abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217785863
Het is Elon Musk gelukt om 10% minder ambtenaren te krijgen in de USA.
Waarom moeten hier in Nederland meer dan 4000 ambtenaren bij het ministerie van SoZaWe werken ?
Kan dit niet met 20 % minder (of 50 %).
pi_217785910
Als dat zo zou kunnen dan betekent dat dat onze overheid bijzonder inefficiënt te werk gaat, dat zal toch niet?
-nee-
pi_217785964
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Waarom moeten hier in Nederland meer dan 4000 ambtenaren bij het ministerie van SoZaWe werken ?
Het probleem bij dit soort zaken is dat mensen denken dat al die ambtenaren er zomaar zijn en allemaal niks te toen hebben, ik heb een tijdje bij de semi overheid gezeten en daar was het niet veel meer of minder druk dan in het bedrijfsleven kan ik je vertellen.

Kan het met minder? Ja, maar dan moet men simpeler uitvoerbare wetten maken zodat de uitvoering met minder toe kan. Maar daarvoor moet je bij politici zijn en dan moet e accepteren dat niet elke individuele groep gecompenseerd kan worden voor alles.
pi_217786012
quote:
Heb je niet geleerd van de bezuinigingen onder Rutte 1? Daar werd ook flink bezuinigd op ambtenaren met als gevolg dat processen niet meer goed liepen en velen van hen weer terugkwamen als dure consultants.

Als je minder ambtenaren wil zul je eerst de regeldruk moeten verlichten.
  Moderator donderdag 29 mei 2025 @ 10:43:42 #5
5428 crew  miss_sly
pi_217786106
quote:
Heb je ook een linkje waarin wordt aangetoond dat het ook daadwerkelijk zo is?
Er is veel gesneden en ontslagen en veel van die zaken zijn teruggedraaid. Andere instanties komen behoorlijk in de problemen. En hoeveel van die geclaimd 10% is duurzaam ontslagen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217786116
Dan zul je ook regels en wetten aan moeten passen. Neem bv. dat eeuwig rondpompen van geld. Dat kan ongetwijfeld veel efficiënter.
pi_217786441
quote:
De maatschappij stuur je niet aan als een prijsvechtend bedrijf dat zoveel mogelijk output voor zo weinig mogelijk kosten moet genereren.

Bovendien hebben we, als je het met Doge vergelijkt, hier geen miljardair die zoveel mogelijk terechte onderzoeken naar zijn persoonlijke bedrijfsvoering de kop om wil draaien.

Misschien dat je nog ergens een meesterfraudeur kunt vinden die de rol van Musk hier kan vertolken.

Als je toch wat wilt doen een tip:

Al die lege banken van de PVV fractie even op salaris scannen. En voorstellen indienen daarop.
  donderdag 29 mei 2025 @ 11:38:39 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217786535
Nou TS. Vertel dan maar wat de overheid niet meer moet doen.
  Moderator donderdag 29 mei 2025 @ 11:41:24 #9
236264 crew  capricia
pi_217786557
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 11:38 schreef Hexagon het volgende:
Nou TS. Vertel dan maar wat de overheid niet meer moet doen.
Ja dat is het hè. :D
Het is maar net welke rol je vindt dat de overheid moet spelen. Welke taken wel en niet bij de overheid horen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 29 mei 2025 @ 11:57:18 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217786686
Lijkt me niet verstandig als je wil dat de overheid goed functioneert voor hun bevolking.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217786758
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 11:57 schreef Harvest89 het volgende:
Lijkt me niet verstandig als je wil dat de overheid goed functioneert voor hun bevolking.
Klopt. Nu ben ik best voor meer efficientie waar het kan, maar dat reguleert zichzelf al prima. De overheid loopt nooit volledig voorop, maar qua toegankelijkheid zitten we volgens mij wel bij de toplanden.

Hetgeen wat de meest rechtse partijen willen laat zich goed zien in de geparafraseerde uitspraak dat je 'de overheid zó klein moet maken, dat je in een badkuip kunt laten verdrinken'

Dus steeds een stukje korten tot je geen overheid meer over hebt.

Law of the land en de vrijheid van bedrijven en religie om dagelijks op je nek te zitten.
pi_217786768
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Klopt. Nu ben ik best voor meer efficientie waar het kan, maar dat reguleert zichzelf al prima.

Hetgeen wat de meest rechtse partijen willen laat zich goed zien in de geparafraseerde uitspraak dat je 'de overheid zó klein moet maken, dat je in een badkuip kunt laten verdrinken'

Dus steeds een stukje korten tot je geen overheid meer over hebt.

Law of the land en de vrijheid van bedrijven en religie om dagelijks op je nek te zitten.
Heerlijk lijkt me dat.
Vakman pur sang
pi_217786801
Ik denk dat we wel zouden kunnen bezuinigen op de overheid door juist meer ambtenaren in dienst te nemen. Nu worden een heleboel overheidstaken niet meer zelf door de overheid gedaan, maar uitbesteed aan dure externe consultants. Als de overheid die taken weer in eigen beheer neemt, wordt het weer een stuk goedkoper.
pi_217786813
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Heerlijk lijkt me dat.
Geen overheid?
pi_217786815
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geen overheid?
Nou minder, en als ondernemers meer verantwoordelijkheid in een land.
Vakman pur sang
pi_217786872
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe wil je meer maatschappelijk verantwoord ondernemerschap zonder dat een instantie controleert of je dat wel doet en paal en perk stelt daaraan?

Je bedoelt gewoon meer vrijheid voor ondernemers.

Geen minimumloon, geen plaspauzes (doe maar een luier om), marginaal aantal vrije dagen, zeer lange werkweken, geen ouderschapsverlof, kinderarbeid weer mogelijk maken, slavernij staat ook in de bijbel, dus..

Kijk, als je ondernemer bent of gewoon kapitaalkrachtig als familie en puur naar cijfers kijkt, is dat mooi natuurlijk. Dan is het mooi dat de overheid de vangnetten verwijderd en jou met voordeeltjes stimuleert en alles tot en met de middenklasse de diepte in trapt.

Dan kun je zelf voor overheid spelen.
pi_217786921
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Hoe wil je meer maatschappelijk verantwoord ondernemerschap zonder dat een instantie controleert of je dat wel doet en paal en perk stelt daaraan?

Je bedoelt gewoon meer vrijheid voor ondernemers.

Geen minimumloon, geen plaspauzes (doe maar een luier om), marginaal aantal vrije dagen, zeer lange werkweken, geen ouderschapsverlof, kinderarbeid weer mogelijk maken, slavernij staat ook in de bijbel, dus..

Kijk, als je ondernemer bent of gewoon kapitaalkrachtig als familie en puur naar cijfers kijkt, is dat mooi natuurlijk. Dan is het mooi dat de overheid de vangnetten verwijderd en jou met voordeeltjes stimuleert en alles tot en met de middenklasse de diepte in trapt.

Dan kun je zelf voor overheid spelen.
Ja ideaal!
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 29 mei 2025 @ 12:26:53 #18
236264 crew  capricia
pi_217786922
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat zou je willen privatiseren of afstoten dan?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217786942
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat zou je willen privatiseren of afstoten dan?
Poah heel veel.
Het Zwitserse systeem lijkt me wel wat.
Er bestaat alleen een hele kleine bijstand als je echt niks kunt.
Dan is het aan de gemeenschap om mensen in je dorp toch op te nemen en laten werken om rond te komen. Een beetje maatschappelijke functie maar dan weet je waar je het voor doet ipv mega veel belasting betalen en dat niet weten.
Vakman pur sang
pi_217787153
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Poah heel veel.
Dan is het aan de gemeenschap om mensen in je dorp toch op te nemen en laten werken om rond te komen. Een beetje maatschappelijke functie maar dan weet je waar je het voor doet ipv mega veel belasting betalen en dat niet weten.
Gewoon om even een beeld te krijgen. Zit jij onder of boven de middenstand?
pi_217787164
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Gewoon om even een beeld te krijgen. Zit jij onder of boven de middenstand?
Maakt niet uit. Dit zou ik ook of juist dan ambiëren als ik aan de onderkant zat.
Ik geloof in het oplossingsvermogen van mensen in buurtschappen. Ik geloof in arbeid als vitamine voor geluk.
Ik geloof niet in communisme.
Vakman pur sang
pi_217787207
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maakt niet uit. Dit zou ik ook of juist dan ambiëren als ik aan de onderkant zat.
Ik geloof in het oplossingsvermogen van mensen in buurtschappen. Ik geloof in arbeid als vitamine voor geluk.
Grappig dat je het over buurtschappen hebt en de gunfactor van anderen. De Kibboets worden weleens genoemd als communistisch systeem dat werkt. Dus in zekere zin geloof je in communisme.
pi_217787259
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Grappig dat je het over buurtschappen hebt en de gunfactor van anderen. De Kibboets worden weleens genoemd als communistisch systeem dat werkt. Dus in zekere zin geloof je in communisme.
De grondbeginselen zoals Marx ze bedoelt had zijn natuurlijk positief, en het kan werken in kleine gemeenschappen waar mensen elkaar kennen en natuurlijke overzichten zorgen voor balans.
Op grote schaal door een overheid verzaakt altijd in corruptie. Daarom een kleine overheid.
Vakman pur sang
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:09:06 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217787298
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Poah heel veel.
Die bijstand is toch wel een kwaadaardig iets voor liberalen he. :')
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:14:52 #25
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217787327
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:09 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
veel te hoog ja
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:16:54 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217787347
quote:

[..]
Mensen die zich toch al niet heel best kunnen verweren zijn een lekker makkelijk slachtoffer. Beetje als de pestkop die het niet zal proberen bij iemand die 2 koppen langer is.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:19:08 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217787357
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
veel te hoog ja
Dat je dat met de huidige prijzen overal nog durft te zeggen vind ik wel knap.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:19:36 #28
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217787361
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:16 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Mensen die zich toch al niet heel best kunnen verweren zijn een lekker makkelijk slachtoffer. Beetje als de pestkop die het niet zal proberen bij iemand die 2 koppen langer is.
Naar beneden trappen is ook veel makkelijker en leuker dan naar boven.
pi_217787400
Bovendien is momenteel al ongeveer 80% in de Bijstand chronisch ziek, gehandicapt, psychisch niet orde of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt.

Hoe je dan nog steeds kunt rechtvaardigen om die groep nog verder uit te knijpen en het leven onmogelijk te maken, is mij een raadsel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_217787454
quote:

[..]
Dat je reactie een negatieve intonatie heeft snap ik nog wel. Maar snap niet wat je wil zeggen.

Bijstand voor wie niks kan mag blijven.
Maar zeg die man met blikje in “probleemwijken” mag wat mij betreft gewoon iets doen. Al was het maar de plantsoendienst in de wijk.
Vakman pur sang
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:36:38 #31
459912 FlippingCoin
pi_217787462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat je dat met de huidige prijzen overal nog durft te zeggen vind ik wel knap.
ja precies, als ik nou minder belasting zou hoeven betalen dan zou dat wat minder pijnlijk zijn
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:37:59 #32
459912 FlippingCoin
pi_217787466
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Bovendien is momenteel al ongeveer 80% in de Bijstand chronisch ziek, gehandicapt, psychisch niet orde of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt.

Hoe je dan nog steeds kunt rechtvaardigen om die groep nog verder uit te knijpen en het leven onmogelijk te maken, is mij een raadsel.
ah weer wat statistieken die rechtstreeks uit je reet lijken te komen _O_
pi_217787496
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De grondbeginselen zoals Marx ze bedoelt had zijn natuurlijk positief, en het kan werken in kleine gemeenschappen waar mensen elkaar kennen en natuurlijke overzichten zorgen voor balans.
Op grote schaal door een overheid verzaakt altijd in corruptie. Daarom een kleine overheid.
Ik sprak eens met een communist die meer preekte wat jij preekt. Misschien kun je dat combineren met het universele basisinkomen waar Musk in 2017 voor pleitte.
pi_217787501
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar zeg die man met blikje in “probleemwijken” mag wat mij betreft gewoon iets doen. Al was het maar de plantsoendienst in de wijk.
Op zich klinkt dat natuurlijk heel redelijk dat bijstandsgerechtigden die wel wat kunnen ook wat terug moeten doen voor de maatschappij. Maar het gevaar is dat overheden uit kostenbesparing allerlei taken die nu door betaalde krachten worden uitgevoerd, zoals het onderhouden van de plantsoenen, straks door bijstandsgerechtigden laten doen.
pi_217787508
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
ah weer wat statistieken die rechtstreeks uit je reet lijken te komen _O_
Wat een arrogante reactie.

Ik spreek uit eigen ervaring als werknemer op de uitkeringsadministratie bij diverse gemeenten.

Ik las het ook in de Volkskrant al kan ik het artikel niet meteen vinden.

Maar de SCP meldt ook een fors percentage, zij het geen 80%:

https://www.scp.nl/binari(...)n+in+de+bijstand.pdf
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:45:57 #36
459912 FlippingCoin
pi_217787509
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Op zich klinkt dat natuurlijk heel redelijk dat bijstandsgerechtigden die wel wat kunnen ook wat terug moeten doen voor de maatschappij. Maar het gevaar is dat overheden uit kostenbesparing allerlei taken die nu door betaalde krachten worden uitgevoerd, zoals het onderhouden van de plantsoenen, straks door bijstandsgerechtigden laten doen.
waarom is dat een gevaar?
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:46:31 #37
459912 FlippingCoin
pi_217787516
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wat een arrogante reactie.

Ik spreek uit eigen ervaring als werknemer op de uitkeringsadministratie bij diverse gemeenten.

Ik las het ook in de Volkskrant al kan ik het artikel niet meteen vinden.

Maar de SCP meldt ook een fors percentage, zij het geen 80%:

https://www.scp.nl/binari(...)n+in+de+bijstand.pdf
dus de arrogantie was terecht, wist ik wel
pi_217787550
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:46 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
dus de arrogantie was terecht, wist ik wel
Ben je echt zo dom? Of is dit een act?
pi_217787551
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:45 schreef FlippingCoin het volgende:
waarom is dat een gevaar?
Ik vind het een gevaar omdat het neerkomt op een uitholling van sociale rechten.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:49:43 #40
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217787552
quote:
Oh, dat is mooi. Dat is namelijk al zo.

quote:
Dat gebeurt al joh. We zitten niet meer eind jaren 90.

Hier twee straten verder op een industrieterrein zitten allerlei bedrijven die gebruik maken van bijstandslavenarbeid.
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:52:33 #41
459912 FlippingCoin
pi_217787568
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ben je echt zo dom? Of is dit een act?
aldus de persoon die zelf wat percentages verzint om zijn slappe verhaal kracht bij te zetten ^)
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:53:10 #42
459912 FlippingCoin
pi_217787574
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik vind het een gevaar omdat het neerkomt op een uitholling van sociale rechten.
en waarom is dat verkeerd?
pi_217787593
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Oh, dat is mooi. Dat is namelijk al zo.
[..]
Dat gebeurt al joh. We zitten niet meer eind jaren 90.

Hier twee straten verder op een industrieterrein zitten allerlei bedrijven die gebruik maken van bijstandslavenarbeid.
Toch is de overheid alleen maar aan het expanderen, die maatschappelijke functie had ook door (buurt)ondernemers gedaan kunnen worden. Maar dat in ruil voor minder belasting en regeldruk.
Vakman pur sang
  donderdag 29 mei 2025 @ 13:55:26 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217787598
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
aldus de persoon die zelf wat percentages verzint om zijn slappe verhaal kracht bij te zetten ^)
Hij heeft gewoon gelijk.
De gemeente voert al jaren een schrikbewind tegenover bijstandsgerechtigden. Iedereen die ook maar iets kan blijft daar ver van weg. Het is een soort DDR in het klein.

Degene die er nog in zitten willen werkgevers niet hebben. Die hebben allerlei lichamelijke/psychische klachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Harvest89 op 29-05-2025 15:11:53 ]
pi_217787616
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dan lees je (bewust) niet goed. Ik heb jarenlang ervaring bij de sociale dienst waar ik uiteraard inzicht had, en je hebt schijnbaar het SCP rapport niet bekeken waar ze ook spreken over zeker 65%, maar waarschijnlijk meer. Dat is ook mijn beeld overigens.

Niet zo gek aangezien veel mensen die voorheen in aanmerking kwamen voor WIA of Wajong tegenwoordig meestal in de bijstand belanden.

Maar als je geen feiten wilt aannemen dan blijf je achterlijk en achter onmenselijke ideeën staan.

Ik praat toch tegen een muur.
pi_217787656
quote:
16s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:53 schreef FlippingCoin het volgende:
en waarom is dat verkeerd?
Wil je dan terug naar een maatschappij waarin werknemers geen sociale rechten meer hebben?
pi_217787663
Mensen in de bijstand de maat nemen wat een treurigheid.
pi_217787671
quote:
Dat is niet zo moeilijk. De eventuele nadelen merk je maanden/jaren later pas.
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:20:13 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217787778
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2025 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:

Dat is gewoon popi-rechtse taal voor "Ik flikker mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving graag over andermans schutting, want dan kan ik meer consumeren"
  donderdag 29 mei 2025 @ 14:24:16 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217787805
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:25 schreef Tomatenboer het volgende:

Sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n treurig leventje dat ze afgunstig zijn naar bijstand ontvangers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')