Wijsheid komt zo te zien met de jaren. Fijn dat er geen xenofobe taboes zijn om problemen in de zorg op te lossen.quote:https://wnl.tv/2025/05/12(...)k-heb-iedereen-nodig
Zorgminister Agema (PVV) sluit arbeidsmigratie in de zorg niet uit: 'Ik heb iedereen nodig'
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Fleur Agema sluit arbeidsmigratie niet uit als middel om het dreigende personeelstekort in de zorg het hoofd te bieden. Dat zegt ze maandagochtend in Goedemorgen Nederland op NPO 1, naar aanleiding van berekeningen van onderzoeksinstituut ABF Research. Zonder ingrijpen dreigt over tien jaar een tekort van maar liefst 385.000 zorgmedewerkers.
"Zeker. Ik heb iedereen nodig, dus ook de arbeidsmigrant", zegt Agema in de studio. Tegelijkertijd tempert ze de verwachtingen. "Ik denk dat het lastig is om vol in te zetten op de komst van arbeidsmigranten, maar waar arbeidsmigranten naar Nederland komen, wil ik ze graag in de zorg hebben." Volgens haar zitten er wel haken en ogen aan: "Je ziet dat arbeidsmigranten anders of korter zijn opgeleid. Bij de tandarts is dat toch ingewikkeld."
Arbeidsmigratie is volgens de minister slechts één van de oplossingen. "Je moet heel veel dingen doen: bijvoorbeeld voorkomen dat mensen ziek worden. Ik ben ook bezig om financiering bij elkaar te krijgen voor het gordelroosvaccin. Ongeveer 90.000 ouderen gaan jaarlijks naar de huisarts omdat ze lijden aan deze verschrikkelijke aandoening. Daarmee voorkom je niet alleen leed, maar ook bezoeken."
Naast de focus op preventie en de arbeidsmigrant, richt Agema zich onder meer op huisvesting en de inzet van kunstmatige intelligentie om het naderende personeelstekort tegen te gaan. Ze wijst erop dat de zorg de afgelopen jaren al veel veerkracht heeft getoond en andere crises heeft afgewend of is overkomen.
"We zijn al halverwege de vergrijzing, de coronacrisis is opgevangen, terwijl onze bevolking is met een miljoen mensen gegroeid in de afgelopen acht jaar. Maar we zien dat er meer nodig is."
Toch ziet ze lichtpuntjes. "Je ziet aan de ene kant het hele grote probleem, maar aan de andere kant is er ook momentum. Er bloeien op dit moment zoveel bloemen dat we hier ook uit moeten komen", vervolgt Agema. Om het personeelstekort structureel aan te pakken werkt het kabinet aan een aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord.
'Zeer zorgelijke situatie'
"We zitten nu in de eindfase, waarin wij rondom dit grote probleem zo’n dertig afspraken met elkaar maken", aldus Agema. Op 2 juli lanceert zij daarnaast het Platform Afwenden Arbeidsmarkttekort, samen met tientallen voorlopers uit de zorg. "Wat ik aan het doen ben is al die fantastische bloemen die bloeien bij elkaar brengen in dat platform, waar alles dat werkt bij elkaar komt."
Ondanks haar optimisme erkent de vicepremier tot slot dat de situatie in de zorg problematisch is. "Het is zeer zorgelijk. We moeten het roer omzetten. Dat gaan we wel doen en ik heb er veel vertrouwen in.’
Taboes over de duizenden malafide zorgbedrijfjes waar neven en nichten op de loonlijst staan en onterecht geld wordt ontvangen vanwege niet-verleende zorgquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wijsheid komt zo te zien met de jaren. Fijn dat er geen xenofobe taboes zijn om problemen in de zorg op te lossen.
Offtopicquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:12 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Taboes over de duizenden malafide zorgbedrijfjes waar neven en nichten op de loonlijst staan en onterecht geld wordt ontvangen vanwege niet-verleende zorg
Dat soort taboes
ik zeg dit wel vaker, maar nederland heeft decennialang zoveel migratie gezien, en dan nog hebben we overal tekorten. iets klopt hier niet.quote:Zonder ingrijpen dreigt over tien jaar een tekort van maar liefst 385.000 zorgmedewerkers.
We hebben ook decennia aan economische groei gehad, maar dat slaan we natuurlijk even over.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik zeg dit wel vaker, maar nederland heeft decennialang zoveel migratie gezien, en dan nog hebben we overal tekorten. iets klopt hier niet.
Een bejaarden resort in Turkije?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:17 schreef sexbierum het volgende:
In plaats van zorgpersoneel hierheen te halen, kunnen we beter onze bejaarden daarheen sturen. Slaan we heel veel vliegen in 1 klap!
#omdenken
Volgens onze leiders zou migratie alle arbeidstekorten oplossen alleen de migranten vonden de uitkering toch leuker dus helaas pindakaas voor ons krakende zorgstelselquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik zeg dit wel vaker, maar nederland heeft decennialang zoveel migratie gezien, en dan nog hebben we overal tekorten. iets klopt hier niet.
Vlak bij mij is een school waar Oekraïense kinderen Nederlandse les krijgen dus toen die school er net kwam dacht ik zo van allemaal lekkere Oost-Europese milfjes te kunnen hosselen en toen bleken het allemaal van die zigeunertypes te zijn dus ja, helaas pindakaasquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:34 schreef -XOR- het volgende:
Overigens lijkt het me het goedkoopst om dan maar vooral Oekraiensen die hier toch al zijn om te scholen.
Het probleem daarmee vind ik dat je mensen die iets kunnen gaat "wegkopen" uit het land waar ze hun opleiding hebben genoten maar vervolgens niet de vruchten plukt van die investering omdat een westers land meer kan betalen.quote:
Jammer genoeg wordt dan alleen gekeken naar de groei als absoluut getal, maar niet naar de groei per hoofd van de bevolking.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:16 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
We hebben ook decennia aan economische groei gehad, maar dat slaan we natuurlijk even over.
Verder komen er gewoon veel meer ouderen en die hebben zoals altijd veel meer zorg nodig, als we dat op de huidige manier doen moet 1 op de 3 mensen in de zorg gaan werken, heeft de WRR een prima rapport over geschreven. M.i zetten we in op migratie om de ergste tekorten aan te pakken, maar we zullen ook naar een ander systeem in de zorg moeten want 1/3 is niet haalbaar of betaalbaar.
Klopt, al is het voor Filipijnsen of Ghanezen wel een ticket naar het Westen. Je zou daar opleidingen kunnen sponsoren, mensen hierheen uitnodigen. Die onderhouden dan vaak ook hun familie daar, waar dan een neef tussen zit die autotechniek studeert en een garage begint etc en zo kan een vliegwieleffect bewerkstelligd worden.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het probleem daarmee vind ik dat je mensen die iets kunnen gaat "wegkopen" uit het land waar ze hun opleiding hebben genoten maar vervolgens niet de vruchten plukt van die investering omdat een westers land meer kan betalen.
Estisch gezien is dat enorm fout. Maar dat lijk jij nooit te zien. Het is een braindrain.
In feite is het een soort stelen van iedereen die iets kan en zijn land van dienst zou kunnen zijn. Je benadeelt daar dus die landen op brute wijze mee. Het is egoïsme ten top en roofkapitalisme m.i.
Behalve dan dat je ze daar weghaalt waar ze OOK goed gebruikt kunnen worden en nodig zijn. Dat aspect is m.i. zwaar onderbelicht.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Met arbeidsmigranten an sich is natuurlijk niets mis.
Omdat onze welvaart en wensen mee groeienquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
Doorgaans komen ze daar momenteel niet aan de bak.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Behalve dan dat je ze daar weghaalt waar ze OOK goed gebruikt kunnen worden en nodig zijn. Dat aspect is m.i. zwaar onderbelicht.
Echt. Aan de ene kant Faber die iedereen zo snel mogelijk weg hebben wil, en dan dit.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:03 schreef Cupfighter het volgende:
Wat een domme ganzen zitten er toch in dit kabinet
Juist zo tegenstrijdig als het maar kanquote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:16 schreef YoopY het volgende:
[..]
Echt. Aan de ene kant Faber die iedereen zo snel mogelijk weg hebben wil, en dan dit.
HETZELFDE KABINET!![]()
![]()
Geloofwaardigheid is echt ver te zoeken. (aan beide kanten trouwens)quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Juist zo tegenstrijdig als het maar kan
Op zich geen slecht idee, kunnen die oudjes leven als een god in Thailand met hun AOW'tje en komen er hier huizen vrij voor jongere generaties.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:17 schreef sexbierum het volgende:
In plaats van zorgpersoneel hierheen te halen, kunnen we beter onze bejaarden daarheen sturen. Slaan we heel veel vliegen in 1 klap!
#omdenken
Wat klopt er dan niet? De arbeidsparticipatie is ook nog nooit zo groot geweest. Niet eerder werkten er zoveel mensen in Nederland. Maar er is gewoon veel meer werk dan er mensen zijn…quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
Dus er komen miljoenen mensen hier naar toe zonder dat de overheid hier grip op heeft en dan ontstaan er tekorten in de zorg, onderwijs en huisvesting. Ja, hoe zou dat nou toch komen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:13 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
verder wel mooi gesproken, vooral over investeren in preventie.
Nou leg eens uit?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 23:00 schreef mackinac het volgende:
[..]
Dus er komen miljoenen mensen hier naar toe zonder dat de overheid hier grip op heeft en dan ontstaan er tekorten in de zorg, onderwijs en huisvesting. Ja, hoe zou dat nou toch komen.
De meeste oude mensen van over 10 jaar willen helemaal niet in bejaardenhuizen wonen. Hun ouders woonde daar wel, maar die hadden vroeger dan weer hun ouders bij hun wonen. En zo verandert de woonsituatie bij elke generatie. Ik zie mijn ouders echt niet in een bejaardenhuis gaan wonen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:03 schreef Jahr00n het volgende:
Ze moeten gewoon verzorgingstehuizen voor 1000en bejaarden tegelijk bouwen.
Aan beide kanten van het kabinet?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:18 schreef YoopY het volgende:
[..]
Geloofwaardigheid is echt ver te zoeken. (aan beide kanten trouwens)
Die ZZP-ers die de hele tijd rondrijden om hier en daar iedere keer een kwartiertje te gaan werken zijn samen met de thuisbezorgde maaltijden en de vaste lasten niet goedkoper dan in een bejaardentehuis gaan zitten. En daar hebben ze nog aanspraak en gezelschapsspelletjes.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 23:52 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De meeste oude mensen van over 10 jaar willen helemaal niet in bejaardenhuizen wonen. Hun ouders woonde daar wel, maar die hadden vroeger dan weer hun ouders bij hun wonen. En zo verandert de woonsituatie bij elke generatie. Ik zie mijn ouders echt niet in een bejaardenhuis gaan wonen.
Ikzelf zou het geweldig vinden om een geavanceerde superrobot als hulp te hebben, die gewoon terugpraat en welke patat ik erg lekker vind.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 23:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alle mensen die niet werken voor een baas, zelf hun zorgkosten laten betalen. Je moet dan zelf die ZZP-er inhuren die je billen komt wassen. En voor kinderen mogen hun ouders dat doen. Dan hebben we in no-time zowel het probleem van de dure zorg als de overbevolking opgelost
Dat kan, als je er veel geld voor over hebt en het niet erg vind dat hij continu gevaarlijke fouten maakt. Het lijkt simpel, maar de laatste 20% van de ontwikkeling duren langer dan de eerste 80% en de laatste 10% blijken vooralsnog onoplosbaar. Ok, dat praatje zal tegenwoordig wel lukken, maar je huis (en de bewoners) veranderen in een slagveld.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 23:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ikzelf zou het geweldig vinden om een geavanceerde superrobot als hulp te hebben, die gewoon terugpraat en welke patat ik erg lekker vind.
Ze hebben nog even de tijd, ben nog niet bejaard.quote:Op woensdag 14 mei 2025 00:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat kan, als je er veel geld voor over hebt en het niet erg vind dat hij continu gevaarlijke fouten maakt. Het lijkt simpel, maar de laatste 20% van de ontwikkeling duren langer dan de eerste 80% en de laatste 10% blijken vooralsnog onoplosbaar. Ok, dat praatje zal tegenwoordig wel lukken, maar je huis (en de bewoners) veranderen in een slagveld.
Misschien zijn die Tesla "robots" een oplossing, omdat die door mensen bestuurd worden. Dan hoeven ze in ieder geval niet de hele tijd rond te rijden. Of robots die heel zacht zijn en niet sterk genoeg om gevaarlijke dingen te doen, maar dan heb je er ook niet veel aan. Wel goede knuffels.
Bronquote:
Daarnaast is het gewoon een extra laag aan het piramidespel toevoegen want ook die mensen worden oud. En nieuwe mensen betekent ook extra leraren, huisartsen, kinderopvang, woningen, wegen. Je creëert nieuwe gaten met het opvullen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het probleem daarmee vind ik dat je mensen die iets kunnen gaat "wegkopen" uit het land waar ze hun opleiding hebben genoten maar vervolgens niet de vruchten plukt van die investering omdat een westers land meer kan betalen.
Estisch gezien is dat enorm fout. Maar dat lijk jij nooit te zien. Het is een braindrain.
In feite is het een soort stelen van iedereen die iets kan en zijn land van dienst zou kunnen zijn. Je benadeelt daar dus die landen op brute wijze mee. Het is egoïsme ten top en roofkapitalisme m.i.
En een zorgplicht als tegenhanger van de dienstplicht?quote:Op woensdag 14 mei 2025 00:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daarnaast is het gewoon een extra laag aan het piramidespel toevoegen want ook die mensen worden oud. En nieuwe mensen betekent ook extra leraren, huisartsen, kinderopvang, woningen, wegen. Je creëert nieuwe gaten met het opvullen.
Beter zetten we hard in op innovaties zoals automatisering, aanpakken zzp constructie, hogere bijdrage vermogende oudere, bepaalde behandelingen schrappen aan het einde van een levensfase etc.
quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:03 schreef Jahr00n het volgende:
Ze moeten gewoon verzorgingstehuizen voor 1000en bejaarden tegelijk bouwen.
Want?We hebben gewoon mensen nodig.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:03 schreef Cupfighter het volgende:
Wat een domme ganzen zitten er toch in dit kabinet
Ja en de andere minister wil ze eruit hebbenquote:Op woensdag 14 mei 2025 01:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
[..]
Want?We hebben gewoon mensen nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |