Het probleem bij dit soort zaken is dat mensen denken dat al die ambtenaren er zomaar zijn en allemaal niks te toen hebben, ik heb een tijdje bij de semi overheid gezeten en daar was het niet veel meer of minder druk dan in het bedrijfsleven kan ik je vertellen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Het is Elon Musk gelukt om 10% minder ambtenaren te krijgen in de USA.
Waarom moeten hier in Nederland meer dan 4000 ambtenaren bij het ministerie van SoZaWe werken ?
Kan dit niet met 20 % minder (of 50 %).
Heb je niet geleerd van de bezuinigingen onder Rutte 1? Daar werd ook flink bezuinigd op ambtenaren met als gevolg dat processen niet meer goed liepen en velen van hen weer terugkwamen als dure consultants.quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Waarom moeten hier in Nederland meer dan 4000 ambtenaren bij het ministerie van SoZaWe werken ?
Heb je ook een linkje waarin wordt aangetoond dat het ook daadwerkelijk zo is?quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
De maatschappij stuur je niet aan als een prijsvechtend bedrijf dat zoveel mogelijk output voor zo weinig mogelijk kosten moet genereren.quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Ja dat is het hè.quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:38 schreef Hexagon het volgende:
Nou TS. Vertel dan maar wat de overheid niet meer moet doen.
Klopt. Nu ben ik best voor meer efficientie waar het kan, maar dat reguleert zichzelf al prima. De overheid loopt nooit volledig voorop, maar qua toegankelijkheid zitten we volgens mij wel bij de toplanden.quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:57 schreef Harvest89 het volgende:
Lijkt me niet verstandig als je wil dat de overheid goed functioneert voor hun bevolking.
Heerlijk lijkt me dat.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt. Nu ben ik best voor meer efficientie waar het kan, maar dat reguleert zichzelf al prima.
Hetgeen wat de meest rechtse partijen willen laat zich goed zien in de geparafraseerde uitspraak dat je 'de overheid zó klein moet maken, dat je in een badkuip kunt laten verdrinken'
Dus steeds een stukje korten tot je geen overheid meer over hebt.
Law of the land en de vrijheid van bedrijven en religie om dagelijks op je nek te zitten.
Hoe wil je meer maatschappelijk verantwoord ondernemerschap zonder dat een instantie controleert of je dat wel doet en paal en perk stelt daaraan?quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou minder, en als ondernemers meer verantwoordelijkheid in een land.
Ja ideaal!quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hoe wil je meer maatschappelijk verantwoord ondernemerschap zonder dat een instantie controleert of je dat wel doet en paal en perk stelt daaraan?
Je bedoelt gewoon meer vrijheid voor ondernemers.
Geen minimumloon, geen plaspauzes (doe maar een luier om), marginaal aantal vrije dagen, zeer lange werkweken, geen ouderschapsverlof, kinderarbeid weer mogelijk maken, slavernij staat ook in de bijbel, dus..
Kijk, als je ondernemer bent of gewoon kapitaalkrachtig als familie en puur naar cijfers kijkt, is dat mooi natuurlijk. Dan is het mooi dat de overheid de vangnetten verwijderd en jou met voordeeltjes stimuleert en alles tot en met de middenklasse de diepte in trapt.
Dan kun je zelf voor overheid spelen.
Wat zou je willen privatiseren of afstoten dan?quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Poah heel veel.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zou je willen privatiseren of afstoten dan?
Gewoon om even een beeld te krijgen. Zit jij onder of boven de middenstand?quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Poah heel veel.
Het Zwitserse systeem lijkt me wel wat.
Er bestaat alleen een hele kleine bijstand als je echt niks kunt.
Dan is het aan de gemeenschap om mensen in je dorp toch op te nemen en laten werken om rond te komen. Een beetje maatschappelijke functie maar dan weet je waar je het voor doet ipv mega veel belasting betalen en dat niet weten.
Maakt niet uit. Dit zou ik ook of juist dan ambiëren als ik aan de onderkant zat.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gewoon om even een beeld te krijgen. Zit jij onder of boven de middenstand?
Grappig dat je het over buurtschappen hebt en de gunfactor van anderen. De Kibboets worden weleens genoemd als communistisch systeem dat werkt. Dus in zekere zin geloof je in communisme.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Dit zou ik ook of juist dan ambiëren als ik aan de onderkant zat.
Ik geloof in het oplossingsvermogen van mensen in buurtschappen. Ik geloof in arbeid als vitamine voor geluk.
Ik geloof niet in communisme.
De grondbeginselen zoals Marx ze bedoelt had zijn natuurlijk positief, en het kan werken in kleine gemeenschappen waar mensen elkaar kennen en natuurlijke overzichten zorgen voor balans.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Grappig dat je het over buurtschappen hebt en de gunfactor van anderen. De Kibboets worden weleens genoemd als communistisch systeem dat werkt. Dus in zekere zin geloof je in communisme.
Die bijstand is toch wel een kwaadaardig iets voor liberalen he.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Poah heel veel.
Het Zwitserse systeem lijkt me wel wat.
Er bestaat alleen een hele kleine bijstand als je echt niks kunt.
Dan is het aan de gemeenschap om mensen in je dorp toch op te nemen en laten werken om rond te komen. Een beetje maatschappelijke functie maar dan weet je waar je het voor doet ipv mega veel belasting betalen en dat niet weten.
veel te hoog jaquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die bijstand is toch wel een kwaadaardig iets voor liberalen he.
Mensen die zich toch al niet heel best kunnen verweren zijn een lekker makkelijk slachtoffer. Beetje als de pestkop die het niet zal proberen bij iemand die 2 koppen langer is.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat je dat met de huidige prijzen overal nog durft te zeggen vind ik wel knap.quote:
Naar beneden trappen is ook veel makkelijker en leuker dan naar boven.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Mensen die zich toch al niet heel best kunnen verweren zijn een lekker makkelijk slachtoffer. Beetje als de pestkop die het niet zal proberen bij iemand die 2 koppen langer is.
Dat je reactie een negatieve intonatie heeft snap ik nog wel. Maar snap niet wat je wil zeggen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
ja precies, als ik nou minder belasting zou hoeven betalen dan zou dat wat minder pijnlijk zijnquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat je dat met de huidige prijzen overal nog durft te zeggen vind ik wel knap.
ah weer wat statistieken die rechtstreeks uit je reet lijken te komenquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Bovendien is momenteel al ongeveer 80% in de Bijstand chronisch ziek, gehandicapt, psychisch niet orde of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt.
Hoe je dan nog steeds kunt rechtvaardigen om die groep nog verder uit te knijpen en het leven onmogelijk te maken, is mij een raadsel.
Ik sprak eens met een communist die meer preekte wat jij preekt. Misschien kun je dat combineren met het universele basisinkomen waar Musk in 2017 voor pleitte.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De grondbeginselen zoals Marx ze bedoelt had zijn natuurlijk positief, en het kan werken in kleine gemeenschappen waar mensen elkaar kennen en natuurlijke overzichten zorgen voor balans.
Op grote schaal door een overheid verzaakt altijd in corruptie. Daarom een kleine overheid.
Op zich klinkt dat natuurlijk heel redelijk dat bijstandsgerechtigden die wel wat kunnen ook wat terug moeten doen voor de maatschappij. Maar het gevaar is dat overheden uit kostenbesparing allerlei taken die nu door betaalde krachten worden uitgevoerd, zoals het onderhouden van de plantsoenen, straks door bijstandsgerechtigden laten doen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Bijstand voor wie niks kan mag blijven.
Maar zeg die man met blikje in “probleemwijken” mag wat mij betreft gewoon iets doen. Al was het maar de plantsoendienst in de wijk.
Wat een arrogante reactie.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ah weer wat statistieken die rechtstreeks uit je reet lijken te komen
waarom is dat een gevaar?quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Op zich klinkt dat natuurlijk heel redelijk dat bijstandsgerechtigden die wel wat kunnen ook wat terug moeten doen voor de maatschappij. Maar het gevaar is dat overheden uit kostenbesparing allerlei taken die nu door betaalde krachten worden uitgevoerd, zoals het onderhouden van de plantsoenen, straks door bijstandsgerechtigden laten doen.
dus de arrogantie was terecht, wist ik welquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een arrogante reactie.
Ik spreek uit eigen ervaring als werknemer op de uitkeringsadministratie bij diverse gemeenten.
Ik las het ook in de Volkskrant al kan ik het artikel niet meteen vinden.
Maar de SCP meldt ook een fors percentage, zij het geen 80%:
https://www.scp.nl/binari(...)n+in+de+bijstand.pdf
Ben je echt zo dom? Of is dit een act?quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:46 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
dus de arrogantie was terecht, wist ik wel
Oh, dat is mooi. Dat is namelijk al zo.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Bijstand voor wie niks kan mag blijven.
Dat gebeurt al joh. We zitten niet meer eind jaren 90.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar zeg die man met blikje in “probleemwijken” mag wat mij betreft gewoon iets doen. Al was het maar de plantsoendienst in de wijk.
aldus de persoon die zelf wat percentages verzint om zijn slappe verhaal kracht bij te zettenquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben je echt zo dom? Of is dit een act?
en waarom is dat verkeerd?quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind het een gevaar omdat het neerkomt op een uitholling van sociale rechten.
Toch is de overheid alleen maar aan het expanderen, die maatschappelijke functie had ook door (buurt)ondernemers gedaan kunnen worden. Maar dat in ruil voor minder belasting en regeldruk.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Oh, dat is mooi. Dat is namelijk al zo.
[..]
Dat gebeurt al joh. We zitten niet meer eind jaren 90.
Hier twee straten verder op een industrieterrein zitten allerlei bedrijven die gebruik maken van bijstandslavenarbeid.
Hij heeft gewoon gelijk.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
aldus de persoon die zelf wat percentages verzint om zijn slappe verhaal kracht bij te zetten
Dan lees je (bewust) niet goed. Ik heb jarenlang ervaring bij de sociale dienst waar ik uiteraard inzicht had, en je hebt schijnbaar het SCP rapport niet bekeken waar ze ook spreken over zeker 65%, maar waarschijnlijk meer. Dat is ook mijn beeld overigens.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
aldus de persoon die zelf wat percentages verzint om zijn slappe verhaal kracht bij te zetten
Dat is niet zo moeilijk. De eventuele nadelen merk je maanden/jaren later pas.quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Dat is gewoon popi-rechtse taal voor "Ik flikker mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving graag over andermans schutting, want dan kan ik meer consumeren"quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik geloof in het oplossingsvermogen van mensen in buurtschappen. Ik geloof in arbeid als vitamine voor geluk.
Ik geloof niet in communisme.
Sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n treurig leventje dat ze afgunstig zijn naar bijstand ontvangers.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Bovendien is momenteel al ongeveer 80% in de Bijstand chronisch ziek, gehandicapt, psychisch niet orde of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt.
Hoe je dan nog steeds kunt rechtvaardigen om die groep nog verder uit te knijpen en het leven onmogelijk te maken, is mij een raadsel.
Nee dat niet.quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is gewoon popi-rechtse taal voor "Ik flikker mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving graag over andermans schutting, want dan kan ik meer consumeren"
uh nee, en anders mag je mij een bron tonen waar die 80% uit blijktquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk.
De gemeente voert al jaren een afschrikbewind tegenover bijstandsgerechtigden. Iedereen die ook maar iets kan blijft daar ver van weg. Het is een soort DDR in het klein.
Degene die er nog in zitten willen werkgevers niet hebben. Die hebben allerlei lichamelijke/psychische klachten.
Aldus hoogleraar Ton Wilt-hagen.quote:Het overgrote deel van de bijstandspopulatie bestaat uit laaggeschoolden: 65 procent heeft geen zogenoemde startkwalificatie, een diploma op minimaal mbo2-niveau, blijkt uit de cijfers. De meerderheid van deze groep heeft niet meer dan basisschool. Wie verder inzoomt, belandt op een grote verzamelplaats van narigheid en onrendabelen, mensen die niet in staat zijn op eigen benen het minimumloon te verdienen. Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
het gaat al van 80 naar 65, nog even en we zitten de onder de helftquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan lees je (bewust) niet goed. Ik heb jarenlang ervaring bij de sociale dienst waar ik uiteraard inzicht had, en je hebt schijnbaar het SCP rapport niet bekeken waar ze ook spreken over zeker 65%, maar waarschijnlijk meer. Dat is ook mijn beeld overigens.
Niet zo gek aangezien veel mensen die voorheen in aanmerking kwamen voor WIA of Wajong tegenwoordig meestal in de bijstand belanden.
Maar als je geen feiten wilt aannemen dan blijf je achterlijk en achter onmenselijke ideeën staan.
Ik praat toch tegen een muur.
oke dus we kunnen nooit meer iets aan rechten dan wel plichten veranderen onder deze retoriek?quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wil je dan terug naar een maatschappij waarin werknemers geen sociale rechten meer hebben?
Lees je de post boven je ook even?quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:54 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
het gaat al van 80 naar 65, nog even en we zitten de onder de helft
Omdat je in politiek Nederland op bestuurlijk vlak heel weinig gedaan krijgt mocht je het willen veranderen.quote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Ik zal niet zeggen dat je nooit meer iets aan sociale rechten moet veranderen, maar tegenwoordig gaat het veranderen van sociale rechten vooral ten koste van de werknemer.quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:55 schreef FlippingCoin het volgende:
oke dus we kunnen nooit meer iets aan rechten dan wel plichten veranderen onder deze retoriek?
Als je de nominale toegestane waarde verandert is er ineens geen stikstofcrisis meer.quote:Op donderdag 29 mei 2025 15:34 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Omdat je in politiek Nederland op bestuurlijk vlak heel weinig gedaan krijgt mocht je het willen veranderen.
Minister Wiersma wil van 0,005 mol met betrekking tot stikstof naar 1 mol gaan. Zie op hoeveel weerstand dat stuit.
Terwijl de landen om ons heen en waar de stikstof van en naar waait, een stikstofwaarde hanteren die veel hoger ligt.
Het gaat nergens over.
ja maar in dit geval juist niet, in tegendeel, de werknemer hoeft minder af te staan tbv niet werkendenquote:Op donderdag 29 mei 2025 15:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zal niet zeggen dat je nooit meer iets aan sociale rechten moet veranderen, maar tegenwoordig gaat het veranderen van sociale rechten vooral ten koste van de werknemer.
helaas achter een betaalmuurquote:Op donderdag 29 mei 2025 14:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Overigens heb ik de bron van mijn bewering gevonden:
https://www.volkskrant.nl(...)-uitkering~b7ffd69f/
Hopelijk kun je het lezen, zit achter een betaalmuur.
[..]
Aldus hoogleraar Ton Wilt-hagen.
20 tot 25% in de Bijstand heeft dus géén afstand tot de arbeidsmarkt in de vorm van een arbeidsbeperking. Let wel; dit artikel stamt uit 2016, die verhouding is sindsdien alleen nog maar meer uit verband gelopen door toenemende toestroom van voorheen WIA en Wajongers.
Even het linkje door een bekende site halen waar je betaalmuren mee omzeilt.quote:
dat is illegaalquote:Op donderdag 29 mei 2025 20:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Even het linkje door een bekende site halen waar je betaalmuren mee omzeilt.
Maar dan wordt je vastgeroeste beeld van Bijstandsgerechtigden onderuit gehaald dus dat doe je natuurlijk niet.
Je zou je ongelijk eens toegeven.
Dan doe je wat iedereen doet die graag geïnformeerd is: neem een DPG abonnement en lees 4 kranten voor 1 prijs.quote:
quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan doe je wat iedereen doet die graag geïnformeerd is: neem een DPG abonnement en lees 4 kranten voor 1 prijs.
Want het klopt gewoon wel, 80% van de bijstandsgerechtigden heeft zo'n afstand tot de arbeidsmarkt dat werken er niet in zit. Met het steeds asociaal verscherpen van arbeidsongeschiktheidseisen zitten er ook veel chronisch zieken en mensen met psychische problemen tussen.
Als je denkt dat we het netjes hebben geregeld in Nederland: nee, niet meer.
Ik heb de hoogleraar die in het artikel wordt aangehaald geciteerd. Het staat je vrij erop te reageren.quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:59 schreef FlippingCoin het volgende:
toevallig heeft van alles in de wereld alleen de volkskrant de echte cijfers, net achter een betaalmuut, het toeval.
Een krachtige overheid is tevens het sterkste middel tegen corruptie. Hoe kleiner de overheid hoe meer corruptie, hoe meer armoede, hoe slechter de infrastructuur van een land en hoe minder veiligheid voor de burgers.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De grondbeginselen zoals Marx ze bedoelt had zijn natuurlijk positief, en het kan werken in kleine gemeenschappen waar mensen elkaar kennen en natuurlijke overzichten zorgen voor balans.
Op grote schaal door een overheid verzaakt altijd in corruptie. Daarom een kleine overheid.
Zoals in China?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 09:21 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een krachtige overheid is tevens het sterkste middel tegen corruptie. Hoe kleiner de overheid hoe meer corruptie, hoe meer armoede, hoe slechter de infrastructuur van een land en hoe minder veiligheid voor de burgers.
Dus zaken als jeugdzorg, GGZ, langdurige zorg, gehandicaptenzorg, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, politie, brandweer, aanleg en onderhoud infrastructuur (zoals wegen, bruggen en dijken), bovenregionale ruimtelijke discussies, woningmarkt, stimuleren van innovatie, financieren hoger onderwijs, financiering wetenschap, basisscholen, handelsverdragen met andere landen, defensie, visie op strategische autonomie, etc. etc. kunnen wat jou betreft voor een groot deel efficiënt en effectief door buurtschappen worden georganiseerd?quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bepaalde aspecten wel, van welke je noemt. Maar niet alle nee.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 10:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dus zaken als jeugdzorg, GGZ, langdurige zorg, gehandicaptenzorg, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, politie, brandweer, aanleg en onderhoud infrastructuur (zoals wegen, bruggen en dijken), bovenregionale ruimtelijke discussies, woningmarkt, stimuleren van innovatie, financieren hoger onderwijs, financiering wetenschap, basisscholen, handelsverdragen met andere landen, defensie, visie op strategische autonomie, etc. etc. kunnen wat jou betreft voor een groot deel efficiënt en effectief door buurtschappen worden georganiseerd?
Hier heb je het "recht om uit te dagen" voor (https://vng.nl/artikelen/(...)aar-komt-het-vandaan)quote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bepaalde aspecten wel, van welke je noemt. Maar niet alle nee.
Neem zaken als de (vrijwillige) brandweer, bejaardenhuizen, enz. Daarin kun je veel zelf organiseren, als je wil.
bejaardenhuizen die worden weer gebouwd he, nu onder de naam thuishulpflats, om de thuiszorg te centreren voor de ZZP bejaardenhulpen, scheelt een leaseautoquote:Op vrijdag 30 mei 2025 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bepaalde aspecten wel, van welke je noemt. Maar niet alle nee.
Neem zaken als de (vrijwillige) brandweer, bejaardenhuizen, enz. Daarin kun je veel zelf organiseren, als je wil.
nou bijstand mensen hebben het goed allerlei toeslagenquote:Op donderdag 29 mei 2025 13:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk.
De gemeente voert al jaren een schrikbewind tegenover bijstandsgerechtigden. Iedereen die ook maar iets kan blijft daar ver van weg. n.
lei lichamelijke/psychische klachten.
70% is denk ik veel te hoog, maak er eens 50% van en het is best haalbaar. Dan mogen mensen daarnaast gewoon werken natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 14:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou bijstand mensen hebben het goed allerlei toeslagen
in heel europa nergens zo goed als hier
Als ik in de regering zat dan maakte ik een basis inkomen van 70% van het minimumloon
en schafte de bijstand, de AOW ,de IOAW en de WAO af
HRA en de huurwaarde bijtelling ook afschaffen en de eerste 30.000 euro inkomen belastingvrij voor iedereen
En ALLE toeslagen afschaffen in een keer
kunnen gelijk 200.000 ambtenaren naar huis toe en in de ouderen thuiszorg gaan werken
Mijn AOW is 70% van het minimumloon he, nee 70% is primaquote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
70% is denk ik veel te hoog, maak er eens 50% van en het is best haalbaar. Dan mogen mensen daarnaast gewoon werken natuurlijk.
nou ik denk dat het meer de rijkeren zijn die de bijstandontvanger verketteren om hun eigenwaarde op te vijzelenquote:Op donderdag 29 mei 2025 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n treurig leventje dat ze afgunstig zijn naar bijstand ontvangers.
Correct. En als je daar een goede discussie over voert en keuzes in maakt, dan ben ik er van overtuigd dat onze overheden stukken kleiner kunnen. Maar wel in die volgorde, anders worden de verdwenen gewoon vervangen door externe inhuur…quote:Op donderdag 29 mei 2025 11:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat is het hè.![]()
Het is maar net welke rol je vindt dat de overheid moet spelen. Welke taken wel en niet bij de overheid horen.
Wat weer zorgt voor corruptie en juist oplopende kosten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct. En als je daar een goede discussie over voert en keuzes in maakt, dan ben ik er van overtuigd dat onze overheden stukken kleiner kunnen. Maar wel in die volgorde, anders worden de verdwenen gewoon vervangen door externe inhuur…
De uitstroom van mensen die nog wel iets kunnen helpt hier ook in mee. Bijna iedereen die ook maar iets kan en wil is nu echt wel aan het werk. De arbeidsparticipatie in Nederland is nog nooit zo hoog geweest als nu…quote:Op donderdag 29 mei 2025 14:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Overigens heb ik de bron van mijn bewering gevonden:
https://www.volkskrant.nl(...)-uitkering~b7ffd69f/
Hopelijk kun je het lezen, zit achter een betaalmuur.
[..]
Aldus hoogleraar Ton Wilt-hagen.
20 tot 25% in de Bijstand heeft dus géén afstand tot de arbeidsmarkt in de vorm van een arbeidsbeperking. Let wel; dit artikel stamt uit 2016, die verhouding is sindsdien alleen nog maar meer uit verband gelopen door toenemende toestroom van voorheen WIA en Wajongers.
om dat er veel te veel regels zijn om dat het van die regelneven zijn , ze maken zoveel regels dat geen mens er meer uit komtquote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Krachtig is niet gelijk aan groot.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 09:21 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een krachtige overheid is tevens het sterkste middel tegen corruptie. Hoe kleiner de overheid hoe meer corruptie, hoe meer armoede, hoe slechter de infrastructuur van een land en hoe minder veiligheid voor de burgers.
Ach, als je doordachte keuzes maakt, dan zal dat best meevallen. Maar dat betekent wel dat mensen zich op meer onderwerpen zelf moeten gaan redden, of dat we accepteren dat er vaker besluiten worden genomen die niet alle denkbare toetsen kunnen doorstaan. Één van de groepen ambtenaren die het hardste is gegroeid afgelopen jaren zijn juristen, dat is echt niet allemaal strikt noodzakelijk.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat weer zorgt voor corruptie en juist oplopende kosten.
Ja zeker.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct. En als je daar een goede discussie over voert en keuzes in maakt, dan ben ik er van overtuigd dat onze overheden stukken kleiner kunnen. Maar wel in die volgorde, anders worden de verdwenen gewoon vervangen door externe inhuur…
Correct. Het maakt niet eens zoveel uit welke laag je bekijkt, gemeenten, waterschappen, provincies of rijk, bijna allemaal hebben ze dit decennium een procent of 20-30 meer FTE gekregen, ik heb niet het idee dat de overheden daar veel (daad)krachtiger door zijn geworden.quote:
Klopt, ik kan me prima voorstellen dat iets als bestaanszekerheid politiek belangrijker wordt. En dat er dan voor gekozen wordt om mensen die het zwaar hebben extra te ondersteunen. Maar dan gaat het er om hoe je zoiets organiseert. Dat kan met relatief veel maatwerk zodat vrij zeker weet dat steun enkel daar terecht komt waar het echt nodig is. Of juist relatief generiek, dan komt een deel allicht terecht bij mensen die het echt niet nodig hebben, maar zijn de uitvoeringskosten wel veel lager (denk in een vrij extreem scenario aan de tegemoetkoming voor energiekosten tijdens Corona, die had ik echt niet nodig maar kon er ook niet onderuit).quote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja zeker.
Helemaal eens.
Tegelijkertijd zie ik een grote groep, misschien wel de TS maar dat weet ik niet zeker, een probleem hebben met de gestegen energieprijzen. En de kosten van de zorg.
Er is een tendens om dit weer onder de staat te brengen.
De discussie wat moet een staat doen, en wat kan wel privaat, dat is wel de essentie. We zijn hier gelukkig geen Amerika. Nog.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)zorg-door-sector-vgnquote:Staatssecretaris zet bezuiniging gehandicaptenzorg door, sector woedend
Door RTL Nieuws·2 uur geleden·Aangepast: 2 uur geleden
Staatssecretaris Vicky Maeijer zet een bezuiniging op de gehandicaptenzorg door. Het gaat om 88 miljoen euro per jaar. Dat blijkt uit een brief die in handen is van RTL Nieuws. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland noemt de plannen 'onverantwoord en onverteerbaar'.
De bezuiniging was al aangekondigd door het vorige kabinet, maar nog niet doorgevoerd omdat de kwestie controversieel was verklaard toen Rutte-IV viel. Dat wil zeggen dat Kamer en kabinet er niet meer over mogen besluiten, maar dat dat aan een nieuw kabinet is.
'Noodzakelijk'
Nu wordt duidelijk dat staatssecretaris Maeijer de bezuiniging heeft overgenomen. Het gaat om een jaarlijkse korting op de maximumtarieven voor bepaalde behandelingen in de gehandicaptenzorg, die ingaat vanaf 2026. Maeijer schrijft dat de maatregel 'noodzakelijk is in het licht van houdbare overheidsfinanciën'.
Volgens directeur Theo van Uum van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft dat grote gevolgen voor zijn sector. "Dit betekent ongeveer 1500 mensen minder voor het geven van behandeling, zorg en ondersteuning."
Het plan komt naar buiten op het moment dat de personeelsproblemen in de zorg toch al groot zijn. Vorig jaar was het tekort zo'n 8400 mensen, maar volgens prognoses zou dat tot 2033 kunnen oplopen tot maar liefst 32.000.
Volgens Van Uum maakt het kabinet echt een verkeerde keuze. "Aan de ene kant halveert het kabinet het eigen risico om de zorg toegankelijker te maken, tegelijk maakt het de zorg moeilijker bereikbaar voor degenen die het het hardst nodig hebben."
Hij voorspelt dat vooral mensen met een intensieve zorgvraag de dupe zullen worden. Hij voorziet ook dat de wachtlijsten nog verder zullen toenemen. "Leg dat maar eens uit aan mensen die al lang wachten op een plekje in een instelling voor hun gehandicapte kind."
Ouderenzorg
Niet alleen de gehandicaptenzorg wordt gekort, ook de ouderenzorg moet het vanaf volgend jaar met minder doen. Dat bedrag is volgend jaar 260 miljoen maar dat loopt op tot 400 miljoen in 2030.
Over deze bezuiniging heeft de staatsecretaris een akkoord bereikt met vertegenwoordigers van de ouderen schrijft ze in een andere brief. Met hen sluit ze een zogeheten Hoofdlijnen Akkoord Ouderenzorg. Dat hoopt ze binnenkort naar de Kamer te sturen.
Omdat je op de HRA niet kan bezuinigen, want het is geen uitgave door de overheid.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:27 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Waarom eigenlijk geen bezuiniging op de HRA
Je kan op het belastingvoordeel bezuinigen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat je op de HRA niet kan bezuinigen, want het is geen uitgave door de overheid.
Dat is een lastenverhoging, dat is toch echt iets anders dan een bezuiniging.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:38 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Je kan op het belastingvoordeel bezuinigen.
Ondernemers zoals Tata Steel en Chemours zijn inderdaad een verrijking voor dit landquote:Op donderdag 29 mei 2025 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Meer taken meer Ftequote:Op vrijdag 30 mei 2025 19:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct. Het maakt niet eens zoveel uit welke laag je bekijkt, gemeenten, waterschappen, provincies of rijk, bijna allemaal hebben ze dit decennium een procent of 20-30 meer FTE gekregen, ik heb niet het idee dat de overheden daar veel (daad)krachtiger door zijn geworden.
De staat kan regelen om aan die aftrek minder geld kwijt te zijn. Het beste zou zijn afschaffen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is een lastenverhoging, dat is toch echt iets anders dan een bezuiniging.
Ik ben het met je eens dat het een goed idee is om de HRA af te schaffen, maar dan is het nog steeds geen bezuiniging.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De staat kan regelen om aan die aftrek minder geld kwijt te zijn. Het beste zou zijn afschaffen.
De staat houdt bij afschaffing meer geld over. De HRA is dan ook een subsidie.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het een goed idee is om de HRA af te schaffen, maar dan is het nog steeds geen bezuiniging.
Het topic gaat over bezuinigen. Dan moet je niet over lastenverhogingen beginnen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De staat houdt bij afschaffing meer geld over. De HRA is dan ook een subsidie.
Nope.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De staat houdt bij afschaffing meer geld over. De HRA is dan ook een subsidie.
De HRA is er om eigenwoningbezit te bevorderen. Bevorderen of stimuleren is wat het doel van subsidies is. Het tegenovergestelde is belasten wat als doel heeft ontmoedigen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het topic gaat over bezuinigen. Dan moet je niet over lastenverhogingen beginnen.
Het is geen subsidie, het is een belastingkorting. Je helpt de discussie niet vooruit als je allerlei terminologie willekeurig door elkaar gaat gebruiken.
De HRA is hooguit een subsidie voor banken, want huiseigenaren merken er niks van. De maximale hypotheek is gewoon met het bedrag van de HRA gestegen en dus zijn de huizenprijzen ook meegestegen, per saldo geven de huiseigenaren gewoon exact het bedrag van de HRA extra uit aan hun hypotheek.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:53 schreef capricia het volgende:
Niets mis met het willen afschaffen van de HRA. Maar noem het aub geen subsidie. Want dat is het niet.
Maar de HRA gaat niet naar huiseigenaren, maar naar de banken.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De HRA is er om eigenwoningbezit te bevorderen. Bevorderen of stimuleren is wat het doel van subsidies is. Het tegenovergestelde is belasten wat als doel heeft ontmoedigen.
Subsidie is een bedrag dat de overheid uitgeeft - dat deel uitmaakt van een begroting. Maar de overheid geeft dus geen geld uit aan de HRA, dus daar kun je ook niet op bezuinigen. Beter kan ik het echt niet uitleggen, sorry.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De HRA is er om eigenwoningbezit te bevorderen. Bevorderen of stimuleren is wat het doel van subsidies is. Het tegenovergestelde is belasten wat als doel heeft ontmoedigen.
Eens. HRA afschaffen = belasting verhogen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Subsidie is een bedrag dat de overheid uitgeeft - dat deel uitmaakt van een begroting. Maar de overheid geeft dus geen geld uit aan de HRA, dus daar kun je ook niet op bezuinigen. Beter kan ik het echt niet uitleggen, sorry.
De vraag of de overheidsbegroting omhoog of omlaag moet is in principe de verkeerde; je moet eerst helder hebben welke taken de overheid zou moeten uitvoeren. Het komt er een beetje op neer dat in het tijdperk Balkenende-Rutte wel bezuinigd is op de uitvoering, maar niet gesneden is in de taken en de hoeveelheid wetgeving om uit te voeren alleen maar groter en complexer is geworden. Dat gaat dus niet.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. HRA afschaffen = belasting verhogen.
En dus eerder het groter maken van de overheid dan kleiner maken. Iets waar ik trouwens totaal geen bezwaar tegen heb, er is al veel te hard bezuinigd op de overheid de afgelopen decennia, de overheid laten groeien naar een niveau dat ze wel weer problemen aan kan is een zeer goed idee. En daar zijn dus ook hogere belastinginkomens bij nodig. HRA afschaffen is dan een optie, maar dat gebeurt ook al.
Beter kun je kijken naar het eindelijk eens zien naar wat een inkomen op vermogen is, namelijk inkomen. En dus hoort elke cent die er met sparen, beleggen, crypto e.d. wordt verdiend in box 1.
vroeger was onderhoud ook aftrekbaarquote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De HRA is er om eigenwoningbezit te bevorderen.
Bevorderen of stimuleren is wat het doel van subsidies is. Het tegenovergestelde is belasten wat als doel heeft ontmoedigen.
het is een teruggaaf van loonbelasting, wegens betaalde rente van schuldenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 21:53 schreef capricia het volgende:
Niets mis met het willen afschaffen van de HRA. Maar noem het aub geen subsidie. Want dat is het niet.
quote:Wat is de grens voor de villatax in 2023?
Met 0,35% over de WOZ-waarde gaat het vaak om een beperkt bedrag.
Maar, vanaf een WOZ-waarde van ¤ 1.330.000 geldt een eigenwoningforfait van 2,35%.
Dit staat bekend als de 'villatax' of 'villabelasting'.
17 feb 2025
De overheid die maakt teveel regeltjes , tot ze er zelf niets meer van snappen, we moeten de hele overheid vervangen door AIquote:Op donderdag 29 mei 2025 10:15 schreef Bartjedelft het volgende:
Het wordt al afgebouwd.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is een teruggaaf van loonbelasting, wegens betaalde rente van schulden
beetje domme regeling maar heel moeilijk weg te krijgen
nou in 2025 is het weer opgebouwdquote:
Allicht. Maar zijn de overheden afgelopen, pakweg vijf jaar, bij elkaar daadwerkelijk veel meer taken (en zo ja welke) uit gaan voeren? Of worden min of meer dezelfde taken anders, en blijkbaar minder efficiënt, uitgevoerd?quote:
En dat is dus ook geen bezuinigingquote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:33 schreef capricia het volgende:
Ik vind voornamelijk het feit dat de lonen stijgen maar de drempels qua belastingschijven niet, heel naar.
Betekent dat de inflatie zorgt dat je echt meer belasting betaalt.
Klopt. Dat is gewoon extra belastinggeld binnen harkenquote:
De bekende sigaar uit eigen doos.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt. Dat is gewoon extra belastinggeld binnen harken
Nog niet eens. Dit is redelijk ongezien doorgevoerd door Heijnen om zijn begroting dicht te rekenen…quote:Op vrijdag 30 mei 2025 23:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De bekende sigaar uit eigen doos.
Onze overheid is dan ook helemaal niet groot. Iedereen zegt dat het allemaal veel efficienter kan, maar niemand kan precies duiden waar er dan gesneden moet worden, behalve dan bij de ideologische stokpaardjes van elke partij. Tegelijkertijd staan er bijna 40k vacatures open bij de overheid, die blijkbaar gevuld moeten worden omdat de huidige overheid het werk niet aankan. Dat noem ik niet groot.quote:
Goh, ik zou eerder het volgende zeggen: De HRA afschaffen = belastingvoordeel afschaffen voor mensen met een hypotheek. En dit maakt de overheid kleiner want die stoot een taak af.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. HRA afschaffen = belasting verhogen.
En dus eerder het groter maken van de overheid dan kleiner maken. Iets waar ik trouwens totaal geen bezwaar tegen heb, er is al veel te hard bezuinigd op de overheid de afgelopen decennia, de overheid laten groeien naar een niveau dat ze wel weer problemen aan kan is een zeer goed idee. En daar zijn dus ook hogere belastinginkomens bij nodig. HRA afschaffen is dan een optie, maar dat gebeurt ook al.
Beter kun je kijken naar het eindelijk eens zien naar wat een inkomen op vermogen is, namelijk inkomen. En dus hoort elke cent die er met sparen, beleggen, crypto e.d. wordt verdiend in box 1.
quote:De lage rente biedt kans om de fiscale behandeling van de eigen woning te hervormen
Van Ewijk en Lejour
Door de dalende rente neemt het voordeel af van de hypotheekrenteaftrek in de inkomstenbelasting. De subsidie op de eigen woning resulteert in een verstoring van consumptie- en spaarbeslissingen. De subsidie leidt tot een te hoge woonconsumptie en zet druk op de huizenmarkt en ruimtelijke ordening. Ook zorgt de subsidie – in combinatie met de verplichte pensioenbesparingen – in veel huishoudens voor ‘oversparen’, en daardoor voor onnodige beperking van de bestedingsruimte in eerdere fasen van de levenscyclus...
HRA afschaffen, Huurwaarde bijtelling afschaffen, en weer in de weilanden gaan bouwenquote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Goh, ik zou eerder het volgende zeggen: De HRA afschaffen = belastingvoordeel afschaffen voor mensen met een hypotheek. En dit maakt de overheid kleiner want die stoot een taak af.
Dat de HRA geen optimaal instrument is blijkt bijvoorbeeld uit dit lange artikel van twee economen:
De lage rente biedt kans om de fiscale behandeling van de eigen woning te hervormen
[..]
Hier spelen twee dingen wat door elkaar. De HRA levert een bepaalde groep inwoners een fiscaal voordeel op. Dat afschaffen kan op redelijk wat draagvlak rekenen, zeker in dit topic.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:43 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Goh, ik zou eerder het volgende zeggen: De HRA afschaffen = belastingvoordeel afschaffen voor mensen met een hypotheek. En dit maakt de overheid kleiner want die stoot een taak af.
Dat de HRA geen optimaal instrument is blijkt bijvoorbeeld uit dit lange artikel van twee economen:
De lage rente biedt kans om de fiscale behandeling van de eigen woning te hervormen
[..]
De overheid ie maakt veel te veel regelsquote:Op zaterdag 31 mei 2025 00:10 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Onze overheid is dan ook helemaal niet groot. Iedereen zegt dat het allemaal veel efficienter kan, maar niemand kan precies duiden waar er dan gesneden moet worden, behalve dan bij de ideologische stokpaardjes van elke partij. Tegelijkertijd staan er bijna 40k vacatures open bij de overheid, die blijkbaar gevuld moeten worden omdat de huidige overheid het werk niet aankan. Dat noem ik niet groot.
wat de overheid doet met de opbrengst van het afschaffen van subsidies doet absoluut niet ter zakequote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hier spelen twee dingen wat door elkaar.
De HRA levert een bepaalde groep inwoners een fiscaal voordeel op.
Dat afschaffen kan op redelijk wat draagvlak rekenen, zeker in dit topic.
Het gaat er echter om wat je vervolgens met dat verschil doet.
Als je dat inzet om b.v. de inkomstenbelasting te verlagen, dan verklein je de overheid.
Als het ingezet wordt als dekking voor uitgaven van de overheid, dan verhoog je netto de belasting en overheid.
De omvang van de overheid wordt toch gedifineerd als overheidsuitgaven als percentage van het bbp? Als je de inkomstenbelasting verlaagt maar de uitgaven van de overheid verander je niet dan blijft de overheid toch even groot (bij gelijkblijvend bbp)?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hier spelen twee dingen wat door elkaar. De HRA levert een bepaalde groep inwoners een fiscaal voordeel op. Dat afschaffen kan op redelijk wat draagvlak rekenen, zeker in dit topic.
Het gaat er echter om wat je vervolgens met dat verschil doet. Als je dat inzet om b.v. de inkomstenbelasting
te verlagen, dan verklein je de overheid.
Als het ingezet wordt als dekking voor uitgaven van de overheid, dan verhoog je netto de belasting en overheid.
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De omvang van de overheid wordt toch gedifineerd als overheidsuitgaven als percentage van het bbp? Als je de inkomstenbelasting verlaagt maar de uitgaven van de overheid verander je niet dan blijft de overheid toch even groot (bij gelijkblijvend bbp)?
quote:Het BNP staat voor bruto nationaal product.
Dit staat voor alle primaire inkomens die in een jaar door de bevolking van een bepaald land worden verdiend.
In Nederland is het BNP het totaal van de primaire inkomens die door Nederlanders worden verdiend.
stel er komen druiven binnen in bulkverpakking , tegen de prijs van 100 % die worden hier in cellofaan gedaan voor de houdbaarheid en verkocht aan de supermarktquote:Wat is de definitie van bbp?
Bruto binnenlands product (bbp):
Het CBS berekent de economische groei met behulp van het bruto binnenlands product (bbp).
Het bbp is de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde finale goederen en diensten.
Wat is toegevoegde waarde?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |