abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 mei 2025 @ 18:18:35 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217800075
Je ziet mensen hier vaak bitchen over die regenboogvlag overal. Armbanden, vlaggen, pinnetjes etc...

Oslo Pride maakte een prachtige video waarin precies wordt uitgelegd waarom queer zichtbaarheid zo belangrijk is. Het gaat niet om jezelf, maar om alle mensen die het zien.

Het zorgt voor een gevoel van veiligheid en saamhorigheid.
https://x.com/luisigg/sta(...)3HsFS7sBD7oRPYQ&s=19
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 30 mei 2025 @ 19:05:41 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_217800346
Ja want ieder LGBTQ-persoon is natuurlijk doodsbang dat de persoon tegenover hem in de trein een homohater is tot het armbandje zichtbaar wordt :')

Dit is wel erg opzichtig getroll allemaal
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217802084
In onze cultuur is dat soort geneuzel helemaal niet meer nodig en kan juist zorgen dat heteros zich niet vinden passen bij de queer.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 22:38:04 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217802301
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 19:05 schreef Fok-it het volgende:
Ja want ieder LGBTQ-persoon is natuurlijk doodsbang dat de persoon tegenover hem in de trein een homohater is
Wie zegt dat?
  vrijdag 30 mei 2025 @ 22:41:05 #5
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217802333
Queer zichtbaarheid is helemaal niet belangrijk. Wat je seksueel uitspookt of niet uitspookt moet je zelf allemaal weten maar dat hoef je niet openbaar te etaleren.

Waarom zou ik moeten weten dat iemand een bepaalde vorm van queer is? Het boeit mij ook niet of iemand hetero is.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 22:44:44 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_217802368
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:38 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wie zegt dat?
Dat straalt dat hele filmpje uit. Ongemak in het openbaar tot ze een bandje, stropdas of whatever zien voor ze ontdooien.

Onrealistisch, niet representatief want je ziet nauwelijks mensen dit soort attributen dragen, en ook nadelig voor LGBTQ mensen omdat het uitstraalt alsof het allemaal onzekere muizen zijn, bang voor de mensen om hun heen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217802400
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:41 schreef Richestorags het volgende:
Queer zichtbaarheid is helemaal niet belangrijk. Wat je seksueel uitspookt of niet uitspookt moet je zelf allemaal weten maar dat hoef je niet openbaar te etaleren.

Waarom zou ik moeten weten dat iemand een bepaalde vorm van queer is? Het boeit mij ook niet of iemand hetero is.
Mee eens, van mij mag iedereen zijn seksuele voorkeur te hebben maar op dat overdreven gedoe zit ik niet te wachten
  vrijdag 30 mei 2025 @ 22:51:39 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217802441
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:44 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dat straalt dat hele filmpje uit. Ongemak in het openbaar tot ze een bandje, stropdas of whatever zien voor ze ontdooien.

Onrealistisch, niet representatief want je ziet nauwelijks mensen dit soort attributen dragen, en ook nadelig voor LGBTQ mensen omdat het uitstraalt alsof het allemaal onzekere muizen zijn, bang voor de mensen om hun heen
Jij stelt dat "ieder lhbt" persoon bang is voor deze homohaters in het openbaar. Dat wordt nergens gesteld en dat weet je zelf ook. Je overdrijft nu expres om een punt te maken.

Het filmpje stelt enkel dat het voor validatie kan zorgen. En ja, als ik alleen ben in de trein, dan kan het inderdaad geruststellen als er een man met een regenboogarmband tegenover me zit.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 22:54:06 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217802472
quote:
Het boeit mij ook niet of iemand hetero is.
Er is dan ook geen enkele hetero op deze aardbol die bang hoeft te zijn om aangevallen te worden *vanwege* hun heteroseksualiteit.
pi_217802485
Ook binnen de LHBTI gemeenschap is trouwens lang niet iedereen zo blij met die overdreven nadruk op met prides, vlaggen e.d. Zoals een homo laatst bij ons in de kerk zei: alsof ik alleen maar mijn seksualiteit ben en dat mij definieert. Ik ben toch zo veel meer dan dat, waarom moet ik dan per sé in een hokje met andere LHBTI mensen worden gedrukt, ipv in een hokje met alleen maar koks (zijn baan), zwemmers (zijn sport) of natuurliefhebbers (zijn hobby). Of dus in een hokje christen. Die dingen definiëren toch veel meer wie hij is dan zijn seksualiteit? Waarom die enorme nadruk op dat ene kleine onderdeel van iemands mens zijn?
Hij vroeg om een hokje 'mens', daar voelde hij zich het meest in thuis.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 30 mei 2025 @ 23:01:42 #11
396550 Richestorags
pi_217802540
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:54 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Er is dan ook geen enkele hetero op deze aardbol die bang hoeft te zijn om aangevallen te worden *vanwege* hun heteroseksualiteit.
Dat probleem gaat niet weg door met vlaggen te zwaaien of badges rond te lopen of whatever.

Het versterkt alleen maar het gevoel dat iemand "anders" is, zowel voor de aanschouwer van het gebeuren als voor degene zelf.

Overigens is het nogal contraintuïtief om als je bang bent om een identiteit aangevallen te worden deze extra zichtbaar te maken.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 23:04:59 #12
319979 Fok-it
All is well
pi_217802563
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:54 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Bij de meeste niet-hetero's zie je niet de seksuele voorkeur er vanaf stralen dus dat is een nogal non-argument
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 00:37:17 #13
375570 crew  Cyan9
pi_217802937
Ik vind het aan de andere kant wel altijd frappant dat mensen (ook in Nederland) zo aanslaan op een regenboogvlag, een regenboogzebrapad, dat er een pride wordt georganiseerd in meerdere grote steden. Als ik er naar vraag krijg ik meestal terug dat het zo opgedrongen wordt. Maar hoezo wordt het je opgedrongen? Wat is er mis met dat we zichtbaar zijn?

In alles in mijn leven zie ik een overdaad aan hetero(relaties), meerderheid van reclames, series, shows, muziek, games, ga zo maar door. Heb ik totaal geen moeite mee, maar ik kan je met dit alles onmogelijk serieus nemen als je beweert dat alles rondom lbgt+ je zo wordt opgedrongen. In m'n puberteit (zeg maar 2000-2010) waren er 0 rolmodellen waar ik als gay uit op kon maken dat er niks mis met me was, het werd continue behandeld alsof het wat raars was, er werd lacherig over gedaan en het was vooral ongemakkelijk. Gays in de media waren altijd flamboyant en werden behandeld alsof ze nogal "speciaal" waren. "Van de verkeerde kant" werd vaak gezegd. Nu is er eindelijk meer diverse zichtbaarheid, en ik zou willen dat ik dat had kunnen zien toen ik onzeker en zoekende in de kast zat. En dan had ik nog het geluk met ouders die het vanaf dag 1 geaccepteerd hebben toen ik uit de kast kwam, al heeft het wel bijna 7 jaar geduurd voordat ik het aandurfde.

En ja, we hebben het in Nederland nu over het algemeen dikke prima, maar we blijven wel een groep die honderden jaren onderdrukt is en die niet mocht zijn zoals ze zijn. En zolang mensen blijven vallen over zichtbaarheid vind ik de acceptatie ook hier soms nog best fragiel.

Beetje offtopic, dat wel.

Ga ik nu nog even bedenken of dit topic op z'n plaats is in POL.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217803177
quote:
86s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 00:37 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het aan de andere kant wel altijd frappant dat mensen (ook in Nederland) zo aanslaan op een regenboogvlag, een regenboogzebrapad, dat er een pride wordt georganiseerd in meerdere grote steden. Als ik er naar vraag krijg ik meestal terug dat het zo opgedrongen wordt. Maar hoezo wordt het je opgedrongen? Wat is er mis met dat we zichtbaar zijn?
Prides, of die nou voor LHBTI of voor hetero's zijn, vind ik sowieso een enorme vorm van wansmaak. Een soort over de top Toppers met allemaal halfnaakte mensen. Als je zoiets wil, doe dat dan in een stadion. En dat heeft echt niks te maken met geaardheid, maar met fatsoen. Als je daar bijvoorbeeld in de buurt woont wordt dat wel opgedrongen, ik zou me elk jaar gedwongen voelen om te zorgen dat ik niet thuis ben.

Maar daar gaat het nog niet eens om. Ik snap echt niet waarom je zoveel de nadruk zou leggen op geaardheid. En vele LHBTI met mij ook niet. Geaardheid is vrij irrelevant, in elk geval nooit het belangrijkste kenmerk van een persoon. Wat dat betreft snap ik dat mensen in dat LHBTI-hokje duwen echt niet. En al helemaal niet als mensen dat met zichzelf doen met vlaggen e.d.

En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee. Dat is niet specifiek op LHBTI gericht, Nederland is over het algemeen gericht op "intimiteit doe je niet in het openbaar, ik hoef niet aan je te zien of je een stelletje, vrienden of broers/zussen bent". Dat geldt voor zowel LHBTI als voor hetero's, in beide gevallen wordt je aangesproken.

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat mensen beledigen of zelfs in elkaar slaan omdat ze LHBTI zijn op enigerlei wijze goed te keuren is. Maar als ze je dus aanspreken, voel je dan niet aangevallen op je geaardheid, maar weet dat je hetzelfde wordt behandeld als hetero's.

(En nu ga ik weer naar een enorm feest waar we ons met 60.000 mensen in net hokje christen stoppen, maar dat is wel gewoon op een afgesloten terrein)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 31 mei 2025 @ 07:16:21 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217803214
Een van de dingen die zo'n Pride wil uitdragen is dat homo's in het algemeen, maar ook allerlei subculturen binnen de groep, niet eng en raar zijn, maar gewoon mensen die geen kwaad in de zin hebben. En dat vijandig gedrag tegen hen volstrekt nergens voor nodig is. En ook aan degenen die wellicht minder open durven zijn, dat ze niet raar zijn en zich hoeven te schamen.

Om dat te bereiken wordt dat ook in beeld gebracht. Laten zien wat het nu werkelijk is. Dus zonder mythes er omheen. Dat is iets dat vaak wel werkt. Vergelijk het met Paul de Leeuw die destijds als eerste een AIDS patiënt op tv liet spreken. Na die uitzending was er ineens veel meer kennis en begrip over.

Los daarvan gaat het ook in tegen dooddoeners als "Homo's zijn oke maar ze moeten wel normaal doen", lees zich immer onopvallend als hetero gedragen. De boodschap is dus dat je niet in zo'n keurslijf moet hoeven leven en best een beetje excentriek mag zijn af en toe. Zonder bang te hoeven zijn voor allerlei vormen van agressie en uitsluiting.

Kijk het gros van de deelnemers van de Pride is in het dagelijks leven op het werk of in de supermarkt net zo saai als de rest en de meeste extravagante dingen doen ze in hun besloten feestjes. Maar de Pride maakt het open om de laten zien dat het er mag zijn.
pi_217804200
Ik vind de prides niks anders dan gore seksfeestjes waar menig lhbti'er zich niet verbonden mee voelt. En ja ik ben er geweest.

Verder moeten homos heteros lesbos gewoon lekker doen wat en wie ze willen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_217804221
Waarom staat dit topic eigenlijk in Pol?
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 10:10:38 #18
375570 crew  Cyan9
pi_217804428
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 09:51 schreef Cupfighter het volgende:
Waarom staat dit topic eigenlijk in Pol?
Omdat ik nog aan het bedenken ben waar dit het best tot z'n recht komt. En op zich is het ook weer geen ramp als het in POL blijft staan.
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 10:26:36 #19
375570 crew  Cyan9
pi_217804596
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 06:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Prides, of die nou voor LHBTI of voor hetero's zijn, vind ik sowieso een enorme vorm van wansmaak. Een soort over de top Toppers met allemaal halfnaakte mensen. Als je zoiets wil, doe dat dan in een stadion. En dat heeft echt niks te maken met geaardheid, maar met fatsoen. Als je daar bijvoorbeeld in de buurt woont wordt dat wel opgedrongen, ik zou me elk jaar gedwongen voelen om te zorgen dat ik niet thuis ben.

Maar daar gaat het nog niet eens om. Ik snap echt niet waarom je zoveel de nadruk zou leggen op geaardheid. En vele LHBTI met mij ook niet. Geaardheid is vrij irrelevant, in elk geval nooit het belangrijkste kenmerk van een persoon. Wat dat betreft snap ik dat mensen in dat LHBTI-hokje duwen echt niet. En al helemaal niet als mensen dat met zichzelf doen met vlaggen e.d.

En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee. Dat is niet specifiek op LHBTI gericht, Nederland is over het algemeen gericht op "intimiteit doe je niet in het openbaar, ik hoef niet aan je te zien of je een stelletje, vrienden of broers/zussen bent". Dat geldt voor zowel LHBTI als voor hetero's, in beide gevallen wordt je aangesproken.

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat mensen beledigen of zelfs in elkaar slaan omdat ze LHBTI zijn op enigerlei wijze goed te keuren is. Maar als ze je dus aanspreken, voel je dan niet aangevallen op je geaardheid, maar weet dat je hetzelfde wordt behandeld als hetero's.

(En nu ga ik weer naar een enorm feest waar we ons met 60.000 mensen in net hokje christen stoppen, maar dat is wel gewoon op een afgesloten terrein)
Ik heb persoonlijk ook niet zo veel met prides, ik ben geen fan van mensenmassa's. En ik weet dat er redelijk wat lbgt+-ers zijn die niks met pride hebben. Maar ik ken ook genoeg die er elk jaar naartoe gaan, en er heel blij van worden. Verder sluit ik me aan bij @Hexagon z'n post, die heeft het wat mij betreft heel mooi omschreven.

Wat je zegt over heterostellen, ik denk niet dat ik dat ooit gehoord heb vanuit de hetero's die ik ken. Ik geloof wel dat het zo is, maar eigenlijk vind ik dat vooral heel jammer. Waarom commentaar geven op mensen die hand in hand lopen, elkaar in het openbaar zoenen? Wat is er mis met dat het zichtbaar is dat mensen een stel zijn, verliefd zijn? Ik begrijp niet hoe iemand daar last van kan hebben. Als ik bijvoorbeeld wie dan ook hand in hand zie lopen kan ik daar echt op geen enkele manier aanstoot aan geven.

En nogmaals, ik denk dat we het in Nederland over het algemeen prima hebben, maar ik trek je statement dat we exact hetzelfde behandeld worden als hetero's toch licht in twijfel. Uit eigen ervaring, en uit ervaringen van anderen.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 10:56:53 #20
319979 Fok-it
All is well
pi_217804952
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 10:26 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
En nogmaals, ik denk dat we het in Nederland over het algemeen prima hebben, maar ik trek je statement dat we exact hetzelfde behandeld worden als hetero's toch licht in twijfel. Uit eigen ervaring, en uit ervaringen van anderen.
Broertje is gay en heeft relatie en woont in grote stad. Can confirm. Meermaals beledigd, bedreigd, etc etc. En vaak inderdaad mocrootjes maar ook af en toe blanke homohaters.

Hoe tolerant Nederland is wordt bijzonder overtrokken
pi_217805558
quote:

Dit ja.
LHBT is niet je identiteit maar dat soort mensen waarbij het allemaal heel openlijk moet, doen wel alsof dat hun identiteit is.
pi_217805622
Mensen profileren zich nu eenmaal graag als individu en tonen dat vervolgens als een groep. Bevordert de saamhorigheid en benadrukt dan ook de individualiteit. Of zoiets. :wtf:

Bekijk deze YouTube-video
pi_217805817
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 22:48 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mee eens, van mij mag iedereen zijn seksuele voorkeur te hebben maar op dat overdreven gedoe zit ik niet te wachten
Ach als iemand overdreven wil etaleren moet die ook lekker zijn gang gaan, ze doen geen mens kwaad. Dat gezeur iedere keer over wie zich niet exact conformeert, laat mensen toch lekker zichzelf zijn zolang men niemand kwaad doet.

Zolang men gewoon bijdraagt aan de maatschappij zijn er wel andere dingen om je druk over te maken.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:24:10 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217805907
quote:
84s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 10:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Omdat ik nog aan het bedenken ben waar dit het best tot z'n recht komt. En op zich is het ook weer geen ramp als het in POL blijft staan.
Lijkt me prima dit eens van de POL kant te bekijken. De Pride is ook een politieke manifestatie.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:24:48 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217805917
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:19 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ach als iemand overdreven wil etaleren moet die ook lekker zijn gang gaan, ze doen geen mens kwaad. Dat gezeur iedere keer over wie zich niet exact conformeert, laat mensen toch lekker zichzelf zijn zolang men niemand kwaad doet.

Zolang men gewoon bijdraagt aan de maatschappij zijn er wel andere dingen om je druk over te maken.
als ze me maar niet de hele dag voor de voeten lopen met een pruik en een gekleurde paraplu en vrijen in het openbaar dat doe ik ook niet , dus hullie ook niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:26:25 #26
323876 michaelmoore
pi_217805949
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lijkt me prima dit eens van de POL kant te bekijken. De Pride is ook een politieke manifestatie.
homo of lesbo heeft niets met politiek te maken ,dat nu juist de ergernis, dat het overal aangeplakt met worden
tot je er gestoord van wordt,
doe gewoon ff normaal , geen pride meer , nu weet ik het wel

al die idioten in hun blote kont op een boot in de gracht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:27:53 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217805977
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 09:49 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind de prides niks anders dan gore seksfeestjes waar menig lhbti'er zich niet verbonden mee voelt. En ja ik ben er geweest.

Verder moeten homos heteros lesbos gewoon lekker doen wat en wie ze willen.

Hoe zijn het "gore seksfeestjes? Doen ze het in het openbaar op straat?"
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:37:54 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217806086
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
homo of lesbo heeft niets met politiek te maken ,dat nu juist de ergernis, dat het overal aangeplakt met worden
tot je er gestoord van wordt,
doe gewoon ff normaal , geen pride meer , nu weet ik het wel

al die idioten in hun blote kont op een boot in de gracht
Dat heeft alles met politiek te maken. De manifestatie wil namelijk een bepaald gedachtegoed promoten. Dat is zeer politiek.

En die holle ouwe mannen opmerkingen dat het idioten zijn die normaal moeten doen, dat is nou juist de mentaliteit waar ze tegen ageren.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:40:06 #29
323876 michaelmoore
pi_217806106
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat heeft alles met politiek te maken. De manifestatie wil namelijk een bepaald gedachtegoed promoten. Dat is zeer politiek.

En die holle ouwe mannen opmerkingen dat het idioten zijn die normaal moeten doen, dat is nou juist de mentaliteit waar ze tegen ageren.
nou dan ga ik ook in me blote kont lopen met een vlag in me aars als dat normaal is
pi_217806147
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoe zijn het "gore seksfeestjes? Doen ze het in het openbaar op straat?"
Ja de 2x dat ik op een pride ben geweest kwam dit inderdaad voor.

Maar als ze dat willen is dat prima, het is alleen niets voor mij.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 12:46:02 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217806164
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou dan ga ik ook in me blote kont lopen met een vlag in me aars als dat normaal is
Nou helemaal prima als je dat bij de Pride doet.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 13:09:24 #32
396550 Richestorags
pi_217806367
quote:
Dat is logisch. Een vlag of een zebrapad is een functioneel item. Een zebrapad heeft een verkeersfunctie, een vlag is vaak gekoppeld aan een stad, provincie of een organisatie. Dat "uitbreiden" naar een koppeling met een seksuele oriëntatie en zichtbaar in de openbare ruimte neerzetten is nieuw.

Dan kan dat zo worden ervaren, we hebben immers geen "heterovlag" of "heterozebrapad". Het doel is ook onduidelijk: het leidt m.i. niet tot meer tolerantie of begrip, daar is het te beperkt voor. Het kan zijn dat "de gemeenschap" het zelf fijn vindt.

quote:
In alles in mijn leven zie ik een overdaad aan hetero(relaties), meerderheid van reclames, series, shows, muziek, games, ga zo maar door.
Heb ik totaal geen moeite mee, maar ik kan je met dit alles onmogelijk serieus nemen als je beweert dat alles rondom lbgt+ je zo wordt opgedrongen.
Dat is traditioneel ook gewoon de norm. Wat als de norm wordt ervaren qua belevingswereld, kan nooit als opdringen worden ervaren door de massa. Vergelijk het met als MTV hun programmering ineens zou aanpassen met dat er 40% metal (een overrepresentatie) wordt uitgezonden. Mensen ervaren het als een overrepresentatie en als ongevraagd.

quote:
In m'n puberteit (zeg maar 2000-2010) waren er 0 rolmodellen waar ik als gay uit op kon maken dat er niks mis met me was, het werd continue behandeld alsof het wat raars was, er werd lacherig over gedaan en het was vooral ongemakkelijk. Gays in de media waren altijd flamboyant en werden behandeld alsof ze nogal "speciaal" waren. "Van de verkeerde kant" werd vaak gezegd.
Het is ook meer speciaal. Tegenover George Michael, Elton John en Freddy Mercury staat een leger aan heteroartiesten. Het idee dat het "raar" of "verkeerd" is, dat heb ik zelf eigenlijk niet zo meegekregen via de media in die tijd. Als dat zo was, is het natuurlijk wel goed dat dát in ieder geval is veranderd.

quote:
Nu is er eindelijk meer diverse zichtbaarheid, en ik zou willen dat ik dat had kunnen zien toen ik onzeker en zoekende in de kast zat. En dan had ik nog het geluk met ouders die het vanaf dag 1 geaccepteerd hebben toen ik uit de kast kwam, al heeft het wel bijna 7 jaar geduurd voordat ik het aandurfde.
Dat snap ik op zich wel, maar bereiken we dat niet meer door het taboe op uit de kast komen weg te halen in bijvoorbeeld het voetbal etc.? Een bekend iemand sluit meer aan op de belevingswereld van iemand, homo of hetero, omdat het een persoon is. Daar hebben "beide kanten" m.i. meer aan dan een zebrapad en een zebrapad gaat dat ook niet bewerkstelligen.

quote:
En ja, we hebben het in Nederland nu over het algemeen dikke prima, maar we blijven wel een groep die honderden jaren onderdrukt is en die niet mocht zijn zoals ze zijn. En zolang mensen blijven vallen over zichtbaarheid vind ik de acceptatie ook hier soms nog best fragiel.
Het blijft een fijne lijn. Ik denk dus dat er meer winst valt te behalen op andere vlakken. Mensen houden er ook niet van om geïnfantiliseerd te worden. De mensen die toch al tolerant zijn bereik je op de huidige manier minder en de mensen die chronisch negatief in het leven staan stoot je hiermee af.
pi_217807043
quote:

Het hoeft niet. Maar het mag toch wel, als die persoon daar zelf voor kiest? En dan zou die persoon dat veilig moeten kunnen doen, toch?
"Pools are perfect for holding water"
pi_217807082
quote:

[..]

Haha, het draait om fatsoen ja? Wanneer je iets wil organiseren in de openbare ruimte, ipv besloten terrein?

Ik snap de charme van koningsdagmarktjes ook niet. Vind de jaarlijkse hardloop/wielren-tochten waarvoor het centrum van Utrecht vrijwel volledig afgesloten wordt (omdat ze er in een rondje omheen moeten) ook maar niets.

Maar om al die mensen dan maar weg te zetten als onfatsoenlijk omdat ze de openbare ruimte gebruiken ipv dat gedoe op afgesloten terrein doen, slaat echt nergens op. Maar wel elke zondagochtend de kerkklokken luiden en de rest opzadelen met jouw/jullie uitingen zeker?

Nee, we hebben hier in Nederland de norm dat een groep mensen gewoon af en toe eens gebruik mag maken van de openbare ruimte om hun persoonlijke overtuigingen/voorkeuren uit te dragen. Of dat nou een koningsdagmarkt is, een sportwedstrijd, een botenparade, of zelfs een demonstratie. En als je dat niet zint, dan loop je maar een blokje om, of blijf je thuis en zeik je tegen de spiegel.

En ga je nou serieus pretenderen dat heteroseksuele stellen op dezelfde manier en met dezelfde frequentie aangesproken worden op publieke uitingen van affectie, als dat bij homoseksuele stellen gebeurt? Alsof discriminatie van homoseksuelen gewoon helemaal niet bestaat. Of iig heus niet in jouw omgeving hoor. Geloof je dat zelf nou echt? Als je dat serieus vol wil houden, twijfel ik of aan je waarnemende vermogens, of je zit hier gewoon glashard te liegen.

Of je woont in een omgeving waar homoseksuele mensen alleen homoseksueel mogen zijn wanneer ze zich niet als zodanig uiten. En ja, dan heb je daar dus alleen homoseksuele mensen zoals je kerkgenoot. Omdat je gemeenschap de homoseksuele mensen (of beter, alle 'niet conventioneel heteroseksuele mensen', want ik gok zomaar dat het niet alleen homoseksuele mensen zijn die aan jullie afkeer van hun gedrag moeten geloven) die hun geaardheid wél op een of andere manier in hun identiteit of persoonlijke uitingen terug laten willen komen (wat verdomme hun goed recht is), al lang weggejaagd of onderdrukt hebt. Genormaliseerde homofobie.

quote:
En ja, ook heterostelletjes die klef hand in hand lopen door of elkaar een kus geven in een winkelcentrum krijgen commentaar, genoeg ervaring mee.
Misschien eens gewoon fatsoenlijk zijn en je mond houden over andere mensen wanneer ze iets doen wat niet jouw pakkie an is, terwijl ze daarmee geen enkele wet of regel breken. Het gaat je namelijk geen zak aan wanneer andere mensen elkaar in het openbaar affectie tonen. Het lef hebben om te denken dat je daar wat over dient te zeggen. Wie denk je wel niet dat je bent zeg. Het zou niet eens in me op komen om een ander over zulk gedrag aan te spreken. Ik zou me kapot schamen.

Mag ik je op straat, wanneer ik jou en je gezin de kerk uit zie komen, ook op wijzen hoe ongelofelijk kut ik de RK (of welke denominatie je ook aanhangt) vind? Of maakt me dat gewoon een asociale lul?

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 31-05-2025 22:27:37 ]
  zaterdag 31 mei 2025 @ 14:53:18 #35
396550 Richestorags
pi_217807324
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 14:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Het hoeft niet. Maar het mag toch wel, als die persoon daar zelf voor kiest? En dan zou die persoon dat veilig moeten kunnen doen, toch?
We hebben geen wetten die verbieden of voorschrijven hoe iemand zich profileert. Het is niet verboden om je nadrukkelijk als tuinman, metalfan of queer te profileren. Ik vraag me alleen hoe het nadrukkelijk profileren als queer eruit ziet.

-Op je werk komen je collega's op een gegeven moment je oriëntatie te weten
-Je praat over een eventuele partner, net als een heterokoppel
-Als je je daar fijn bij voelt sluit je je aan bij het LGBTQ netwerk op je werk
-Wellicht af en toe over gerelateerde kunst, café's of een festival als dat je interesseert
-Met vrienden, familie, hechte collega's of binnen je gemeenschap praten over je coming out, queer gerelateerde struggles en de details van je liefdesleven

Wat meer dan dat houdt het in? Wat meer dan dat zou het moeten inhouden?
pi_217807670
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 14:53 schreef Richestorags het volgende:
We hebben geen wetten die verbieden of voorschrijven hoe iemand zich profileert. Het is niet verboden om je nadrukkelijk als tuinman, metalfan of queer te profileren. Ik vraag me alleen hoe het nadrukkelijk profileren als queer eruit ziet.
Probeer jezelf maar eens te profileren als potloodventer ;)
  zaterdag 31 mei 2025 @ 15:18:33 #37
396550 Richestorags
pi_217807709
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 15:15 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Probeer jezelf maar eens te profileren als potloodventer ;)
Profileren <> etaleren. Je mag best over je identiteit als potloodventer praten, je mag zelfs pleiten voor meer potloodventerheid in het openbaar (mogelijk kom je in de problemen als je daar basisscholen in betrekt).
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 17:12:29 #38
375570 crew  Cyan9
pi_217809521
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 13:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is logisch. Een vlag of een zebrapad is een functioneel item. Een zebrapad heeft een verkeersfunctie, een vlag is vaak gekoppeld aan een stad, provincie of een organisatie. Dat "uitbreiden" naar een koppeling met een seksuele oriëntatie en zichtbaar in de openbare ruimte neerzetten is nieuw.

Dan kan dat zo worden ervaren, we hebben immers geen "heterovlag" of "heterozebrapad". Het doel is ook onduidelijk: het leidt m.i. niet tot meer tolerantie of begrip, daar is het te beperkt voor. Het kan zijn dat "de gemeenschap" het zelf fijn vindt.
[..]
Dat is traditioneel ook gewoon de norm. Wat als de norm wordt ervaren qua belevingswereld, kan nooit als opdringen worden ervaren door de massa. Vergelijk het met als MTV hun programmering ineens zou aanpassen met dat er 40% metal (een overrepresentatie) wordt uitgezonden. Mensen ervaren het als een overrepresentatie en als ongevraagd.
[..]
Het is ook meer speciaal. Tegenover George Michael, Elton John en Freddy Mercury staat een leger aan heteroartiesten. Het idee dat het "raar" of "verkeerd" is, dat heb ik zelf eigenlijk niet zo meegekregen via de media in die tijd. Als dat zo was, is het natuurlijk wel goed dat dát in ieder geval is veranderd.
[..]
Dat snap ik op zich wel, maar bereiken we dat niet meer door het taboe op uit de kast komen weg te halen in bijvoorbeeld het voetbal etc.? Een bekend iemand sluit meer aan op de belevingswereld van iemand, homo of hetero, omdat het een persoon is. Daar hebben "beide kanten" m.i. meer aan dan een zebrapad en een zebrapad gaat dat ook niet bewerkstelligen.
[..]
Het blijft een fijne lijn. Ik denk dus dat er meer winst valt te behalen op andere vlakken. Mensen houden er ook niet van om geïnfantiliseerd te worden. De mensen die toch al tolerant zijn bereik je op de huidige manier minder en de mensen die chronisch negatief in het leven staan stoot je hiermee af.
Ik denk dat regenboogvlaggen en zebrapaden ook niet ingezet worden om meer acceptatie te creëren, het is meer een signaal dat lbgt+-ers mogen zijn in een stad/dorp/gemeente. Dat is in ieder geval hoe ik het zie. Ik vind het altijd wel leuk om er eentje tegen te komen, een soort van herinnering dat ik er mag zijn. Natuurlijk totaal subjectief, en meer dan symboolpolitiek is het niet. En inderdaad, zulke dingen zijn er niet voor hetero's. Maar die zijn dan ook zelden tot nooit benadeeld en/of afgerekend op hun geaardheid.

Hetero's zijn inderdaad de norm, en dat die de media "overheersen" is wat mij betreft ook echt geen probleem. Maar nog niet zo lang geleden was er dus echt 0 (positieve) representatie, waardoor ik (en anderen met mij) dus geen rolmodellen hadden. En dat heb ik wel echt als een gemis ervaren. Over representatie is natuurlijk ook niet nodig, maar (laat ik het bij mezelf houden) ik vind dat dit totaal niet aan de orde is. Ik kan nog altijd veel meer reclames, series, games, etc. opnoemen waar het niet te zien is of geen prominente rol inneemt. Ik denk dat het eerder ligt aan dat mensen (nog steeds) niet gewend zijn aan de toenemende zichtbaarheid, en daarom het idee krijgen dat het nu overheerst.

Het verdwijnen van het taboe op uit de kast komen in de sportwereld zou een enorme vooruitgang zijn. Herkenning in een omgeving die bij je aansluit kan zoveel doen voor mensen in de puberteit (en daarbuiten) die twijfelen aan hun geaardheid. Het is dan ook zonde dat de sportwereld hier enorm rigide in is. Los daarvan zou je natuurlijk kunnen discussiëren over het concept uit de kast komen, maar dat is er nou eenmaal en zie ik ook niet snel verdwijnen. Het zou mooi zijn als er op dit gebied meer stappen kunnen worden genomen.

En om een koppeling te maken met de politiek. Ik vind het jammer om te zien dat de momenteel grootste partij van Nederland erg terughoudend is in vooruitgang op dit gebied, behalve als het over allochtonen en asielzoekers gaat. Dan wordt er dankbaar gebruik van gemaakt. Dat vind ik jammer, en dat maakt ook dat ik me wel eens afvraag of we nog vooruit gaan. En zie dit alsjeblieft niet als een steek naar rechts, want een VVD doet het op dit gebied wat mij betreft gewoon goed.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 18:03:30 #39
396550 Richestorags
pi_217809892
quote:
84s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 17:12 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik denk dat regenboogvlaggen en zebrapaden ook niet ingezet worden om meer acceptatie te creëren, het is meer een signaal dat lbgt+-ers mogen zijn in een stad/dorp/gemeente. Dat is in ieder geval hoe ik het zie. Ik vind het altijd wel leuk om er eentje tegen te komen, een soort van herinnering dat ik er mag zijn. Natuurlijk totaal subjectief, en meer dan symboolpolitiek is het niet.
Nou ja, dat gaf ik al aan. Misschien dat mensen uit "de gemeenschap" het zelf fijn vinden. Toch ben ik er zelf geen voorstander van. Om twee redenen niet:
-Het feit dat jij het fijn vindt, een signaal van dat je er mag zijn, laat eigenlijk een bepaald "gebrek aan" zien van een gevoel dat je er mag zijn. Dat gevoel dat dat wel mag bereik je volgens mij eerder met representatie dan de openbare ruimte (enigszins) ideologisch te kleuren met symboliek.
-De openbare ruimte is m.i. ook niet echt bedoeld voor een ideologische boodschap. Ik snap dus wel dat mensen het als opdringerig ervaren. Dat de openbare ruimte aan ideologie of seksualiteit wordt gekoppeld is namelijk, zoals ik eerder aangaf, letterlijk nieuw. Het staat het principe van leef en laat leven een beetje in de weg.

quote:
En inderdaad, zulke dingen zijn er niet voor hetero's. Maar die zijn dan ook zelden tot nooit benadeeld en/of afgerekend op hun geaardheid.
Klopt, zie boven. Ik pleit voor openbare ruimte neutraal houden en meer natuurlijke representatie via bekende mensen etc.

quote:
Hetero's zijn inderdaad de norm, en dat die de media "overheersen" is wat mij betreft ook echt geen probleem. Maar nog niet zo lang geleden was er dus echt 0 (positieve) representatie, waardoor ik (en anderen met mij) dus geen rolmodellen hadden. En dat heb ik wel echt als een gemis ervaren. Over representatie is natuurlijk ook niet nodig, maar (laat ik het bij mezelf houden) ik vind dat dit totaal niet aan de orde is. Ik kan nog altijd veel meer reclames, series, games, etc. opnoemen waar het niet te zien is of geen prominente rol inneemt. Ik denk dat het eerder ligt aan dat mensen (nog steeds) niet gewend zijn aan de toenemende zichtbaarheid, en daarom het idee krijgen dat het nu overheerst.
Als het uiteindelijk naar rato een plek krijgt in kunst en cultuur, onderwijs etc. zijn we volgens mij op de goede weg.

quote:
Het verdwijnen van het taboe op uit de kast komen in de sportwereld zou een enorme vooruitgang zijn. Herkenning in een omgeving die bij je aansluit kan zoveel doen voor mensen in de puberteit (en daarbuiten) die twijfelen aan hun geaardheid. Het is dan ook zonde dat de sportwereld hier enorm rigide in is.
Daarom, volgens mij heb je hier zoveel meer aan dan symboliek en als dat er genoeg is, heb je die symboliek ook niet meer nodig is mijn punt. Als je een breed pallet van homoseksuele artiesten, kunstenaars, sporters, filmsterren etc. tot je beschikking hebt om te volgen en erachter te komen hoe zij zich verhouden tot hun seksualiteit en waar ze tegenaan liepen. Als je films met queeronderwerpen kunt kijken. Een tentoonstelling kunt bezoeken. Als er op de middelbare school een vertrouwenspersoon is.

quote:
Los daarvan zou je natuurlijk kunnen discussiëren over het concept uit de kast komen, maar dat is er nou eenmaal en zie ik ook niet snel verdwijnen. Het zou mooi zijn als er op dit gebied meer stappen kunnen worden genomen.
Dat zal altijd blijven gezien de verhoudingen. Het is een afwijking (en die term bedoel ik neutraal :P) van de norm, net als neurodivergentie, lichamelijke handicap, etnische afkomst etc. Uiteraard stel ik genoemde zaken niet aan elkaar gelijk, de overeenkomst is dat het allemaal een kleine subgroep tov "de norm" betreft.

quote:
En om een koppeling te maken met de politiek. Ik vind het jammer om te zien dat de momenteel grootste partij van Nederland erg terughoudend is in vooruitgang op dit gebied, behalve als het over allochtonen en asielzoekers gaat. Dan wordt er dankbaar gebruik van gemaakt. Dat vind ik jammer, en dat maakt ook dat ik me wel eens afvraag of we nog vooruit gaan. En zie dit alsjeblieft niet als een steek naar rechts, want een VVD doet het op dit gebied wat mij betreft gewoon goed.
Ik zie het niet als een steek naar rechts. De PVV is een partij die zich pretendeert wat meer op "het volk" te richten en daar is dit geen onderwerp voor. De PVV zal dus nooit een kartrekker zijn op dit gebied. Laten andere partijen hier niet wat liggen? Ik vraag me namelijk wel af of de PVV actief zou dwarsliggen als 3 vd 4 coalitiegenoten aandringen op verandering.
pi_217810045
quote:

Wat is dit voor totale quatsch? De zelfverzekerdheid waarmee je het brengt ook.. mijn hemel
pi_217810061
Ze noemen je dan misschien wel ‘vieze kankerflikker’ maar dat heeft verder echt niets met je geaardheid te maken jongens ^O^
  zaterdag 31 mei 2025 @ 18:34:53 #42
396550 Richestorags
pi_217810089
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:26 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Wat is dit voor totale quatsch? De zelfverzekerdheid waarmee je het brengt ook.. mijn hemel
Christenen en homo's, het blijft lastig om een normale modus te vinden.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 18:36:06 #43
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_217810092
quote:

In alles in mijn leven zie ik een overdaad aan hetero(relaties), meerderheid van reclames, series, shows, muziek, games, ga zo maar door. Heb ik totaal geen moeite mee, maar ik kan je met dit alles onmogelijk serieus nemen als je beweert dat alles rondom lbgt+ je zo wordt opgedrongen. In m'n puberteit (zeg maar 2000-2010) waren er 0 rolmodellen waar ik als gay uit op kon maken dat er niks mis met me was, het werd continue behandeld alsof het wat raars was, er werd lacherig over gedaan en het was vooral ongemakkelijk. Gays in de media waren altijd flamboyant en werden behandeld alsof ze nogal "speciaal" waren. "Van de verkeerde kant" werd vaak gezegd. Nu is er eindelijk meer diverse zichtbaarheid, en ik zou willen dat ik dat had kunnen zien toen ik onzeker en zoekende in de kast zat. En dan had ik nog het geluk met ouders die het vanaf dag 1 geaccepteerd hebben toen ik uit de kast kwam, al heeft het wel bijna 7 jaar geduurd voordat ik het aandurfde.

Beetje offtopic, dat wel.

Ga ik nu nog even bedenken of dit topic op z'n plaats is in POL.
Het probleem is dat je er ook op de TV mee wordt doodgegooid. Het hele mediapark in hilversum is al decennialang een homo-bolwerk wat in bijna elk programma op TV het hele LGBTwhatever loopt te etaleren. En ja, dat gaat na verloop van tijd tegenstaan bij het volk. En dat zie je nu gebeuren. Het is gewoon teveel en gaat te ver. Normaal doen kan ook, maar dat shoqueert niet en dan kijkt er niemand en levert dus geen geld op. Zo werkt het, helaas. Geld.
Gevaccineerd.
pi_217810150
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:26 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Tsja, religie ...

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:28 schreef Raw85 het volgende:
Ze noemen je dan misschien wel ‘vieze kankerflikker’ maar dat heeft verder echt niets met je geaardheid te maken jongens ^O^
Dat roepen ze in Hanca's dorp ook naar de hand in hand lopende heterostelletjes
pi_217810187
Nou ... ik vond in eerste instantie Mickeytt's OP en argumenten over waarom queer zichtbaarheid belangrijk is maar magertjes.

Maar een aanzienlijk aantal reacties laat dus weer prima zien waarom die zichtbaarheid belangrijk is.

"ze moeten gewoon normaal doen, onfatsoenlijk gedoe"
pi_217810312
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:36 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Het probleem is dat je er ook op de TV mee wordt doodgegooid. Het hele mediapark in hilversum is al decennialang een homo-bolwerk wat in bijna elk programma op TV het hele LGBTwhatever loopt te etaleren. En ja, dat gaat na verloop van tijd tegenstaan bij het volk. En dat zie je nu gebeuren. Het is gewoon teveel en gaat te ver. Normaal doen kan ook, maar dat shoqueert niet en dan kijkt er niemand en levert dus geen geld op. Zo werkt het, helaas. Geld.
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merkt
pi_217810332
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 18:36 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Onzin.

Dat jij je er aan stoort ligt aan jou. Je wordt nergens mee doodgegooid.
pi_217810348
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 19:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Het ligt er ook aan wie van de BN-ers, bij Martin Meiland ligt het er te dik bovenop met zijn stem enmanieren terwijl je bij André van Duin er niks van merkt
Dat opzichtige is ook niet mijn persoonlijke smaak. Maar who fucking cares. Leven en laten leven. Zelfs wanneer je er dus wel 'wat van merkt'. Juist dan.
pi_217810369
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 12:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als ze me maar niet de hele dag voor de voeten lopen met een pruik en een gekleurde paraplu en vrijen in het openbaar dat doe ik ook niet , dus hullie ook niet
Mjah. Carnaval. Kutfeest.

Maar dat houd ik gewoon netjes voor mezelf, en zou ik een carnavalvierder nooit mee lastig vallen.
pi_217810392
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 19:05 schreef Fok-it het volgende:
Ja want ieder LGBTQ-persoon is natuurlijk doodsbang dat de persoon tegenover hem in de trein een homohater is tot het armbandje zichtbaar wordt :')

Dit is wel erg opzichtig getroll allemaal
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

Maar hej, als je echt wil weten waarom iemand de behoefte heeft om zo'n armbandje te dragen ... Vraag het ze eens. Vanuit een plek van oprechte interesse en verwondering natuurlijk, zonder die kritische 'waarom moet dat allemaal nou?' houding die je hier in je post al laat zien. Want dan krijg je waarschijnlijk (of eerder, hopelijk) een "gaat je geen zak aan, laat me met rust" terug.

Of wellicht is het antwoord 'ik vind het belangrijk om dit symbool te dragen, juist omdat mensen er specifiek naar vragen waarom ik dit symbool draag, terwijl men dat bij andere symboliek nooit zou doen'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')