wat bedoel je hier dan met "Bijbel"?quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:38 schreef Panterjong het volgende:
Het ligt meer voor de hand dat de samenstellers van de bijbel niet beschikten over het evangelie.
De verzameling zoals wij die kennen.quote:
Dan hadden die toch ook kennis van (en ruime keuze uit) evangeliën?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 13:49 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De verzameling zoals wij die kennen.
Er is echter geen bewijs dat ze beschikten over het Thomas Evangelie. De opmerking die vaak geplaatst wordt dat het evangelie bewust uit de Bijbel gelaten zou zijn is daarom speculatief.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 13:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan hadden die toch ook kennis van (en ruime keuze uit) evangeliën?
Is het inmiddels nu (min of meer) duidelijk wat de overwegingen van de kerkvaders destijds waren om het ene stuk tekst wel canoniek te beschouwen en de andere niet? Lagen daar puur religieuze overwegingen aan ten grondslag of was het meer 'politiek'?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 14:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Er is echter geen bewijs dat ze beschikten over het Thomas Evangelie. De opmerking die vaak geplaatst wordt dat het evangelie bewust uit de Bijbel gelaten zou zijn is daarom speculatief.
Daarbij wordt dan vaak gezegd dat het buiten laten van dit evangelie te maken heeft met de inhoud ervan. Dit is mijn inziens gebaseerd op een aanname. Dit omdat we helemaal niet weten wat de inhoud van het evangelie op det moment was.
Wij moeten het doen met een duidelijk aangepaste versie van laat 4e eeuw.
Er zijn verder geen quotes van kerkvaders naar het evangelie enkel hier en daar een verwijzing. Fragmenten ervan zijn ook schaars en zijn van laat 2e eeuw of jonger.
Vooral religieuze overwegingen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 14:26 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Is het inmiddels nu (min of meer) duidelijk wat de overwegingen van de kerkvaders destijds waren om het ene stuk tekst wel canoniek te beschouwen en de andere niet? Lagen daar puur religieuze overwegingen aan ten grondslag of was het meer 'politiek'?
Werden de teksten daadwerkelijk onderzocht en gemeten naar de maatstaven van die overwegingen? Zo ja, is er meer bekend welke methodes men toepaste? Met andere woorden, speelde meer 'kennis' of 'gevoel' een rol? Deze vragen vond ik altijd al erg interessant.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 15:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Vooral religieuze overwegingen.
Hoewel het op 1 lijn krijgen van meerdere groeperingen en het bevorderen van eenheid van het geloof binnen het Romeinse rijk zeker mee moet hebben gespeeld.
Ik beperk me tot het NT:
1. De boeken moesten kort geschreven zijn na het leven en lijden van Jezus.
2. De boeken moesten aansluiten bij de leer en gezien worden als door God geïnspireerd.
3. De boeken moesten geschreven zijn (al zijn de meeste dat in werkelijkheid niet) door een discipel, apostel of iemand uit hun kring.
4. Verspreiding en acceptatie bij meerdere gemeenschappen was van belang.
De reden is, denk ik, vrij simpel: omdat de verlossingsleer van het Thomas-evangelie diametraal tegenover dat van Paulus, de andere brieven uit het NT en de evangeliën staat. Niet Jezus' offer, maar "kennis over deze woorden" verlost je van de dood.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het ligt meer voor de hand dat de samenstellers van de bijbel niet beschikten over het evangelie.
Er is in ieder geval geen bewijs dat de samenstellers van de bijbel over het evangelie beschikte.
Wellicht beschikten ze over de versie zoals wij die kennen, maar die is pas van halverwege de 4e eeuw. Daarnaast is deze zo duidelijk door de eeuwen heen aangepast dat er van een authentiek geschrift geen sprake is. Ik kan me voorstellen dat er daarom geen enkele reden is om dit geschrift in de canon op te nemen.
De versie zoals wij die kennen is overigens niet gnostisch van aard. Dit lijkt mij daarom in ieder geval niet de reden.
E.e.a. berust op aannamen. De kennis die we over het proces hebben komt bij de kerkvaders vandaan.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 15:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Werden de teksten daadwerkelijk onderzocht en gemeten naar de maatstaven van die overwegingen? Zo ja, is er meer bekend welke methodes men toepaste? Met andere woorden, speelde meer 'kennis' of 'gevoel' een rol? Deze vragen vond ik altijd al erg interessant.
Daarvoor moet je wel de aaname doen dat de samenstellers over het evangelie beschikten.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 15:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De reden is, denk ik, vrij simpel: omdat de verlossingsleer van het Thomas-evangelie diametraal tegenover dat van Paulus, de andere brieven uit het NT en de evangeliën staat. Niet Jezus' offer, maar "kennis over deze woorden" verlost je van de dood.
Je gaat er hier van uit dat het Thomas-evangelie een soort van verlossingsleer heeft?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 15:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De reden is, denk ik, vrij simpel: omdat de verlossingsleer van het Thomas-evangelie diametraal tegenover dat van Paulus, de andere brieven uit het NT en de evangeliën staat. Niet Jezus' offer, maar "kennis over deze woorden" verlost je van de dood.
Dit (uit de eerste quote) zie je allemaal zeer sterk terug in Schematherapie, rescripting, EDMR... maar ook Familieopstellingen, enzovoorts. Zolang men iets niet begrijpt, kunnen ze beter geen mening geven erover. Dat betekent niet dat het "onwaar" of "charlatan" is, dat is totaal wat anders.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:50 schreef Bassie48 het volgende:
https://skepsis.nl/jung/
Een stukje over de ongelofelijke wijsheid en inzichten van Carl Gustav Jung. Het is werkelijk onbegrijpelijk waarom de huidige wetenschappelijke wereld sceptisch staat over Jung. Sommigen noemen hem zelfs een charlatan. Die begrijpen er echt helemaal niks van. Zie bijvoorbeeld het volgende briljante stuk tekst in de quote:
[..]
En nog meer over de grootste denker die de psychologie heeft gekend:
[..]
Ja, daar begint het toch mee?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 16:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gaat er hier van uit dat het Thomas-evangelie een soort van verlossingsleer heeft?
Ja, het wordt volgens mij amper aangehaald door kerkvaders, dat zou ik na moeten pluizen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 16:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Daarvoor moet je wel de aaname doen dat de samenstellers over het evangelie beschikten.
Volgens mij is de enige kerkvader die het evangelie voor de definitieve samenstelling van het NT bij naam benoemt Eusebius.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 20:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, het wordt volgens mij amper aangehaald door kerkvaders, dat zou ik na moeten pluizen.
Paulus was zelf een mystic;quote:Op vrijdag 13 juni 2025 15:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Christus leeft in mij",quote:"Ik ben met Christus gekruisigd, en toch leef ik – dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij."
Galaten 2:20
Klopt, egoic mind eruit, en je gaat RELIGARE (Reconnecting, to the source (god))quote:"Wie zich met de Heer verenigt, is met Hem één geest."
1 Korintiërs 6:17
Christus woont in uw hart.... dat deed "hij" altijd al, "hij" tussen quotes idd, want "hij" is dat heilige stuk in jezelf... niet een persoon die ineens in je hart woont, maak maar een CT scan, er woont niet ineens een persoon in je hartquote:"Moge Christus door het geloof in uw harten wonen… opdat u… de liefde van Christus zou kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God."
Innerfire wordt aangestoken en schijnt door t ego heen welke vergaat, een soort van dood waarna er een opwekking komt in een mens als "verlicht", dit is allemaal intern een psychologisch/geestelijk/spiritueel proces.quote:"Als de Geest van Hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont… zal Hij ook uw sterfelijk lichaam levend maken."
Romeinen 8 nogwat
Wij leven "in god" dus als vissen in water, leven wij in een veld van consciousness.quote:"Want in Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij, zoals ook enkele van uw dichters hebben gezegd: ‘Want wij zijn ook van Zijn geslacht.’"
Handelingen 17:28
Die boven allen (want God = jou maar groter dan enkel dat, want alomvattend) door allen, en IN allen is.quote:"Eén God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is."
Efeziërs 4:6
Even ontleden ?quote:“The Truth is one, and many, for our sakes, to teach us about the One, in love, through the many.”
Dualiteit anyone? "we are all one"?quote:22
“Wanneer u van twee één maakt... en wanneer u het innerlijke maakt zoals het uiterlijke... dan zult u het koninkrijk binnengaan.”
Hier spreekt Jezus als de bron en essentie van de veelheid: de Ene (en dus eeuwige) in alles.quote:77
"Ik ben het Licht dat is boven allen. Ik ben het Al: het Al is uit Mij voortgekomen en het Al is tot Mij uitgebreid. Splijt een stuk hout – Ik ben daar. Hef een steen op – u zult Mij daar vinden."
Buiten dit , zijn veel zaken vanuit Thomas dus overgenomen in andere evangelien, of staat er iig nagenoeg t zelfde. Dus hoezo is dit compleet wat anders dan de bijbel? Dat is onwaar, het heeft belachelijk sterke raakvlakken op veel punten, of zou Paulus ook geschrapt moeten worden als Canon omdat we anders niet meer in tovenarij moeten geloven?quote:50
"Als zij tegen u zeggen: ‘Vanwaar zijt gij gekomen?’, zeg dan tot hen: ‘Wij zijn gekomen uit het Licht, waar het Licht uit zichzelf is ontstaan. Het is daar ontstaan en het heeft zichzelf geopenbaard in hun beeld.’”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:16 schreef Alarmonoff het volgende:
Rom 8:9 SV Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.Mooi he, die laatste in je Spoiler, Jezus was dus niet de enige zoon van God. Bedankt voor de toevoeging.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Klopt, de engelen en ook Adam worden zonen van God genoemd, Jezus wordt de eerstgeborene of eniggeborene genoemd, die komt de erfenis van pa toe. Isaak wordt de eerstgeborene genoemd terwijl hij een oudere broer had, de erfenis ging naar Isaak. In Christus word je een kind van God, geboren van boven door het aannemen van de waarheid.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:18 schreef Mijk het volgende:
[..]
Mooi he, die laatste in je Spoiler, Jezus was dus niet de enige zoon van God. Bedankt voor de toevoeging.
"There are no rules of worship, he will hear any heart that is Sincere!"quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:54 schreef Alarmonoff het volgende:
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
"the living God is the Saviour of all men, specially of those that believe."quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
"There are no rules of worship, he will hear any heart that is Sincere!"
-Rumi.
Ja, en dan kun je je afvragen wat "believe" inhoudt he, "geloven in dat god bestaat", of "having faith, in dat alles zo zal gaan in de directie waarin het universum beweegt?" , omdat je met dat laatste, dus ego (en daarmee vrije wil) opgegeven hebt, en vertrouwt op t universum dat alles gaat zoals t moet dmv causaliteit (karma).quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
"the living God is the Saviour of all men, specially of those that believe."
PAUL in 1 Timothy 4:10
Ach ja.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
"the living God is the Saviour of all men, specially of those that believe."
PAUL in 1 Timothy 4:10
Nee niet helemaal.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en dan kun je je afvragen wat "believe" inhoudt he, "geloven in dat god bestaat", of "having faith, in dat alles zo zal gaan in de directie waarin het universum beweegt?" , omdat je met dat laatste, dus ego (en daarmee vrije wil) opgegeven hebt, en vertrouwt op t universum dat alles gaat zoals t moet dmv causaliteit (karma).
Believe is een heel lelijk interpretabel woord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |