Als de rolluiken al gemotoriseerd zijn is dat ook een optie. Met de kanttekening dat Vonkenboer dan de persoon is die op kan komen draven elke keer dat het niet lekker werkt.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:45 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik zou toch voor een centrale hub gaan, Homey
En dan een fibaro shutters er op koppelen
Hij wil ze automatiseren, dan ga ik er vanuit dat ze al gemotoriseerd zijnquote:Op donderdag 22 mei 2025 18:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als de rolluiken al gemotoriseerd zijn is dat ook een optie. Met de kanttekening dat Vonkenboer dan de persoon is die op kan komen draven elke keer dat het niet lekker werkt.
En als Homey eigenaar kan ik je vertellen, dat komt wel eens voor.
De rolluiken hangen al een tijdje, en zijn ook al voorzien van motoren. Het is geen Somfy systeem oid.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:41 schreef bleiblei het volgende:
Heeft die kennis al iets qua automatisering? Zo ja, wat dan?
Zo nee, maak het niet te moeilijk en ga gewoon voor Somfy motoren + hub. Redelijk foolproof, niet te moeilijk. En ja, ook niet de goedkoopste, maar het scheelt wel een hoop gedoe en gezeik.
Ik snap dat er ontzettend veel mogelijkheden met een Homey zijn, maar de maandelijkse kosten voor zo'n cloud service maken mij minder enthousiast. En als ik dan kijk naar het totale kosten plaatje van ¤ 234,- euro voor de randapparatuur dan vind ik dat wat hoog om een drietal rolluiken automatisch te gaan bedienen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:45 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik zou toch voor een centrale hub gaan, Homey
En dan een fibaro shutters er op koppelen
Voordeel van de homey pro is dat je veel apparaten kan koppelen zonder abonnement, kost wel 300 euro dacht ik
De homey bridge kost maar 69 maar kan zonder abonnement max 5 apparaten koppelen, dus als je iets meer wil moet je 2,99 per maand betalen, dat tikt snel aan
Een shutter van fibaro kost 55 euro per stuk
Veel simpeler dan home assistent maar wel minder flexibel
Ze zijn inderdaad al gemotoriseerd.quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:50 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Hij wil ze automatiseren, dan ga ik er vanuit dat ze al gemotoriseerd zijn(hand bediend middels een schakelaar)
Maar er moeten toch wel eenvoudigere oplossingen zijn die niet perse van een cloud o.i.d. afhankelijk te zijn?quote:Op donderdag 22 mei 2025 18:52 schreef Jordy-B het volgende:
Homey is niet bepaald eenvoudig. Het is wel bijzonder krachtig.
Als ik zoek op "WiFi Curtain Switch " is er een keur aan mogelijkheden. Wat is het speciale eraan?quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar er moeten toch wel eenvoudigere oplossingen zijn die niet perse van een cloud o.i.d. afhankelijk te zijn?
Ik vraag gewoon naar ervaringen van anderen? Er zijn teveel merken en teveel bijbehorende wazige apps die god mag het weten met je data doen..quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik zoek op "WiFi Curtain Switch " is er een keur aan mogelijkheden. Wat is het speciale eraan?
Die zet je in de groepenkast of in een paneel. Kan, maar je bedrading naar de motor(en) moet je dan ook omleggen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:58 schreef Karina het volgende:
Misschien denk ik te simpel maar een tijdsklok?
Niet met een app
Deze heeft een app maar ziet er nogal kolossaal uit.
Homey werkt wel prima, maar het is een beetje overkill als het alleen om de luiken gaat.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vraag gewoon naar ervaringen van anderen? Er zijn teveel merken en teveel bijbehorende wazige apps die god mag het weten met je data doen..
Heb al even gekeken naar modules van Shelly of van Plejd maar ik heb er geen ervaring mee.
Ja dat kan inderdaad met HA.quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Homey werkt wel prima, maar het is een beetje overkill als het alleen om de luiken gaat.
Maar je hebt dan wel veel opties. Zo heb ik mijn luik en lichten gekoppeld aan mijn wekker. Als er warm weer voorspeld wordt, gaan de luiken in de loop van de ochtend dicht om de warmte uit huis te houden en gaan ze pas weer open als het buiten koeler dan binnen wordt.
Ik denk dat je met home-assistant hetzelfde kan bereiken, maar heb daar geen ervaring mee.
Ik heb geen ervaring met Homey maar met HA kan dat prima. Het probleem met elk systeem is dat je er op moet inlezen. Home Assistent is veelzijdig, goedkoop met alleen een Raspberry Pi of een oude pc maar je moet inderdaad wel het zelf opzetten. Dat zal met Homey of Ikea Digaro niet anders zijn. Met HA kan je wel gratis testen als je een opude pc hebt of een virtual pc opzet.quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Homey werkt wel prima, maar het is een beetje overkill als het alleen om de luiken gaat.
Maar je hebt dan wel veel opties. Zo heb ik mijn luik en lichten gekoppeld aan mijn wekker. Als er warm weer voorspeld wordt, gaan de luiken in de loop van de ochtend dicht om de warmte uit huis te houden en gaan ze pas weer open als het buiten koeler dan binnen wordt.
Ik denk dat je met home-assistant hetzelfde kan bereiken, maar heb daar geen ervaring mee.
Dit kan ook inderdaad maar persoonlijk kies ik voor HA. Kan je t ook op afstand bedienen of instellen en wat onderhouden en later komen vast meer wensen met alle automatisering van deze tijd. Een Pi is niet eens duur. En mocht TS hulp nodig hebben moet hij maar ff DM sturen… IT is tenslotte m’n vak.quote:Op donderdag 22 mei 2025 20:22 schreef gianni61 het volgende:
ik heb vrij eenvoudig de bestaande op-neer schakelaar vervangen door deze https://www.amazon.nl/CUR(...)turing/dp/B0BNDBXX3P
Werken nu zo'n 1,5 jaar eigen zonder problemen
ik zou persoonlijk voor SHelly gaan.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vraag gewoon naar ervaringen van anderen? Er zijn teveel merken en teveel bijbehorende wazige apps die god mag het weten met je data doen..
Heb al even gekeken naar modules van Shelly of van Plejd maar ik heb er geen ervaring mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |