abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217565968
https://www.gld.nl/nieuws(...)-bezwaren-omwonenden

quote:
ELSPEET - De schaapskudde in Elspeet bestaat dit jaar vijftig jaar, maar viert geen feest. De kudde voelt zich gedwongen om te stoppen, na bezwaren van omwonenden. "We kunnen nergens anders heen."

De Stichting Schaapskudde Gemeente Nunspeet kampt al jaren met onvoldoende ruimte om de schaapskudde te huisvesten. Daarnaast wonen de herders die bij de kudde horen in een tijdelijke woning, waarvan het contract binnenkort afloopt.

De schaapskudde ging daarom op zoek naar een nieuwe locatie voor de kudde, met daarbij vaste woning voor de herders. "Negen jaar zijn we met het plan bezig geweest", zegt voorzitter Jan van Unen. "We wilden iets aan de rand van de Elspeter Heide, maar omdat die heide in Natura 2000-gebied ligt, mag je niet overal bouwen en waren de opties beperkt."

In maart dit jaar kwam een doorbraak: de gemeenteraad van Nunspeet kocht een woning aan de rand van Elspeet met een aangrenzend perceel agrarische grond van bijna 2 hectare. Een hele opluchting voor de schaapskudde, maar omwonenden zagen het niet zitten en maakten bezwaar.

Bezwaren
"Dertig bewoners schreven een brief naar de gemeente met hun bezwaren", legt Van Unen uit. "Ze noemen heel verschillende redenen. Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid."

Arme schaapjes :'(
  woensdag 7 mei 2025 @ 13:09:13 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217565996
Voor straf gun ik die kutomwonenden lekker een mega-azc voor de moeilijke gevallen in hun achtertuin.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217566079
Och wat zijn mensen soms toch ongelofelijke zeikerds.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 7 mei 2025 @ 13:25:02 #4
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217566185
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:
"Dertig bewoners schreven een brief naar de gemeente met hun bezwaren", legt Van Unen uit. "Ze noemen heel verschillende redenen. Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid."

Wat een gemeenschapszin heerst er toch altijd in de regio he. Mona Keijzer die geen verzorgingstehuis in haar buurt wil hebben, en nu de Elspeetse dorpelingen die zich verzetten tegen de komst van een schaapskudde. Echt nog zoveel nuchterder, zoveel meer een met hun natuurlijke omgeving dan ze in die verwende Randstad zijn.
  woensdag 7 mei 2025 @ 13:26:52 #5
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_217566200
Dus nu gaan ze maar bij nachte in het veld liggen?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_217566204
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Voor straf gun ik die kutomwonenden lekker een mega-azc voor de moeilijke gevallen in hun achtertuin.
Ultieme wraak _O-
pi_217566215
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:25 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wat een gemeenschapszin heerst er toch altijd in de regio he. Mona Keijzer die geen verzorgingstehuis in haar buurt wil hebben, en nu de Elspeetse dorpelingen die zich verzetten tegen de komst van een schaapskudde. Echt nog zoveel nuchterder, zoveel meer een met hun natuurlijke omgeving dan ze in die verwende Randstad zijn.
Toch gek, de gelovigen zijn toch juist zo barmhartig voor iedereen?
pi_217566218
quote:
Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid
Meer verkeer, voor een schaapskudde _O-

Honden die kunnen blaffen, oh noes 😱

En bang voor de gezondheid :')
Zolang je zo'n schaap niet rauw in je pitabroodje gooit kan er weinig gebeuren.

Wat een ontzettende zeikerds.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217566239
Maar over die bad standing, hebben die 1% schapen dan ook hun wollen jack in moeten leveren? 😱
A murky, forgotten land.
pi_217566244
Wat een gelul van die buurtbewoners zeg! :') Ik zou het juist wel tof vinden!
pi_217566250
Het blije gemekker van dartelende lammetjes! O+ Een wolf die er af en toe een paar komt oppeuzelen! O+
  woensdag 7 mei 2025 @ 13:36:10 #12
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_217566262
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:29 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb gelezen dat schapen kankerverwekkend zijn.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_217566269
Wat is er mis met die omwonenden dan?

Zowel op de plek waar ik ben opgegroeid als in mijn huidige woonplaats zijn er herders die hun schapen overal in de omgeving weiden (binnen en buiten de bebouwde kom) en die zijn hartstikke populair bij omwonenden.

Zeker in mijn huidige woonplaats zijn er best veel mensen die lange tenen kunnen hebben, maar ten aanzien van de schapen is er geen vuiltje aan de lucht.
pi_217566282
Zin in shoarma opeens :@
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 7 mei 2025 @ 13:48:51 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217566358
quote:
Ja ho, dat is ook mijn achtertuin en ik ben niet tegen die kudde ofzo :{w
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 7 mei 2025 @ 13:50:07 #16
284411 crew  heywoodu
pi_217566368
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:29 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Meer verkeer, voor een schaapskudde _O-

Honden die kunnen blaffen, oh noes 😱

Wat een ontzettende zeikerds.
Vanmorgen nog gefietst daar, zoals wel vaker, en je komt echt eens in de tien minuten een auto tegen. Ach en wee, de drukte.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  woensdag 7 mei 2025 @ 13:55:32 #17
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_217566413
Hier hebben we ook een stadskudde, stikgezellig, staan hier vlakbij regelmatig te grazen, hoe kun je daar nu last van hebben? :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_217566437
Scheelt weer co2 uitstoot. D66 ziet dat het goed is.
  woensdag 7 mei 2025 @ 14:29:44 #19
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217566601
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:48 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja ho, dat is ook mijn achtertuin en ik ben niet tegen die kudde ofzo :{w
Maak bezwaar tegen het bezwaar.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217566632
Hoe kun je in vredesnaam last hebben van wat schapen? Wat een zeikerds heb je toch.
pi_217566664
Ik denk dat als je klagers hierop aanspreekt, ze schaapachtig zullen kijken.
A murky, forgotten land.
pi_217566690
Ook de schapen werd gevraagd wat ze er van vonden.

Een eensgezind 'meh' was hun antwoord.
A murky, forgotten land.
  Forum Admin woensdag 7 mei 2025 @ 14:41:21 #23
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217566711
Bad standing :D

Dit zijn trouwens wel echt extreme zeikers zeg, zelfs voor Nederlandse begrippen. De tering hey
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 7 mei 2025 @ 14:44:21 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217566755
Dit land _O- .
Huilen dan.
  woensdag 7 mei 2025 @ 14:45:57 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217566784
Het daadwerkelijke probleem:

De gemeente moet de bezwaren van de bewoners via de officiële weg aanpakken en dat kan veel tijd kosten, weet voorzitter Van Unen van de Stichting Schaapskudde Gemeente Nunspeet "De bezwaren kunnen leiden tot juridische procedures, die misschien wel vijf jaar gaan duren. Die tijd hebben we niet. De huurcontracten van de herders lopen af en we hebben een plek nodig voor de kudde. We kunnen nergens anders heen", aldus de voorzitter.
Huilen dan.
  woensdag 7 mei 2025 @ 14:51:01 #26
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217566833
quote:
7s.gif Op woensdag 7 mei 2025 14:45 schreef Isdatzo het volgende:
Het daadwerkelijke probleem:

De gemeente moet de bezwaren van de bewoners via de officiële weg aanpakken en dat kan veel tijd kosten, weet voorzitter Van Unen van de Stichting Schaapskudde Gemeente Nunspeet "De bezwaren kunnen leiden tot juridische procedures, die misschien wel vijf jaar gaan duren. Die tijd hebben we niet. De huurcontracten van de herders lopen af en we hebben een plek nodig voor de kudde. We kunnen nergens anders heen", aldus de voorzitter.
Belachelijk dat er burgers zijn die zich dus bezig houden met het indienen van bezwaren tegen een schaapskudde en zijn herders. :r
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 7 mei 2025 @ 14:55:34 #27
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217566861
Nu komt er een kudde Eritreeërs
pi_217566966
Niet te geloven, wat een kutland zijn we aan het worden.

Een schaapskudde op de veluwe sneuvelt vanwege juridische procedures die wel 5 jaar kunnen duren.
Maar een mega asielzoekers fabriek kan in dezelfde provincie, zo'n 50 km verderop, via geheime procedures en dus zonder verdere inspraak gerealiseerd worden.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_217567008
Tsja, je mag bezwaar maken. Of je dat dan ook zou moeten doen is natuurlijk weer wat anders.

En er is vast wel een (nood)wet die alle bezwaren opslaat voor later en er nu toch actief iets aan kan gaan doen. Maar dan moet B&W dat wel gaan doen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_217567024
Ja, als er 1 schaap over de dam is
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:22:30 #31
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217567047
Ik wist niet eens dat er 30 mensen in Elspeet woonde
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:26:17 #32
254452 Friggles
Ja precies
pi_217567090
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 13:55 schreef TweedeKlum het volgende:
Hier hebben we ook een stadskudde, stikgezellig, staan hier vlakbij regelmatig te grazen, hoe kun je daar nu last van hebben? :')
Heel veel stront. Maar dat is het dan ook wel. Maakt het gelijk niet uit of je op die plekken je hondenstront opruimt.
pi_217567099
quote:
Of een Famfare clubgebouw!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217567154
quote:
15s.gif Op woensdag 7 mei 2025 14:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hoe kun je in vredesnaam last hebben van wat schapen? Wat een zeikerds heb je toch.
Gelovige engnekken zijn niet zo makkelijk. :D

Ik denk dat ik nog liever in Amsterdam West woon, dan in dit soort vreselijke gemeentes. Brrr. _O-
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 7 mei 2025 @ 15:37:15 #35
284411 crew  heywoodu
pi_217567164
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:35 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik nog liever in Amsterdam West woon, dan in dit soort vreselijke gemeentes. Brrr. _O-
Ik ga liever morgen dood dan dat ik deze gemeente in zou moeten ruilen voor Amsterdam, wat een hel lijkt me dat _O-

Maar ieder z'n voorkeur uiteraard. Als niet-gelovige heb ik er in elk geval eigenlijk nooit last van, op zich ook wel weer prima dat het grootste nieuws uit deze omgeving is dat er een keer gedoe is over een schaapskudde. Poe hé, zou Tommie zeggen.
pi_217567177
Schapen in Els Spleet lijkt me ook onhandig
pi_217567183
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Of een Famfare clubgebouw!
Of een kinderspeelplaats of padelbaan
pi_217567212
quote:
10s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik ga liever morgen dood dan dat ik deze gemeente in zou moeten ruilen voor Amsterdam, wat een hel lijkt me dat _O-

Maar ieder z'n voorkeur uiteraard. Als niet-gelovige heb ik er in elk geval eigenlijk nooit last van, op zich ook wel weer prima dat het grootste nieuws uit deze omgeving is dat er een keer gedoe is over een schaapskudde. Poe hé, zou Tommie zeggen.
Mensen zijn zo bekrompen daar en vooral wereldvreemd. Vreselijk vind ik dat.

Verder uiteraard idd ieder zijn ding. :) Gelukkig maar. Anders werd de woningmarkt nog lastiger. ;)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 7 mei 2025 @ 15:49:49 #39
284411 crew  heywoodu
pi_217567252
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:43 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Mensen zijn zo bekrompen daar en vooral wereldvreemd. Vreselijk vind ik dat.

Verder uiteraard idd ieder zijn ding. :) Gelukkig maar. Anders werd de woningmarkt nog lastiger. ;)
Ach, ook dat is maar een deel natuurlijk (wel groter dan in de rest van het land, dat wel). Net zoals Amsterdam vooral bekend staat als plek vol mensen die allemaal ongekend arrogant en vol van zichzelf zijn, maar in de praktijk zal dat zeker weten niet voor 100% gelden :+

Ook hier zie je vooral veel mensen uit het westen naartoe komen. Zou me ook weinig verbazen als juist die nu tegen dit soort dingen blijken te zijn :P
pi_217567276
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:49 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ach, ook dat is maar een deel natuurlijk (wel groter dan in de rest van het land, dat wel). Net zoals Amsterdam vooral bekend staat als plek vol mensen die allemaal ongekend arrogant en vol van zichzelf zijn, maar in de praktijk zal dat zeker weten niet voor 100% gelden :+

Ook hier zie je vooral veel mensen uit het westen naartoe komen. Zou me ook weinig verbazen als juist die nu tegen dit soort dingen blijken te zijn :P
Ik ben zelf een import Amsterdammer (woon er nu zo een 30 jaar), en dat soort mensen moet je gewoon een grote bek geven, over het algemeen moet ik zeggen dat ik in een fijne buurt woon waar eigenlijk iedereen redelijk goed met elkaar omgaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:58:48 #41
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217567306
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:35 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Denk je dat ze heel gelovig zijn daar? :P

Het heeft ook wel iets kunstzinnigs, dit soort herhalende patronen. Maar 30 mensen die klaagden, het zouden ook net de 30 D66 huishoudens van het dorp geweest kunnen zijn. Je weet het niet he.
pi_217567331
Het is Helspeet niet Elspeet :{w
pi_217567394
De wolvenroedel in de omgeving Nunspeet heeft al laten weten een voorstander te zijn dat de schaapkudde in stand blijft :Y)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217567401
Schapen zijn best leuke beesten maar ik moet er ook niet aan denken naast een boerderij te wonen, ook al zijn ze leuk ze stinken best wel en dat kuilgras wat ze in de winter eten toch wel, niet zozeer in de winter maar wel in voor en naseizoen en vooral tijdens het inkuilen.

Maar goed, geen idee hoe krap die dertig mensen er tegen aan wonen maar het zou mijn voorkeur ook niet hebben om vlak naast een boerderij te wonen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217567966
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:11 schreef 215 het volgende:
Schapen zijn best leuke beesten maar ik moet er ook niet aan denken naast een boerderij te wonen, ook al zijn ze leuk ze stinken best wel en dat kuilgras wat ze in de winter eten toch wel, niet zozeer in de winter maar wel in voor en naseizoen en vooral tijdens het inkuilen.

Maar goed, geen idee hoe krap die dertig mensen er tegen aan wonen maar het zou mijn voorkeur ook niet hebben om vlak naast een boerderij te wonen.
Het is dan ook geen boerderij.
A murky, forgotten land.
pi_217567978
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:10 schreef Digi2 het volgende:
De wolvenroedel in de omgeving Nunspeet heeft al laten weten een voorstander te zijn dat de schaapkudde in stand blijft :Y)
De Verenigde Shoarma Tenten Elspeet en Omgeving (VSTEO) is ook voorstander.
A murky, forgotten land.
pi_217568032
Die SGP'ers denken zeker het alleenrecht te hebben op schaap zijn in de gemeente Elspeet.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 7 mei 2025 @ 17:39:56 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217568046
Nimbygenot
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217568373
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 17:29 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Het is dan ook geen boerderij.
Oh, hoe wil je het dan noemen? Een grote concentratie van dieren gecombineerd met faciliteiten voor het houden van dieren?

Ook al is het een vrijwilligers project, het is uiteindelijk gewoon een boerderij kwa activiteiten, met bijbehorende overlast en geneugten.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  woensdag 7 mei 2025 @ 18:26:24 #50
328655 Windwalker88
Have an ice day!
pi_217568418
Ik bezorg post in elspeet, en op alle plekken in nederland waar ik geweest ben nog nooit zoveel zure mensen op een kluitje gezien. Enige mooie daar is de natuur, van de mensen moet je het niet hebben daar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')