Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
En zodra ze (nu 29) eens wil, is ze voor Eurovisiebegrippen inmiddels wat belegen.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:45 schreef NLpop het volgende:
Ik ben geen enorme fan van Davina. Liever iets anders, wat mij betreft. Maar veel fans willen haar al jaren, als ze het doet dan zal ik haar wel supporten uiteraard
Mompelt: Anouk en Common Linnetsquote:Op zondag 18 mei 2025 11:52 schreef Eightyone het volgende:
Laatste reactie in vorig deel:
[..]
En zodra ze (nu 29) eens wil, is ze voor Eurovisiebegrippen inmiddels wat belegen.
Eigenlijk wil ik liever iemand die vol voor de televote gaat. Joost had het bijna begrepen.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:35 schreef Em31 het volgende:
Gewoon Davina vet hard laten schreeuwen en je bent de jurywinnaar. Zo opgelost, slotje en tot volgend jaar.
Dacht ik ook aan, maar die oogden als late dertigers nog ongeveer even jeugdig als Davina nu.quote:
Ik ookquote:Op zondag 18 mei 2025 11:54 schreef NailQueen het volgende:
Eigenlijk wil ik liever iemand die vol voor de televote gaat. Joost had het bijna begrepen.
probleem met Joost was dat die losse handjes heeft en zich dus niet eens geplaats heeftquote:Op zondag 18 mei 2025 11:33 schreef Orange123 het volgende:
Zou de selectiecommissie niet aan de criteria moeten toevoegen:
- Heb je een marketingplan? Hoe ga je de jeugd (lees:TikTok) aanspreken?
Als je ziet hoe slim Joost dat had aangepakt… Videoclip vertalen naar het podium incl. TikTok dansje en outfit.
Ja, liever geen Trijntje-situatie waarbij ze eigenlijk 10, 15 jaar te laat gaat.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:52 schreef Eightyone het volgende:
Laatste reactie in vorig deel:
[..]
En zodra ze (nu 29) eens wil, is ze voor Eurovisiebegrippen inmiddels wat belegen.
quote:Omroep AVROTROS kijkt tevreden terug op het Eurovisie Songfestival van dit jaar, waarbij de Nederlandse Claude op de twaalfde plaats is geëindigd. De verantwoordelijke omroep is blij dat "de door de EBU getroffen maatregelen effect hebben gehad en dat er belangrijke stappen zijn gezet om ook achter de schermen rust en veiligheid voor alle artiesten te waarborgen".
Tijdens de editie van vorig jaar waren er meerdere klachten binnengekomen over de sfeer achter de schermen. De EBU maakte begin december een aantal maatregelen bekend die moest leiden tot een "veiligere omgeving". Zo kregen deelnemers deze editie een ruimte waar zij zich konden terugtrekken en niet gefilmd mochten worden. Ook werd de gedragscode aangescherpt en kwam er een aanspreekpunt voor artiesten.
AVROTROS kijkt terug op "een fantastische act" van Claude met zijn nummer C'est La Vie. "Claude is met zijn ontwapenende persoonlijkheid en verbindende kracht de beste Songfestival-ambassadeur die we ons dit jaar konden wensen", besluit de omroep.
Redelijk ChatGPT-gehalte.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:05 schreef Fred_B het volgende:
Het vooraf geschreven opgeheven hoofd-artikel van Avrotros is daar
[..]
Ja ik ook maar eerlijk gezegd totaal geen idee wie dat zou moeten zijn.quote:Op zondag 18 mei 2025 11:54 schreef NailQueen het volgende:
Hier ook maar even
[..]
Eigenlijk wil ik liever iemand die vol voor de televote gaat. Joost had het bijna begrepen.
Ik hoor hier Nicky de Jager al zwoel stamelen: "The second chance show".quote:Op zondag 18 mei 2025 12:25 schreef blackswangreen het volgende:
Numidia ging volgens mij weer het nummer insturen dat had "verloren" van Joost bij de commissie. Dat zal wel een big ballad zijn, en zij heeft ook wel een big voice.
Dan zal Cornald in de commissie hoop ik wel in de herinnering roepen dat behalve Israël geen enkele ballad de finale haalde. Portugal in semi 1 was ook een apart geval. Daar kan de commissie niet uit concluderen dat de kans voor Nederland om met een ballad de finale te halen redelijk goed zou zijn.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:25 schreef blackswangreen het volgende:
Numidia ging volgens mij weer het nummer insturen dat had "verloren" van Joost bij de commissie. Dat zal wel een big ballad zijn, en zij heeft ook wel een big voice.
Daar tegenover staat dat gekkigheid sturen (Zweden, Finland, Malta, Australië) misschien wel een grote kans op de finale heeft, maar dan houdt het daar ook wel op. Nederland is een weinig populair land uit zichzelf, dus als je wat meer wil moet je eigenlijk een steengoed nummer sturen. Puur mikken op de televote heeft wat dat betreft ook weinig zin, dan komt Nederland echt niet veel hoger dan 12e.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:44 schreef NLpop het volgende:
[..]
Dan zal Cornald in de commissie hoop ik wel in de herinnering roepen dat behalve Israël geen enkele ballad de finale haalde. Portugal in semi 1 was ook een apart geval. Daar kan de commissie niet uit concluderen dat de kans voor Nederland om met een ballad de finale te halen redelijk goed zou zijn.
Bijvoorbeeld een nummer geproduceerd door Within Temptation. Meedoen willen ze niet, maar zij hebben jaren geleden al gezegd dat een liedje voor het ESF (mee)schrijven en produceren voor hen wel bespreekbaar zou zijn. Rock doet het vaak goed, vooral als het de enige rock inzending is in een semi, en mits het een sterke productie is. Dat zit bij WT altijd goed.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:40 schreef Em31 het volgende:[..]
Ja ik ook maar eerlijk gezegd totaal geen idee wie dat zou moeten zijn.
Een steengoed nummer sturen dat zowel scoort bij televoters als jury's... goed planquote:Op zondag 18 mei 2025 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar tegenover staat dat gekkigheid sturen (Zweden, Finland, Malta, Australië) misschien wel een grote kans op de finale heeft, maar dan houdt het daar ook wel op. Nederland is een weinig populair land uit zichzelf, dus als je wat meer wil moet je eigenlijk een steengoed nummer sturen. Puur mikken op de televote heeft wat dat betreft ook weinig zin, dan komt Nederland echt niet veel hoger dan 12e.
Het eerste dat in mij op komt is De Staat. Maar die gaan echt niet.quote:Op zondag 18 mei 2025 12:40 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja ik ook maar eerlijk gezegd totaal geen idee wie dat zou moeten zijn.
Grapje natuurlijk, maar wat serieuzer: ik kan me wel voorstellen dat de originele vocaliste ergens op de achtergrond een piepjonge versie van haarzelf aanstuurt.quote:
Er was veel te veel over nagedacht.quote:Op zondag 18 mei 2025 13:24 schreef Aadrianus het volgende:
Even ter verdediging van Claude, die tekstfout heeft eerder met overconcentratie te maken dan met vergeetachtigheid of nonchalance. Ik sta zelf ook wel eens op een toneel met een tekst die ik van voor tot achter kan dromen en dan kan het toch gebeuren dat je soms je mond open doet en je er iets uit hoort komen waarvan je denkt: what de fuck, waarom zeg ik dít. Nog los daarvan, geen mens buiten Nederland en de fanbubble heeft dat opgemerkt. Het heeft hem wel even uit balans gebracht en dat voel je in het hele optreden. Maar ja, c'est la vie, zullen we maar zeggen.
Wat Claude echt uit de top 10 / top 5 heeft gehouden is de staging. Niet dat die technisch niet in orde was. Er was over nagedacht en het concept wat mooi, met die steadycam. Maar de toon van het geheel sloeg de plank mis. Het maakte Claude 10 jaar ouder en de vibe belegen. Terwijl de video en het EVA-optreden ALLES had om de televoters te verleiden: leuk tik-tok dansje, vlotte kledingstyling, heerlijk los dansende en bewegende Claude, dynamische en coole dansers om hem heen die hem upliften, een goede verhaallijn en dat zorgde ervoor dat het best wel wat cliche lalalalarefrein toch tot meezingen en meedansen uitnodigde. Dat mini-Claude is meegenomen in de staging werkte, en gaf de emotionele touch. Maar gvdgvdgvd..... HAD MEER UIT DE CLIP MEEGENOMEN PIM!
"Wie ben ik als ik niet meer durf? Ik ken m'n eigen liedjes soms niet eens uit m'n hoofd".quote:Op zondag 18 mei 2025 13:24 schreef Aadrianus het volgende:
Even ter verdediging van Claude, die tekstfout heeft eerder met overconcentratie te maken dan met vergeetachtigheid of nonchalance. Ik sta zelf ook wel eens op een toneel met een tekst die ik van voor tot achter kan dromen en dan kan het toch gebeuren dat je soms je mond open doet en je er iets uit hoort komen waarvan je denkt: what de fuck, waarom zeg ik dít. Nog los daarvan, geen mens buiten Nederland en de fanbubble heeft dat opgemerkt. Het heeft hem wel even uit balans gebracht en dat voel je in het hele optreden. Maar ja, c'est la vie, zullen we maar zeggen.
Wat Claude echt uit de top 10 / top 5 heeft gehouden is de staging. Niet dat die technisch niet in orde was. Er was over nagedacht en het concept was mooi, met die steadycam. Maar de toon van het geheel sloeg de plank mis. Het maakte Claude 10 jaar ouder en de vibe belegen. Terwijl de video en het EVA-optreden ALLES had om de televoters te verleiden: leuk tik-tok dansje, vlotte kledingstyling, heerlijk los dansende en bewegende Claude, dynamische en coole dansers om hem heen die hem upliften, een goede verhaallijn en dat zorgde ervoor dat het best wel wat cliche lalalalarefrein toch tot meezingen en meedansen uitnodigde. Dat mini-Claude is meegenomen in de staging werkte, en gaf de emotionele touch. Maar gvdgvdgvd..... HAD MEER UIT DE CLIP MEEGENOMEN PIM!
En dan zag het er ook gewoon een beetje...suffig uitquote:Op zondag 18 mei 2025 13:42 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Grapje natuurlijk, maar wat serieuzer: ik kan me wel voorstellen dat de originele vocaliste ergens op de achtergrond een piepjonge versie van haarzelf aanstuurt.
Ze heeft ervaring met catchy liedjes en hoe je die verkoopt, heeft ze ook zelf geschreven en heeft later in haar leven jarenlang les gegeven op de Herman Brood Academie (enige connectie met Gen Z, dus).
[..]
Er was veel te veel over nagedacht.
Als de performing artist Jos van der Panne was geweest, was de staging perfect geweest. Nu hebben ze de jeugd uit Claude gehaald. Dat is mijn grootste bezwaar. Je moet beginnen bij de artiest. Ook S10 vond ik niet overkomen op een manier die we van haar kenden. Dat zijn fundamentele keuzes: wie ben je, wat wil je van jezelf laten zien. Dan gaan we daar een staging omheen bouwen die jou met het lied verbindt.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:27 schreef vencodark het volgende:
Ja, waarom is er niet gekozen voor zo’n headset gebeuren zodat hij kon dansen zonder microfoon in zijn hand.
Idd, wij kunnen niet stagen. Bewijzen we keer op keer en blijven ook maar in dezelfde valkuilen trappen. We zijn veel te moeilijk aan het doen. Met een performance als bij Eva, het Tiktok-dansje en een mooie zonsopkomst als achtergrond was dit makkelijk top10 geweest. Een goede staging heeft één duidelijk, goed uitgewerkt idee en is memorabel. Wij zijn heel pretentieus aan het doen en vallen eigenlijk elk jaar weg in het geheel.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:06 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Tijd dus voor een buitenlandse staging director, want wij kunnen dit niet.
De Nederlandse choreograaf die het voor UK en Azerbeidzjan deed sprong er ook niet uitquote:Op zondag 18 mei 2025 14:06 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
"Wie ben ik als ik niet meer durf? Ik ken m'n eigen liedjes soms niet eens uit m'n hoofd".
Dat kan inderdaad de beste overkomen. En inderdaad, wat waarschijnlijk het nummer van een betere klassering heeft weerhouden was de staging. Veel te moeilijk, Claude werd te zeer beperkt ipv dat hij zich vrij kon voelen om z'n nummer goed over te brengen. Bij het Tiktok-dansje op allerlei filmpjes zie je hem steeds helemaal opleven, maar hij zat op het podium veel te veel in een strak en saai stramien. Dat doen we altijd, Joost en S10 zijn bij elk willekeurig optreden beter en meer energiek dan ze op Eurovisie waren.
Tijd dus voor een buitenlandse staging director, want wij kunnen dit niet.
Inderdaad, winnende stagings hebben een duidelijk beeld. Man in boot, vrouw tussen twee vloeren, man geeft boks aan poppetje. Bij ons was de money shot de spiegel met kleine Claude, maar die kwam pas op het einde. Niet bang zijn voor goedkoop sentiment, begin daarmee, dat onthouden de mensen. En de staging daaromheen bouwen. Dat was al beter geweest.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:44 schreef CityPigeon het volgende:
[..]
Idd, wij kunnen niet stagen. Bewijzen we keer op keer en blijven ook maar in dezelfde valkuilen trappen. We zijn veel te moeilijk aan het doen. Met een performance als bij Eva, het Tiktok-dansje en een mooie zonsopkomst als achtergrond was dit makkelijk top10 geweest. Een goede staging heeft één duidelijk, goed uitgewerkt idee en is memorabel. Wij zijn heel pretentieus aan het doen en vallen eigenlijk elk jaar weg in het geheel.
12e is gewoon een ontzettend matige uitslag voor een charmante gast als Claude met een redelijke streaminghit.
Nou ja, niet dat het zingen tijdens het dansen nou zo geweldig ging. Denk dat ze het eerder hadden moeten zoeken in meer dansers, dan Claude meer laten dansen.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:27 schreef vencodark het volgende:
Ja, waarom is er niet gekozen voor zo’n headset gebeuren zodat hij kon dansen zonder microfoon in zijn hand.
"Man met ikea lichtbal"quote:Op zondag 18 mei 2025 14:50 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Inderdaad, winnende stagings hebben een duidelijk beeld. Man in boot, vrouw tussen twee vloeren, man geeft boks aan poppetje. Bij ons was de money shot de spiegel met kleine Claude, maar die kwam pas op het einde. Niet bang zijn voor goedkoop sentiment, begin daarmee, dat onthouden de mensen. En de staging daaromheen bouwen. Dat was al beter geweest.
Nu was het pretentieus gelul als "onze staging valt niet in 30 sec te vangen, het is een reis". Ga toch weg, dat betekent dat het gewoon een slechte staging is.
"De omschrijving moet op één bierviltje passen."quote:Op zondag 18 mei 2025 14:51 schreef Meridiaan het volgende:
Van RuPaul heb ik geleerd dat als je het moet uitleggen, het sowieso niet best is. Het moet voor zichzelf al spreken.
Ja, Claude meer zelf laten dansen was hier NIET de oplossing geweest.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:51 schreef Dave het volgende:
[..]
Nou ja, niet dat het zingen tijdens het dansen nou zo geweldig ging. Denk dat ze het eerder hadden moeten zoeken in meer dansers, dan Claude meer laten dansen.
Iets meer dansers en iets meer kleurquote:Op zondag 18 mei 2025 14:51 schreef Dave het volgende:
[..]
Nou ja, niet dat het zingen tijdens het dansen nou zo geweldig ging. Denk dat ze het eerder hadden moeten zoeken in meer dansers, dan Claude meer laten dansen.
Daar heeft RuPaul helemaal gelijk in.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:51 schreef Meridiaan het volgende:
Van RuPaul heb ik geleerd dat als je het moet uitleggen, het sowieso niet best is. Het moet voor zichzelf al spreken.
Zoals @blackswangreen ook al aangaf, het had ook moeten openen met een shot van Claude en Olivier in de spiegel, dat had ook verstild gekund op die pianonoten, in plaats van die lampen die aan/uit gingen elkaar aanraken in de spiegel of zo.quote:Op zondag 18 mei 2025 15:07 schreef Arizona het volgende:
[..]
Iets meer dansers en iets meer kleurDan had je na dat intieme begin (wat ik op zich wel mooi vond) een stuk meer energie in de act gehad, wat meer bij Claude en het nummer had gepast in mijn ogen.
Absoluut. Claude was na vorig jaar wel een droomkandidaatquote:Op zondag 18 mei 2025 13:26 schreef Aadrianus het volgende:
Daarnaast heeft Claude me wel uit de ESF dip van vorig jaar geholpen. Heerlijke kandidaat. Ik had hem graag een betere klassering gegund. En FUCK.... Wat had ik het Joost gegund. Die had zomaar kunnen winnen vorig jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, voor mij overheerst toch het fijne gevoel dat ik aan dit seizoen heb beleefd.All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
Dat deden ze dus bij Eva erg slim: hij werd steeds omgeven door een cirkel van dansers, en wiegde alleen maar een beetje mee. Maar de suggestie werd gewekt dat hij echt meedanste. Ik dacht: goed gevonden! Kan zo naar Basel! Maar nee, natuurlijk niet, in Basel gaan we weer moeilijk doen.quote:Op zondag 18 mei 2025 15:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja, Claude meer zelf laten dansen was hier NIET de oplossing geweest.
Dat was inderdaad ook mooi geweest. Dan had je ook een mooie "ronde" act gehad. Net als Oostenrijk met dat bootje van krantenpapier. Dat was gewoon slim gedaan.quote:Op zondag 18 mei 2025 15:09 schreef Dave het volgende:
[..]
Zoals @:blackswangreen ook al aangaf, het had ook moeten openen met een shot van Claude en Olivier in de spiegel, dat had ook verstild gekund op die pianonoten, in plaats van die lampen die aan/uit gingen elkaar aanraken in de spiegel of zo.
Nederland:quote:Op zondag 18 mei 2025 15:03 schreef Eightyone het volgende:
[..]
"De omschrijving moet op één bierviltje passen."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |