quote:
Op zondag 25 mei 2025 13:17 schreef MDG1997 het volgende:Hoi,
Momenteel wonen wij in een koopwoning dat we ongeveer 5 jaar geleden gekocht hebben. 2 jaar geleden stond er een huis te koop in een andere buurt (zelfde stad) waar we naar gaan kijken zijn. We waren toen eigenlijk helemaal niet op zoek naar een ander huis, maar het zag er zo charmant uit dat we toch maar eens een kijkje gingen nemen. Toen we binnen kwamen, waren we eigenlijk meteen verliefd op het huis. Na lang twijfelen uiteindelijk toch geen bod gedaan omdat het rationeel een slechtere keuze zou zijn dan het huis waar nu wonen (minder ruimte, minder modern comfort,...) en omdat we nog niet zo lang in het huidige huis woonden (wat zullen de mensen wel niet denken...). Achteraf gezien heel veel spijt gehad dat we toch geen bod hebben gedaan. Sindsdien blijft dit huis maar in mijn hoofd zitten. Nu zijn we toch al een jaar aan het rondkijken naar een ander huis, maar geen enkel huis geeft ons hetzelfde gevoel als toen.
We denken er dus over na om een bod te doen op het huis van toen. Alleen staat dit huis dus niet te koop, en ik betwijfel of de eigenaars al zo snel hun huis terug gaan willen verkopen. Ik vroeg mij af of hoe ik dit het beste aanpak en of er hier anderen zijn die hiermee ervaring hebben en eventueel ook succes hebben gehad met deze aanpak?
het antwoord is hieronder al een aantal maal gegeven.
aankoopmakelaars, briefjes in busjes, kennissen vragne, allemaal onzin daar kom je heel misschien iets verder mee maar helpt uiteindelijk niets.
het allerbelangrijkste;
je hebt in die 2 jaar dat huis geromantiseerd. wat er hieronder al gemeld is, dat huis wilde je destijds niet en op magische wijze zijn ineens niet al die redenenen weg. wat er wel is gebeurd, want zo werkt ons brein idd is dat de negatieve punten steeds minder belangrijk zijn gaan worden en die positieve punten daar houd ons brein lekker aan vast. een beetje het stukje van "maar met mijn ex was het altijd eigenlijk wel super leuk" .
dus
a)kijk op archive paginas nog eens de funda advertentie of de brochure van destijds. loop er mentaal nog eens doorheen en bedenk je nog eens die negatieve kanten. denk er echt goed over na. blijft dan je gevoel dat je echt dat huis wil dan..
b)aanbellen. langs gaan en aanbellen en de situatie uitleggen. kijk wat ze zeggen. en besef je daarbij ook dat je dan moet rekenen op een prijs minimaal 20 procent hoger dan wat je de vorige keer zou betalen. kosten koper, verhuiskosten, woningprijs die gestegen is en als de mensen er ook nog eens geld in hebben gestoken ivm de redenenn die je zelf al noemt... het zou mij niets verbazen als dat huis destijds voor 5 ton te koop staat dat ze zeggen ik wil het prima verkopen, 7 a 8 ton is ons magische getal.