https://nos.nl/artikel/25(...)-van-plastic-en-blikquote:Statiegeld Nederland opent winkels voor het inleveren van plastic en blik
Statiegeld Nederland gaat twee winkels openen in Rotterdam en Amsterdam waar mensen hun blikjes en flessen kunnen inleveren in ruil voor statiegeld.
"In een ideale wereld zouden consumenten hun flesjes en blikjes kunnen inleveren waar ze die ook gekocht hebben, maar dat is nu simpelweg nog niet het geval", zegt Jeroen Hillen, directeur van Statiegeld Nederland. "Er is geen wettelijke verplichting voor winkels om statiegeldverpakkingen in te nemen. Daarom nemen wij nu zelf het voortouw."
Statiegeld Nederland maakt deel uit van Verpact, een samenwerking van producenten en importeurs van verpakkingen die bij wet verplicht zijn om in Nederland het inzamelen van al dat plastic en blik te regelen.
Hoewel er steeds meer blikjes en plastic flessen worden ingeleverd, is het doel van 90 procent nog altijd niet in zicht. Met de winkels hoopt Statiegeld Nederland het voor mensen makkelijker te maken, zodat er meer wordt ingezameld.
Contant of met tikkie
In de winkels kunnen mensen straks contant of via een tikkie hun geld terugkrijgen. Ook is er de mogelijkheid om het geld te doneren aan een goed doel.
Vooralsnog gaat het maar om twee winkels, in Rotterdam en Amsterdam; volgens Statiegeld Nederland is dat bewust. Juist in deze steden is de behoefte aan extra innamepunten groot, net als aan de mogelijkheid om contant te worden uitbetaald.
De eerste winkel gaat op 9 mei open in Rotterdam en op 14 mei kunnen mensen ook met hun statiegeldverpakkingen in de tweede winkel, in Amsterdam.
Waarschijnlijk zullen ze er ook drank, snacks, groente en andere levensmiddelen etc gaan verkopen want anders is het natuurlijk niet rendabel.quote:
Nee, is gewoon een onbemand winkeltje met bulkautomaten en andere voorzieningen zoals een wasbak en een cashautomaat:quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zullen ze er ook drank, snacks, groente en andere levensmiddelen etc gaan verkopen want anders is het natuurlijk niet rendabel.
Geven ze ook aan een overdekte verzameling Geldmaatautomaten bij elkaar. Ik snap het ook niet helemaal.quote:
Gewoon resultaat van belabberd beleid dat het nodig is.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:19 schreef Haags het volgende:
Sodeju twee winkels
In Den Haag kan je die winkels ook goed gebruiken, op meerdere plekken in de stad zelfs.
Onbemand. Superslim.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee, is gewoon een onbemand winkeltje met bulkautomaten en andere voorzieningen zoals een wasbak en een cashautomaat:
[ afbeelding ]
Nein man. In Deutschland gibt kein Automat aber werden sie persönlich betreut. Gib ihre Tüte mit Flaschen und du bist fertig.quote:
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Onbemand. Superslim.
Inb4 binnen 3 seconden die automaat in storing.
Dat betekent dus dat je geen flesje in het park meer kan kopen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:57 schreef 215 het volgende:
Dit gaat voor heel veel verkooppunten het excuus worden dat ze niets meer in hoeven nemen. Dus haal je een flesje drinken bij een kiosk in het park en mag je kilometers verder je statiegeld terug halen.
Tijd voor de verplichting dat elke verkoper ook statiegeld moet innemen.
Hoezo niet? De verkoper was handig genoeg om het volle flesje mee te nemen naar het park. Zou hij dan opeens ruimte gebrek hebben of niet sterk genoeg zijn om het lege exemplaar weer mee terug te nemen? Zielig hoor als je verplicht wordt je zelf veroorzaakte rotzooi weer te moeten verwijderen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat je geen flesje in het park meer kan kopen.
Dat is een hele andere logistieke keten.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:11 schreef 215 het volgende:
[..]
Hoezo niet? De verkoper was handig genoeg om het volle flesje mee te nemen naar het park. Zou hij dan opeens ruimte gebrek hebben of niet sterk genoeg zijn om het lege exemplaar weer mee terug te nemen?
Statiegeld naar 1 euro zetten. Dan nemen de meesten het blikkie wel weer mee terug.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:57 schreef 215 het volgende:
Dit gaat voor heel veel verkooppunten het excuus worden dat ze niets meer in hoeven nemen. Dus haal je een flesje drinken bij een kiosk in het park en mag je kilometers verder je statiegeld terug halen.
Tijd voor de verplichting dat elke verkoper ook statiegeld moet innemen. En bij bioscopen en dergelijke afgebakende gelegenheden gewoon verkopen zonder statiegeld en een verzamelbak voor de blikjes en flesjes. Of denken ze echt dat mensen die voor en paar euro een flesje water kopen het lege flesje van tien cent gaan jatten? En dan nog...
Ook dan niet iedereen, verhoog het naar 100.000 euro dan zal iedereen het inleveren.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:05 schreef descon het volgende:
[..]
Statiegeld naar 1 euro zetten. Dan nemen de meesten het blikkie wel weer mee terug.
Plus zo'n doneerrekje op alle prullenbakken.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:05 schreef descon het volgende:
[..]
Statiegeld naar 1 euro zetten. Dan nemen de meesten het blikkie wel weer mee terug.
Tegen de tijd dat dat ingevoerd is, is die 100.000 euro evenveel waard als 1 euro nu.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:41 schreef Nober het volgende:
[..]
Ook dan niet iedereen, verhoog het naar 100.000 euro dan zal iedereen het inleveren.
Ik laat mijn boodschappen thuis bezorgen; de bezorger neemt het statiegeldspul gewoon mee. Nooit storing.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:49 schreef Twiitch het volgende:
Ik flikker mn blikjes gewoon weer bij het restafval. Een keer zon zak met plakkerige zooi meegenomen naar de supermark. Het resultaat was vieze handen en 90 cent statiegeld. Fuck dat.
Hoe decadentquote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:50 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ik laat mijn boodschappen thuis bezorgen; de bezorger neemt het statiegeldspul gewoon mee. Nooit storing.
Volgens mij is het zelfs zo dat die vereniging die verantwoordelijk is voor het uitgeven van statiegeld er zelf beter van word als het niet word ingeleverd.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:42 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Plus zo'n doneerrekje op alle prullenbakken.
En minimaal 2x de winst van de fabrikanten op niet-ingeleverd statiegeld als boete voor die fabrikanten.
Dan gaan ze er eindelijk eens werk van maken i.p.v. eindeloos treineren.
Dat is de kern van het probleem. En die vereniging is eigendom van de frisdrankfabrikantenquote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:52 schreef descon het volgende:
[..]
Volgens mij is het zelfs zo dat die vereniging die verantwoordelijk is voor het uitgeven van statiegeld er zelf beter van word als het niet word ingeleverd.
Nou, ik heb DE ook wel eens gehad dat een supermarkt alleen de eigen merken accepteert.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:44 schreef CarbonC het volgende:
In Scandinavië en Duitsland werkt het wel goed; in Nederland is het weer eens aan de markt overgelaten
Dit.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:57 schreef 215 het volgende:
Tijd voor de verplichting dat elke verkoper ook statiegeld moet innemen. En bij bioscopen en dergelijke afgebakende gelegenheden gewoon verkopen zonder statiegeld en een verzamelbak voor de blikjes en flesjes. Of denken ze echt dat mensen die voor en paar euro een flesje water kopen het lege flesje van tien cent gaan jatten? En dan nog...
Niemand gaat dat kopen na een bepaald bedrag.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:41 schreef Nober het volgende:
[..]
Ook dan niet iedereen, verhoog het naar 100.000 euro dan zal iedereen het inleveren.
Hoe zo? De vrachtwagen die volle verpakkingen brengt kan de vrijgekomen ruimte ook gebruiken voor lege verpakking, desnoods samengeperst om wat meer bewegingsruimte te hebben in de loop van de dag. De lege rolcontainers en kratten nemen ze toch ook weer mee?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is een hele andere logistieke keten.
Een hele andere logistieke keten, want die vrachtwagen moet ook weer ergens heen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 17:20 schreef 215 het volgende:
[..]
Hoe zo? De vrachtwagen die volle verpakkingen brengt kan de vrijgekomen ruimte ook gebruiken voor lege verpakking, desnoods samengeperst om wat meer bewegingsruimte te hebben in de loop van de dag. De lege rolcontainers en kratten nemen ze toch ook weer mee?
Ja, naar de fabriek war die flesjes ook vandaan kwamen. Van daaruit kan er een wagen met gecomprimeerde flesjes, blikjes naar de verwerking. Dat zijn dan minder vervoersbewegingen dan dat die speciale statiegeldwinkel een wagen apart moet laten rijden. Afgezien van al die park bezoekers die ook al naar die winkel moeten rijden met twintig lege blikjes.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een hele andere logistieke keten, want die vrachtwagen moet ook weer ergens heen.
Dat zal, maar wie moet die beweging betalen? Precies, de verkoper en die heeft dan geen marge meer over. Dus geen verkoop van flesjes meer.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:39 schreef 215 het volgende:
[..]
Ja, naar de fabriek war die flesjes ook vandaan kwamen. Van daaruit kan er een wagen met gecomprimeerde flesjes, blikjes naar de verwerking. Dat zijn dan minder vervoersbewegingen dan dat die speciale statiegeldwinkel een wagen apart moet laten rijden.
Nou, het lijk mij dat in directe zin de fabrikant dat betaald en dus indirect de consument.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zal, maar wie moet die beweging betalen? Precies, de verkoper en die heeft dan geen marge meer over. Dus geen verkoop van flesjes meer.
Overigens als zo lui bent dat je niet even een leeg flesje kunt bewaren tot je weer naar de supermarkt gaat heb ik geen medelijden met je.
Nee, de verkoper. Dat zeg ik toch?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:45 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, het lijk mij dat in directe zin de fabrikant dat betaald en dus indirect de consument.
Valt het mee om je zo in bochten te blijven wringen? En al is het de verkoper (wat niet zo is) dan berekend ie de kosten ook door naar de vervuiler, dus de consument.quote:
Nee hoor, de problemen zijn er gewoon. Het betekent veel minder verkooppunten, als je dat goed vindt is dat prima maar dat is de consequentie.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:45 schreef Janneke141 het volgende:
En als de parkverkoper zelf naar de groothandel rijdt, dan kan hij op de terugweg ook gewoon de lege troep meenemen. Innameplicht-bij-verkoop is een uitstekend idee, al worden daar driftig allerlei problemen bij gezocht omdat ze daar zelf natuurlijk geen zin in hebben.
Het heeft niet zo veel zin om verder te gaan als je gaat liegen. Jammer maar helaas.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:47 schreef 215 het volgende:
[..]
Valt het mee om je zo in bochten te blijven wringen? En al is het de verkoper (wat niet zo is)
Zo, je durft wel door zonder motivatie mijn integriteit in twijfel te brengen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het heeft niet zo veel zin om verder te gaan als je gaat liegen. Jammer maar helaas.
Mij maakt het niet uit of die kiosks verdwijnen hoor.
Ja, want geld krijgen wil hij/zij veel moeite voor doen maar een paar centen terug geven is te veel werk zeker.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:47 schreef MoreDakka het volgende:
Je vergeet voor het gemak natuurlijk dat de verkoper er ook een bonnetjessysteem voor moet opzetten of cash moet uitdelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |