abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217571935
https://eenvandaag.avrotr(...)aan-jouw-tuin-148853

De gemeente Groningen kan sinds 1 januari de inwoners verplichten om hun tuinen te vergroenen en regenwater af te voeren. Het roept veel weerstand op bij inwoners. "Waar bemoeien ze zich mee?"

Mariska Sloot uit het Groningse Haren noemt de nieuwe verordening 'bizar'. "Dit grijpt echt in achter mijn voordeur. De gemeente heeft niets te zeggen over hoe ik mijn huis inricht en daar hoort mijn tuin bij. Daar moeten ze wegblijven."

'Kosten allemaal voor mij'
Sloot, die ook gemeenteraadslid is voor de Stadspartij Groningen, moet veel in haar tuin veranderen om regenwater te kunnen afvoeren. "Voor een ondergrondse wateropslag moet een deel van mijn terras weg. Ook moeten er kratten in de grond en leidingen worden aangelegd", vertelt ze.

Daarnaast komt ook haar schuurdak aan de beurt: "Dat moet vergroend worden, wat betekent dat de zonnepanelen eraf moeten. Vervolgens moet de dakconstructie worden versterkt, een groen dak erop en vervolgens weer de zonnepanelen. En de kosten zijn allemaal voor mij."

Ook de hovenier van Sloot, Emiel Nuver, vindt dat de maatregel te ver gaat. "Je kunt dit mensen niet verplichten. Dat zouden ze bij mij ook niet moeten doen." Al vindt hij de groene ideeën van de gemeente 'op zich wel goed'.

Het probleem is volgens hem het forse prijskaartje dat aan dit soort aanpassingen hangt: "Niet iedereen kan dat betalen. Er is wel een subsidiepotje, maar dat is een dag later leeg."

Door de nieuwe hemelwaterverordening, die sinds 1 januari van kracht is, kan de gemeente Groningen inwoners dwingen om de tuin aan te passen. Inwoners moeten nu zelf zorgen dat het regenwater uit hun tuin niet meer in het al overvolle riool belandt.

"Het is fijn om deze juridische stok achter de deur te hebben", vindt wethouder Mirjam Wijnja, die klimaatadaptatie in haar portefeuille heeft. "Maar ik hoop echt dat het niet nodig is en dat mensen uit vrije wil meewerken."

Wijnja begrijpt de gevoelens van weerstand bij inwoners wel. "Maar het kan niet anders. We doen als gemeente al wat we kunnen in de openbare ruimte. Maar de hoosbuien worden steeds extremer."

De toenemende wateroverlast is een probleem van iedereen, benadrukt ze. "Het is onze plicht als overheid om met oplossingen te komen en daarbij hebben we de hulp van inwoners nodig. In principe betalen zij de kosten van vergroening zelf, maar er is subsidie voor wie het niet kan betalen."

Niets doen kost ook veel geld, zegt de wethouder. "Dan betalen we als gemeenschap voor het wegwerken van de overstromingen. Dat is geld weggooien in het riool."

"Mensen realiseren zich dat niet, maar dat betalen we ook met elkaar. Dus als gemeente kiezen wij voor wat in het collectief belang het beste is."

Ts

Volgens mij betalen we daar al voor
Namelijk alle heffingen die we betalen.
Waaronder waterschapbelasting

Dit is niks anders dan verschuiving van verantwoordelijkheid naar andere toe.
pi_217572101
Heel goed dat de gemeente die tokkietuinen aan wil pakken.
pi_217572161
Je kan medelijden hebben met ze maar als je groenlinks Pvda en D66 en Partij van de dieren stemt kies je er zelf voor.
pi_217572197
Mooie tuinen altijd, helemaal volgestort met beton of cement en daar dan tegels in leggen. Vervolgens kan het water niet weg en dan gaat men janken dat alles blank staat.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 8 mei 2025 @ 07:29:11 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217572210
Uit die link:

"Iedereen moet vanuit zijn huis minimaal drie bomen kunnen zien."

Zijn er zo veel plekken waar dat níet het geval is dan? :o

Op wat voor dorre vlakte leef je als je niet drie (3!) bomen kunt zien vanuit je huis?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:32:57 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217572225
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 01:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ts

Volgens mij betalen we daar al voor
Namelijk alle heffingen die we betalen.
Waaronder waterschapbelasting

Dit is niks anders dan verschuiving van verantwoordelijkheid naar andere toe.
Over verschuiven van verantwoordelijkheid naar anderen gesproken: als jij je tuin vol beton gooit, dan dump je jouw waterprobleem gewoon bij je buren. En dan zeuren dat de gemeente te ver gaat?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:34:33 #7
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217572242
quote:
Veel extra groen nodig
In Nederland is volgens recent onderzoek minstens 200 vierkante kilometer extra groen nodig om inwoners tegen hitte en droogte te beschermen. Uit het rapport van adviesbureau Sweco in opdracht van de ANWB, Staatsbosbeheer, de Vogelbescherming en Natuur & Milieu, blijkt:

Iedereen moet vanuit zijn huis minimaal drie bomen kunnen zien.

Op 300 meter wandelen moet een groene verblijfsplek zijn. Voor iedere inwoner moet 50 vierkante meter groen beschikbaar zijn.

Er moet 55 procent groen zijn in elke buurt.
Onderzoeken met dit soort heerlijk wereldvreemde aanbevelingen blijven het mooiste. _O-
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217572255
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:29 schreef heywoodu het volgende:
Uit die link:

"Iedereen moet vanuit zijn huis minimaal drie bomen kunnen zien."

Zijn er zo veel plekken waar dat níet het geval is dan? :o

Op wat voor dorre vlakte leef je als je niet drie (3!) bomen kunt zien vanuit je huis?
In de stad
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:29:59 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_217572544
Mooi zo, nu is de Aarde gered.

Op naar het volgende dossier.
pi_217572744
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mooi zo, nu is de Aarde gered.

Op naar het volgende dossier.
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217572766
quote:
10s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:34 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Onderzoeken met dit soort heerlijk wereldvreemde aanbevelingen blijven het mooiste. _O-
Wereldvreemd hoor bomen en groen.
:')
pi_217572804
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:17 schreef ReplaR het volgende:
Je kan medelijden hebben met ze maar als je groenlinks Pvda en D66 en Partij van de dieren stemt kies je er zelf voor.
Idem met al die jankballen in utrecht die iedere dag muurvast staan op de singel en nergens meer kunnen parkeren.
pi_217572905
De gemeente moet zich niet bemoeien met mijn j
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:32:06 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217572949
Hier was toch al een topic over?

Artikel van meer dan een jaar oud...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217572955
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:56 schreef Document1 het volgende:

[..]
Eens, maar waarom die stomme arbitraire afstanden/percentages? (geeft wel weer aan dat het achter een bureau uitgerekend is)

Op 300 meter wandelen moet een groene verblijfsplek zijn. Voor iedere inwoner moet 50 vierkante meter groen beschikbaar zijn.

Waarom geen 250 meter? Of 307? Moet die 50 m2 aan groen ook binnen 300meter aanwezig zijn?

Vroeger waren er voldoende groene verblijfsplekken:

Dus bij 49% gaat iedereen keidood dus? En wat gebeurt er als er per ongeluk 57% groen is?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217572960
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:32 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Eens, maar waarom die stomme arbitraire afstanden/percentages? (geeft wel weer aan dat het achter een bureau uitgerekend is)

Waarom geen 250 meter? Of 307? Moet die 50 m2 aan groen ook binnen 300meter aanwezig zijn?

[ afbeelding ]

Dus bij 49% gaat iedereen keidood dus? En wat gebeurt er als er per ongeluk 57% groen is?
Dat zijn planologische kengetallen.

Overigens helemaal voor het aanpakken van tegeltuinen maar dit gaat te ver, dan moet de gemeente maar een gescheiden regenwaterriool aanleggen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:34:53 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217572970
En tegelijkertijd ergens anders in de gemeente een "logistiek bedrijventerrein" van honderd miljoen hectare uit de voorheen onverharde grond stampen.
pi_217573002
quote:
10s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:34 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Gewoon huizen slopen en op die plekken parkjes aanleggen dus! ^O^
pi_217573584
quote:
16s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De gemeente moet zich niet bemoeien met mijn j
Baas over eigen J *O*

Laat ze zelf een J kopen :(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217573606
quote:

Laat Putin dat maar niet horen 😱
Voor je het weet vind je hier overal groene mannetjes op straat 😱

En massagraven met gemartelde burgers 😱
A murky, forgotten land.
pi_217573611
En gemartelde spareribs 😱
A murky, forgotten land.
pi_217573919
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:45 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Baas over eigen J *O*

Laat ze zelf een J kopen :(
eens een J altijd een J _O_
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  donderdag 8 mei 2025 @ 11:21:02 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_217573959
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:32 schreef Red_85 het volgende:
Hier was toch al een topic over?

Artikel van meer dan een jaar oud...
Correct, februari 2024:

NWS / Hoe een gemeente vanwege het klimaat eisen kan stellen aan jouw tuin
pi_217574059
Hm, oud artikel dus.

Maar toch vind ik het prima als de gemeente of waterschap tarieven voor riool afhankelijk maakt van het percentage bebouwde en verharde ruimte. De kosten worden immers hoger als er meer oppervlak verhard is.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217574109
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zijn planologische kengetallen.

Overigens helemaal voor het aanpakken van tegeltuinen maar dit gaat te ver, dan moet de gemeente maar een gescheiden regenwaterriool aanleggen.
En wie gaat dat gescheiden regenwaterriool betalen? Precies, dezelfde inwoners. Kortom, wat er in de OP ook al staat:
quote:
De toenemende wateroverlast is een probleem van iedereen, benadrukt ze. "Het is onze plicht als overheid om met oplossingen te komen en daarbij hebben we de hulp van inwoners nodig. In principe betalen zij de kosten van vergroening zelf, maar er is subsidie voor wie het niet kan betalen."

Niets doen kost ook veel geld, zegt de wethouder. "Dan betalen we als gemeenschap voor het wegwerken van de overstromingen. Dat is geld weggooien in het riool."

"Mensen realiseren zich dat niet, maar dat betalen we ook met elkaar. Dus als gemeente kiezen wij voor wat in het collectief belang het beste is."
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217574178
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
En wie gaat dat gescheiden regenwaterriool betalen? Precies, dezelfde inwoners. Kortom, wat er in de OP ook al staat:
[..]

Ja middels rioolheffing.
Maar dat gescheiden systeem moet er toch komen want dit gaat bij lange na niet alles oplossen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217574299
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja middels rioolheffing.
Maar dat gescheiden systeem moet er toch komen want dit gaat bij lange na niet alles oplossen.
Het gaat niet alles oplossen, maar het is wel een ontzettend goedkope oplossing voor ten minste 80% van de regenbuien. Goedkoop ten minste in vergelijking met een heel nieuw tweede riool aanleggen. Dus je zou ook andersom kunnen redeneren dat het oneerlijk zou zijn als mensen die met hun nu al groene tuin nauwelijks het riool belasten ineens ook het dubbele moeten gaan betalen, omdat mevrouw graag alleen maar tegels in haar tuin wil hebben.

En daarnaast zijn er nog de bonusvoordelen van een groen dak/groene tuin zoals minder opwarming in de zomer.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  donderdag 8 mei 2025 @ 12:31:33 #28
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217574528
Mooi om te zien dat er duizend en een excuses worden gevonden zolang mensen hun luchtplaats niet hoeven om te vormen naar tuin.

Genoeg opties waardoor je en lekker in de tuin kunt zitten, weinig onderhoud hebt en het groen is.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 8 mei 2025 @ 13:04:14 #29
3542 Gia
User under construction
pi_217574770
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:37 schreef 215 het volgende:
Hm, oud artikel dus.

Maar toch vind ik het prima als de gemeente of waterschap tarieven voor riool afhankelijk maakt van het percentage bebouwde en verharde ruimte. De kosten worden immers hoger als er meer oppervlak verhard is.
Dat mag dan wmb persoonlijk berekend worden. Als iemand meer dan de helft van zijn tuin verhard heeft (tuin groter dan 30 m2) dan mag die meer betalen dan iemand die meer dan 80% van zijn tuin vergroend heeft, ook nog eens een groen dak heeft en al het regenwater afgekoppeld van het riool.

Je gaat als burger al die moeite doen, en omdat sommige aso's daar geen zin in hebben, 'want dan moet ik onderhoud plegen en daar word ik zo moe van', moeten anderen daarvoor gaan meebetalen?

Overigens gaat dit artikel over Haren. Als ik op google earth kijk, is dat toch best groen!
pi_217574795
Ze verzinnen echt alles om ambtenaren maar bezig te houden.
pi_217575439
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:24 schreef bijdehand het volgende:
Mooie tuinen altijd, helemaal volgestort met beton of cement en daar dan tegels in leggen. Vervolgens kan het water niet weg en dan gaat men janken dat alles blank staat.
Gemeenteraadslid Mariska Sloot heeft een tuin met terras. Dat klinkt niet naar achter het huis alleen beton gestort. Ze lijkt ook een hovenier te hebben. Op het schuurdak zijn zonnepanelen voor groene stroom. Ze heeft dus een tuin en lijkt over ruim geld te beschikken. Toch komt ze in de problemen door deze verordening.

Mogelijk kan je mensen met tuin dwingen om mbv subsidie de regenpijp op een regenton aan te sluiten. Maar tijdens een moessonperiode zal die vollopen en overlopen. Hopelijk loopt dat via de voetpaden naar het riool en niet naar de kelders. Waterbekkens aanleggen in privétuinen lijkt me vragen om problemen. Het is niet zomaar een vijvertje graven, maar de constructie van ondergrondse wateropslag: sinkholes, mensen die het al vrij snel niet kunnen blijven onderhouden dus ongelukken, etc. Wel haalbaar lijkt me de verplichting dat de tuin niet volledig versteend mag zijn, zodat er water door de tuin geabsorbeerd kan worden. Is dat al landelijk verplicht?

Groene daken op de schuurtjes dwingen, is eveneens vragen om problemen. Aanvankelijk ging er gras op de daken en bij grote flats gaf dat tijdens hittegolven brandgevaar. Bij àlle groene daken moet ik telkens aan ongedierte denken. Ze heeft zonnepanelen op het schuurdak en die moeten er dan af. Ze is dus al "groen" bezig met het schuurdak.
Hoe gaat het eigenlijk met de bushokjes in Utrecht die alle groene daken zouden krijgen? Dáár zal het in veel gevallen gunstig zijn: soort van geïsoleerd dak, maar wel onderhoudsgevoelig qua groen en bouwtechnisch.
  donderdag 8 mei 2025 @ 14:33:00 #32
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217575492
quote:

[..]

[ afbeelding ]

300 meter is gebaseerd op de afstand die een mindervalide persoon in 5 minuten kan afleggen.

50 meter groen zit een hele rabbithole aan research achter (alle onderzoeken wijzen uiteindelijk terug naar één bron als je erin duikt) maar is op zich een redelijke richtlijn.

De 3 bomen zijn uit de lucht gegrepen en slaan nergens op. Één groennorm per buurt is niet realistisch en is een overschatting voor bepaald soort wijken en een onderschatting voor andere.
pi_217575507
Klinkt als communisme. Niet iedereen is in staat om een tuin te onderhouden.
  donderdag 8 mei 2025 @ 14:51:56 #34
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217575584
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:35 schreef RotatoR het volgende:
Klinkt als communisme. Niet iedereen is in staat om een tuin te onderhouden.
Dan moet je geen tuin nemen
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 8 mei 2025 @ 15:43:32 #35
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217576001
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:56 schreef Document1 het volgende:

[..]
Wereldvreemd omdat je niet driekwart van de wijken in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag plat kan gooien om voldoende bomen en groen aan te planten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217576195
Nou, heel veel flats met een paar verdwaalde grasveldjes & bomen is dus voldoende.
Dus gewoon weer Bijlmer / Kanaleneiland-stijl, iedereen kijkt uit op een boompje en heeft een grasveld voor de deur.

Nou, we zijn er uit. BOUWEN MAAR!

14.gif
pi_217576420
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 07:17 schreef ReplaR het volgende:
Veel mensen hebben laatste 10 jaar in Nederland vaak last van benauwdheid door slechte zuurstof door de droogte en planten kunnen goed helpen de zuurstof te verbeteren

hoef je niet perse links of rechts voor te zijn?
pi_217576736
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:03 schreef Het_Bokje het volgende:
Nou, heel veel flats met een paar verdwaalde grasveldjes & bomen is dus voldoende.
Dus gewoon weer Bijlmer / Kanaleneiland-stijl, iedereen kijkt uit op een boompje en heeft een grasveld voor de deur.

Nou, we zijn er uit. BOUWEN MAAR!

14.gif
Vliegtuigje erbij en klaar *O*
A murky, forgotten land.
pi_217577749
Tja, de gemeentes moeten steeds meer taken vervullen met een steeds kleiner budget, Den Haag bepaalt ook wat de hoogste belasting is die ze mogen innen. Dus dan moeten ze prioriteiten stellen. Als ze er mee weg kunnen komen, mag de zelfredzame burger het zelf betalen.

Je kunt een riool natuurlijk zien als een beloning in natura aan de burgers. Nou zullen veel mensen gaan steigeren als ze hun WC niet door kunnen trekken, alhoewel dat ook onder vuur ligt. Kijk maar naar de politici die het doorspoelen van vochtige doekjes willen verbieden. Dat is goedkoper. Maar een regenwaterriool kun je toch al makkelijk als een luxeartikel zien. Dus dan kun je daar op bezuinigen.
  donderdag 8 mei 2025 @ 19:23:49 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217579266
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 19:23 schreef AchJa het volgende:
Het kwam me allemaal al zo bekend voor maar dit is een bericht van meer dan een jaar oud...

NWS / Hoe een gemeente vanwege het klimaat eisen kan stellen aan jouw tuin
Ja, dat is al een paar keer genoemd vanaf #23
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  donderdag 8 mei 2025 @ 20:25:45 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')