quote:
Op maandag 26 mei 2025 12:42 schreef Alarmonoff het volgende:[..]
De titel sprak toch voorzich?
"Christianity led science" gevolgd door argumenten.
Diende als reactie op iemand die beweerde dat christianity onwetendheid inhoudt, het was dus aan zijn reactie gericht maar ik dacht dat die link wel gelegd kon worden.
Haten christen wetenschap?:
Bekijk deze YouTube-videoHet idee dat bliksem door thor kwam was van heidenen en het waren christenen die het onzin vonden.
Ja kijk hier gaan we een bijzondere discussie in he, ik zal per punt gaan reageren hierop, want hier worden héél veel dingen door elkaar gehaald.
Er zijn een aantal statements die deze man maakt;
1. Hij zegt dat Christianity de wetenschap niet tegen heeft gehouden
2. Hij heeft het over Christelijke universities waar alle anderen vandaan komen, correlatie != causaliteit
3. Hij zegt dat het Christendom "de fundering heeft gelegd waardoor dit kon en allemaal mogelijk was".
4. Hij zegt dat de Christelijke God "separaat is van z'n creatie".
5. More Christians have won nobel prizes than all others combined why is that the case?
Het 2e stuk laat ik er even buiten verder, want dat gaat over iemand anders.Om te beginnen, is het héél sterk afhankelijk van hoe je naar het Christendom kijkt.
Als je er naar kijkt op de manier zoals ik ook doe (en zoals ook de Christenen; Meister Eckhart, Johannes van het Kruis, Teresa van Avila, Hildegard van Bingen, en zelfs de Bijbelse Paulus imo) dan sluiten wetenschap en religie elkaar ook niet uit. Dat wetenschap nog niet ver genoeg is, of het waarschijnlijk nooit zal kunnen bewijzen staat even daarbuiten. Voor mij sluiten ze elkaar niet uit als je de symboliek leest ipv de cloak.
Het gaat juist om het letterlijke gedeelte he (cloak), dus is de aarde 6000 jaar oud, waren Adam en Eva écht de eerste mensen, was er écht een pratende slang?
Dát soort statements mis ik bij deze man, waar gelooft hij dan in? Want ik ben het met hem eens dat dit elkaar niet uitsluit.
1. De kerk heeft wel degelijk wetenschap sterk tegen gehouden, ik zal voorbeelden geven;- Galileo, hij werd veroordeeld voor ketterij vanwege heliocentrisme.
- Giordano Bruno's werk was verboden door de kerk, veel ervan werd onderdrukt en ook weggezet als ketterij, een man met zeer open mind die wetenschappelijk ingesteld was over het heelal; hij ging de brandstapel op ergens eind 1500 geloof ik, DOOR de kerk. Grappig genoeg was hij een Pagan/Pantheist die weggezet wordt als Heiden maar imo dichter bij de waarheid zit dan de kerk ooit zat.
- Michael Servet, was iemand die t lichaam op wetenschappelijke wijze benaderde, werd ook op de brandstapel gegooid ivm zijn anti-trinity denkbeelden.
- Zo ook Andreas Versalius, notebene een medisch grondlegger die t zwijgen werd opgelegd.
Dit gebeurde allemaal omdat de kerk z'n macht dmv dogma's dreigde te verliezen. Dus om nou te zeggen dat "Het Christendom
wetenschap niet in de weg stond" is gewoon bullshit.
Nogmaals wil ik benadrukken; dit ligt er dus aan hoe je naar het Christendom kijkt, als je fundamenteel orthodox kijkt is wetenschap onderdrukt, en sterk ook.2. Dan komt hij met "dat Universiteiten hun roots hadden in het Christendom", ja, nogal wiedes, de hele beschaving heeft z'n roots daar, maar dat wil niet zeggen dat het dóór het Christendom komt dat er zoveel is uitgevonden. Dit is zo'n valse voorstelling van correlatie.
Correlatie != Causaliteit.
3. De fundering is door het Christendom gelegd; Nogmaals, dat kan ook niet anders als de westerse wereld bijna 100% Christen was door Dogma's en traditie. Dit hoeft niets met elkaar te maken te hebben, dat is onze geschiedenis, onze achtergrond, maar om nou te claimen dat "het allemaal dáár vandaan komt", slaat nergens op.
Ik bedoel, dan kunnen we net zo goed zeggen; "Afrika, waar de mensheid ontstond, is de grondlegger van alle wetenschap, zonder die eerste mensen, was er geen mensheid en dus geen wetenschap !!! " (dit is eenzelfde claim)
4. Hij zegt dat de Christelijke God "separaat is van z'n creatie", dit is een voorbeeld van orthodox/fundamntalistisch denken... als God separaat is van de creatie, hoe is Hij dan alomvattend te noemen? Hoe is hij oneindig te noemen? Dat stopt allemaal zodra hij separaat is van de creatie, het enige wat een illusie van separatie geeft is Ego. Dus hier gaat hij hard de mist in, en dit laat zien dat hij anders denkt dan de namen genoemd bovenin deze post. Zelfs in de Bijjbel zelf, als je Paulus erbij pakt, ik geloof handelingen 17:20ish ergens; "Wij leven IN Hem".... dus hoe staat God dan buiten de creatie, als wij IN hem leven.
5. Meeste nobelprijs winnaars zijn Christenen. Ik heb het niet nagezocht maar ik geloof t gelijk. Ook dat is niet zo gek als de heersende religie Christendom was voor de afgelopene 2000 jaar en pas de laatste 100 jaar het "redelijk acceptabel is" dat je GEEN religie aanhangt... ook hier weer, Correlatie != Causaliteit. Historisch gezien waren ze Christelijk.
Even nagezocht, en het blijkt dat ze dus Agnost/Atheist waren op t moment van het winnen van die prijzen... dat ze een Christelijke achtergrond hebben wordt voor t gemak even gebruikt om ze onder Christenen te scharen zo lijkt.
Hier wordt gewoon misbruik gemaakt van geschiedenis en traditie, dat het westen met de meeste (materiele) uitvindingen is gekomen en toevallig daar het Christendom de heersende religie was dat bewijst niet dat het Christendom
de reden was van deze scientists. Dat universiteiten ontstonden uit kloosters (van wijzen) is ook niet zo gek te noemen.
Ik mis vooral de standpunten van deze man;A) Waren Adam en Eva de eerste daadwerkelijke MENSEN op aarde (incl pratende slang?)
B) Hoe oud is het universum dan volgens hem? Dan mag ik aannemen dat hij ook hier wetenschap volgt en zegt 13mld~ jaar?
C) Hoe ziet god er volgens hem uit?
D) Hoe letterlijk neemt hij de wederopstanding van Jezus in de Bijbel?
E) In hoeverre gelooft hij daadwerkelijk in "wonderen die tegen natuurwetten ingaan"?
F) Hoe kijkt hij verder tegen religie aan?
Grappig genoeg zeg je zelf dat Christenen "Thor rare heidenpraatjes" vonden met bliksem, maar is het wel normaal dat Adam even uit Klei getoverd werd....?
En hiermee benadruk ik nogmaals; het ligt er puur aan hoe je naar het Christendom kijkt of het counter-wetenschappelijk is of niet.
Hierom heb ik t 2e deel van de video overgeslagen, dat lijkt een rechercheur die het heeft over "pieces of evidence", nu denk ik te snappen waar dat heen gaat en is mijn conclusie misschien voorbarig omdat ik t niet afgekeken heb, maar misschien moet diezelfde man dan andere leren er eens bij pakken om diezelfde pieces of evidence eens (op intelligente symbolische wijze) tegen te toetsen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 26-05-2025 14:04:50 ]