Is het biologisch bepaald dat mannen soms moeilijker om hulp vragen?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:29 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik dan weer typisch. Het klinkt alsof mannen en vrouwen met betrekking tot het uiten van emoties cq. het niet tonen van zwaktes wel naar elkaar toe moeten groeien. Alsof dit dé weg is die we moeten gaan en de uitkomst is dan? Waarom zou iedereen hier bij gebaat zijn, als mannen net als vrouwen omgaan met pijn en emoties? Totaal nutteloos. En dan ook; is het dan conservatief te denken dat er nu eenmaal verschillen zijn die biologisch zijn bepaald? Niet alles is maakbaar. Verder: hoe interessant is het leven wanneer man en vrouw op alle punten gelijkwaardig zijn?
Ik neem aan dat de zelfverklaarde progressieven hier ook meer mannen in de kraamzorg willen en meer mannen als nagelstyliste of kapper? Of meer mannen die gezellig een dagje gaan shoppen met elkaar en aansluitend een prosecco'tje gaan drinken op het terras terwijl ze de laatste modetrends uitwisselen?
Ja, dat is biologisch bepaald aangezien mannen vroeger op jacht in hoge mate zelfredzaam moesten zijn om te overleven en dat is nooit veranderd in ons DNA.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is het biologisch bepaald dat mannen soms moeilijker om hulp vragen?
Of zou het een cultureel ding zijn?
Wat heb je erop tegen dat mannen die hulp nodig hebben op gebied van hun mentale gezondheid die hulp zoeken, bij vrienden, familie, collega’s, studiegenoten of hulpverleners?
Oh nee, mannen moeten dit niet. Ze moeten ook niet op ons lijken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:29 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik dan weer typisch. Het klinkt alsof mannen en vrouwen met betrekking tot het uiten van emoties cq. het niet tonen van zwaktes wel naar elkaar toe moeten groeien. Alsof dit dé weg is die we moeten gaan en de uitkomst is dan? Waarom zou iedereen hier bij gebaat zijn, als mannen net als vrouwen omgaan met pijn en emoties? Totaal nutteloos. En dan ook; is het dan conservatief te denken dat er nu eenmaal verschillen zijn die biologisch zijn bepaald? Niet alles is maakbaar. Verder: hoe interessant is het leven wanneer man en vrouw op alle punten gelijkwaardig zijn?
Ik neem aan dat de zelfverklaarde progressieven hier ook meer mannen in de kraamzorg willen en meer mannen als nagelstyliste of kapper? Of meer mannen die gezellig een dagje gaan shoppen met elkaar en aansluitend een prosecco'tje gaan drinken op het terras terwijl ze de laatste modetrends uitwisselen?
Het is altijd slechts "een beetje" in een anders ogen. Wanneer wordt de grens van 'een beetje' gepasseerd, volgens jou?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:20 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Waarom diep triest? Je moet ook wel een beetje kunnen incasseren hoor
Ik gaf hooguit een plaagstootje met een vleugje cynisme, meer nietquote:Op dinsdag 13 mei 2025 19:34 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het is altijd slechts "een beetje" in een anders ogen. Wanneer wordt de grens van 'een beetje' gepasseerd, volgens jou?
Wat een kinderachtige postquote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:35 schreef spickel het volgende:
Frappant dat vrouwen hier het hoogste woord hebben, ze weten het allemaal zo goed voor het mannelijk geslacht. Mooi om te zien dat een topic als dit uitmondt in een deel van het probleem. Omdat jullie precies denken te weten hoe mannen in elkaar zitten, durven mannen ook geen hulp te vragen, omdat ze zich toch ongehoord voelen.
Mannen worden vanaf kinds af aan "afgericht" om stil te blijven, je problemen voor jezelf te houden, anders zijn ze zwak. Mannen blijven stil, maar verdwijnen.
Grote probleem is dat als je maar oppervlakkig kijkt, je het niet ziet. En dat doen de meeste vrouwen, want het zijn mannen. Sterk, zelfverzekerd, alles gaat prima, ze moeten zorgen voor de vrouwen. Ik pleit mezelf ook niet onschuldig, want ik zou mijn collega graag helpen , maar ik weet niet hoe ik dat moet aanvangen.
Dat geldt ook voor jou hahaquote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:52 schreef spickel het volgende:
[..]
Wat fijn dat jij woordvoerder bent van de gehele mannelijke bevolking.
Vroeger te veel de A-team gekeken zonder verder buiten te komen?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:35 schreef spickel het volgende:
Frappant dat vrouwen hier het hoogste woord hebben, ze weten het allemaal zo goed voor het mannelijk geslacht. Mooi om te zien dat een topic als dit uitmondt in een deel van het probleem. Omdat jullie precies denken te weten hoe mannen in elkaar zitten, durven mannen ook geen hulp te vragen, omdat ze zich toch ongehoord voelen.
Mannen worden vanaf kinds af aan "afgericht" om stil te blijven, je problemen voor jezelf te houden, anders zijn ze zwak. Mannen blijven stil, maar verdwijnen.
Grote probleem is dat als je maar oppervlakkig kijkt, je het niet ziet. En dat doen de meeste vrouwen, want het zijn mannen. Sterk, zelfverzekerd, alles gaat prima, ze moeten zorgen voor de vrouwen. Ik pleit mezelf ook niet onschuldig, want ik zou mijn collega graag helpen , maar ik weet niet hoe ik dat moet aanvangen.
Ik vind het prima als een bodybuilder met een doos tissues GTST wil kijken, maar wat mij steekt is de ongevraagde bemoeienis van TS. Als het überhaupt al iemand z'n zaak is op de werkplaats is het de werkgever die indien nodig kan uitnodigen tot een gesprek.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 19:32 schreef Cockwhale het volgende:
Volgens mij is de machocultuur behoorlijk wat afgenomen en wordt het steeds normaler, ook voor de man, om zich kwetsbaar op te stellen en zijn gevoelens te delen zonder daar direct op afgerekend te worden. Toch zijn nog veel generaties die voortkomen uit de babyboomer generatie, die dat niet geleerd is om zich te kunnen uiten. Betekent niet per se dat je overal met iedereen erover moet praten of constant tranen hoeft te laten vloeien, maar het tijdig kunnen uiten/delen en het gevoel hebben dat dat mag, en dat je je niet hoeft te schamen om hulp te vragen, lijkt mij een goede ontwikkeling.
Als problemen vroegtijdig gedeeld/geuit worden, hoeft het overigens helemaal niet tot jankbuien of depressies te komen. Dat zijn eerder de gevolgen van opkroppen.
Grappig, ik heb juist het tegenovergestelde idee. Als ik bijvoorbeeld Youtube shorts zie met de reacties erbij.. elke reactie is dat een echte man juist huilt, dat ze zijn emoties begrijpen etc. Tot in het extreme van hoe ik ernaar kijk.. Echte mannen zijn mannen die juist de hele tijd huilen etc. is een beetje het idee dat die reacties opwekken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:22 schreef spickel het volgende:
Boys don't cry.
In onze samenleving groeien veel jongens nog steeds op met het idee dat ze sterk, stoer en onverstoorbaar moeten zijn. Er is nauwelijks ruimte voor kwetsbaarheid.
Ik denk dat de werkelijke kern van de discussie moet zijn: wat heeft de wereld - die van nature vijandig is - aan meer kwetsbaarheid, in dit geval van het mannelijk deel van de bevolking?quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:22 schreef Masberum het volgende:
[..]
Grappig, ik heb juist het tegenovergestelde idee. Als ik bijvoorbeeld Youtube shorts zie met de reacties erbij.. elke reactie is dat een echte man juist huilt, dat ze zijn emoties begrijpen etc. Tot in het extreme van hoe ik ernaar kijk.. Echte mannen zijn mannen die juist de hele tijd huilen etc. is een beetje het idee dat die reacties opwekken.
Hier een voorbeeld waarvoor ik moeite heb gedaan om het terug te zoeken:
Bekijk deze YouTube-video
Die man zit te huilen over een stuk draad en dat dat aangeeft dat zoveel van zijn leven voorbij is. Ieder persoon daar zit bijna met hem mee te huilen... vinden hem zo zielig... willen hem knuffelen etc.
Volgens mij zijn mensen juist doorgeschoten wat dat betreft. Net als de inclusiviteit met 100 genderidentiteiten bijvoorbeeld.
Ik heb geen enkel idee waarom je denkt dat mannen juist geen kwetsbaarheid mogen tonen terwijl dat juist het nieuwe cool/stoer/mannelijk lijkt te zijn tegenwoordig...
Ik wou dat ik wat gemakkelijk kon janken, gemakkelijk punten scoren tegenwoordig en dan ben ik ook nog extra mannelijk
Goed voorbeeld zeg want iedereen is in oorlogquote:Op donderdag 15 mei 2025 21:59 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik denk dat de werkelijke kern van de discussie moet zijn: wat heeft de wereld - die van nature vijandig is - aan meer kwetsbaarheid, in dit geval van het mannelijk deel van de bevolking?
Ik denk bijvoorbeeld niet dat de mannen in Oekraïne er momenteel veel aan hebben om zich emotioneel kwetsbaar op te stellen en hun gevoelens te pas en te onpas te uiten.
In tijden van oorlog is het niet handig wanneer de krijgsmacht progressieve kringgesprekken gaat voerenquote:Op donderdag 15 mei 2025 22:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Goed voorbeeld zeg want iedereen is in oorlog
En in oorlog zijn er dus blijkbaar geen emoties
Meld je dan om mee te vechten met de Oekraïne dan stoere jongenquote:Op donderdag 15 mei 2025 22:17 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
In tijden van oorlog is het niet handig wanneer de krijgsmacht progressieve kringgesprekken gaat voeren
Waarom zou ik? Het is niet mijn land. En al zou het hier oorlog worden; of ik me dan geroepen zou voelen om de wapens op te pakken? Nee, want daar ben ik te lui voor en heeft dat niets met kwetsbaarheid te maken.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:21 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Meld je dan om mee te vechten met de Oekraïne dan stoere jongen
Maar ja het is hier geen oorlog dus je voorbeeld is niet van toepassingquote:Op donderdag 15 mei 2025 22:26 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Het is niet mijn land. En al zou het hier oorlog worden; of ik me dan geroepen zou voelen om de wapens op te pakken? Nee, want daar ben ik te lui voor en heeft dat niets met kwetsbaarheid te maken.
Maar mocht je als soldaat in een levensbedreigende situatie komen dan lijkt het me niet voordelig wanneer je je dan kwetsbaar opstelt. Dat doen dieren ook niet.
Ik zal het even breder trekken dan voor je. Sinds de mensheid bestaat, zijn er oorlogen. Op kleine schaal (burgeroorlogen) en op grote schaal (wereldoorlogen). En dat gebeurt niet alleen in verre oorden. Sterker nog: de laatste twee wereldoorlogen zijn begonnen op Europese bodem (waarna de hele wereld hierin werd meegezogen).quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:38 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Maar ja het is hier geen oorlog dus je voorbeeld is niet van toepassing
Jouw opmerking heeft niks met deze topic te maken.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:55 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Een echte vrouw is houthakker.
Mijn opmerking is net zo valide als jouw opmerking, maar dan anders geformuleerd.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:55 schreef HSG het volgende:
[..]
Jouw opmerking heeft niks met deze topic te maken.
Leg uit.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:56 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Mijn opmerking is net zo valide als jouw opmerking, maar dan anders geformuleerd.
Nou, we zijn eigenlijk al wel in oorlog met veel landen. Het aanvallen via internet op allerlei manieren wordt door veel landen gedaan maar soort van gedoogd. We zeggen dan van 'Rusland zit volgens on achter de aanval maar we doen niks, behalve het te melden'. Een cyberoorlog is wel degelijk gaande (niet alleen met Rusland), daarom wordt ook geadviseerd om water thuis als reserve te hebben etc.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:38 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Maar ja het is hier geen oorlog dus je voorbeeld is niet van toepassing
Jij komt met een stelling: een echte man toont zijn emoties. Dat breng je als een aanname zonder onderbouwing. Ik doe niet anders. Inhoudelijk gezien komen onze stellingen in zoverre overeen dat wij een geslacht (m/v) een kenmerk toedichten (beiden zonder onderbouwing).quote:
quote:
Wat bepaalt dat een echte man zijn emoties toont. SemperLibertas heeft in dit geval gelijk. Het is subjectief wat een echte man is. Jij probeert het te stellen als een feit, als je hieraan voldoet ben je een man. Dat is flauwekul.quote:
quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:02 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Jij komt met een stelling: een echte man toont zijn emoties. Dat breng je als een aanname zonder onderbouwing. Ik doe niet anders. Inhoudelijk gezien komen onze stellingen in zoverre overeen dat wij een geslacht (m/v) een kenmerk toedichten (beiden zonder onderbouwing).
Dus nogmaals...een echte man toont zijn emoties. Die durf heeft hij.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:03 schreef Masberum het volgende:
[..]
[..]
Wat bepaalt dat een echte man zijn emoties toont. SemperLibertas heeft in dit geval gelijk. Het is subjectief wat een echte man is. Jij probeert het te stellen als een feit, als je hieraan voldoet ben je een man. Dat is flauwekul.
Misschien met een penis en ballen. Maar om emoties aan te kaarten alsof je een man bent is gewoon gelul
En jouw reactie eerder is gewoon een herhaling van wat je zegt zonder het te onderbouwen. SemperLibertas geeft aan dat je reactie nergens op slaat.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:55 schreef HSG het volgende:
[..]
Jouw opmerking heeft niks met deze topic te maken.
Het nogal intrigerend om te zien hoe sommige "mannen" zo heftig reageren op mijn opmerking.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:28 schreef Masberum het volgende:
[..]
En jouw reactie eerder is gewoon een herhaling van wat je zegt zonder het te onderbouwen. SemperLibertas geeft aan dat je reactie nergens op slaat.
Je mag je eigen mening hebben hoor, maar presenteer het dan niet als feit.. wat je doet is niet goed om het zo maar te zeggen en ik denk dat je dat ook wel weet..
Dus nogmaals: wie bepaalt dat en welke argumenten heeft hij/zij daarvoor?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:26 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
Dus nogmaals...een echte man toont zijn emoties. Die durf heeft hij.
Wat zijn jouw emoties nu?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:26 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
Dus nogmaals...een echte man toont zijn emoties. Die durf heeft hij.
Dit vind je heftig? Reageer eens gewoon op wat gezegd wordt, in plaats van dit soort reacties. Waarom reageer je niet inhoudelijk als ik vragen mag meneer?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:29 schreef HSG het volgende:
[..]
Het nogal intrigerend om te zien hoe sommige "mannen" zo heftig reageren op mijn opmerking.
Dat gebeurt al genoeg zonder mij hoor. Een huilende man wordt meteen al uitgelachen zonder dat men weet waarom hij huilt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:31 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Dus nogmaals: wie bepaalt dat en welke argumenten heeft hij/zij daarvoor?
Je kunt niet zomaar iets stellen en er dan vervolgens niks mee doen behalve herkauwen.
Ontspannen, voel me geïntrigeerdquote:
Ik geloof er niks van. Volgens mij heb je jeugdproblemen gehad en uiten die zich op dit moment door gewoon niet toe te kunnen geven aan de meest simpele vragenquote:Op donderdag 15 mei 2025 23:34 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gebeurt al genoeg zonder mij hoor. Een huilende man wordt meteen al uitgelachen zonder dat men weet waarom hij huilt.
[..]
Ontspannen, voel me geïntrigeerd
Mag jij vinden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:35 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van. Volgens mij heb je jeugdproblemen gehad en uiten die zich op dit moment door gewoon niet toe te kunnen geven aan de meest simpele vragen
In de opleiding tot miltair wordt ze geleerd dat je emoties ook kunt uitschakelen. Mannen zijn geboren soldaten. Althans, dit was altijd wel de bedoeling maar dit wordt jongens niet meer aangeleerd. Ik denk dat de oorzaak mede komt door de single-moeder epidemie en de 'soyciety'.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:10 schreef TAmaru het volgende:
Voor mannen werkt het meestal gewoon het beste om maar stug door te gaan in plaats van te gaan janken of te diep over hun gevoelens na te denken. Bij vrouwen is dit vrijwel onmogelijk vanwege de enorme hoeveelheid gevoelens die altijd op de voorgrond staan. Bij mannen gaan gevoelens dieper maar zitten ze minder op de voorgrond.
Ik ben ook echt tot rust gekomen sinds ik minder tijd en aandacht aan mijn gevoel besteed.
Emoties kan ik persoonlijk heel makkelijk uitschakelen. Zelfs extreme pijn kan ik gewoon negeren.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:14 schreef InzolVC het volgende:
In de opleiding tot miltair wordt ze geleerd dat je emoties ook kunt uitschakelen. Mannen zijn geboren soldaten. Althans, dit was altijd wel de bedoeling maar dit wordt jongens niet meer aangeleerd. Ik denk dat de oorzaak mede komt door de single-moeder epidemie en de 'soyciety'.
Hm...quote:Op maandag 19 mei 2025 19:28 schreef miss_sly het volgende:
Arjen Lubach had er wel een interessante uitzending over afgelopen woensdag.
Bekijk deze YouTube-video
Kijk als mens hebben we het allemaal in ons. De mannelijke en vrouwelijke kant, de emotionele en harde kant ... dat is gewoon menselijk. Wel hebben we neigingen. Vrouwen en homo's neigen meer naar emoties, gevoel; mannen en lesbo's neigen over het algemeen meer naar hardheid, minder gevoel. Maar de meeste mensen bevinden zich ergens op dat spectrum. Sommigen zitten extreem aan de ene of andere kant van het spectrum.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:14 schreef InzolVC het volgende:
[..]
In de opleiding tot miltair wordt ze geleerd dat je emoties ook kunt uitschakelen. Mannen zijn geboren soldaten. Althans, dit was altijd wel de bedoeling maar dit wordt jongens niet meer aangeleerd. Ik denk dat de oorzaak mede komt door de single-moeder epidemie en de 'soyciety'.
Ik ga nuanceren. Wantja vrouwen zijn emotionele mensen. Dus het lijkt me logisch dat alleenstaande vrouwen hun kinderen ook (onbedoeld) alles leren via emotie op te lossen. Wat voor jongens niet helemaal de bedoeling is.
Ja, dit. Bovendien is bovenstaande ontwikkeling een ontwikkeling die bovendien leidt tot kwetsbare samenlevingen waarin typisch vrouwelijke waarden en/of eigenschappen de boventoon voeren en mannelijke waarden en/of eigenschappen worden gezien als, op zijn best, als conservatief, en, op zijn slechts als verwerpelijk.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:18 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kijk als mens hebben we het allemaal in ons. De mannelijke en vrouwelijke kant, de emotionele en harde kant ... dat is gewoon menselijk. Wel hebben we neigingen. Vrouwen en homo's neigen meer naar emoties, gevoel; mannen en lesbo's neigen over het algemeen meer naar hardheid, minder gevoel. Maar de meeste mensen bevinden zich ergens op dat spectrum. Sommigen zitten extreem aan de ene of andere kant van het spectrum.
Ik vind het jammer dat in de laatste 40 jaar de man toch wel flink is ontmannelijkt en dat nu wordt gedaan alsof elke man maar in contact met zijn emoties moet komen, zijn gevoel moet opzoeken, etc. Uiteraard kan dat en dan ga je ook zeker emoties vinden, maar de vraag is of dat voor een man het beste functioneert. En vaak denk ik van niet.
Als ik naar mezelf kijk, was ik vroeger helemaal into die spiri bullshit; yoga, ademhalingsoefeningen, noem maar op. Dichter bij mezelf komen, mijn gevoelens voelen ... en eerlijk gezegd was ik de helft van de tijd hartstikke depressief en de andere helft hartstikke uitgelaten. Nu ik weinig aandacht meer aan mijn gevoel besteed, ben ik veel stabieler en het gaat alsnog prima met me. Uiteindelijk had ik helemaal geen baat bij al dat gevoelige gedoe.
Betekent overigens niet dat je een soort Andrew Tate moet worden of dat je vrouwen moet gaan slaan of slecht behandelen ofzo.
Mijn pa is beroepsmilitair geweest.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:14 schreef InzolVC het volgende:
[..]
Ik ga nuanceren. Wantja vrouwen zijn emotionele mensen. Dus het lijkt me logisch dat alleenstaande vrouwen hun kinderen ook (onbedoeld) alles leren via emotie op te lossen. Wat voor jongens niet helemaal de bedoeling is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |