Wanneer dan? Je doelt op Spanje en Baku 2022? Toen hij 20 seconden achter Max eindigde? Het enige dat het team toen gezegd heeft is ‘no fighting’. Maar met zo’n paceverschil vind ik dat nou niet een overwinning afpakken.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Perez is zeker meerdere keren aan de kant gehaald voor Max.
Maar toen streed Massa toch ook gewoon mee met Räikönnen? Het is toch niet zo dat Räikkönen het WK won omdat hij en Massa niet met elkaar vochten? Massa heeft Räikönnen toen ook punten afhandig gemaakt en andersom. Pas de laatste twee races toen Massa geen kans meer maakte moest hij Räikkönen voorlaten, met name in Brazilië uiteraard.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Mompelt: Seizoen 2007.
Waar Hamilton en Alonso met elkaar in de clinch lagen dat het WDC naar Kimi Raikkonen ging.
Zoiets werkt niet in het begin. Wat had McLaren dan moeten doen? Norris wint de eerste race, Piastri maakt een fout. Norris ligt 23 punten voor. Moeten ze vanaf dat moment Norris de voorkeur geven dan? Vervolgens blijkt Piastri een periode beter, wint 4 races. Maar uiteindelijk ligt hij maar iets van 13 punten voor op Piastri.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:40 schreef wdn het volgende:
[..]
1 denkfout: voor het teamkampioenschap maakt het niet uit en dat is belangrijker dan het rijderskampioenschap.
[..]
Ja, maar dit moet dan wel van te voren zijn besproken.
Iets als: als je voor staat in het kampioenschap krijgt je prioriteit als het in het belang is van die rijder. Maar dit speelt ook alleen als de 2 rijders direct achter elkaar liggen.
Wat ze nu hebben gedaan kan ze het kampioenschap voor de rijder kosten. De 2de helft is de RBR steeds beter dan de 1ste helft. Vorig jaar was MacLaren ook al aan het klooien: ze gaven puntjes weg aan de rijder die lager stond in het WK. Dan geef je het dus op...
Ik beb wel een voorstander van een 1ste en 2de rijder waarbij de 2de rijders eerste taak is het team kampioenschap en als 2de afsnoepen van punten van de anderen zodat de 1ste rijder makkelijker kampioen kan worden. En zodra dat is geregeld krijgt de 2de rijder de voorkeur in de race.
De keus KUNNEN ze ook helemaal niet maken omdat je een van de twee coureurs dan op geeft en daarmee in de schoot drijft van je concurrenten. Daar schiet je als team over de langere termijn ook helemaal niks mee op.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:02 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Zoiets werkt niet in het begin. Wat had McLaren dan moeten doen? Norris wint de eerste race, Piastri maakt een fout. Norris ligt 23 punten voor. Moeten ze vanaf dat moment Norris de voorkeur geven dan? Vervolgens blijkt Piastri een periode beter, wint 4 races. Maar uiteindelijk ligt hij maar iets van 13 punten voor op Piastri.
Het is gewoon eenvoudig: McLaren kan gewoonweg niet één coureur bevoordelen. Daarvoor liggen ze veel te dicht bij elkaar. Ik zou wel eens willen weten hoe iedereen hier spreekt als om de race een race alleen maar gewonnen wordt omdat de één de ander er voorbij laat.
Ze doen het gewoon zoals het hoort inderdaad: je hebt 2 coureurs en may the best win. Zo hoort het gewoon. En uiteindelijk zal echt wel eentje beter blijken en bijvoorbeeld 40 of 50 punten voor staan. Als je dan nog 4 races te gaan hebt en Verstappen is ook nog in de buurt, pas dan ga je iemand orders geven om wat extra punten te kunnen pakken. Zo is het in het verleden ook altijd gegaan. De enige uitzondering was Michael Schumacher in Oostenrijk 01 en 02 en met een beetje fantasie Alonso / Massa in Hockenheim. Maar toen stond Massa al zo ver weg dat ik ook dat best te billijken vond.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De keus KUNNEN ze ook helemaal niet maken omdat je een van de twee coureurs dan op geeft en daarmee in de schoot drijft van je concurrenten. Daar schiet je als team over de langere termijn ook helemaal niks mee op.
Schuiven ze Piastri naar voor als 1e rijder dan rijdt Norris volgend jaar niet meer voor McLaren. Rijdt hij dan volgend jaar alsnog voor McLaren dan zit je met een 2e rijder die een vermogen kost aan salaris. Daarnaast geeft dat Piastri een hele goede positie in contractonderhandelingen waarbij ze hem misschien wel meer moeten betalen dan Norris. Doen ze dat niet dan is hij zo weg bij McLaren.
Schuiven ze Norris naar voren draait heel dat circus weer om.
Het is een luxe die ze zichzelf verschaft hebben en of het een probleem is... voor de kijker niet en zolang McLaren uitspreekt dat ze inzetten op WCC en niet op WDC voor hen ook niet. En ik denk dat als ze uitspreken óók in te zetten op WDC ze niet anders kunnen dan voor een van de twee rijders kiezen want ander gaat Verstappen er mogelijk alsnog mee vandoor.
Maar het is natuurlijk niet zo dat we dan vervolgens gaan zien dat een van de twee coureurs de ander continue voorbij zou moeten laten gaan. Dat gaan de fans niet leuk vinden, dat gaan de coureurs niet leuk vinden en binnen het team zal de helft van de pitcrew daar ook weinig energie van krijgen.
Dus: McLaren heeft de luxe dat ze het beste rijdersduo onder contract hebben staan en dat zal intern tot de grote vraag leiden hoe ze daar in de huidige situatie en stand van zaken mee om moeten gaan. En geen keuze maken is toch stiekem een keuze maken en hoe dat uitpakt zullen we aan het einde van het seizoen wel zien. Ik denk niet dat Brown en Stella er op dit moment slechter van slapen.
Precies dat. Stel McLaren zou het écht gaan doen en elke race verzoeken aan een coureur om plaats te maken. Dan zouden alle online platforms ontploffen van verontwaardiging.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:43 schreef Starflyer het volgende:
Als Red Bull Racing in 2010 de keuze had gemaakt voor Webber in de laatste races, was niet Webber of Vettel, maar Alonso kampioen geworden. Het kan dus ook verkeerd uitpakken.
Kan je nagaan, nu ontploft FOK! F1 al omdat Norris Piastri mocht inhalen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:04 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Dan zouden alle online platforms ontploffen van verontwaardiging.
Wel (te) laat natuurlijk, ik denk niet dat het Norris was gelukt om Verstappen te pakken maar hij had wel meer kans dan Piastri op die oudere banden.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:14 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Kan je nagaan, nu ontploft FOK! F1 al omdat Norris Piastri mocht inhalen.
Nogmaals, het is een valse stelling dat dat überhaupt het geval zou zijn dat het elke races zou gebeuren.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:04 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Precies dat. Stel McLaren zou het écht gaan doen en elke race verzoeken aan een coureur om plaats te maken. Dan zouden alle online platforms ontploffen van verontwaardiging.
Was echter geen teamcall, maar Norris die dat uit zichzelf deed. Piastri is niet verteld om aan de kant te gaan voor Norris.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:14 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Kan je nagaan, nu ontploft FOK! F1 al omdat Norris Piastri mocht inhalen.
Het probleem nu is dat Piastri en Norris elkaar in de weg gaan zitten. Stel de wagen van Red Bull wordt beter dan schiet McLaren zichzelf in de voet.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:00 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Serieus, dus jij zou het normaal vinden als Norris continue Piastri voor moet laten?Echt, ik was nooit zo’n voorstander van het hebben over mensen die F1 kijken sinds Verstappen en de die hard fans. Iedereen heeft een aanleiding nodig om te gaan kijken. Maar mensen die dit soort dingen roepen snappen echt niks van de sport.
Niet elke race, maar wel heel veel races. Mensen doen alsof wanneer McLaren een keuze zou maken het zo is dat hooguit 1 of 2x het zo is dat een coureur opzij moet. Dat is niet zo. Norris is dit jaar in 3 races en in 1 sprint voor Piastri geëindigd waarbij het 3x zo was dat Piastri direct achter hem lag. Andersom is het zo dat Piastri in 4 races en 1 sprint voor Norris is geëindigd waarbij hij 2x rechtstreeks voor Norris is geëindigd. Dan heb ik het dus over de finish en niet eens over situaties in races waarbij ze dicht bij elkaar laten. Kortom: het komt zeer vaak voor, wat ook logisch is bij een dominant team en 2 coureurs die aan elkaar gewaagd zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nogmaals, het is een valse stelling dat dat überhaupt het geval zou zijn dat het elke races zou gebeuren.
Nee, want dat je als coureurs elkaar in de weg zitten dat is nou net de essentie van formule 1.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:12 schreef DKUp het volgende:
[..]
Het probleem nu is dat Piastri en Norris elkaar in de weg gaan zitten. Stel de wagen van Red Bull wordt beter dan schiet McLaren zichzelf in de voet.
Je moet ook naar voren kijken. Nu is het hartstikke leuk dat stuivertje wisselen. Aan het einde van het seizoen wat minder.
Snap er gelukkig niks van volgens jou.
Ze halen het niveau van elkaar nog omhoog. Alleen kan het ook zo zijn dat je een rivaliteit creëert die veel punten gaat kosten met crashes onderling.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:28 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Nee, want dat je als coureurs elkaar in de weg zitten dat is nou net de essentie van formule 1.
Dat is precies zoals het al 75 jaar gaat in de formule 1. Er staat een wereldtitel op het spel en die willen zowel Norris als Piastri winnen. Dat is nou net het mooie. Wat jij voorstelt is dat een team 1 coureur heeft en in het beste geval een tweede die of veel slechter moet zijn dan de eerste zodat hij nooit in de buurt rijdt of die consequent aan de kant gaat. Zo’n verdeling hebben alleen teams met een paydriver zoals Williams tot dit jaar of Redbull waar al sinds 2018 geen enkele coureur in de buurt komt van Verstappen. Maar elk normaal team heeft twee coureurs die aan elkaar gewaagd zijn. En dat ze daarbij soms elkaar in de weg rijden hoort er gewoon bij.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:35 schreef DKUp het volgende:
[..]
Ze halen het niveau van elkaar nog omhoog. Alleen kan het ook zo zijn dat je een rivaliteit creëert die veel punten gaat kosten met crashes onderling.
Dat suggereer ik ook nergens.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:43 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Was echter geen teamcall, maar Norris die dat uit zichzelf deed. Piastri is niet verteld om aan de kant te gaan voor Norris.
https://www.planetf1.com/(...)norris-oscar-piastri
Dan las ik dat mocht verkeerd.quote:
klopt en in de ronden voor zijn stop verloor Piastri plots veel tijd op Maxquote:Op dinsdag 20 mei 2025 22:13 schreef Jane het volgende:
Grappig hoe McLaren nu veelal het verwijt krijgt dat ze Piastri genaaid hebben met een slechte strategie, maar het was toch Oscar zelf die al heel snel over de radio riep dat 'Plan A' (vermoedelijk: 1-stopper) niet ging lukken, waarna hij binnengehaald werd voor z'n eerste bandenwissel. Het team had hem natuurlijk kunnen adviseren dat ze beter konden wachten, maar dat is ook lastig als z'n banden al te slecht werden en hij zelf aangeeft te willen wisselen.
Ik denk dat het echt geen ruk uit maakt in welke wagen Max zou zitten. Als hij in een ander team zou zitten zou hij zijn teamgenoot ook compleet zoek rijden, wie het ook is. Niemand zou ook maar enigzins in de buurt komen. De situatie die RBR nu heeft qua rijders zou dan gewoon naar een ander team verschuiven.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:50 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Dat is precies zoals het al 75 jaar gaat in de formule 1. Er staat een wereldtitel op het spel en die willen zowel Norris als Piastri winnen. Dat is nou net het mooie. Wat jij voorstelt is dat een team 1 coureur heeft en in het beste geval een tweede die of veel slechter moet zijn dan de eerste zodat hij nooit in de buurt rijdt of die consequent aan de kant gaat. Zo’n verdeling hebben alleen teams met een paydriver zoals Williams tot dit jaar of Redbull waar al sinds 2018 geen enkele coureur in de buurt komt van Verstappen. Maar elk normaal team heeft twee coureurs die aan elkaar gewaagd zijn. En dat ze daarbij soms elkaar in de weg rijden hoort er gewoon bij.
Goed mogelijk, maar daarom is de situatie van RBR ook niet te vergelijken met andere teams. Overigens denk ik dat leclerc, Norris (zeker qua snelheid), Russell en Piastri zeker veel dichter in de buurt van Max zouden zitten dan Tsunoda, Lawson of Pérez. En ook zo nu en dan ervoor. Daarmee krijg je al een andere dynamiek dan nu.quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:03 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het echt geen ruk uit maakt in welke wagen Max zou zitten. Als hij in een ander team zou zitten zou hij zijn teamgenoot ook compleet zoek rijden, wie het ook is. Niemand zou ook maar enigzins in de buurt komen. De situatie die RBR nu heeft qua rijders zou dan gewoon naar een ander team verschuiven.
Ik denk dat de enige waar Max moeite mee zou hebben Piastri is.quote:Op woensdag 21 mei 2025 21:03 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het echt geen ruk uit maakt in welke wagen Max zou zitten. Als hij in een ander team zou zitten zou hij zijn teamgenoot ook compleet zoek rijden, wie het ook is. Niemand zou ook maar enigzins in de buurt komen. De situatie die RBR nu heeft qua rijders zou dan gewoon naar een ander team verschuiven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |