abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 april 2025 @ 13:33:50 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_217499455
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 12:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik draai het liever om. Zodra ik aantoon dat je eigen bewering niet klopt, verschuif je de doelpalen 'Ja maar dat staat niet in het OT maar in het NT'.
Je slaat zelf voortdurend zijwegen is als puntje bij paaltje komt.
quote:
Zo maak je elk gesprek onmogelijk. Dus dan houdt het voor mij ook op. Niet zo aanstellen dus, gewoon niet de doelpalen verschuiven.

Kom kom, volgens mij spreken we al al jaren met elkaar. En worden we het nooit eens. Geeft niet, game on.
pi_217500606
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 13:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je slaat zelf voortdurend zijwegen is als puntje bij paaltje komt.
Nee hoor, ik pak gewoon de hele bijbel erbij en daar baseer ik mijn argumenten op.

quote:
Kom kom, volgens mij spreken we al al jaren met elkaar. En worden we het nooit eens. Geeft niet, game on.
Ja, en steeds als je klem zit, kom je met zoiets aanzetten: doelpalen verschuiven, of gewoon ronduit ontkennen. Dat ben ik inderdaad al lang gewend van je. Ik zie ook niet hoe je inhoudelijk iets hebt weerlegd van wat ik zei. Dus probeer het nog eens zonder de doelpalen te verschuiven.
pi_217501040
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 11:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In Markus 1 doet Jezus goddelijke wonderen. Wat verwacht je precies? Dat hij letterlijk zegt 'Ik ben God! Kijk naar mij, ik ben God, kijk maar eens!'?
Nee, dat verwacht je juist niet vanwege Wrede's messiaanse geheimenismotief.

Maar je stelt hier een vals dilemma. De Jezus uit het Johannesevangelie, die ellenlange redevoeringen houdt over Zijn aard, lijkt domweg een nogal andere Jezus te zijn dan die uit de synoptische evangelieën. Dat wegverklaren met "elke evangelist zijn eigen standpunt" is nogal gekunsteld. Het is veel makkelijker te verklaren door te stellen dat elke evangelist een ander beeld van Jezus had. Niet radicaal anders, natuurlijk, maar de hele "Jezus is identiek aan God"-doctrine kun je met geen mogelijkheid met de synoptische evangelieën onderbouwen.

En dát is opmerkelijk, gezien het belang christenen hechten aan die doctrine.
pi_217501120
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, dat verwacht je juist niet vanwege Wrede's messiaanse geheimenismotief.

Maar je stelt hier een vals dilemma. De Jezus uit het Johannesevangelie, die ellenlange redevoeringen houdt over Zijn aard, lijkt domweg een nogal andere Jezus te zijn dan die uit de synoptische evangelieën. Dat wegverklaren met "elke evangelist zijn eigen standpunt" is nogal gekunsteld. Het is veel makkelijker te verklaren door te stellen dat elke evangelist een ander beeld van Jezus had. Niet radicaal anders, natuurlijk, maar de hele "Jezus is identiek aan God"-doctrine kun je met geen mogelijkheid met de synoptische evangelieën onderbouwen.

En dát is opmerkelijk, gezien het belang christenen hechten aan die doctrine.
Dat dat 'gekunsteld' zou zijn, is natuurlijk een puur subjectieve beoordeling. Want waarom zou een goddelijke messias niet vanuit meerdere oogpunten belicht kunnen worden? Waarom zou elk verhaal hetzelfde moeten zijn? Wat zou daar de meerwaarde van zijn? Omdat iemand 2000 jaar later heeft bedacht dat dat een goed criterium is om te bepalen of de verhalen betrouwbaar zijn? Op basis van wat? Dit is volgens mij puur subjectief op basis van bepaalde aannames die niet waar zijn of hoeven te zijn.

Juist door de schijnwerper te richten op de verschillende kenmerken van de messias, krijgen we een completer beeld van Zijn persoon. Deze verschillen zijn dus geen bewijs voor tegenstrijdigheid, maar van het feit dat de auteurs een compleet beeld willen geven van de messias in plaats van steeds hetzelfde te herhalen. Herhaling in net iets andere vorm is heel gebruikelijk in bijbelgeschriften. Vaak wordt iets gezegd en vervolgens net iets anders herhaald, waardoor een ander detail meer tot uiting komt. Ik zie de vier evangelieën op dezelfde manier: het zijn simpelweg verschillende lenzen waardoor we de persoon Jezus Christus beter kunnen leren kennen, wat veel nuttiger is dan om vier keer hetzelfde te schrijven en andere aspecten buiten beschouwing te laten.
pi_217501397
Nog even wat anders, Ali. Je wordt echt geen ambassadeur van God als je 24/7 continu bijbelteksten opdreunt. Daar komt echt wel meer bij kijken dan dat. En dat zie ik niet in hoe je je toont hier.
pi_217501704
Deze uit mijn bibliotheek gevist. Wat een heerlijk boek, van mijn godsdienstleraar destijds. Sympathieke man.

pi_217501913
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 17:56 schreef Vincent_student het volgende:
Nog even wat anders, Ali. Je wordt echt geen ambassadeur van God als je 24/7 continu bijbelteksten opdreunt. Daar komt echt wel meer bij kijken dan dat. En dat zie ik niet in hoe je je toont hier.
Hoezo zou ik 24/7 continu bjibelteksten opdreunen?

Je bedoelt dat ik in een discussie over de bijbel, waarin een andere user bijbelverzen citeert om een punt te maken, een reactie plaats met andere bijbelverzen om mijn punt te maken?

Wat is daar niet Christelijk aan?

En: wat is de inhoudelijke toevoeging van dit bericht voor dit topic?
  woensdag 30 april 2025 @ 19:03:12 #183
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217501941
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 18:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo zou ik 24/7 continu bjibelteksten opdreunen?

Je bedoelt dat ik in een discussie over de bijbel, waarin een andere user bijbelverzen citeert om een punt te maken, een reactie plaats met andere bijbelverzen om mijn punt te maken?

Wat is daar niet Christelijk aan?
Laat ik je even uit de droom helpen. Er bestaat geen god of een oppermachtig wezen. Dat is een houvast voor mensen die bang zijn voor de dood en hun daden in dit leven. Elk geloof is gebaseerd op angstcultuur en dwang. En dat heeft als gevolg: ellende, haat en woede. Dank je wel gelovigen 😇🤥
"Hoka Hey!"
pi_217502015
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:03 schreef matspontius het volgende:

[..]
Laat ik je even uit de droom helpen. Er bestaat geen god of een oppermachtig wezen. Dat is een houvast voor mensen die bang zijn voor de dood en hun daden in dit leven. Elk geloof is gebaseerd op angstcultuur en dwang. En dat heeft als gevolg: ellende, haat en woede. Dank je wel gelovigen 😇🤥
Ik was zelf eigenlijk meer gemotiveerd door een zoektocht naar waarheid en wat rechtvaardig/onrechtvaardig, goed/kwaad is. Verder heb ik me nooit angstig of gedwongen gevoeld, ik heb me volledig vrijwillig aan het geloof overgegeven. Dus ik denk dat je beeld van hoe dat soort dingen werken wat te beperkt is.
  woensdag 30 april 2025 @ 19:25:06 #185
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217502115
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik was zelf eigenlijk meer gemotiveerd door een zoektocht naar waarheid en wat rechtvaardig/onrechtvaardig, goed/kwaad is. Verder heb ik me nooit angstig of gedwongen gevoeld, ik heb me volledig vrijwillig aan het geloof overgegeven. Dus ik denk dat je beeld van hoe dat soort dingen werken wat te beperkt is.
Dat is een nobele zoektocht!!

Verder niets beperkt want ik heb hier in mijn leven al veel te veel tijd aan besteed. Conclusie: de mens is een nietig en totaal onbelangrijk wezen - weggezet tegen het universum of nog verder. Laat ik het dan refrasen: het gros van gelovigen leeft in angstcultuur en is bang voor zijn daden.
"Hoka Hey!"
pi_217502127
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:25 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat is een nobele zoektocht!!

Verder niets beperkt want ik heb hier in mijn leven al veel te veel tijd aan besteed. Conclusie: de mens is een nietig en totaal onbelangrijk wezen - weggezet tegen het universum of nog verder. Laat ik het dan refrasen: het gros van gelovigen leeft in angstcultuur en is bang voor zijn daden.
Ik ben benieuwd naar je verhaal.
pi_217502227
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:25 schreef matspontius het volgende:
het gros van gelovigen leeft in angstcultuur en is bang voor zijn daden.
Graag even een onderbouwing.
  woensdag 30 april 2025 @ 19:55:40 #188
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217502306
Vertel @ImFinkelstein

Wanneer ben je onschuldig?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217502366
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:03 schreef matspontius het volgende:

[..]
Geloven
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Vrijwillig? Je bent een gevangene van je waanideeën.
pi_217502383
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 18:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ehm, meen je dit nou echt? Dus je gooit de bal gewoon naar een ander? Tjonge, ik had van jou beter verwacht. Het is juist jij die ons doodgooit met bijbelteksten. Moet je zelf weten, maar het christelijk leven bestaat niet alleen uit bijbelteksten, maar ook uit dingen doen, je eigen gedrag. Wat ik bedoel is dat het christelijk leven niet 100% bestaat uit de bijbel, maar ook hoe je leeft en hoe je omgaat met mensen.
  woensdag 30 april 2025 @ 20:08:36 #191
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217502402
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:06 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ehm, meen je dit nou echt? Dus je gooit de bal gewoon naar een ander? Tjonge, ik had van jou beter verwacht. Het is juist jij die ons doodgooit met bijbelteksten. Moet je zelf weten, maar het christelijk leven bestaat niet alleen uit bijbelteksten, maar ook uit dingen doen, je eigen gedrag. Wat ik bedoel is dat het christelijk leven niet 100% bestaat uit de bijbel, maar ook hoe je leeft en hoe je omgaat met mensen.
Het euvel van de reformatie is dat het 't geloof losgekoppeld heeft van werken en daden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217502413
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het euvel van de reformatie is dat het 't geloof losgekoppeld heeft van werken en daden.
Dat is nieuw voor mij. Ik meen me een me een bijbeltekst te herinneren waarin wordt gezegd dat men een goede boom herkent aan zijn vruchten.
  woensdag 30 april 2025 @ 20:11:17 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217502423
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:10 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat is nieuw voor mij. Ik meen me een me een bijbeltekst te herinneren waarin wordt gezegd dat men een goede boom herkent aan zijn vruchten.
Luther en Calvijn waren vrij duidelijk: Sola Fide.

Geloof alleen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217502434
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Geloof alleen.
Ok. Daar ga ik me eens in verdiepen. Dat zou een verklaring zijn van mijn ervaring in de kerk: dat de grootste klootzakken uit het lokale bedrijfsleven vooraan zaten in de kerk op zondag.
pi_217502447
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Geloof alleen.
Ja, ik zie het. Dat betekent dat ik ook gewoon mijn gang kan gaan. :9~
:{

In feite was Luther geen haar beter dan de Roomse kerk toen.
pi_217502962
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:06 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik. Maar ik reageerde op een bericht van een andere user die aan de hand van enkele bijbelverzen zijn punt wilde maken dat Jezus niet God is. Dus daar heb ik op gereageerd met andere bijbelverzen die wat mij betreft laten zien dat Hij dat wel was.

Ik begrijp niet zo goed waarom je daar zo'n probleem mee hebt. Zeg je hetzelfde tegen die andere user? Of moet ik alleen in het beklaagdenbankje zitten?
  woensdag 30 april 2025 @ 21:15:31 #197
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217502981
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ja, ik zie het. Dat betekent dat ik ook gewoon mijn gang kan gaan. :9~
:{

In feite was Luther geen haar beter dan de Roomse kerk toen.
Klopt, alleen heeft en had de Roomse kerk iig nog liefde voor schoonheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217502984
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat klopt niet, het heeft de manier waarop we uit het geloof gerechtvaardigd worden losgekoppeld van werken. Omdat als we door werken gerechtvaardigd zouden worden, het een kwestie van salaris is, en niet van genade. Dat wil niet zeggen dat we geen goede werken hoeven te doen. Sterker nog, goede werken doen voor God moet leuk zijn. Dat moet je met plezier doen. Niet vanuit een schuldgevoel.
  woensdag 30 april 2025 @ 21:17:40 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217503000
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klopt niet, het heeft de manier waarop we uit het geloof gerechtvaardigd worden losgekoppeld van werken. Omdat als we door werken gerechtvaardigd zouden worden, het een kwestie van salaris is, en niet van genade. Dat wil niet zeggen dat we geen goede werken hoeven te doen.
We worden ook door werken gerechtvaardigd...

Matt. 25,31-46.

Die arme schapen wisten geeneens waarom zij wel de hemel binnen mochten.

Goede werken doe ik vooral voor mijn medemensen, omdat ze het waard zijn.

Geen intens zondige schepsels die enkel straf en veroordeling verdienen, zeg maar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217503012
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
We worden ook door werken gerechtvaardigd...

Matt. 25,31-46.

Die arme schapen wisten geeneens waarom zij wel de hemel binnen mochten.

Goede werken doe ik vooral voor mijn medemensen, omdat ze het waard zijn.

Geen intens zondige schepsels die enkel straf en veroordeling verdienen, zeg maar.
Maar die werken zijn in God gedaan. God kiest en doet de werken, niet wij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')