abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217754758
Ik lees de OP en het voelt net alsof het over onze eigen hond gaat. Exact hetzelfde probleem: pijnbestrijding voor artrose is finest voor de nierfalen. De nieren sparen betekent pijn hebben van de artrose, wat geen optie is. Begin deze maand hebben we besloten dat we hem aankomende vrijdag loslaten, om te voorkomen dat hij écht slecht wordt.

@capricia Tussen de regels door lees ik dat je de keuze al hebt gemaakt, een vreselijk moeilijke keuze die je vanuit liefde maakt, maar ook een goeie keuze die je uit liefde maakt.

Kies een datum, geniet nog van jullie maatje en maak foto’s, herleef herinneringen en doe dit samen als gezin.

Verder kan ik alleen zeggen: heel erg veel sterkte. En loslaten, is ook liefde.
pi_217754972
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 23:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Pijn is een grens. En dat zie je wel in het gedrag van je kat. Dat ie zich verstopt enzo. Maar daar kan iets aan gedaan worden met medicatie.

Dan kwaliteit van leven. En dat is iets wat heel moeilijk te bepalen is.
En dan ben ik bang dat ik te ver door ga met in het leven houden. Terwijl het eigenlijk wel op is.

Liefst had ik dat ze gewoon vredig vannacht in slaap valt en niet meer wakker wordt. Maar ja.
Dit soort situaties zijn het trieste van het houden van huisdieren. Ze gaan dood. :'(
Zelf heb ik al best vaak deze beslissing moeten nemen. Ons oudste katje is 22!! jaar geworden. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou, ze was gewoon op. Ze heeft best lang plezier in haar leven gehad, maar op een gegeven moment liep ze te slingeren en viel af en toe om. Ze was ook in de war. Toen hebben we de dierenarts laten komen, ze was zo weg. Ze heeft een fantastisch leven gehad, daar hield ik me aan vast. Het is altijd te vroeg, maar het is op een gegeven moment gewoon tijd.
Ik vind het verdrietig voor je, ik ken het gevoel maar al te goed helaas.
Heel veel sterkte, het valt niet mee. ;(
  maandag 26 mei 2025 @ 19:38:18 #34
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217761616
Ik weet uit ervaring hoe afschuwelijk moeilijk het soms is om te weten wanneer een dier echt niet meer verder kan en dan daar ook naar te handelen. Maar jij kent het diertje het beste en ik heb er alle vertrouwen in dat jij op de juiste tijd afscheid gaat nemen. Ik kan je alleen maar moed en sterkte in deze verdrietige tijd wensen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 26 mei 2025 @ 20:12:24 #35
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_217761993
Sterkte
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_217761994
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 22:39 schreef capricia het volgende:
En het advies van de dierenarts, hoog de pijnbestrijding maar op, vind ik ook lastig.
Klinkt alsof je echt even goed moet doorvragen bij je dokter capricia.
Pijnmedicijnen in combinatie met nierproblemen is ook verre van ideaal. Wat zegt je dokter hierover dan, behalve "verhoog de pijnmedicatie maar"?
Geeft hij/zij een indicatie van "nog een keer proberen te verhogen maar niet te veel, want anders loop je met de nieren gevaar"? En geeft hij/zij een indicatie van wat als verhoging medicatie niet werkt?

Je moet soms echt het geluk hebben een goede, meedenkende arts te treffen. Mijn ervaring althans. Goed doorvragen werkt in ieder geval wel.
Zelf ook ondervonden begin vorig jaar.
Overigens kan het op den duur heel erg snel gaan. Dat wil je ook voor zijn.

En als de tijd daar is, dierenarts aan huis laten komen en je huisdiertje vredig laten inslapen op je schoot. Op jouw/jullie moment, op jouw/jullie manier, op jouw/jullie voorwaarden.

In ieder geval veel sterkte en wijsheid toegewenst de komende periode. ;( :*
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  maandag 26 mei 2025 @ 20:50:31 #37
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217762482
Och Capricia, wat een nare beslissing. Zoals al gezegd, je kunt het zelf het beste inschatten :*

Je verhaal komt eng dichtbij voor me. Onze poes Piep is bija 17 en heeft artrose. Ze krijgt daar maandelijks een injectie voor sinds 2 jaar. De eerste 1,5 jaar was ze alsof ze nog maar 8 was. Gek doen, springen, trap op racen, achter de staart aan. Maar ze is nu gewoon echt oud en bijna op. Ze wordt magerder en magerder. Ze verliest haar evenwicht regelmatig, althans, staat minder stabiel en moet een pootje bij zetten. Mauwt ons regelmatig 's nachts wakker, vermoedelijk omdat ze gedesoriënteerd is. Ik heb een paar weken geleden een gesprek gehad met de dierenarts en die staat achter euthanasie. Piep is nog niet aan het lijden maar dat moment is niet ver weg meer. En idealiter zijn we dat lijden natuurlijk voor.

Het is moeilijk. Aan de andere kant prijs ik me gelukkig met een kat die zo oud is geworden op vrij makkelijke manier. En dat we wat tijd hebben om ons mentaal voor te bereiden vind ik ook wel prettig.
Spoilers!
pi_217762502
Ik heb onze kat toen vrij snel laten inslapen toen we eenmaal wisten dat hij ziek was. Hij had kanker en het werd erger. Hoe snel wisten we niet maar zonder pijnstillers al pijn en hij was niet in zn hum en ongemakkelijk op de bak (blaaskanker). Drie dagen na de uitslag is de dierenarts thuis gekomen om hem in te laten slapen. Hij is 16 geworden.
pi_217762548
Ah, veel sterkte

Heb 3 weken terug een poezebeest van 13, ze is nu 14 O+ , geadopteerd en hoop hier voorlopig nog niet mee bezig te zijn al gaat dat moment zeker komen :@
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 21:42:51 #40
236264 crew  capricia
pi_217762998
Dank allemaal.
Vanavond met het gezin het besluit genomen dat ik morgen de dierenarts ga bellen om haar vrijdag in te laten slapen.

Als de dierenarts er ook hetzelfde over denkt, natuurlijk.
En dat doen we gewoon hier thuis.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 26 mei 2025 @ 21:52:28 #41
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217763093
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 21:42 schreef capricia het volgende:
Dank allemaal.
Vanavond met het gezin het besluit genomen dat ik morgen de dierenarts ga bellen om haar vrijdag in te laten slapen.

Moedig besluit. Heel veel sterkte de komende dagen ;(
Spoilers!
pi_217763106
quote:
Dank allemaal.

Moeilijk maar dapper en juist besluit

Veel sterkte
pi_217763167
Sterkte. Heel moeilijk besluit, moedig dat jullie dit hebben genomen.
pi_217763198
Nog eventjes goed verwennen met allerlei lekkernijen :9 veel kip, slagroom enzovoorts.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 22:15:03 #45
236264 crew  capricia
pi_217763301
quote:
17s.gif Op maandag 26 mei 2025 22:03 schreef epicbeardman het volgende:
Nog eventjes goed verwennen met allerlei lekkernijen :9 veel kip, slagroom enzovoorts.
Ja. Daar dacht ik ook aan. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217763566
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]
De grens is voor mij als ze pijn heeft.
maar die heeft ze al, die onderdruk je nu al, ;)
maar ik snap de twijfel en hoe moeilijk het is, sterkte ermee
  Moderator dinsdag 27 mei 2025 @ 00:08:37 #47
249559 crew  Lavenderr
pi_217763972
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 22:28 schreef capricia het volgende:
Voor het einde laten we de dierenarts aan huis komen. De stress van het vervoeren naar een andere omgeving bespaar ik haar graag.

Maar hoe bepaal je wanneer het genoeg geweest is?
Ik vind dat zo moeilijk. :'(
Ik schiet helemaal vol van je post. Hoe moeilijk is het om zo'n geliefd dier te zien lijden. En je staat hulpeloos want je weet dat het afscheid steeds dichterbij komt en je wilt er alleen nog maar voor haar zijn.
Ik leef mee met je want mijn kat gaat ook achteruit. Je houdt zoveel van haar. Sterkte meis en ik geloof echt dat ze van boven met liefde naar je kijkt :)
pi_217764046
quote:
Dank allemaal.

Kogel .... kerk .... knap hoor ^O^
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de dierenarts jullie adviseert het niet te doen.

Best wel apart dat heel veel baasjes altijd voor een vrijdag kiezen.

Sterkte de komende dagen :*
pi_217764199
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 02:01 schreef r_one het volgende:

Best wel apart dat heel veel baasjes altijd voor een vrijdag kiezen.

Ik denk omdat de meeste baasjes een paar dagen nodig hebben om zich te herpakken, voor weer aan het werk te moeten enzo. Ik wel in ieder geval. :@
pi_217764297
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 07:01 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ik denk omdat de meeste baasjes een paar dagen nodig hebben om zich te herpakken, voor weer aan het werk te moeten enzo. Ik wel in ieder geval. :@
Voor dat rouwen hoef je je absoluut niet te schamen ( :@ ).
Jij ook heel veel sterkte de komende dagen.
En vrijdag ;)
pi_217796995
Owkee het is nu vrijdag. Maar mss heb je nog niet een definitief besluit genomen.

Dit boekje (je kan het gelijk lezen) heb ik veel aan gehad: https://dechra.cld.bz/zijn-we-niet-te-vroeg/12/.

Sterkte!
pi_217797074
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 13:00 schreef Ebinas het volgende:
Owkee het is nu vrijdag. Maar mss heb je nog niet een definitief besluit genomen.

Dit boekje (je kan het gelijk lezen) heb ik veel aan gehad: https://dechra.cld.bz/zijn-we-niet-te-vroeg/12/.

Sterkte!
Dit ziet er inderdaad uit als een goed en nuttig boekje!

Sterkte @capricia voor jou en gezin.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 13:20:07 #53
236264 crew  capricia
pi_217797120
Update:
De dierenarts is vanmorgen geweest. In eerste instantie dus gebeld vanwege in laten slapen.
Maar het lieve beestje doet het opeens weer heel goed. Eet veel, drinkt normaal, en begon gisteren gewoon opeens weer te spelen (onder de bank door op haar rug, met de nagels in bank :{ ).

Dus alles uitgelegd en doorgesproken met de dierenarts. Dit hoort allemaal bij het ouder worden. Ook de suffe dagen en de stijfheid bij het opstarten. Het slecht verzorgen van de vacht, de ingevallen heupjes. Het hoort er allemaal bij.

Pijnbestrijding en niermedicatie nog eens goed doorgenomen. Beestje zelf van top tot teen gecontroleerd.
Hij zag geen reden om haar acuut in te laten slapen. Zolang ze gewoon weer beweegt, de tuin in gaat, de trap normaal (al is het wat stijver en wat ouder) op en af gaat, de kattenbak gebruikt etc.
Belangrijk was eten en drinken. Maar dat gaat ook goed.

Springt ze zo op de tafel vanaf de grond voor die dierenarts. Sta ik daar met mijn mond vol tanden.

Nou, maar dat was een paar dagen geleden wel anders. Toen was het zo'n suf beestje, een hoopje ellende.

Dierenarts zegt dat het wel 'iemand van de dag' is. Het kan maanden duren. Maar ook zo over zijn.

Dus wij hebben haar nog!!
*O* *O*
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 13:20:18 #54
236264 crew  capricia
pi_217797123
En over twee maanden een nieuw afspraak.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217797193
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 13:20 schreef capricia het volgende:
Update:
De dierenarts is vanmorgen geweest. In eerste instantie dus gebeld vanwege in laten slapen.
Maar het lieve beestje doet het opeens weer heel goed. Eet veel, drinkt normaal, en begon gisteren gewoon opeens weer te spelen (onder de bank door op haar rug, met de nagels in bank :{ ).

Dus alles uitgelegd en doorgesproken met de dierenarts. Dit hoort allemaal bij het ouder worden. Ook de suffe dagen en de stijfheid bij het opstarten. Het slecht verzorgen van de vacht, de ingevallen heupjes. Het hoort er allemaal bij.

Pijnbestrijding en niermedicatie nog eens goed doorgenomen. Beestje zelf van top tot teen gecontroleerd.
Hij zag geen reden om haar acuut in te laten slapen. Zolang ze gewoon weer beweegt, de tuin in gaat, de trap normaal (al is het wat stijver en wat ouder) op en af gaat, de kattenbak gebruikt etc.

Springt ze zo op de tafel vanaf de grond voor die dierenarts. Sta ik daar met mijn mond vol tanden.

Nou, maar dat was een paar dagen geleden wel anders. Toen was het zo'n suf beestje, een hoopje ellende.

Dierenarts zegt dat het wel 'iemand van de dag' is. Het kan maanden duren. Maar ook zo over zijn.

*O* *O*
Nou dat klinkt voorlopig goed inderdaad. Wel toch even in de gaten blijven houden nog. Er kunnen inderdaad zowel goede als slechte perioden/dagen zijn bij het ouder worden. Misschien speelt de medicatie nu ook een rol. Dat die nu beter inwerkt.

Voorlopig maar meer dan voldoende liefde en aandacht geven dus. Wat fijn! :) O+
  vrijdag 30 mei 2025 @ 14:13:25 #56
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217797671
O+
Spoilers!
pi_217797913
Fantastisch
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 13:20 schreef capricia het volgende:
Update:

*O* *O*
Fantastisch capricia, ze is er nog! Taaie beestjes zijn het ook en ze kunnen enorm verrassen blijkt maar weer. Hier ook een oud katertje van 17 jaar, beetje stijver, slaapt veel, eet en drinkt goed.
Zo'n beslissing is enorm moeilijk. Bij mijn vorige lieverds ook altijd de dierenarts thuis laten komen om ze dat laatste spuitje te geven. Verschrikkelijk!
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 14:34:55 #58
236264 crew  capricia
pi_217797919
En nog even een fotootje van de oude dame zojuist in de tuin.

Zo blij dat ze er nog is. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
  Manager PR/Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 17:15:28 #59
269689 crew  Viv
pi_217799516
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:34 schreef capricia het volgende:
En nog even een fotootje van de oude dame zojuist in de tuin.
[ link | afbeelding ]

Zo blij dat ze er nog is. O+
Nohh! O+

Wat een super fijne update hierboven, dat jullie maar fijn van elkaars gezelschap kunnen genieten in deze "bonustijd". :)
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 17:28:58 #60
236264 crew  capricia
pi_217799652
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 17:15 schreef Viv het volgende:

[..]
Nohh! O+

Wat een super fijne update hierboven, dat jullie maar fijn van elkaars gezelschap kunnen genieten in deze "bonustijd". :)
Ja. Het is inderdaad bonustijd. Een klein stukje kipfilet op zijn tijd kon ook geen kwaad.
We zijn echt allemaal zo blij hier. Lekker nog even haar verwennen dus. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')