Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
31354 GVE Bar Lef > Biertje toegestaan Basisinleg gedaan, lijken mij serieuze ondernemers met een plan, geen 100% garantie op suc6 , maar locatie lijkt OK, Plus handige meneer = timmerman dus die heeft bouw connecties, waardoor de verbouwing niet gierend uit de ¤ loopt zoals onze Consultant JvK in Made bij CCF.
[..] Heb jij bij deze vervroegde aflossing wel de 22 dagen dagrente ontvangen? Bij mij zat dit er namelijk niet bij. Bij andere vervroegde aflossingen ontving ik 1 bedrag waar de dagrente ook bij zat. Ik had gehoopt dat dit dan maandag of vandaag alsnog apart gestort zou worden, maar tot nu toe helaas niet. Wel de maandtermijnen van andere projecten ontvangen.
Ik had toch even een mailtje gestuurd naar HCN om te vragen naar de ontbrekende dagrente van K-Town. Antwoord:
quote:
U heeft gelijk, per abuis is de rentebetaling vergeten. Deze zal aankomende vrijdag alsnog met een reguliere betaalbatch worden meegenomen. Excuses voor het ongemak.
Is toch weer een pak magnums. Of eigenlijk 2 aangezien ze bij de hamster supermarkt deze week 1+1 gratis zijn.
Zo blijkt maar weer, controleren van de betalingen heeft nut.
Voor de Brix mensen en omdat ik zelf geinteresseerd was, heb ik bij Collin nagevraagd hoe het zit met de stapelborgstellingen:
quote:
Beste meneer Nostra,
Hartelijk dank voor uw vraag.
Er wordt per individuele borgstelling beoordeeld of die borgstelling materieel of moreel is.
-----Oorspronkelijk bericht----- Van: Contactformulier collincrowdfund <mail@collincrowdfund.nl> Verzonden: zaterdag 3 mei 2025 07:17 Aan: Collin Crowdfund <info@collincrowdfund.nl> Onderwerp: Nieuw Bericht Van Collin Crowdfund
Bericht: Bij de pitches van de Brix financieringen wordt gemeld datbde borgstelling van 750k volledig materieel is, maar dat ook andere borgstellingen van 2MM zijn verstrekt. Is die 2 miljoen voor het waardeoordeel "volledig materieel" afgetrokken van de vermogenspositie van de borgsteller, of wordt dat slechts per individuele borgstelling beoordeeld?
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Op dinsdag 6 mei 2025 15:23 schreef nostra het volgende: Voor de Brix mensen en omdat ik zelf geinteresseerd was, heb ik bij Collin nagevraagd hoe het zit met de stapelborgstellingen: [..]
Klinkt mooi, maar twijfel toch een beetje. Het zou ook beter zijn om inzichtelijk te maken, welke borgstellingen eerder zijn afgegeven en waarom het dan nog steeds materieel is.
Vandaag in de nieuwsbrief van Collin: Statistieken april - netto rendement laatste 3 jaar 6,94%. In de nieuwbrief van begin april was netto rendement in maart nog 7,02% en een maand daarvoor 7,04%. Daarentegen is de leningrente van 8,32% in februari naar 8,35% in april gegaan. Zijn er wat forse afboekingen / voozieningen geweest in april of is er een andere oorzaak voor dat lagere redement laatste 3 jaar?
Op dinsdag 6 mei 2025 18:30 schreef Soulfreak het volgende: Vandaag in de nieuwsbrief van Collin: Statistieken april - netto rendement laatste 3 jaar 6,94%. In de nieuwbrief van begin april was netto rendement in maart nog 7,02% en een maand daarvoor 7,04%. Daarentegen is de leningrente van 8,32% in februari naar 8,35% in april gegaan. Zijn er wat forse afboekingen / voozieningen geweest in april of is er een andere oorzaak voor dat lagere redement laatste 3 jaar?
Voorzien is in april hard opgelopen van 6,6 naar 7,3 miljoen. De achterstanden zijn in maart hard opgelopen van 27,5 naar 36,8 miljoen
Op dinsdag 6 mei 2025 20:01 schreef obligataire het volgende: Bij HCN zal de situatie niet veel beter zijn, ik zie daar toch wel wat zorgelijke ontwikkelingen de laatste maanden.
Bij HCN heb ik nu inderdaad 3 projecten on hold staan. Eentje staat te koop bij een horeca makelaar en is recent ¤20.000 gedaald qua vraagprijs, een ander zou volgens de leningnemer ook te koop staan maar het was HCN ten tijde van de laatste update onbekend of dit verkooptraject via een horecamakelaar gedaan wordt. En nr 3 heeft de benen genomen naar Albanie.
Dit alles kan wel eens een deukje slaan in mijn tot nu toe prima rendement bij HCN. Sinds ik daar begon in december 2016 heb ik slechts 1 default daar waardoor er slechts 0,03% afgeboekt is.
Op dinsdag 6 mei 2025 20:02 schreef KrekelJapie het volgende: Nog een half miljoen voor herfinanciering SiG. Tot die tijd dubbele rente. Wel de vraag of deze nog vol gaat lopen.
Ik weet niet of SIG hier meeleest, maar als ze een tussenschijf zouden kunnen creëren van bijvoorbeeld ¤600K tot de ¤900K tegen een rente die tussen schijf 1 en schijf 2 in zit, zeg zo'n 9%, dan vind ik het zeker een inleg waard. Nu blijf ik nog even aan de zijlijn.
[..] Ik weet niet of SIG hier meeleest, maar als ze een tussenschijf zouden kunnen creëren van bijvoorbeeld ¤600K tot de ¤900K tegen een rente die tussen schijf 1 en schijf 2 in zit, zeg zo'n 9%, dan vind ik het zeker een inleg waard. Nu blijf ik nog even aan de zijlijn.
Ik vond het oude systeem ook beter dan het huidige.
Op woensdag 7 mei 2025 10:32 schreef Horsemen het volgende: Nieuw project via Collin. Starter en horeca met 1e hypotheek op bedrijfspand met bedrijfswoning:
Zware verliesfinanciering, negatief e.f., hockeystick prognose. Het enige positieve is de zeer sterke 1e hypotheek op het verhuurde woonhuis wat de ouders afgeven. Arme mensen. Zeer grote kans op gedoe bij dit project. Op basis van de zekerheden overweeg ik hem wel basis mee te nemen maar verder
Zware verliesfinanciering, negatief e.f., hockeystick prognose. Het enige positieve is de zeer sterke 1e hypotheek op het verhuurde woonhuis wat de ouders afgeven. Arme mensen. Zeer grote kans op gedoe bij dit project. Op basis van de zekerheden overweeg ik hem wel basis mee te nemen maar verder
Ik herken dat gevoel. Enerzijds denk je; is lenen wel het beste voor u. Anderzijds; als wij niet meedoen, doen anderen wel mee; vol komtie toch wel .
Als er een linkje is doe ik ook graag mee.De wekker zetten doe ik niet voor dit project
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Dat is dan al de 2e keer dat zij een geborgde lening hebben, in mei 2023 ook eentje, voor ¤250.000 en 60 maanden.
Van HCN vernomen dat er eind deze week of begin volgende week weer een nieuwe Fat Phill’s gaat komen. Misschien dat ik er daar eens eentje van mee pak met het geld van de vervroegde aflossing van afgelopen week. Ik heb tot nu toe nog geen vette Flip.
Op woensdag 7 mei 2025 13:22 schreef Fredericm het volgende: Collin gebeld over the Rijschool Br*nkman. Uiterste activeringsdatum was gisteren. Ik wordt teruggebeld
[..] Dat is dan al de 2e keer dat zij een geborgde lening hebben, in mei 2023 ook eentje, voor ¤250.000 en 60 maanden.
Dat is niet verwonderlijk als ik naar hun solvabiliteit kijk, die is vet negatief. Borgstelling was hard nodig in dit geval. Prachtige teksten in de pitch maar de cijfers zeggen toch wat anders....
[..] Dat is niet verwonderlijk als ik naar hun solvabiliteit kijk, die is vet negatief. Borgstelling was hard nodig in dit geval. Prachtige teksten in de pitch maar de cijfers zeggen toch wat anders....
Zover had ik nog niet eens gelezen. Tegen de tijd dat ik hem zag was die al vol. Daarnaast, om nu nog een geborgd project mee te nemen levert te weinig rendement op met het oog op de geplande verhoging van het fictef rendement in 2026.
De naam en die zwart-wit foto kwamen me bekend voor dus even terug gezocht en kwam het eerdere project tegen. Die solvabiliteit cijfers stonden er in de eerste pitch niet bij https://horecacrowdfundin(...)dam-geborgd-nlq6vmpm
Ze proberen EMS pakken te verkopen. Dan zal er toch nog wel wat aan de bereikbaarheid van hun site moeten gebeuren. Als ik Google op EMS pak zie ik ze er nergens tussen staan. De financiering als eerste gebruikt worden denk ik zo. Neem hem op basis van de uitstekende zekerheden wel mee overigens.
Ik heb Collin nog een poging gedaan om vergoedingrente te krijgen als een financiering niet doorgaat, nul op rekest. Hierbij hun reactie. --- Daarnaast wil ik graag nog even verder reageren op uw andere opmerking. Net als u vinden wij het vervelend wanneer een leningaanvraag geen doorgang vindt. Helaas komt het sporadisch voor dat (vanwege uiteenlopende redenen) een aanvraag na succesvolle funding niet uitgeboekt kan worden. In het algemeen heeft dit te maken met onverwachte wendingen omtrent het vestigen van hypotheek, waarop wij als Collin zijnde geen invloed hebben.
Tevens willen we graag benadrukken dat de gelden niet worden uitgeboekt totdat alle formaliteiten zijn afgerond en u hierom geen enkel risico heeft gelopen met uw investering.
Het is natuurlijk vervelend dat u gedurende deze periode geen rente heeft mogen ontvangen.
Wij streven ernaar dit soort verrassingen zo beperkt mogelijk te houden.
Op woensdag 7 mei 2025 16:44 schreef Fredericm het volgende: Ik heb Collin nog een poging gedaan om vergoedingrente te krijgen als een financiering niet doorgaat, nul op rekest. Hierbij hun reactie. --- Daarnaast wil ik graag nog even verder reageren op uw andere opmerking. Net als u vinden wij het vervelend wanneer een leningaanvraag geen doorgang vindt. Helaas komt het sporadisch voor dat (vanwege uiteenlopende redenen) een aanvraag na succesvolle funding niet uitgeboekt kan worden. In het algemeen heeft dit te maken met onverwachte wendingen omtrent het vestigen van hypotheek, waarop wij als Collin zijnde geen invloed hebben.
Tevens willen we graag benadrukken dat de gelden niet worden uitgeboekt totdat alle formaliteiten zijn afgerond en u hierom geen enkel risico heeft gelopen met uw investering.
Het is natuurlijk vervelend dat u gedurende deze periode geen rente heeft mogen ontvangen.
Wij streven ernaar dit soort verrassingen zo beperkt mogelijk te houden.
Een belangrijk verschil hierbij is m.i. of Collin zelf wel allerlei vergoedingen in rekening kan brengen / heeft gebracht waardoor Collin er eigenlijk een leuke inkomsten aan overhoudd terwijl het de investeerders eigenlijk geld kost. Helaas hebben wij hierin geen inzage. Gelukkig komt dit scenario zelden voor.
Op woensdag 7 mei 2025 16:39 schreef Fredericm het volgende: Bureau tandem reclamebureau vind ik er wel vertrouwenwekkend uitzien, tenminste goed lopend bedrijf en eerste hypo, helaas maar 7,5% linkje is welkom
Wel een erg krappe rente voor dit project. Ik heb ook altijd een beetje moeite met die geschatte taxatiewaardes waarbij een waarde genoemd wordt na een verbouwing welke ze nog moeten uitvoeren. Ook kan ik niet zoveel waardering opbrengen dat de omzet en winst cijfers zijn op basis van de realisatie tot en met het derde kwartaal 2024 terwijl we al in mei 2025 zitten. Als je ruim 600k wil ophalen mag een platform in mei toch wel cijfers eisen van het voorgaande jaar? De koopsom is gelukkig wel aardig in lijn met de woz waarde per 1-1-24 dus het lijkt allemaal uiteindelijk wel aardig te kloppen. Overigens begrijp ik ook niet zo goed waarom een bank dit niet wil financieren. Het betreft hier als ik het goed begrijp namelijk een twee onder een kap woon - boerderij met een ruime garage met daarin ook een keukenblok met wasbak, vaatwasser en koelkast. Ik ga er vanuit dat ze hiervan dus een kantoor willen maken. Een normale 1e hypotheek zou dus de normale weg zijn m.i. of zie ik iets over het hoofd?
Al met al ben ik tegen deze rente niet super enthousiast.
Ik had hier ook graag een wat hogere rente gezien. De uitvaartbegeleider van eerder dit jaar had een lagere LTV en had 8%. Die was wel aflossingsvrij. Maar met het kleine bedrag wat er bij deze nieuwe wordt afgelost is het ook bijna aflossingsvrij. Ik zou graag wat meer aflossing zien.
De looptijd had voor mij ook wat langer kunnen zijn. Mogelijk hopen ze over 2 jaar met een lagere LTV wel bij een bank te kunnen herfinancieren.
Positief is wel dat het een 1e hypotheek is, je heb geen bank voor je die nog dwars kan liggen bij eventuele verkoop of nog 40% kosten kan rekenen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 07-05-2025 19:06:52 ]
[..] Ik had hier ook graag een wat hogere rente gezien. De uitvaartbegeleider van eerder dit jaar had een lagere LTV en had 8%. Die was wel aflossingsvrij. Maar met het kleine bedrag wat er bij deze nieuwe wordt afgelost is het ook bijna aflossingsvrij. Ik zou graag wat meer aflossing zien.
De looptijd had voor mij ook wat langer kunnen zijn. Mogelijk hopen ze over 2 jaar met een lagere LTV wel bij een bank te kunnen herfinancieren.
Positief is wel dat het een 1e hypotheek is, je heb geen bank voor je die nog dwars kan liggen bij eventuele verkoop of nog 40% kosten kan rekenen.
ondernemer draagt zelf wel ongeveer een kwart bij, en zijn ouders lenen achtergesteld 100 k dat is wel weer positief
[..] ondernemer draagt zelf wel ongeveer een kwart bij, en zijn ouders lenen achtergesteld 100 k dat is wel weer positief
Dat is zeker positief, maar bij de genoemde uitvaartbegeleider was de lening ¤530.000 en eigen middelen ¤655.000, dus meer dan het dubbele qua eigen inbreng dan bij deze ondernemer.
Op dinsdag 6 mei 2025 20:02 schreef KrekelJapie het volgende: Nog een half miljoen voor herfinanciering SiG. Tot die tijd dubbele rente. Wel de vraag of deze nog vol gaat lopen.
Als ze de rente niet verhogen, dan gaat dat niet lukken. Volgens mij is er vandaag niet of nauwelijks geïnvesteerd in dit project. En als je nog meer dan 5 ton nodig hebt, dan gaat dit héél lang duren...
[..] Voorzien is in april hard opgelopen van 6,6 naar 7,3 miljoen. De achterstanden zijn in maart hard opgelopen van 27,5 naar 36,8 miljoen
Wij hadden hier al eerder geconstateerd dat Collin begint achter te lopen met haar updates. Het één kan hoogstwaarschijnlijk niet los worden gezien van het ander. Wellicht een reden om de toelatingseisen voor geldnemers maar weer eens een keer goed tegen het licht te houden.
[..] Wij hadden hier al eerder geconstateerd dat Collin begint achter te lopen met haar updates. Het één kan hoogstwaarschijnlijk niet los worden gezien van het ander. Wellicht een reden om de toelatingseisen voor geldnemers maar weer eens een keer goed tegen het licht te houden.
Er komen inderdaad téveel projecten voorbij waarvan je kunt voorspellen dat het spaak zal lopen en de zekerheden redding moeten brengen. Vandaag ook weer (die lifestyle toko).
Eigenlijk is het een pervers verdienmodel maar dat valt de investeerders niet kwalijk te nemen. Collin zou idd strenger moeten selecteren òf een paar personeelsadvertenties voor Team Beheer moeten plaatsen.
[..] Er komen inderdaad téveel projecten voorbij waarvan je kunt voorspellen dat het spaak zal lopen en de zekerheden redding moeten brengen. Vandaag ook weer (die lifestyle toko).
Eigenlijk is het een pervers verdienmodel maar dat valt de investeerders niet kwalijk te nemen. Collin zou idd strenger moeten selecteren òf een paar personeelsadvertenties voor Team Beheer moeten plaatsen.
Het is inderdaad pervers en ik weiger te investeren in bedrijven waar ik niet in geloof. De schoorsteen bij Collin moet roken, dat begrijp ik, alleen is dit niet de manier. Je ziet wel over de hele linie dat de kwaliteit minder wordt want het is zeker niet alleen Collin maar bijvoorbeeld ook SamenInGeld.
[..] Het is inderdaad pervers en ik weiger te investeren in bedrijven waar ik niet in geloof. De schoorsteen bij Collin moet roken, dat begrijp ik, alleen is dit niet de manier. Je ziet wel over de hele linie dat de kwaliteit minder wordt want het is zeker niet alleen Collin maar bijvoorbeeld ook SamenInGeld.
In het jaarverslag 2024 geeft Collin aan begin 2027 de 2 miljard aan funding te willen bereiken. De 1e miljard hadden ze in maart en daar hebben ze iets meer dan 10 jaar over gedaan. Nu willen ze dus de 2e miljard in slechts 2 jaar halen. Nu gaat met sparen / vermogen opbouwen de 2e ton meestal ook sneller dan de 1e ton maar toch zal het best een opgave zijn om in 2 jaar tijd nog even een miljard te funden. Daar moeten ze heel wat projecten voor funden, waarvan veel grote projecten. En daar zullen door het grote volume ook ongetwijfeld flink wat minder goede of zelf ronduit slechte projecten bij zitten. Dat betekent voor ons als investeerders om kritisch te blijven kijken naar projecten, misschien wel nog kritischer dan we nu al doen.
Zelf investeer ik nu eigenlijk alleen nog maar met terug gekomen aflossingen, bijna de gehele rente gebruik ik om van te leven waardoor mijn totaal uitstaand saldo niet echt meer groeit. Er zullen alleen nog de laatste restanten van projecten bij Voordegroei en Capital Circle naar Collin gaan. Met gemiddeld 1 Collin project per maand hoop ik wel de betere projecten er uit te kunnen pikken.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bootje gezien. 2e hypotheek achter een grote eerste hypotheek. Het is vergelijkbaar aan schijf 2 bij SIG. Levert de boot bij gedwongen verkoop bijvoorbeeld maar 6 ton op, dan kan je als 2e hypotheekhouder fluiten naar je geld. Ik heb vertrouwen in de ondernemers, maar ik ken geen waarde toe aan deze 2e hypotheek. Zouden we via GVE 820.000 financieren en eerste hypotheek hebben, dan had ik wel meegedaan.
[..] Er komen inderdaad téveel projecten voorbij waarvan je kunt voorspellen dat het spaak zal lopen en de zekerheden redding moeten brengen. Vandaag ook weer (die lifestyle toko).
Nog even over die lifestyle toko, zag zo net dat investeerder 5541 voor de tweede keer heeft opgehoogd.
Daar denk ik nu ook aan. Er zullen misschien wat problemen ontstaan. Maar die 1e hypotheek is wat dat betreft wel een zekerheidje.
[..] Nog even over die lifestyle toko, zag zo net dat investeerder 5541 voor de tweede keer heeft opgehoogd.
Daar denk ik nu ook aan. Er zullen misschien wat problemen ontstaan. Maar die 1e hypotheek is wat dat betreft wel een zekerheidje.
Ik ben er zelf fors ingegaan met hetzelfde idee; ik houd sterk rekening met problemen maar de ouders gaan dat oplossen. Het is ook niet hun eigen woning maar een verhuurd huis, dus ze hebben wel wat geld kennelijk.