abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217630018
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 17:00 schreef Mijk het volgende:

[..]
En wat voor antwoord krijg je daar?

Want in mijn ogen heeft het wel een mooie crosslink met dit topic;

F&L / Deleuze & Guattari - What is Philosophy?

De drang voor zelfexpressie, om het even samen te vatten.
"Mogen we eerder naar huis?" :Y
pi_217630194
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:57 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Was het in dit geval het geloof in, of gewoon de gedachte of... ?

Ik doelde meer op het denken over het denken, en over het denken over een gelijksoortig denken door andere denkers (dus of die mogelijk ook zo denken)...

Kedenk kedenk ;)
Dit is een veel te overbodig ingewikkelde gedachte. Je denkt dankzij je bewustzijn dat is gecreëerd door individuele biologische en chemische hersenprocessen. Het is je DNA en de omgeving (opvoeding, cultuur) waarin je verkeert dat bepaalt wat je denkt. De mens is gewoon een trekpop van interne en externe natuurlijke mechanismen.

😊
  woensdag 14 mei 2025 @ 12:48:32 #28
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217630232
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:42 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dit is een veel te overbodig ingewikkelde gedachte. Je denkt dankzij je bewustzijn dat is gecreëerd door individuele biologische en chemische hersenprocessen. Het is je DNA en de omgeving (opvoeding, cultuur) waarin je verkeert dat bepaalt wat je denkt. De mens is gewoon een trekpop van interne en externe natuurlijke mechanismen.

😊
Oh, ja, daar ben ik het sowieso helemaal mee eens. Gedachten denken we net zoals we beelden zien of geluiden horen. Ik snap ook niet waarom denken in de westerse wereld niet wordt gezien als zesde zintuig. In het boeddhisme doen ze dat volgens mij wel?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 25 mei 2025 @ 16:58:51 #29
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217749192
Ik denk vaak hetzelfde.
Waarom doen we dingen?
Waarom is stilzitten op een steen ineens verdacht,
terwijl het ooit de hoogste vorm van mens-zijn was?

Ik denk dat veel mensen hun dagen vullen met bezigheden, niet omdat ze weten waarom,
maar omdat het ongemakkelijk voelt om niets te doen en dan ook niets te willen.
Dat we de leegte zijn gaan wantrouwen,
omdat hij geen kwitantie achterlaat.
Omdat hij niets oplevert dat je kunt laten zien,
of kunt opsommen in een gesprek.

Zondag is een rustdag voor mij en mijn gezin.
Niet (meer) uit religie,
niet uit plicht,
maar uit behoefte:
dat samen-zijn pas echt ademt
als niets hoeft.
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
pi_217784894
Interessant dat je dit schrijft.
Waarschijnlijk heb je ook ‘zijns’ kwaliteiten in je, naast ‘doen’.
Heel veel van het leven bestaat tegenwoordig uit doen, ik denk omdat een stukje verdieping eruit weg is.
Daarom zijn er tegenwoordig zoveel zelf help boeken om meer ‘naar binnen’ te gaan en ook dingen als Mindfulness, waarbij je een stukje kontakt met je diepe binnem houdt terwijl je bezig bent, iets doet.
Dan krijgt het meer zingeving, voldoening.
pi_217793979
Waarschijnlijk was TS dronken en reageert hij daarom niet meer. Omdat hij beseft wat hij voor flauwekul typte en daar niet verder op wil ingaan of geniet van de reacties die er wel serieus op ingaan
  Forum Admin vrijdag 30 mei 2025 @ 00:47:12 #32
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_217794062
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 00:41 schreef Masberum het volgende:
Waarschijnlijk was TS dronken en reageert hij daarom niet meer. Omdat hij beseft wat hij voor flauwekul typte en daar niet verder op wil ingaan of geniet van de reacties die er wel serieus op ingaan
Je herkent het? Mooi dat je zo kan spiegelen!
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_217794066
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2025 01:26 schreef Atmosphere72 het volgende:
Ja waarom doet de mens überhaupt iets? Een paar duizend jaar terug zat de mens hoogstwaarschijnlijk maar wat voor zich uit te staren en nu hebben we allerlei onzinnige onzin uitgevonden om ons mee bezig te houden en dingen die we moeten etc. Als je vandaag de dag heel de dag op een steen of op straat op de stoep gaat zitten en voor je uit staren denken mensen dat je een of andere stoornis hebt en niet honderd bent terwijl het toendertijd de normaalste zaak van de wereld was.
Toen was men de hele dag bezig met het verzamelen van eten, maken van onderkomens, maken van middelen om je tegen de elementen te beschermen, maken van hulpstukken om voedsel mee te vergaren etc. Als je elke dag de hele dag op een steen ging zitten en voor je uit ging zitten staren was je al snel de pijp uit.
pi_217794105
Maar voor de mensen die er serieus op ingaan en het interessant vinden:

De vraag is: waarom doen mensen dingen?
Ook op een rots zitten kijken naar de horizon is 'een ding doen'.
Doe dat voor 30 dagen en je sterft van de honger. Je lichaam en hersenen zeggen dat je iets moet gaan doen om te overleven, eten zoeken (en veel eerder water natuurlijk).

Je doet dingen omdat je hersenen dat zeggen en die worden gevoed met informatie van je lichaam over wat je moet doen voor je lichaam. Jullie maken er allemaal veel meer van dan het is.

Je lichaam moet overleven dus je moet dingen doen. Je kan niet dagenlang niks doen. Je hersenen worden gek als ze 3 maanden niks doen (isoleercel bijvoorbeeld). Dus je zoekt dingen om te doen om je eigen leven draaglijk te houden. Het idee van niks doen is gewoon absurd
pi_217794114
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 00:47 schreef Armani XL het volgende:

[..]
Je herkent het? Mooi dat je zo kan spiegelen!
Ja ik herken wel meer dingen die anderen niet herkennen. Heeft 99% van de tijd niks met spiegelen te maken maar met intelligentie
  woensdag 18 juni 2025 @ 10:29:27 #36
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217975771
Niet alleen je hersenen. Ook de rest van je lichaam.

Spieren bouwen af. Je lichaam past zich aan aan het gebrek aan beweging. Spierkracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen nemen af.
Pijnklachten ontstaan. Je stofwisseling vertraagt en je hart en longen worden zwakker.

Verder krijg je mentaal ook een klap als je niks meer doet.
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
  vrijdag 27 juni 2025 @ 02:25:25 #37
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_218053977
Soms is alles ook zo absurd allemaal... en des te meer je over het absurde na gaat denken des te absurder word het ook. Des te meer je iets wilt begrijpen van dit alles des te minder ik lijk ik te begrijpen lijkt het wel. Alle verleidingen zijn ook zo absurd, waar we het lichaam mee volstoppen om een bepaald soort van euforie door te kunnen ervaren. Het is zo krankzinnig allemaal... Ga maar eens op een steen zitten en hardop zeggen tegen jezelf ´deze steen is het enige bezit dat ik nodig heb´ Je verveelt jezelf binnen een paar minuten (of seconden zelfs) al helemaal de tering... continue maar die externe factoren nodig lijken te hebben om een bepaalde zingeving te kunnen geven aan de absurditeit. En ook het onderscheid dat we constant maken van ja dit is meer waardevol dan dat, en dit is betekenisvoller dat dat, uiteindelijk ga je er gewoon niet uitkomen (denk ik dan he) En ik denk dat die acceptatie van het niet weten en de toegeving daaraan krankzinnig moeilijk is omdat het zo nutteloos voelt, een niet echt sterke gedachtegang zou je kunnen zeggen. Externe factoren zijn oneindig dus zullen denk ik dan ook nooit een oneindig geluk gaan brengen. Alles kan kapot uiteindelijk. Ik weet niet eens waarom ik dit zit te typen ook, dat weet ik gewoon echt niet, maar op een of andere manier word er iets getriggerd in het moment om het nu hier over (het gaat er altijd over uiteindelijk) te hebben. Het een is ook niet verheven boven het ander uiteindelijk, ookal doen we wel vaak zo en lijkt het misschien ook vaak zo alsof dat zo is, uiteindelijk weet ik het gewoon niet. En ik denk dat die totale overgave aan het complete niet weten zou je kunnen zeggen wel een extreem gevoel van rust en bezinning zou kunnen brengen... totdat je ook weer die vraag aan jezelf begint te bevragen en je er weer niet uitkomt... En zo gaat dat eigenlijk dagen...
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_218056495
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 02:25 schreef Atmosphere72 het volgende:
Soms is alles ook zo absurd allemaal... en des te meer je over het absurde na gaat denken des te absurder word het ook. Des te meer je iets wilt begrijpen van dit alles des te minder ik lijk ik te begrijpen lijkt het wel. Alle verleidingen zijn ook zo absurd, waar we het lichaam mee volstoppen om een bepaald soort van euforie door te kunnen ervaren. Het is zo krankzinnig allemaal... Ga maar eens op een steen zitten en hardop zeggen tegen jezelf ´deze steen is het enige bezit dat ik nodig heb´ Je verveelt jezelf binnen een paar minuten (of seconden zelfs) al helemaal de tering... continue maar die externe factoren nodig lijken te hebben om een bepaalde zingeving te kunnen geven aan de absurditeit. En ook het onderscheid dat we constant maken van ja dit is meer waardevol dan dat, en dit is betekenisvoller dat dat, uiteindelijk ga je er gewoon niet uitkomen (denk ik dan he) En ik denk dat die acceptatie van het niet weten en de toegeving daaraan krankzinnig moeilijk is omdat het zo nutteloos voelt, een niet echt sterke gedachtegang zou je kunnen zeggen. Externe factoren zijn oneindig dus zullen denk ik dan ook nooit een oneindig geluk gaan brengen. Alles kan kapot uiteindelijk. Ik weet niet eens waarom ik dit zit te typen ook, dat weet ik gewoon echt niet, maar op een of andere manier word er iets getriggerd in het moment om het nu hier over (het gaat er altijd over uiteindelijk) te hebben. Het een is ook niet verheven boven het ander uiteindelijk, ookal doen we wel vaak zo en lijkt het misschien ook vaak zo alsof dat zo is, uiteindelijk weet ik het gewoon niet. En ik denk dat die totale overgave aan het complete niet weten zou je kunnen zeggen wel een extreem gevoel van rust en bezinning zou kunnen brengen... totdat je ook weer die vraag aan jezelf begint te bevragen en je er weer niet uitkomt... En zo gaat dat eigenlijk dagen...
Maakt niet uit waarom je niet weet waarom je het typt, het is een goede aanvulling.
Wanneer we bezig zijn met nuttigheden die moeten gebeuren dan vliegt de tijd voorbij en zijn we voldaan.
Vooral wanneer die nuttigheid een inzet voor anderen is of dieren, het contact, dank en glimlach doen de eigenwaarde groeien.
En als we ons goed voelen bij wat we doen kost het geen energie maar stromen we juist lekker.

Verder, gewoon lekker voor ons zelf bezig zijn, uitvinden of wat de hobby ook is.
Stil zitten of liggen kunnen we nog lang genoeg nadat we onze laatste adem uitgeblazen hebben.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_218056505
quote:
3s.gif Op woensdag 18 juni 2025 10:29 schreef Parafoonnotulist het volgende:
Niet alleen je hersenen. Ook de rest van je lichaam.

Spieren bouwen af. Je lichaam past zich aan aan het gebrek aan beweging. Spierkracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen nemen af.
Pijnklachten ontstaan. Je stofwisseling vertraagt en je hart en longen worden zwakker.

Verder krijg je mentaal ook een klap als je niks meer doet.
Bewegen doet leven.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_218061044
quote:
Een paar duizend jaar terug zat de mens hoogstwaarschijnlijk maar wat voor zich uit te staren en nu hebben we allerlei onzinnige onzin uitgevonden om ons mee bezig te houden
Je impliceert dat het fijner is om maar wat voor je uit te staren in plaats van iets te doen te hebben (ook al noem je die activiteiten onzinnig). Als ik de keuze had tussen voor me uit te staren de rest van mijn leven of dingen te doen zoals social media, het nieuws lezen etc. kies ik toch echt voor het 2e.

En dat is het begin van je post.. als het zo begint is voor mij al wel duidelijk hoe de rest is..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')