De brief van Green lees ik juist als een hele slimme zet in de komende tijd. Hij wijst niet alleen precies aan waar het pijnpunt wel en niet zit (de stemming is correct geteld, maar de vorige referentie groep heeft deze manier van stemmen en de 20 stemmen per credit card ipv persoon goedgekeurd). Niet alleen wijst hij hiermee in de correcte richting voor critici, ook geeft ie de nieuwe reference group (geleid door Spanje en Nederland komt er ook in) mandaat om hier mee aan de slag te gaan over 1.5 week. Want laten we eerlijk zijn: de vorige ref groep accordeerde niet alleen een diskwalificatie, ze vonden het campagne voeren van ministeries geen probleem en zorgde er in 2023 voor dat dit stem systeem werd ingevoerd met credit cards waardoor het gat ontstond om zo'n stem manipulatie in grote getale te kunnen laten gebeuren. Sowieso het feit dat er een open brief is met een naam er onder van een directeur die zich in Bazel ook vaak genoeg zonder aanleiding tussen fans en media begaf vind ik al een hele kanteling in het onzichtbare fort wat de EBU leek. Je merkte echt dat er met feedback vanuit perscentrum ook echt door de week heen al dingen veranderden. We zijn er nog lang niet, maar er is iig een intentie laten zien dat ze t anders willen doen.
Daarnaast heeft hij het denk ik bewust niet over Israël, maar hoorde we een uur eerder de EBU Media directeur hier wel over op de VRT. Want dit ligt niet bij de directeur ESC, maar bij de EBU en z'n leden en het ESC is daar een (publiek groot, maar operationeel klein) onderdeel van. Dus die bal speelt ie terecht door naar zijn bazen. En als die vandaag ook aangeven dat dit nu echt besproken moet gaan worden... dan is het denk wel zo dat de lid omroepen nu een stuk sterker staan in het beloofde debat de komende weken. Want daar ligt toch echt de bal nu. De Tender geeft wederom aan dat er in december geen enkele omroep hardop heeft geroepen dat Israel er uit moest. Dat voelt nu wel anders...
You know when you close your eyes and wish for something?
Well, God's the person that is ignoring you.