Gaat er ook een keer een kabinetsplan wel slagen?quote:https://www.boerderij.nl/terugkeer-rode-diesel-op-losse-schroeven
Terugkeer rode diesel op losse schroeven
De terugkeer van rode diesel staat op de tocht. Het ministerie van Financiën ziet haken en ogen bij de herinvoering van rode diesel.
Er zouden problemen worden voorzien op het gebied van de controle en handhandhaving en mogelijk ook in verband met Europese staatssteunregels. Staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (Fiscaliteit en Belastingdienst) is met landbouwminister Wiersma in gesprek over de herinvoering van de rode diesel.
Een woordvoerder van landbouwminister Femke Wiersma zegt dat wat de minister betreft de invoering van de rode diesel doorgaat. En mocht dat niet kunnen, dan moet het daarvoor gereserveerde geld (¤140 miljoen op jaarbasis) in elk geval ten goede komen aan de boeren.
Rode diesel terug in 2027
Wiersma zei daarover woensdag 28 mei voor aanvang van de ministerraad dat ze ‘op dit moment’ geen afstand heeft gedaan van de rode diesel. “Ik ben daarover in gesprek met de staatssecretaris van Financiën. Ik zie ook wel dat er een aantal uitvoeringstechnische ingewikkeldheden zijn. Ik geef het nog niet op en dat heb ik de staatssecretaris van Financiën ook gezegd.”
De minister zegt te zoeken naar de juiste weg om het meest optimale doel te bereiken. “Ik ben heel pragmatisch, wat dat betreft.”
In het hoofdlijnenakkoord hebben de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken dat de rode diesel terugkomt voor boeren, tuinders en loonwerkers. Het was de bedoeling dat de terugkeer per 2027 zou worden geregeld. Als daar een streep doorgaat, zal er een compensatie op een andere manier moeten komen.
100% controle is niet nodig, zolang de pakkans maar redelijk aanwezig, rode diesel kunnen ze nog best lang meten en de boete daarop was destijds fors genoeg zodat mensen zich er niet aan wilde branden.quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:18 schreef Filosoofert het volgende:
Lijkt me zo'n fraudegevoelig achterhaald idee
Ik ken iemand die daar al 20 jaar op rijdt.quote:Op donderdag 29 mei 2025 23:37 schreef Moonversion het volgende:
[..]
100% controle is niet nodig, zolang de pakkans maar redelijk aanwezig, rode diesel kunnen ze nog best lang meten en de boete daarop was destijds fors genoeg zodat mensen zich er niet aan wilde branden.
quote:
Waarom? Waarom moet dat? Waarom moet er compensatie komen voor iets waar je toch al geen recht (meer) op had. Wat is er destijds aan het bedrijfsleven beloofd toen de rode diesel afgeschaft werd als compensatie?quote:Als daar een streep doorgaat, zal er een compensatie op een andere manier moeten komen.
Tuurlijk joh, laat de Bouw, Industrie en Transport maar de tyfus krijgen.quote:afgesproken dat de rode diesel terugkomt voor boeren, tuinders en loonwerkers.
En die hele sector hangt al van subsidies aan elkaar.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 06:41 schreef Chadi het volgende:
Boeren zien weer een goudmijn in een subsidie.
Nou dit, omdat de Douane moet gaan controleren of particulieren geen gebruik maken van de goedkopere diesel. In het kader van een kleinere overheid dus een dom plan.quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:18 schreef Filosoofert het volgende:
Dankzij die subsidies hebben jij en ik wel betaalbaar eten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 07:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
En die hele sector hangt al van subsidies aan elkaar.
Welnee, het gros is voor de export en buiten dat zie je wat je niet terugziet in de prijs door subsidie wel terug in belastingen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:09 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dankzij die subsidies hebben jij en ik wel betaalbaar eten.
Och krijgen we dat riedeltje weer.. Voor het gemak vergeten we maar even dat daar ook voor een groot deel de doorvoer van voedingsmiddelen bij hoort. Maar ze moeten in het buitenland maar lekker verhongeren dus?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:10 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Welnee, het gros is voor de export en buiten dat zie je wat je niet terugziet in de prijs door subsidie wel terug in belastingen.
Dankzij die subsidies betaal je nu dus overal 9% BTW voor voedsel, ipv 6% die in het verleden gebruikelijk was.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:09 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Neu. Dat eten is net zo betaalbaar als we het importeren. Dit is een veelgebruikt fabeltje door die subsidiesponzen die zich boeren noemen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:09 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wie zegt nou weer dat ze in het buitenland moeten verhongeren?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:13 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Och krijgen we dat riedeltje weer.. Voor het gemak vergeten we maar even dat daar ook voor een groot deel de doorvoer van voedingsmiddelen bij hoort. Maar ze moeten in het buitenland maar lekker verhongeren dus?
Ik hoor heel andere verhalen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 23:37 schreef Moonversion het volgende:
[..]
100% controle is niet nodig, zolang de pakkans maar redelijk aanwezig, rode diesel kunnen ze nog best lang meten en de boete daarop was destijds fors genoeg zodat mensen zich er niet aan wilde branden.
Ik hoop dat mensen zoals jij ooit nog eens moeten lopen schooieren om een paar bloembollen te mogen eten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Neu. Dat eten is net zo betaalbaar als we het importeren. Dit is een veelgebruikt fabeltje door die subsidiesponzen die zich boeren noemen.
Dat is niet de reden. Het ophogen van de BTW, dus ook de eerdere verhoging van 19 naar 21%, is bedoeld om consumptie meer te belasten en inkomsten, met name de lage inkomens, minder te belasten. Daardoor krijg je een betere koopkrachtverdeling.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:14 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Dankzij die subsidies betaal je nu dus overal 9% BTW voor voedsel, ipv 6% die in het verleden gebruikelijk was.
(Het laag btw-tarief is op 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%)
Mensen die niet de goedkope sprookjes van subsidieslurpers geloven? Poe hee.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:40 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik hoop dat mensen zoals jij ooit nog eens moeten lopen schooieren om een paar bloembollen te mogen eten.
Het is al een tijdje geleden afgeschaft...quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:10 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ken iemand die daar al 20 jaar op rijdt.
Onzin.quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:18 schreef Filosoofert het volgende:
rode diesel terug dan gaan nu echt iedere kleine crimineeel op rode diesel rijden dan moet de politie weer de inhoud van de tank gaan controleren??quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gaat er ook een keer een kabinetsplan wel slagen?
op gereden heeft dan , Ja ik ookquote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:10 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ken iemand die daar al 20 jaar op rijdt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_dieselquote:Op vrijdag 30 mei 2025 01:10 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Waarom? Waarom moet dat? Waarom moet er compensatie komen voor iets waar je toch al geen recht (meer) op had. Wat is er destijds aan het bedrijfsleven beloofd toen de rode diesel afgeschaft werd als compensatie?
Gaat die compensatie dan wel weer weg? (indien die er is) ¤140 miljoen (bezuinigingen omroepen was 150 miljoen bijvoorbeeld)
Wanneer is die rooie diesel afgeschaft, 2010 ofzo?
[..]
Tuurlijk joh, laat de Bouw, Industrie en Transport maar de tyfus krijgen.
Ja, dan snap ik het wel, dat het al gauw te ingewikkeld-duur is voor dat handjevol boeren, tuinders en loonwerkers.
quote:Met ingang van 1 januari 2013 mag rode diesel uitsluitend worden gebruikt als brandstof voor de aandrijving van schepen, niet zijnde pleziervaartuigen.
gelukkig zijn we alle EU waar de regels gelijk zijn hequote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:10 schreef Managarm het volgende:
In Portugal bestaat dit nog, groene diesel noemen ze het hier.
Ik kan het me nog herinneren, bijbaantje, rode diesel tanken met heftruck.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 07:04 schreef kree het volgende:
vraag me sowieso af of het merendeel eigenlijk weet wat rode diesel is en waarom.
haha mijn generatiequote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:17 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik kan het me nog herinneren, bijbaantje, rode diesel tanken met heftruck.
Daar zorgen minder smogvormende dieseldampen dan weer wel voor.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:10 schreef HSG het volgende:
Ik dacht dat de zon weer ging schijnen in Nederland.
dat was toegestaan , als het voertuig maar niet op de weg kwam voor personenvervoerquote:Op zaterdag 31 mei 2025 08:17 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik kan het me nog herinneren, bijbaantje, rode diesel tanken met heftruck.
quote:Met ingang van 1 januari 2013 mag rode diesel uitsluitend nog worden gebruikt als brandstof voor de aandrijving van schepen, niet zijnde pleziervaartuigen.
Gereden heeft dan, want het is al even geleden dat ik iets over hem gehoord heb.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is al een tijdje geleden afgeschaft...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |