abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217709165

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
YouTube-kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
't Echte en 't ware!
pi_217709818
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 13:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Of ‘help’ roepen omdat het woord ‘geest’ in de krant staat.
Dat was PTSS na die vreselijke incidenten met die voetbal met die baksteen er in en dat katje wat daar zo hoog zat.
pi_217711869

Ik moet zeggen dat ik die schuilplaats in de Kroon altijd wel wat knus vond hebben, met die kast (waar niks in staat) en dat tafelkleed, leuke meubelen erbij. Zal behoorlijk frisjes geweest zijn maar sfeervol des te meer.
pi_217711966
Ik denk dat in deze tijden Vlugge Japie veel last gehad zou hebben met explosieven bij zijn voordeur, de manier waarop hij de Baron in de steek liet voor het avontuur in Europa en dat hij het pakje probeerde te krijgen in Willemstad.

En aangezien de Baron blijkbaar aan t hoofd staat van een criminele organisatie met vertakkingen wereldwijd (hij had immers contacten in de VS en ook in Luxemburg had hij snel een klein leger op de been) sluit ik ook niet uit dat Vlugge Japie risico kon lopen op een iets veel ergers ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217712191
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 21:52 schreef TLC het volgende:
Ik denk dat in deze tijden Vlugge Japie veel last gehad zou hebben met explosieven bij zijn voordeur, de manier waarop hij de Baron in de steek liet voor het avontuur in Europa en dat hij het pakje probeerde te krijgen in Willemstad.

En aangezien de Baron blijkbaar aan t hoofd staat van een criminele organisatie met vertakkingen wereldwijd (hij had immers contacten in de VS en ook in Luxemburg had hij snel een klein leger op de been) sluit ik ook niet uit dat Vlugge Japie risico kon lopen op een iets veel ergers ;(
Tja Japie ging van het stelen van gigantische schatten naar het stelen van....de Gouden Trosster. Dat geeft al aan hoe ver hij afgezakt was.
pi_217713471
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 21:52 schreef TLC het volgende:

Kun je nagaan hoe vooruitstrevend B&A was destijds. Toen was het bijzonder om je tegenstander uit te schakelen met bommetjes, nu is het heel gewoon O-)
pi_217716270
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 07:30 schreef Ronaldussen het volgende:

[..]
Kun je nagaan hoe vooruitstrevend B&A was destijds. Toen was het bijzonder om je tegenstander uit te schakelen met bommetjes, nu is het heel gewoon O-)
*Ziet scene van de Baron en Harry op Schiphol
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 07:30 schreef Ronaldussen het volgende:

[..]
Tja B en A probeerden al eerder B1 en B2 op te blazen met die koffer vol ontploffend vuurwerk in de Diamant.
pi_217723194
Ik vraag me af of de criminelen van tegenwoordig dat ook doen bij het gebruik van boems, dat dus de ene vraagt 'hoe werkt ie ?' en dat de andere dan zegt 'je moet op dit knopje drukken' en vervolgens vraagt de ander dan weer 'dit knopje ? :? '.. 'nee dit knopje'

BOEM !!

;(
pi_217723204
Foutje.. moet kunnen :@ ;(
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:22:30 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217724011
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 08:47 schreef TLC het volgende:
Ik vraag me af of de criminelen van tegenwoordig dat ook doen bij het gebruik van boems, dat dus de ene vraagt 'hoe werkt ie ?' en dat de andere dan zegt 'je moet op dit knopje drukken' en vervolgens vraagt de ander dan weer 'dit knopje ? :? '.. 'nee dit knopje'

BOEM !!

;(
Cobra’s hebben geen knopje of verkeerd verbonden draadjes. Ik vin HH overigens een prutser. “Ik moet nog 1 draadje aansluiten, dus ik schat nog een half uurtje.” Een half uur werk om 1 draadje aan te sluiten???
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217724772
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Cobra’s hebben geen knopje of verkeerd verbonden draadjes. Ik vin HH overigens een prutser. “Ik moet nog 1 draadje aansluiten, dus ik schat nog een half uurtje.” Een half uur werk om 1 draadje aan te sluiten???
Hij werkt ergens in een kap hokje onder in een boot. Dat zijn geen ideale werkomstandigheden.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 11:44:20 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_217724814
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 11:38 schreef Writersright het volgende:

[..]
Hij werkt ergens in een kap hokje onder in een boot. Dat zijn geen ideale werkomstandigheden.
Op de hotelkamer in Curacao kosten twee draadjes anders ook een uurtje.
pi_217724942
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn natuurlijk met het aansluiten van dat draadje. Dat is secuur werk. Misschien moet hij ook nog de handleiding doorlezen? Opletten, want straks heb je weer wat roetvegen op je gezicht als het mis gaat.
pi_217724954
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Op de hotelkamer in Curacao kosten twee draadjes anders ook een uurtje.
En daar heb je een goed punt. Helemaal gelijk.

Hij had trouwens ook wel een bom kunnen bevestigen aan zijn vliegtuigje, dan had hij dat gewoon kunnen laten crashen op Bassie en Adriaan.
  zondag 25 mei 2025 @ 16:57:44 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_217749168
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 14:40 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik heb Adriaan ooit eens gemaild of Douwe nou de Plaaggest was of niet. Daar deed hij geheimzinnig over. Hij zij dat hij het wel vreemd vond dat de Plaaggeest er nooit was met opnames met Douwe en omgekeerd. :')
Heerlijk dat soort antwoorden.
Ben jij dit dan?

quote:
Peter uit Hulshorst heeft 2 vragen; Zijn jullie erachter gekomen wie de plaaggeest is? Volgens mij is dat de acteur 'Jaap Stobbe' die Douwe speelde.

Dat zou wel eens kunnen Peter. Nu ik er over nadenk was Jaap Stobbe (Douwe) er nooit als we opname met de Plaaggeest maakten en de Plaaggeest was nooit bij de opname, als Jaap Stobbe de rol van Douwe speelde....
https://www.adriaan-homepage.nl/vragen/vragen-over-de-karakters/
pi_217750202
quote:
Nope. Ik kan wel even kijken wat mijn precieze antwoord was. Wellicht was dat zijn go-to antwoord.
Ik ben blij dat ik niet vereeuwigd ben op de website. Ook gezien ik vroeg of de B&A boys een echte voetbalploeg was. Ik bedoelde dat, als in dat ze een locale groep gecharterd hadden voor de opnames. Zonder die context zou ik aardig simpel op de website vereeuwigd zijn :')

De insteek was ook meer om te weten waarom ze de "buggy" weg hadden gedaan na de Plaageest. Ik vond dat zelf een prachtige auto en qua model wellicht beter passen bij Bassie en Adriaan dan de latere auto's.

[ Bericht 8% gewijzigd door Writersright op 25-05-2025 18:45:48 ]
pi_217750547
De manier waarop Adriaan die vragen soms in continuiteit van de serie en soms vanuit productieoogpunt beantwoordde is een ding apart. Zoals dit antwoord over de caravans:

quote:
Dat klopt Jordy. Je ziet regelmatig een andere caravan in de series, maar we hebben er maar één. Ik zal je vertellen wat er met de andere is gebeurd. In de serie van het geheim van de sleutel, liet Bassie per ongeluk de caravan van de dijk rijden. Dus moesten we een nieuwe kopen. In de serie van de diamant is onze caravan afgebrand en dat was de schuld van de boeven B1 en B2. Daardoor hebben we weer een nieuwe caravan moeten kopen. En die heeft het volgehouden tot en met de serie van 'De huilende professor'. De serie 'Het geheim van de Schatkaart' was 7 jaar later en die oude caravan was helemaal versleten dus kochten we weer een andere. Die caravan, gebruikt in de serie korte filmpjes en de serie 'De schatkaart', is onderweg verongelukt en daardoor moesten we wéér een nieuwe kopen. Die caravan, gebruikt in 'De kroon' en 'De geheimzinnige opdracht', hebben we weggegeven aan een zwerver in Vlaardingen. De caravan in de serie van Amerika is weggegeven aan een circus en de caravan die we nu hebben, staat veilig in een caravanstalling.
Tot en met de caravan van de Professor-reeks is de vraag beantwoord vanuit serieoogpunt (dus zoals het gebeurde in de serie), daarna ineens vanuit productieoogpunt :') _O-
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_217750636
Alles wat je ziet in de series is echt gebeurd
pi_217751022
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 19:02 schreef PeterKelder het volgende:
De manier waarop Adriaan die vragen soms in continuiteit van de serie en soms vanuit productieoogpunt beantwoordde is een ding apart. Zoals dit antwoord over de caravans:
[..]
Tot en met de caravan van de Professor-reeks is de vraag beantwoord vanuit serieoogpunt (dus zoals het gebeurde in de serie), daarna ineens vanuit productieoogpunt :') _O-
Het lijkt idd een beetje een roulette of je een interessant productieantwoord krijgt, of een "grappig" antwoord:
quote:
En zijn 2e vraag is: Is B2 echt doof is of doet hij maar alsof?

Peter ik heb hem gebeld en het gevraagd. Maar het enige wat ik als antwoord kreeg was; “Hallo, wie is daar?” en “Wat zeg je?
pi_217751802
Blijft natuurlijk bizar om te denken dat als je een misdrijf begaat in een land je niet in een ander land gearresteerd kunt worden

:')
pi_217752974
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 20:38 schreef TLC het volgende:
Blijft natuurlijk bizar om te denken dat als je een misdrijf begaat in een land je niet in een ander land gearresteerd kunt worden

:')
Was het voor de EU/EEG niet dat wanneer je een misdaad begaat in bijvoorbeeld Nederland je er niet voor gearresteerd kon worden, of vergis ik me nu?
pi_217753343
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 21:55 schreef Writersright het volgende:

[..]
Was het voor de EU/EEG niet dat wanneer je een misdaad begaat in bijvoorbeeld Nederland je er niet voor gearresteerd kon worden, of vergis ik me nu?
Je kon gewoon uitgeleverd worden op basis van een uitleveringsverdrag.
pi_217761252
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 22:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je kon gewoon uitgeleverd worden op basis van een uitleveringsverdrag.
Dan is dat keer op keer verkeerd geschreven in de serie. Zeiden ze in de diamant ook niet dat ze de boeven in Duitsland niet konden grijpen?
pi_217761266
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:58 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dan is dat keer op keer verkeerd geschreven in de serie. Zeiden ze in de diamant ook niet dat ze de boeven in Duitsland niet konden grijpen?
Ja. Was natuurlijk om het spannend te houden. De boeven pakken voor ze over de grens gaan. Boeven in een Duitse cel aan het wachten op hun uitlevering, is voor de serie natuurlijk geen geweldige toevoeging.

En dat ze even naar Panama rijden met de auto is zelfs voor B&A te ongeloofwaardig. :)
pi_217773165
Waarom hebben zowel Bassie als Adriaan hun eigen webshop met de DVD's?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')