas vooral qua geluidsisolatie veel en veel beter dan dubbelglas. Dat is de hoofdreden dat ik triple heb gekozen. Naast het feit dat het toch net wat beter isoleert.
Ik baal nog steeds dat wij hier geen triple glas hebben. Nieuwbouw en we horen zo bizar veel geluid.
pi_217851006
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juni 2025 18:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het wát? :?
Een schavuit/boef in 't Yiddish
pi_217851565
Bescheiden toevoeging m.b.t. geluidsisolatie en isolatieglas: bij conventioneel isolatieglas is massa —> betere geluidsisolatie.

Daarom is triple glas al snel beter geluidswerend, bijvoorbeeld in de samenstelling 44.1-ARx-Float4-ARx-33.1 = 18mm glasdikte excl. 2x 0,35mm folie).

Wanneer je kiest voor verdikt dubbelglas kun je nagenoeg dezelfde geluidsisolerende eigenschappen krijgen als triple glas, bijvoorbeeld in de samenstelling 55.1-ARx-44.1 = 18mm glasdikte.

SPOILER
Boven alles: controleer ALTIJD ZELF of het bestelde glas volgens de specificaties is geleverd. Dit kun je eenvoudig met een schuifmaat doen.

Glasleveranciers maken veel fouten, en het zijn bijna allemaal boefjes die doen alsof hun neus bloed.

[ Bericht 2% gewijzigd door 2172619626795 op 04-06-2025 21:19:30 ]
pi_217851876
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 17:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat is dan een leugen. Triple van dezelfde kwaliteit isoleert noemenswaardig beter dan HR++ glas.
[..]
Waarom géén triple en kiezen voor iets wat anno 2025 eigenlijk al achterhaald is?
edit; whatever. Ik ben niet de juiste persoon voor dit topic merk ik. Ik laat m wel zitten :Y

Succes met klussen TS! Als je nog vragen hebt, mn dm is bereikbaar ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')