abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 mei 2025 @ 14:41:58 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217593657
Bekijk deze YouTube-video

Kennelijk is de pressie uit het verleden om HBO of WO te gaan doen een slechte zaak geweest

quote:
Auteur Paul van Liempt: ’De werkende klasse zit op een goudmijn’
Onderzoeker voorspelt gouden tijden voor mbo’ers: ’We zijn allemaal op het verkeerde been gezet’

De doemverhalen over toekomstig, massaal banenverlies door AI zijn schromelijk overdreven, beweert journalist Paul van Liempt in een nieuw boek. ,,
Vooral praktisch opgeleiden zijn hard nodig. Zij gaan gouden tijden tegemoet.”

Het is een vaak misbruikt woord, zegt Paul van Liempt (63): ’verbinding’. Maar als we het hebben over de toekomst van de arbeidsmarkt is het wél toepasselijk. „
Hightech en mbo zullen de handen ineen moeten slaan.
Wat bijvoorbeeld al gebeurt in Eindhoven bij ASML: breng kenniseconomie en ouderwets vakmanschap bij elkaar.”

Van Liempt, journalist en auteur, onderzoekt in een nieuw boek - Blauwe Boorden Bonanza, waarom de werkende klasse op een goudmijn zit - de toekomst van het werk.

Hij vraagt zich onder meer af wat er klopt van de breed gedragen veronderstelling dat AI (kunstmatige intelligentie) in de toekomst in allerlei economische sectoren een verwoestende invloed zal hebben.

’Massaal banenverlies door AI’
„Die verhalen over het massale verlies aan banen hebben ons allemaal op het verkeerde been gezet, ook mij”, zegt Van Liempt. „
Ze kloppen niet. Ja, er zullen kantoorbanen verdwijnen, maar mensen die een vak beheersen zullen meer dan ooit nodig blijven, sterker: zij gaan gouden tijden tegemoet.”

„In cruciale sectoren als de techniek, de zorg, de bouw en ook in de retail en gastvrijheid gaan praktisch opgeleiden de komende decennia enorm profiteren van de veranderingen op de arbeidsmarkt.”
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217593863
Prevalerend in wiskundige formules zal een voor een de straatlantaarns uitvallen tot we leven in een welbespraakt maar donker nederland
  zaterdag 10 mei 2025 @ 15:35:35 #3
323876 michaelmoore
pi_217593953
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:17 schreef Helenattenek het volgende:
Prevalerend in wiskundige formules zal een voor een de straatlantaarns uitvallen tot we leven in een welbespraakt maar donker nederland
waar het basale werk door hoogopgeleide theoretici gedaan zal worden die door de gangen van de tweede kamer flaneren met hun vers geprinte scriptie van Chat GTP op basis van variabelen van de geachte afgevaardigde

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-05-2025 16:12:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217594031
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:17 schreef Helenattenek het volgende:
Welnee, dan wordt een heel oud beroep weer uit de motteballen gehaald.
De edele kunst van lantaarnaanstekers.
Dit waren mannen die zo tegen zonsondergang alle lantaarns in de straten lieten branden door een vlammetje bij de lichtbron te houden. De zogenaamde gaslampen dus.

pi_217594651
Maar hoe gaat dat nou concreet werken? Ik mis dat een beetje in de samenvatting.
What Would Goku Do
  Forum Admin zaterdag 10 mei 2025 @ 17:40:59 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217594705
Je hebt op een gegeven moment geen mensen meer om te managen, coachen, psychisch te evalueren. Dat zien we toch letterlijk voor onze ogen gebeuren?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 10 mei 2025 @ 18:49:28 #7
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_217595141
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Je hebt op een gegeven moment geen mensen meer om te managen, coachen, psychisch te evalueren. Dat zien we toch letterlijk voor onze ogen gebeuren?
Je moet je ook afvragen in hoeverre
en waar deze mensen nodig zijn.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:03:53 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217595275
gelukkig ben ik hooggeleid

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 18:49 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dat kun je voor een heleboel vakgebieden wel stellen. In essentie hebben mensen maar een paar zaken nodig om te overleven, alle andere shit is secundair. Het kaartenhuis is de laatste eeuw extreem hoog opgestapeld maar als het omvalt hebben 95% van de mensen een groot probleem. Ik ook trouwens :')
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:06:18 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217595292
Mijn twee centen; door de feminisering van het onderwijs is werken met je handen vies geworden.

Het marktmechanisme gaat hier nu werken; je zult betalen of wachten.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217595315
Denken dat je een kans maakt met hbo of wo. :') We leven niet in meritocratie maar in nepotisme. Je hebt geen schijn van kans zonder juiste ouders. Je krijgt uit menselijkheid dan wel een bs job na je hbo of wo.
  Forum Admin zaterdag 10 mei 2025 @ 19:12:53 #11
pi_217595322
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:06 schreef thedeedster het volgende:
Mijn twee centen; door de feminisering van het onderwijs is werken met je handen vies geworden.

Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.

Oh en we kijken ook neer op mensen die ''lager opgeleid zijn'' en simsalabim, dat zijn nu net de mensen die we tekort komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:14:43 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217595336
quote:

Mweh, ik betwijfel of het zozeer met feminisering te maken heeft. Het is de eerste (halve?) eeuw in de gehele menselijke geschiedenis dat zoveel mensen niet met hun handen werken. Nog niet al te lang geleden werkte bijna iedereen in de fysieke arbeid en waren "geleerden" extreem in de minderheid. Opeens waren er de middelen en werden die geleerden veel beter behandeld dan de gemiddelde arbeider. Mijn opa zat 60 uur per week in de Limburgse kolenmijnen en ik zit 40 uur per week achter een bureau voor een qua koopkracht beter salaris. Nogal wiedes dat iedereen zn kinderen naar een dergelijk bestaan wilde leiden.Nu is het andersom maar de basis van ons bestaan drijft nog steeds op dergelijke fysieke arbeid terwijl de waardering ervan al decennia is ondergeschoven
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:17:01 #13
182233 thedeedster
pi_217595346
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.

Oh en we kijken ook neer op mensen die ''lager opgeleid zijn'' en simsalabim, dat zijn nu net de mensen die we tekort komen.
Klopt. Als ik me het goed herinner dan werden opleidingsinstituten ook afgerekend op het aantal diploma´s. Eigenlijk een volstrekt verkeerde instelling.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217595350
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:03 schreef Twiitch het volgende:
gelukkig ben ik hooggeleid
[..]
Dat kun je voor een heleboel vakgebieden wel stellen. In essentie hebben mensen maar een paar zaken nodig om te overleven, alle andere shit is secundair. Het kaartenhuis is de laatste eeuw extreem hoog opgestapeld maar als het omvalt hebben 95% van de mensen een groot probleem. Ik ook trouwens :')
Wat bedoel je met kaartenhuis?
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:18:58 #15
182233 thedeedster
pi_217595356
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:14 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Mweh, ik betwijfel of het zozeer met feminisering te maken heeft. Het is de eerste (halve?) eeuw in de gehele menselijke geschiedenis dat zoveel mensen niet met hun handen werken. Nog niet al te lang geleden werkte bijna iedereen in de fysieke arbeid en waren "geleerden" extreem in de minderheid. Opeens waren er de middelen en werden die geleerden veel beter behandeld dan de gemiddelde arbeider. Dus nogal wiedes dat iedereen zn kinderen naar een dergelijk bestaan wilde leiden.Nu is het andersom maar de basis van ons bestaan drijft nog steeds op dergelijke arbeid.
Dit land drijft eigenlijk vanouds op handel en logistiek. Daar heb je wat slimme mensen voor nodig, maar ook al die mensen om het te distribueren.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 19:23:46 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217595377
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:17 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Wat bedoel je met kaartenhuis?
De wellicht extreem doorgeschoten service-economie. De eerste in van zijn soort in de menselijke geschiedenis.
pi_217595564
quote:
De meeste ouderen hebben zodanig gebouwd dat de meeste jongeren niet kunnen gaan werken met hun handen. Want dan zouden die jongeren ook het gemak hebben van krachtige armen en handen, en dat gemak gunnen de oudere bouwers de meeste jongeren niet.
Heeft weinig te maken met feminisering van het onderwijs.
pi_217595577
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:10 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Denken dat je een kans maakt met hbo of wo. :') We leven niet in meritocratie maar in nepotisme. Je hebt geen schijn van kans zonder juiste ouders. Je krijgt uit menselijkheid dan wel een bs job na je hbo of wo.
Klopt, in de topfuncties zeker het geval. Showbusiness zelfde verhaal. Bij vakken als 'ingenieur' e.d., of in de ICT niet. Daar regeert toch vooral kunde, net als in de vakmanschappen van het mbo.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 20:27:57 #19
323876 michaelmoore
pi_217595795
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:10 schreef Vvdjemoeder het volgende:
of je gaat bij een woningcorporatie werken
pi_217596620
personeelsoverschot
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_217597123
Maak me wakker zodra de elektromonteurs, waar nu veel vraag naar is, meer gaan verdienen.
pi_217597141
quote:

[..]

De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.
pi_217597156
De werkende klasse zit alleen op een goudmijn als sprake is van eensgezindheid en een duidelijke goed georganiseerde organisatorische paraplu waar men onder valt.
pi_217597169
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:25 schreef Peppert het volgende:
De werkende klasse zit alleen op een goudmijn als sprake is van eensgezindheid en een duidelijke goed georganiseerde organisatorische paraplu waar men onder valt.
Ja, vakbonden.
  zondag 11 mei 2025 @ 01:41:31 #25
323876 michaelmoore
pi_217597534
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.
De zelfstandige airco en warmtepompen monteurs hebben een heel mooi leven,

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, vakbonden.
als je voor je salaris groei afhankelijk bent van een dwingende vakbond dan is er iets niet goed

[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 11-05-2025 03:18:24 ]
  zondag 11 mei 2025 @ 08:08:36 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217597892
Met je vrij doctoraal sociale geografie en opvoeringskunsten, of gender studies kan je altijd nog barista worden
pi_217597920
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 18:49 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Jawohl, Mein Führer!

quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Met je vrij doctoraal sociale geografie en opvoeringskunsten, of gender studies kan je altijd nog barista worden
Heeft iemand ooit nog Sociale Geografie gestudeerd, sinds Henk Westbroek?
pi_217597987
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik mag ook niet klagen hoor..
En dat voor omgerekend 33,5 uur in de week...
Laat mij maar lekker in een fabriek werken, van mijn salaris mogen veel HBO'ers dromen...
  zondag 11 mei 2025 @ 08:46:42 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217598033
Dit soort discussies lopen doorgaans uit op enkelen die koket roepen dat diploma's overgewaardeerd zijn en werken met handen meer gewaardeerd moet worden.

Maar het komt er wel op neer dat iemand anders, of de kinderen van een ander dat zouden moeten doen.
  zondag 11 mei 2025 @ 08:51:35 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217598051
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:15 schreef Horzula het volgende:

[..]
Heeft iemand ooit nog Sociale Geografie gestudeerd, sinds Henk Westbroek?
Bij een voorbeeld gaat het om wat ermee gezegd wordt niet om het voorbeeld an sich
pi_217598072
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
Dit soort discussies lopen doorgaans uit op enkelen die koket roepen dat diploma's overgewaardeerd zijn en werken met handen meer gewaardeerd moet worden.

Maar het komt er wel op neer dat iemand anders, of de kinderen van een ander dat zouden moeten doen.
Mbo’ers werken niet perse met de handen.
Het is technisch werk wat nodig is en vaak de aansturing of de inbedrijfstelling moet door techneuten (blijvend) gedaan worden.
Vakman pur sang
pi_217598137
quote:
mensen die een vak beheersen zullen meer dan ooit nodig blijven, sterker: zij gaan gouden tijden tegemoet.”
Mijn vak is IT. Ik ben zwaar de lul.
  zondag 11 mei 2025 @ 09:21:27 #33
323876 michaelmoore
pi_217598146
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 09:18 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
ja jij doet niks , daar komt het door
pi_217598394
quote:

[..]

Ik heb ontzettend veel collega's die WO of HBO hebben gedaan, maar zoiets simpels als 6*15 moeten ze doen me t een rekenmachine.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217598413
Ik zit een kleine 30 jaar in de IT, en toen werd ook al geroepen: In de toekomst hebben we geen ITers meer nodig omdat gewone mensen de software kunnen genereren, nu is dat voor een deel wel uitgekomen, maar om die mensen te ondersteunen heb je nog steeds IT'ers nodig, het is ook een paradox om te denken dat betere technologie leidt tot minder IT banen.
  zondag 11 mei 2025 @ 10:22:26 #36
323876 michaelmoore
pi_217598483
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
Ik zit een kleine 30 jaar in de IT, en toen werd ook al geroepen: In de toekomst hebben we geen ITers meer nodig omdat gewone mensen de software kunnen genereren, nu is dat voor een deel wel uitgekomen, maar om die mensen te ondersteunen heb je nog steeds IT'ers nodig, het is ook een paradox om te denken dat betere technologie leidt tot minder IT banen.
gewone mensen kunnen met visual basic ook aardige programma's maken, zonder enige kennis van code
pi_217598491
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
gewone mensen kunnen met visual basic ook aardige programma's maken, zonder enige kennis van code
Je hebt tegenwoordig betere alternatieven die een beetje tussen Excel en VB inliggen.
  zondag 11 mei 2025 @ 10:28:48 #38
323876 michaelmoore
pi_217598517
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:23 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je hebt tegenwoordig betere alternatieven die een beetje tussen Excel en VB inliggen.
niet excel , ik bedoel met access, data handling

grote bulken met data , daar heb je met excel niets aan om die te koppelen en op een rapport met 1 minuut geprint te krijgen of te mailen naar de deel belanghebbenden voor boeking of info
pi_217598526
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niet excel , ik bedoel met access, data handling

grote bulken met data , daar heb je met excel niets aan

Ik vind het vrij onverstandig als niet experts data gaan vormgeven.
  zondag 11 mei 2025 @ 10:30:50 #40
323876 michaelmoore
pi_217598534
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik vind het vrij onverstandig als niet experts data gaan vormgeven.
het kan dus het gebeurt
pi_217598538
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het kan dus het gebeurt
Ja door de onbewust onbekwamen in de wereld dank ik grotendeels mijn werk.
  zondag 11 mei 2025 @ 10:33:58 #42
323876 michaelmoore
pi_217598557
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja door de onbewust onbekwamen in de wereld dank ik grotendeels mijn werk.
Ja als ze met pensioen gaan of elders gaan werken dan weet niemand iets en is er niets vastgelegd en moet het werk toch continueren , de grote angst van bestuurders
Ik heb een half jaar voor mijn pensioen ook niets meer mogen doen, om te kijken of alles bleef werken _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 11-05-2025 13:18:32 ]
pi_217598577
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja als ze met pensioen gaan of elders gaan werken dan weet niemand iets en is er niets vastgelegd en moet het werk toch continueren

Klopt, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat als ik om business rules vroeg dat ze zeiden: Ja die staan in de excel formules. Of nog erger dat men complete programmas in Databases hadden geschreven.
pi_217599006
Ik hoor dit echt al tien jaar. Ondertussen tikt iedereen met gemak 100 euro bij de nagelspecialist af, maar voor een timmerman 65 euro per uur is toch wel te duur hoor.
  zondag 11 mei 2025 @ 13:18:43 #45
436222 Japepk
Padvinder
pi_217599843
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 09:18 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
AI is leuk, maar je ziet nu al het patroon wat de massa doet met zulke nieuwe gereedschappen. Gebruiken om hetzelfde werk mee te doen als dat ze al deden. Zoals massaal elke scheet aan chatGPT vragen. Ja, je reflectieverslagen worden er sneller mee gemaakt, maar het levert aan geen enkele kant winst op.

En dat terwijl het aan de basis anders moet om AI echt voor ons te laten werken. De bullshitbanen kunnen verdwijnen, sectoren als de zorg kunnen aangevuld worden en we kunnen met zn allen 30 uur gaan werken voor dezelfde welvaart. Dat vraagt echter grote hervormingen en een andere kijk op werk en inkomen. En daar is de maatschappij en wetgeving nog lang niet op ingericht, dus blijven we pleister plakken en bypasses aanleggen om toch maar zoveel mogelijk mensen aan een bureau te houden, want dat is wat we doen, tot het echt niet anders kan.
't Echte en 't ware!
pi_217600277
quote:
Gek genoeg, wordt er in de IT relatief weinig geautomatiseerd.
pi_217604834
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 14:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gek genoeg, wordt er in de IT relatief weinig geautomatiseerd.
Jawel hoor, maar je denkt toch niet dat we zo dom zijn om dat te vertellen 8-)
pi_217605472
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 20:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jawel hoor, maar je denkt toch niet dat we zo dom zijn om dat te vertellen 8-)
Ik heb meerdere projecten gedaan om dingen flink te automatiseren, maar de gemiddelde IT-er doet alles zo handmatig mogelijk, uit angst dat ze hun baan kwijtraken of omdat het te nieuw/ingewikkeld/anders is. Je moet alleen het werk van anderen automatiseren, dan heb je zelf meer te doen.

Microsoft is wat dat betreft trouwens net zo erg.
  zondag 11 mei 2025 @ 22:19:03 #49
323876 michaelmoore
pi_217605484
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb meerdere projecten gedaan om dingen flink te automatiseren, maar de gemiddelde IT-er doet alles zo handmatig mogelijk, uit angst dat ze hun baan kwijtraken of omdat het te nieuw/ingewikkeld/anders is. Je moet alleen het werk van anderen automatiseren, dan heb je zelf meer te doen.

Microsoft is wat dat betreft trouwens net zo erg.
ja alles vast leggen en documenteren he
pi_217605510
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 22:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja alles vast leggen en documenteren he
Bijvoorbeeld systeembeheerders: die doen dat werk omdat ze graag met computers spelen. Vandaar dat we nu alles doen met VM's en containers: met de hand inrichten en dupliceren, dat is nog behapbaar.
  zondag 11 mei 2025 @ 23:18:28 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217605982
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Iedereen kan een simpel programma maken. Softwaredevelopers maken echte grote complexe software en moeten een vertaalslag maken van wat er in hoofden van mensen zit die geen kaas gegeten hebben van software. Dat is echt andere koek.
  zondag 11 mei 2025 @ 23:27:21 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217606031
quote:
Mensen die dat beweren gaan uit dat bij innovaties de vraag gelijk blijft en er minder mensen nodig zijn. Maar als je door innovatie meer kan, dan wil de mens ook meer, en is er vanzelf weer werk.
pi_217606713
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 23:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mensen die dat beweren gaan uit dat bij innovaties de vraag gelijk blijft en er minder mensen nodig zijn. Maar als je door innovatie meer kan, dan wil de mens ook meer, en is er vanzelf weer werk.
Precies dit, overigens geldt dit voor alles op de werkvloer, wanneer je een tijd besparende techniek invoert word deze door nieuwe zaken opgevuld.
  maandag 12 mei 2025 @ 10:14:34 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217607713
De productiviteit in NL zit al een tijdje in het slop. Dit kan 2 dingen betekenen, of er wordt niet genoeg geïnnoveerd en geautomatiseerd zodat de productiviteit van mensen die daadwerkelijk waarde toevoegt onvoldoende stijgt, of er zijn teveel niet productieven, mensen die geen daadwerkelijke waarde toevoegen (ambtenaren, middenmanagement, melkertbanen, stadswachten, etc)

maandag 12 mei 2025 @ 10:22:57 #55
436222 Japepk
Padvinder
pi_217607821
Waar is die daling eind jaren '70 door te verklaren?
't Echte en 't ware!
pi_217607835
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 10:22 schreef Japepk het volgende:
Waar is die daling eind jaren '70 door te verklaren?
Dit boek verwoordde het het beste en was een grote openbaring. Het was het begin van de winstmaximalisatie door uitbesteding en loonmatiging, waardoor we tegenwoordig relatief gezien nog maar de helft verdienen.
pi_217608170
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 23:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mijn stelling is altijd: AI neemt geen banen over, maar developers produceren gewoon 3x zoveel. De vraag naar IT groeit gewoon door, helemaal als het goedkoper zou kunnen (die devs gaan niet 3x zoveel verdienen immers)
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 12 mei 2025 @ 11:13:55 #58
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217608172
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 10:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dit boek verwoordde het het beste en was een grote openbaring. Het was het begin van de winstmaximalisatie door uitbesteding en loonmatiging, waardoor we tegenwoordig relatief gezien nog maar de helft verdienen.
Could be a email lmao
  maandag 12 mei 2025 @ 11:17:34 #59
33189 RM-rf
1/998001
pi_217608199
Als de 'werkende klasse' boeken gaat kopen en hen 'de waarheid' laat vertellen, door een persoon die in 1987 afgestudeerd is van de Universiteit Leiden in 'Culturele Antropologie', waarbij hij zich specialiseerde op 'Onderwijs in Japan' ....

doen ze het natuurlijk helemaal verkeerd... dan kom je nooit af van het overwicht dat hoger opgeleiden zoals Paul van Liempt natuurlijk zelf is, over hen zullen blijven hebben
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217610436
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:13 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Mijn stelling is altijd: AI neemt geen banen over, maar developers produceren gewoon 3x zoveel. De vraag naar IT groeit gewoon door, helemaal als het goedkoper zou kunnen (die devs gaan niet 3x zoveel verdienen immers)
Daar zit wel iets in. Ondanks alle hulpmiddelen die ik tot mijn beschikking heb, heb ik het idee dat ik steeds meer moet doen. In de tijd dat ik nog geen pc had, had ik veel meer vrije tijd. Nu word je opgescheept met zoveel hulpmiddelen waar je ook nog verplicht mee aan het werk moet om bij te blijven.

Of men creëert werk.
pi_217611061
De andere kant van de medaille is natuurlijk, dat er nog maar heel weinig mensen zijn die weten hoe al die software werkt, waardoor al die programmeurs de hele tijd het wiel opnieuw uitvinden.
pi_217611217
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bij een voorbeeld gaat het om wat ermee gezegd wordt niet om het voorbeeld an sich
Dat de voorbeeldgever een jaar of veertig achterloopt?
  maandag 12 mei 2025 @ 17:27:44 #63
323876 michaelmoore
pi_217611466
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
De andere kant van de medaille is natuurlijk, dat er nog maar heel weinig mensen zijn die weten hoe al die software werkt, waardoor al die programmeurs de hele tijd het wiel opnieuw uitvinden.
tegenwoordig met visual basic kan iedere zot fraai programmeren en zo is het ook bedoeld

het mag ook geen abracadabra zijn
pi_217611970
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:29 schreef Cherni het volgende:

[..]
Daar zit wel iets in. Ondanks alle hulpmiddelen die ik tot mijn beschikking heb, heb ik het idee dat ik steeds meer moet doen. In de tijd dat ik nog geen pc had, had ik veel meer vrije tijd. Nu word je opgescheept met zoveel hulpmiddelen waar je ook nog verplicht mee aan het werk moet om bij te blijven.

Of men creëert werk.
Ik denk eerder dat jij steeds meer senior wordt binnen je bedrijf en men je daardoor steeds meer weet te vinden ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 12 mei 2025 @ 18:49:28 #65
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217612141
Klopt iedereen wil die goudmijn wat betekent dat zijn lichaam op 55 fysiek kapot is :')
pi_217615264
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 17:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
tegenwoordig met visual basic kan iedere zot fraai programmeren en zo is het ook bedoeld

En als ze dat 10 jaar doen weten ze ook hoe het werkt en schamen ze zich voor de domme fouten die ze al die tijd hebben gemaakt. Terwijl, als je wel weet hoe het werkt, heb je dat inderdaad snel gedaan. En dan is het meteen goed. Je hoeft het dan niet tien jaar lang te verbeteren.

Alhoewel je natuurlijk steeds blijft leren, is het na een tijdje allemaal gesneden koek. En alhoewel je alles op een oneindig aantal manieren kunt doen, zeker als je niet weet waar je mee bezig bent, is het allemaal gemakkelijk als je weet hoe het werkt. Er zijn in de praktijk ook niet zoveel verschillende manieren om iets te doen, er zijn wel heel veel
verschillende manieren om dat te implementeren. Van heel simpel tot grote gedrochten waar na tien jaar niemand meer van weet hoe het nu in elkaar zit.

Als je weet hoe iets werkt, kun je het aan iedereen uitleggen in simpele bewoordingen. Als je het niet weet, maak je daar hele lange en moeilijk te volgen verhalen van. Jij weet het, want jij bent de expert, maar het is veel te ingewikkeld om dat aan jou uit te leggen. Daarvoor mis je alle achtergrondkennis. En zo programmeren ze dan ook.
pi_217867185
quote:

Dat ervaarde ik > 50 jaar geleden al: de "juffen" en ook "de meesters", hadden niets met techniek; overigens wel met handenarbeid en tekenen/schilderen. Dus zo bijzonder nieuw is die invloed niet.

quote:
Ken nog een derde, beste optie: gewoon zelf je handen laten wapperen. Is het snelste goedkoopste en de beste kwaliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 06-06-2025 15:51:59 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217867191
quote:

[..]

En C++ hoe zit het daar mee?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217867236
quote:
Wanneer word je ontslagen dan als mod?
  Forum Admin vrijdag 6 juni 2025 @ 15:38:41 #70
pi_217867251
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:36 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Wanneer word je ontslagen dan als mod?
Bij elk nieuw account dat jij maakt krijg ik er een jaar bij
pi_217868240
quote:
In het onderwijs zijn er blijkbaar op elke 8 docenten een adviseur.

En op elke docent ca 25 leerlingen. :P
pi_217868313
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 14:41 schreef michaelmoore het volgende:

Kennelijk is de pressie uit het verleden om HBO of WO te gaan doen een slechte zaak geweest
[..]

Dat was ook voorspeld. Maar ja, de PvdA vond dat alle arbeiders verheven moesten worden. Waardoor tevens het niveau en standaarden omlaag gingen...

Mooi gewerkt weer.
  Forum Admin vrijdag 6 juni 2025 @ 18:11:31 #73
pi_217868339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat was ook voorspeld. Maar ja, de PvdA vond dat alle arbeiders verheven moesten worden. Waardoor tevens het niveau en standaarden omlaag gingen...

Mooi gewerkt weer.
Nederland en haar opleidingsniveau fetisjisme
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:18:41 #74
323876 michaelmoore
pi_217868389
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Mooi gewerkt weer.
niet de pvda , de technische werknemers zijn VEEL meer waard voor de maatschappij dan ambtenaren, dat hebben de werkgevers besloten uit economische overwegingen

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nederland en haar opleidingsniveau fetisjisme
opleiding zegt niets , capaciteiten zeggen alles
pi_217868559
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niet de pvda , de technische werknemers zijn VEEL meer waard voor de maatschappij dan ambtenaren, dat hebben de werkgevers besloten uit economische overwegingen
[..]
Je bedoelt, voor die technische werknemers kunnen ze een hoog tarief in rekening brengen, terwijl ze daar maar een lage vergoeding voor hoeven te betalen? Ze zijn veel meer waard om de winst te verhogen?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:40:14 #76
323876 michaelmoore
pi_217868583
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bedoelt, voor die technische werknemers kunnen ze een hoog tarief in rekening brengen, terwijl ze daar maar een lage vergoeding voor hoeven te betalen? Ze zijn veel meer waard om de winst te verhogen?
als ik warmtepompen en Aircos moet verkopen en instaleren dan nam ik ook iemand die iets kon , niet een man die sociale geografie heeft gestudeerd, die kan geen geld voor me verdienen , die ga ik niets betalen
  Forum Admin vrijdag 6 juni 2025 @ 18:46:59 #77
pi_217868645
quote:

[..]
[..]
Nou ja, het zegt wel iets..alleen niet hetgeen veel mensen denken.

En met de devaluatie van die diploma's is dat alleen maar erger geworden.
pi_217868650
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als ik warmtepompen en Aircos moet verkopen en instaleren dan nam ik ook iemand die iets kon , niet een man die sociale geografie heeft gestudeerd, die kan geen geld voor me verdienen , die ga ik niets betalen
In de praktijk is de onmisbaarheid van het werk omgekeerd evenredig aan de hoogte van de beloning die je er voor krijgt.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 18:52:38 #79
323876 michaelmoore
pi_217868692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:46 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nou ja, het zegt wel iets..alleen niet hetgeen veel mensen denken.

En met de devaluatie van die diploma's is dat alleen maar erger geworden.
het gaat niet om diploma's , het gaat om de vaardigheid , diploma's dat is alleen bij de sollicitatie
pi_217868739
quote:
de technische werknemers zijn VEEL meer waard voor de maatschappij
Niet mee eens, omdat de technische werkgevers hun producten testen in verstedelijkte gebieden zonder rekening te houden met burgers die geen technische knobbel hebben.
Ik hoop elke dag dat hun producten vastlopen door metaalmoeheid.
pi_217868763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Niet mee eens, omdat de technische werkgevers hun producten testen in verstedelijkte gebieden zonder rekening te houden met burgers die geen technische knobbel hebben.
Ik hoop elke dag dat hun producten vastlopen door metaalmoeheid.
De technische werknemers zijn de mensen die met hun handen werken en er voor geleerd hebben. Een loodgieter, bijvoorbeeld.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 19:04:53 #82
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_217868804
Ik zie AI al een slachting aanrichten in verschillende sectoren, in het bijzonder in de callcenters en alles wat moest schrijven (teksten). Voor computer-gerelateerde activiteiten is AI ook aantrekkelijk. Verwacht dat over een paar jaar de meeste software gigantisch veel bugs hebben, omdat ze in essentie gegenereerd zijn door AI en de ontwikkelaars die moeten controleren wat de AI uitpoept gigantisch onder tijdsdruk staan.

Maar zodra er handjes nodig zijn, wordt AI minder nuttig.

Ik denk niet dat AI veel gebruikt gaat worden in de bouw (maar architecten...).
pi_217868858
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik zie AI al een slachting aanrichten in verschillende sectoren, in het bijzonder in de callcenters en alles wat moest schrijven (teksten). Voor computer-gerelateerde activiteiten is AI ook aantrekkelijk. Verwacht dat over een paar jaar de meeste software gigantisch veel bugs hebben, omdat ze in essentie gegenereerd zijn door AI en de ontwikkelaars die moeten controleren wat de AI uitpoept gigantisch onder tijdsdruk staan.

Maar zodra er handjes nodig zijn, wordt AI minder nuttig.

Ik denk niet dat AI veel gebruikt gaat worden in de bouw (maar architecten...).
Een AI is prachtig in een callcenter, als je alleen een (kort) lijstje met voorgedefinieerde problemen wilt behandelen en de rest zo snel mogelijk afschepen. De FAQ, die de meeste grotere bedrijven al op hun website hebben staan.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 19:19:03 #84
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_217868957
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een AI is prachtig in een callcenter, als je alleen een (kort) lijstje met voorgedefinieerde problemen wilt behandelen en de rest zo snel mogelijk afschepen.
Wat dacht je van de callcenters die je iets proberen te verkopen? Dat kan prachtig door een altijd vriendelijk, het bloed onder je nagels vandaan halende, geduldige, AI gedaan worden.
pi_217868986
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:19 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Wat dacht je van de callcenters die je iets proberen te verkopen? Dat kan prachtig door een altijd vriendelijk, het bloed onder je nagels vandaan halende, geduldige, AI gedaan worden.
Goed punt. :)
pi_217870261
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De technische werknemers zijn de mensen die met hun handen werken en er voor geleerd hebben. Een loodgieter, bijvoorbeeld.
Jij mist het punt, mijn punt is dat het technisch begaafden zijn die hun producten testen in verstedelijkte gebieden waar burgers zijn die niet technisch begaafd zijn.
Dat testen zouden ze dus moeten doen in gebieden waar er geen burgers zijn die niet technisch begaafd zijn. Er zijn verlaten woestijnen genoeg.
pi_217870334
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 21:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij mist het punt, mijn punt is dat het technisch begaafden zijn die hun producten testen in verstedelijkte gebieden waar burgers zijn die niet technisch begaafd zijn.
Dat testen zouden ze dus moeten doen in gebieden waar er geen burgers zijn die niet technisch begaafd zijn. Er zijn verlaten woestijnen genoeg.
Wat testen ze dan? Meestal gebeurt ontwikkelen en testen in laboratoria. Zij installeren gewoon de spullen bij mensen thuis die ze gekocht hebben. Of repareren ze. Hun elektriciteit. Of hun keuken of badkamer.
pi_217870428
quote:

Ik moest verplicht wijven en homo’s in dienst nemen. Zie je het voor je? Die types op de bouw? Hoe moet ik als aannemer dan nog klanten zien te werven?

“Ja sorry, de bouw gaat toch 5 maanden langer duren omdat we geen ‘mankracht’ hebben…”
  zaterdag 7 juni 2025 @ 01:47:59 #89
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217872083
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:

Klopt.
Enerzijds onderschrijf ik het verhaal, maar anderzijds ben ik zelf ook het product van stapelen. en als ik nu kinderen zou hebben zou ik ze ook naar de havo pushen denk ik :')

Iedereen staat er zo in.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217873088
quote:

[..]

Amen,

Ik heb zelf door verschillende omstandigheden nooit HBO of hoger gedaan. Ik ben blijven haken op MBO4.

Zo'n 20 jaar geleden had ik geluk dat de Rabobank een functie had op HBO+ niveau, maar die kregen ze maar niet vervult. Uiteindelijk kreeg ik die positie en ben zo doorgegroeid en heb zolang AI de boel niet overneemt een mooie baan als Data/Software engineer.

Toch gebeurt dit te weinig dat een MBO'er de kans krijgt. Zelfs als die MBO'er jarenlange ervaring heeft opgebouwd.

Als ik zelf bij een sollicitatie procedure ben betrokken; probeer ik ook altijd verder te kijken dan het diploma alleen..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  zaterdag 7 juni 2025 @ 09:24:08 #91
323876 michaelmoore
pi_217873254
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 01:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt.
Enerzijds onderschrijf ik het verhaal, maar anderzijds ben ik zelf ook het product van stapelen. en als ik nu kinderen zou hebben zou ik ze ook naar de havo pushen denk ik :')

Iedereen staat er zo in.
Havo is niets echt niets , soort verlengde VMBO, zelfs een universitaire opleiding is niets als je verder zelf niets kunt

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 07-06-2025 09:51:17 ]
pi_217873562
quote:
Dit was 15 jaar geleden -toen ik mijn papiertje haalde- ook een populaire opvatting. Heeft het niveau sindsdien nog een verdere daling gekend, of herhalen we gewoon dezelfde opvatting ("15 jaar geleden...")?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217873601
quote:

[..]

Menig beheerder ligt nog wakker van de business mensjes die dachten te kunnen programmeren in Excel en Access..

Nu is/komt Python beschikbaar in Excel, krijgen we hetzelfde gezeik weer.. Want ja Python is makkelijk; maar goed programmeren is totaal wat anders dat iets werkend hebben.

Echt programmeren is een kunst an sich, waarbij de taal niet eens zoveel uitmaakt.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  zaterdag 7 juni 2025 @ 09:58:21 #94
323876 michaelmoore
pi_217873725
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 09:51 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Menig beheerder ligt nog wakker van de business mensjes die dachten te kunnen programmeren in Excel en Access..

Nu is/komt Python beschikbaar in Excel, krijgen we hetzelfde gezeik weer.. Want ja Python is makkelijk; maar goed programmeren is totaal wat anders dat iets werkend hebben.

Echt programmeren is een kunst an sich, waarbij de taal niet eens zoveel uitmaakt.
klopt het moet ook voor anderen heel eenvoudig te begrijpen en goed om mee te werken zijn

wat ik maakt daar kon iedereen mee werken zonder eerst iets gezegd te zijn, logisch toets en invul volgorde , gewoon onmogelijk maken om iets fout te doen

iedere stagiar kon gelijk aan het werk
pi_217874231
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 14:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik denk dat hij in de overgangsfase gelijk heeft. Er zal een periode ontstaan dat geschoold VMBO en MBO personeel goed kan verdienen.

Maar als AI en robotica bijelkaar komen en dit op een gegeven moment de interactie kan aangaan en dat kristaliseert verder uit, 'dan' zitten we op het punt dat er alleen nog controlerende functies liggen die zeer nodig zijn. Dus het zal uiteindelijk allemaal wat verschuiven.
pi_217874938
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vreemde definitie. Ik ben puur technocraat, edoch mag de installatiedelen niet bedienen. Zelfs geen afsluiter openen/sluiten.

Verder zal zo'n loodgieter (ik zou zeggen "installateur") prima met z'n handen werken en idem terecht veel verdienen. Edoch, ik moet 'm tot in details uitleggen hoe de aansluitingen er moeten komen. Want enig denkwerk is hen vreemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 07-06-2025 11:46:10 ]
pi_217874945
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Nou ja, dan worden de programmeurs, de controleurs. Iets wat ik in het bedrijfsleven wel meer zie.
pi_217874981
quote:

[..]

Er is ingezet op meer hoger opgeleiden. Dat was het beleid. En dat is gelukt.

Alleen: als je een populatie hebt met zeg 7% die capaciteit hebben om het WO te volgen en op enig moment doet slecht 2% dat… ok, dan is het zinvol om te kijken naar de beperking van die andere 5%. En dat bleek ooit geld te zijn. Nou, dat is opgelost (tot dat te duur werd, maar dat is een ander verhaal).

Vervolgens wilde men dat succes nog groter maken.

Alleen, je kan je bevolking niet slimmer maken (niet helemaal waar, door import kan dat, maar ik hoef denk ik niet uit te leggen dat onze import eerder het gemiddelde niveau laat dalen). Dus als je verder gaat dan de 7% (is een fictief getal in de zin van dat ik niet bekend ben met een betrouwbaar cijfer in dezen), dan lukt dat alleen maar door het niveau te verlagen.

Dat is gebeurt en nadat het niveau eigenlijk niet meer omlaag kon kreeg je de afgelopen 10 jaar vooral onzinstudies erbij. Zoals gender studies.

De Westerse wereld holt zichzelf een beetje uit. En niet alleen de Westerse wereld overigens (ik ben zelf verbonden aan een niet-Westerse universiteit en daar had ik ook studenten die niet op een universiteit thuishoren). Als groei een doel wordt in plaats van een gevolg… dan ga je de gekste dingen zien.

Dat geldt voor opleidingen. Dat geldt voor bedrijven (daar heb ik dan wat meer dan gemiddeld verstand van). Dat geldt voor economie. Enz.

In de politiek moet ook op zeker moment alles SMART zijn. Toverwoord. Je kan je voorstellen dat op zo’n moment het doel in cijfers (specifiek en meetbaar!) heilig wordt en mensen vergeten waarom de doelstelling er was. En dat leidt er dan ook toe dat soms de doelstelling geweld aan wordt gedaan door maar te zorgen dat het cijfermatige doel bereikt wordt.

Om een treffend voorbeeld te geven: positieve discriminatie bij toelating aan universiteiten in de VS heeft geleid tot hogere aantallen toelatingen van bv Afro-Amerikanen. Dat vervolgens de uitval van deze studenten zeer hoog was en ze daardoor gemiddeld een lagere educatie kregen… tsja…

Het doel was gehaald.

En hetzelfde zie je dus met hoger opgeleiden. Daar hebben we er teveel van en een deel had veel en veel beter gewoon een vak kunnen leren.
pi_217875090
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:43 schreef VEM2012 het volgende:
En hetzelfde zie je dus met hoger opgeleiden. Daar hebben we er teveel van en een deel had veel en veel beter gewoon een vak kunnen leren.
Kan alsnog....
pi_217875141
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het kan dus het gebeurt
Klopt, en dat levert mij weer werk op als ik hun rotzooi op moet ruimen ;)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')