abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 juni 2025 @ 20:32:11 #251
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218076878
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
Voor dynamisch kies je gewoon de gemiddelde prijs, anders wordt het een administratieve nachtmerrie voor die paar centen.

Maar laten we vooral kijken naar wat de werkgever wil, jou laten opladen langs de snelweg bij Fastned, op straat bij een publieke laadpaal, op de zaak op een eigen laadpaal, of bij jouw thuis. Of allemaal. En van deze opties zijn de laatste 2 vrijwel altijd het goedkoopst :)
Nee uiteindelijk is het aan de wetgever of hij het toelaatbaar vindt. De werkgever heeft hierin dan niet zoveel te willen. Daarom mijn opmerking dat ik denk dat ze het als verkapt loon gaan zien en er wel iets over vast gaan leggen. Als ergens belasting te heffen valt…. ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218076914
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:32 schreef laziness het volgende:

[..]
Nee uiteindelijk is het aan de wetgever of hij het toelaatbaar vindt. De werkgever heeft hierin dan niet zoveel te willen. Daarom mijn opmerking dat ik denk dat ze het als verkapt loon gaan zien en er wel iets over vast gaan leggen. Als ergens belasting te heffen valt…. ;)
Ja laten we eventueel mogelijke verdiensten alleen voor de fastneds en de energieboeren reserveren.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:52:14 #253
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218077042
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ook als de marktprijs negatief is?
ja natuurlijk , de prijs op jouw energie contract is leidend voor de belastingen
je kunt er geen winst op maken uiteraard , dat zou belastbaar zijn als inkomen dan

is je contract dynamisch dan de prijs van je leverancier op vaste contracten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 29 juni 2025 @ 22:27:43 #254
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218077765
quote:

[..]
Voor dynamisch kies je gewoon de gemiddelde prijs, anders wordt het een administratieve nachtmerrie voor die paar centen.

Maar laten we vooral kijken naar wat de werkgever wil, jou laten opladen langs de snelweg bij Fastned, op straat bij een publieke laadpaal, op de zaak op een eigen laadpaal, of bij jouw thuis. Of allemaal. En van deze opties zijn de laatste 2 vrijwel altijd het goedkoopst :)
Gemiddeld van wat?
Feit is gewoon dat, ook als een accu hebt, wanneer je veel upload iedereen dat doet en de prijs negatief is.
  zondag 29 juni 2025 @ 22:34:30 #255
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218077798
quote:

[..]

de overheid zal inderdaad wel een norm prijs hanteren per KWH voor onderlinge vergoeding

die bedrijven en overheid kunnen gebruiken als basis prijs
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator zondag 29 juni 2025 @ 22:38:19 #256
236264 crew  capricia
pi_218077813
De ANWB laat je gewoon geld verdienen met het opladen van je zakelijke EV thuis met een dynamisch contract.

Dat lijkt me inderdaad niet echt de bedoeling.
quote:
Zo bespaar je geld met opladen

Bij een dynamisch energiecontract gaat het energiebedrijf uit van een gemiddelde inkoopprijs voor de komende 12 maanden bij het berekenen van het maandelijkse voorschotbedrag. Dat tarief vul je in bij de leasemaatschappij als vergoeding.
[..]

Door bij thuiskomst niet gelijk in te pluggen, maar je laadmomenten slim(mer) te kiezen, kun je besparen met het opladen van je leaseauto. Afhankelijk van de tijdsduur en met hoeveel kWh kun je per slimme laadbeurt zomaar ¤ 10,00 besparen.
https://www.anwb.nl/zakel(...)-zakelijke-leaseauto

Dus je geeft een gemiddelde prijs in als vergoeding. En vervolgens ga je op de goedkope momenten laden. En dan verdien je er op.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 29 juni 2025 @ 22:58:48 #257
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218077918
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 22:38 schreef capricia het volgende:
De ANWB laat je gewoon geld verdienen met het opladen van je zakelijke EV thuis met een dynamisch contract.

Dat lijkt me inderdaad niet echt de bedoeling.
[..]
https://www.anwb.nl/zakel(...)-zakelijke-leaseauto

Dus je geeft een gemiddelde prijs in als vergoeding. En vervolgens ga je op de goedkope momenten laden. En dan verdien je er op.
En als de auto vol moet zijn voor de volgende ochtend en er zijn geen lage prijzen? Het werkt beide kanten op. En daarbij, het zijn geen duizenden euro's, als je hier op gaat controleren als belastingdienst ben je duurder uit als wat het oplevert.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zondag 29 juni 2025 @ 23:00:03 #258
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218077927
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 22:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gemiddeld van wat?
Feit is gewoon dat, ook als een accu hebt, wanneer je veel upload iedereen dat doet en de prijs negatief is.
Met een accu ga je toch niet verkopen als de prijs negatief is?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  maandag 30 juni 2025 @ 00:04:19 #259
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218078142
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 23:00 schreef zalkc het volgende:

[..]
Met een accu ga je toch niet verkopen als de prijs negatief is?
En als die vol is?
pi_218078159
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 00:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En als die vol is?
Als de accu vol is en de prijs negatief dan de accu "standby" zetten.

Zelf gebruiken heeft bij negatieve prijs geen nut.
Terugleveren ook niet.

Dus wachten tot de stroom weer duurder is.
pi_218078171
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 19:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Inmiddels wat handiger met Flow op de Homey Pro dus dat ziet er nu zo uit :+

[ afbeelding ]
Ik ben heel benieuwd naar al je keuzes.

quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 18:16 schreef capricia het volgende:
Zonder salderingsregeling lijkt me een warmtepomp vooral een hele dure exercitie.

Wat voor oplossingen zijn er voor deze mensen?
Accu. Daargelaten dat de pomp zichzelf wel terugverdient door gebrek aan aansluit kosten. Of je moet echt een zware pomp nodig hebben

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met de opgewekte stroom verdien je de zonnepanelen terug, niet de warmtepomp.

Je koopt zonnepanelen, je produceert stroom, dat kan je salderen of (als salderen stopt) terugleveren, opslaan of direct verbruiken.

De warmtepomp helpt je dan om de zonnepanelen terug te verdienen.
Maar als je je panelen terug hebt verdiend, dan helpen ze aan je warmtepomp toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door investeerdertje op 30-06-2025 06:30:44 ]
pi_218078972
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 00:25 schreef investeerdertje het volgende:

[...]

Maar als je je panelen terug hebt verdiend, dan helpen ze aan je warmtepomp toch?
Een warmtepomp is een verbruiker, net als je wasdroger of vriezer.

Je zegt toch ook niet dat je die sneller terugverdient dankzij je panelen?

Of je nu wel of geen panelen hebt, die verbruiken evenveel.

Je kan wel besparen t.o.v. je vorige CV-ketel of witgoed door een efficiënter apparaat te kopen, dan kan je de vergelijking daar mee maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-06-2025 16:02:56 ]
pi_218079744
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 17:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Vraag is even waarom de Oost-West verhouding niet 50/50% is?
Verder, als je geen schaduw van externe factoren hebt: optimizer/paneel en centrale omvormer. Die laatste 3 fasen.

Leg ook gelijk groepen en kabels / leidingen voor evt. buitenlader auto, inductief koken, warmtepomp en accu aan
Inderdaad meeste stroom in de middag, dus daar heb ik dan het meeste aan.
Schaduw is er wel wat, door schoorsteen en dakkapellen, maar niet al te veel. Dus is het dan nog steeds optimizers? Of toch beter micro's?

Leiding/kabels ga ik niet trekken. Heb een aparte groep beschikbaar die gebruikt kan worden volgens de leveranciers. Aanpassingen in de groepenkast worden gedaan als nodig. Kookgroep heb ik al, koken al op inductie.
pi_218079800
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 15:40 schreef RikR het volgende:
Hi,

even een hulpvraag. Ik ben aan het rondkijken voor zonnepanelen. Gewoon om de maandelijkse kosten wat te drukken en omdat ik toch een soort van steentje wil bijdragen. Terugverdientijd e.d. is totaal niet relevant voor me.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik van verschillende partijen een ander advies krijg. De situatie is als volgt:

Ik heb een 3 fase elektra aansluiting, wil graag 10 panelen laten leggen. Gaat om een pannendak, voorzijde op het oosten worden nu meestal 3 of 4 panelen voorzien, achterzijde op het westen worden 6 of 7 voorzien. Beetje afhankelijk van de aanbieder.

De keuzes waar ik niet helemaal uitkom omdat de verschillende aanbieders een verschillend advies geven:

* Micro omvormers of centrale omvormer en optimizers
* Panelen wel of niet op de dakkapellen leggen (alternatief is dan op het platdak van de aanbouw achter op de westkant)

Systeem moet uitbreid baar zijn met extra panelen maar vooralsnog geen plannen om een accu en/of elektrische auto te nemen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.

Hopelijk kan iemand een onderbouwd advies geven wat het beste zou zijn.
Weet niet of je inmiddels al een antwoord gekregen hebt hier. Heb niet alle posts gelezen. Maar hier wat algemene info en advies.

Omdat je een 3-fase meterkast hebt wil je liever een 3-fase omvormer.
Echter bij een 3-fase omvormer moet je minimaal een x aantal panelen per ingang van je omvormer hebben om die ingang te laten werken.
3 panelen op 1 ingang is dan gewoon geen optie.

Growatt heeft bijvoorbeeld een minimale ingangsspanning van 140V. En 3 panelen halen normaal gesproken 35-40V.
4 panelen zou dus kunnen, op het randje. Maar het kan zijn dat het soms niet werkt.

Dus eigenlijk wil je dat gewoon voorkomen.

Hier zijn 3 oplossingen voor:
1. Een 1 fase omvormer nemen die met lagere spanningen werkt (100V bij Growatt).
Ook daar zijn 3 panelen dus krap, maar het kan.

Dit heeft niet veel nadelen, alleen als er later een batterij komt is dat nadelig.
Intern kan je slimme meter salderen over de verschillende fases, dus voor eigen verbruik/teruglevering maakt het niet uit.
Voor het bijdragen aan de onbalans van het net is het wel nadelig.
Maar dit is de goedkoopste oplossing.
Let wel, je 1 fase omvormer mag maximaal 3680W zijn op een 16A automaat.

2. Parallel schakeling, precies wat de aanbieders dus zeggen. Micro-omvormers of optimizers.
Hierbij gooi je alles in 1 string (hoeft niet, maar voor 10 doe je dat wel, dus laten we er even zo van uit gaan).
Micro-omvormers hebben geen minimale string spanning, want elk paneel heeft een omvormertje onder het paneel zitten.
Optimizers hebben wel een minimale opstartspanning maar dit is afhankelijk van het type optimizer.
Op 3-fase moet je normaal minimaal 16 optimizers (S440) hebben.
Met aparte optimizers kan dat naar 14 (S550B).
Met een "short string" omvormer kan dat zelfs nog lager (9 met gewone, 8 met de ander). En met de allernieuwste optimizer (net een maand uit S650A) kan het op een normale 3-fase omvormer of een homehub (waar batterijen op aangesloten kunnen worden) met minimaal 10 panelen.

De volgende vraag, wil je ooit naar een batterij toe.
Dan zou ik nu een paar euro extra investeren en alvast de homehub variant kiezen.
Is dat niet een wens, dan kan je een gewone omvormer kiezen (ik praat nu over optimizer en dus SolarEdge).

Wil je budget oplossing, dan 1 fase zoals hierboven TENZIJ je schaduw hebt op die 3/4 of 6/7 panelen, dan sowieso advies SolarEdge.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_218080111
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:58 schreef RikR het volgende:

Inderdaad meeste stroom in de middag, dus daar heb ik dan het meeste aan.
Schaduw is er wel wat, door schoorsteen en dakkapellen, maar niet al te veel. Dus is het dan nog steeds optimizers? Of toch beter micro's?

Het is puur een prijstechnisch plaatje. Tel beide optiesop en vergelijk de totaal met elkaar.

Let overigens wel goed op de combinatie optimizer/omvormer; die hadden ze in eerste instantie bij mij verkeerd bij elkaar gezocht
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218081702
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 08:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een warmtepomp is een verbruiker, net als je wasdroger of vriezer.

Je zegt toch ook niet dat je die snelle terugverdient dankzij je panelen?

Of je nu wel of geen panelen hebt, die verbruiken evenveel.

Je kan wel besparen t.o.v. je vorige CV-ketel of witgoed door een efficiënter apparaat te kopen, dan kan je de vergelijking daar mee maken.
In principe heb je gelijk. Maar als je 6 panelen meer koopt om het verbruik van je warmtepomp te coveren. Dan helpen die 6 panelen wel degelijk aan je terugverdientijd van je warmtepomp.

Even random getallen:
Panelen 4000 euro
Extra panelen warmtepomp 1000 euro
Warmtepomp 8000 euro

Panelen wekken 800 euro per jaar op (1000 euro met de extra panelen erbij)
Panelen is 4000/800 = 5 jaar

Warmtepomp bespaard 1500 euro gas maar kost 200 euro stroom = 1300 besparing
8000/1300 = 6.15 jaar
Maar dankzij extra panelen is het 8000/1500 = 5.3 jaar.

En ja, je hebt nog steeds technisch gelijk, je hebt nu een verbruiker en daar koop je meer panelen voor.
Maar je koopt de panelen icm de warmtepomp.

Dus of je investeert 8000 en bespaard 1300 (6.15)
Of je investeert 9000 en bespaard 1500 (6)

Nu ligt het dankzij mijn random getallen heel dicht bij elkaar. In de praktijk scheelt het meestal een jaar ofzo.
Meer als je nog geen panelen hebt (want de meerprijs van 6 panelen als je al 20 koopt (dus 26) is veel lager dan 6 nieuwe op een nieuw systeem).
pi_218082185
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:03 schreef bambino het volgende:

[..]
In principe heb je gelijk. Maar als je 6 panelen meer koopt om het verbruik van je warmtepomp te coveren. Dan helpen die 6 panelen wel degelijk aan je terugverdientijd van je warmtepomp.
Ben ik niet met je eens.

Je verdient de investering van de extra panelen terug met de warmtepomp, niet andersom.

De warmtepomp heeft geen terugverdientijd, hij verbruikt alleen maar stroom, levert geen stroom terug en levert ook geen geld op.
Voor een terugverdientijd moet het iets opleveren om de investering terug te verdienen.

Je kan hooguit kijken naar de besparing t.o.v. een vorige methode van verwarmen, bijvoorbeeld een CV-ketel. Daar valt wel min-of-meer een "terugverdientijd" voor te berekenen.

Ik zeg verder niet dat extra panelen geen goed idee zijn maar je kan een Euro die je verdient met de opgewekte kWh van zonnepanelen niet ook nog een keer toeschrijven aan je warmtepomp.

Net als dat je ook niet je TV, LED-lamp, aquarium, jacuzzi of wasmachine terugverdient met zonnepanelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-06-2025 16:03:29 ]
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 16:39:50 #268
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218082551
Auto voor niks aan het opladen....en alsnog centjes pakken _O_
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 30 juni 2025 @ 20:41:00 #269
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_218084420
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 00:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de accu vol is en de prijs negatief dan de accu "standby" zetten.

Zelf gebruiken heeft bij negatieve prijs geen nut.
Terugleveren ook niet.

Dus wachten tot de stroom weer duurder is.
Nou, dat is ie nu wel. Op dit moment 30 cent per KWh, morgen ontploft ie naar 80. Blijkbaar veel airco's aan nu. :)
Gevaccineerd.
pi_218086554
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:07 schreef bambino het volgende:

Dit heeft niet veel nadelen, alleen als er later een batterij komt is dat nadelig.
Intern kan je slimme meter salderen over de verschillende fases, dus voor eigen verbruik/teruglevering maakt het niet uit.
Voor het bijdragen aan de onbalans van het net is het wel nadelig.
Maar dit is de goedkoopste oplossing.
Let wel, je 1 fase omvormer mag maximaal 3680W zijn op een 16A automaat.

2. Parallel schakeling, precies wat de aanbieders dus zeggen. Micro-omvormers of optimizers.
Hierbij gooi je alles in 1 string (hoeft niet, maar voor 10 doe je dat wel, dus laten we er even zo van uit gaan).
Micro-omvormers hebben geen minimale string spanning, want elk paneel heeft een omvormertje onder het paneel zitten.
Optimizers hebben wel een minimale opstartspanning maar dit is afhankelijk van het type optimizer.
Op 3-fase moet je normaal minimaal 16 optimizers
Bedankt voor je uitleg. Ik wil sowieso voor een 3 fase oplossing gaan. Omdat ik 'maar' voor 10 panelen ga is in dat geval de optimize variant eigenlijk dus geen optie lees ik?
Maar al met al, is er geen significant verschil tussen optimizers en micro omvormers als ik het zo lees? Beide varianten zijn in principe een goede oplossing voor mijn situatie?
pi_218086777
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is puur een prijstechnisch plaatje. Tel beide optiesop en vergelijk de totaal met elkaar.

Let overigens wel goed op de combinatie optimizer/omvormer; die hadden ze in eerste instantie bij mij verkeerd bij elkaar gezocht
Ok, bedankt. Dat vermoeden had ik inmiddels al.

Heb nu een aantal leveranciers die allemaal met AIKO panelen komen en Huawei optimizer/omvormers. Heb je daar nog een advies over :-).
Van de ene kant denk ik "Misschien goed om chinees te vermijden" van de andere kant "waar zit tegenwoordig geen chinees spul meer in". Maar misschien zijn er ook andere overwegingen om bepaalde apparatuur juist wel of niet te willen?
pi_218087036
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 07:22 schreef RikR het volgende:

[..]

Heb nu een aantal leveranciers die allemaal met AIKO panelen komen en Huawei optimizer/omvormers. Heb je daar nog een advies over :-).
Helaas niet; heb panelen van Trina Solar Vertex met een 3-fasen 7K SolarEdge omvormer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218088880
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ben ik niet met je eens.

Je verdient de investering van de extra panelen terug met de warmtepomp, niet andersom.

De warmtepomp heeft geen terugverdientijd, hij verbruikt alleen maar stroom, levert geen stroom terug en levert ook geen geld op.
Voor een terugverdientijd moet het iets opleveren om de investering terug te verdienen.

Je kan hooguit kijken naar de besparing t.o.v. een vorige methode van verwarmen, bijvoorbeeld een CV-ketel. Daar valt wel min-of-meer een "terugverdientijd" voor te berekenen.

Ik zeg verder niet dat extra panelen geen goed idee zijn maar je kan een Euro die je verdient met de opgewekte kWh van zonnepanelen niet ook nog een keer toeschrijven aan je warmtepomp.

Net als dat je ook niet je TV, LED-lamp, aquarium, jacuzzi of wasmachine terugverdient met zonnepanelen.
Uhm.. een warmtepomp heeft geen terugverdientijd?
Je bespaard gas (en indien gasloos je vastrecht).
Dát is je besparing.

Je kosten zijn stroom.

Als je dan voor die stroom zonnepanelen koopt, zijn je kosten stroom 0, en je investering hoger.

Als je die warmtepomp niet zou kopen, zou je die zonnepanelen ook niet kopen.

En ik snap wat je bedoeld met je tv of koelkast verbruik. Daar heb je helemaal gelijk in.
En als iemand 10.000kWh verbruikt, nu dankzij warmtepomp 14.000, en je wekt 5000kWh op, en koopt dat 6 zonnepanelen erbij voor de warmtepomp, is dat in theorie onzin om toe te rekenen aan de warmtepomp.

Maar nogmaals, zonder de aanschaf warmtepomp, had die persoon die 6 panelen niet gekocht (of in andere gevallen nodig gehad).

Dus zo werkt de berekening nou eenmaal.
Warmtepomp zonder pv = 7 jaar
Warmtepomp met extra pv (dus hogere investering) = 6 jaar.
7 jaar voor zonnepanelen en 3 jaar voor die zonnepanelen, zo kan je het ook zeggen.
Uiteindelijk is het lood om oud ijzer. Maar het is duidelijker (en voor consument overzichtelijker) om dat in 1 berekening te hebben, want je koopt het specifiek voor het besparen van gas (de pomp) en de panelen voor het verbruik ván die pomp.

Ook deze theorie gaat alleen nog op in huidige cultuur, salderen etc.

Tot slot. Je tv of lamp verdien je niet terug. Je warmtepomp dus absoluut wel. Dus dat stukje klopt niet wat je zegt.
pi_218088923
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 06:50 schreef RikR het volgende:

[..]
Bedankt voor je uitleg. Ik wil sowieso voor een 3 fase oplossing gaan. Omdat ik 'maar' voor 10 panelen ga is in dat geval de optimize variant eigenlijk dus geen optie lees ik?
Maar al met al, is er geen significant verschil tussen optimizers en micro omvormers als ik het zo lees? Beide varianten zijn in principe een goede oplossing voor mijn situatie?
Ik zou juist voor de optimizer variant kiezen.
Persoonlijk. En in dit geval (ik) voor SolarEdge.

Ook als je ooit naar een batterij wil, is micro-omvormer eigenlijk kut. Want dan heb je altijd een omvormer nodig bij je batterij die het weer DC maakt om op te slaan, en later weer AC als je het wil gebruiken.
Bij optimizer systeem kan je direct DC opslaan, en pas wanneer nodig AC van maken. Scheelt je zo'n 5% aan verlies.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 07:22 schreef RikR het volgende:

[..]

Van de ene kant denk ik "Misschien goed om chinees te vermijden" van de andere kant "waar zit tegenwoordig geen chinees spul meer in". Maar misschien zijn er ook andere overwegingen om bepaalde apparatuur juist wel of niet te willen?
Welk paneel je kiest maakt in Nederland eigenlijk geen reet uit.
Wil je 100% europees, dan betaal je gewoon een premium. En of die panelen nu echt zoveel beter zijn t.o.v. de meerprijs, ik betwijfel het.
China is verreweg marktleider in het maken van panelen.

Omvormer variant is meest belangrijke keuze.
  dinsdag 1 juli 2025 @ 12:27:17 #275
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_218089410
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 11:40 schreef bambino het volgende:

Welk paneel je kiest maakt in Nederland eigenlijk geen reet uit.
Wil je 100% europees, dan betaal je gewoon een premium. En of die panelen nu echt zoveel beter zijn t.o.v. de meerprijs, ik betwijfel het.
China is verreweg marktleider in het maken van panelen.

In het westen zien we China nog vaak alleen als de goedkope rotzooi producent. Maar op het gebied van duurzaamheid zoals PV en EV zijn ze het westen gewoon voor. Ook op de eigen markt zijn ze misschien wel duurzamer bezig als wij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')