Een trans atlete die al haar vrouwelijke tegenstanders overtroeft, is in het oog van de storm terechtgekomen. Boze ouders laten duidelijk hun afkeer blijken, buiten het stadion klinkt luid protest tegen haar aanwezigheid. Vandaag mag AB Hernandez (16) drie finales afwerken op het kampioenschap atletiek in haar thuisstaat Californië. De zenuwen bij de politie staan op scherp, zeker nu ook Donald Trump het schouwspel “vernederend en niet eerlijk” noemde.Hernandez plaatste zich met de vingers in de neus voor de finales in het hoogspringen, verspringen en hinkstapspringen. In die laatste discipline haalde ze 12,5 meter. Dat is 25 centimeter beter dan haar dichtste rivale.
Donald Trump hitste de gemoederen vervolgens nog op. De Amerikaanse president dreigde ermee de federale geldkraan dicht te draaien als Hernandez het tegen vrouwen mag blijven opnemen.
“De extreemlinkse Democraat Gavin Newscum (de gouverneur heet Newsom, maar Trump bestempelt hem zo als uitschot, red) blijft toestaan dat mannen illegaal mogen meedoen aan vrouwensporten. Als man scoorde hij onder het gemiddelde. Als vrouw is hij haast niet te verslaan. Dit is niet eerlijk en zelfs vernederend voor de andere deelneemsters”, klonk het op zijn platform Truth Social.
Het protest werd zo nog groter. Tientallen betogers verzamelden zich buiten het stadion met een duidelijke boodschap. “Red de vrouwensport”, stond er op hun bordjes te lezen.
Boven de atletiekpiste cirkelde een vliegtuigje, met daarachter een spandoek. “Geen jongens in meisjessporten”, luidde de tekst. Een persoon met een regenboogvlag werd gearresteerd omdat hij het raam van een wagen insloeg. Bij dat incident werd naar verluidt ook pepperspray gebruikt en viel een lichtgewonde.
Vandaag staan dus de finales op het programma. De vrees voor nog meer geweld is groot.
Hernandez moest eerder al eens onder bewaking naar het stadion begeleid worden. “Wat anderen doen heb ik niet in de hand. Ik kan alleen maar op mezelf focussen”, reageerde Hernandez toen. “Jij zou van ons tweeën de volwassene moeten zijn. Maar als je je gedraagt als een kind, zegt dat genoeg over je karakter.”
De moeder van Hernandez neemt vooral Trump op de korrel. “Als leider van dit land heb je de macht om te verenigen. Voor haat mag er geen plek zijn. Geen enkel kind mag het doelwit worden van een wrede campagne omdat ze anders zijn. We hebben een president nodig die alle kinderen beschermt, niet enkel zij die in het politieke plaatje passen. Mijn kind vormt geen bedreiging. Ik zal altijd trots en onvoorwaardelijk naast haar blijven staan”, besluit ze.
https://www.pzc.nl/buiten(...)%2Fwww.google.com%2FHoren trans atletes met vrouwen mee te doen? Of moeten er aparte competities komen voor trans atletes?