Israel, Amerika, Duitsland doen hun best dit te dwarsbomen. Wat geweldig nieuws is, uiteraard.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:05 schreef capricia het volgende:
Is er al enig zicht op een uitspraak van de internationale gerechtshoven?
Er moeten nu toch wel veel zaken tegen Israël lopen.
En ik ben benieuwd hoe het daarmee staat.
Uiteraardquote:Op donderdag 8 mei 2025 22:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Israel, Amerika, Duitsland doen hun best dit te dwarsbomen. Wat geweldig nieuws is, uiteraard.
Niet?quote:
Kleur? Ik vind de islam kut, maar dan hoef je nog niet iedere moslim zijn leven te verwoesten.quote:Op donderdag 8 mei 2025 21:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt; er is vooral veel steun voor een bepaalde religie en een bepaalde kleur.
Dat is voor het gros van de pro-Palestina meute in NL het belangrijkste.
Ik ben altijd wel benieuwd hoe men de genocide-intentie gaat willen bewijzen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet?
We kunnen gedoe met een belangrijke bondgenoot in het Midden-Oosten ons echt niet veroorloven met de huidige ontwikkelingen.
Ik ben het niet zo eens met je langdradige verhaal maar complimenten voor de energie die je in je posts steekt. We hebben meer users zoals jou nodig.quote:
Dat is dan ook niet het punt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kleur? Ik vind de islam kut, maar dan hoef je nog niet iedere moslim zijn leven te verwoesten.
Zo, die zit volledig op Wilders' lijn.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:25 schreef theunderdog het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)restricties-a4892106
Duitsland heeft een stukje meer invloed dan Nederland. En zelfs Wilders denkt hierbij: zonder restricties? uhhh
quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo, die zit volledig op Wilders' lijn.
Zelfs de Duitsers geven aan dat het geen genocide is. En die hebben er meer ervaring mee dan wij.
Ik weet niet hoor, een beetje meer to the point lijkt me handig misschien lezen dan meer mensen het. Ik zag wat over ene hypothethische Svetlana en Mo en mij lijkt meteen dit gaat hélemaal nergens over.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:25 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik ben het niet zo eens met je langdradige verhaal maar complimenten voor de energie die je in je posts steekt. We hebben meer users zoals jou nodig.
"Wij gaan geen besluiten nemen op basis van internationale geruchten."quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:41 schreef theunderdog het volgende:
'het is geen genocide, want dat zeggen de Duitsers. En zij hebben meer ervaring met genocide dan wij'.
Als je in het echt zoiets uit je strot krijgt, ben je direct mijn beste vriend/vriendin. Direct gaan we samen het DSM-5 boek doornemen.
Een samenvatting was wel prettig geweestquote:Op donderdag 8 mei 2025 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, een beetje meer to the point lijkt me handig misschien lezen dan meer mensen het. Ik zag wat over ene hypothethische Svetlana en Mo en mij lijkt meteen dit gaat hélemaal nergens over.
Het is even je best doen om het helemaal te lezen, maar daarna heb je ook echt niets.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, een beetje meer to the point lijkt me handig misschien lezen dan meer mensen het. Ik zag wat over ene hypothethische Svetlana en Mo en mij lijkt meteen dit gaat hélemaal nergens over.
De Duitsers hebben in deze casu hun recht van spreken eerder verloren. Genocide steunen omdat je er een gepleegd hebt. Erg logisch is het allemaal niet.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo, die zit volledig op Wilders' lijn.
Zelfs de Duitsers geven aan dat het geen genocide is. En die hebben er meer ervaring mee dan wij.
„Ik geloof niet in de theorie van een genocide.”
Ervaringsdeskundigen zullen het toch wel sneller herkennen dan wij als leken?quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De Duitsers hebben in deze casu hun recht van spreken eerder verloren. Genocide steunen omdat je er een gepleegd hebt. Erg logisch is het allemaal niet.
Mwau. Ben het daar gewoon mee eens. Het is realpolitiek begrijpen. Zonder restricties is wat overdreven, maar we moeten zeer zorgvuldig en terughoudend zijn met het dwarsbomen van bondgenoten. Eigenlijk moet je dat alleen doen als hun agenda direct ernstig ingaat tegen je eigen belangen OF als ze het wel heel gek maken qua het schenden van het internationaal-recht.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:44 schreef capricia het volgende:
Het is ook wel weer heel Duits hoor:
"De vraag of wat Israël doet goed of fout is, zou wat mij betreft geen juridische vraag moeten zijn, maar een strategische."
Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar het hooghouden van the rule of law is ook in ons belang.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. Ben het daar gewoon mee eens. Het is realpolitiek begrijpen. Zonder restricties is wat overdreven, maar we moeten zeer zorgvuldig en terughoudend zijn met het dwarsbomen van bondgenoten. Eigenlijk moet je dat alleen doen als hun agenda direct ernstig ingaat tegen je eigen belangen OF als ze het wel heel gek maken qua het schenden van het internationaal-recht.
Welnee. Dat was altijd al een papierenwerkelijkheid. Alleen al het begrip 'proportionaliteit' is zo arbitrair dat je er van alles mee kan. Amerika, China, Israel erkennen het ICC niet eens.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar het hooghouden van the rule of law is ook in ons belang.
Dan moeten we het ICC gewoon failliet verklaren. En het recht van de sterkste instellen. En niet zo mekkeren over mensenrechten vwb Rusland-Oekraine.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welnee. Dat was altijd al een papierenwerkelijkheid. Alleen al het begrip 'proportionaliteit' is zo arbitrair dat je er van alles mee kan. Amerika, China, Israel erkennen het ICC niet eens.
Mwau. Internationaal-recht, oorlogs-recht kan nog altijd een symbolisch doel dienen. Of dat je het gebruikt wanneer het je uitkomt. Maar dat het een soort universeel gegeven is, ja dat is al dood sinds het bestaat.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan moeten we het gewoon failliet verklaren. En het recht van de sterkste instellen. En niet zo mekkeren over mensenrechten vwb Rusland-Oekraine.
Het is het een of het ander.
Dat blijkt maar weer ja.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. Internationaal-recht, oorlogs-recht kan nog altijd een symbolisch doel dienen. Of dat je het gebruikt wanneer het je uitkomt. Maar dat het een soort universeel gegeven is, ja dat is al dood sinds het bestaat.
'Broeders' moeten ook altijd voor elkaar klaar staan he, behalve als het niet zo goed uitkomt blijkbaar....quote:Op donderdag 8 mei 2025 21:48 schreef Swango het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Vroeger woonden er ook joden in Gaza, in 1929 is een complete joodse wijk in Gaza uitgemoord en in 2005 zijn de joodse woningen daar opgeheven en de joodse families buiten Gaza gaan wonen. Gaza heeft sinds 2005 alleen maar arabische bewoners, geen enkele joodse.
Laten ze dat wespennest Gaza deze keer maar Egypte door de strot douwen, ook al hebben ze ooit het aanbod afgewezen.
Het is ook fantastisch om gewoon geen opinie te hebben. Dan blijf je omtrent dit conflict bijvoorbeeld roepen dat je voor een tweestatenoplossing bent. Gewoon blijven volhouden.quote:
De Duitsers waar je het over hebt hebben toch hopelijk geen ervaring? Of geloof je dat ze werkelijk een jaar of 30 ouder zijn dan ze zeggen. In Duitsland durft men zich door het collectieve trauma niet uit te spreken tegen Israel, ze doen alsof dat antisemitisch zou zijn.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundigen zullen het toch wel sneller herkennen dan wij als leken?
Er is geen collectief trauma.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De Duitsers waar je het over hebt hebben toch hopelijk geen ervaring? Of geloof je dat ze werkelijk een jaar of 30 ouder zijn dan ze zeggen. In Duitsland durft men zich door het collectieve trauma niet uit te spreken tegen Israel, ze doen alsof dat antisemitisch zou zijn.
Neem toch niet alles zo serieus.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De Duitsers waar je het over hebt hebben toch hopelijk geen ervaring? Of geloof je dat ze werkelijk een jaar of 30 ouder zijn dan ze zeggen. In Duitsland durft men zich door het collectieve trauma niet uit te spreken tegen Israel, ze doen alsof dat antisemitisch zou zijn.
Ik heb ook een paar jaar in Duitsland gewoond. Dus ik zou naar mij luisteren aangaande genocide, ik heb blijkbaar ervaring.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Neem toch niet alles zo serieus.
Was een gebbetje.
Oh, vertel..wat is je ervaring met genocides?quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb ook een paar jaar in Duitsland gewoond. Dus ik zou naar mij luisteren aangaande genocide, ik heb blijkbaar ervaring.
Ik denk dat dat trauma sinds de beslissing om tanks te sturen om tegen de Russen te vechten, wel duidelijk weg is ja.quote:
als ik je posts zo leest ben je een pittige leftistquote:Op donderdag 8 mei 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is gewoon totaal onzinnig. In het begin heeft schuld een rol gehad in de steun van Israel. Maar na verloop van tijd is de band veel breder geworden. Met militaire en economische belangen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat dat trauma sinds de beslissing om tanks te sturen om tegen de Russen te vechten, wel duidelijk weg is ja.
Ik vind het altijd een misplaatst beroep op autoriteit. Wij waren fout in de oorlog, dus nu moet je ons juist geloven!quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is het ook, die lui hebben het net zo goed uit geschiedenis boekjes voor het grootste deel. Misschien kennen er een paar wat familieleden die de helft van de verhalen over die tijd toch keihard logen of verdraaiden.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:34 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind het altijd een misplaatst beroep op autoriteit. Wij waren fout in de oorlog, dus nu moet je ons juist geloven!
Vroeger was ik een lul dus nu weet ik het beste wat aardig doen is.
Zo werkt het precies niet. Als je iets eerder fout deed, is dat uiteraard eerder een negatief punt ten opzichte van mensen die die fout gewoon nooit maakten.
Dus dan heb je een linkse club in Berlijn die bang is om genocide te veroordelen want dat zou antisemitisch zijn. Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven dat clubs over al deze dingen een standpunt zouden moeten hebben. Zal me ook een worst wezen om er toch heen te gaan maar ik heb vrienden die dan bijvoorbeeld weigeren nog die club in te gaan.quote:Why this FAQ?
In recent years, the Israeli-Palestinian conflict has gained importance in the leftist scene in Berlin and also in parts of Berlin's club culture.
3. Is ://about blank an anti-Deutsch and pro-Zionist club?
://about blank does not define itself as an anti-Deutsch club or an anti-Deutsch collective - there are diverse views, opinions and voices at all levels. However, some people from the ://about blank collective and also from the crew have been involved in anti-Deutsch Antifa groups and movements.
In addition, ://about blank also includes many people without an anti-Deutsch background, people with a history of migration or flight, people with experiences of racism, homophobia or transphobia, anti-imperialists, autonomists from social movements, feminists, so-called "belly-leftists", humanists and people who do not describe themselves as political but have their hearts in the right place.
Some of us have had experiences with violent hatred of Israel on the German left in our individual activist biographies, and it is not only against this background that criticism of antisemitism, also coming from the left, is important to us. At the same time, we also see that remnants of the anti-Deutsch scene now hold racist and right-wing positions that we clearly reject.
Because we haven’t voiced any one-sided condemnation of Israel, have visibly positioned ourselves against the BDS campaign and have taken a stand against antisemitism in its various varieties, we are perceived as "pro-Israeli" or "pro-Zionist" and attacked by BDS groups for this. Sometimes false claims are made, for example that BDS-affiliated artists are not allowed to perform at ://about blank or that Palestinians are not allowed in the club.
Daar moeten genoeg lui in het topic zich wel in kunnen vinden. Dat het hatelijk is naar Joden om Israels beleid te bekritiseren. Dat de vergelijking met de holocaust niet mag. Tja ik vind dat typisch zon voorbeeld waar men dus in Duitsland wél daadwerkelijk in een rare kramp schiet omdat ze dat verleden hebben. Ook heel atypisch voor een drugshol waar Etto helemaal boos zou worden over hoe woke en kut iedereen wel niet is.quote:The attitudes of many Germans toward Israel continue to be characterized by the denial of guilt and antisemitism. Numerous studies on antisemitism in Germany show, on the one hand, that classic, open hatred of Jews is still shared by only about 10% of the population. On the other hand, so-called secondary and Israel-related antisemitism are widespread within the dominant German society. For example, Israel's policies are repeatedly used to justify violence and hatred against Jews, and Israel's treatment of Palestinians is compared to the Holocaust
Aanzienlijke delen van (radicaal) links staan voor de zoveelste keer aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Het lijkt dan ook wel alsof die mensen alleen maar kunnen opkomen voor de meest verderfelijke troep, of het gaat om genderchirurgie voor jongeren, het willen toelaten van grote hoeveelheden niet-Westerse en kansarme migranten in het Westen of dus het opkomen voor onversneden Islamitische terreurbewegingen en dienst adepten.quote:Op donderdag 8 mei 2025 23:27 schreef atipies het volgende:
[..]
als ik je posts zo leest ben je een pittige leftist
ik zou niet zo staan te juichen om een duits volk dat hun schaamte (weer) verliest
maar misschien is dit niet het topic daarvoor
quote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Aanzienlijke delen van (radicaal) links staan voor de zoveelste keer aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Het lijkt dan ook wel alsof die mensen alleen maar kunnen opkomen voor de meest verderfelijke troep, of het gaat om genderchirurgie voor jongeren, het willen toelaten van grote hoeveelheden niet-Westerse en kansarme migranten in het Westen of dus het opkomen voor onversneden Islamitische terreurbewegingen en dienst adepten.
Wellicht is dat ook wel het resultaat van een verwerpelijk wereldbeeld dat aan elkaar hangt van nihilisme, moreel en cultureel relativisme en een haat jegens het Westen. Dat gezegd hebbend, de pro-Palestijnse en anti-Israël sentimenten zijn helaas ook groeiende bij delen van (radicaal) rechts en dat is erg zorgelijk. Die zijn vaak ook een stuk minder huichelachtig en verdekt als men bij links wel is, waardoor het daar veel sneller afglijdt richting allerlei antisemitische complottheorieën.
Er is wel een essentieel verschil. Het anti-Israel sentiment bij links is vaak direct pro-Palestijns, terwijl de kritische houding jegens Israel vanuit rechts, meer voortkomt uit een: Israel steunen is best, maar niet zodanig dat wij onze eigen agenda vergeten. Israel (of sowieso een vreemde mogendheid) zonder restricties steunen is anti-nationalistisch.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Aanzienlijke delen van (radicaal) links staan voor de zoveelste keer aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Het lijkt dan ook wel alsof die mensen alleen maar kunnen opkomen voor de meest verderfelijke troep, of het gaat om genderchirurgie voor jongeren, het willen toelaten van grote hoeveelheden niet-Westerse en kansarme migranten in het Westen of dus het opkomen voor onversneden Islamitische terreurbewegingen en dienst adepten.
Wellicht is dat ook wel het resultaat van een verwerpelijk wereldbeeld dat aan elkaar hangt van nihilisme, moreel en cultureel relativisme en een haat jegens het Westen. Dat gezegd hebbend, de pro-Palestijnse en anti-Israël sentimenten zijn helaas ook groeiende bij delen van (radicaal) rechts en dat is erg zorgelijk. Die zijn vaak ook een stuk minder huichelachtig en verdekt als men bij links wel is, waardoor het daar veel sneller afglijdt richting allerlei antisemitische complottheorieën.
Dit verklaart veel.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 00:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is het ook, die lui hebben het net zo goed uit geschiedenis boekjes voor het grootste deel. Misschien kennen er een paar wat familieleden die de helft van de verhalen over die tijd toch keihard logen of verdraaiden.
Maar kritiek op Israel ligt vaak echt heel gevoelig want veel ervan zou anti semitisch zijn. Kijk bijvoorbeeld zoiets wat mij betreft redelijk komisch.
Hier heb je een 24 uurs techno club waar openlijk drugs gebruikt wordt met grote hoeveelheden met een gigantische FAQ over Israel Palestina en bijna elk jaar een nieuw statement.
https://aboutblank.li/faq_en/
[..]
Dus dan heb je een linkse club in Berlijn die bang is om genocide te veroordelen want dat zou antisemitisch zijn. Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven dat clubs over al deze dingen een standpunt zouden moeten hebben. Zal me ook een worst wezen om er toch heen te gaan maar ik heb vrienden die dan bijvoorbeeld weigeren nog die club in te gaan.
In Duitsland vinden vele uberhaupt al dat je nooit mag zeggen dat Israel genocide pleegt want dat zou demonisering zijn ook al is het waar. Een beetje verder in die FAQ
[..]
Daar moeten genoeg lui in het topic zich wel in kunnen vinden. Dat het hatelijk is naar Joden om Israels beleid te bekritiseren. Dat de vergelijking met de holocaust niet mag. Tja ik vind dat typisch zon voorbeeld waar men dus in Duitsland wél daadwerkelijk in een rare kramp schiet omdat ze dat verleden hebben. Ook heel atypisch voor een drugshol waar Etto helemaal boos zou worden over hoe woke en kut iedereen wel niet is.
Ik zat even over die anti-deutch te lezen. Dat is wel een relatief klein groepje. 500 max 3000 mensen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit verklaart veel.
De extreemlinkse scene in Duitsland is natuurlijk ook problematisch. Je had een paar jaar geleden nog zo'n vrouw die tot vijf jaar cel werd veroordeeld omdat ze met wat antifa-makkers met mensen op straat hadden aangevallen met hamers, omdat ze meenden dat het 'nazis' waren. Het hilarische met deze mensen is altijd dat men zelf is, waar men zegt tegen te vechten.
Verwerpelijk wereldbeeld zegt iequote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar sta jij als zelfs extreem rechts verschuift richting humaniteit?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israel probeert interne verdeeldheid te krijgen binnen HAMAS , als HAMAS de gijzelaars laat gaan of hun lichamen dan is de oorlog voorbijquote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:35 schreef viagraap het volgende:
[..]
Verwerpelijk wereldbeeld zegt ieIn welke bochten ga je je vandaag wringen om niet toe te geven dat Israël net zo misdadig bezig is als Hamas?
Zelfs extreem rechtse Duitsers zijn tegen de wandaden van extreem rechts uit Israël.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:35 schreef viagraap het volgende:
[..]
Verwerpelijk wereldbeeld zegt ieIn welke bochten ga je je vandaag wringen om niet toe te geven dat Israël net zo misdadig bezig is als Hamas?
Israël is direct medeverantwoordelijk voor het bestaan van Hamas, wat een zwabberbeleid dan.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Israel probeert interne verdeeldheid te krijgen binnen HAMAS , als HAMAS de gijzelaars laat gaan of hun lichamen dan is de oorlog voorbij
Voor HAMAS zij de gijzelaars het middel om als organisatie blijven voortbestaan
en de heilige oorlog voort te zetten
Ik zou een geveinsd medeleven met de Palestijnen vanuit een gebrek aan kennis over dit conflict, pure geschiedvervalsing of antisemitisme niet als 'humaan' beschouwen. Mensen zoals Candace Owens en Tucker Carlson, die wel meer hele bizarre opvattingen hebben, acht ik dan ook als een groot probleem voor rechts waar ik niets mee te maken wil hebben.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:39 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waar sta jij als zelfs extreem rechts verschuift richting humaniteit?
Nee, het bestaan van Hamas komt voort uit de moslimfundamentalistische en antisemitische cultuur van de Palestijnen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:50 schreef viagraap het volgende:
[..]
Israël is direct medeverantwoordelijk voor het bestaan van Hamas, wat een zwabberbeleid dan.
quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, het bestaan van Hamas komt voort uit de moslimfundamentalistische en antisemitische cultuur van de Palestijnen.
Israël heeft gewoon geld overgemaakt naar Hamas zodat er in Gaza een partij kwam die geen geloofwaardige gesprekspartner zou zijn in eventuele onderhandelingen. Is gewoon een algemeen bekend feit, ook in Israël. Daarmee ontken ik niet dat er antisemieten in Hamas zitten, voor we dat gezeik weer krijgen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
HAMAS en FATAH kregen vreselijk ruzie , daarom heeft Israël in 2005 GAZA teruggegeven aan de Palestijnen, HAMAS heeft daarna FATAH de Gaza uit geknikkerd
Zodat FATAH nu op de Westbank zit en HAMAS in GAZA
ha ha ha h gekkehuisquote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:05 schreef viagraap het volgende:
[..]
[..]
Israël heeft gewoon geld overgemaakt naar Hamas zodat er in Gaza een partij kwam die geen geloofwaardige gesprekspartner zou zijn in eventuele onderhandelingen. Is gewoon een algemeen bekend feit, ook in Israël.
Nee.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha ha ha h gekkehuis
Israël heeft ook al die raketten geleverd zeker en die tunnels gebouwd , en op 7 oktober al die mensen afgeslacht
niet echt een feit, meer een uitleg van. maar netanyahu heeft zeker wel veel geld aan hamas gegeven ja. logischer is dat hij dat deed om ze rustig te houden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:05 schreef viagraap het volgende:
[..]
[..]
Israël heeft gewoon geld overgemaakt naar Hamas zodat er in Gaza een partij kwam die geen geloofwaardige gesprekspartner zou zijn in eventuele onderhandelingen. Is gewoon een algemeen bekend feit, ook in Israël. Daarmee ontken ik niet dat er antisemieten in Hamas zitten, voor we dat gezeik weer krijgen.
Mooie bocht weer HowardRoark, ik kan best goed autorijden maar jij hebt meer slipcursussen gehad zo te zien.
o dat niet maar wel veel geld gegeven om ze te kunnen kopenquote:
pro-israel zijn heeft voor extreem rechts natuurlijk alleen maar voordelen. de joden vertrekken naar israel, en ze bestrijden moslims...quote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is binnen de Palestijnse samenleving nooit een geloofwaardige gesprekspartner geweest. Ook andere spelers zoals de PLO en Fatah zijn (voormalige) terreurgroeperingen. Dat is het grote probleem binnen die samenleving, alles is radicaal, terroristisch en gericht op de vernietiging van Israël.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:05 schreef viagraap het volgende:
[..]
[..]
Israël heeft gewoon geld overgemaakt naar Hamas zodat er in Gaza een partij kwam die geen geloofwaardige gesprekspartner zou zijn in eventuele onderhandelingen. Is gewoon een algemeen bekend feit, ook in Israël. Daarmee ontken ik niet dat er antisemieten in Hamas zitten, voor we dat gezeik weer krijgen.
Mooie bocht weer HowardRoark, ik kan best goed autorijden maar jij hebt meer slipcursussen gehad zo te zien.
Kun je ook benadrukken waar het racisme zeg in die post precies zit? De cultuur van de Palestijnen is namelijk onveranderd oorlogszuchtig gewest de afgelopen eeuw.quote:
Ook op vernietiging van elkaarquote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is binnen de Palestijnse samenleving nooit een geloofwaardige gesprekspartner geweest. Ook andere spelers zoals de PLO en Fatah zijn (voormalige) terreurgroeperingen. Dat is het grote probleem binnen die samenleving, alles is radicaal, terroristisch en gericht op de vernietiging van Israël.
moslims bestrijden dat gaat niet lukken die krijgen allemaal 7 kinderen dat staat in de koranquote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:22 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
pro-israel zijn heeft voor extreem rechts natuurlijk alleen maar voordelen. de joden vertrekken naar israel, en ze bestrijden moslims...
Tja, dat is inderdaad helaas de norm in veel Islamitische (en Arabische) landen. Als men geen niet-Islamitische minderheden kan onderdrukken of afslachten dan gaan ze elkaar de koppen inslaan. Dat is ook weer veelzeggend over de Islam.quote:
Ik lees soms schrijfsels van Europeanen in de jaren 1850 tot 1900 hoe ze spraken over bepaalde Aziatische volkeren als ongelovige satans (geen christenen) die zichzelf niet konden regeren, aan het handje moesten worden genomen en bekeerd moesten worden richting het geloof (het ging specifiek om Chinezen in dat boek). De generaties gaan en komen maar racisme en dehumanisering blijft van alle tijden. Dit keer zelfs met heuse steun voor genocide van hoog tot laag in alle geledingen van de maatschappij en het uit zich in verschillende talrijke vormen: stilzwijgend, diplomatiek, met de leveringen van wapens en intelligence, diplomatieke steun en natuurlijk wijdverspreide dehumanisering van een volk.quote:
er zijn wel 100 verschillende moslimstammen die elkaar op leven en dood bevechten niet alleen tegen Israël, dat is slechts een van hun vele vijandenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat is inderdaad helaas de norm in veel Islamitische (en Arabische) landen. Als men geen niet-Islamitische minderheden kan onderdrukken of afslachten dan gaan ze elkaar de koppen inslaan. Dat is ook weer veelzeggend over de Islam.
quote:Loopt het regionale conflict in het Midden-Oosten uit de hand? De zorgen nemen toe.
Maar welke landen en bewegingen zijn in conflict met elkaar, en waarom? Een overzicht van de belangrijkste spelers en hun onderlinge relaties.
De conflicten in het Midden-Oosten lopen langs politieke, religieuze en historische lijnen.
Spelers kunnen landen zijn, maar ook bewegingen of gewapende groepen. Veel conflicten worden niet direct uitgevochten, maar via derden.
Dat is allemaal nogal verwarrend. Of zoals NU.nl's buitenlandverslaggever Matthijs le Loux zegt:
"De kluwen van belangen en bondgenootschappen blijft lastig te doorgronden."
Door in te zoomen op dat tweede, de bondgenootschappen, biedt dit overzicht hopelijk een handvat om de situatie beter te begrijpen.
quote:De kans dat een nieuw 11 september vanuit Afghanistan gepland wordt, is voorlopig klein", zegt Jorrit Kamminga (Instituut Clingendael).
We moeten volgens hem niet onderschatten hoeveel planning en organisatie een grote aanslag aan de andere kant van de wereld kost. "
Maar de kans op terroristische aanslagen in Afghanistan en in de regio blijft heel groot."
Vriend of vijand
Tientallen gewapende groeperingen zijn daartoe in staat, allemaal met een eigen agenda.
Sommige beschouwen elkaar als familie - anderen juist als afvallige vijand.
"Je hebt de jihadisten met hun ideologische strijd tegen het Westen, maar er spelen ook transnationale en regionale conflicten mee
Van geld voor humanitaire of voedselhulp kopen ze raketten n granatenquote:Wat begon als binnenlands verzet tegen de verdeel-en-heersregering van president Ali Abdullah Saleh in de hoofdstad Sana'a is verworden tot een gefragmenteerde, sektarische oorlog die extra wordt gecompliceerd door militaire bemoeienis onder leiding van buurland Saoedi-Arabië.
De gevolgen voor de bevolking zijn desastreus.
Driekwart van de Jemenieten, ofwel 22 miljoen mensen, zijn afhankelijk van humanitaire hulp.
Ruim 8 miljoen van hen zijn zelfs volledig afhankelijk van voedselhulp en balanceren op de rand van uithongering.
Bijna een miljoen mensen raakte besmet met cholera, en alleen al in 2017 stierven ruim 50.000 kinderen aan een gebrek aan voedsel en medicijnen.
Vredesonderhandelingen mislukken keer op keer, en een oplossing voor de problemen raakt steeds verder uit zicht.
Geen van de strijdende partijen is in staat een overwinning op het slagveld te behalen,
Je weet dat hij alles zal ontkennen? Zonde van je tijd. Hij heeft eigen feitenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:05 schreef viagraap het volgende:
[..]
[..]
Die mensen zijn echt (de namen niet) en ze zijn het schoolvoorbeeld van iemand die (tijdelijk) kwetsbaar is beïnvloed kan worden door anderen. Ik dit geval vond Svetlana Zelensky helemaal prima en zei ze nooit iets over zijn etniciteit tot ze dus verkering kreeg met iemand die haar ingefluisterd heeft dat de ellende in haar land komt doordat haar president een jood is.quote:Op donderdag 8 mei 2025 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik zag wat over ene hypothethische Svetlana en Mo en mij lijkt meteen dit gaat hélemaal nergens over.
dat is toch niet uniek voor moslims..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moslims bestrijden dat gaat niet lukken die krijgen allemaal 7 kinderen dat staat in de koran
de moslim vrouw heeft maar een taak , nee tweequote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is toch niet uniek voor moslims..
Mja, Oekraïne heeft zelf ook nogal een flink aantal inktzwarte bladzijdes in de geschiedenis als het gaat om antisemitisme.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:32 schreef Ann-Lynn het volgende:
[..]
Die mensen zijn echt (de namen niet) en ze zijn het schoolvoorbeeld van iemand die (tijdelijk) kwetsbaar is beïnvloed kan worden door anderen. Ik dit geval vond Svetlana Zelensky helemaal prima en zei ze nooit iets over zijn etniciteit tot ze dus verkering kreeg met iemand die haar ingefluisterd heeft dat de ellende in haar land komt doordat haar president een jood is.
Het zou fijn zijn als je mensen uitmaakt voor racist, dat je ook onderbouwt waarom daar sprake van is?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:07 schreef viagraap het volgende:
[..]
Nog een racist gespot. In Israel is de meerderheid ook tegen een tweestatenoplossing, dus ik snap inderdaad niet waarom het daar steeds over gaat. In welke bochten ga je je nog meer wringen om niet toe te geven dat Israel net zo misdadig bezig is als Hamas?
voor je obsessieve moslimhaat moet je niet bij mij zijn.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de moslim vrouw heeft maar een taak , nee twee
rijst koken en neuken en ze moet niet vreemd opkijken als de man er een bij neemt of / en haar verstoot
hier rennen de vrouwen gelijk nar een advocaat en laten beslag op je loonstrook leggen
Misselijkmakend oud mannetje. Die rol hebben vrouwen millennia lang gehad (sinds de eerste neolithische revolutie) en dat argument gebruik je om een heel bevolkings- en religieuze groep te dehumaniseren? Nee, kinderen krijgen is niet goed en het is bedreigend! Elon Musk met zijn 13 kinderen die vrouwen hiervoor gebruikt of orthodoxe Joden die ook een heleboel kinderen op de wereld zetten is wel weer bon ton? Men moet kinderloos blijven en tegen de natuur van 'overlevingsmechanisme' in gaan want dat is zogenaamd 'moderne liberalisme, consumentisme, careerism en nihilisme ontsprongen uit Europa en dat is automatisch 'modern' en goed want wij definieren wat goed, vooruitstrevend en modern is'. Wie weet kun je een internationale organisatie oprichten met Europeanen aan het hoofd die globale internationale regels en wetten gaat opstellen om te bepalen hoeveel kroost men op de wereld mag zeggen. Tenenkrommend, dehumanisatie en denigrerend. Allemaal in een post. Bah, bah.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de moslim vrouw heeft maar een taak , nee twee
rijst koken en neuken en ze moet niet vreemd opkijken als de man er een bij neemt of / en haar verstoot
hier rennen de vrouwen gelijk naar een advocaat en laten beslag op je loonstrook leggen
en als ze niet goed heeft gekookt of schoongemaakt of brutaal is of er is iets anders dan moet ze een uur buiten blijven staanquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:36 schreef Peppert het volgende:
[..]
Misselijkmakend oud mannetje. Die rol hebben vrouwen millennia lang gehad (sinds de eerste neolithische revolutie) en dat argument gebruik je om een heel bevolkings- en religieuze groep te dehumaniseren? Nee, kinderen krijgen is niet goed en het is bedreigend! Elon Musk met zijn 13 kinderen die vrouwen hiervoor gebruikt of orthodoxe Joden die ook een heleboel kinderen op de wereld zetten is wel weer bon ton? Men moet kinderloos blijven en tegen de natuur van 'overlevingsmechanisme' in gaan want dat is zogenaamd 'moderne liberalisme, consumentisme, careerism en nihilisme ontsprongen uit Europa en dat is automatisch 'modern' en goed want wij definieren wat goed, vooruitstrevend en modern is'. Wie weet kun je een internationale organisatie oprichten met Europeanen aan het hoofd die globale internationale regels en wetten gaat opstellen om te bepalen hoeveel kroost men op de wereld mag zeggen. Tenenkrommend, dehumanisatie en denigrerend. Allemaal in een post. Bah, bah.
Allemaal een zorg voor latere tijden. Volkeren en culturen zijn niet statisch. De grote zorg voor Palestijnen is de absolute basis van het menselijke bestaan en dat is hun bestaan als herkenbare etnische groep en niet dat ze de inheemse Amerikanen of Aboriginals achterna gaan onder de druk van genocidale vestigingskolonialisme uit voornamelijk Oost-Europa en in mindere mate andere landen van het 'Midden-Oosten'. Je gebruikt cultuur om ze te dehumaniseren? Het is wel heel makkelijk om miljoenen redenen te presenteren voor dehumanisatiepr en uitroeingspolitiek. Welke volkeren zijn de volgende op de lijst over 5 a 10 jaar?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en als ze niet goed heeft gekookt of schoongemaakt of brutaal is of er is iets anders dan moet ze een uur buiten blijven staan
zo zijn ze niet allemaal maar dat heb ik zelf gezien
volledig in het zwart op de stoep voor het huis
Ik ben zelf ook Moslim, boubacar sadir, aangenaamquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:27 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
voor je obsessieve moslimhaat moet je niet bij mij zijn.
ik heb daar een compound en woon daar 4 maanden per jaarquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:55 schreef Peppert het volgende:
[..]
Allemaal een zorg voor latere tijden. Volkeren en culturen zijn niet statisch. De grote zorg voor Palestijnen is de absolute basis van het menselijke bestaan en dat is hun bestaan als herkenbare etnische groep en niet dat ze de inheemse Amerikanen of Aboriginals achterna gaan onder de druk van genocidale vestigingskolonialisme uit voornamelijk Oost-Europa en in mindere mate andere landen van het 'Midden-Oosten'. Je gebruikt cultuur om ze te dehumaniseren? Het is wel heel makkelijk om miljoenen redenen te presenteren voor dehumanisatiepr en uitroeingspolitiek. Welke volkeren zijn de volgende op de lijst over 5 a 10 jaar?
Goeiedag zeg, dat hoorcollege van Wekker heeft echt indruk gemaakt, niet?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:36 schreef Peppert het volgende:
[..]
Misselijkmakend oud mannetje. Die rol hebben vrouwen millennia lang gehad (sinds de eerste neolithische revolutie) en dat argument gebruik je om een heel bevolkings- en religieuze groep te dehumaniseren? Nee, kinderen krijgen is niet goed en het is bedreigend! Elon Musk met zijn 13 kinderen die vrouwen hiervoor gebruikt of orthodoxe Joden die ook een heleboel kinderen op de wereld zetten is wel weer bon ton? Men moet kinderloos blijven en tegen de natuur van 'overlevingsmechanisme' in gaan want dat is zogenaamd 'moderne liberalisme, consumentisme, careerism en nihilisme ontsprongen uit Europa en dat is automatisch 'modern' en goed want wij definieren wat goed, vooruitstrevend en modern is'. Wie weet kun je een internationale organisatie oprichten met Europeanen aan het hoofd die globale internationale regels en wetten gaat opstellen om te bepalen hoeveel kroost men op de wereld mag zeggen. Tenenkrommend, dehumanisatie en denigrerend. Allemaal in een post. Bah, bah.
Bah, bah!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:36 schreef Peppert het volgende:
[..]
wel eens in de bijbelbelt geweest?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en als ze niet goed heeft gekookt of schoongemaakt of brutaal is of er is iets anders dan moet ze een uur buiten blijven staan
zo zijn ze niet allemaal maar dat heb ik zelf gezien
volledig in het zwart op de stoep voor het huis
tuurlijk lolquote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook Moslim, boubacar sadir, aangenaam
jaquote:
ja echt waar, wil het telefoonnummer van de IMAM ??quote:
punt is, dat het allemaal niet zoveel verschilt. islam, joden, christenen, of nog iets anders. een hekel hebben aan de een is een hekel hebben aan allemaal.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja
maar de vrouwen daar die accepeteren het ook zonder morren hoor, geen gezeur over glazen plafonds ofzo, die zijn daar van beton
Ze gaan altijd achter in de auto zitten en de hond mag voorin
ik ben daar ook wel in de moskee geweest en de vrouwen mogen daar niet bidden , of helemaal achterin achter het gordijn
En als de man een ander heeft dan kan ie gewoon zeggen ik verstoot u , het gebeurt niet veel , maar het kan en ik heb vrouwen gezien die weggestuurd waren en dakloos, avonds om 10:00, uur was al donker
kijkt niemand van op, heel vreemd
jawel..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
punt is, dat het allemaal niet zoveel verschilt. islam, joden, christenen, of nog iets anders. een hekel hebben aan de een is een hekel hebben aan allemaal.
en als je echt moslim bent, heb je nog wel wat recht van spreken uiteraard. want dan is het aan jou om het te veranderen.
een achterhaald geloofs stelsel, maar een die zich keihard verweerd tegen uitsterving. dat is ook wat er in de islam is gebeurd de laatste eeuw. wat je nu in de VS ziet. allemaal anti progressie, conservatief.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel..
religie is het gif van de mensheid , altijd geweest
de ellende van Islam is dat men geen geld mag lenen, mag wel geld lenen maar de IMAM zegt 1000 nemen en dan 1000 terug , geen rente, dat mag nietquote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een achterhaald geloofs stelsel, maar een die zich keihard verweerd tegen uitsterving. dat is ook wat er in de islam is gebeurd de laatste eeuw. wat je nu in de VS ziet. allemaal anti progressie, conservatief.
voor de katholieke kerk vroeger was het ook een zonde. dit is de reden dat joden in europa deels het bankwezen werden, want die waren toch al verdoemd, vond men. dus die konden wel geld uitlenen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 23:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de ellende van Islam is dat men geen geld mag lenen, mag wel geld lenen maar de IMAM zegt 1000 nemen en dan 1000 terug , geen rente, dat mag niet
Al wij geen geld mochten lenen dan waren we net zo straat arm als moslims, wij bestaan uit schulden , behalve ik dan
quote:Op vrijdag 9 mei 2025 23:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de ellende van Islam is dat men geen geld mag lenen, mag wel geld lenen maar de IMAM zegt 1000 nemen en dan 1000 terug , geen rente, dat mag niet
Al wij geen geld mochten lenen dan waren we net zo straat arm als moslims, wij bestaan uit schulden , behalve ik dan
zou best kunnen dat moslims in Nederland ook geld lenen voor allerlei zaken , het is hier ook heel makkelijkquote:
vroeger gingen mensen uit GAZA in Israel werken , maar HAMAS heeft die weg afgesloten , ook de rozen kwekerij in GAZA is dichtquote:Op zaterdag 10 mei 2025 06:10 schreef superfeijenoord het volgende:
Die mensen van Hamas die op 7 oktober uit Gaza braken… voor bijna al deze mannen (misschien zelfs voor allemaal) was dat de eerste keer in hun leven dat ze Gaza verlieten. Die strook van 45km² breed is een gevangenis
Een hele bevolking is daar opgesloten, 50% kinders. Niemand in dit topic begrijpt hoe dat moet zijn.
Paar dingen die al zijn geprobeerd in die regio:
Geweldloos verzet - geprobeerd, werd neergeschoten.
Twee-staten-oplossing - internationaal gesteund, door Israël ondermijnd.
VN-resoluties en internationaal recht - allemaal in Palestijns voordeel, maar genegeerd.
Oslo-akkoorden en diplomatie - leidden tot meer bezetting, geen vrede.
Erkenning van Israël - PLO erkende Israël, Israël erkent Palestina niet.
Palestijnse eenheid (Fatah & Hamas) - elke poging werd ondermijnd.
Staatsopbouw en instituties - onmogelijk zonder soevereiniteit.
En dan heb je nu een regering Trump die bijvoorbeeld via Kennedy doet alsof de Gazanen te vergelijken zijn met nazi's. Nazi-Duitsland, de érgste bad guy in geschiedenis, een technologische supermacht met de mogelijkheid om heel (landelijk) europa te veroveren
het zou grappig zijn, als het niet kanker goor was
met debieltjes als @:HowardRoark voorop
quote:Op zaterdag 10 mei 2025 03:06 schreef superfeijenoord het volgende:
Veel mensen denken dat Israël de belangen van Joden wereldwijd verdedigt. Maar dat beeld is niet alleen onjuist, het is gevaarlijk. Het zionistische project schaadt zowel Palestijnen als Joden. Het is een antwoord op de vraag waarom steeds meer Joodse stemmen zich hiertegen verzetten.
Israël zegt te handelen namens het Joodse volk, maar dat is een gevaarlijke leugen. Niet alleen vertegenwoordigt het niet alle Joden, het maakt Joden wereldwijd juist onveiliger.
Israël pleegt oorlogsmisdaden, livestreamt ze soms zelfs, en doet dat zogenaamd “in naam van de Joden”. Dat voedt antisemitisme, het idee dat alle Joden collectief verantwoordelijk zijn voor het geweld van een staat.
Antizionisme is geen antisemitisme.Er zijn wereldwijd zelfs meer christelijke zionisten dan Joodse. Veel van hen steunen Israël niet uit liefde voor Joden, maar vanwege een apocalyptisch geloof: alle Joden moeten zich verzamelen in Israël om de eindtijd in gang te zetten. In dat scenario zullen vrijwel alle Joden sterven tenzij ze zich tot Christus bekeren. Dit is geen solidariteit, dit is religieus geïnspireerde opoffering.
Veel vroege Zionisten werkten bovendien samen met antisemieten die Joden uit Europa wilden verdrijven. Zionisme was vanaf het begin een koloniale beweging, geen vredesproject. Een hint vind je in de naam van de eerste officiele zionistische bank: Jewish Colonial Trust.
Israël werd niet opgericht als toevluchtsoord na de Holocaust, maar via etnische zuivering. De oprichters gebruikten termen als koloniale trust en wisten dat inheemsen zich altijd verzetten tegen kolonisatie.
Holocaust-overlevenden werden in Israël zelf vernederd. Sommigen kregen de bijnaam zeep (gebaseerd op de mythe dat Nazi's Joden tot zeep verwerkten). Religieuze Joden, geleerden en diaspora-Joden werden als zwak gezien. Israël wilde de “nieuwe Jood”: gewapend, seculier, landarbeider.
Mizrahi-Joden (uit Arabische landen) werden met false flag-aanslagen uit hun thuislanden weggejaagd. Soms werden zelfs synagoges gebombardeerd. Om ze bang te maken en naar Israël te dwingen, waar ze vervolgens als tweederangsburgers behandeld werden. Yiddish en Arabisch werden actief onderdrukt ten gunste van modern Hebreeuws.
In de media heerst een dubbele standaard. Bij Rusland: “Rusland bombardeert.” Bij Israël: “Palestijnen gedood bij aanval.” Woorden als “genocide” of “Palestina” worden vaak verboden. Kritiek op Israël wordt systematisch gecensureerd, ook als die van Joodse stemmen komt.
Het misbruik van de Holocaust om nieuw geweld te rechtvaardigen is walgelijk. Als Joden vandaag veilig in Duitsland kunnen wonen (waar de Holocaust plaatsvond) dan kunnen ze dat ook in Palestina. Palestijnen hebben de Holocaust niet veroorzaakt.
Dit conflict gaat niet over religie. Joden, moslims en christenen leefden eeuwenlang samen in Palestina. Dit gaat over land, macht en westerse controle in het Midden-Oosten.
De echte bedreiging voor Joodse veiligheid is niet een vrij Palestina. Het is Zionisme zelf.
Er is een andere Joodse traditie: die van verzet tegen fascisme, steun aan burgerrechten, solidariteit met onderdrukten. Dáár ligt de trots. Niet in het legitimeren van apartheid of bezetting.
Israël is geen veilige haven. Het is een mislukte staat gebouwd op mythen.Ik voel me in ieder geval veilig met mijn Israelisch paspoort, vooral na het lezen van zo een post.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik moet altijd denken aan deze prachtige reddit post als iemand Israel de schuld geeft van het huidige antisemitisme:quote:The essential point that needs to be emphasized: the reason for anti-Jewish hatred and persecution has absolutely nothing to do with things Jewish men and women did, said or thought. Religious and racial persecution is not the fault of the victim but of the persecutor and antisemitism, like all prejudices, is inherently irrational. Framing history in a manner that places the reason for racial hatred with its victims is a technique frequently employed by racists to justify their hateful ideology.
The reasons why Jews specifically were persecuted, expelled, and discriminated against throughout mainly European history can vary greatly depending on time and place, but there are overarching historical factors that can help us understand the historical persecution of Jews - mainly that they often were the only minority available to scapegoat.
Christian majority societies as early as the Roman empire had an often strained and complicated relationship with the Jewish population that lived within their borders. Christian leaders instituted a policy that simultaneously included grudging permissions for Jews to live in certain areas and practice their faith under certain circumstances but at the same time subjected them to discriminatory measures such as restrictions where they could live and what professions they could practice. The Christian Churches – Catholic, Orthodox, and later Protestant – also begrudgingly viewed the Jews as the people of the Old Testament but used their dominant roles in society to make the Jewish population the target of intense proselytization and other them further by preaching their fault for the death of Jesus.
This dynamic meant that Jews were the most easily recognizable and visible minority to point fingers at during a crisis. This can be best observed with the frequent accusations of "blood libel" – an anti-Semitic canard alleging that Jews murdered Christian children to use their blood in religious rituals – in situations where Christian children or adults disappeared, the communal panic immediately channeling itself as Jew-hatred with tragic results. Similarly, religious, ideological, and economic reasons were often interwoven in the expulsion of Jews to whom medieval rulers and kings owed a lot of money; in fact, one intersection of crisis-blaming and financial motive occurred during the Black Death, when local rulers were able to cynically blame Jews for the plague as an excuse for murdering and expelling them.
These processes also often took place within negotiations between social and political elites over state formation. One of the best examples is the expulsion of the Jewish population from Spain by the rulers of Castile and Aragon after the Reconquista in 1491. Expulsion and forcible conversions progressed toward an institutionalized suspicion towards so-called New Christians – Jews who’d recently converted– based on their "blood". This was an unprecedented element in antisemitic attitudes that some scholars place within the context of Spanish rulers and nobility becoming engaged in a rather brutal state formation process. In order to define themselves, they chose to define and get rid of a group they painted as alien, foreign and different in a negative way – as the "other". Once again Jews were the easily available minority.
Jews long remained in this position of only available religious minority, and over time they were often made very visible as such: discriminatory measures introduced very early on included being forced to wear certain hats and clothing, be part of humiliating rituals, pay onerous taxes, live in restricted areas of towns – ghettos – and be separated from the majority population. All this further increased the sense of “other-ness” that majority societies experienced toward the Jews. They were made into the other by such measures.
This continued with the advent of modernity, especially in the context of nationalism. The 19th century is marked by a huge shift in ways to explain the world, especially in regards to factors such as nationalism, race, and science. To break it down to the essentials: the French Revolution and its aftermath delegitimized previously established explanations for why the world was the way it was – a new paradigm of “rationalism” took hold. People would now seek to explain differences in social organizations and ways of living between the various peoples of the world with this new paradigm.
Out of this endeavor to explain why people were different soon emerged what we today understand as modern racism, meaning not just theories on why people are different but constructing a dichotomy of worth out of these differences.
A shift took place from a religious othering to one based more on nationality - and thereby, in the minds of many, on race. In the tradition of völkisch thought, as formulated by thinkers such as Gobineau and Houston Stewart Chamberlain, races as the main historical actors were seen as acting through the nation. Nations were their tool or outlet to take part in Social Darwinist competition between the races. The Jews were seen as a race without a nation - as their own race, which dates back to them being imperial subjects and older stereotypes of them as "the other" - and therefore acting internationally rather than nationally. Seen through this nationalistic lens, an individual Jew living in Germany, for example, was not seen as German but was seen as having no nation. For such Jews, this meant that the Jewish emancipation that Enlightenment brought provided unprecedented freedom and removed many of the barriers that they had previously experienced, the advent of scientific racism and volkisch thought meant that new barriers and prejudices simply replaced them.
Racist thinkers of the 19th century augmented these new barriers and prejudices with conspiratorial thinking. The best example for this antisemitic delusion are the Protocols of the Elders of Zion, a fake political treatise produced by the Tsarist Secret Police at some point in 1904/05 which pretends to be the minutes of a meeting of the leaders of a Jewish world conspiracy discussing plans to get rid of all the world's nations and take over the world. While the Protocols were quickly debunked as a forgery, they had a huge impact on many antisemitic and völkisch thinkers in Europe, including some whose writings were most likely read by the young Hitler.
The whole trope of the Jewish conspiracy as formulated by völkisch thought took on a whole new importance in the late 1910s, with the end of WWI, the Bolshevik revolution, and subsequent attempts at communist revolution in Germany and elsewhere. Jews during the 19th century had often embraced ideologies such as (classical) liberalism and communism, because they hoped these ideologies would propagate a world in which it didn’t matter whether you were a Jew or not. However, the idea of Jews being a driving force behind communism was clearly designed by Tsarist secret police and various racists in the Russian Empire as a way to discredit communism as an ideology. This trope of Jews being the main instigators behind communism and Bolshevism subsequently spread from the remnants of Tsarist Russia over the central powers all the way to Western Europe.
This delusion of an internationalist conspiracy would finally result in the Nazis’ Holocaust killing vast numbers of Jews and those made Jews by the Nazi’s racial laws. While this form of antisemitism lost some of its mass appeal in the years after 1945, forms of it still live on, mostly in the charge of conspiracy so central to the modern form of antisemitism: from instances such as the Moscow doctors’ trial, to prevalent discourses about Jews belonging to no nation, to discourses related to the Israeli-Palestinian conflict, to the recent surges of antisemitic violence in various states – antisemitism didn’t disappear after the end of the Holocaust. Even the Protocols of the Elders of Zion, the conspiratorial pamphlet debunked soon after it was written at the beginning of the 20th century, has been consistently in print throughout the world ever since.
Again, anti-Jewish persecution has never been caused by something the Jews did, said, or thought. It was and is caused by the hatred, delusions, and irrational prejudices harbored by those who carried out said persecution. After centuries of standing out due to religious and alleged racial difference, without defenders and prevented from defending themselves, Jews stood out as almost an ideal “other.” Whether the immediate cause at various points has been religious difference, conspiracy theory, ancestral memory of hatred, or simply obvious difference, Jews were and continue to be targeted by those who adhere to ideologies of hatred.
Further reading:
Amos Elon: The Pity of It All: A History of the Jews in Germany, 1743-1933. New York 2002.
Peter Pulzer: The rise of political anti-Semitism in Germany and Austria, Cambridge 1988.
Hadassa Ben-Itto: The Lie That Wouldn't Die: The Protocols of the Elders of Zion. London 2005.
Robert S. Wistrich: Antisemitism: The Longest Hatred. New York 1991.
https://www.reddit.com/r/(...)content=share_button
beetje eenzijdig !!quote:Op zaterdag 10 mei 2025 06:10 schreef superfeijenoord het volgende:
Die mensen van Hamas die op 7 oktober uit Gaza braken… voor bijna al deze mannen (misschien zelfs voor allemaal) was dat de eerste keer in hun leven dat ze Gaza verlieten. Die strook van 45km² breed is een gevangenis
Een hele bevolking is daar opgesloten, 50% kinders. Niemand in dit topic begrijpt hoe dat moet zijn.
Paar dingen die al zijn geprobeerd in die regio:
Geweldloos verzet - geprobeerd, werd neergeschoten.
Twee-staten-oplossing - internationaal gesteund, door Israël ondermijnd.
VN-resoluties en internationaal recht - allemaal in Palestijns voordeel, maar genegeerd.
Oslo-akkoorden en diplomatie - leidden tot meer bezetting, geen vrede.
Erkenning van Israël - PLO erkende Israël, Israël erkent Palestina niet.
Palestijnse eenheid (Fatah & Hamas) - elke poging werd ondermijnd.
Staatsopbouw en instituties - onmogelijk zonder soevereiniteit.
En dan heb je nu een regering Trump die bijvoorbeeld via Kennedy doet alsof de Gazanen te vergelijken zijn met nazi's. Nazi-Duitsland, de érgste bad guy in geschiedenis, een technologische supermacht met de mogelijkheid om heel (landelijk) europa te veroveren
het zou grappig zijn, als het niet kanker goor was
met debieltjes als @:HowardRoark voorop
Die post is al verwijderd zie ik. Bizarre teksten, vooral over hoe Mizrachim via een 'false flag' naar Israël zouden zijn gehaald, velen moesten vluchten voor hun leven omdat hun Islamitische buren er niet mee konden leven dat er een Joods land was opgericht. Ook wordt het concept van Nordau over 'de nieuwe Jood' altijd doelbewust om verkeerde manieren geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 07:22 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik voel me in ieder geval veilig met mijn Israelisch paspoort, vooral na het lezen van zo een post.
En ik moet altijd denken aan deze prachtige reddit post als iemand Israel de schuld geeft van het huidige antisemitisme:
[..]
Bullseye.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iemand staatloos willen maken en aanvallen op diens nationaliteit. Doe even normaal hoor.
En Palestijnen zijn ook Arabieren en deze mensen hebben zich in veel te veel gevallen beestachtig gedragen.
Een Israëlisch dorpje binnenvallen en daar lukraak mensen gaan doodmartelen, verkrachten, executeren, levend verbanden of jezelf opblazen in een druk winkelcentrum is ook barbaars en beestachtig gedrag.
Maar ach, jij hebt al aangegeven dit terreur 'terecht' te vinden. Het probleem zit dan ook bij jouw eigen extremistisch linkse en Fanonesque wereldbeeld, waar bruut terreur tegen Joden simpelweg hartstikke acceptabel is als de mensen die het doen een donkere huidskleur hebben en een keffiyeh of hoofddoek dragen.
Correct.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bullseye.
De hele Joop-kliek drijft daarop.
Wel fijn dat dat in het openbaar gebeurt: toon maar aan hoe eng en radicaal dat volk denkt.
Hilarisch ook dat gepretendeerd wordt dat Israël een of andere theocratie is. Al eerder aangehaald: het overgrote deel van Israëli's is seculier, gevolgd door liberale Joden, dan conservatieve Joden en uiteindelijk een zeer kleine minderheid orthodoxe (die dan weer vaak antizionistisch zijn).
Laat dat de woke pret van de Lord's en VoMy's niet verstoren. In een zee van islamitische theocratieën richt men de pijlen op de meest seculiere republiek aldaar. Immers, als volbloed marxstische radicalen moet er wel op religie afgegeven worden, al is het maar voor de vorm. De islam is sacrosanct, echter, christendom in die contreien is een afterthought. Blijft over jodendom. Religie+kolonialisme+een pervers idee dat joden 'blanke Europeanen' zijn, en presto: de absolute zondebok voor onze extreem-linkse hobbyclub is gevonden.
Het spelboek is zo doorzichtig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |