Zeker weten. Heb tot 10 jaar geleden in een rijtjeshuis gewoond en zou dat al echt niet meer willen. Zo heerlijk, geen vaste buren!quote:
Als ze in gaan zetten op knarrenparken, i.p.v. knarrenhofjes, dan kan de thuiszorg ze daar deur voor deur afhandelen. Vele malen makkelijker dan van de ene kant van de wijk naar de andere kant en dan weer naar de volgende wijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welja, en dan van de gemeente zeker ook verwachten dat ze wel thuiszorg naar je recreatiewoning sturen?
Alleen daarom al zullen gemeentes met veel recreatiewoningen zich met hand en tand tegen het permanent bewonen verzetten, en terecht.
Ik zou er ook niet aan moeten denken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeker weten. Heb tot 10 jaar geleden in een rijtjeshuis gewoond en zou dat al echt niet meer willen. Zo heerlijk, geen vaste buren!
waarom niet , als de thuiszorg maar verdienen kan, heeft de gemeente niets mee te maken , thuiszorg wordt ook betaald door de zorgverzekeringquote:Op vrijdag 6 juni 2025 14:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welja, en dan van de gemeente zeker ook verwachten dat ze wel thuiszorg naar je recreatiewoning sturen?
Heel veel jeugd is van mening dat alle 60-plussers uit hun huizen moeten en hoppa naar een appartement. De huizen moeten vrijgemaakt worden voor de jongelui. Ja, de koekoek! Dan moet er een goed alternatief zijn.quote:
Ja, de jeugd heeft sowieso wel een beetje de mentaliteit dat alles aan moet komen waaien.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Heel veel jeugd is van mening dat alle 60-plussers uit hun huizen moeten en hoppa naar een appartement. De huizen moeten vrijgemaakt worden voor de jongelui. Ja, de koekoek! Dan moet er een goed alternatief zijn.
DAt dus. En dat alternatief betekent geen winstmaximalisatie voor de ontwikkelaars/bouwers en dus bouwen ze niet voor die groep. Met als gevolg stagnatie in de woningbouw, gesupport door de NH3/NOx problematiekquote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Heel veel jeugd is van mening dat alle 60-plussers uit hun huizen moeten en hoppa naar een appartement. De huizen moeten vrijgemaakt worden voor de jongelui. Ja, de koekoek! Dan moet er een goed alternatief zijn.
Jij kunt het beste jouw situatie inschatten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:40 schreef blessed19 het volgende:
Ik ben aan het twijfelen wanneer ik het beste een andere woning kan kopen. Nu, of nog wachten.
Situatie:
Appartement met 1 slaapkamer (geen mogelijkheid tot extra slaapkamer)
Weekend vader (42) van dochter (8)
Slapen nu samen (ieder eigen bed) in dezelfde slaapkamer. Ze wil op het moment niet anders.
Over een paar jaar gaat mijn dochter puberen. Die zal dan vast een kamer voor haarzelf willen hebben.
Dus ik heb 3 mogelijkheden,
1: ik koop ter zijne tijd een kast waar je een bed kan uittrekken en doe die in de woonkamer
2: ik ga nu kijken naar een ander appartement met een extra slaapkamer, hypotheekkosten zullen dan uiteraard hoger worden. Zal dan de komende tijd op een houtje moeten bijten.
3: ik kijk het allemaal aan, ga een paar jaar sparen en kijk dan of er iets te koop staat.
Wat wijsheid is, geen idee. Maar ik loop hier al een jaar of 2 over te tobben en ben wel benieuwd hoe jullie ertegenaan kijken.
Ze komt niet meer bij jou, dat kan goed zijn, als ze vriendje krijgt heeft ze drie adressen, dat gaan ze niet doenquote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:40 schreef blessed19 het volgende:
Ik ben aan het twijfelen wanneer ik het beste een andere woning kan kopen. Nu, of nog wachten.
Situatie:
Appartement met 1 slaapkamer (geen mogelijkheid tot extra slaapkamer)
Weekend vader (42) van dochter (8)
Slapen nu samen (ieder eigen bed) in dezelfde slaapkamer. Ze wil op het moment niet anders.
Over een paar jaar gaat mijn dochter puberen. Die zal dan vast een kamer voor haarzelf willen hebben.
Dus ik heb 3 mogelijkheden,
1: ik koop ter zijne tijd een kast waar je een bed kan uittrekken en doe die in de woonkamer
2: ik ga nu kijken naar een ander appartement met een extra slaapkamer, hypotheekkosten zullen dan uiteraard hoger worden. Zal dan de komende tijd op een houtje moeten bijten.
3: ik kijk het allemaal aan, ga een paar jaar sparen en kijk dan of er iets te koop staat.
Wat wijsheid is, geen idee. Maar ik loop hier al een jaar of 2 over te tobben en ben wel benieuwd hoe jullie ertegenaan kijken.
voor eind 2030 zal HRA weg zijn, ik denk in stapjes van 5%quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:05 schreef RotatoR het volgende:
Lubach gisteravond.
Ben benieuwd of de HRA de komende verkiezingen een thema wordt. Ik ben geen voorstander van de afschaffing want je jaagt een deel van de woningbezitters in de financiële problemen en er komen niet magischerwijs ineens meer huizen bij.
Mogelijk dat men dan ook de villatax gaat heroverwegen, dat is wel onrechtvaardigquote:Belangrijk is ook dat het moment in 2031 met rasse schreden nadert waarop de eerste belastingplichtigen tegen de dertigjaarstermijn aanlopen – om aflossing van de hypotheek te stimuleren, is in 2001 is door minister Zalm de renteaftrek beperkt tot maximaal dertig jaar.
Bekend is dat de Belastingdienst helemaal niet kán controleren en handhaven op de dertigjaarstermijn omdat er geen administratie is opgebouwd (SEO, 2019).
Sinds 2019 wordt dan ook in menig ambtelijke notitie de oproep gedaan om de hypotheekrente uit te faseren. Tot nu toe negeert de politiek deze oproep
Ja, en al die gemeentes met veel recreatiewoningen de rekening maar oppakken zeker...quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ze in gaan zetten op knarrenparken, i.p.v. knarrenhofjes, dan kan de thuiszorg ze daar deur voor deur afhandelen. Vele malen makkelijker dan van de ene kant van de wijk naar de andere kant en dan weer naar de volgende wijk.
Ze moeten het begrenzen tot laten we zeggen 10% boven de NHG-grens en het recht op aftrek uitsluitend voor hypotheken die annuïtair of lineair afgelost worden, het is bizar dat mensen met een bestaande aflossingsvrije hypotheek die nog steeds mee kunnen nemen en de rente af kunnen trekken terwijl starters al 12½ jaar geen recht meer op renteaftrek hebben bij een aflossingsvrije hypotheek.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:05 schreef RotatoR het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Lubach gisteravond.
Ben benieuwd of de HRA de komende verkiezingen een thema wordt. Ik ben geen voorstander van de afschaffing want je jaagt een deel van de woningbezitters in de financiële problemen en er komen niet magischerwijs ineens meer huizen bij.
Dat klinkt erg redelijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze moeten het begrenzen tot laten we zeggen 10% boven de NHG-grens en het recht op aftrek uitsluitend voor hypotheken die annuïtair of lineair afgelost worden, het is bizar dat mensen met een bestaande aflossingsvrije hypotheek die nog steeds mee kunnen nemen en de rente af kunnen trekken terwijl starters al 12½ jaar geen recht meer op renteaftrek hebben bij een aflossingsvrije hypotheek.
Echt, direct afschaffen;
Niet aflossen, niet aftrekken.
Dan gaan die "30-jaarstermijn overschreden" aflossingsvrije hypotheken naar box 3. Reden temeer om niet af te lossen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 16:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor eind 2030 zal HRA weg zijn, ik denk in stapjes van 5%
[..]
Mogelijk dat men dan ook de villatax gaat heroverwegen, dat is wel onrechtvaardig
Dat moeten mensen uiteindelijk zelf weten of ze aflossen. Waarom zou je alles af moeten lossen? Alleen moet dat geen belastingvoordeel opleveren natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaan die "30-jaarstermijn overschreden" aflossingsvrije hypotheken naar box 3. Reden temeer om niet af te lossen.
nee, dan nemen die mensen ene andere hypotheek, als ze die nodig hebben , vaak is er simultaan een spaarpot opgebouwd bij dezelfde bank voor dat doelquote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaan die "30-jaarstermijn overschreden" aflossingsvrije hypotheken naar box 3. Reden temeer om niet af te lossen.
Ik heb de HRA altijd een onzinnige geldpomp gevonden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze moeten het begrenzen tot laten we zeggen 10% boven de NHG-grens en het recht op aftrek uitsluitend voor hypotheken die annuïtair of lineair afgelost worden, het is bizar dat mensen met een bestaande aflossingsvrije hypotheek die nog steeds mee kunnen nemen en de rente af kunnen trekken terwijl starters al 12½ jaar geen recht meer op renteaftrek hebben bij een aflossingsvrije hypotheek.
Echt, direct afschaffen;
Niet aflossen, niet aftrekken.
Dat is het ook. Het heeft waarschijnlijk ook wel een prijsopdrijvend effect gehad altijd.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb de HRA altijd een onzinnige geldpomp gevonden.
Dat is wat mij opvalt: heb je 30 jaar box 1 voordeel, loopt de schuld gewoon door in box 3, met een beetje handigheid heb je nog meer voordeel.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:39 schreef Halcon het volgende:
Dat moeten mensen uiteindelijk zelf weten of ze aflossen. Waarom zou je alles af moeten lossen? Alleen moet dat geen belastingvoordeel opleveren natuurlijk.
Dan heb je dus geen hypotheek meer (nodig): bij die (bank)spaarregelingen geldt de vrijstelling indien je het opgebouwde kapitaal gebruikt om je hypotheek af te lossen. Anders betaal je inkomstenbelasting over de uitkering. Kan natuurlijk, als je echt graag belasting betaalt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 19:40 schreef michaelmoore het volgende:
nee, dan nemen die mensen ene andere hypotheek, als ze die nodig hebben , vaak is er simultaan een spaarpot opgebouwd bij dezelfde bank voor dat doel
HRA is >100 jaar een prima constructie geweest, tot de banken eind jaren 80, begin jaren 90 bedachten dat daar meer uit te halen viel en de aflossingsvrije hypotheek bedachten.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb de HRA altijd een onzinnige geldpomp gevonden.
Welk economische rechtvaardiging bestaat er om de lening in vorm X wel te subsidiëren en in vorm Y niet?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
HRA is >100 jaar een prima constructie geweest, tot de banken eind jaren 80, begin jaren 90 bedachten dat daar meer uit te halen viel en de aflossingsvrije hypotheek bedachten.
Lekker graaien bij de BD, en daar zijn Nederlanders altijd voor in.
Dat ze het zelf betalen, de huizenmarkt omhoog stuwen en het systeem daarmee failliet gaat boeit niet, dat is hun pakkie an niet, na hen de zondvloed immers.
Nagenoeg iedereen die een eigen woning heeft maar jankt dat zijn/haar kinderen geen woning kunnen kopen is daar mede de oorzaak van.
Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt of hebt gehad dan ben je mede de oorzaak van het huidige probleem.
De enige keer dat ik een 'aflossingsvrije' hypotheek had, was toen ik niet vastgelegd wilde worden op vaste termijnen. De bank was een beetje verrast dat ik binnen 7 jaar de hele handel had afgelost.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
HRA is >100 jaar een prima constructie geweest, tot de banken eind jaren 80, begin jaren 90 bedachten dat daar meer uit te halen viel en de aflossingsvrije hypotheek bedachten.
Lekker graaien bij de BD, en daar zijn Nederlanders altijd voor in.
Dat ze het zelf betalen, de huizenmarkt omhoog stuwen en het systeem daarmee failliet gaat boeit niet, dat is hun pakkie an niet, na hen de zondvloed immers.
Nagenoeg iedereen die een eigen woning heeft maar jankt dat zijn/haar kinderen geen woning kunnen kopen is daar mede de oorzaak van.
Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt of hebt gehad dan ben je mede de oorzaak van het huidige probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |