nou bijstand mensen hebben het goed allerlei toeslagenquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk.
De gemeente voert al jaren een schrikbewind tegenover bijstandsgerechtigden. Iedereen die ook maar iets kan blijft daar ver van weg. n.
lei lichamelijke/psychische klachten.
70% is denk ik veel te hoog, maak er eens 50% van en het is best haalbaar. Dan mogen mensen daarnaast gewoon werken natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 14:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou bijstand mensen hebben het goed allerlei toeslagen
in heel europa nergens zo goed als hier
Als ik in de regering zat dan maakte ik een basis inkomen van 70% van het minimumloon
en schafte de bijstand, de AOW ,de IOAW en de WAO af
HRA en de huurwaarde bijtelling ook afschaffen en de eerste 30.000 euro inkomen belastingvrij voor iedereen
En ALLE toeslagen afschaffen in een keer
kunnen gelijk 200.000 ambtenaren naar huis toe en in de ouderen thuiszorg gaan werken
Mijn AOW is 70% van het minimumloon he, nee 70% is primaquote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
70% is denk ik veel te hoog, maak er eens 50% van en het is best haalbaar. Dan mogen mensen daarnaast gewoon werken natuurlijk.
nou ik denk dat het meer de rijkeren zijn die de bijstandontvanger verketteren om hun eigenwaarde op te vijzelenquote:Op donderdag 29 mei 2025 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n treurig leventje dat ze afgunstig zijn naar bijstand ontvangers.
Correct. En als je daar een goede discussie over voert en keuzes in maakt, dan ben ik er van overtuigd dat onze overheden stukken kleiner kunnen. Maar wel in die volgorde, anders worden de verdwenen gewoon vervangen door externe inhuur…quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat is het hè.![]()
Het is maar net welke rol je vindt dat de overheid moet spelen. Welke taken wel en niet bij de overheid horen.
Wat weer zorgt voor corruptie en juist oplopende kosten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct. En als je daar een goede discussie over voert en keuzes in maakt, dan ben ik er van overtuigd dat onze overheden stukken kleiner kunnen. Maar wel in die volgorde, anders worden de verdwenen gewoon vervangen door externe inhuur…
De uitstroom van mensen die nog wel iets kunnen helpt hier ook in mee. Bijna iedereen die ook maar iets kan en wil is nu echt wel aan het werk. De arbeidsparticipatie in Nederland is nog nooit zo hoog geweest als nu…quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Overigens heb ik de bron van mijn bewering gevonden:
https://www.volkskrant.nl(...)-uitkering~b7ffd69f/
Hopelijk kun je het lezen, zit achter een betaalmuur.
[..]
Aldus hoogleraar Ton Wilt-hagen.
20 tot 25% in de Bijstand heeft dus géén afstand tot de arbeidsmarkt in de vorm van een arbeidsbeperking. Let wel; dit artikel stamt uit 2016, die verhouding is sindsdien alleen nog maar meer uit verband gelopen door toenemende toestroom van voorheen WIA en Wajongers.
om dat er veel te veel regels zijn om dat het van die regelneven zijn , ze maken zoveel regels dat geen mens er meer uit komtquote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Het is Elon Musk gelukt om 10% minder ambtenaren te krijgen in de USA.
Waarom moeten hier in Nederland meer dan 4000 ambtenaren bij het ministerie van SoZaWe werken ?
Kan dit niet met 20 % minder (of 50 %).
Krachtig is niet gelijk aan groot.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 09:21 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een krachtige overheid is tevens het sterkste middel tegen corruptie. Hoe kleiner de overheid hoe meer corruptie, hoe meer armoede, hoe slechter de infrastructuur van een land en hoe minder veiligheid voor de burgers.
Ach, als je doordachte keuzes maakt, dan zal dat best meevallen. Maar dat betekent wel dat mensen zich op meer onderwerpen zelf moeten gaan redden, of dat we accepteren dat er vaker besluiten worden genomen die niet alle denkbare toetsen kunnen doorstaan. Één van de groepen ambtenaren die het hardste is gegroeid afgelopen jaren zijn juristen, dat is echt niet allemaal strikt noodzakelijk.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat weer zorgt voor corruptie en juist oplopende kosten.
Ja zeker.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct. En als je daar een goede discussie over voert en keuzes in maakt, dan ben ik er van overtuigd dat onze overheden stukken kleiner kunnen. Maar wel in die volgorde, anders worden de verdwenen gewoon vervangen door externe inhuur…
Correct. Het maakt niet eens zoveel uit welke laag je bekijkt, gemeenten, waterschappen, provincies of rijk, bijna allemaal hebben ze dit decennium een procent of 20-30 meer FTE gekregen, ik heb niet het idee dat de overheden daar veel (daad)krachtiger door zijn geworden.quote:
Klopt, ik kan me prima voorstellen dat iets als bestaanszekerheid politiek belangrijker wordt. En dat er dan voor gekozen wordt om mensen die het zwaar hebben extra te ondersteunen. Maar dan gaat het er om hoe je zoiets organiseert. Dat kan met relatief veel maatwerk zodat vrij zeker weet dat steun enkel daar terecht komt waar het echt nodig is. Of juist relatief generiek, dan komt een deel allicht terecht bij mensen die het echt niet nodig hebben, maar zijn de uitvoeringskosten wel veel lager (denk in een vrij extreem scenario aan de tegemoetkoming voor energiekosten tijdens Corona, die had ik echt niet nodig maar kon er ook niet onderuit).quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja zeker.
Helemaal eens.
Tegelijkertijd zie ik een grote groep, misschien wel de TS maar dat weet ik niet zeker, een probleem hebben met de gestegen energieprijzen. En de kosten van de zorg.
Er is een tendens om dit weer onder de staat te brengen.
De discussie wat moet een staat doen, en wat kan wel privaat, dat is wel de essentie. We zijn hier gelukkig geen Amerika. Nog.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)zorg-door-sector-vgnquote:Staatssecretaris zet bezuiniging gehandicaptenzorg door, sector woedend
Door RTL Nieuws·2 uur geleden·Aangepast: 2 uur geleden
Staatssecretaris Vicky Maeijer zet een bezuiniging op de gehandicaptenzorg door. Het gaat om 88 miljoen euro per jaar. Dat blijkt uit een brief die in handen is van RTL Nieuws. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland noemt de plannen 'onverantwoord en onverteerbaar'.
De bezuiniging was al aangekondigd door het vorige kabinet, maar nog niet doorgevoerd omdat de kwestie controversieel was verklaard toen Rutte-IV viel. Dat wil zeggen dat Kamer en kabinet er niet meer over mogen besluiten, maar dat dat aan een nieuw kabinet is.
'Noodzakelijk'
Nu wordt duidelijk dat staatssecretaris Maeijer de bezuiniging heeft overgenomen. Het gaat om een jaarlijkse korting op de maximumtarieven voor bepaalde behandelingen in de gehandicaptenzorg, die ingaat vanaf 2026. Maeijer schrijft dat de maatregel 'noodzakelijk is in het licht van houdbare overheidsfinanciën'.
Volgens directeur Theo van Uum van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft dat grote gevolgen voor zijn sector. "Dit betekent ongeveer 1500 mensen minder voor het geven van behandeling, zorg en ondersteuning."
Het plan komt naar buiten op het moment dat de personeelsproblemen in de zorg toch al groot zijn. Vorig jaar was het tekort zo'n 8400 mensen, maar volgens prognoses zou dat tot 2033 kunnen oplopen tot maar liefst 32.000.
Volgens Van Uum maakt het kabinet echt een verkeerde keuze. "Aan de ene kant halveert het kabinet het eigen risico om de zorg toegankelijker te maken, tegelijk maakt het de zorg moeilijker bereikbaar voor degenen die het het hardst nodig hebben."
Hij voorspelt dat vooral mensen met een intensieve zorgvraag de dupe zullen worden. Hij voorziet ook dat de wachtlijsten nog verder zullen toenemen. "Leg dat maar eens uit aan mensen die al lang wachten op een plekje in een instelling voor hun gehandicapte kind."
Ouderenzorg
Niet alleen de gehandicaptenzorg wordt gekort, ook de ouderenzorg moet het vanaf volgend jaar met minder doen. Dat bedrag is volgend jaar 260 miljoen maar dat loopt op tot 400 miljoen in 2030.
Over deze bezuiniging heeft de staatsecretaris een akkoord bereikt met vertegenwoordigers van de ouderen schrijft ze in een andere brief. Met hen sluit ze een zogeheten Hoofdlijnen Akkoord Ouderenzorg. Dat hoopt ze binnenkort naar de Kamer te sturen.
Omdat je op de HRA niet kan bezuinigen, want het is geen uitgave door de overheid.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:27 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Waarom eigenlijk geen bezuiniging op de HRA
Je kan op het belastingvoordeel bezuinigen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat je op de HRA niet kan bezuinigen, want het is geen uitgave door de overheid.
Dat is een lastenverhoging, dat is toch echt iets anders dan een bezuiniging.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:38 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Je kan op het belastingvoordeel bezuinigen.
Ondernemers zoals Tata Steel en Chemours zijn inderdaad een verrijking voor dit landquote:Op donderdag 29 mei 2025 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou minder, en als ondernemers meer verantwoordelijkheid in een land.
Meer taken meer Ftequote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct. Het maakt niet eens zoveel uit welke laag je bekijkt, gemeenten, waterschappen, provincies of rijk, bijna allemaal hebben ze dit decennium een procent of 20-30 meer FTE gekregen, ik heb niet het idee dat de overheden daar veel (daad)krachtiger door zijn geworden.
De staat kan regelen om aan die aftrek minder geld kwijt te zijn. Het beste zou zijn afschaffen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is een lastenverhoging, dat is toch echt iets anders dan een bezuiniging.
Ik ben het met je eens dat het een goed idee is om de HRA af te schaffen, maar dan is het nog steeds geen bezuiniging.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De staat kan regelen om aan die aftrek minder geld kwijt te zijn. Het beste zou zijn afschaffen.
De staat houdt bij afschaffing meer geld over. De HRA is dan ook een subsidie.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het een goed idee is om de HRA af te schaffen, maar dan is het nog steeds geen bezuiniging.
Het topic gaat over bezuinigen. Dan moet je niet over lastenverhogingen beginnen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De staat houdt bij afschaffing meer geld over. De HRA is dan ook een subsidie.
Nope.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De staat houdt bij afschaffing meer geld over. De HRA is dan ook een subsidie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |