abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217745913
Hoi,

Momenteel wonen wij in een koopwoning dat we ongeveer 5 jaar geleden gekocht hebben. 2 jaar geleden stond er een huis te koop in een andere buurt (zelfde stad) waar we naar gaan kijken zijn. We waren toen eigenlijk helemaal niet op zoek naar een ander huis, maar het zag er zo charmant uit dat we toch maar eens een kijkje gingen nemen. Toen we binnen kwamen, waren we eigenlijk meteen verliefd op het huis. Na lang twijfelen uiteindelijk toch geen bod gedaan omdat het rationeel een slechtere keuze zou zijn dan het huis waar nu wonen (minder ruimte, minder modern comfort,...) en omdat we nog niet zo lang in het huidige huis woonden (wat zullen de mensen wel niet denken...). Achteraf gezien heel veel spijt gehad dat we toch geen bod hebben gedaan. Sindsdien blijft dit huis maar in mijn hoofd zitten. Nu zijn we toch al een jaar aan het rondkijken naar een ander huis, maar geen enkel huis geeft ons hetzelfde gevoel als toen.

We denken er dus over na om een bod te doen op het huis van toen. Alleen staat dit huis dus niet te koop, en ik betwijfel of de eigenaars al zo snel hun huis terug gaan willen verkopen. Ik vroeg mij af of hoe ik dit het beste aanpak en of er hier anderen zijn die hiermee ervaring hebben en eventueel ook succes hebben gehad met deze aanpak?
  zondag 25 mei 2025 @ 13:54:43 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217746271
Aanbellen, uitleggen, voorstel doen voor woningruil. Wellicht willen zij juist wel in een huis wonen met meer ruimte en meer comfort. Indien interesse, makelaar inschakelen voor alle papieren e.d.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217746310
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 13:49 schreef StateOfMind het volgende:
Aanbellen, uitleggen, 2 miljoen boven marktwaarde bieden?

Zo'n bod weigert niemand.
Waarom niet? Als het plekje/huis voor TS 2 miljoen boven de marktwaarde "waard" is, kan het ook zijn dat de huidige bewoners heel veel waarde aan het huis of plekje hechten. Als het daarbij al rijke mensen zijn, dan doet die 2 miljoen hen wellicht niet zo veel.

Ja, bij de meeste woningen maak je met 2 miljoen boven de marktwaarde te bieden wel een serieuze kans, als het bod ook echt onderbouwd is met financiële stukken. Want de meeste mensen zullen denken: als ze echt die 2 miljoen betalen, kan ik wel een een ander fijn plekje vinden en veel overhouden.
Met één belangrijke kanttekening: er is een reëele kans dat iemand die zon bod ontvangt op zijn woning dat totaal niet serieus neemt en er daarom niet op in gaat. Met een bod van 50-100k boven de marktwaarde zal men eerder het gesprek aan gaan, omdat dat serieuzer over komt.
pi_217746419
Iedereen heeft een prijs. Je moet even uitzoeken wat die prijs is met die mensen.
  zondag 25 mei 2025 @ 14:21:18 #5
33189 RM-rf
1/998001
pi_217746655
In tegenstelling tot alle anderen hier,
Het is tijdverspilling je nu nog steeds druk te blijven maken over dat huis dat je 2 jaar terug juist niet wilde hebben, en er niet eens een bod op wilde uitbrengen.

De kans dat de mensen die 2 jaar terug dus wél die keuze daarvoor maakten, nu plots tegen een ietwat realistische biedprijs er vanaf willen, als jij je bij hen meld, is extreem gering…
Het is zonde van je tijd en energie daarop al je hoop te richten.

Ik zou je aanraden, sluit dat gewoon af en kijk naar de toekomst… vraag je hooguit af waarom je 2 jaar terug schijnbaar een foute keuze deed en probeer dat in de toekomst te voorkomen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217746662
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:21 schreef RM-rf het volgende:
I; vraag je hooguit af waarom je 2 jaar terug schijnbaar een foute keuze deed en probeer dat in de toekomst te voorkomen.
Volgens TS:
"omdat het rationeel een slechtere keuze zou zijn dan het huis waar nu wonen (minder ruimte, minder modern comfort,...)".

Tenzij TS in een vlaag van verstandsverbijstering heeft gehandeld en dit topic heeft geopend, is dit puur theoretisch.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 25 mei 2025 @ 14:30:29 #7
33189 RM-rf
1/998001
pi_217746708
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens TS:
"omdat het rationeel een slechtere keuze zou zijn dan het huis waar nu wonen (minder ruimte, minder modern comfort,...)".

Tenzij TS in een vlaag van verstandsverbijstering heeft gehandeld en dit topic heeft geopend, is dit puur theoretisch.
Het huis zal in die 2 jaar niet magisch gegroeid zijn, dus die ‘rationele’ overweging is toch om iets anders schijnbaar veranderd…
Ik betwijfel of ‘rationele overweging’ dus de juiste term is van TS…

Juist daarom raad ik hem aan ook goed te kijken naar hoe hij beslissingen velt, om niet weer 2 jaar later alles te betreuren en weer heel wat anders te willen, wat ook dan niet haalbaar is.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217748284
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik zou hiervoor wel een aankoopmakelaar in de hand nemen.
  zondag 25 mei 2025 @ 16:18:29 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217748508
Aanbellen slaat nergens op.
pi_217749612
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 13:17 schreef MDG1997 het volgende:
Na lang twijfelen uiteindelijk toch geen bod gedaan omdat het rationeel een slechtere keuze zou zijn dan het huis waar nu wonen (minder ruimte, minder modern comfort,...)
En die ratio is nu opeens verdwenen? :?
pi_217749888
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:21 schreef RM-rf het volgende:
In tegenstelling tot alle anderen hier,
Het is tijdverspilling je nu nog steeds druk te blijven maken over dat huis dat je 2 jaar terug juist niet wilde hebben, en er niet eens een bod op wilde uitbrengen.

De kans dat de mensen die 2 jaar terug dus wél die keuze daarvoor maakten, nu plots tegen een ietwat realistische biedprijs er vanaf willen, als jij je bij hen meld, is extreem gering…
Het is zonde van je tijd en energie daarop al je hoop te richten.

Ik zou je aanraden, sluit dat gewoon af en kijk naar de toekomst… vraag je hooguit af waarom je 2 jaar terug schijnbaar een foute keuze deed en probeer dat in de toekomst te voorkomen.
De vraag is ook of je in 2 jaar de positieve punten van dat huis niet enorm bent gaan romantiseren en de negatieve punten hebt uitgewist. Zo werkt je brein vaak.

Vergeet inderdaad dat oude huis. Of zoek een aankoopmakelaar (misschien hun verkoopmakelaar?), leg dit uit en kijk of hij/zij iets vergelijkbaars weet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217750007
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 16:10 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik zou hiervoor wel een aankoopmakelaar in de hand nemen.
Volgens welke procedure ga je die betalen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 25 mei 2025 @ 18:17:08 #13
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_217750020
Over-romantiseer je het huis niet gewoon?

OT:
Je kunt altijd een poging wagen, bijvoorbeeld door een briefje in de bus te doen of via-via proberen te achterhalen of ze er voor open zouden staan.

Ben je bereid om flink over de marktwaarde te geven? Anders zou je alsnog een briefje in de bus kunnen doen, maar dan meer met de insteek ‘mochten jullie heeeeel toevallig van het huis af willen…’

Mini kansje, maar een kans(je) is een kans(je). In dat geval vooral geen verwachtingen hebben, maar dat lijkt me voor zich spreken.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_217751003
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 18:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens welke procedure ga je die betalen?
Advieskosten obv een uurtarief en als er een koop uit voortkomt de gebruikelijke commissie, is wat ik zou doen.

Maar daar zullen ze zelf vast ook wel een voorstel voor kunnen verzinnen.
pi_217751684
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 19:40 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Advieskosten obv een uurtarief en als er een koop uit voortkomt de gebruikelijke commissie, is wat ik zou doen.

¤250,- per uur?
pi_217752243
Je zou inderdaad aan kunnen bellen en kunnen aangeven dat je interesse hebt in het huis. En mochten ze er voor open staan het te verkopen, jullie je van harte aanbevelen als kopers.
Je hebt dat (vrijwel) direct reactie of ze daar wel of niet over na willen denken. Als ze dat niet willen dan weet je dat ook en kun je dat stuk afsluiten en verder met je zoektocht. En als ze het wel willen kun je kijken of je samen een goede prijs kunt vinden.

Als je een briefje in de bus doet dan kan het zijn dat ze niet reageren en dan kun je het veel lastiger afsluiten voor jezelf. Hetzelfde als dat je het niet zou vragen.

Maar je moet dan ook wel met jezelf (elkaar) afspreken dat als ze aangeven het niet te willen verkopen je het ook echt los gaat laten en dan ofwel blijft wonen waar je woont, ofwel op zoek gaat naar iets anders.

Weet je, de kans is klein, maar niet geschoten is altijd mis!
pi_217752475
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 20:29 schreef blomke het volgende:

[..]
¤250,- per uur?
Dat weten ze zelf het best, blomke.
pi_217752593
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 18:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is ook of je in 2 jaar de positieve punten van dat huis niet enorm bent gaan romantiseren en de negatieve punten hebt uitgewist. Zo werkt je brein vaak.
Plus, van je huidige huis ben je de gebreken gaan leren kennen dus je huidige huis verliest daardoor wellicht iets van krediet en je bent er aan gaan wennen. Dat andere huis weet je nog niet alle gebreken van en is gevoelsmatig ook nog ‘nieuw’ voor je, dus romantiseer je die zonder de gebreken te kennen.

Vergeet inderdaad dat oude huis. Of zoek een aankoopmakelaar (misschien hun verkoopmakelaar?), leg dit uit en kijk of hij/zij iets vergelijkbaars weet.
pi_217752628
Briefje in de bus zou ik nooit doen, die krijgen we hier ook genoeg en is vrijwel altijd spam van huisjesmelkers. Als je het echt wil weten zul je aan de deur moeten gaan.
pi_217753185
Make him an offer he can't refuse.
pi_217755057
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 13:17 schreef MDG1997 het volgende:
Hoi,

Momenteel wonen wij in een koopwoning dat we ongeveer 5 jaar geleden gekocht hebben. 2 jaar geleden stond er een huis te koop in een andere buurt (zelfde stad) waar we naar gaan kijken zijn. We waren toen eigenlijk helemaal niet op zoek naar een ander huis, maar het zag er zo charmant uit dat we toch maar eens een kijkje gingen nemen. Toen we binnen kwamen, waren we eigenlijk meteen verliefd op het huis. Na lang twijfelen uiteindelijk toch geen bod gedaan omdat het rationeel een slechtere keuze zou zijn dan het huis waar nu wonen (minder ruimte, minder modern comfort,...) en omdat we nog niet zo lang in het huidige huis woonden (wat zullen de mensen wel niet denken...). Achteraf gezien heel veel spijt gehad dat we toch geen bod hebben gedaan. Sindsdien blijft dit huis maar in mijn hoofd zitten. Nu zijn we toch al een jaar aan het rondkijken naar een ander huis, maar geen enkel huis geeft ons hetzelfde gevoel als toen.

We denken er dus over na om een bod te doen op het huis van toen. Alleen staat dit huis dus niet te koop, en ik betwijfel of de eigenaars al zo snel hun huis terug gaan willen verkopen. Ik vroeg mij af of hoe ik dit het beste aanpak en of er hier anderen zijn die hiermee ervaring hebben en eventueel ook succes hebben gehad met deze aanpak?
het antwoord is hieronder al een aantal maal gegeven.
aankoopmakelaars, briefjes in busjes, kennissen vragne, allemaal onzin daar kom je heel misschien iets verder mee maar helpt uiteindelijk niets.

het allerbelangrijkste;
je hebt in die 2 jaar dat huis geromantiseerd. wat er hieronder al gemeld is, dat huis wilde je destijds niet en op magische wijze zijn ineens niet al die redenenen weg. wat er wel is gebeurd, want zo werkt ons brein idd is dat de negatieve punten steeds minder belangrijk zijn gaan worden en die positieve punten daar houd ons brein lekker aan vast. een beetje het stukje van "maar met mijn ex was het altijd eigenlijk wel super leuk" .

dus
a)kijk op archive paginas nog eens de funda advertentie of de brochure van destijds. loop er mentaal nog eens doorheen en bedenk je nog eens die negatieve kanten. denk er echt goed over na. blijft dan je gevoel dat je echt dat huis wil dan..
b)aanbellen. langs gaan en aanbellen en de situatie uitleggen. kijk wat ze zeggen. en besef je daarbij ook dat je dan moet rekenen op een prijs minimaal 20 procent hoger dan wat je de vorige keer zou betalen. kosten koper, verhuiskosten, woningprijs die gestegen is en als de mensen er ook nog eens geld in hebben gestoken ivm de redenenn die je zelf al noemt... het zou mij niets verbazen als dat huis destijds voor 5 ton te koop staat dat ze zeggen ik wil het prima verkopen, 7 a 8 ton is ons magische getal.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')