Wie zegt dat?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:05 schreef Fok-it het volgende:
Ja want ieder LGBTQ-persoon is natuurlijk doodsbang dat de persoon tegenover hem in de trein een homohater is
Dat straalt dat hele filmpje uit. Ongemak in het openbaar tot ze een bandje, stropdas of whatever zien voor ze ontdooien.quote:
Mee eens, van mij mag iedereen zijn seksuele voorkeur te hebben maar op dat overdreven gedoe zit ik niet te wachtenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:41 schreef Richestorags het volgende:
Queer zichtbaarheid is helemaal niet belangrijk. Wat je seksueel uitspookt of niet uitspookt moet je zelf allemaal weten maar dat hoef je niet openbaar te etaleren.
Waarom zou ik moeten weten dat iemand een bepaalde vorm van queer is? Het boeit mij ook niet of iemand hetero is.
Jij stelt dat "ieder lhbt" persoon bang is voor deze homohaters in het openbaar. Dat wordt nergens gesteld en dat weet je zelf ook. Je overdrijft nu expres om een punt te maken.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat straalt dat hele filmpje uit. Ongemak in het openbaar tot ze een bandje, stropdas of whatever zien voor ze ontdooien.
Onrealistisch, niet representatief want je ziet nauwelijks mensen dit soort attributen dragen, en ook nadelig voor LGBTQ mensen omdat het uitstraalt alsof het allemaal onzekere muizen zijn, bang voor de mensen om hun heen
Er is dan ook geen enkele hetero op deze aardbol die bang hoeft te zijn om aangevallen te worden *vanwege* hun heteroseksualiteit.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:41 schreef Richestorags het volgende:
Het boeit mij ook niet of iemand hetero is.
Dat probleem gaat niet weg door met vlaggen te zwaaien of badges rond te lopen of whatever.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er is dan ook geen enkele hetero op deze aardbol die bang hoeft te zijn om aangevallen te worden *vanwege* hun heteroseksualiteit.
Bij de meeste niet-hetero's zie je niet de seksuele voorkeur er vanaf stralen dus dat is een nogal non-argumentquote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er is dan ook geen enkele hetero op deze aardbol die bang hoeft te zijn om aangevallen te worden *vanwege* hun heteroseksualiteit.
Prides, of die nou voor LHBTI of voor hetero's zijn, vind ik sowieso een enorme vorm van wansmaak. Een soort over de top Toppers met allemaal halfnaakte mensen. Als je zoiets wil, doe dat dan in een stadion. En dat heeft echt niks te maken met geaardheid, maar met fatsoen. Als je daar bijvoorbeeld in de buurt woont wordt dat wel opgedrongen, ik zou me elk jaar gedwongen voelen om te zorgen dat ik niet thuis ben.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 00:37 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het aan de andere kant wel altijd frappant dat mensen (ook in Nederland) zo aanslaan op een regenboogvlag, een regenboogzebrapad, dat er een pride wordt georganiseerd in meerdere grote steden. Als ik er naar vraag krijg ik meestal terug dat het zo opgedrongen wordt. Maar hoezo wordt het je opgedrongen? Wat is er mis met dat we zichtbaar zijn?
Omdat ik nog aan het bedenken ben waar dit het best tot z'n recht komt. En op zich is het ook weer geen ramp als het in POL blijft staan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:51 schreef Cupfighter het volgende:
Waarom staat dit topic eigenlijk in Pol?
Ik heb persoonlijk ook niet zo veel met prides, ik ben geen fan van mensenmassa's. En ik weet dat er redelijk wat lbgt+-ers zijn die niks met pride hebben. Maar ik ken ook genoeg die er elk jaar naartoe gaan, en er heel blij van worden. Verder sluit ik me aan bij @Hexagon z'n post, die heeft het wat mij betreft heel mooi omschreven.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prides, of die nou voor LHBTI of voor hetero's zijn, vind ik sowieso een enorme vorm van wansmaak. Een soort over de top Toppers met allemaal halfnaakte mensen. Als je zoiets wil, doe dat dan in een stadion. En dat heeft echt niks te maken met geaardheid, maar met fatsoen. Als je daar bijvoorbeeld in de buurt woont wordt dat wel opgedrongen, ik zou me elk jaar gedwongen voelen om te zorgen dat ik niet thuis ben.
Maar daar gaat het nog niet eens om. Ik snap echt niet waarom je zoveel de nadruk zou leggen op geaardheid. En vele LHBTI met mij ook niet. Geaardheid is vrij irrelevant, in elk geval nooit het belangrijkste kenmerk van een persoon. Wat dat betreft snap ik dat mensen in dat LHBTI-hokje duwen echt niet. En al helemaal niet als mensen dat met zichzelf doen met vlaggen e.d.
En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee. Dat is niet specifiek op LHBTI gericht, Nederland is over het algemeen gericht op "intimiteit doe je niet in het openbaar, ik hoef niet aan je te zien of je een stelletje, vrienden of broers/zussen bent". Dat geldt voor zowel LHBTI als voor hetero's, in beide gevallen wordt je aangesproken.
Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat mensen beledigen of zelfs in elkaar slaan omdat ze LHBTI zijn op enigerlei wijze goed te keuren is. Maar als ze je dus aanspreken, voel je dan niet aangevallen op je geaardheid, maar weet dat je hetzelfde wordt behandeld als hetero's.
(En nu ga ik weer naar een enorm feest waar we ons met 60.000 mensen in net hokje christen stoppen, maar dat is wel gewoon op een afgesloten terrein)
Broertje is gay en heeft relatie en woont in grote stad. Can confirm. Meermaals beledigd, bedreigd, etc etc. En vaak inderdaad mocrootjes maar ook af en toe blanke homohaters.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:26 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
En nogmaals, ik denk dat we het in Nederland over het algemeen prima hebben, maar ik trek je statement dat we exact hetzelfde behandeld worden als hetero's toch licht in twijfel. Uit eigen ervaring, en uit ervaringen van anderen.
Dit ja.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:41 schreef Richestorags het volgende:
Queer zichtbaarheid is helemaal niet belangrijk. Wat je seksueel uitspookt of niet uitspookt moet je zelf allemaal weten maar dat hoef je niet openbaar te etaleren.
Waarom zou ik moeten weten dat iemand een bepaalde vorm van queer is? Het boeit mij ook niet of iemand hetero is.
Ach als iemand overdreven wil etaleren moet die ook lekker zijn gang gaan, ze doen geen mens kwaad. Dat gezeur iedere keer over wie zich niet exact conformeert, laat mensen toch lekker zichzelf zijn zolang men niemand kwaad doet.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:48 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mee eens, van mij mag iedereen zijn seksuele voorkeur te hebben maar op dat overdreven gedoe zit ik niet te wachten
Lijkt me prima dit eens van de POL kant te bekijken. De Pride is ook een politieke manifestatie.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Omdat ik nog aan het bedenken ben waar dit het best tot z'n recht komt. En op zich is het ook weer geen ramp als het in POL blijft staan.
als ze me maar niet de hele dag voor de voeten lopen met een pruik en een gekleurde paraplu en vrijen in het openbaar dat doe ik ook niet , dus hullie ook nietquote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:19 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ach als iemand overdreven wil etaleren moet die ook lekker zijn gang gaan, ze doen geen mens kwaad. Dat gezeur iedere keer over wie zich niet exact conformeert, laat mensen toch lekker zichzelf zijn zolang men niemand kwaad doet.
Zolang men gewoon bijdraagt aan de maatschappij zijn er wel andere dingen om je druk over te maken.
homo of lesbo heeft niets met politiek te maken ,dat nu juist de ergernis, dat het overal aangeplakt met wordenquote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Lijkt me prima dit eens van de POL kant te bekijken. De Pride is ook een politieke manifestatie.
Hoe zijn het "gore seksfeestjes? Doen ze het in het openbaar op straat?"quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:49 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind de prides niks anders dan gore seksfeestjes waar menig lhbti'er zich niet verbonden mee voelt. En ja ik ben er geweest.
Verder moeten homos heteros lesbos gewoon lekker doen wat en wie ze willen.
Dat heeft alles met politiek te maken. De manifestatie wil namelijk een bepaald gedachtegoed promoten. Dat is zeer politiek.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
homo of lesbo heeft niets met politiek te maken ,dat nu juist de ergernis, dat het overal aangeplakt met worden
tot je er gestoord van wordt,
doe gewoon ff normaal , geen pride meer , nu weet ik het wel
al die idioten in hun blote kont op een boot in de gracht
nou dan ga ik ook in me blote kont lopen met een vlag in me aars als dat normaal isquote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat heeft alles met politiek te maken. De manifestatie wil namelijk een bepaald gedachtegoed promoten. Dat is zeer politiek.
En die holle ouwe mannen opmerkingen dat het idioten zijn die normaal moeten doen, dat is nou juist de mentaliteit waar ze tegen ageren.
Ja de 2x dat ik op een pride ben geweest kwam dit inderdaad voor.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe zijn het "gore seksfeestjes? Doen ze het in het openbaar op straat?"
Nou helemaal prima als je dat bij de Pride doet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dan ga ik ook in me blote kont lopen met een vlag in me aars als dat normaal is
Dat is logisch. Een vlag of een zebrapad is een functioneel item. Een zebrapad heeft een verkeersfunctie, een vlag is vaak gekoppeld aan een stad, provincie of een organisatie. Dat "uitbreiden" naar een koppeling met een seksuele oriëntatie en zichtbaar in de openbare ruimte neerzetten is nieuw.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 00:37 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het aan de andere kant wel altijd frappant dat mensen (ook in Nederland) zo aanslaan op een regenboogvlag, een regenboogzebrapad, dat er een pride wordt georganiseerd in meerdere grote steden. Als ik er naar vraag krijg ik meestal terug dat het zo opgedrongen wordt. Maar hoezo wordt het je opgedrongen? Wat is er mis met dat we zichtbaar zijn?
Dat is traditioneel ook gewoon de norm. Wat als de norm wordt ervaren qua belevingswereld, kan nooit als opdringen worden ervaren door de massa. Vergelijk het met als MTV hun programmering ineens zou aanpassen met dat er 40% metal (een overrepresentatie) wordt uitgezonden. Mensen ervaren het als een overrepresentatie en als ongevraagd.quote:In alles in mijn leven zie ik een overdaad aan hetero(relaties), meerderheid van reclames, series, shows, muziek, games, ga zo maar door.
Heb ik totaal geen moeite mee, maar ik kan je met dit alles onmogelijk serieus nemen als je beweert dat alles rondom lbgt+ je zo wordt opgedrongen.
Het is ook meer speciaal. Tegenover George Michael, Elton John en Freddy Mercury staat een leger aan heteroartiesten. Het idee dat het "raar" of "verkeerd" is, dat heb ik zelf eigenlijk niet zo meegekregen via de media in die tijd. Als dat zo was, is het natuurlijk wel goed dat dát in ieder geval is veranderd.quote:In m'n puberteit (zeg maar 2000-2010) waren er 0 rolmodellen waar ik als gay uit op kon maken dat er niks mis met me was, het werd continue behandeld alsof het wat raars was, er werd lacherig over gedaan en het was vooral ongemakkelijk. Gays in de media waren altijd flamboyant en werden behandeld alsof ze nogal "speciaal" waren. "Van de verkeerde kant" werd vaak gezegd.
Dat snap ik op zich wel, maar bereiken we dat niet meer door het taboe op uit de kast komen weg te halen in bijvoorbeeld het voetbal etc.? Een bekend iemand sluit meer aan op de belevingswereld van iemand, homo of hetero, omdat het een persoon is. Daar hebben "beide kanten" m.i. meer aan dan een zebrapad en een zebrapad gaat dat ook niet bewerkstelligen.quote:Nu is er eindelijk meer diverse zichtbaarheid, en ik zou willen dat ik dat had kunnen zien toen ik onzeker en zoekende in de kast zat. En dan had ik nog het geluk met ouders die het vanaf dag 1 geaccepteerd hebben toen ik uit de kast kwam, al heeft het wel bijna 7 jaar geduurd voordat ik het aandurfde.
Het blijft een fijne lijn. Ik denk dus dat er meer winst valt te behalen op andere vlakken. Mensen houden er ook niet van om geïnfantiliseerd te worden. De mensen die toch al tolerant zijn bereik je op de huidige manier minder en de mensen die chronisch negatief in het leven staan stoot je hiermee af.quote:En ja, we hebben het in Nederland nu over het algemeen dikke prima, maar we blijven wel een groep die honderden jaren onderdrukt is en die niet mocht zijn zoals ze zijn. En zolang mensen blijven vallen over zichtbaarheid vind ik de acceptatie ook hier soms nog best fragiel.
Het hoeft niet. Maar het mag toch wel, als die persoon daar zelf voor kiest? En dan zou die persoon dat veilig moeten kunnen doen, toch?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:41 schreef Richestorags het volgende:
Haha, het draait om fatsoen ja? Wanneer je iets wil organiseren in de openbare ruimte, ipv besloten terrein?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prides, of die nou voor LHBTI of voor hetero's zijn, vind ik sowieso een enorme vorm van wansmaak. Een soort over de top Toppers met allemaal halfnaakte mensen. Als je zoiets wil, doe dat dan in een stadion. En dat heeft echt niks te maken met geaardheid, maar met fatsoen. Als je daar bijvoorbeeld in de buurt woont wordt dat wel opgedrongen, ik zou me elk jaar gedwongen voelen om te zorgen dat ik niet thuis ben.
Maar daar gaat het nog niet eens om. Ik snap echt niet waarom je zoveel de nadruk zou leggen op geaardheid. En vele LHBTI met mij ook niet. Geaardheid is vrij irrelevant, in elk geval nooit het belangrijkste kenmerk van een persoon. Wat dat betreft snap ik dat mensen in dat LHBTI-hokje duwen echt niet. En al helemaal niet als mensen dat met zichzelf doen met vlaggen e.d.
En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee. Dat is niet specifiek op LHBTI gericht, Nederland is over het algemeen gericht op "intimiteit doe je niet in het openbaar, ik hoef niet aan je te zien of je een stelletje, vrienden of broers/zussen bent". Dat geldt voor zowel LHBTI als voor hetero's, in beide gevallen wordt je aangesproken.
Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat mensen beledigen of zelfs in elkaar slaan omdat ze LHBTI zijn op enigerlei wijze goed te keuren is. Maar als ze je dus aanspreken, voel je dan niet aangevallen op je geaardheid, maar weet dat je hetzelfde wordt behandeld als hetero's.
(En nu ga ik weer naar een enorm feest waar we ons met 60.000 mensen in net hokje christen stoppen, maar dat is wel gewoon op een afgesloten terrein)
Misschien eens gewoon fatsoenlijk zijn en je mond houden over andere mensen wanneer ze iets doen wat niet jouw pakkie an is, terwijl ze daarmee geen enkele wet of regel breken. Het gaat je namelijk geen zak aan wanneer andere mensen elkaar in het openbaar affectie tonen. Het lef hebben om te denken dat je daar wat over dient te zeggen. Wie denk je wel niet dat je bent zeg. Het zou niet eens in me op komen om een ander over zulk gedrag aan te spreken. Ik zou me kapot schamen.quote:En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee.
We hebben geen wetten die verbieden of voorschrijven hoe iemand zich profileert. Het is niet verboden om je nadrukkelijk als tuinman, metalfan of queer te profileren. Ik vraag me alleen hoe het nadrukkelijk profileren als queer eruit ziet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Het hoeft niet. Maar het mag toch wel, als die persoon daar zelf voor kiest? En dan zou die persoon dat veilig moeten kunnen doen, toch?
Probeer jezelf maar eens te profileren als potloodventerquote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:53 schreef Richestorags het volgende:
We hebben geen wetten die verbieden of voorschrijven hoe iemand zich profileert. Het is niet verboden om je nadrukkelijk als tuinman, metalfan of queer te profileren. Ik vraag me alleen hoe het nadrukkelijk profileren als queer eruit ziet.
Profileren <> etaleren. Je mag best over je identiteit als potloodventer praten, je mag zelfs pleiten voor meer potloodventerheid in het openbaar (mogelijk kom je in de problemen als je daar basisscholen in betrekt).quote:Op zaterdag 31 mei 2025 15:15 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Probeer jezelf maar eens te profileren als potloodventer
Ik denk dat regenboogvlaggen en zebrapaden ook niet ingezet worden om meer acceptatie te creëren, het is meer een signaal dat lbgt+-ers mogen zijn in een stad/dorp/gemeente. Dat is in ieder geval hoe ik het zie. Ik vind het altijd wel leuk om er eentje tegen te komen, een soort van herinnering dat ik er mag zijn. Natuurlijk totaal subjectief, en meer dan symboolpolitiek is het niet. En inderdaad, zulke dingen zijn er niet voor hetero's. Maar die zijn dan ook zelden tot nooit benadeeld en/of afgerekend op hun geaardheid.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is logisch. Een vlag of een zebrapad is een functioneel item. Een zebrapad heeft een verkeersfunctie, een vlag is vaak gekoppeld aan een stad, provincie of een organisatie. Dat "uitbreiden" naar een koppeling met een seksuele oriëntatie en zichtbaar in de openbare ruimte neerzetten is nieuw.
Dan kan dat zo worden ervaren, we hebben immers geen "heterovlag" of "heterozebrapad". Het doel is ook onduidelijk: het leidt m.i. niet tot meer tolerantie of begrip, daar is het te beperkt voor. Het kan zijn dat "de gemeenschap" het zelf fijn vindt.
[..]
Dat is traditioneel ook gewoon de norm. Wat als de norm wordt ervaren qua belevingswereld, kan nooit als opdringen worden ervaren door de massa. Vergelijk het met als MTV hun programmering ineens zou aanpassen met dat er 40% metal (een overrepresentatie) wordt uitgezonden. Mensen ervaren het als een overrepresentatie en als ongevraagd.
[..]
Het is ook meer speciaal. Tegenover George Michael, Elton John en Freddy Mercury staat een leger aan heteroartiesten. Het idee dat het "raar" of "verkeerd" is, dat heb ik zelf eigenlijk niet zo meegekregen via de media in die tijd. Als dat zo was, is het natuurlijk wel goed dat dát in ieder geval is veranderd.
[..]
Dat snap ik op zich wel, maar bereiken we dat niet meer door het taboe op uit de kast komen weg te halen in bijvoorbeeld het voetbal etc.? Een bekend iemand sluit meer aan op de belevingswereld van iemand, homo of hetero, omdat het een persoon is. Daar hebben "beide kanten" m.i. meer aan dan een zebrapad en een zebrapad gaat dat ook niet bewerkstelligen.
[..]
Het blijft een fijne lijn. Ik denk dus dat er meer winst valt te behalen op andere vlakken. Mensen houden er ook niet van om geïnfantiliseerd te worden. De mensen die toch al tolerant zijn bereik je op de huidige manier minder en de mensen die chronisch negatief in het leven staan stoot je hiermee af.
Nou ja, dat gaf ik al aan. Misschien dat mensen uit "de gemeenschap" het zelf fijn vinden. Toch ben ik er zelf geen voorstander van. Om twee redenen niet:quote:Op zaterdag 31 mei 2025 17:12 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat regenboogvlaggen en zebrapaden ook niet ingezet worden om meer acceptatie te creëren, het is meer een signaal dat lbgt+-ers mogen zijn in een stad/dorp/gemeente. Dat is in ieder geval hoe ik het zie. Ik vind het altijd wel leuk om er eentje tegen te komen, een soort van herinnering dat ik er mag zijn. Natuurlijk totaal subjectief, en meer dan symboolpolitiek is het niet.
Klopt, zie boven. Ik pleit voor openbare ruimte neutraal houden en meer natuurlijke representatie via bekende mensen etc.quote:En inderdaad, zulke dingen zijn er niet voor hetero's. Maar die zijn dan ook zelden tot nooit benadeeld en/of afgerekend op hun geaardheid.
Als het uiteindelijk naar rato een plek krijgt in kunst en cultuur, onderwijs etc. zijn we volgens mij op de goede weg.quote:Hetero's zijn inderdaad de norm, en dat die de media "overheersen" is wat mij betreft ook echt geen probleem. Maar nog niet zo lang geleden was er dus echt 0 (positieve) representatie, waardoor ik (en anderen met mij) dus geen rolmodellen hadden. En dat heb ik wel echt als een gemis ervaren. Over representatie is natuurlijk ook niet nodig, maar (laat ik het bij mezelf houden) ik vind dat dit totaal niet aan de orde is. Ik kan nog altijd veel meer reclames, series, games, etc. opnoemen waar het niet te zien is of geen prominente rol inneemt. Ik denk dat het eerder ligt aan dat mensen (nog steeds) niet gewend zijn aan de toenemende zichtbaarheid, en daarom het idee krijgen dat het nu overheerst.
Daarom, volgens mij heb je hier zoveel meer aan dan symboliek en als dat er genoeg is, heb je die symboliek ook niet meer nodig is mijn punt. Als je een breed pallet van homoseksuele artiesten, kunstenaars, sporters, filmsterren etc. tot je beschikking hebt om te volgen en erachter te komen hoe zij zich verhouden tot hun seksualiteit en waar ze tegenaan liepen. Als je films met queeronderwerpen kunt kijken. Een tentoonstelling kunt bezoeken. Als er op de middelbare school een vertrouwenspersoon is.quote:Het verdwijnen van het taboe op uit de kast komen in de sportwereld zou een enorme vooruitgang zijn. Herkenning in een omgeving die bij je aansluit kan zoveel doen voor mensen in de puberteit (en daarbuiten) die twijfelen aan hun geaardheid. Het is dan ook zonde dat de sportwereld hier enorm rigide in is.
Dat zal altijd blijven gezien de verhoudingen. Het is een afwijking (en die term bedoel ik neutraalquote:Los daarvan zou je natuurlijk kunnen discussiëren over het concept uit de kast komen, maar dat is er nou eenmaal en zie ik ook niet snel verdwijnen. Het zou mooi zijn als er op dit gebied meer stappen kunnen worden genomen.
Ik zie het niet als een steek naar rechts. De PVV is een partij die zich pretendeert wat meer op "het volk" te richten en daar is dit geen onderwerp voor. De PVV zal dus nooit een kartrekker zijn op dit gebied. Laten andere partijen hier niet wat liggen? Ik vraag me namelijk wel af of de PVV actief zou dwarsliggen als 3 vd 4 coalitiegenoten aandringen op verandering.quote:En om een koppeling te maken met de politiek. Ik vind het jammer om te zien dat de momenteel grootste partij van Nederland erg terughoudend is in vooruitgang op dit gebied, behalve als het over allochtonen en asielzoekers gaat. Dan wordt er dankbaar gebruik van gemaakt. Dat vind ik jammer, en dat maakt ook dat ik me wel eens afvraag of we nog vooruit gaan. En zie dit alsjeblieft niet als een steek naar rechts, want een VVD doet het op dit gebied wat mij betreft gewoon goed.
Wat is dit voor totale quatsch? De zelfverzekerdheid waarmee je het brengt ook.. mijn hemelquote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:44 schreef Hanca het volgende:
Christenen en homo's, het blijft lastig om een normale modus te vinden.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:26 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Wat is dit voor totale quatsch? De zelfverzekerdheid waarmee je het brengt ook.. mijn hemel
Het probleem is dat je er ook op de TV mee wordt doodgegooid. Het hele mediapark in hilversum is al decennialang een homo-bolwerk wat in bijna elk programma op TV het hele LGBTwhatever loopt te etaleren. En ja, dat gaat na verloop van tijd tegenstaan bij het volk. En dat zie je nu gebeuren. Het is gewoon teveel en gaat te ver. Normaal doen kan ook, maar dat shoqueert niet en dan kijkt er niemand en levert dus geen geld op. Zo werkt het, helaas. Geld.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 00:37 schreef Cyan9 het volgende:
In alles in mijn leven zie ik een overdaad aan hetero(relaties), meerderheid van reclames, series, shows, muziek, games, ga zo maar door. Heb ik totaal geen moeite mee, maar ik kan je met dit alles onmogelijk serieus nemen als je beweert dat alles rondom lbgt+ je zo wordt opgedrongen. In m'n puberteit (zeg maar 2000-2010) waren er 0 rolmodellen waar ik als gay uit op kon maken dat er niks mis met me was, het werd continue behandeld alsof het wat raars was, er werd lacherig over gedaan en het was vooral ongemakkelijk. Gays in de media waren altijd flamboyant en werden behandeld alsof ze nogal "speciaal" waren. "Van de verkeerde kant" werd vaak gezegd. Nu is er eindelijk meer diverse zichtbaarheid, en ik zou willen dat ik dat had kunnen zien toen ik onzeker en zoekende in de kast zat. En dan had ik nog het geluk met ouders die het vanaf dag 1 geaccepteerd hebben toen ik uit de kast kwam, al heeft het wel bijna 7 jaar geduurd voordat ik het aandurfde.
En ja, we hebben het in Nederland nu over het algemeen dikke prima, maar we blijven wel een groep die honderden jaren onderdrukt is en die niet mocht zijn zoals ze zijn. En zolang mensen blijven vallen over zichtbaarheid vind ik de acceptatie ook hier soms nog best fragiel.
Beetje offtopic, dat wel.
Ga ik nu nog even bedenken of dit topic op z'n plaats is in POL.
Tsja, religie ...quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:26 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Wat is dit voor totale quatsch? De zelfverzekerdheid waarmee je het brengt ook.. mijn hemel
Dat roepen ze in Hanca's dorp ook naar de hand in hand lopende heterostelletjesquote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:28 schreef Raw85 het volgende:
Ze noemen je dan misschien wel ‘vieze kankerflikker’ maar dat heeft verder echt niets met je geaardheid te maken jongens![]()
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merktquote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:36 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Het probleem is dat je er ook op de TV mee wordt doodgegooid. Het hele mediapark in hilversum is al decennialang een homo-bolwerk wat in bijna elk programma op TV het hele LGBTwhatever loopt te etaleren. En ja, dat gaat na verloop van tijd tegenstaan bij het volk. En dat zie je nu gebeuren. Het is gewoon teveel en gaat te ver. Normaal doen kan ook, maar dat shoqueert niet en dan kijkt er niemand en levert dus geen geld op. Zo werkt het, helaas. Geld.
Onzin.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:36 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Het probleem is dat je er ook op de TV mee wordt doodgegooid. Het hele mediapark in hilversum is al decennialang een homo-bolwerk wat in bijna elk programma op TV het hele LGBTwhatever loopt te etaleren. En ja, dat gaat na verloop van tijd tegenstaan bij het volk. En dat zie je nu gebeuren. Het is gewoon teveel en gaat te ver. Normaal doen kan ook, maar dat shoqueert niet en dan kijkt er niemand en levert dus geen geld op. Zo werkt het, helaas. Geld.
Dat opzichtige is ook niet mijn persoonlijke smaak. Maar who fucking cares. Leven en laten leven. Zelfs wanneer je er dus wel 'wat van merkt'. Juist dan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merkt
Mjah. Carnaval. Kutfeest.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ze me maar niet de hele dag voor de voeten lopen met een pruik en een gekleurde paraplu en vrijen in het openbaar dat doe ik ook niet , dus hullie ook niet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredeneringquote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:05 schreef Fok-it het volgende:
Ja want ieder LGBTQ-persoon is natuurlijk doodsbang dat de persoon tegenover hem in de trein een homohater is tot het armbandje zichtbaar wordt
Dit is wel erg opzichtig getroll allemaal
Ja als je niet speciaal naar Amsterdam afreist om je eraan te ergeren dan is het niet meer dan een minuut ofzo op het journaal dat je er van meekrijgt.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Onzin.
Dat jij je er aan stoort ligt aan jou. Je wordt nergens mee doodgegooid.
Ja ik word door letterlijk 90 procent van FOK! Links en woke genoemd dus je reactie slaat echt als een tang op een varkenquote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:21 schreef probeer het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Maar hej, als je echt wil weten waarom iemand de behoefte heeft om zo'n armbandje te dragen ... Vraag het ze eens. Vanuit een plek van oprechte interesse en verwondering natuurlijk, zonder die kritische 'waarom moet dat allemaal nou?' houding die je hier in je post al laat zien. Want dan krijg je waarschijnlijk (of eerder, hopelijk) een "gaat je geen zak aan, laat me met rust" terug.
Of wellicht is het antwoord 'ik vind het belangrijk om dit symbool te dragen, juist omdat mensen er specifiek naar vragen waarom ik dit symbool draag, terwijl men dat bij andere symboliek nooit zou doen'.
Ow, je bent woke. Nou sorry dat ik kritiek op je post heb dan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja ik word door letterlijk 90 procent van FOK! Links en woke genoemd dus je reactie slaat echt als een tang op een varken
Ja anders mis je het punt even volledig.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Who fucking cares waarom een ander wel of niet de noodzaak voelt om een regenboogvlag/armband/tshirt te dragen.
Ok vooruit, daar reageerde ik wellicht vanuit vooringenomenheid. Mijn excuses.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja anders mis je het punt even volledig.
Het ging mij niet om de kant van de drager. Het ging mij om de andere kant, de kant van de LGBTQ-persoon die in dat filmpje mijns inziens niet bepaald in een positief daglicht wordt gezet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok vooruit, daar reageerde ik wellicht vanuit vooringenomenheid. Mijn excuses.
Wat is je punt wel?
Ik zie iemand die, inderdaad ook vanuit een vooringenomenheid (dat iemand die zich in het zwart kleedt en een kale kop heeft, negatieve opvattingen over homoseksuelen heeft) zich in eerste instantie ongemakkelijk lijkt te voelen. Waarschijnlijk is die vooringenomenheid aangeleerd op basis van eerdere persoonlijke ervaringen met enkele mensen die er hetzelfde uitzien als de man in het zwart, en heeft de vermeende LHBTQI persoon (dat kunnen we natuurlijk niet aan hem zien, maar die indruk lijkt gewekt) die ervaringen dus gegeneraliseerd naar 'ik ben mogelijk niet veilig rondom mensen die er uit zien zoals hij'. Dan ziet hij dat armbandje, en lijkt hij gerustgesteld en glimlacht hij.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:34 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het ging mij niet om de kant van de drager. Het ging mij om de andere kant, de kant van de LGBTQ-persoon die in dat filmpje mijns inziens niet bepaald in een positief daglicht wordt gezet.
Voor sommige mensen houdt het dus blijkbaar ook in dat ze zich volhangen/plakken/kleden met symboliek mbt LHBTQI+. Voor anderen weer niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 14:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We hebben geen wetten die verbieden of voorschrijven hoe iemand zich profileert. Het is niet verboden om je nadrukkelijk als tuinman, metalfan of queer te profileren. Ik vraag me alleen hoe het nadrukkelijk profileren als queer eruit ziet.
-Op je werk komen je collega's op een gegeven moment je oriëntatie te weten
-Je praat over een eventuele partner, net als een heterokoppel
-Als je je daar fijn bij voelt sluit je je aan bij het LGBTQ netwerk op je werk
-Wellicht af en toe over gerelateerde kunst, café's of een festival als dat je interesseert
-Met vrienden, familie, hechte collega's of binnen je gemeenschap praten over je coming out, queer gerelateerde struggles en de details van je liefdesleven
Wat meer dan dat houdt het in? Wat meer dan dat zou het moeten inhouden?
Beide moet je zelf weten. Grote kans dat je jezelf wel verder verwijdert van mensen als je helemaal double downt op je identiteit / hobby, welke dat dan ook is. Maar daar sta je verder vrij in.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Voor sommige mensen houdt het dus blijkbaar ook in dat ze zich volhangen/plakken/kleden met symboliek mbt LHBTQI+. Voor anderen weer niet.
Herinner je je op de middelbare school dat ene meisje wat op paardrijden zat en dat haar hele identiteit maakte? Kleding, tas, agenda, haar-accessoires, meest belangrijke gespreksonderwerp, de hele rits.
Grote kans dat er op haar paard rijvereniging ook genoeg tieners zaten die die behoefte niet hadden, en waarvan je alleen leerde dat ze op paardrijden zaten wanneer je ze met rijlaarzen aan van en naar de manege zag fietsen.
Beide zijn toch helemaal prima?
Dan heb je nu hopelijk je antwoord op je vraag waarom sommige mensen de behoefte voelen om dat openlijk te moeten etaleren?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Beide moet je zelf weten. Grote kans dat je jezelf wel verder verwijdert van mensen als je helemaal double downt op je identiteit / hobby, welke dat dan ook is. Maar daar sta je verder vrij in.
Andre van Duin is een klasse apart. En inderdaad een van de weinigen die normaal doet.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merkt
Ik begrijp dat niet zo. Waarom?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Omdat het voor hun belangrijk is. Wellicht zelfs omdat ze het belangrijk vinden dat anderen dat weten.
Ja alleen als je dat te ver oprekt krijg je dus juist niet die bevestiging of acceptatie die je dan zo graag zoekt. Dat werkt vervreemdend.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan heb je nu hopelijk je antwoord op je vraag waarom sommige mensen de behoefte voelen om dat openlijk te moeten etaleren?
Omdat het voor hun belangrijk is. Wellicht zelfs omdat ze het belangrijk vinden dat anderen dat weten.
Kan van alles zijn, denk ik zo. Trots. Een plekje op willen eisen / laten zien dat jij er ook bent en mag zijn. Een bepaald beeld bij de ander willen wekken. Behoefte aan acceptatie.quote:
Helder. Dank je!quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan van alles zijn, denk ik zo. Trots. Een plekje op willen eisen / laten zien dat jij er ook bent en mag zijn. Een bepaald beeld bij de ander willen wekken. Behoefte aan acceptatie.
Mensen doen wel vaker dingen niet louter voor henzelf, maar ook omdat ze het belangrijk vinden hoe anderen hen zien.
Sommige mensen lopen de vierdaagse met alle medailles van eerdere jaren opgespeld. Anderen laten ze thuis, boven de openhaard. Of in een lade.
Waarom doen mensen net even meer hun best op hun kleding, wanneer ze naar een date gaan? Omdat het ze zelfverzekerd maakt, of omdat ze het zelf mooi vinden, of omdat ze een bepaalde indruk bij de ander willen wekken. Meestal een combinatie van.
We zijn sociale dieren ofzo. Een deel van je identiteit is hoe je je verhoudt tot de ander. Of wellicht zelfs hoe de ander je ziet.
Op sommigen zal het dat effect hebben ja. En wellicht is het ze deels ook daarom te doen. Een symbolische middelvinger.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja alleen als je dat te ver oprekt krijg je dus juist niet die bevestiging of acceptatie die je dan zo graag zoekt. Dat werkt vervreemdend.
Dan sta je al wat steviger in je schoenen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Op sommigen zal het dat effect hebben ja. En wellicht is het ze deels ook daarom te doen. Een symbolische middelvinger.
Ik beschrijf vanuit de algemeniteit. Jouw houding is een minderheidshouding. Het aantal mensen dat echt curieus is, is niet zo hoog.quote:Bij anderen roept het juist verwondering op.
Ik liep eerder vandaag over het stationsplein. Zag daar een groep cosplayers. Geen moment gedacht 'waarom ze dat nou nodig vinden'. Wel eventjes in gedachten gespeculeerd over hoe dat voor hen is, zon hobby / uiting.
Wellicht. Maar de groep waarbij het vervreemding of ergernis oproept ook. Zeer waarschijnlijk zal het overgrote deel iets denken als 'goh, apart', of het niet eens opmerken. Mensen zijn toch vaak met zichzelf bezig.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 21:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dan sta je al wat steviger in je schoenen.
[..]
Ik beschrijf vanuit de algemeniteit. Jouw houding is een minderheidshouding. Het aantal mensen dat echt curieus is, is niet zo hoog.
En zelfs als je er wel aanstoot aan neemt, gewoon het fatsoen hebben om je mond te houden.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 22:19 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso moeten we ons eens minder druk maken of mensen wel in het standaard saaie Karel Doorsnee keurslijf passen. Excentriekere mensen zijn ook waardevol, mits ze zich aan de wet houden.
Ik denk dat we elkaar wel redelijk kunnen vinden hierin. In een ideale wereld gaat het taboe er gewoon compleet af, en ik denk dat we wel redelijk op de goede weg zijn. Het gaat niet altijd zo voortvarend als ik zou willen, en zeker met ups en downs. In Nederland hebben we op zich niet veel te klagen. Wereldwijd is een ander verhaal, maar aan die discussie ga ik nu niet beginnen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou ja, dat gaf ik al aan. Misschien dat mensen uit "de gemeenschap" het zelf fijn vinden. Toch ben ik er zelf geen voorstander van. Om twee redenen niet:
-Het feit dat jij het fijn vindt, een signaal van dat je er mag zijn, laat eigenlijk een bepaald "gebrek aan" zien van een gevoel dat je er mag zijn. Dat gevoel dat dat wel mag bereik je volgens mij eerder met representatie dan de openbare ruimte (enigszins) ideologisch te kleuren met symboliek.
-De openbare ruimte is m.i. ook niet echt bedoeld voor een ideologische boodschap. Ik snap dus wel dat mensen het als opdringerig ervaren. Dat de openbare ruimte aan ideologie of seksualiteit wordt gekoppeld is namelijk, zoals ik eerder aangaf, letterlijk nieuw. Het staat het principe van leef en laat leven een beetje in de weg.
[..]
Klopt, zie boven. Ik pleit voor openbare ruimte neutraal houden en meer natuurlijke representatie via bekende mensen etc.
[..]
Als het uiteindelijk naar rato een plek krijgt in kunst en cultuur, onderwijs etc. zijn we volgens mij op de goede weg.
[..]
Daarom, volgens mij heb je hier zoveel meer aan dan symboliek en als dat er genoeg is, heb je die symboliek ook niet meer nodig is mijn punt. Als je een breed pallet van homoseksuele artiesten, kunstenaars, sporters, filmsterren etc. tot je beschikking hebt om te volgen en erachter te komen hoe zij zich verhouden tot hun seksualiteit en waar ze tegenaan liepen. Als je films met queeronderwerpen kunt kijken. Een tentoonstelling kunt bezoeken. Als er op de middelbare school een vertrouwenspersoon is.
[..]
Dat zal altijd blijven gezien de verhoudingen. Het is een afwijking (en die term bedoel ik neutraal) van de norm, net als neurodivergentie, lichamelijke handicap, etnische afkomst etc. Uiteraard stel ik genoemde zaken niet aan elkaar gelijk, de overeenkomst is dat het allemaal een kleine subgroep tov "de norm" betreft.
[..]
Ik zie het niet als een steek naar rechts. De PVV is een partij die zich pretendeert wat meer op "het volk" te richten en daar is dit geen onderwerp voor. De PVV zal dus nooit een kartrekker zijn op dit gebied. Laten andere partijen hier niet wat liggen? Ik vraag me namelijk wel af of de PVV actief zou dwarsliggen als 3 vd 4 coalitiegenoten aandringen op verandering.
Prima dat Meiland op tv is, ieder z'n ding, maar dat zie ik nou weer niet als een goed voorbeeld van positieve representatie.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Raar, waarom ben je er überhaupt mee bezig wat random mensen in de trein van je seksuele oriëntatie denken? In een trein gaat er mij om dat ik van A naar B kom en het liefst ook op tijd.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jij stelt dat "ieder lhbt" persoon bang is voor deze homohaters in het openbaar. Dat wordt nergens gesteld en dat weet je zelf ook. Je overdrijft nu expres om een punt te maken.
Het filmpje stelt enkel dat het voor validatie kan zorgen. En ja, als ik alleen ben in de trein, dan kan het inderdaad geruststellen als er een man met een regenboogarmband tegenover me zit.
Ik ben het grotendeels eens met je uiteenzetting, maar je kunt natuurlijk moeilijk ontkennen dat een stel dat gay is, simpelweg een grotere heeft maakt om fysiek te worden bejegend. Ja, een stel dat hetero is kan misschien een opmerking krijgen, maar zal simpelweg niet snel in elkaar worden getimmerd. Dat risico is voor homo's die openlijk intiem zijn gewoon een stuk groter, helemaal in bepaalde wijken en buurten.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet wat ik zei of in elk geval niet wat ik wilde zeggen. Natuurlijk heeft een LH stel meer kans om fysiek belaagd te worden. Dat ga ik nooit ontkennen. En dat is verschrikkelijk.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels eens met je uiteenzetting, maar je kunt natuurlijk moeilijk ontkennen dat een stel dat gay is, simpelweg een grotere heeft maakt om fysiek te worden bejegend. Ja, een stel dat hetero is kan misschien een opmerking krijgen, maar zal simpelweg niet snel in elkaar worden getimmerd. Dat risico is voor homo's die openlijk intiem zijn gewoon een stuk groter, helemaal in bepaalde wijken en buurten.
Waarom zou ik iets toegeven wat totaal niet waar is? Ik heb absoluut, helemaal niks tegen LHBTI. Ik ben blij met een homo namens CU in de kamer, wat mij betreft stopt de kerk ook met het onderscheid tussen LHBTI en andere mensen, mensen die allemaal niet zo zijn zoals ze ooit bedoeld zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 18:10 schreef Raw85 het volgende:
Alsof ‘LHBTI’ een specifieke doelgroep isHet is allemaal zulk ongelofelijk laf geduik, Hanca. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je ze niet mot.
Ja, het is een samengeraapte groep, maar wel een heel specifieke, afgebakende, groep.quote:Een specifieke groep is het namelijk helemaal niet. Dat is juist ook de kritiek van veel mensen (bijvoorbeeld homo’s) waar ik me best goed in kan vinden. Tussen H (een seksuele voorkeur) en T (meer een voorkeur voor een geslachtsidentiteit) zit bijvoorbeeld best een groot verschil.
Alles het alles is, is het niets.quote:Op zondag 1 juni 2025 17:41 schreef Hanca het volgende:
Qua vlag had ik trouwens ipv een LHBTI vlag liever een "iedereen mag er zijn zoals hij of zij is"-vlag gezien. Of je nu een andere geaardheid, een stoornis, een handicap, een andere huidskleur of wat dan ook hebt waardoor je afwijkt. Dat had ik veel mooier gevonden dan een vlag voor een specifieke doelgroep.
Dat is onzin. Dan is artikel 1 van de grondwet ook niks.quote:
Ik vind de grondwet (hoe de overheid om hoort te gaan met haar burgers) wel iets anders dan een vlag wat letterlijk alles en iedereen betekent, en dus feitelijk niets.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dan is artikel 1 van de grondwet ook niks.
Iedereen mag er zijn, ongeacht geaardheid, huidskleur, handicaps, afwijkingen e.d., dat is niet niks, dat is juist echt alles. Ipv een vlag voor een specifieke groep waar de rest niet bij mag horen. Waarom mag iemand die zelfmoordneigingen heeft door autisme (ja, komt veel voor) niet naar een vlag kijken en zien dat hij er bij mag horen?
Ik heb ook absoluut geen probleem met welke groep ook. En ook niks tegen de regenboogvlag. Maar ik had een "je mag er zijn, wie en wat je ook bent"-teken gewoon waardevoller gevonden dan een "je mag er zijn als je LHBTI bent"-teken.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Verders geen moeite met een regenboogvlag of met al die groepen. Je moet gewoon kunnen zijn wie je bent.
Heb je het idee dat een regenboogvlag of regenboogpaden die situatie beter maakt?quote:Op zondag 1 juni 2025 19:14 schreef Raw85 het volgende:
Autisten die niet veilig over straat kunnen omdat roedels straathyena’s of ander tuig ze herkent als autist en daarom fysiek/verbaal te lijf gaat, je leest er dagelijks over inderdaad. Zeer herkenbaar voor mij als hetero ook
Je kunt niet lezen. Geeft niet, ook jij mag er zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:14 schreef Raw85 het volgende:
Autisten die niet veilig over straat kunnen omdat roedels straathyena’s of ander tuig ze herkent als autist en daarom fysiek/verbaal te lijf gaat, je leest er dagelijks over inderdaad. Zeer herkenbaar voor mij als hetero ook
Nee natuurlijk niet. En van die idiote prides ook niet. Maar onze vriend hierboven doet alsof LHBTI’ers net als hetero’s zoals ik gewoon worden aangesproken op hun gedrag en niet op hun geaardheid. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik heb als hetero nog nooit commentaar gehad op hand in hand lopen oid in het openbaar.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb je het idee dat een regenboogvlag of regenboogpaden die situatie beter maakt?
Steek je geveinsde fatsoen lekker in je reetquote:Op zondag 1 juni 2025 19:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt niet lezen. Geeft niet, ook jij mag er zijn.
Het is voor mijn gevoel ook niet beter geworden sinds die vlaggen er zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:17 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. En van die idiote prides ook niet. Maar onze vriend hierboven doet alsof LHBTI’ers net als hetero’s zoals ik gewoon worden aangesproken op hun gedrag en niet op hun geaardheid. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik heb als hetero nog nooit commentaar gehad op hand in hand lopen oid in het openbaar.
Dan ben je een uitzondering.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:17 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik heb als hetero nog nooit commentaar gehad op hand in hand lopen oid in het openbaar.
De LHBTI groep lijkt qua problemen waar ze tegenaan lopen veel op elkaar dus het is niet zo vreemd dat die hun krachten bundelen. Groepen als gehandicapten zijn daar dan toch weer te verschillend van in hun vraagstukken om dat allemaal onder dezelfde paraplu te doen.quote:Op zondag 1 juni 2025 17:41 schreef Hanca het volgende:
Qua vlag had ik trouwens ipv een LHBTI vlag liever een "iedereen mag er zijn zoals hij of zij is"-vlag gezien. Of je nu een andere geaardheid, een stoornis, een handicap, een andere huidskleur of wat dan ook hebt waardoor je afwijkt. Dat had ik veel mooier gevonden dan een vlag voor een specifieke doelgroep.
Maar zet het nou echt veel zoden aan de dijk? Die vlaggen.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De LHBTI groep lijkt qua problemen waar ze tegenaan lopen veel op elkaar dus het is niet zo vreemd dat die hun krachten bundelen. Groepen als gehandicapten zijn daar dan toch weer te verschillend van in hun vraagstukken om dat allemaal onder dezelfde paraplu te doen.
Geen idee. Kan het niet beoordelen.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar zet het nou echt veel zoden aan de dijk? Die vlaggen.
Het lijken me gewoon deugpunten scoren, met zo'n vlag gaan staan zwaaien. Want het hand in hand lopen als homostel kan steeds minder.quote:
Niet helemaal juist:quote:Op zondag 1 juni 2025 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nederland voert al decennia de lijsten aan m.b.t. acceptatie van LGBTQ. Fratsen zoals we zien in de Verenigde Staten, of Polen, of Hongarije, dat zie je hier niet en daar is ook geen enkel draagvlak voor.
Hmmm, een echte moslim drinkt niet. Maar we lezen verder:quote:Als het gaat om geweld tegen homo's en lesbiennes dan zijn de daders vooral groepjes jonge mannen. Het geweld vindt vaak plaats als zij aan het stappen zijn en drank op hebben, zeggen deskundigen.
Hmmm, zou het dan idd kloppen dat de islam NIET het probleem is?quote:In zijn onderzoek uit 2009 concludeerde Buijs dat ruim een derde van de verdachten van anti-homo-geweld in Amsterdam autochtoon was. Ongeveer hetzelfde percentage van de verdachten was van Marokkaanse afkomst.
"Je zag dat verdachten van Marokkaanse afkomst relatief oververtegenwoordigd waren. Dat wordt heel snel toegeschreven aan de islam, maar die link is slecht te leggen", zegt de sociaalwetenschapper. "Het is meer toe te schrijven aan straatcultuur. Waar mensen vaak weinig met religie hebben, maar waar juist mannelijkheidsproblemen spelen."
Oh toe noem die pro-homo verzen uit de Koran eens.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet helemaal juist:
https://www.parlement.com(...)_te_veel_ruimte_voor
https://nos.nl/artikel/23(...)nes-bij-sollicitatie
https://www.socialevraags(...)-op-de-arbeidsmarkt/
En op de rest van je post:
https://nos.nl/artikel/22(...)en-wie-ze-lastigvalt
[..]
Hmmm, een echte moslim drinkt niet. Maar we lezen verder:
[..]
Hmmm, zou het dan idd kloppen dat de islam NIET het probleem is?
Uit mensen. Deels vanuit religie, maar echt niet alles is terug te koppelen naar religie. Machogedrag tussen straatschoffies heeft echt bar weinig met religie te maken.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar denk je dat cultuur vandaan komt???
Homohaat heeft alles met religie te maken.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uit mensen. Deels vanuit religie, maar echt niet alles is terug te koppelen naar religie. Machogedrag tussen straatschoffies heeft echt bar weinig met religie te maken.
Ja, stel dat je de waarheid zou lezen, ipv je onderbuik...quote:
Die waarheid kun je gewoon lezen in een keur aan heilige boeken.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, stel dat je de waarheid zou lezen, ipv je onderbuik...
Tja, zijn daar cijfers van eigenlijk? Het is populair van alles uit de onderbuik te roepen, maar wat zijn nu eigenlijk de feiten?quote:Op zondag 1 juni 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijken me gewoon deugpunten scoren, met zo'n vlag gaan staan zwaaien. Want het hand in hand lopen als homostel kan steeds minder.
Laat staan openlijk transseksueel zijn.
De makkelijkste manier van solidariteit.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, zijn daar cijfers van eigenlijk? Het is populair van alles uit de onderbuik te roepen, maar wat zijn nu eigenlijk de feiten?
Verder is die vlag gewoon een actie symbool en symbool van solidariteit. Het heeft weinig met "deugen" te maken.
Ja, je merkt het ook op social media dat bepaalde mensen uit die groep zich distantiëren van de radicalen op dat gebied.quote:Op zondag 1 juni 2025 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik vermoed dan ook dat daadwerkelijke homo's en lesbiennes niet zo zeer de huidige koers bepalen, maar een keur aan intersectionele predikers die enkel nog door een diversiteitslens kunnen kijken en daarmee de LGBTQ-beweging niet enkel gebruiken als handig middel en attribuut, maar op termijn ook beschadigen.
Dat zijn tevens de aandrijvers van die 78.906 genders die we nu hebben, en die serieus willen dat je individuele mensen bijvoorbeeld gaat aanspreken als 'hen/zij'.
JK Rowling zoekt zelf voortdurend ruzie met activisten. Niet zo vreemd dat ze dan niet enkel vriendelijkheid kan verwachten.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:31 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, je merkt het ook op social media dat bepaalde mensen uit die groep zich distantiëren van de radicalen op dat gebied.
Zelf blijf ik het komisch vinden dat mannen iemand als JK Rowling voor van alles en nog wat uitmaken. Mensen zijn bang voor een terugkeer naar de jaren '30, maar intusen zitten we in een terugkeer naar de jaren '50. Terug die keuken in, poetstrien
Je zou haast denken dat je niet hoeft te reageren op berichten die op social media worden geplaatst. Ruzie zoekenquote:Op zondag 1 juni 2025 20:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
JK Rowling zoekt zelf voortdurend ruzie met activisten. Niet zo vreemd dat ze dan niet enkel vriendelijkheid kan verwachten.
Vind je het heel raar dat mensen boos worden op iemand die hun bestaansrecht ontkent en voortdurend de aanval zoekt?quote:Op zondag 1 juni 2025 20:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Je zou haast denken dat je niet hoeft te reageren op berichten die op social media worden geplaatst. Ruzie zoeken![]()
Dit schuift de definitie wel wat op.
Het is wel interessant om te lezen hoor wanneer je je er echt in gaat verdiepen. Mensen die panisch worden bij de woorden 'Harry Potter' en dagelijks de term TERF gebruiken. Het is maar waar je (on)gelukkig van wilt worden.
Dat is echter niet het geval. Daar zit de denkfout al. Ik zou mezelf ook soms als wit blank willen zien, maar zo werkt het leven niet. En dat is dan zelfs iets wat ik in een spiegel kan waarnemen.quote:Op zondag 1 juni 2025 21:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vind je het heel raar dat mensen boos worden op iemand die hun bestaansrecht ontkent en voortdurend de aanval zoekt?
Kom even met een quote van JK Rowling waarin zij het bestaansrecht van mensen ontkent? Je doelt hopelijk niet op dat ze geen mannen in een vrouwenkleedkamer wil toch?quote:Op zondag 1 juni 2025 21:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vind je het heel raar dat mensen boos worden op iemand die hun bestaansrecht ontkent en voortdurend de aanval zoekt?
Eerlijk is eerlijk, "thoughts and prayers" is fysiek mogelijk nog minder uitdagend. Maar het scheelt niet veel idd.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De makkelijkste manier van solidariteit.
Even een vlagje zwaaien.
Helemaal niemand probeert het bestaansrecht van mensen met gender dysforie te ontkennen, mensen (waaronder Rowling) stellen enkel dat de claims die zij maken over hun geslacht en aan de samenleving willen opdringen, simpelweg onjuist zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 21:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hier is haar oevre inzake transgenders.quote:Op maandag 2 juni 2025 08:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Kom even met een quote van JK Rowling waarin zij het bestaansrecht van mensen ontkent? Je doelt hopelijk niet op dat ze geen mannen in een vrouwenkleedkamer wil toch?
Maar wat verwacht je dan precies?quote:Op maandag 2 juni 2025 08:28 schreef ems. het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, "thoughts and prayers" is fysiek mogelijk nog minder uitdagend. Maar het scheelt niet veel idd.
Die Marokkaanse jongeren, welke religieuze signatuur hebben zij meegekregen vanuit huis voordat ze op straat gingen hangen?quote:Op zondag 1 juni 2025 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet helemaal juist:
https://www.parlement.com(...)_te_veel_ruimte_voor
https://nos.nl/artikel/23(...)nes-bij-sollicitatie
https://www.socialevraags(...)-op-de-arbeidsmarkt/
En op de rest van je post:
https://nos.nl/artikel/22(...)en-wie-ze-lastigvalt
[..]
Hmmm, een echte moslim drinkt niet. Maar we lezen verder:
[..]
Hmmm, zou het dan idd kloppen dat de islam NIET het probleem is?
Waar?quote:Op maandag 2 juni 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hier is haar oevre inzake transgenders.
Euhm nee. Ze zegt toch niet dat je niet mag bestaan? Ze zegt niet: "there are children who shouldn't exist, in my opinion".quote:En als ze zegt "no child is born in the wrong body" is dat simpelweg een ontkenning van het bestaansrecht. Iedere transgender was immers ooit een kind.
NIet zo gek dat er mensen kwaad op haar zijn.
Linkje vergeten te postenquote:Op maandag 2 juni 2025 09:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar?
[..]
Euhm nee. Ze zegt toch niet dat je niet mag bestaan? Ze zegt niet: "there are children who shouldn't exist, in my opinion".
Zij ontkent niet dat mensen transgender zijn. Ze ontkent dat dat hetzelfde is als vrouw zijn en dat je dat alle vrouwenrechten zou moeten geven, met een goede reden.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Linkje vergeten te posten
https://theweek.com/featu(...)-a-complete-timeline
Maar het is simpelweg een ontkenning dat het zou moeten bestaan dat iemand transgender is. Tja, niet gek dat daar mensen boos van worden.
Ze zegt "no child is born in the wrong body", dat is dus gewoon letterlijk een ontkenning van dat iemand dat probleem kan hebben, alsof al die mensen gek zouden zijn.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zij ontkent niet dat mensen transgender zijn. Ze ontkent dat dat hetzelfde is als vrouw zijn en dat je dat alle vrouwenrechten zou moeten geven, met een goede reden.
Nou je vind die vlag maar slappe hap, vergelijkbaar met "Thought & Prayers", dus dan verwacht je blijkbaar iets anders.quote:
De claim dat iemand 'in een verkeerd lichaam zit' is dan ook nogal vreemd. Niemand wordt in een verkeerd lichaam geboren, jouw lichaam is letterlijk wie je fysiek bent. Maar iemand kan natuurlijk wel een gevoel van onbehagen ervaren over het eigen lichaam en geslacht. De oplossing zou dan moeten zijn om aan het gevoel te werken, niet het lichaam te gaan verbouwen.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zegt "no child is born in the wrong body", dat is dus gewoon letterlijk een ontkenning van dat iemand dat probleem kan hebben, alsof al die mensen gek zouden zijn.
Dan stel je dus eigenlijk dat die mensen gewoon gek zijn. Niet zo raar dat die mensen in kwestie daar kwaad op worden.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:37 schreef HowardRoark het volgende:
De oplossing zou dan moeten zijn om aan het gevoel te werken, niet het lichaam te gaan verbouwen.
Ook als daardoor (ook pas recent verworven en nog steeds niet ingeburgerde) vrouwenrechten in de verdrukking komen?quote:Op maandag 2 juni 2025 09:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Queer zichtbaarheid is zeker belangrijk. Er zijn de laatste 75 jaar enorme stappen gezet maar je merkt de laatste 25 jaar toch ook een soort terugslag. Queer zichtbaarheid moet doorgaan zolang de acceptatie nog steeds niet helemaal daar is.
Hopelijk wordt dit topic een hele lange reeks.
Dat is niet zo. Vrouwenrechten komen niet in verdrukking hierdoor. Ik weet dat sommigen dit claimen (toiletten en sport) maar dat is ridicuul. Dat transvrouwen naar het damestoilet gaan en transvrouwen meedoen met vrouwensport brengt de rechten van vrouwen niet in verdrukking.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:47 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ook als daardoor (ook pas recent verworven en nog steeds niet ingeburgerde) vrouwenrechten in de verdrukking komen?
Altijd fijn als progressieven als jij bepalen wat wel en niet ridicuul is en wat wel en niet verdrukking is. Voor anderen.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Vrouwenrechten komen niet in verdrukking hierdoor. Ik weet dat sommigen dit claimen (toiletten en sport) maar dat is ridicuul. Dat transvrouwen naar het damestoilet gaan en transvrouwen meedoen met vrouwensport brengt de rechten van vrouwen niet in verdrukking.
Het is nog veel fundamenteler dan dat. Vrouwenrechten bestaan enkel bij de gratie dat vrouwen meer zelfbeschikking en bescherming krijgen in de maatschappij. Door niet-biologische vrouwen gelijk te stellen met biologische vrouwen trek je opnieuw een wissel op de verworven (bijna gelijkwaardige maar nog net niet zover helaas) status van de vrouw.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Vrouwenrechten komen niet in verdrukking hierdoor. Ik weet dat sommigen dit claimen (toiletten en sport) maar dat is ridicuul. Dat transvrouwen naar het damestoilet gaan en transvrouwen meedoen met vrouwensport brengt de rechten van vrouwen niet in verdrukking.
Hoezo zou ik iets anders verwachtenquote:Op maandag 2 juni 2025 09:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je vind die vlag maar slappe hap, vergelijkbaar met "Thought & Prayers", dus dan verwacht je blijkbaar iets anders.
Nee hoor, niemand is anti iets. En voor zover mij bekend is functioneert 'queer' ook als een parapluterm voor alles dat niet heteroseksueel is, wat betekent dat het ook op mij als gay man van toepassing is.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Queer zichtbaarheid is zeker belangrijk. Er zijn de laatste 75 jaar enorme stappen gezet maar je merkt de laatste 25 jaar toch ook een soort terugslag. Queer zichtbaarheid moet doorgaan zolang de acceptatie nog steeds niet helemaal daar is.
Dat stelt niemand. Er wordt simpelweg gezegd dat de claims die die mensen maken over (hun) geslacht die aantoonbaar niet juist zijn. En als zij dit in de samenleving willen gaan opdringen dan zal er daar weerstand tegen komen.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan stel je dus eigenlijk dat die mensen gewoon gek zijn. Niet zo raar dat die mensen in kwestie daar kwaad op worden.
Uiteraard wel, biologische vrouwen laten concurreren in de sport tegen biologische mannen die denken dat ze ook een vrouw zijn is competitievervalsing. Dan kunnen die categorieën net zo goed helemaal worden verwijderd.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je stelt dat ze blijkbaar iets anders zijn dan ze zelf denken, en ze dus blijkbaar gewoon gek zijn.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:18 schreef HowardRoark het volgende:
Dat stelt niemand. Er wordt simpelweg gezegd dat de claims die die mensen maken over (hun) geslacht die aantoonbaar niet juist zijn. En als zij dit in de samenleving willen gaan opdringen dan zal er daar weerstand tegen komen.
Hoe zou dat nou komen.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Het is je nu al uitgelegd dat dit niets te maken heeft het met bestaansrecht dat mensen hebben.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je stelt dat ze blijkbaar iets anders zijn dan ze zelf denken, en ze dus blijkbaar gewoon gek zijn.
Dus eigenlijk ontken je gewoon het bestaansrecht van dat iemand een transitie ondergaat en zie je het als opdringen en vergoeilijk je vijandige reacties daarop.
Wat vreemd dat mensen daar niet aardig op reageren.
Nee je ontkent het bestaansrecht van hun geslachtsverandering. Eigenlijk zijn die mensen gewoon gek.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is je nu al uitgelegd dat dit niets te maken heeft het met bestaansrecht dat mensen hebben.
Als ik tegen jou zeg dat ik 2.10m ben en jij vervolgens constateert dat er toch echt 1.80m in mijn paspoort staat, dan ontken je mijn bestaansrecht niet maar wijs je mij op een onjuiste claim over mijn lengte. En met geslacht werkt het net zo.
De mens kan het eigen geslacht niet kiezen, ongeacht de hoeveelheid hormoonkuren of geslachtsoperaties er ook bij komen kijken. Dat wil niet zeggen dat mensen zo'n verandering niet mogen nastreven of slecht behandeld moeten worden, maar de claims die zij maken over hun eigen geslacht en/of geslacht in het algemeen, gaat men niet iedereen van overtuigen.
Geslacht is geen subjectieve beleving maar een fysieke realiteit en daar zal de mens het in principe mee moeten doen. Zonder de medische en technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia hadden we deze discussie niet eens gehad, want dan was elke vorm behandelingen om het ingebeelde geslacht na te bootsen, niet mogelijk geweest.
Moeten die operaties nou plaatsvinden of niet? En hoe rijm je dat met de uitspraken van Rowling?quote:Op maandag 2 juni 2025 12:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zie je nu echt niet wat je aan het doen bent?
Nou dat vinden transgenders van zichzelf wel, en die willen daarom een operatie ondergaan. Zijn die dan gek?quote:Op maandag 2 juni 2025 12:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee hoor, vooral dat er geen "wrong body" bestaat.
Op een andere manier raar. Veel mensen in een rolstoel zullen er oprecht van balen dat ze niet in een volwaardig functionerend lichaam geboren zijn, en een mogelijkheid tot kunnen lopen ook aangrijpen.quote:Hoe zou jij haar uitspraak interpreteren als ze dat over mensen in een rolstoel had gezegd?
Dat betekent alsnog niet dat hun body wrong is. Daar gaat die uitspraak over.quote:Op maandag 2 juni 2025 12:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Moeten die operaties nou plaatsvinden of niet? En hoe rijm je dat met de uitspraken van Rowling?
[..]
Nou dat vinden transgenders van zichzelf wel, en die willen daarom een operatie ondergaan. Zijn die dan gek?
[..]
Op een andere manier raar. Veel mensen in een rolstoel zullen er oprecht van balen dat ze niet in een volwaardig functionerend lichaam geboren zijn, en een mogelijkheid tot kunnen lopen ook aangrijpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |