Zit het op een eigen groep?quote:
Hoe kom je eigenlijk aan refurbished HW accu's? Het is niet dat die via hun eigen website aangeboden worden.quote:
Zo af en toe worden er een aantal aangeboden via deze link:quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hoe kom je eigenlijk aan refurbished HW accu's? Het is niet dat die via hun eigen website aangeboden worden.
Als je 1 accu (HomeWizard Plug-In Batterij) hebt verbruikt hij 800Watt maximaal of kan 800Watt leveren, dus dat is niet spannend.quote:Zitten deze op een eigen groep? Het lijkt er niet op namelijk..
Ja, ik denk het wel. De spanningsval over die 6mm2 zal iig lager zijn.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:14 schreef zalkc het volgende:
Tot mijn verbazing zie ik dat mijn oude panelen op 6mm kabel zijn aangesloten, het stuk van de panelen naar binnen toe.
Maar de panelen zelf hebben allemaal 4mm kabel, heeft die 6mm dan nog enig nut?
zou er niet teveel nemen , 10 is meer dan zat , 8 is ook primaquote:Op zaterdag 28 juni 2025 15:40 schreef RikR het volgende:
Hi,
even een hulpvraag. Ik ben aan het rondkijken voor zonnepanelen. Gewoon om de maandelijkse kosten wat te drukken en omdat ik toch een soort van steentje wil bijdragen. Terugverdientijd e.d. is totaal niet relevant voor me.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik van verschillende partijen een ander advies krijg. De situatie is als volgt:
Ik heb een 3 fase elektra aansluiting, wil graag 10 panelen laten leggen. Gaat om een pannendak, voorzijde op het oosten worden nu meestal 3 of 4 panelen voorzien, achterzijde op het westen worden 6 of 7 voorzien. Beetje afhankelijk van de aanbieder.
De keuzes waar ik niet helemaal uitkom omdat de verschillende aanbieders een verschillend advies geven:
* Micro omvormers of centrale omvormer en optimizers
* Panelen wel of niet op de dakkapellen leggen (alternatief is dan op het platdak van de aanbouw achter op de westkant)
Systeem moet uitbreid baar zijn met extra panelen maar vooralsnog geen plannen om een accu en/of elektrische auto te nemen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
Hopelijk kan iemand een onderbouwd advies geven wat het beste zou zijn.
Vraag is even waarom de Oost-West verhouding niet 50/50% is?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 15:40 schreef RikR het volgende:
Hi,
even een hulpvraag. Ik ben aan het rondkijken voor zonnepanelen. Gewoon om de maandelijkse kosten wat te drukken en omdat ik toch een soort van steentje wil bijdragen. Terugverdientijd e.d. is totaal niet relevant voor me.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik van verschillende partijen een ander advies krijg. De situatie is als volgt:
Ik heb een 3 fase elektra aansluiting, wil graag 10 panelen laten leggen. Gaat om een pannendak, voorzijde op het oosten worden nu meestal 3 of 4 panelen voorzien, achterzijde op het westen worden 6 of 7 voorzien. Beetje afhankelijk van de aanbieder.
De keuzes waar ik niet helemaal uitkom omdat de verschillende aanbieders een verschillend advies geven:
* Micro omvormers of centrale omvormer en optimizers
* Panelen wel of niet op de dakkapellen leggen (alternatief is dan op het platdak van de aanbouw achter op de westkant)
Systeem moet uitbreid baar zijn met extra panelen maar vooralsnog geen plannen om een accu en/of elektrische auto te nemen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
Hopelijk kan iemand een onderbouwd advies geven wat het beste zou zijn.
Inmiddels wat handiger met Flow op de Homey Pro dus dat ziet er nu zo uitquote:Op vrijdag 27 juni 2025 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ben eens aan het prutsen gegaan met een Homey Pro en "Flow".
M'n moeder heeft vanaf juli een dynamisch tarief en dat betekent dat als de tarieven negatief zijn (rond de ¤0,148 geloof ik, reken het nog na), dat de omvormer uit moet. Anders betaalt ze voor de stroom.
Dat is allemaal prima maar de batterijen moeten natuurlijk wel gevuld worden als de omvormer uit staat.
Nu zal dat in de praktijk nog wel lukken met zonnestroom maar mocht dat niet zo zijn, dan grijpt dit Flow script in.
[ afbeelding ]
Er komt er ook één voor de overige weken (herfst / winter) waarin er amper tot geen zonnestroom is.
De bedoeling is dan dat er dan maximaal 2x per dag geladen wordt als de prijs het laagst is (meestal in de nacht en begin middag) en opgebruikt als de prijs het hoogst is (begin ochtend en begin avond).
Dat vergt wat meer aandacht, heb al iets maar het is nog niet helemaal af.
Volgens mij omdat een doorsnee huishouden het meeste stroomverbruik heeft aan het einde van de middag/begin van de avond.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag is even waarom de Oost-West verhouding niet 50/50% is?
Verder, als je geen schaduw van externe factoren hebt: optimizer/paneel en centrale omvormer. Die laatste 3 fasen.
Leg ook gelijk groepen en kabels / leidingen voor evt. buitenlader auto, inductief koken, warmtepomp en accu aan
Ah, de warmtepomp zet je pas tegen het einde van de middag/begin van de avond aan? Idem de EV??quote:Op zaterdag 28 juni 2025 20:59 schreef GrumpyFish het volgende:
Volgens mij omdat een doorsnee huishouden het meeste stroomverbruik heeft aan het einde van de middag/begin van de avond.
EV overdag en savonds, inductie en oven ook pas eind van de middag.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 22:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, de warmtepomp zet je pas tegen het einde van de middag/begin van de avond aan? Idem de EV??
Heb je een WP?quote:Op zondag 29 juni 2025 11:54 schreef capricia het volgende:
[..]
EV overdag en savonds, inductie en oven ook pas eind van de middag.
Eind van de dag/middag lijkt mij wel echt meer stroomverbruik dan smorgens.
Ik verbruik sochtends bijna geen stroom.
Nee. Ik niet.quote:
Mijn Easee heeft het wel, ik kan op een lage basis starten en aangeven dat alles wat anders teruggeleverd wordt in de auto mag. Moet je wel de P1 equalizer hebben.quote:Op zondag 29 juni 2025 15:50 schreef capricia het volgende:
Het meest jammer vind ik, voor wat betreft de zonnepanelen icm de EV, dat de slimme laadpaal niet 'afgeknepen' alleen de opgewekte zonne energie in de EV stopt.
Bij Eneco Emobility (ook met een Alfen Pro) is dat niet mogelijk. De laadsnelheid van de EV is hoger dan de opwek van de panelen, dus pech..de rest wordt uit het net getrokken.
Ik vind dit ongelooflijk zonde van de opgewekte stroom.
Ik vroeg me al af met wat voor passief agressieve reactie je zou komen. Je bent nogal een contrarianquote:Op zaterdag 28 juni 2025 22:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, de warmtepomp zet je pas tegen het einde van de middag/begin van de avond aan? Idem de EV??
Ik heb er een en nee, dat doet ie niet.quote:Op zondag 29 juni 2025 15:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Ik niet.
Maar 7% van de huishoudens heeft die. De overgrote meerderheid niet.
Verbruikt die dan juist specifiek sochtends zoveel energie?
Dat issue omzeil ik door de laadsnelheid op de auto zelf in te stellen. Ik kan maximaal 9A laden op de panelen, dus hoger dan dat ga ik niet (tenzij het moet).quote:Op zondag 29 juni 2025 15:50 schreef capricia het volgende:
Het meest jammer vind ik, voor wat betreft de zonnepanelen icm de EV, dat de slimme laadpaal niet 'afgeknepen' alleen de opgewekte zonne energie in de EV stopt.
Bij Eneco Emobility (ook met een Alfen Pro) is dat niet mogelijk. De laadsnelheid van de EV is hoger dan de opwek van de panelen, dus pech..de rest wordt uit het net getrokken.
Dat is mooi zeg. Hopelijk wordt dat gewoon gemeengoed.quote:Op zondag 29 juni 2025 15:55 schreef zalkc het volgende:
[..]
Mijn Easee heeft het wel, ik kan op een lage basis starten en aangeven dat alles wat anders teruggeleverd wordt in de auto mag. Moet je wel de P1 equalizer hebben.
Ja, dat is de enige manier. Staat hier op 6A, maar ook dan laadt ie sneller dan die 9 panelen. En trekt ie de rest uit het net.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat issue omzeil ik door de laadsnelheid op de auto zelf in te stellen. Ik kan maximaal 9A laden op de panelen, dus hoger dan dat ga ik niet (tenzij het moet).
Op den duur heeft de meerderheid een WP. Die dan 's morgens het huis moet gaan opwarmen.quote:Op zondag 29 juni 2025 15:39 schreef capricia het volgende:
Maar 7% van de huishoudens heeft die. De overgrote meerderheid niet.
Verbruikt die dan juist specifiek sochtends zoveel energie?
Wat bedoel je hier nou mee?quote:Op zondag 29 juni 2025 15:50 schreef capricia het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |