https://archive.ph/k6lEdDit artikel had ik nog even gemist
quote:
Voor de buitenwacht hebben Geert-Jan Knoops en Carry Knoops-Hamburger, het bekendste advocatenechtpaar van Nederland, een onberispelijk imago. Oud-medewerkers vertellen Het Parool echter over een schrikbewind op kantoor. En er ligt een klacht bij de deken over exorbitante tarieven. ‘Na een paar dagen stond ik al buiten te huilen, omdat ze me finaal de grond had ingestampt.’
Oké ik ben benieuwd
quote:
“What the fuck! Ga weg man!” schreeuwt een medewerkster van Knoops’ advocaten op dinsdag 25 juni 2024 omstreeks 14.00 uur door het advocatenkantoor. Op het balkon van het pand in Amsterdam-Buitenveldert staat een man in een rode overall met een witte bouwvakkershelm. Hij filmt met zijn telefoon.
De medewerker denkt dat er wordt ingebroken en roept dat de politie gebeld moet worden. Ook andere medewerkers schrikken zich een hoedje. Geert-Jan en Carry Knoops zijn ook aanwezig.
Een uur later is de commotie nog altijd groot als het advocatenstel het kantoor komt binnenlopen in het gezelschap van twee mannen. “Dat is hem!” roept de medewerker, wijzend naar een van hen. Het is inderdaad de man van het balkon.
Het blijken de twee eigenaren van een trainingsbedrijf die elk 25 jaar ervaring hebben bij de speciale diensten van defensie, politie en heimelijke opsporing. (…) “Dat ze geschrokken zijn, is maar goed ook, want ze moeten de zwakke plekken kennen en zelf ervaren hoe ze op een boef kunnen reageren. Dat kan zeker confronterend zijn en een inbreuk op je leven, maar dat is de bedoeling. Je moet goed getraind zijn, want je tegenstander uit het criminele milieu is ook goed getraind.”
Dat mag zo zijn, voor een van de advocaten is de gebeurtenis zo traumatisch dat ze zich ziek meldt en nooit meer zal terugkeren bij Knoops’ advocaten.

Is het dat dan, een ietwat misplaatste training? Nee hoor.
quote:
De onaangekondigde training is volgens ingewijden exemplarisch voor de werkcultuur bij Knoops’ advocaten. “Carry Knoops laat telefoons op kantoor afluisteren,” vertellen twee oud-medewerkers aan Het Parool. “Ook hangen er camera’s in de werkruimtes.” Het zorgt volgens hen voor een paranoïde werksfeer, waarbij medewerkers elkaar niet durven te bellen en sommige gesprekken voeren op een manier die niet kan worden opgenomen.
De verhalen worden onderschreven door een brief van advocaat Niclas Koelemaij die in het bezit is van Het Parool. Ook hij sprak uitgebreid met een advocaat die jarenlang op het kantoor werkzaam was. In de brief valt te lezen dat die advocaat spreekt van ‘een schrikbewind’ en een ‘volstrekt onveilige werksfeer’, waardoor meerdere medewerkers bij een bedrijfsarts belandden.
‘Ik heb de advocaat voorgehouden dat het ongevraagd afluisteren van advocaten niet is toegestaan,’ zo stelt Koelemaij in zijn brief. ‘Zij deelde mij mede dat Knoops-(Hamburger) zich daarvan bewust is, maar desondanks een dergelijke handelwijze erop nahoudt.’
Lekker man, bespioneerd worden door je eigen baas. Meer nog?
quote:
Tussen de foto’s van medewerkers staan ook Abby en Lizzy Knoops, de labradors van het echtpaar.
Juist ja, dit begint neer te komen op twee totale gekken
quote:
Met name de stijl van leidinggeven van Knoops-Hamburger wordt als problematisch ervaren. “Dat is een vrouw met twee gezichten,” stelt een bron. “Aan de ene kant is ze heel innemend. Ze kan je het gevoel geven dat je heel goed bent en heel bijzonder. Aan de andere kant is ze heel directief en dwingend. Als ze boos is, verandert ze compleet. Dan gaat ze schreeuwen en dreigen. Ze herinnert medewerkers er ook geregeld aan dat ze getekend hebben voor geheimhouding.”
“Ik ben door iedereen gewaarschuwd toen ik vertelde dat ik daar ging werken,” vertelt een ander. “Ik vond het hartstikke mooi om voor zo’n bekend kantoor te werken. Ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen. Na een paar dagen stond ik al buiten te huilen omdat ze me finaal de grond had ingestampt. Haar woorden kunnen keihard aankomen.”
Knoops-Hamburger spreekt medewerkers aan op hun kledingstijl. Zo zou ze vrouwelijke medewerkers hebben laten weten dat ze ‘te hoerig’ gekleed waren.
Over Geert-Jan Knoops zijn de oud-werknemers een stuk milder. Hij is veel afwezig en laat de dagelijkse bedrijfsvoering over aan zijn vrouw. “Geert-Jan zal je nooit horen schreeuwen of dreigen,” zegt een oud-medewerker. “Als hij erbij is, is Carry ook rustiger. Maar hij weet heus wel wat er gebeurt en hij grijpt niet in. Hij laat het daarmee wel gebeuren.”
Advocaatjes moet je kort houden. En je man ook. Zodat ie vooral lekker geld blijft scheppen.
quote:
Om de facturen rondom één specifiek dossier woedt al een tijd een verhitte strijd. Die is zo hoog opgelopen dat advocaten Bart Swier en Anno Huisman op 9 december 2024, namens een cliënt, een tuchtklacht over Knoops’ advocaten hebben ingediend bij de Amsterdamse Orde van Advocaten.
Die klacht gaat over door Knoops gedeclareerde kosten in een weliswaar ernstige maar betrekkelijk overzichtelijke strafzaak. Die komen volgens de klacht op ‘een duizelingwekkend bedrag aan advocatenkosten’ van ruim 215.000 euro.
(…)
De man vertelt hoe hij factuur na factuur betaalde aan het advocatenkantoor. “Ik was heel erg in paniek en ik zat in een soort overlevingsstand. Knoops’ advocaten zette continu druk. Men zou niet verder gaan als er niet betaald zou worden. Dan stuurde Carry vlak voor de zitting berichten dat er betaald moest worden.”
“Toen ik de borg van 65.000 euro nog niet volledig had betaald, liet Carry mij weten dat al het werk gestaakt werd tot de borg volledig was betaald. Het door mij betaalde voorschot van 65.000 euro was nota bene nog lang niet op.”
(…)
“Ik zat in de rechtbank met Geert-Jan Knoops voor de zaak waar alles in mijn leven vanaf hing,” vertelt de ondernemer. “Ik had toen bijna 200.000 euro overgemaakt en hij zegt tegen me: ‘Vanochtend om half vijf heb ik me toch even aan de pleitnota gezet, ik heb nog een handmatige wijziging gedaan en die ga ik nu even tot me nemen’.”
Die kritiek lijkt te worden onderbouwd door de urenspecificatie van Knoops. In de tuchtklacht schrijven Huisman en Swier: ‘Op de dag van de zitting schrijft beklaagde (Geert-Jan Knoops, red.) nog snel 2.30 uur voor het voorbereiden van de zitting.’
(…)
Knoops erkent dat hij werkzaamheden en vrijwel het gehele contact met de cliënt heeft overgelaten aan de jonge medewerker, maar stelt dat hij het pleidooi dicteerde terwijl hij ‘continu’ naast haar zat terwijl zij typte. “Omwille van de efficiëntie en kostenbesparing zijn enkel de uren van de stagiaire ingevoerd. Dat heeft de cliënt zelfs geld bespaard.”
‘Dit is aantoonbaar in strijd met de waarheid,’ schrijven Swier en Huisman. ‘Dat Knoops kostenbesparend heeft gewerkt in deze zaak voor een totaalbedrag van ¤ 215.000 is een gotspe. Zo schrijft Knoops 47 uur aan intern overleg. Dat is een kostenpost van meer dan ¤ 15.000. Dat is niet kostenbesparend, dat is kostenopdrijvend.’
(…)
De vraag is of de ondernemer ook aangifte gedaan had als de zaak voor hem wél tot een goed einde was gebracht. ‘Ik heb met een medewerker van kantoor gesproken en zij vertelde me dat het schrijven van niet-gemaakte uren een structurele werkwijze is,’ zo stelt hij in zijn aangifte. Als motief geeft hij: ‘het bredere maatschappelijke belang van een financieel integere advocatuur’.
(…)
‘Uit de urenspecificatie van 15 februari 2024 blijkt dat werkzaamheden zijn toegevoegd die niet vermeld stonden op de urenspecificatie van 18 oktober 2023,’ schrijven Swier en Huisman. ‘Andere werkzaamheden bleken opeens langer te hebben geduurd. Een intern overleg verandert opeens van 10 minuten naar 45 minuten. Het roept het uiterst verontrustende beeld op dat verweerder (Knoops, red.) later fictieve werkzaamheden toevoegt aan de urenspecificatie.’
Nepuurtje-factuurtje. Lekker man.

Advocaten, allemaal boeven