Arme schaapjesquote:ELSPEET - De schaapskudde in Elspeet bestaat dit jaar vijftig jaar, maar viert geen feest. De kudde voelt zich gedwongen om te stoppen, na bezwaren van omwonenden. "We kunnen nergens anders heen."
De Stichting Schaapskudde Gemeente Nunspeet kampt al jaren met onvoldoende ruimte om de schaapskudde te huisvesten. Daarnaast wonen de herders die bij de kudde horen in een tijdelijke woning, waarvan het contract binnenkort afloopt.
De schaapskudde ging daarom op zoek naar een nieuwe locatie voor de kudde, met daarbij vaste woning voor de herders. "Negen jaar zijn we met het plan bezig geweest", zegt voorzitter Jan van Unen. "We wilden iets aan de rand van de Elspeter Heide, maar omdat die heide in Natura 2000-gebied ligt, mag je niet overal bouwen en waren de opties beperkt."
In maart dit jaar kwam een doorbraak: de gemeenteraad van Nunspeet kocht een woning aan de rand van Elspeet met een aangrenzend perceel agrarische grond van bijna 2 hectare. Een hele opluchting voor de schaapskudde, maar omwonenden zagen het niet zitten en maakten bezwaar.
Bezwaren
"Dertig bewoners schreven een brief naar de gemeente met hun bezwaren", legt Van Unen uit. "Ze noemen heel verschillende redenen. Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid."
Wat een gemeenschapszin heerst er toch altijd in de regio he. Mona Keijzer die geen verzorgingstehuis in haar buurt wil hebben, en nu de Elspeetse dorpelingen die zich verzetten tegen de komst van een schaapskudde. Echt nog zoveel nuchterder, zoveel meer een met hun natuurlijke omgeving dan ze in die verwende Randstad zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:
"Dertig bewoners schreven een brief naar de gemeente met hun bezwaren", legt Van Unen uit. "Ze noemen heel verschillende redenen. Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid."
Ultieme wraakquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Voor straf gun ik die kutomwonenden lekker een mega-azc voor de moeilijke gevallen in hun achtertuin.
Toch gek, de gelovigen zijn toch juist zo barmhartig voor iedereen?quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:25 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat een gemeenschapszin heerst er toch altijd in de regio he. Mona Keijzer die geen verzorgingstehuis in haar buurt wil hebben, en nu de Elspeetse dorpelingen die zich verzetten tegen de komst van een schaapskudde. Echt nog zoveel nuchterder, zoveel meer een met hun natuurlijke omgeving dan ze in die verwende Randstad zijn.
Meer verkeer, voor een schaapskuddequote:Er zou meer verkeer zijn in het gebied, mensen zijn bang voor geluid- of stankoverlast, er zijn natuurlijk honden die soms kunnen blaffen. Er zijn zelfs bewoners die bang zijn dat de schaapskudde invloed heeft op hun gezondheid
Ik heb gelezen dat schapen kankerverwekkend zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:29 schreef StateOfMind het volgende:
En bang voor de gezondheid
Zolang je zo'n schaap niet rauw in je pitabroodje gooit kan er weinig gebeuren.
Ja ho, dat is ook mijn achtertuin en ik ben niet tegen die kudde ofzoquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Voor straf gun ik die kutomwonenden lekker een mega-azc voor de moeilijke gevallen in hun achtertuin.
Vanmorgen nog gefietst daar, zoals wel vaker, en je komt echt eens in de tien minuten een auto tegen. Ach en wee, de drukte.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Meer verkeer, voor een schaapskudde
Honden die kunnen blaffen, oh noes 😱
En bang voor de gezondheid
Zolang je zo'n schaap niet rauw in je pitabroodje gooit kan er weinig gebeuren.
Wat een ontzettende zeikerds.
Maak bezwaar tegen het bezwaar.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja ho, dat is ook mijn achtertuin en ik ben niet tegen die kudde ofzo
Belachelijk dat er burgers zijn die zich dus bezig houden met het indienen van bezwaren tegen een schaapskudde en zijn herders.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:45 schreef Isdatzo het volgende:
Het daadwerkelijke probleem:
De gemeente moet de bezwaren van de bewoners via de officiële weg aanpakken en dat kan veel tijd kosten, weet voorzitter Van Unen van de Stichting Schaapskudde Gemeente Nunspeet "De bezwaren kunnen leiden tot juridische procedures, die misschien wel vijf jaar gaan duren. Die tijd hebben we niet. De huurcontracten van de herders lopen af en we hebben een plek nodig voor de kudde. We kunnen nergens anders heen", aldus de voorzitter.
Heel veel stront. Maar dat is het dan ook wel. Maakt het gelijk niet uit of je op die plekken je hondenstront opruimt.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:55 schreef TweedeKlum het volgende:
Hier hebben we ook een stadskudde, stikgezellig, staan hier vlakbij regelmatig te grazen, hoe kun je daar nu last van hebben?
Of een Famfare clubgebouw!quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Gelovige engnekken zijn niet zo makkelijk.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hoe kun je in vredesnaam last hebben van wat schapen? Wat een zeikerds heb je toch.
Ik ga liever morgen dood dan dat ik deze gemeente in zou moeten ruilen voor Amsterdam, wat een hel lijkt me datquote:Op woensdag 7 mei 2025 15:35 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Gelovige engnekken zijn niet zo makkelijk.
Ik denk dat ik nog liever in Amsterdam West woon, dan in dit soort vreselijke gemeentes. Brrr.
Mensen zijn zo bekrompen daar en vooral wereldvreemd. Vreselijk vind ik dat.quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ga liever morgen dood dan dat ik deze gemeente in zou moeten ruilen voor Amsterdam, wat een hel lijkt me dat
Maar ieder z'n voorkeur uiteraard. Als niet-gelovige heb ik er in elk geval eigenlijk nooit last van, op zich ook wel weer prima dat het grootste nieuws uit deze omgeving is dat er een keer gedoe is over een schaapskudde. Poe hé, zou Tommie zeggen.
Ach, ook dat is maar een deel natuurlijk (wel groter dan in de rest van het land, dat wel). Net zoals Amsterdam vooral bekend staat als plek vol mensen die allemaal ongekend arrogant en vol van zichzelf zijn, maar in de praktijk zal dat zeker weten niet voor 100% geldenquote:Op woensdag 7 mei 2025 15:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Mensen zijn zo bekrompen daar en vooral wereldvreemd. Vreselijk vind ik dat.
Verder uiteraard idd ieder zijn ding.Gelukkig maar. Anders werd de woningmarkt nog lastiger.
Ik ben zelf een import Amsterdammer (woon er nu zo een 30 jaar), en dat soort mensen moet je gewoon een grote bek geven, over het algemeen moet ik zeggen dat ik in een fijne buurt woon waar eigenlijk iedereen redelijk goed met elkaar omgaat.quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ach, ook dat is maar een deel natuurlijk (wel groter dan in de rest van het land, dat wel). Net zoals Amsterdam vooral bekend staat als plek vol mensen die allemaal ongekend arrogant en vol van zichzelf zijn, maar in de praktijk zal dat zeker weten niet voor 100% gelden
Ook hier zie je vooral veel mensen uit het westen naartoe komen. Zou me ook weinig verbazen als juist die nu tegen dit soort dingen blijken te zijn
Denk je dat ze heel gelovig zijn daar?quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:35 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Gelovige engnekken zijn niet zo makkelijk.
Ik denk dat ik nog liever in Amsterdam West woon, dan in dit soort vreselijke gemeentes. Brrr.
Het is dan ook geen boerderij.quote:Op woensdag 7 mei 2025 16:11 schreef 215 het volgende:
Schapen zijn best leuke beesten maar ik moet er ook niet aan denken naast een boerderij te wonen, ook al zijn ze leuk ze stinken best wel en dat kuilgras wat ze in de winter eten toch wel, niet zozeer in de winter maar wel in voor en naseizoen en vooral tijdens het inkuilen.
Maar goed, geen idee hoe krap die dertig mensen er tegen aan wonen maar het zou mijn voorkeur ook niet hebben om vlak naast een boerderij te wonen.
De Verenigde Shoarma Tenten Elspeet en Omgeving (VSTEO) is ook voorstander.quote:Op woensdag 7 mei 2025 16:10 schreef Digi2 het volgende:
De wolvenroedel in de omgeving Nunspeet heeft al laten weten een voorstander te zijn dat de schaapkudde in stand blijft
Oh, hoe wil je het dan noemen? Een grote concentratie van dieren gecombineerd met faciliteiten voor het houden van dieren?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |