abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 april 2025 @ 21:19:45 #201
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503013
Oh shit... bijbeltekst aangehaald.

Nu volgt er weer een onnavolgbare eisegese waaruit moet blijken dat wat er staat niet echt betekent wat er staat en dat er allerlei kunstgrepen uitgehaald moeten worden om de echte betekenis te kennen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 30 april 2025 @ 21:20:18 #202
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503016
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar die werken zijn in God gedaan. God kiest en doet de werken, niet wij.
Nee hoor. Mensen doen die werken, of niet.

We zijn geen robots. Of zombies.

Tenzij je Calvijn aanhangt, natuurlijk
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217503044
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor. Mensen doen die werken, of niet.

We zijn geen robots. Of zombies.

Tenzij je Calvijn aanhangt, natuurlijk
In werkelijkheid ben je zelf degene die het geloof van werken scheidt.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:23:41 #204
545 dop
:copyright: dop
pi_217503057
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klopt niet, het heeft de manier waarop we uit het geloof gerechtvaardigd worden losgekoppeld van werken. Omdat als we door werken gerechtvaardigd zouden worden, het een kwestie van salaris is, en niet van genade. Dat wil niet zeggen dat we geen goede werken hoeven te doen. Sterker nog, goede werken doen voor God moet leuk zijn. Dat moet je met plezier doen. Niet vanuit een schuldgevoel.
Wat heeft goede werken.met salaris te maken ?!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_217503068
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:23 schreef dop het volgende:

[..]
Wat heeft goede werken.met salaris te maken ?!
Als je gelooft dat je rechtvaardig wordt verklaard op basis van je eigen werken, dan is het een kwestie van compensatie, iets dat je verdiend hebt.

Maar als je gerechtvaardigd wordt vanuit Gods genade, is het geen salaris of iets dat je verdiend hebt, maar een gift.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:24:43 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503070
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In werkelijkheid ben je zelf degene die het geloof van werken scheidt.
Ongetwijfeld, wanneer dat geloof niets voorstelt en vooral een hoop onnavolgbare hielenlikkerij betreft die de mens van zijn door God gegeven waardigheid en verantwoordelijkheid scheidt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 30 april 2025 @ 21:25:02 #207
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503073
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je gelooft dat je rechtvaardig wordt verklaard op basis van je eigen werken, dan is het een kwestie van compensatie, iets dat je verdiend hebt.

Maar als je gerechtvaardigd wordt vanuit Gods genade, is het geen salaris of iets dat je verdiend hebt, maar een gift.
Die we niet eens verdienen, let wel.

Ik help mensen verder niet omdat ik een kosten/baten plaatje bijhoudt m.b.t. die kosmische loterij straks, maar omdat ik mensen wil helpen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217503092
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ongetwijfeld, wanneer dat geloof niets voorstelt en vooral een hoop onnavolgbare hielenlikkerij betreft die de mens van zijn door God gegeven waardigheid en verantwoordelijkheid scheidt.
De reformatie koppelde geloof en werken juist aan elkaar door te stellen dat rechtvaardiging vanuit het geloof ook tot goede werken vanuit het geloof dient te leiden. Want 'geloof zonder werken is dood'.

Modernere versies daarvan hebben inderdaad alle werken overboord gegooid. Daarom worden wij ook van legalisme beschuldigd als we zeggen dat we Gods geboden moeten gehoorzamen.

Maar geloof en werken gaan samen als ze authentiek zijn.
pi_217503120
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik reageerde op een bericht van een andere user die aan de hand van enkele bijbelverzen zijn punt wilde maken dat Jezus niet God is. Dus daar heb ik op gereageerd met andere bijbelverzen die wat mij betreft laten zien dat Hij dat wel was.
Sodemieter, wat ben jij geslepen en gewiekst zeg! Ik verbaas me er elke keer weer over. Je weet donders goed waar ik het over heb. En elke keer weet je het zo te lullen en te draaien dat je er zelf helemaal goed uitkomt. Je doet me denken aan Adam uit de Dynasty-serie uit de jaren 80. Ik heb er geen problemen mee, maar ik vind je wel zielig, heb eerder medelijden met jou dat je dit zo nodig hebt. Maar goed, ik ben benieuwd hoe je je er nu weet uit lult.
pi_217503126
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat dat 'gekunsteld' zou zijn, is natuurlijk een puur subjectieve beoordeling. Want waarom zou een goddelijke messias niet vanuit meerdere oogpunten belicht kunnen worden? Waarom zou elk verhaal hetzelfde moeten zijn? Wat zou daar de meerwaarde van zijn? Omdat iemand 2000 jaar later heeft bedacht dat dat een goed criterium is om te bepalen of de verhalen betrouwbaar zijn? Op basis van wat? Dit is volgens mij puur subjectief op basis van bepaalde aannames die niet waar zijn of hoeven te zijn.

Juist door de schijnwerper te richten op de verschillende kenmerken van de messias, krijgen we een completer beeld van Zijn persoon. Deze verschillen zijn dus geen bewijs voor tegenstrijdigheid, maar van het feit dat de auteurs een compleet beeld willen geven van de messias in plaats van steeds hetzelfde te herhalen. Herhaling in net iets andere vorm is heel gebruikelijk in bijbelgeschriften. Vaak wordt iets gezegd en vervolgens net iets anders herhaald, waardoor een ander detail meer tot uiting komt. Ik zie de vier evangelieėn op dezelfde manier: het zijn simpelweg verschillende lenzen waardoor we de persoon Jezus Christus beter kunnen leren kennen, wat veel nuttiger is dan om vier keer hetzelfde te schrijven en andere aspecten buiten beschouwing te laten.
Ok. Ik vind het een vreemde redenatie.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:29:01 #211
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503134
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De reformatie koppelde geloof en werken juist aan elkaar door te stellen dat rechtvaardiging vanuit het geloof ook tot goede werken vanuit het geloof dient te leiden. Want 'geloof zonder werken is dood'.

Modernere versies daarvan hebben inderdaad alle werken overboord gegooid. Daarom worden wij ook van legalisme beschuldigd als we zeggen dat we Gods geboden moeten gehoorzamen.

Maar geloof en werken gaan samen als ze authentiek zijn.
Nee, de reformatie heeft dat radicaal losgekoppeld, de vrije wil geloochend en mensen de speelbal gemaakt van een 'eeuwig raadsbesluit' gefundeerd puur op de 'vrije en volstrekt soevereine' wil van god.

Daarom gingen bepaalde reformatoren ook zo ver om te stellen dat god ook de zonde bewerkstelligt in mensen. Logisch resultaat van een volstrekt immorele theologie.

Calvijn maakt zich daar wat lafjes van af: is allemaal een 'goddelijk mysterie', onbevattelijk voor stront als wij.

Heb je ooit iets van Luther en Calvijn gelezen? Die zijn daar vrij duidelijk in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 30 april 2025 @ 21:29:51 #212
545 dop
pi_217503139
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

ik weet niet of ik je goed begrijp maar wat is het verschil?
salaris voor je geloof of salaris voor je werken.
Hoe je het ook bekijkt je kunt het eeuwige leven als een beloning zien.

Wat mij betreft is een goed mens zijn geen kwestie van arbeid.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_217503157
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:28 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Sodemieter, wat ben jij geslepen en gewiekst zeg! Ik verbaas me er elke keer weer over. Je weet donders goed waar ik het over heb. En elke keer weet je het zo te lullen en te draaien dat je er zelf helemaal goed uitkomt. Je doet me denken aan Adam uit de Dynasty-serie uit de jaren 80. Ik heb er geen problemen mee, maar ik vind je wel zielig, heb eerder medelijden met jou dat je dit zo nodig hebt. Maar goed, ik ben benieuwd hoe je je er nu weet uit lult.
Nee Vincent, ik herinner je er simpelweg aan waarom ik die bijbelverzen plaatste. En dat ik daarom dus niet snap waarom je daar zo'n probleem van maakt. Van een simpele inhoudelijke reactie op een andere user probeer je een soort casus tegen mij te creėren dat ik '24/7 bijbelverzen opdreun' en daarom niets zou begrijpen van wat een Christen is.

Dus leg dat nou eens uit: waarom is het een probleem dat ik op een post van een andere user met een reeks bijbelverzen een reactie plaats met een reeks bijbelverzen? Kun je dat uitleggen alsjeblieft, zonder persoonlijk te worden?
pi_217503179
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:29 schreef dop het volgende:

[..]
ik weet niet of ik je goed begrijp maar wat is het verschil?
salaris voor je geloof of salaris voor je werken.
Hoe je het ook bekijkt je kunt het eeuwige leven als een beloning zien.

Wat mij betreft is een goed mens zijn geen kwestie van arbeid.
Als geloof een werk zou zijn, zou het geen genade zijn. Maar het geloof zelf is een gift:

Efeze 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:35:48 #215
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503197
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als geloof een werk zou zijn, zou het geen genade zijn. Maar het geloof zelf is een gift:

Efeze 2:8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
9niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
10Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Een gift, aldus de reformatoren, die je wel of niet krijgt op basis van een raadsbesluit gods, gemaakt reeds voor de grondlegging der wereld.

Nog voor Adam gemaakt werd, waren de uitverkorenen en verworpenen reeds bekend.

Opvallend ook dat de reformatoren meer uit Paulus dan de evangeliėn citeren, niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217503246
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een gift, aldus de reformatoren, die je wel of niet krijgt op basis van een raadsbesluit gods, gemaakt reeds voor de grondlegging der wereld.
Nee, die genadegift ontvang je door naar Gods woord te luisteren wanneer het tot je komt:

16Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Jezus is het Woord van God. Wie het Woord van God ontvangt, ontvangt ook Jezus, degene die ons redt.
pi_217503265
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:38 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Het is goed met jou. Ik ben klaar met jouw gelul. In elke discussie begin jij met bijbelstukken, niet een ander. En als je vindt dat dat niet zo is, moet je heel snel naar de dokter. Ik heb er geen problemen mee, maar ik sta er gewoon versteld van hoe je zaken weet om te draaien. Wat een raar iemand ben je toch.
Nee, het is niet goed met mij. Je valt mij (opnieuw) rechtstreeks persoonlijk aan omdat ik bijbelverzen plaats, als reactie op een andere user die ook bijbelverzen plaatste.

Waarom doe je dat? Waarom voel je die sterke behoefte om je in een discussie te mengen en mij daarop aan te vallen?

En waarom word je nu opnieuw persoonlijk? Wat heb ik jou misdaan?
  woensdag 30 april 2025 @ 21:43:01 #218
545 dop
pi_217503269
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Het is gewoon een kwestie van interpretatie, geloven in God doe je omdat God dat van je verlangt, het is dus wel degelijk een beloning, een gift is iets wat je krijgt zonder tegen prestatie.

Een goed mens zijn doe ik voor mezelf en mijn medemens, en niet speciaal voor god. Als dat hem behaagd dan is het eeuwige leven in dat opzicht een gift. Ik heb immers niet voor hem gewerkt.
pi_217503281
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:43 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik val je niet aan om je bijbelverzen, ik val jou persoonlijk aan omdat je in en in slecht bent. Daarom val ik je aan. Je bent een demon.
Hoezo?
pi_217503284
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo?
Kijk eens in de spiegel man.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:44:33 #221
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503290
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, die genadegift ontvang je door naar Gods woord te luisteren wanneer het tot je komt:

16Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Jezus is het Woord van God. Wie het Woord van God ontvangt, ontvangt ook Jezus, degene die ons redt.
Dat is niet wat de reformatoren leerden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217503292
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:44 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Kijk eens in de spiegel man.
Dat God je mag zegenen Vincent. Ik hoop dat wat er ook dwars in je zit, God het wegneemt, en dat je al je pijn naar het kruis brengt, zodat Jezus je kan genezen.
pi_217503299
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
k hoop dat wat er ook dwars in je zit
Niets zit me dwars.
pi_217503306
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:46 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Niets zit me dwars.
Dikke knuffel.
pi_217503338
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is niet wat de reformatoren leerden.
Er waren een boel reformatoren.

Het is wat ik geloof en ik beschouw mezelf als iemand met een protestants gedachtegoed.

Maar waar ik je gelijk in geef is dat werken veel te veel op de achtergrond is verdwenen voor 'cheap grace'.

Zoals ik zei: daarom worden wij voor legalisten uitgemaakt als we zeggen dat we de geboden van God moeten bewaren.

De gulden weg is in het midden, geloof en werken moeten hand in hand gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')