abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 april 2025 @ 08:09:35 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217469834
https://www.rtl.nl/boulev(...)elijk-met-buurlanden

quote:
A-merken reageren op LUBACH-uitzending: 'Prijzen gelijk met buurlanden'

A-merkfabrikanten stellen dat in Nederlandse supermarkten veel promoties en aanbiedingen zijn, waardoor consumenten aan de kassa ongeveer net zoveel betalen voor hun boodschappen als in omringende landen. Ze reageren daarmee op een uitzending van het programma LUBACH. Daarin zei presentator Arjen Lubach dat A-merkfabrikanten allemaal 'keihard misbruik maken' van de Nederlandse consument.

Volgens het programma hebben grote fabrikanten veel macht en rekenen zij hogere prijzen aan Nederlandse supermarkten dan aan Duitse. Ook gebruiken ze trucs zodat Nederlandse supermarkten hun producten niet uit goedkopere landen kunnen halen, stelt het populaire programma.

Directeur Cees-Jan Adema van de brancheorganisatie van voedingsmiddelenfabrikanten FNLI begrijpt de zorgen van consumenten over de stijgende boodschappenprijzen. "Maar als wordt gezegd dat het in Nederland heel veel duurder is dan in landen om ons heen: de feitelijkheid is anders."

"Nederland is een land dat zich kenmerkt door promoties in de supermarkt met wekelijkse acties en aanbiedingen", legt Unilever uit. Het moederbedrijf van onder meer Dove, Knorr en Hellmann's benadrukt dat veel A-merken vaak in de aanbieding zijn, waardoor de prijs aan de kassa een stuk lager ligt dan in het schap.

Supermarkten stellen de prijzen in de supermarkt en hun promotiebeleid bovendien zelf vast, aldus Adema. Onder de 'belemmeringen' die zouden worden opgeworpen door fabrikanten ligt 'geen goed onderzoek' ten grondslag, vindt hij ook.

In de uitzending wordt ook gesteld dat chipszakken in Duitsland een andere kleur hebben, zodat ze hier niet meer verkocht kunnen worden. Dat is volgens PepsiCo, het moederbedrijf van Lay's, onzin en heeft te maken met de geschiedenis van de chipsproducenten in Europa. "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden", voegt fabrikant Nestlé eraan toe.

Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic brengt daar tegenin dat A-merken inkoopmuren opwerpen en vindt dat een productprijs voor alle landen binnen de Europese interne markt moet gelden.
Flauwekul altijd dat idiote argument dat ''wij in Nederland een aanbiedingencultuur hebben'' :')! Dan zijn het geen aanbiedingen. En in België hebben ze net zo goed een aanbiedingencultuur als hier. Even in de AH BE folder gekeken... VOLOP 1+2 gratis, 2+3 gratis en 1+1 gratis.

Overigens: "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden, -Nestlé" _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217469856
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:09 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens: "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden, -Nestlé" _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
https://aarhusclearinghou(...)should-be-privatized
pi_217469888
Het hele probleem is natuurlijk dat als het echt alleen om aanbiedingen gaat, je wekelijks maar 10% of zo van je winkel kunt kopen. De basisprijs is veel te duur.

Wie heeft die cultuur er eigenlijk ingeramd? Het is nou niet dat mensen een keus hebben gehad bij invoering door supermarkten of ook maar enige vorm van invloed bij een afslag weg van dit systeem.

80% van mijn boodschappengeld gaat al naar Duitsland. Als ik denk dat de prijs daar bijgehaald wordt bij NL prijzen na een prijsverhoging, blijkt deze in NL ook weer duurder te zijn geworden. Ik heb mijn laatste bon van 150 euro vergeleken met NL en kwam 45 euro goedkoper uit, al waren de aanbiedingen er wel scherp die week. Voor 10 min extra rijden (en ik tank er toch al) boycot ik NL wel zoveel mogelijk.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tňch blijft bestaan.
pi_217469906
Idd de aanbieding/bonuscultuur hebben wij en dat is prima. Als ik zin heb om AVG te eten maar de Ben&Jerry’s in de 1+1 gratis bonus zie dan is het spijtig voor mijn vrouw maar dan eten wij vanavond ijs. Je moet op de kleintjes letten.
pi_217469932
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:29 schreef Akkerdjie het volgende:
Het hele probleem is natuurlijk dat als het echt alleen om aanbiedingen gaat, je wekelijks maar 10% of zo van je winkel kunt kopen. De basisprijs is veel te duur.

Wie heeft die cultuur er eigenlijk ingeramd? Het is nou niet dat mensen een keus hebben gehad bij invoering door supermarkten of ook maar enige vorm van invloed bij een afslag weg van dit systeem.

80% van mijn boodschappengeld gaat al naar Duitsland. Als ik denk dat de prijs daar bijgehaald wordt bij NL prijzen na een prijsverhoging, blijkt deze in NL ook weer duurder te zijn geworden. Ik heb mijn laatste bon van 150 euro vergeleken met NL en kwam 45 euro goedkoper uit, al waren de aanbiedingen er wel scherp die week. Voor 10 min extra rijden (en ik tank er toch al) boycot ik NL wel zoveel mogelijk.
Ben vaak in duitsland geweest maar de basis boodschappen is echt niet heel veel goedkoper daar. Enige waar je echt voordeel mee hebt is drank en drogisterij artikelen en kant en klare fabriekzooi.

Als je puur naar groente fruit, zuivel en vlees kijkt valt het echt wel tegen. In ieder geval niet de moeite om ervoor naar de grens te rijden
pi_217469948
Ik koop bijna nooit a-merken. Betaal bij de AH minder voor een potje appelmoes dan in een Belgische HAK.
pi_217469977
quote:
[..]
Flauwekul altijd dat idiote argument dat ''wij in Nederland een aanbiedingencultuur hebben'' :')! Dan zijn het geen aanbiedingen. En in België hebben ze net zo goed een aanbiedingencultuur als hier. Even in de AH BE folder gekeken... VOLOP 1+2 gratis, 2+3 gratis en 1+1 gratis.

Heb je ook een bron dat België goedkoper is dan Nederland, of doe je dat aan de hand van 1 product?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 26 april 2025 @ 08:51:23 #8
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_217469982
quote:
A-merkfabrikanten stellen dat in Nederlandse supermarkten veel promoties en aanbiedingen zijn, waardoor consumenten aan de kassa ongeveer net zoveel betalen voor hun boodschappen als in omringende landen.
Dus de 10% van de tijd dat het product in de aanbieding is, is de prijs aan de kassa gelijk als de omringende landen wanneer die niet in de aanbieding zijn. Dus is er geen probleem volgens de A-merken _O-
Laffe huichelaar
pi_217469989
Het vergelijken op potjes appelmoes is wel vrij beperkt. Zou beter zijn om een volledige week boodschappen met a-merken te vergelijken zonder enige vorm van korting.
pi_217469991
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Heb je ook een bron dat België goedkoper is dan Nederland, of doe je dat aan de hand van 1 product?
Je vraagt @Mikeytt om iets inhoudelijk te onderbouwen? Gedurfd.
pi_217470012
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:53 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je vraagt @:mikeyTT om iets inhoudelijk te onderbouwen? Gedurfd.
Ik zal het maar zeggen, ik heb wel een volledige analyse gedaan op de verschil in prijzen bij de Albert Heijn in Nederland en Belgie, neem je het gemiddelde, dan kom je ongeveer gelijk uit, omdat ik dat niet helemaal eerlijk vond, heb ik een virtueel boodschappenmandje samengesteld, met redelijk normale producten, conclusie: ook even duur:

https://docs.google.com/s(...)EY2IXV9gWlyt/pubhtml
pi_217470027
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ben vaak in duitsland geweest maar de basis boodschappen is echt niet heel veel goedkoper daar. Enige waar je echt voordeel mee hebt is drank en drogisterij artikelen en kant en klare fabriekzooi.

Als je puur naar groente fruit, zuivel en vlees kijkt valt het echt wel tegen. In ieder geval niet de moeite om ervoor naar de grens te rijden
Vlees was daar altijd veel goedkoper, tegenwoordig scheelt het wel minder maar er is duidelijk nog wel een verschil.

Frisdrank is daar ook goedkoper.
pi_217470034
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Idd de aanbieding/bonuscultuur hebben wij en dat is prima. Als ik zin heb om AVG te eten maar de Ben&Jerry’s in de 1+1 gratis bonus zie dan is het spijtig voor mijn vrouw maar dan eten wij vanavond ijs. Je moet op de kleintjes letten.
Dit dus. Wordt daar schijtziek van.
Overigens ook de reden dat ik gelijk 40 dozen waspods koop of andere langhoudbare spullen.
Laatste keer iets te scheutig met de tandpasta geweest en kan nu 5 jaar vooruit. :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217470047
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:53 schreef Brembo het volgende:
Het vergelijken op potjes appelmoes is wel vrij beperkt. Zou beter zijn om een volledige week boodschappen met a-merken te vergelijken zonder enige vorm van korting.
Nee, daarmee counter je het argument van de supermarkten niet. Als wij gemiddeld meer aanbiedingen hebben is het logisch dat de normale prijs hoger is.

Aan de andere kant snap ik dit geneuzel niet...je bent niet verplicht om a-merken te kopen.

Of je speelt het spel mee, je koopt alleen als het in de aanbieding is. Maar dan moet je een beetje plannen en dat kunnen/willen de meesten niet.

Al is het ook een mooie afleiding van de overheid op de gestegen belastingen/accijnzen. Dus die vinden deze discussie prima.
pi_217470053
quote:
[..]

Natuurlijk hebben ze er geen belang bij dat hun producten onnodig duur zijn. Het is echt nodig dat die producten zo duur zijn! O-)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_217470055
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:00 schreef ToT het volgende:

[..]
Vlees was daar altijd veel goedkoper, tegenwoordig scheelt het wel minder maar er is duidelijk nog wel een verschil.

Vlees is vooral duur in Nederland omdat alle supers de kiloknallers eruit gegooid hebben.
pi_217470061
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens ook de reden dat ik gelijk 40 dozen waspods koop of andere langhoudbare spullen.
Laatste keer iets te scheutig met de tandpasta geweest en kan nu 5 jaar vooruit. :')
Dat soort shit is doorgaans structureel goedkoop bij de Action.
pi_217470064
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vlees is vooral duur in Nederland omdat alle supers de kiloknallers eruit gegooid hebben.
Dat telt idd wel behoorlijk mee, maar dan nog; kijk maar eens hoeveel een kilo kipfilet bij de Appie kost bijvoorbeeld. (Althans de kiloprijs voor een paar stukjes.)
pi_217470070
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Kruidvat!
En dan goed kijken naar de aanbiedingen; soms zijn kleine doosjes echt VEEL goedkoper dan een mammoetdoos die ze ook in de aanbieding hebben, als je naar de prijs per pod kijkt.
pi_217470077
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:07 schreef ToT het volgende:

[..]
Kruidvat!
En dan goed kijken naar de aanbiedingen; soms zijn kleine doosjes echt VEEL goedkoper dan een mammoetdoos die ze ook in de aanbieding hebben, als je naar de prijs per pod kijkt.
Klopt Kruidvat en Action zitten hier bij mij om de hoek, sommige dingen blijven daar wel structureel duur, ik had laatst een busje deo nodig, en de goedkoopste was meen ik 3.90, terwijl dat bij de action 1.50 is.
pi_217470087
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:03 schreef descon het volgende:

[..]
Nee, daarmee counter je het argument van de supermarkten niet. Als wij gemiddeld meer aanbiedingen hebben is het logisch dat de normale prijs hoger is.

Aan de andere kant snap ik dit geneuzel niet...je bent niet verplicht om a-merken te kopen.

Of je speelt het spel mee, je koopt alleen als het in de aanbieding is. Maar dan moet je een beetje plannen en dat kunnen/willen de meesten niet.

Al is het ook een mooie afleiding van de overheid op de gestegen belastingen/accijnzen. Dus die vinden deze discussie prima.
https://www.ah.nl/product(...)annenkoeken-volkoren
https://www.ah.be/product(...)annenkoeken-volkoren

Het zelfde product is in België 3 keer zo duur.
pi_217470097
quote:

[..]

Respect. Mijn record was twee jaar wc-papier in het begin van de coronatijd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217470102
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:00 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja was, maar dat is sinds corona niet meer of echt minimaal dat het de moeite niet is om er heen te rijden. Met frisdrank bedoel ik idd ook al die bewerkte rommel
  FOK!fotograaf zaterdag 26 april 2025 @ 09:15:03 #24
842 Zorro
Z
pi_217470116
Wat ook zo'n feest is hier: Ik heb iets nodig. Gewoon, normaal iets wat ik altijd heb, het is op en ik moet het kopen.
Is het in de aanbieding. Dan zul je denken "fijn, wat een meevaller"

NEE WANT DAN IS HET OP DOOR DIE GRAAIERS DIE HUN HELE WINKELWAGEN VOLGOOIEN MET DAT SPUL WANT AANBIEDING :( :( :(
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_217470127
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:15 schreef Zorro het volgende:
Wat ook zo'n feest is hier: Ik heb iets nodig. Gewoon, normaal iets wat ik altijd heb, het is op en ik moet het kopen.
Is het in de aanbieding. Dan zul je denken "fijn, wat een meevaller"

NEE WANT DAN IS HET OP DOOR DIE GRAAIERS DIE HUN HELE WINKELWAGEN VOLGOOIEN MET DAT SPUL WANT AANBIEDING :( :( :(
Waar ik me ook aan erger is dat hier toevallig de normale komkommers altijd op zijn, maar die dure biologische niet. Net zoals dat ze hier van een heleboel producten alleen een duur a-merk verkopen. Ik moest laatst bijvoorbeeld Zwarte Peper kopen, koste 2.75, later kwam ik er achter dat bij grote AH's er ook zwarte peper is van 75 cent, ik ga het maar helemaal niet over Saffraan hebben.
  FOK!fotograaf zaterdag 26 april 2025 @ 09:19:16 #26
842 Zorro
Z
pi_217470131
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waar ik me ook aan erger is dat hier toevallig de normale komkommers altijd op zijn, maar die dure biologische niet. Net zoals dat ze hier van een heleboel producten alleen een duur a-merk verkopen. Ik moest laatst bijvoorbeeld Zwarte Peper kopen, koste 2.75, later kwam ik er achter dat bij grote AH's er ook zwarte peper is van 75 cent, ik ga het maar helemaal niet over Saffraan hebben.
Ja maar Saffraan is altijd al duur geweest
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:19:51 #27
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217470136
quote:

[..]

Inderdaad, viel me van de week ook al op.
Was omgerekend net zo veel geld kwijt aan boodschappen uiteindelijk.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217470144
quote:
Hardop gelachen :@
pi_217470152
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:51 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dus de 10% van de tijd dat het product in de aanbieding is, is de prijs aan de kassa gelijk als de omringende landen wanneer die niet in de aanbieding zijn. Dus is er geen probleem volgens de A-merken _O-
Niet echt nee.
Als je onder aan de streep hetzelfde betaald of dat nou met een actie of basisprijs dan betaal je hetzelfde.
Dus dat boeit niet.

Het probleem zit hem dan meer in alles wat niet on sale is.
Want eigenlijk kun je dus alleen maar koopjesjagen, als je echt wilt.
pi_217470157
Het ergste is natuurlijk dat mensen-lichamelijk gehandicapten en zwakkeren- zonder eigen vervoer niet kunnen gaan winkelen in de goedkopere buurlanden.
Die zijn dus verplicht om hun zuurverdiende geld naar de duurdere Nederlandse ondernemers te brengen, zodat die behoorlijke winsten maken.
Dat is een groot onrecht en zou niet moeten mogen anno 2025.
pi_217470164
Dit is echt een kletsverhaal. Als Nederland zogenaamd niet duurder zou zijn dan het buitenland, maar je ziet dat dat beeld wel ontstaat bij het winkelend publiek. Dan trek je natuurlijk je prijzen gelijk met het buitenland, en dan doe je minder aanbiedingen, zoals in het buitenland.

Dan zou je als dit kletsverhaal waar is, onder de streep net zoveel winst over moeten houden als bedrijf.

Het feit dat ze dat niet doen, en de prijzen hoog houden, en er liever voor kiezen met dit soort lulkoek de hoge prijzen te verdedigen, geeft al aan dat het een lulverhaal is.

Welk bedrijf gaat in hemelsnaam dit verdedigen in de media, als het alleen de perceptie van de consument is? Dan ga je toch mee met die consument? Dan verlaag je de prijzen, minder aanbiedingen. Consument blij, want die heeft niet meer het idee opgelicht te worden, bedrijf blij want de prijzen zijn niet hoger dan in het buitenland. En geen slecht imago dat je de consument uitknijpt, en geen dure woordvoerder nodig die dit soort kletspraat ophangt.

Ze doen het niet. Waarom niet? Omdat het kletskoek is en ze ons gewoon leeg trekken. Ik koop alleen nog aanbiedingen en de rest koop ik op de markt. Stik er maar in.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_217470174
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is echt een kletsverhaal. Als Nederland zogenaamd niet duurder zou zijn dan het buitenland, maar je ziet dat dat beeld wel ontstaat bij het winkelend publiek. Dan trek je natuurlijk je prijzen gelijk met het buitenland, en dan doe je minder aanbiedingen, zoals in het buitenland.

Dan zou je als dit kletsverhaal waar is, onder de streep net zoveel winst over moeten houden als bedrijf.

Het feit dat ze dat niet doen, en de prijzen hoog houden, en er liever voor kiezen met dit soort lulkoek de hoge prijzen te verdedigen, geeft al aan dat het een lulverhaal is.

Welk bedrijf gaat in hemelsnaam dit verdedigen in de media, als het alleen de perceptie van de consument is? Dan ga je toch mee met die consument? Dan verlaag je de prijzen, minder aanbiedingen. Consument blij, want die heeft niet meer het idee opgelicht te worden, bedrijf blij want de prijzen zijn niet hoger dan in het buitenland. En geen slecht imago dat je de consument uitknijpt, en geen dure woordvoerder nodig die dit soort kletspraat ophangt.

Ze doen het niet. Waarom niet? Omdat het kletskoek is en ze ons gewoon leeg trekken. Ik koop alleen nog aanbiedingen en de rest koop ik op de markt. Stik er maar in.
Maar de prijzen zijn gemiddeld niet duurder, ze verschillen alleen behoorlijk.
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:31:59 #33
438527 MissButterflyy
pi_217470188
Het viel me op dat in Duitsland chips, snoep, vlees en brood zelfs duurder was.
Ja, frisdrank inderdaad een stuk goedkoper. Alcohol ook maar een beetje goedkoper, viel tegen met de prijzen.
pi_217470193
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:31 schreef MissButterflyy het volgende:
Het viel me op dat in Duitsland chips, snoep, vlees en brood zelfs duurder was.
Ja, frisdrank inderdaad een stuk goedkoper. Alcohol ook maar een beetje goedkoper, viel tegen met de prijzen.
Koffie is ook erg duur daar.
pi_217470198
Vanavond drink ik een halve liter robijn wasverzachter in plaats van bier, moet toch een beetje op de aanbiedingen letten.
-nee-
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:37:42 #36
438527 MissButterflyy
pi_217470212
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Koffie is ook erg duur daar.
Klopt.
De vleesafdelingen in supermarkten zoals EDEKA zijn wel geweldig trouwens. Ze hebben zeer veel keuze, ook heerlijk gemarineerd vlees.
Een bloemetje of plantje in de supermarkt is weer heel duur daar, en het ziet er niet eens leuk uit. Fantasieloos.
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:39:39 #37
438527 MissButterflyy
pi_217470225
Ga binnenkort naar Italië, ben benieuwd hoe hoog de prijzen daar dan zijn nu.
De tijden om elke dag uit eten te gaan zijn toch voorbij, zelfs vaker koken moet nu toch ook om de kosten van de vakantie een beetje te dekken. :o
pi_217470229
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:37 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Klopt.
De vleesafdelingen in supermarkten zoals EDEKA zijn wel geweldig trouwens. Ze hebben zeer veel keuze, ook heerlijk gemarineerd vlees.
Een bloemetje of plantje in de supermarkt is weer heel duur daar, en het ziet er niet eens leuk uit. Fantasieloos.
Vlees is idd erg goed bij de slagerij in DL. Haal wel erns bij de Rewe vlees, prima.

Bloemetjes vind ik vooral bij de Lidl in DL erg goedkoop, en ze blijven erg lang staan itt die van bijv Stox of Intratuin...
pi_217470254
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar de prijzen zijn gemiddeld niet duurder, ze verschillen alleen behoorlijk.
Als ze echt niet duurder zijn, maar bij het publiek leeft het beeld dat het wel duurder is dan trek je de prijzen gelijk met het buitenland.

Waarom zou je anders als bedrijf een negatief imago op de koop toe nemen als het je niet eens meer geld oplevert?

Als ik nu in de buurt van België of Duitsland ben, tank ik en gooi ik mijn wagen vol met boodschappen. De enige reden waarom ik dat doe is omdat ik de perceptie heb, dat ik in het buitenland goedkoper uit ben. En velen met mij.

Dan kan die kwezel wel beweren dat ik in het buitenland niet goedkoper ben, maar in mijn perceptie ben ik dat wel.

Dus dit idiote prijsbeleid jaagt mij weg als klant. En dan moet die meneer maar blijven beweren dat mijn portemonnee liegt, mij krijgt hij daarmee niet terug als klant. Met lagere basisprijzen wellicht wel.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_217470259
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je kunt niet echt spreken van een bron, en harde cijfers heb ik niet paraat, maar wij (ondergetekende en mrs. Ridocar) kopen boodschappen en benzine in België. En dat scheelt gemiddeld een derde ten opzichte van NL.
Een groot voordeel: de afwezigheid van statiegeld op blikjes en flessen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_217470260
Ik koop eens in de zoveel weken haarproducten. Die zijn 8 euro per potje. Maar regelmatig zijn ze in de aanbieding, 1+1 gratis. Dan krijg ik dus 8 euro cadeau voor een niet houdbaar product. Dan weet je meteen 100% zeker dat je regelmatig opgelicht wordt.
-nee-
pi_217470273
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als ze echt niet duurder zijn, maar bij het publiek leeft het beeld dat het wel duurder is dan trek je de prijzen gelijk met het buitenland.

Waarom zou je anders als bedrijf een negatief imago op de koop toe nemen als het je niet eens meer geld oplevert?

Als ik nu in de buurt van België of Duitsland ben, tank ik en gooi ik mijn wagen vol met boodschappen. De enige reden waarom ik dat doe is omdat ik de perceptie heb, dat ik in het buitenland goedkoper uit ben. En velen met mij.

Dan kan die kwezel wel beweren dat ik in het buitenland niet goedkoper ben, maar in mijn perceptie ben ik dat wel.

Dus dit idiote prijsbeleid jaagt mij weg als klant. En dan moet die meneer maar blijven beweren dat mijn portemonnee liegt, mij krijgt hij daarmee niet terug als klant. Met lagere basisprijzen wellicht wel.
Omdat mensen dom zijn en niet naar feiten kijken, elke keer dat gezeur dat dat potje Hak Appelmoes 3 keer zo duur is, terwijl ik een hele trits producten kan noemen die 3 keer zo goedkoop zijn. Prijsmechanismen van supermarkten zijn enorm complex, en roepen dat het in Nederland veeeeeeeeeel duurder is, is flauwekul supermarkten moeten enorm concurreren tegen elkaar en dat zorgt voor lage prijzen.
pi_217470281
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:43 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Je kunt niet echt spreken van een bron, en harde cijfers heb ik niet paraat, maar wij (ondergetekende en mrs. Ridocar) kopen boodschappen en benzine in België. En dat scheelt gemiddeld een derde ten opzichte van NL.
Een groot voordeel: de afwezigheid van statiegeld op blikjes en flessen.
Ik heb wel een bron, en dat zijn 9000 producten die ik vergeleken heb, en heb voor de lol ook nog een representatief boodschappenmandje gemaakt. En zoals al gezegt: Die mensen die in het Buitenland boodschappen doen kopen specifieke producten, niet al hun boodschappen.
pi_217470304
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb wel een bron, en dat zijn 9000 producten die ik vergeleken heb, en heb voor de lol ook nog een representatief boodschappenmandje gemaakt. En zoals al gezegt: Die mensen die in het Buitenland boodschappen doen kopen specifieke producten, niet al hun boodschappen.
Je hoeft me niet te geloven, maar in principe doen we daar al onze boodschappen. Je hoeft niet eens te cherrypicken om goedkoper uit te zijn.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:52:30 #45
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217470307
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Ga binnenkort naar Italië, ben benieuwd hoe hoog de prijzen daar dan zijn nu.
De tijden om elke dag uit eten te gaan zijn toch voorbij, zelfs vaker koken moet nu toch ook om de kosten van de vakantie een beetje te dekken. :o
Italië is vrij duur. Wil je goed en goedkoop eten dan moet je naar de rechterkant. In Albanië kan je nog lekker eten voor 6 euro en de kust en het binnenzijnland zijn prachtig.
  zaterdag 26 april 2025 @ 09:55:10 #46
396550 Richestorags
pi_217470319
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Omdat mensen dom zijn en niet naar feiten kijken, elke keer dat gezeur dat dat potje Hak Appelmoes 3 keer zo duur is, terwijl ik een hele trits producten kan noemen die 3 keer zo goedkoop zijn. Prijsmechanismen van supermarkten zijn enorm complex, en roepen dat het in Nederland veeeeeeeeeel duurder is, is flauwekul supermarkten moeten enorm concurreren tegen elkaar en dat zorgt voor lage prijzen.
Voor bepaalde producten gelden ook prijsafspraken volgens mij.
pi_217470326
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:52 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Je hoeft me niet te geloven, maar in principe doen we daar al onze boodschappen. Je hoeft niet eens te cherrypicken om goedkoper uit te zijn.
Fijn voor je, maar je kunt de situatie in Duitsland niet vergelijken met die van Nederland waar je een heel ander concept van supermarkt hebt.
pi_217470337
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Voor bepaalde producten gelden ook prijsafspraken volgens mij.
Dat zal best, maar de reden dat de prijzen hoog zijn is vooral inflatie, hogere vereisten (met name vlees), een hoop slechte oogsten en dure energie.
pi_217470347
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ach daarom, als de supermarkten serieus omzet weg zouden zien lekken, dan piepten ze wel een stuk harder.

Een aantal jaar terug was België over het algemeen juist duurder. Daar heeft de komst van AH naar België, die zich daar veel meer op prijs profileren, ook verandering in weten te brengen.
pi_217470374
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ach daarom, als de supermarkten serieus omzet weg zouden zien lekken, dan piepten ze wel een stuk harder.

Een aantal jaar terug was België over het algemeen juist duurder. Daar heeft de komst van AH naar België, die zich daar veel meer op prijs profileren, ook verandering in weten te brengen.
Supermarkten weten ontzettend goed wat ze doen, zeker in geval van Ahold, het is wereldwijd een voorloper op gebied van IT in distrifood.
  zaterdag 26 april 2025 @ 10:03:26 #51
396550 Richestorags
pi_217470378
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat zal best, maar de reden dat de prijzen hoog zijn is vooral inflatie, hogere vereisten (met name vlees), een hoop slechte oogsten en dure energie.
En er gaat steeds meer geld naar de aandeelhouders. Genoemde factoren spelen zeker een belangrijke rol ja.
pi_217470383
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
En er gaat steeds meer geld naar de aandeelhouders. Genoemde factoren spelen zeker een belangrijke rol ja.
Ik denk dat er meer geld naar de overheid gaat als naar de aandeelhouders. In Duitsland is de BTW 19% ook een factor waarom het daar goedkoper is.
  zaterdag 26 april 2025 @ 10:07:40 #53
396550 Richestorags
pi_217470401
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat er meer geld naar de overheid gaat als naar de aandeelhouders. In Duitsland is de BTW 19% ook een factor waarom het daar goedkoper is.
Klopt. Hoe zit Duitsland eigenlijk met zelfscan? In NL heeft dat in ieder geval niet tot lagere prijzen geleid.
pi_217470427
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Klopt. Hoe zit Duitsland eigenlijk met zelfscan? In NL heeft dat in ieder geval niet tot lagere prijzen geleid.
Wat ik lees niet zo populair, kan ik me voorstellen want Duitsers zijn enorm traditioneel ingesteld, zelfde reden waarom heel veel mensen nog cache betalen, en internetbankieren niet zo ingeburgerd is als bij ons.
  zaterdag 26 april 2025 @ 10:13:34 #55
396550 Richestorags
pi_217470438
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:12 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat ik lees niet zo populair, kan ik me voorstellen want Duitsers zijn enorm traditioneel ingesteld, zelfde reden waarom heel veel mensen nog cache betalen, en internetbankieren niet zo ingeburgerd is als bij ons.
Dat vermoeden had ik al.
pi_217470506
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:12 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja was, maar dat is sinds corona niet meer of echt minimaal dat het de moeite niet is om er heen te rijden. Met frisdrank bedoel ik idd ook al die bewerkte rommel
Dus je eet alleen biologisch?
pi_217470522
quote:

[..]
Het begint er nu wel een beetje van de grond te komen. Maar dat soort dingen gaat daar minder snel.
pi_217470547
quote:

[..]
Ja er zijn ook producten die duurder zijn.

Toch als ik gewoon mijn kar vol gooi met wat ik nodig heb ben ik in Duitsland zo 20 tot 30 euro goedkoper op een volle kar.

Jij mag een andere perceptie hebben, dit is mijn beeld en ik ben niet de enige.
pi_217470596
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja er zijn ook producten die duurder zijn.

Toch als ik gewoon mijn kar vol gooi met wat ik nodig heb ben ik in Duitsland zo 20 tot 30 euro goedkoper op een volle kar.

Jij mag een andere perceptie hebben, dit is mijn beeld en ik ben niet de enige.
Ik heb helemaal geen andere perceptie, ik had het in mijn voorbeeld over Belgie.
Dat je goedkoper uit bent heeft te maken dat je dit soort zaken niet 1 op 1 kunt vergelijken, ten eerste is de BTW in Duitsland lager, is het concept supermarkt anders, in Nederland zitten supermarkten vrijwel altijd op A-Locaties, in Duitsland meestal niet. Wat ook een punt is, is dat Nederlandse supermarkten vrijwel altijd 1 prijs systeem hebben, kortom ze houden geen rekening met regionale verschillen en kosten, ik vermoed dat dat in Duitsland een stuk meer speelt, en dat grensgebieden relatief goedkoop zijn.

Maar goed, als je denkt dat de prijzen hier VEEEEEEEEEL hoger zijn omdat de supermarkten VEEEEEEL winst moeten maken, kan ik je uit de droom helpen, toen COOP nog een echte cooperatie was, waren de prijzen helemaal niet zo goedkoop, ze waren gewoon gemiddeld, en dan zagen de winkels er ook nog eens niet uit.
  zaterdag 26 april 2025 @ 11:03:40 #60
438527 MissButterflyy
pi_217470705
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:52 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Italië is vrij duur. Wil je goed en goedkoop eten dan moet je naar de rechterkant. In Albanië kan je nog lekker eten voor 6 euro en de kust en het binnenzijnland zijn prachtig.
Ja, vaker goede verhalen over gehoord.
Maar het is natuurlijk geen Italië. Er gaat niks boven Italië voor mij. *;
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 26 april 2025 @ 11:18:25 #61
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_217470768
quote:

[..]
scheelt dat je dan ook 5 jaar geen inflatie hebt op die tandpasta ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 26 april 2025 @ 11:31:31 #62
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217470863
quote:
Laatst een hele fles wasmiddel opgedronken.
Smaakt een beetje bitter. Maar mijn bankrekening is er blij mee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 26 april 2025 @ 11:41:27 #63
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217470922
quote:

[..]
Vergeet de faxapparaten niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217470969
Het idee dat in omringende landen geen aanbiedingen zijn is natuurlijk lachwekkend. Ik krijg bv wekelijks van Trinkgut de aanbiedingen in mijn mailbox.
  zaterdag 26 april 2025 @ 12:04:59 #65
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217471066
quote:

[..]
Dat valt wel mee, je hebt praktisch gezien maar 3 opties: AH, Jumbo of eentje uit de inkoopcombinatie Coop/Plus/Dirk
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217471135
A merken smaken vaak gewoon beter dan gore troep van Euroshopper dus ja logisch dat het duurder is
  Moderator zaterdag 26 april 2025 @ 12:19:12 #67
236264 crew  capricia
pi_217471217
Het zal best zo zijn dan een volle boodschappenkar, of je weekboodschappen, niet zoveel scheelt met shoppen in DL of België.

Maar als je gericht voor bepaalde produktgroepen naar Duitsland gaat, scheelt het wel echt enorm veel.

Frisdrank,
Drogisterij,
Bier,
Tabak,
Benzine

Die verschillen zijn enorm.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217471301
quote:
[..]

De fabrikanten van A-merken hebben blijkbaar niet de hele uitzending gezien, want dat hele verhaal over de aanbiedingen is ook in de uitzending van Lubach behandeld. Maar zelfs als je rekening houdt met het feit dat in Duitsland de btw lager is, het algehele prijspeil lager is (oa vanwege lagere lonen) EN in Nederland heel veel aanbiedingen zijn terwijl men in Duitsland vaker voor een vaste lage prijs kiest, dan NOG is Nederland gemiddeld genomen duurder dan Duitsland.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_217471345
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 12:11 schreef augurk2025 het volgende:
A merken smaken vaak gewoon beter dan gore troep van Euroshopper dus ja logisch dat het duurder is
Euroshopper bestaat al jaren niet meer. Als jij iets goors hebt gegeten van Euroshopper was het waarschijnlijk al jaren over de datum.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_217471397
Je kan je ook niet aan de indruk onttrekken dat er onderling afspraken worden gemaakt. Producten die bij meerdere supermarkten nagenoeg tegelijk precies eenzelfde hoeveelheid omhoog gaan. Met dergelijke inflatie zou je juist variatie tussen verschillende winkelketens verwachten. En niet dat bv pistachenoten exact van 1.99 naar 2,49 gaan bij zowel Jumbo als AH.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  zaterdag 26 april 2025 @ 12:40:35 #71
438527 MissButterflyy
pi_217471414
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 12:19 schreef capricia het volgende:
Het zal best zo zijn dan een volle boodschappenkar, of je weekboodschappen, niet zoveel scheelt met shoppen in DL of België.

Maar als je gericht voor bepaalde produktgroepen naar Duitsland gaat, scheelt het wel echt enorm veel.

Frisdrank,
Drogisterij,
Bier,
Tabak,
Benzine

Die verschillen zijn enorm.
Dat klopt wel ja.
pi_217471416
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:28 schreef ToT het volgende:

[..]
Dus je eet alleen biologisch?
Nee, maar frisdrank drink ik echt zelden en kant en klare dingen uit pakjes en zakjes koop ik sowieso al helemaal niet.

Gewoon groente vlees en rijst/pasta of aardappels hoeven niet bio te zijn toch om geen bewerkt voedsel te eten?

Dus met wat wij eten en drinken valt er vrij weinig voordeel te halen. Ja wat bier en wijn, maar voor die paar euro ga ik niet naar Duitsland.
pi_217472377
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik bestel het wel online.
Gisteren 28 tubes taft gel gehaald voor 1,5 de stuk. Normale prijs 5 euro.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 26 april 2025 @ 14:47:41 #74
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217472384
Enige A merk dat ik nog koop is Calve pindakaas met stukjes noot. Ik ga dood zonder mijn Calve pindakaas met stukjes noot.
  zaterdag 26 april 2025 @ 14:52:15 #75
396550 Richestorags
pi_217472403
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 12:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Je kan je ook niet aan de indruk onttrekken dat er onderling afspraken worden gemaakt. Producten die bij meerdere supermarkten nagenoeg tegelijk precies eenzelfde hoeveelheid omhoog gaan. Met dergelijke inflatie zou je juist variatie tussen verschillende winkelketens verwachten. En niet dat bv pistachenoten exact van 1.99 naar 2,49 gaan bij zowel Jumbo als AH.
Eigen merk humus pikant. Bij allemaal 1,39. Komt waarschijnlijk ook uit dezelfde fabriek.
pi_217472410
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 12:40 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nee, maar frisdrank drink ik echt zelden en kant en klare dingen uit pakjes en zakjes koop ik sowieso al helemaal niet.

Gewoon groente vlees en rijst/pasta of aardappels hoeven niet bio te zijn toch om geen bewerkt voedsel te eten?

Dus met wat wij eten en drinken valt er vrij weinig voordeel te halen. Ja wat bier en wijn, maar voor die paar euro ga ik niet naar Duitsland.
Ja ieder zo z'n levensstijl en keuzes he.
pi_217472500
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 april 2025 14:47 schreef Twiitch het volgende:
Enige A merk dat ik nog koop is Calve pindakaas met stukjes noot. Ik ga dood zonder mijn Calve pindakaas met stukjes noot.
En dat rijmt ook nog eens _O_
Pure poëzie _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 26 april 2025 @ 16:41:34 #78
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_217472955
quote:
En dan te bedenken dat een pinda niet eens een noot is maar een peulvrucht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinda?wprov=sfla1
De slogan is dan ook "met stukjes pinda".
https://www.calve.nl/p/pi(...).html/08711200430925
Non possumus non loqui
  zaterdag 26 april 2025 @ 17:04:51 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217473100
quote:
In de uitzending wordt ook gesteld dat chipszakken in Duitsland een andere kleur hebben, zodat ze hier niet meer verkocht kunnen worden. Dat is volgens PepsiCo, het moederbedrijf van Lay's, onzin en heeft te maken met de geschiedenis van de chipsproducenten in Europa. "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden", voegt fabrikant Nestlé eraan toe.

Maar de naam van Smiths Chips in Lays veranderen was geen enkel probleem natuurlijk.

Ik kan slechts zeggen, stem met je voeten, of je Euro, rij regelmatig naar Duitsland of België, gooi gelijk je tank vol en koop Shag en Peuken voor de buurt.
pi_217473148
Schogetten chocolade blokjes waren eerst 99 cent, nu 1,29 bij Lidl en Jumbo, en over de grens bij REWE maar liefst 2 euro.

We gaan ook soms naar Duitsland, met name voor drogisterijartikelen. Duitsers komen hier in Nederland, niet enkel voor de koffie, maar ook voor de paracetamol dat hier gewoon zonder recept verkrijgbaar is.
  zaterdag 26 april 2025 @ 17:13:42 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217473171
quote:

[..]
Het is eerder een zwaar paranoide privacy gevoel dan traditioneel zijn. Ik kan me een hilarisch voorbeeld herinneren met Google streetview. Daar was iemand het niet eens dat zijn huis zomaar te zien was op internet. Dit vertelde deze man met zijn hele gezin naast hem in zijn voortuin gefilmd in het 8 uur journaal.
Sinds corona kan je wel overal pinnen.
  zaterdag 26 april 2025 @ 17:16:34 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217473179
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:11 schreef Mylene het volgende:
Duitsers komen hier in Nederland, niet enkel voor de koffie, maar ook voor de paracetamol dat hier gewoon zonder recept verkrijgbaar is.
Klopt, er is een kleine keten die zich daarop richt, Die Grenze heet die.
Voor een pakje pijnstillers, neusspray, hooikoorts of maag tabletten betaal je in D al snel 3-6 keer zoveel dan in Nederland.
  zaterdag 26 april 2025 @ 17:21:21 #83
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_217473215
quote:
Gelukkig is de Calvé af en toe nog in de ‘2 halen 1 betalen’, want dat is ook schandalig duur geworden _O-
pi_217473297
Aanbiedingen en acties verbieden en de normale prijs hanteren zoals bij de buurlanden.
  zaterdag 26 april 2025 @ 17:34:54 #85
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217473303
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:40 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Vlees is idd erg goed bij de slagerij in DL. Haal wel erns bij de Rewe vlees, prima.

Bloemetjes vind ik vooral bij de Lidl in DL erg goedkoop, en ze blijven erg lang staan itt die van bijv Stox of Intratuin...
Rewe heeft idd erg goed vlees maar dat is ook de AH van Duitsland.
pi_217473351
Het is wat ingewikkelder dan alleen het land.

Om te beginnen hebben niet alle landen of supermarkten landelijke prijzen. En ten tweede varieert het ook per locatie. Bijvoorbeeld, bij de Nederlandse Lidl zijn alleen de aanbiedingen landelijk, de andere prijzen kunnen per filiaal anders zijn. Duitsland is voor aanbiedingen onderverdeeld in verschillende regio's en ook daar kunnen de andere prijzen per locatie afwijken.

Wat je in het verleden veel zag was, dat eerst de Duitse producten in de Nederlandse Lidls terecht kwamen, voor de Duitse prijs. Bijvoorbeeld een stokbrood voor 30 cent. Na een tijdje wordt de prijs in Nederland duurder tot ongeveer de helft van de prijs bij de AH. En daarna gaat de prijs van dat product ook in de winkels net over de grens omhoog, totdat ze ongeveer even duur worden aan beide kanten van de grens. Je krijgt dan: prijs bij AH = 1, Lidl in Nederland en net over de grens = 0,5 en Lidl meer naar het oosten = 0,25.

Verder heb je in Nederland veel meer monopolies en een kleiner assortiment. Bijvoorbeeld vaatwaspoeder. Dat wordt hier niet veel meer gebruikt, de meeste mensen kopen blokjes. De huismerken daarvan zijn allemaal verdwenen, je hebt hier nu alleen nog poeder van SUN, waardoor de prijs daarvan ruim verdubbeld is. In Duitsland heb je dat nog wel en van verschillende merken, waardoor het daar minder dan de helft kost.

En ondertussen is de Nederlandse Lidl steeds meer Nederlandse A-merken gaan verkopen, die niet veel goedkoper zijn dan bij andere supermarkten, terwijl de huismerken daar ook goedkoper zijn.

Maar de verschillen zijn inderdaad groot, dus met wat slim shoppen kun je flink besparen. En bij de AH alleen de aanbiedingen kopen.
pi_217473766
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is eerder een zwaar paranoide privacy gevoel dan traditioneel zijn. Ik kan me een hilarisch voorbeeld herinneren met Google streetview. Daar was iemand het niet eens dat zijn huis zomaar te zien was op internet. Dit vertelde deze man met zijn hele gezin naast hem in zijn voortuin gefilmd in het 8 uur journaal.
Sinds corona kan je wel overal pinnen.
Trek me de bek niet open, voor de organisatie waar ik werk ben ik een paar duizend man naar een bepaald stukje betaald account aan het migreren omdat die dan onder een corporate contract vallen, helemaal niks bijzonders, maar heb nu een paar Duitsers die moord en brand schreeuwen hoe het qua privacy zit, terwijl hun huidige account geen enkele bescherming geniet, en ook nog eens eens niet professioneel gebruikt mag worden.
  zaterdag 26 april 2025 @ 19:41:57 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217473967
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 19:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Trek me de bek niet open, voor de organisatie waar ik werk ben ik een paar duizend man naar een bepaald stukje betaald account aan het migreren omdat die dan onder een corporate contract vallen, helemaal niks bijzonders, maar heb nu een paar Duitsers die moord en brand schreeuwen hoe het qua privacy zit, terwijl hun huidige account geen enkele bescherming geniet, en ook nog eens eens niet professioneel gebruikt mag worden.
Wij hebben weerstand van mensen omdat we 2FA invoeren en ze dat niet op hun telefoon willen doen.
pi_217474167
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 08:29 schreef Akkerdjie het volgende:
Albert Heijn.
pi_217474442
quote:

[..]

Zuivel is goedkoper (kaas, al is het niet te vreten daar, maar heb geraspte gouda als staple 1,99 voor 200 gram zónder dat aardappelzetmeel wat ze steeds meer in Nederland erdoroheen doen), yoghurts (die almhof hoekjes zijn meestal 0,39 cent daar, normaal 0,69, hier 1,50), melk is goedkoper, eieren 10% goedkoper, alle botersoorten, etc. Zuivel is vrij duidelijk. Kruidenmixen van knorr of maggi kosten om de week afwisselend 0,39 cent waar je hier al richting de 2 euro per zakje gaan. Vlees is ook goedkoper, al heeft rundergehakt een forse verhoging gehad van 20% in een maand. Maar je krijgt meestal meer voor iets minder en er is nog minder shitflation toegepast op het vlees (minder paneermeel door boomstammetjes etc, wat hier afgelopen jaren steeds meer in is gedaan bijvoorbeeld). Pasta is er een stuk goedkoper, zeker de A-merken als je ze onderling vergelijkt. Sappen kosten nog steeds 1 euro of 1,20, waar ze hier omhoog geknald zijn door suikertaksen en andere inflatie. Eigenlijk zijn alle dranken goedkoper, zeker na die suikertaks. Ik koop elke twee maanden of zo 30 flessen 1,25l coca cola zero etc voor 75 cent per fles. Meel, suiker etc is ook allemaal iets goedkoper. Dit zijn de dingen die me snel invallen nu.

Groente en fruit is inderdaad niet echt goedkoper. Nog niet als het aan een hoop antiboerenlui zou liggen. Het is een no-brainer voor mij iig. Al is eerlijk is eerlijk het verschil iets kleiner geworden op een hoop producten. Eieren waren er 1,5 jaar geleden nog 1.20 maar schoten opeens in de buurt van NL prijzen die al twee jaar zo hoog waren bijvoorbeeld.

Overigens heeft wasmiddel er afgelopen maanden ook een forse verhoging ondergaan. Van 3,50 naar 5,49 voor een duitse fles Fleuril die afgelopen jaren in stappen verkleind is van 1,5l naar 1,35 naar 1,1 liter is behoorlijk triest. Ben daar maar weer naar Formil overgestapt van de lidl (uiteraard in duitsland). Die is de helft van de prijs.

[ Bericht 6% gewijzigd door Akkerdjie op 26-04-2025 20:54:30 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tňch blijft bestaan.
pi_217474692
Kruiden en poeders moet je online kopen, (bijvoorbeeld bij voordeelkruiden, maar je hebt er meer). Dan betaal je voor een grote zak net zoveel als in de supermarkt voor een paar gram.

En dat gaat ook voor veel andere dingen op. Grote verpakkingen zijn veel goedkoper. Alhoewel je voor eten vaak een eigen bedrijf moet hebben. Voor non-food hebben veel producenten en groothandels gewoon een webshop waar je ook als consument dingen kunt bestellen. Het nadeel is wel dat je voor een jaar of langer tegelijk moet bestellen en zelf luchtdichte verpakkingen moet kopen. En plaats moet hebben om het allemaal op te slaan. Maar je krijgt daar al snel tien keer zoveel of meer voor hetzelfde geld als in de detailhandel.

Ik maak zelf bijvoorbeeld mijn eigen badolie, met 12,5% Eucalyptus olie. Voor de prijs van 10 flesjes olie van 10 ml, ongeveer 50 Euro, kun je ook een fles van een liter kopen. (Ik heb liever nog grotere verpakkingen, maar die zijn niet altijd beschikbaar.) Dan kun je daar 8 liter badolie van maken. De overige ingrediënten (zonnebloemolie en emulgator) kosten nog zo'n 15 Euro. Ter vergelijking: 100 ml Kneipp badolie Eucalyptus kost 12,50, dus 8 liter is dan 1000 (!) Euro. En dan zit er minder Eucalyptus olie in dan in mijn zelfgemaakte. Waar ik dan ~65 Euro voor betaal.

Dus ja, het gemak dient de mens, maar daar betalen we ons ook blauw aan.
pi_217474855
Snappen die keuteldraaiers bij de A-merken en supermarkten nou echt niet dat een aanbieding geen aanbieding is als je eerst de prijzen kunstmatig verhoogt, om maar te kunnen zeggen 'kijk eens hoe gul wij zijn met onze aanbiedingen'.

Krijg toch de tering tyfes.
pi_217474922
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 19:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wij hebben weerstand van mensen omdat we 2FA invoeren en ze dat niet op hun telefoon willen doen.
“We kunnen u ook een token geven, maar dan moet u elke keer de code over typen. Met uw telefoon kunt u gewoon op accept klikken”
pi_217476864
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 21:44 schreef Cockwhale het volgende:
Snappen die keuteldraaiers bij de A-merken en supermarkten nou echt niet dat een aanbieding geen aanbieding is als je eerst de prijzen kunstmatig verhoogt, om maar te kunnen zeggen 'kijk eens hoe gul wij zijn met onze aanbiedingen'.

Krijg toch de tering tyfes.
Als de consument wil besparen moet je het spel mee spelen ipv zeiken.

Denken als een bedrijf als je inkoopt ipv dom naar een supermarkt lopen en klakkeloos alles kopen en roepen dat het te duur is.
pi_217476918
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb helemaal geen andere perceptie, ik had het in mijn voorbeeld over Belgie.
Dat je goedkoper uit bent heeft te maken dat je dit soort zaken niet 1 op 1 kunt vergelijken, ten eerste is de BTW in Duitsland lager, is het concept supermarkt anders, in Nederland zitten supermarkten vrijwel altijd op A-Locaties, in Duitsland meestal niet. Wat ook een punt is, is dat Nederlandse supermarkten vrijwel altijd 1 prijs systeem hebben, kortom ze houden geen rekening met regionale verschillen en kosten, ik vermoed dat dat in Duitsland een stuk meer speelt, en dat grensgebieden relatief goedkoop zijn.

Maar goed, als je denkt dat de prijzen hier VEEEEEEEEEL hoger zijn omdat de supermarkten VEEEEEEL winst moeten maken, kan ik je uit de droom helpen, toen COOP nog een echte cooperatie was, waren de prijzen helemaal niet zo goedkoop, ze waren gewoon gemiddeld, en dan zagen de winkels er ook nog eens niet uit.
Je geeft allerlei redenen maar onderaan de streep reken ik dáár minder af voor hetzelfde. Ik beweer ook niet dat de supermarkten hier veel meer winst moeten maken, ik zeg alleen dat de bewering van die kwibus uit de OP dat we in Nederland niet duurder zijn dan in de buurlanden kolder is.
En daar zullen zoals jij zegt vast allerlei redenen voor zijn maar we zijn het dus wel eens dat je in Duitsland voor dezelfde kar boodschappen minder kwijt bent?
pi_217476938
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 08:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je geeft allerlei redenen maar onderaan de streep reken ik dáár minder af voor hetzelfde. Ik beweer ook niet dat de supermarkten hier veel meer winst moeten maken, ik zeg alleen dat de bewering van die kwibus uit de OP dat we in Nederland niet duurder zijn dan in de buurlanden kolder is.
En daar zullen zoals jij zegt vast allerlei redenen voor zijn maar we zijn het dus wel eens dat je in Duitsland voor dezelfde kar boodschappen minder kwijt bent?
Als je hier naar de Aldi of de Lidl gaat en daar naar de Rewe, is het daar duurder.
pi_217476942
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 21:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kruiden en poeders moet je online kopen, (bijvoorbeeld bij voordeelkruiden, maar je hebt er meer). Dan betaal je voor een grote zak net zoveel als in de supermarkt voor een paar gram.

En dat gaat ook voor veel andere dingen op. Grote verpakkingen zijn veel goedkoper. Alhoewel je voor eten vaak een eigen bedrijf moet hebben. Voor non-food hebben veel producenten en groothandels gewoon een webshop waar je ook als consument dingen kunt bestellen. Het nadeel is wel dat je voor een jaar of langer tegelijk moet bestellen en zelf luchtdichte verpakkingen moet kopen. En plaats moet hebben om het allemaal op te slaan. Maar je krijgt daar al snel tien keer zoveel of meer voor hetzelfde geld als in de detailhandel.

Ik maak zelf bijvoorbeeld mijn eigen badolie, met 12,5% Eucalyptus olie. Voor de prijs van 10 flesjes olie van 10 ml, ongeveer 50 Euro, kun je ook een fles van een liter kopen. (Ik heb liever nog grotere verpakkingen, maar die zijn niet altijd beschikbaar.) Dan kun je daar 8 liter badolie van maken. De overige ingrediënten (zonnebloemolie en emulgator) kosten nog zo'n 15 Euro. Ter vergelijking: 100 ml Kneipp badolie Eucalyptus kost 12,50, dus 8 liter is dan 1000 (!) Euro. En dan zit er minder Eucalyptus olie in dan in mijn zelfgemaakte. Waar ik dan ~65 Euro voor betaal.

Dus ja, het gemak dient de mens, maar daar betalen we ons ook blauw aan.
Wil je mij een dm sturen met een recept voor badolie? Dat wil ik ook wel eens proberen.
pi_217477030
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 08:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Wil je mij een dm sturen met een recept voor badolie? Dat wil ik ook wel eens proberen.
Je hebt Eucalyptus olie nodig, emulgator, zonnebloemolie en een keukenweegschaal. Een klein trechtertje is handig. De prijzen zijn vrij hoog op het moment en je moet altijd even googelen, dat scheelt al gauw de helft.

Dan pak je een literfles, die je zo afvult: 90 gram emulgator, tot 200 gram Eucalyptus olie en dan tot 900 gram zonnebloemolie. Dat is samen 1 liter. Even schudden en klaar. Hoe lang je het kunt bewaren is afhankelijk van de zonnebloemolie.

Ik doe ongeveer 100 ml in een vol bad.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 27-04-2025 09:21:49 ]
pi_217477238
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 08:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dan zijn we het daarover eens.
Uiteraard is het natuurlijk wel kwestie hoe je meet, maar goed dit soort dingen zijn bijna niet te vergelijken als je het grotere plaatje erbij neemt.
pi_217478489
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 08:40 schreef descon het volgende:

[..]
Als de consument wil besparen moet je het spel mee spelen ipv zeiken.

Denken als een bedrijf als je inkoopt ipv dom naar een supermarkt lopen en klakkeloos alles kopen en roepen dat het te duur is.
:')

Het gaat niet om besparing. Het gaat om misleiding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')