Wat voor bestaansrecht? Ze bestaan toch al? Israel bestaat toch. Dit is puur een argument wat naar voren wordt gegooid om het bestaansrecht van een palestijnse staat te ontlopen.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Israël heeft zeker wel bestaansrecht alleen niet in huidige vorm (als onderdrukkende, expansionistische defacto etnostaat). Voorstander zijn van het bestaansrecht van Israël staat niet per definitie haaks op pro-Palestina meningen. De meeste pro-Palestina mensen zijn voor een één- of tweestatenoplossing.

Wat betreft voedsel- en hulpgoederen: omdat Israël volgens de internationale afspraken rondom mensenrechten en dergelijke verplichtingen heeft t.o.v. de Palestijnen aldaar.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je ook onderbouwen waarom Israël überhaupt moet onderhandelen met een moslimfundamentalistische en antisemitische terreurbeweging die Israël als land en het Joodse volk wil vernietigen? Zulke bewegingen moeten geëlimineerd wordt, daar ga je niet meer onderhandelen.
Had een hoop bloedvergieten en leed gescheeld, zo wel op korte termijn als lange termijn, zowel voor Palestijnen als Israëliërs. Probeer dat maar eens te ontkennen.quote:Meneer kwam nota bene al in oktober 2023, vlak na de brute aanslagen van de Palestijnse terroristen, hier al verkondigen dat Israël de onderhandelingstafel maar moest opzoeken en allerlei concessies doen richting Hamas. En dan vervolgens ook nog doodleuk anderen betichten van het gebrek aan een moreel kompas.

Dat moet ook wel realiseerbaar zijn en daar lijkt het niet op.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Israël heeft zeker wel bestaansrecht alleen niet in huidige vorm (als onderdrukkende, expansionistische defacto etnostaat). Voorstander zijn van het bestaansrecht van Israël staat niet per definitie haaks op pro-Palestina meningen. De meeste pro-Palestina mensen zijn voor een één- of tweestatenoplossing.

Dat is ook één van de redenen waarom ik niet met dat soort demonstraties meeloop. Maar het trieste is dat Hamas en dergelijke groepen het enige georganiseerde verzet is wat de Palestijnen hebben dus ik snap dat sommigen er voor vallen danwel voor lief nemen omdat de situatie zo nijpend is. Zodra Israël meewerkt en de Palestijnen perspectief biedt voor de toekomst verdwijnt de zuurstof voor dat soort radicale groepen en komt er ruimte voor een meer gematigd geluid.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:58 schreef Tarado het volgende:
Intussen geven die pro-Palestina mensen Israel overal de schuld van en lopen ze vrolijk mee met demonstraties georganiseerd door aan terroristen gelieerde organisaties waarvan het volledig wegvagen van Israel op de agenda staat.

Ah, de internationale afspraken en mensenrechten. Weet je wie deze systematisch hebben geschonden? De Palestijnen zelf.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:58 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Wat betreft voedsel- en hulpgoederen: omdat Israël volgens de internationale afspraken rondom mensenrechten en dergelijke verplichtingen heeft t.o.v. de Palestijnen aldaar.
De Palestijnen zouden de wapens kunnen neerleggen, Israël erkennen en de resterende tientallen gijzelaars vrijlaten?quote:Op zondag 11 mei 2025 11:58 schreef Ronald-Koeman het volgende:
En in het algemeen: om tot een oplossing te komen en bloedvergieten zoveel mogelijk te minimaliseren.
Weet je wat ook een hoop bloedvergieten en leed zou hebben gescheeld? De Palestijnen die vanaf het begin Joden in hun omgeving hadden geaccepteerd, Israël hadden aanvaard als land en de keuze hadden gemaakt vredig naast Joden te leven.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:58 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Had een hoop bloedvergieten en leed gescheeld, zo wel op korte termijn als lange termijn, zowel voor Palestijnen als Israëliërs. Probeer dat maar eens te ontkennen.

Je vergeet dan 7 oktober maar voor het gemak even, meewerken is zwichten voor terreur. Dat gedeelte moet eerst opgelost worden voor je verder kan.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is ook één van de redenen waarom ik niet met dat soort demonstraties meeloop. Maar het trieste is dat Hamas en dergelijke groepen het enige georganiseerde verzet is wat de Palestijnen hebben dus ik snap dat sommigen er voor vallen danwel voor lief nemen omdat de situatie zo nijpend is. Zodra Israël meewerkt en de Palestijnen perspectief biedt voor de toekomst verdwijnt de zuurstof voor dat soort radicale groepen en komt er ruimte voor een meer gematigd geluid.

Het is geen verzet, het is Islamitisch en antisemitisch terrorisme. Er is de Palestijnen van alles aangeboden, maar men heeft dit zelf iedere keer opnieuw afgewezen. Dit lijk jij maar niet te snappen omdat je die intersectionele bril niet af kunt zetten.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is ook één van de redenen waarom ik niet met dat soort demonstraties meeloop. Maar het trieste is dat Hamas en dergelijke groepen het enige georganiseerde verzet is wat de Palestijnen hebben dus ik snap dat sommigen er voor vallen danwel voor lief nemen omdat de situatie zo nijpend is. Zodra Israël meewerkt en de Palestijnen perspectief biedt voor de toekomst verdwijnt de zuurstof voor dat soort radicale groepen en komt er ruimte voor een meer gematigd geluid.

Dat is bullshit. Dat weet jij ook wel. Israël is aan zet. Ze hebben van de omringende landen garanties gehad voor een vreedzaam bestaan naast elkaar maar blijkbaar is dat niet goed genoeg voor Israël. Israël wil gewoon de expansiedrift niet naast zich neerleggen en kiezen voor vrede en samen leven.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat moet ook wel realiseerbaar zijn en daar lijkt het niet op.
Intussen geven die pro-Palestina mensen Israel overal de schuld van en lopen ze vrolijk mee met demonstraties georganiseerd door aan terroristen gelieerde organisaties waarvan het volledig wegvagen van Israel op de agenda staat.

Palestina wil bestaan, Israël is bang om het bestaan kwijt te raken. Dat het vaak als excuus wordt gebruikt tegen het bestaan van Palestina ben ik met je eens. Maar dat excuus werkt alleen als je het ziet als zero sum en dat is mijn inziens dan weer onterecht. Beide kunnen bestaan naast elkaar of als één, alleen niet in huidige vorm.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:54 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wat voor bestaansrecht? Ze bestaan toch al? Israel bestaat toch. Dit is puur een argument wat naar voren wordt gegooid om het bestaansrecht van een palestijnse staat te ontlopen.

Wat jij schrijft is bullshit. Een van de kernproblemen van het Israëlisch-Palestijns conflict is de weigering van de Arabische buurlanden van Israël het land te erkennen. Egypte en Jordanië doen dat na 3 verloren oorlogen wel.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:22 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is bullshit. Dat weet jij ook wel. Israël is aan zet. Ze hebben van de omringende landen garanties gehad voor een vreedzaam bestaan naast elkaar maar blijkbaar is dat niet goed genoeg voor Israël. Israël wil gewoon de expansiedrift niet naast zich neerleggen en kiezen voor vrede en samen leven.
De bewegingen die nu opgestaan zijn, hebben niets met de vernietiging van Israël te maken maar alles met de minimale rechten van Palestijnen die ze niet krijgen.

Karikatuur van de werkelijkheid. Ietsje minder MemriTV en IDF persconferenties kijken.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is geen verzet, het is Islamitisch en antisemitisch terrorisme. Er is de Palestijnen van alles aangeboden, maar men heeft dit zelf iedere keer opnieuw afgewezen. Dit lijk jij maar niet te snappen omdat je die intersectionele bril niet af kunt zetten.

Je projecteert weer.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Karikatuur van de werkelijkheid. Ietsje minder MemriTV en IDF persconferenties kijken.

Het is een feit dat de Palestijnse leiding meerdere zeer concrete voorstellen heeft afgewezen.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Karikatuur van de werkelijkheid. Ietsje minder MemriTV en IDF persconferenties kijken.

De kern van het probleem is de weigering van Israël om internationaal-recht te erkennen. Israël is dit aanbod gedaan maar heeft het geweigerd. Het eerste aanbod was 27 maart 2002.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:29 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Wat jij schrijft is bullshit. Een van de kernproblemen van het Israëlisch-Palestijns conflict is de weigering van de Arabische buurlanden van Israël het land te erkennen. Egypte en Jordanië doen dat na 3 verloren oorlogen wel.

Dat is vooral wat de westerse wereld zichzelf wijsmaakt terwijl het eindeloos blijft filosoferen over een o zo gewenste tweestaten'oplossing'.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Beide kunnen bestaan naast elkaar of als één, alleen niet in huidige vorm.

De Palestijnen (en trouwens ook omringende Islamitische en Arabische landen) schenden het internationale recht en de mensenrechten op structurele wijze. Misschien moet je daar eens beginnen.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
De kern van het probleem is de weigering van Israël om internationaal-recht te erkennen. Israël is dit aanbod gedaan maar heeft het geweigerd. Het eerste aanbod was 27 maart 2002.
Israël wil gewoon landjepik blijven spelen.

Hahahahaquote:Op zondag 11 mei 2025 11:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja goddank, anders had ik 70 jaar lang alleen dat zielige verhaal moeten aanhoren waarom joden het recht hebben op dat stuk land ten koste van het leven van miljoenen bewoners daar. Nu heb ik het geluk gehad om beide kanten te zien van het verhaal. Iets wat hier in dit land nauwelijks mocht vanwege de tweede wereld oorlog.

Ik ben onder meer afgestudeerd op het Israëlisch-Palestijns conflict, maar ik zou met de beste bedoelingen niet weten waar je op doelt.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
De kern van het probleem is de weigering van Israël om internationaal-recht te erkennen. Israël is dit aanbod gedaan maar heeft het geweigerd. Het eerste aanbod was 27 maart 2002.
Je kunt Israël van alles verwijten, maar de Palestijnen hebben in de jaren 90 en 00 de vredesvoorstellen afgeschoten. Door zeer slecht Palestijns leiderschap en de cynische politiek van de Arabische wereld is er nog geen onafhankelijke Palestijnse staat. De huidige uiterst rechtse Israëlische regering is een rechtstreeks gevolg van het voortdurend mislopen van de onderhandelingen.quote:

quote:Op zondag 11 mei 2025 12:52 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ik ben onder meer afgestudeerd op het Israëlisch-Palestijns conflict, maar ik zou met de beste bedoelingen niet weten waar je op doelt.
[..]
Je kunt Israël van alles verwijten, maar de Palestijnen hebben in de jaren 90 en 00 de vredesvoorstellen afgeschoten. Door zeer slecht Palestijns leiderschap en de cynische politiek van de Arabische wereld is er nog geen onafhankelijke Palestijnse staat. De huidige uiterst rechtse Israëlische regering is een rechtstreeks gevolg van het voortdurend mislopen van de onderhandelingen.

Wat een onzin is dit. Israël is een zwaar multicultureel land en als je onderdrukking als criterium hanteert als argument voor het bestaansrecht van een land, kun je het bestaansrecht van 80 procent van alle landen ontkennen. En dan heb ik het niet eens over je belachelijke verdediging van Poetin en het ontkennen van etnische zuivering door de Russen om je punt over Israël te maken.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]

israel heeft veiligheidsgaranties nodig. waarom zouden ze anders een staat naast zich tolereren, als die net zoals gaza israel constant aanvalt?quote:Op zondag 11 mei 2025 12:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Israël wil gewoon landjepik blijven spelen.

Gedaan wordt alsofquote:Op zondag 11 mei 2025 09:07 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik heb er moeite mee dat er gedaan wordt alsof Israel een genocidale terreurstaat is.

Dit.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het gaat mij om het bestaansrecht van Israel, dan ben je automatisch niet aan de kant van het "from the river to the sea" volk.
Dat betekent niet dat ik alles goed vind wat Israel doet, maar dat kan die andere kant weinig schelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |