abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 22 mei 2025 @ 18:35:48 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217718308
Voor een kennis ben ik op zoek naar een eenvoudige manier om een drie-tal rolluiken te automatiseren, het is de bedoeling dat ze op gezette tijden vanzelf open en dicht gaan en ook via een app of iets dergelijks handmatig te bedienen zijn.

Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer :@ , er zijn zoveel automatiseringsoplossingen en verschillende merken en types en verschillende protocollen dat ik niet weet waar ik goed aan doe.

Het moet eigenlijk zo eenvoudig mogelijk zonder een centrale hub oid. en het liefst ben ik ook niet afhankelijk van een server client o.i.d.

Er is ook geen bestaande automatiserings-systeem waar ik op voort kan borduren.

Kortom, wie kan mij verder helpen?
  donderdag 22 mei 2025 @ 18:41:18 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217718350
Heeft die kennis al iets qua automatisering? Zo ja, wat dan?
Zo nee, maak het niet te moeilijk en ga gewoon voor Somfy motoren + hub. Redelijk foolproof, niet te moeilijk. En ja, ook niet de goedkoopste, maar het scheelt wel een hoop gedoe en gezeik.
pi_217718388
Ik zou toch voor een centrale hub gaan, Homey

En dan een fibaro shutters er op koppelen

Voordeel van de homey pro is dat je veel apparaten kan koppelen zonder abonnement, kost wel 300 euro dacht ik

De homey bridge kost maar 69 maar kan zonder abonnement max 5 apparaten koppelen, dus als je iets meer wil moet je 2,99 per maand betalen, dat tikt snel aan

Een shutter van fibaro kost 55 euro per stuk

Veel simpeler dan home assistent maar wel minder flexibel
  donderdag 22 mei 2025 @ 18:48:40 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217718417
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:45 schreef SnodeSnuiter het volgende:

Als de rolluiken al gemotoriseerd zijn is dat ook een optie. Met de kanttekening dat Vonkenboer dan de persoon is die op kan komen draven elke keer dat het niet lekker werkt.

En als Homey eigenaar kan ik je vertellen, dat komt wel eens voor ;) .
pi_217718429
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Als de rolluiken al gemotoriseerd zijn is dat ook een optie. Met de kanttekening dat Vonkenboer dan de persoon is die op kan komen draven elke keer dat het niet lekker werkt.

En als Homey eigenaar kan ik je vertellen, dat komt wel eens voor ;) .
Hij wil ze automatiseren, dan ga ik er vanuit dat ze al gemotoriseerd zijn :7 (hand bediend middels een schakelaar)
pi_217718444
Homey is niet bepaald eenvoudig. Het is wel bijzonder krachtig.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator donderdag 22 mei 2025 @ 19:21:00 #7
92034 crew  Vonkenboer
pi_217718624
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:41 schreef bleiblei het volgende:
Heeft die kennis al iets qua automatisering? Zo ja, wat dan?
Zo nee, maak het niet te moeilijk en ga gewoon voor Somfy motoren + hub. Redelijk foolproof, niet te moeilijk. En ja, ook niet de goedkoopste, maar het scheelt wel een hoop gedoe en gezeik.
De rolluiken hangen al een tijdje, en zijn ook al voorzien van motoren. Het is geen Somfy systeem oid.

quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:45 schreef SnodeSnuiter het volgende:

Voordeel van de homey pro is dat je veel apparaten kan koppelen zonder abonnement, kost wel 300 euro dacht ik

De homey bridge kost maar 69 maar kan zonder abonnement max 5 apparaten koppelen, dus als je iets meer wil moet je 2,99 per maand betalen, dat tikt snel aan

Een shutter van fibaro kost 55 euro per stuk

Veel simpeler dan home assistent maar wel minder flexibel
Ik snap dat er ontzettend veel mogelijkheden met een Homey zijn, maar de maandelijkse kosten voor zo'n cloud service maken mij minder enthousiast. En als ik dan kijk naar het totale kosten plaatje van ¤ 234,- euro voor de randapparatuur dan vind ik dat wat hoog om een drietal rolluiken automatisch te gaan bedienen.

Ik snap dat er een heleboel mensen zijn die een Homey prachtig vinden maar ik denk niet dat mijn kennis tot die groep behoort :+. Kijk als het je hobby is, dan is het al anders.

quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:50 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hij wil ze automatiseren, dan ga ik er vanuit dat ze al gemotoriseerd zijn :7 (hand bediend middels een schakelaar)
Ze zijn inderdaad al gemotoriseerd. ^O^

quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 18:52 schreef Jordy-B het volgende:
Homey is niet bepaald eenvoudig. Het is wel bijzonder krachtig.
Maar er moeten toch wel eenvoudigere oplossingen zijn die niet perse van een cloud o.i.d. afhankelijk te zijn?
pi_217718697
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:

Maar er moeten toch wel eenvoudigere oplossingen zijn die niet perse van een cloud o.i.d. afhankelijk te zijn?
Als ik zoek op "WiFi Curtain Switch " is er een keur aan mogelijkheden. Wat is het speciale eraan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 22 mei 2025 @ 19:36:42 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_217718780
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik zoek op "WiFi Curtain Switch " is er een keur aan mogelijkheden. Wat is het speciale eraan?
Ik vraag gewoon naar ervaringen van anderen? Er zijn teveel merken en teveel bijbehorende wazige apps die god mag het weten met je data doen..

Heb al even gekeken naar modules van Shelly of van Plejd maar ik heb er geen ervaring mee.
pi_217719055
Ik zou gewoon home assistant nemen op ene simpele raspberry pi. Ja is wel server (met website of app) maar die server draait wel door als je de automation hebt ingesteld.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator donderdag 22 mei 2025 @ 19:58:21 #11
9859 crew  Karina
Woman
pi_217719107
Misschien denk ik te simpel maar een tijdsklok?

Niet met een app :P

Deze heeft een app maar ziet er nogal kolossaal uit.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_217719192
quote:
99s.gif Op donderdag 22 mei 2025 19:58 schreef Karina het volgende:
Misschien denk ik te simpel maar een tijdsklok?

Niet met een app :P

Deze heeft een app maar ziet er nogal kolossaal uit.
Die zet je in de groepenkast of in een paneel. Kan, maar je bedrading naar de motor(en) moet je dan ook omleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217719460
ik heb vrij eenvoudig de bestaande op-neer schakelaar vervangen door deze https://www.amazon.nl/CUR(...)turing/dp/B0BNDBXX3P

Werken nu zo'n 1,5 jaar eigen zonder problemen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_217719537
Super super simpel is de oplossing van KlikAanKlikUit.
Die doet precies wat je wil.
In de 3 standenschakelaar zet je een KAKU rolluik inbouw module.
Ook RF screens kun je trouwens aansturen.
En neem de KAKU centrale regelaar om met een app regels te maken.

Dat doe je echt zo zonder ervaring, is best makkelijk. Bv zon onder -> verlichtingscene avond aan, screen omhoog.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lospedrosa op 22-05-2025 21:10:22 ]
Vakman pur sang
pi_217719792
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik vraag gewoon naar ervaringen van anderen? Er zijn teveel merken en teveel bijbehorende wazige apps die god mag het weten met je data doen..

Heb al even gekeken naar modules van Shelly of van Plejd maar ik heb er geen ervaring mee.
Homey werkt wel prima, maar het is een beetje overkill als het alleen om de luiken gaat.

Maar je hebt dan wel veel opties. Zo heb ik mijn luik en lichten gekoppeld aan mijn wekker. Als er warm weer voorspeld wordt, gaan de luiken in de loop van de ochtend dicht om de warmte uit huis te houden en gaan ze pas weer open als het buiten koeler dan binnen wordt.

Ik denk dat je met home-assistant hetzelfde kan bereiken, maar heb daar geen ervaring mee.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217720465
Ik heb hier rolluiken geautomatiseerd met Brel motoren met zonnepanelen en een draadloze hub.
Er zit ook een afstandsbediening bij.

De hub kan op de zonsondergang gebaseerd de boel sluiten.
Watch me drijving!
  Moderator donderdag 22 mei 2025 @ 21:59:53 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217720637
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 20:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Homey werkt wel prima, maar het is een beetje overkill als het alleen om de luiken gaat.

Maar je hebt dan wel veel opties. Zo heb ik mijn luik en lichten gekoppeld aan mijn wekker. Als er warm weer voorspeld wordt, gaan de luiken in de loop van de ochtend dicht om de warmte uit huis te houden en gaan ze pas weer open als het buiten koeler dan binnen wordt.

Ik denk dat je met home-assistant hetzelfde kan bereiken, maar heb daar geen ervaring mee.
Ja dat kan inderdaad met HA.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217720747
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2025 20:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met Homey maar met HA kan dat prima. Het probleem met elk systeem is dat je er op moet inlezen. Home Assistent is veelzijdig, goedkoop met alleen een Raspberry Pi of een oude pc maar je moet inderdaad wel het zelf opzetten. Dat zal met Homey of Ikea Digaro niet anders zijn. Met HA kan je wel gratis testen als je een opude pc hebt of een virtual pc opzet.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217721170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 20:22 schreef gianni61 het volgende:
ik heb vrij eenvoudig de bestaande op-neer schakelaar vervangen door deze https://www.amazon.nl/CUR(...)turing/dp/B0BNDBXX3P

Werken nu zo'n 1,5 jaar eigen zonder problemen
Dit kan ook inderdaad maar persoonlijk kies ik voor HA. Kan je t ook op afstand bedienen of instellen en wat onderhouden en later komen vast meer wensen met alle automatisering van deze tijd. Een Pi is niet eens duur. En mocht TS hulp nodig hebben moet hij maar ff DM sturen… IT is tenslotte m’n vak.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_217721615
Er is best een behoorlijke kans dat de motoren al van Somfy zijn. Waarschijnlijk de rts variant. Dat is een weg communicatie. Van Somfy zijn er ontvangers die je daaraan kan koppelen. Dan zijn ze al met een afstandsbediening te bedienen. Wil je dat ook met de telefoon kunnen doen dan heb je een tahoma bridge nodig. Hebben ze dan de smaak te pakken dan kunnen ze alsnog een homey nemen. Blokkeer hun nummer dan wel in je telefoon. Ze zullen je nodig hebben :-) (zeg ik als homey gebruiker)
pi_217724137
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

ik zou persoonlijk voor SHelly gaan.
goedkoop, geen maandelijkse kosten, de app werkt prima.
wil je later meer automatiseren? dan sluit je ze aan op home assistant.

kanttekening, wat voor motoren?
zijn het 230v motoren met een nul en een tweetal schakeldraden, 1 voor omhoog, 1 voor omlaag? dan is het easy-peasy
zijn het 24v motoren waar je de plus en min omwisselt afhankelijk van of je ze omlaag of omhoog wilt? dan is het kut.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')