Maurits en Anouk hebben zelf geen enkele persoonlijkheid, dat merk je echt. Hij is een soort lulletje rozenwater en zij is een typische meeloper die de Queen Bee na-papegaait zonder de kastanjes uit het vuur te durven halen. Ze liften zo duidelijk mee op Victor (en in mindere mate Naomi) en zijn kennis en mannetjes, bijvoorbeeld het delen van de installateurs en materiaalinkoop. En als de zelf geregelde stukadoors niet komen opdagen moet Victor een telefonische tirade houden, want je denkt toch niet dat Maurits een onvertogen woord durft te uiten? Was ook zo toen de dames waren lastiggevallen in een beddenzaak, dat Maurits zei "ik ben in staat om er naartoe te gaan" - en vervolgens niks deed. Ergens hoop ik dat die alliantie tussen Maurits & Anouk en Victor & Naomi gedurende de komende weken nog een flinke dreun oploopt, dan wordt het interessant hoe dat eerste stel zich gaat zien te redden.
Victor vind ik nog wel sympathiek, hij wil anderen gerust op weg helpen en denkt in het grotere geheel. Het is vooral Naomi die zich deze week echt in haar kaarten liet kijken als een puur "ikke, ikke, ikke"-persoon. Wat ik al zei: het is angst, onzekerheid of het gevoel voor drama dat zij ineens 180 graden draaide toen er 48 uur extra voor de oplevering werd geopperd, terwijl notabene haar bloedeigen vent de voorvechter was voor extra tijd en daarin het hoogste woord had. Dat Naomi dan vol in de aanval gaat met "ja maar ik wil de zondag naar huis en naar de kinderen" is pure emotionele chantage. En helemaal als je je bedenkt dat het óók dankzij Victor is dat die maat met de storter kwam waarbij het cement een andere substantie had dan oorspronkelijk bedoeld waardoor de droogtijden sneller gingen. Als Richard zijn vinger niet had afgesneden en het oorspronkelijke plan voor het betonstorten behouden was gebleven hadden Victor en Naomi die zondag ook geen vrij kunnen hebben hoor.
Wilfred en Edith vind ik zelf dan weer oersaai. Het is zo'n typisch kunstzinnig koppel waarbij zelf niks uit hun handen komt. Ik bedoel: ze zijn al 8 jaar (!) bezig met de verbouwing van hun eigen huis, maar ze denken dat ze even binnen 10 weken een heel appartement kunnen verbouwen? Ze missen duidelijk de drive die je nodig hebt om in een wedstrijd als deze door te kunnen pakken. Zoals vorige week met dat bakkeleien om een beeldje te sculpturen voor in de slaapkamer omdat ze niet verder konden. Hallo, maak dan alvast concrete plannen voor volgende opleveringen zodat je daar goed beslagen ten ijs komt.
Over Moffel en Piertje ben ik op basis van deze week iets genuanceerder, hoewel dat ook gewoon een keuze kan zijn geweest in de montage. Want zij blijven ook maar achter de feiten aanlopen, zoals met de slaapkamer of het isoleren van de badkamervloer. Het was nu vooral Piertje die de spotlight pakte, maar ik weet niet of dat direct iets positief is gezien haar taalgebruik en nogal felle houding. Het is wel duidelijk voor mij dat zij in den beginne dachten de lead te kunnen nemen en dat V&N die kans zonder pardon onder hun kont vandaan hebben gehaald.
Faisel en Chris zouden met deze ruimte geen moeite moeten hebben gehad, maar het is hun (te) relaxte houding die ze in de weg staat. En ergens denk ik dat dat hetgeen is wat ze doorheen de wedstrijd alsmaar zal opbreken, want ze lopen eveneens zwaar achter de feiten aan en Faisel denkt in alle rust op en neer te kunnen naar Almere. Stiekem gun ik ze nog steeds de winst, maar met hoe ze nu bezig zijn heb ik daar een hard hoofd in.
Voor Marit heb ik absoluut een zwak, al heeft ze zich wellicht ook wel verkeken op de intensiteit van dit programma en de kunde die je ervoor moet hebben. Ik las ergens dat ze met een ex eens een huis heeft verbouwd dus er zou enige kennis moeten zijn, maar het is zeker niet voldoende aangezien ze voor zowat alles naar Faisel en Chris rent. En wat ik al zei: ze is duidelijk de enthousiaste aanjager van de twee, ze gaat onvermoeid door en laat zich het kaas niet van het brood eten, zoals in die discussie met Moffel - en dat valt te prijzen. Roelie daarentegen wordt met de week stiller en meer onzichtbaar, ze kan haar ei qua ontwerpen nog wel kwijt maar daar stopt het ook wel. Het zegt ergens ook wel iets dat zij die inmiddels befaamde zondag naar huis gaat omdat ze de rust nodig heeft terwijl Marit blijft om verder te werken. Bij Roelie betwijfel ik op basis van waar we nu zitten in het programma ook wel of ze de eindstreep haalt of voortijdig afhaakt.
En Ray is gewoon een eindbaas, met Lil' Rey in zijn kielzog
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:Kelder! Wat doe jij nou hier? :D