Dan vraag ik me af welke reformatoren dat waren, die zo rigoureus voor een vrije wil predikten.quote:Op woensdag 30 april 2025 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er waren een boel reformatoren.
Het is wat ik geloof en ik beschouw mezelf als iemand met een protestants gedachtegoed.
Maar waar ik je gelijk in geef is dat werken veel te veel op de achtergrond is verdwenen voor 'cheap grace'.
Zoals ik zei: daarom worden wij voor legalisten uitgemaakt als we zeggen dat we de geboden van God moeten bewaren.
De gulden weg is in het midden, geloof en werken moeten hand in hand gaan.
Volgens mij was alleen Calvijn hardcore predestinatie hoor.quote:Op woensdag 30 april 2025 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af welke reformatoren dat waren, die zo rigoureus voor een vrije wil predikten.
Nee, ook Luther loochende de vrije wil. Wat heet, die is er mee begonnen door Augustinus nog wat op te leuken.quote:Op woensdag 30 april 2025 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij was alleen Calvijn hardcore predestinatie hoor.
Maar een geschenk kun je aanvaarden of weigeren, dat lijkt me vrij logisch.
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies.quote:Op woensdag 30 april 2025 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ook Luther loochende de vrije wil. Wat heet, die is er mee begonnen door Augustinus nog wat op te leuken.
Oh dat geloof ik. En daarom weet ik ook dat uiteindelijk iedereen gered wordt en alles in alles zal zijn met God.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies.
Ik denk ook niet dat we de schoonheid van de boodschap uit het oog moeten verliezen: dat God zo van de mensheid hield, dat Hij bereid was Zijn enige Zoon te offeren om die te redden. Dat Jezus vrijwillig ervoor heeft gekozen om met ons te leven, te lijden en te sterven. Dat God tot het alleruiterste is gegaan en dat dit van Zijn liefde aan ons getuigt. Laten we daar eens wat vaker bij stilstaan.
Waarom zouden goede werken dan nog nodig zijn?quote:Op woensdag 30 april 2025 22:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh dat geloof ik. En daarom weet ik ook dat uiteindelijk iedereen gered wordt en alles in alles zal zijn met God.
Omdat je dat wil, en je medemens waardig acht; dat is de hele clou. Je doet het niet met vooruitzicht op een beloning of angst voor straf, maar omdat je een medeziel in nood ziet.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zouden goede werken dan nog nodig zijn?
Zonder exclusiviteit wordt dat hele fundamentalistische geloof natuurlijk al een stuk minder interessantquote:Op woensdag 30 april 2025 22:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh dat geloof ik. En daarom weet ik ook dat uiteindelijk iedereen gered wordt en alles in alles zal zijn met God.
Dat is voor mij het hele eieren eten.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je dat wil, en je medemens waardig acht; dat is de hele clou. Je doet het niet met vooruitzicht op een beloning of angst voor straf, maar omdat je een medeziel in nood ziet.
Ik denk dat het goede sterker is dan het kwade. Het kwade is al overwonnen. Maar de definitieve victorie moet nog komen. Wij kunnen ons vandaag bij het kamp van het goede aansluiten, dankzij Jezus Christus die de weg daarnaar geopend heeft.quote:Ik ben er vast van overtuigd dat goed en kwaad evenredig machtige krachten in dit bestaan zijn. Aan de mens is het, het ene of het andere pad te bewandelen.
Kies je het kwade, kiest het kwade jou
Ook atheïsten, moslims, boeddhisten en noem ze allemaal maar op verrichten die werken. Ook zij zijn heiligmakend bezig. Omdat ze het Goede dienen, niet omdat het moet, niet omdat het wat oplevert, maar omdat het het Goede is om te doen.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is voor mij het hele eieren eten.
Werken doe je niet om gerechtvaardigd te worden, maar omdat God liefde is, en we God na dienen te bootsen. God beleeft er plezier aan om goed te doen aan mensen, om vanuit compassie te handelen, en diezelfde geest wil Hij in ons manifesteren. Dat uit zich in goede werken. Wij noemen dat heiligmaking.
[..]
Ik denk dat het goede sterker is dan het kwade. Het kwade is al overwonnen. Maar de definitieve victorie moet nog komen. Wij kunnen ons vandaag bij het kamp van het goede aansluiten, dankzij Jezus Christus die de weg daarnaar geopend heeft.
Maar als die werken perfect zouden zijn, wat is dan de meerwaarde van God of Jezus Christus?quote:Op woensdag 30 april 2025 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook atheïsten, moslims, boeddhisten en noem ze allemaal maar op verrichten die werken. Ook zij zijn heiligmakend bezig. Omdat ze het Goede dienen, niet omdat het moet, niet omdat het wat oplevert, maar omdat het het Goede is om te doen.
De manifestatie van het Goede. De oerbron, die ene die wel om de mensheid geeft, i.t.t. de manifestatie van het Kwade.quote:Op woensdag 30 april 2025 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar als die werken perfect zouden zijn, wat is dan de meerwaarde van God of Jezus Christus?
Maar moest Jezus nu sterven om de mensheid te redden, of niet?quote:Op woensdag 30 april 2025 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De manifestatie van het Goede. De oerbron, die ene die wel om de mensheid geeft, i.t.t. de manifestatie van het Kwade.
Om het Kwade te overwinnen? Dat is mijn vaste overtuiging, ja.quote:Op woensdag 30 april 2025 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar moest Jezus nu sterven om de mensheid te redden, of niet?
Om de zonden van de wereld op zich te nemen en ervoor te sterven.quote:Op woensdag 30 april 2025 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Om het Kwade te overwinnen? Dat is mijn vaste overtuiging, ja.
Simpel gezegd: ik geloof niet dat het Kwade inherent en onherroepelijk IN ons zit. Het belaagt ons en kan ons bezitten, wanneer we dat toestaan en actief willen, maar het is geen natuurlijke aangelegenheid waarvan men 'verlost' moet worden. Zo zit het Goede eveneens in ons, zolang we dat willen. En niet zelden is het een mixture van beide.quote:Op woensdag 30 april 2025 23:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde met meer als een vraag eigenlijk, niet als een statement.
Ja, dit kan echt niet jongens, cmon.quote:Op woensdag 30 april 2025 21:43 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik val je niet aan om je bijbelverzen, ik val jou persoonlijk aan omdat je in en in slecht bent. Daarom val ik je aan. Je bent een demon.
Was dit je manier van handreiking om shit uit te praten, of?quote:Op woensdag 30 april 2025 21:45 schreef Vincent_student het volgende:
@:Ali, ik val je niet aan op je overtuiging, ik val je niet aan om je omgaan met je bijbel, ik val je niet aan om je wereldvisie, ik val je aan op je persoon. Je karakter. Die is slecht.
Is dat het ja?quote:Op woensdag 30 april 2025 22:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zonder exclusiviteit wordt dat hele fundamentalistische geloof natuurlijk al een stuk minder interessant![]()
Lijkt me wel een mooie gewaarwording: fundamentalisten bij de hemelpoort die Petrus met de Bijbel in de hand gaan overtuigen dat het gros van de hemelgangers echt de zwavelput in gegooid moet worden.
De discussies hier worden met de dag vreemder en vreemder. De één manipuleert er op los dat het een lieve lust is en de ander wordt er door zowel aangetrokken als afgestoten.quote:Op woensdag 30 april 2025 23:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dit kan echt niet jongens, cmon.
[..]
Was dit je manier van handreiking om shit uit te praten, of?
Dit helpt toch niet jongens.
Als ik je (o.a.)vertel dat er in het OT, tot aan Daniël dat werd geschreven in de tweede helft voor Chr., nergens sprake is van een verwachting van een leven na de dood of een opstanding dan reageer je daar niet op maar slaat meteen een zijweg.quote:Op woensdag 30 april 2025 16:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee hoor, ik pak gewoon de hele bijbel erbij en daar baseer ik mijn argumenten op.
[..]
Ja, en steeds als je klem zit, kom je met zoiets aanzetten: doelpalen verschuiven, of gewoon ronduit ontkennen. Dat ben ik inderdaad al lang gewend van je. Ik zie ook niet hoe je inhoudelijk iets hebt weerlegd van wat ik zei. Dus probeer het nog eens zonder de doelpalen te verschuiven.
Die heeft mij nog gedoopt. Fijne kerel inderdaad.quote:Op woensdag 30 april 2025 18:32 schreef Vincent_student het volgende:
Deze uit mijn bibliotheek gevist. Wat een heerlijk boek, van mijn godsdienstleraar destijds. Sympathieke man.
[ afbeelding ]
Dat is wel kort door de bocht. Ik herinner mij ellenlange discussies uit mijn christelijk (protestantse) verenigingsleven over hoe om te gaan met bepaalde teksten en hoe zich dat zou moeten uiten in je levenswandel.quote:Op woensdag 30 april 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het euvel van de reformatie is dat het 't geloof losgekoppeld heeft van werken en daden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |