quote:Auteur Paul van Liempt: ’De werkende klasse zit op een goudmijn’
Onderzoeker voorspelt gouden tijden voor mbo’ers: ’We zijn allemaal op het verkeerde been gezet’
De doemverhalen over toekomstig, massaal banenverlies door AI zijn schromelijk overdreven, beweert journalist Paul van Liempt in een nieuw boek. ,,
Vooral praktisch opgeleiden zijn hard nodig. Zij gaan gouden tijden tegemoet.”
Het is een vaak misbruikt woord, zegt Paul van Liempt (63): ’verbinding’. Maar als we het hebben over de toekomst van de arbeidsmarkt is het wél toepasselijk. „
Hightech en mbo zullen de handen ineen moeten slaan.
Wat bijvoorbeeld al gebeurt in Eindhoven bij ASML: breng kenniseconomie en ouderwets vakmanschap bij elkaar.”
Van Liempt, journalist en auteur, onderzoekt in een nieuw boek - Blauwe Boorden Bonanza, waarom de werkende klasse op een goudmijn zit - de toekomst van het werk.
Hij vraagt zich onder meer af wat er klopt van de breed gedragen veronderstelling dat AI (kunstmatige intelligentie) in de toekomst in allerlei economische sectoren een verwoestende invloed zal hebben.
’Massaal banenverlies door AI’
„Die verhalen over het massale verlies aan banen hebben ons allemaal op het verkeerde been gezet, ook mij”, zegt Van Liempt. „
Ze kloppen niet. Ja, er zullen kantoorbanen verdwijnen, maar mensen die een vak beheersen zullen meer dan ooit nodig blijven, sterker: zij gaan gouden tijden tegemoet.”
„In cruciale sectoren als de techniek, de zorg, de bouw en ook in de retail en gastvrijheid gaan praktisch opgeleiden de komende decennia enorm profiteren van de veranderingen op de arbeidsmarkt.”
waar het basale werk door hoogopgeleide theoretici gedaan zal worden die door de gangen van de tweede kamer flaneren met hun vers geprinte scriptie van Chat GTP op basis van variabelen van de geachte afgevaardigdequote:Op zaterdag 10 mei 2025 15:17 schreef Helenattenek het volgende:
Prevalerend in wiskundige formules zal een voor een de straatlantaarns uitvallen tot we leven in een welbespraakt maar donker nederland
Welnee, dan wordt een heel oud beroep weer uit de motteballen gehaald.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 15:17 schreef Helenattenek het volgende:
Prevalerend in wiskundige formules zal een voor een de straatlantaarns uitvallen tot we leven in een welbespraakt maar donker nederland
Je moet je ook afvragen in hoeverrequote:Op zaterdag 10 mei 2025 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Je hebt op een gegeven moment geen mensen meer om te managen, coachen, psychisch te evalueren. Dat zien we toch letterlijk voor onze ogen gebeuren?
Dat kun je voor een heleboel vakgebieden wel stellen. In essentie hebben mensen maar een paar zaken nodig om te overleven, alle andere shit is secundair. Het kaartenhuis is de laatste eeuw extreem hoog opgestapeld maar als het omvalt hebben 95% van de mensen een groot probleem. Ik ook trouwensquote:Op zaterdag 10 mei 2025 18:49 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Je moet je ook afvragen in hoeverre
en waar deze mensen nodig zijn.
Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:06 schreef thedeedster het volgende:
Mijn twee centen; door de feminisering van het onderwijs is werken met je handen vies geworden.
Het marktmechanisme gaat hier nu werken; je zult betalen of wachten.
Mweh, ik betwijfel of het zozeer met feminisering te maken heeft. Het is de eerste (halve?) eeuw in de gehele menselijke geschiedenis dat zoveel mensen niet met hun handen werken. Nog niet al te lang geleden werkte bijna iedereen in de fysieke arbeid en waren "geleerden" extreem in de minderheid. Opeens waren er de middelen en werden die geleerden veel beter behandeld dan de gemiddelde arbeider. Mijn opa zat 60 uur per week in de Limburgse kolenmijnen en ik zit 40 uur per week achter een bureau voor een qua koopkracht beter salaris. Nogal wiedes dat iedereen zn kinderen naar een dergelijk bestaan wilde leiden.Nu is het andersom maar de basis van ons bestaan drijft nog steeds op dergelijke fysieke arbeid terwijl de waardering ervan al decennia is ondergeschovenquote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:06 schreef thedeedster het volgende:
Mijn twee centen; door de feminisering van het onderwijs is werken met je handen vies geworden.
Het marktmechanisme gaat hier nu werken; je zult betalen of wachten.
Klopt. Als ik me het goed herinner dan werden opleidingsinstituten ook afgerekend op het aantal diploma´s. Eigenlijk een volstrekt verkeerde instelling.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.
Oh en we kijken ook neer op mensen die ''lager opgeleid zijn'' en simsalabim, dat zijn nu net de mensen die we tekort komen.
Wat bedoel je met kaartenhuis?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:03 schreef Twiitch het volgende:
gelukkig ben ik hooggeleid
[..]
Dat kun je voor een heleboel vakgebieden wel stellen. In essentie hebben mensen maar een paar zaken nodig om te overleven, alle andere shit is secundair. Het kaartenhuis is de laatste eeuw extreem hoog opgestapeld maar als het omvalt hebben 95% van de mensen een groot probleem. Ik ook trouwens
Dit land drijft eigenlijk vanouds op handel en logistiek. Daar heb je wat slimme mensen voor nodig, maar ook al die mensen om het te distribueren.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:14 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mweh, ik betwijfel of het zozeer met feminisering te maken heeft. Het is de eerste (halve?) eeuw in de gehele menselijke geschiedenis dat zoveel mensen niet met hun handen werken. Nog niet al te lang geleden werkte bijna iedereen in de fysieke arbeid en waren "geleerden" extreem in de minderheid. Opeens waren er de middelen en werden die geleerden veel beter behandeld dan de gemiddelde arbeider. Dus nogal wiedes dat iedereen zn kinderen naar een dergelijk bestaan wilde leiden.Nu is het andersom maar de basis van ons bestaan drijft nog steeds op dergelijke arbeid.
De wellicht extreem doorgeschoten service-economie. De eerste in van zijn soort in de menselijke geschiedenis.quote:
De meeste ouderen hebben zodanig gebouwd dat de meeste jongeren niet kunnen gaan werken met hun handen. Want dan zouden die jongeren ook het gemak hebben van krachtige armen en handen, en dat gemak gunnen de oudere bouwers de meeste jongeren niet.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:06 schreef thedeedster het volgende:
Klopt, in de topfuncties zeker het geval. Showbusiness zelfde verhaal. Bij vakken als 'ingenieur' e.d., of in de ICT niet. Daar regeert toch vooral kunde, net als in de vakmanschappen van het mbo.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:10 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Denken dat je een kans maakt met hbo of wo.We leven niet in meritocratie maar in nepotisme. Je hebt geen schijn van kans zonder juiste ouders. Je krijgt uit menselijkheid dan wel een bs job na je hbo of wo.
of je gaat bij een woningcorporatie werkenquote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:10 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Denken dat je een kans maakt met hbo of wo.We leven niet in meritocratie maar in nepotisme. Je hebt geen schijn van kans zonder juiste ouders. Je krijgt uit menselijkheid dan wel een bs job na je hbo of wo.
De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat daar mee te maken heeft, Nederland(ers) heeft/hebben altijd al een ziekelijke obsessie voor opleidingsniveau gehad. Tot zo ver zelfs dat we het algehele niveau naar beneden hebben laten gaan zodat iedereen maar havo/hbo+ kon halen. Vergelijk bijvoorbeeld de eindexamens van nu en pak 'm beet 15 jaar geleden maar.
Oh en we kijken ook neer op mensen die ''lager opgeleid zijn'' en simsalabim, dat zijn nu net de mensen die we tekort komen.
Ja, vakbonden.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 23:25 schreef Peppert het volgende:
De werkende klasse zit alleen op een goudmijn als sprake is van eensgezindheid en een duidelijke goed georganiseerde organisatorische paraplu waar men onder valt.
De zelfstandige airco en warmtepompen monteurs hebben een heel mooi leven,quote:Op zaterdag 10 mei 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.
als je voor je salaris groei afhankelijk bent van een dwingende vakbond dan is er iets niet goedquote:
Jawohl, Mein Führer!quote:Op zaterdag 10 mei 2025 18:49 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Je moet je ook afvragen in hoeverre
en waar deze mensen nodig zijn.
Heeft iemand ooit nog Sociale Geografie gestudeerd, sinds Henk Westbroek?quote:Op zondag 11 mei 2025 08:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Met je vrij doctoraal sociale geografie en opvoeringskunsten, of gender studies kan je altijd nog barista worden
Ik mag ook niet klagen hoor..quote:Op zaterdag 10 mei 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De enige MBO-ers die goed verdienen hebben een bedrijf opgericht en laten anderen voor hun werken. Behalve misschien de loodgieters.
Bij een voorbeeld gaat het om wat ermee gezegd wordt niet om het voorbeeld an sichquote:Op zondag 11 mei 2025 08:15 schreef Horzula het volgende:
[..]
Heeft iemand ooit nog Sociale Geografie gestudeerd, sinds Henk Westbroek?
Mbo’ers werken niet perse met de handen.quote:Op zondag 11 mei 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
Dit soort discussies lopen doorgaans uit op enkelen die koket roepen dat diploma's overgewaardeerd zijn en werken met handen meer gewaardeerd moet worden.
Maar het komt er wel op neer dat iemand anders, of de kinderen van een ander dat zouden moeten doen.
Mijn vak is IT. Ik ben zwaar de lul.quote:mensen die een vak beheersen zullen meer dan ooit nodig blijven, sterker: zij gaan gouden tijden tegemoet.”
ja jij doet niks , daar komt het doorquote:Op zondag 11 mei 2025 09:18 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Mijn vak is IT. Ik ben zwaar de lul.
Ik heb ontzettend veel collega's die WO of HBO hebben gedaan, maar zoiets simpels als 6*15 moeten ze doen me t een rekenmachine.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
gewone mensen kunnen met visual basic ook aardige programma's maken, zonder enige kennis van codequote:Op zondag 11 mei 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
Ik zit een kleine 30 jaar in de IT, en toen werd ook al geroepen: In de toekomst hebben we geen ITers meer nodig omdat gewone mensen de software kunnen genereren, nu is dat voor een deel wel uitgekomen, maar om die mensen te ondersteunen heb je nog steeds IT'ers nodig, het is ook een paradox om te denken dat betere technologie leidt tot minder IT banen.
Je hebt tegenwoordig betere alternatieven die een beetje tussen Excel en VB inliggen.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewone mensen kunnen met visual basic ook aardige programma's maken, zonder enige kennis van code
niet excel , ik bedoel met access, data handlingquote:Op zondag 11 mei 2025 10:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt tegenwoordig betere alternatieven die een beetje tussen Excel en VB inliggen.
Ik vind het vrij onverstandig als niet experts data gaan vormgeven.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
niet excel , ik bedoel met access, data handling
grote bulken met data , daar heb je met excel niets aan
het kan dus het gebeurtquote:Op zondag 11 mei 2025 10:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind het vrij onverstandig als niet experts data gaan vormgeven.
Ja door de onbewust onbekwamen in de wereld dank ik grotendeels mijn werk.quote:
Ja als ze met pensioen gaan of elders gaan werken dan weet niemand iets en is er niets vastgelegd en moet het werk toch continueren , de grote angst van bestuurdersquote:Op zondag 11 mei 2025 10:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja door de onbewust onbekwamen in de wereld dank ik grotendeels mijn werk.
Klopt, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat als ik om business rules vroeg dat ze zeiden: Ja die staan in de excel formules. Of nog erger dat men complete programmas in Databases hadden geschreven.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja als ze met pensioen gaan of elders gaan werken dan weet niemand iets en is er niets vastgelegd en moet het werk toch continueren
AI is leuk, maar je ziet nu al het patroon wat de massa doet met zulke nieuwe gereedschappen. Gebruiken om hetzelfde werk mee te doen als dat ze al deden. Zoals massaal elke scheet aan chatGPT vragen. Ja, je reflectieverslagen worden er sneller mee gemaakt, maar het levert aan geen enkele kant winst op.quote:Op zondag 11 mei 2025 09:18 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Mijn vak is IT. Ik ben zwaar de lul.
Gek genoeg, wordt er in de IT relatief weinig geautomatiseerd.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:11 schreef raptorix het volgende:
Ik zit een kleine 30 jaar in de IT, en toen werd ook al geroepen: In de toekomst hebben we geen ITers meer nodig omdat gewone mensen de software kunnen genereren, nu is dat voor een deel wel uitgekomen, maar om die mensen te ondersteunen heb je nog steeds IT'ers nodig, het is ook een paradox om te denken dat betere technologie leidt tot minder IT banen.
Jawel hoor, maar je denkt toch niet dat we zo dom zijn om dat te vertellenquote:Op zondag 11 mei 2025 14:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gek genoeg, wordt er in de IT relatief weinig geautomatiseerd.
Ik heb meerdere projecten gedaan om dingen flink te automatiseren, maar de gemiddelde IT-er doet alles zo handmatig mogelijk, uit angst dat ze hun baan kwijtraken of omdat het te nieuw/ingewikkeld/anders is. Je moet alleen het werk van anderen automatiseren, dan heb je zelf meer te doen.quote:Op zondag 11 mei 2025 20:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar je denkt toch niet dat we zo dom zijn om dat te vertellen
ja alles vast leggen en documenteren hequote:Op zondag 11 mei 2025 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb meerdere projecten gedaan om dingen flink te automatiseren, maar de gemiddelde IT-er doet alles zo handmatig mogelijk, uit angst dat ze hun baan kwijtraken of omdat het te nieuw/ingewikkeld/anders is. Je moet alleen het werk van anderen automatiseren, dan heb je zelf meer te doen.
Microsoft is wat dat betreft trouwens net zo erg.
Bijvoorbeeld systeembeheerders: die doen dat werk omdat ze graag met computers spelen. Vandaar dat we nu alles doen met VM's en containers: met de hand inrichten en dupliceren, dat is nog behapbaar.quote:Op zondag 11 mei 2025 22:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja alles vast leggen en documenteren he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |