Flauwekul altijd dat idiote argument dat ''wij in Nederland een aanbiedingencultuur hebben''quote:A-merken reageren op LUBACH-uitzending: 'Prijzen gelijk met buurlanden'
A-merkfabrikanten stellen dat in Nederlandse supermarkten veel promoties en aanbiedingen zijn, waardoor consumenten aan de kassa ongeveer net zoveel betalen voor hun boodschappen als in omringende landen. Ze reageren daarmee op een uitzending van het programma LUBACH. Daarin zei presentator Arjen Lubach dat A-merkfabrikanten allemaal 'keihard misbruik maken' van de Nederlandse consument.
Volgens het programma hebben grote fabrikanten veel macht en rekenen zij hogere prijzen aan Nederlandse supermarkten dan aan Duitse. Ook gebruiken ze trucs zodat Nederlandse supermarkten hun producten niet uit goedkopere landen kunnen halen, stelt het populaire programma.
Directeur Cees-Jan Adema van de brancheorganisatie van voedingsmiddelenfabrikanten FNLI begrijpt de zorgen van consumenten over de stijgende boodschappenprijzen. "Maar als wordt gezegd dat het in Nederland heel veel duurder is dan in landen om ons heen: de feitelijkheid is anders."
"Nederland is een land dat zich kenmerkt door promoties in de supermarkt met wekelijkse acties en aanbiedingen", legt Unilever uit. Het moederbedrijf van onder meer Dove, Knorr en Hellmann's benadrukt dat veel A-merken vaak in de aanbieding zijn, waardoor de prijs aan de kassa een stuk lager ligt dan in het schap.
Supermarkten stellen de prijzen in de supermarkt en hun promotiebeleid bovendien zelf vast, aldus Adema. Onder de 'belemmeringen' die zouden worden opgeworpen door fabrikanten ligt 'geen goed onderzoek' ten grondslag, vindt hij ook.
In de uitzending wordt ook gesteld dat chipszakken in Duitsland een andere kleur hebben, zodat ze hier niet meer verkocht kunnen worden. Dat is volgens PepsiCo, het moederbedrijf van Lay's, onzin en heeft te maken met de geschiedenis van de chipsproducenten in Europa. "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden", voegt fabrikant Nestlé eraan toe.
Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic brengt daar tegenin dat A-merken inkoopmuren opwerpen en vindt dat een productprijs voor alle landen binnen de Europese interne markt moet gelden.
https://aarhusclearinghou(...)should-be-privatizedquote:Op zaterdag 26 april 2025 08:09 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens: "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden, -Nestlé"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ben vaak in duitsland geweest maar de basis boodschappen is echt niet heel veel goedkoper daar. Enige waar je echt voordeel mee hebt is drank en drogisterij artikelen en kant en klare fabriekzooi.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:29 schreef Akkerdjie het volgende:
Het hele probleem is natuurlijk dat als het echt alleen om aanbiedingen gaat, je wekelijks maar 10% of zo van je winkel kunt kopen. De basisprijs is veel te duur.
Wie heeft die cultuur er eigenlijk ingeramd? Het is nou niet dat mensen een keus hebben gehad bij invoering door supermarkten of ook maar enige vorm van invloed bij een afslag weg van dit systeem.
80% van mijn boodschappengeld gaat al naar Duitsland. Als ik denk dat de prijs daar bijgehaald wordt bij NL prijzen na een prijsverhoging, blijkt deze in NL ook weer duurder te zijn geworden. Ik heb mijn laatste bon van 150 euro vergeleken met NL en kwam 45 euro goedkoper uit, al waren de aanbiedingen er wel scherp die week. Voor 10 min extra rijden (en ik tank er toch al) boycot ik NL wel zoveel mogelijk.
Heb je ook een bron dat België goedkoper is dan Nederland, of doe je dat aan de hand van 1 product?quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:09 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rtl.nl/boulev(...)elijk-met-buurlanden
[..]
Flauwekul altijd dat idiote argument dat ''wij in Nederland een aanbiedingencultuur hebben''! Dan zijn het geen aanbiedingen. En in België hebben ze net zo goed een aanbiedingencultuur als hier. Even in de AH BE folder gekeken... VOLOP 1+2 gratis, 2+3 gratis en 1+1 gratis.
Overigens: "Wij hebben geen enkel belang dat producten onnodig duur worden, -Nestlé"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dus de 10% van de tijd dat het product in de aanbieding is, is de prijs aan de kassa gelijk als de omringende landen wanneer die niet in de aanbieding zijn. Dus is er geen probleem volgens de A-merkenquote:A-merkfabrikanten stellen dat in Nederlandse supermarkten veel promoties en aanbiedingen zijn, waardoor consumenten aan de kassa ongeveer net zoveel betalen voor hun boodschappen als in omringende landen.
Je vraagt @Mikeytt om iets inhoudelijk te onderbouwen? Gedurfd.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je ook een bron dat België goedkoper is dan Nederland, of doe je dat aan de hand van 1 product?
Ik zal het maar zeggen, ik heb wel een volledige analyse gedaan op de verschil in prijzen bij de Albert Heijn in Nederland en Belgie, neem je het gemiddelde, dan kom je ongeveer gelijk uit, omdat ik dat niet helemaal eerlijk vond, heb ik een virtueel boodschappenmandje samengesteld, met redelijk normale producten, conclusie: ook even duur:quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je vraagt @:mikeyTT om iets inhoudelijk te onderbouwen? Gedurfd.
Vlees was daar altijd veel goedkoper, tegenwoordig scheelt het wel minder maar er is duidelijk nog wel een verschil.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ben vaak in duitsland geweest maar de basis boodschappen is echt niet heel veel goedkoper daar. Enige waar je echt voordeel mee hebt is drank en drogisterij artikelen en kant en klare fabriekzooi.
Als je puur naar groente fruit, zuivel en vlees kijkt valt het echt wel tegen. In ieder geval niet de moeite om ervoor naar de grens te rijden
Dit dus. Wordt daar schijtziek van.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Idd de aanbieding/bonuscultuur hebben wij en dat is prima. Als ik zin heb om AVG te eten maar de Ben&Jerry’s in de 1+1 gratis bonus zie dan is het spijtig voor mijn vrouw maar dan eten wij vanavond ijs. Je moet op de kleintjes letten.
Nee, daarmee counter je het argument van de supermarkten niet. Als wij gemiddeld meer aanbiedingen hebben is het logisch dat de normale prijs hoger is.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:53 schreef Brembo het volgende:
Het vergelijken op potjes appelmoes is wel vrij beperkt. Zou beter zijn om een volledige week boodschappen met a-merken te vergelijken zonder enige vorm van korting.
Natuurlijk hebben ze er geen belang bij dat hun producten onnodig duur zijn. Het is echt nodig dat die producten zo duur zijn!quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:09 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rtl.nl/boulev(...)elijk-met-buurlanden
[..]
Flauwekul altijd dat idiote argument dat ''wij in Nederland een aanbiedingencultuur hebben''! Dan zijn het geen aanbiedingen. En in België hebben ze net zo goed een aanbiedingencultuur als hier. Even in de AH BE folder gekeken... VOLOP 1+2 gratis, 2+3 gratis en 1+1 gratis.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vlees is vooral duur in Nederland omdat alle supers de kiloknallers eruit gegooid hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Vlees was daar altijd veel goedkoper, tegenwoordig scheelt het wel minder maar er is duidelijk nog wel een verschil.
Frisdrank is daar ook goedkoper.
Dat soort shit is doorgaans structureel goedkoop bij de Action.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Wordt daar schijtziek van.
Overigens ook de reden dat ik gelijk 40 dozen waspods koop of andere langhoudbare spullen.
Laatste keer iets te scheutig met de tandpasta geweest en kan nu 5 jaar vooruit.
Dat telt idd wel behoorlijk mee, maar dan nog; kijk maar eens hoeveel een kilo kipfilet bij de Appie kost bijvoorbeeld. (Althans de kiloprijs voor een paar stukjes.)quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vlees is vooral duur in Nederland omdat alle supers de kiloknallers eruit gegooid hebben.
Kruidvat!quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat soort shit is doorgaans structureel goedkoop bij de Action.
Klopt Kruidvat en Action zitten hier bij mij om de hoek, sommige dingen blijven daar wel structureel duur, ik had laatst een busje deo nodig, en de goedkoopste was meen ik 3.90, terwijl dat bij de action 1.50 is.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:07 schreef ToT het volgende:
[..]
Kruidvat!
En dan goed kijken naar de aanbiedingen; soms zijn kleine doosjes echt VEEL goedkoper dan een mammoetdoos die ze ook in de aanbieding hebben, als je naar de prijs per pod kijkt.
https://www.ah.nl/product(...)annenkoeken-volkorenquote:Op zaterdag 26 april 2025 09:03 schreef descon het volgende:
[..]
Nee, daarmee counter je het argument van de supermarkten niet. Als wij gemiddeld meer aanbiedingen hebben is het logisch dat de normale prijs hoger is.
Aan de andere kant snap ik dit geneuzel niet...je bent niet verplicht om a-merken te kopen.
Of je speelt het spel mee, je koopt alleen als het in de aanbieding is. Maar dan moet je een beetje plannen en dat kunnen/willen de meesten niet.
Al is het ook een mooie afleiding van de overheid op de gestegen belastingen/accijnzen. Dus die vinden deze discussie prima.
Respect. Mijn record was twee jaar wc-papier in het begin van de coronatijd.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Laatste keer iets te scheutig met de tandpasta geweest en kan nu 5 jaar vooruit.
Ja was, maar dat is sinds corona niet meer of echt minimaal dat het de moeite niet is om er heen te rijden. Met frisdrank bedoel ik idd ook al die bewerkte rommelquote:Op zaterdag 26 april 2025 09:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Vlees was daar altijd veel goedkoper, tegenwoordig scheelt het wel minder maar er is duidelijk nog wel een verschil.
Frisdrank is daar ook goedkoper.
Waar ik me ook aan erger is dat hier toevallig de normale komkommers altijd op zijn, maar die dure biologische niet. Net zoals dat ze hier van een heleboel producten alleen een duur a-merk verkopen. Ik moest laatst bijvoorbeeld Zwarte Peper kopen, koste 2.75, later kwam ik er achter dat bij grote AH's er ook zwarte peper is van 75 cent, ik ga het maar helemaal niet over Saffraan hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:15 schreef Zorro het volgende:
Wat ook zo'n feest is hier: Ik heb iets nodig. Gewoon, normaal iets wat ik altijd heb, het is op en ik moet het kopen.
Is het in de aanbieding. Dan zul je denken "fijn, wat een meevaller"
NEE WANT DAN IS HET OP DOOR DIE GRAAIERS DIE HUN HELE WINKELWAGEN VOLGOOIEN MET DAT SPUL WANT AANBIEDING![]()
![]()
Ja maar Saffraan is altijd al duur geweestquote:Op zaterdag 26 april 2025 09:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar ik me ook aan erger is dat hier toevallig de normale komkommers altijd op zijn, maar die dure biologische niet. Net zoals dat ze hier van een heleboel producten alleen een duur a-merk verkopen. Ik moest laatst bijvoorbeeld Zwarte Peper kopen, koste 2.75, later kwam ik er achter dat bij grote AH's er ook zwarte peper is van 75 cent, ik ga het maar helemaal niet over Saffraan hebben.
Inderdaad, viel me van de week ook al op.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ben vaak in duitsland geweest maar de basis boodschappen is echt niet heel veel goedkoper daar. Enige waar je echt voordeel mee hebt is drank en drogisterij artikelen en kant en klare fabriekzooi.
Als je puur naar groente fruit, zuivel en vlees kijkt valt het echt wel tegen. In ieder geval niet de moeite om ervoor naar de grens te rijden
Hardop gelachenquote:Op zaterdag 26 april 2025 08:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Idd de aanbieding/bonuscultuur hebben wij en dat is prima. Als ik zin heb om AVG te eten maar de Ben&Jerry’s in de 1+1 gratis bonus zie dan is het spijtig voor mijn vrouw maar dan eten wij vanavond ijs. Je moet op de kleintjes letten.
Niet echt nee.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:51 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus de 10% van de tijd dat het product in de aanbieding is, is de prijs aan de kassa gelijk als de omringende landen wanneer die niet in de aanbieding zijn. Dus is er geen probleem volgens de A-merken
Maar de prijzen zijn gemiddeld niet duurder, ze verschillen alleen behoorlijk.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is echt een kletsverhaal. Als Nederland zogenaamd niet duurder zou zijn dan het buitenland, maar je ziet dat dat beeld wel ontstaat bij het winkelend publiek. Dan trek je natuurlijk je prijzen gelijk met het buitenland, en dan doe je minder aanbiedingen, zoals in het buitenland.
Dan zou je als dit kletsverhaal waar is, onder de streep net zoveel winst over moeten houden als bedrijf.
Het feit dat ze dat niet doen, en de prijzen hoog houden, en er liever voor kiezen met dit soort lulkoek de hoge prijzen te verdedigen, geeft al aan dat het een lulverhaal is.
Welk bedrijf gaat in hemelsnaam dit verdedigen in de media, als het alleen de perceptie van de consument is? Dan ga je toch mee met die consument? Dan verlaag je de prijzen, minder aanbiedingen. Consument blij, want die heeft niet meer het idee opgelicht te worden, bedrijf blij want de prijzen zijn niet hoger dan in het buitenland. En geen slecht imago dat je de consument uitknijpt, en geen dure woordvoerder nodig die dit soort kletspraat ophangt.
Ze doen het niet. Waarom niet? Omdat het kletskoek is en ze ons gewoon leeg trekken. Ik koop alleen nog aanbiedingen en de rest koop ik op de markt. Stik er maar in.
Koffie is ook erg duur daar.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:31 schreef MissButterflyy het volgende:
Het viel me op dat in Duitsland chips, snoep, vlees en brood zelfs duurder was.
Ja, frisdrank inderdaad een stuk goedkoper. Alcohol ook maar een beetje goedkoper, viel tegen met de prijzen.
Klopt.quote:
Vlees is idd erg goed bij de slagerij in DL. Haal wel erns bij de Rewe vlees, prima.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:37 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Klopt.
De vleesafdelingen in supermarkten zoals EDEKA zijn wel geweldig trouwens. Ze hebben zeer veel keuze, ook heerlijk gemarineerd vlees.
Een bloemetje of plantje in de supermarkt is weer heel duur daar, en het ziet er niet eens leuk uit. Fantasieloos.
Als ze echt niet duurder zijn, maar bij het publiek leeft het beeld dat het wel duurder is dan trek je de prijzen gelijk met het buitenland.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar de prijzen zijn gemiddeld niet duurder, ze verschillen alleen behoorlijk.
Je kunt niet echt spreken van een bron, en harde cijfers heb ik niet paraat, maar wij (ondergetekende en mrs. Ridocar) kopen boodschappen en benzine in België. En dat scheelt gemiddeld een derde ten opzichte van NL.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je ook een bron dat België goedkoper is dan Nederland, of doe je dat aan de hand van 1 product?
Omdat mensen dom zijn en niet naar feiten kijken, elke keer dat gezeur dat dat potje Hak Appelmoes 3 keer zo duur is, terwijl ik een hele trits producten kan noemen die 3 keer zo goedkoop zijn. Prijsmechanismen van supermarkten zijn enorm complex, en roepen dat het in Nederland veeeeeeeeeel duurder is, is flauwekul supermarkten moeten enorm concurreren tegen elkaar en dat zorgt voor lage prijzen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als ze echt niet duurder zijn, maar bij het publiek leeft het beeld dat het wel duurder is dan trek je de prijzen gelijk met het buitenland.
Waarom zou je anders als bedrijf een negatief imago op de koop toe nemen als het je niet eens meer geld oplevert?
Als ik nu in de buurt van België of Duitsland ben, tank ik en gooi ik mijn wagen vol met boodschappen. De enige reden waarom ik dat doe is omdat ik de perceptie heb, dat ik in het buitenland goedkoper uit ben. En velen met mij.
Dan kan die kwezel wel beweren dat ik in het buitenland niet goedkoper ben, maar in mijn perceptie ben ik dat wel.
Dus dit idiote prijsbeleid jaagt mij weg als klant. En dan moet die meneer maar blijven beweren dat mijn portemonnee liegt, mij krijgt hij daarmee niet terug als klant. Met lagere basisprijzen wellicht wel.
Ik heb wel een bron, en dat zijn 9000 producten die ik vergeleken heb, en heb voor de lol ook nog een representatief boodschappenmandje gemaakt. En zoals al gezegt: Die mensen die in het Buitenland boodschappen doen kopen specifieke producten, niet al hun boodschappen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je kunt niet echt spreken van een bron, en harde cijfers heb ik niet paraat, maar wij (ondergetekende en mrs. Ridocar) kopen boodschappen en benzine in België. En dat scheelt gemiddeld een derde ten opzichte van NL.
Een groot voordeel: de afwezigheid van statiegeld op blikjes en flessen.
Je hoeft me niet te geloven, maar in principe doen we daar al onze boodschappen. Je hoeft niet eens te cherrypicken om goedkoper uit te zijn.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb wel een bron, en dat zijn 9000 producten die ik vergeleken heb, en heb voor de lol ook nog een representatief boodschappenmandje gemaakt. En zoals al gezegt: Die mensen die in het Buitenland boodschappen doen kopen specifieke producten, niet al hun boodschappen.
Italië is vrij duur. Wil je goed en goedkoop eten dan moet je naar de rechterkant. In Albanië kan je nog lekker eten voor 6 euro en de kust en het binnenzijnland zijn prachtig.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Ga binnenkort naar Italië, ben benieuwd hoe hoog de prijzen daar dan zijn nu.
De tijden om elke dag uit eten te gaan zijn toch voorbij, zelfs vaker koken moet nu toch ook om de kosten van de vakantie een beetje te dekken.
Voor bepaalde producten gelden ook prijsafspraken volgens mij.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat mensen dom zijn en niet naar feiten kijken, elke keer dat gezeur dat dat potje Hak Appelmoes 3 keer zo duur is, terwijl ik een hele trits producten kan noemen die 3 keer zo goedkoop zijn. Prijsmechanismen van supermarkten zijn enorm complex, en roepen dat het in Nederland veeeeeeeeeel duurder is, is flauwekul supermarkten moeten enorm concurreren tegen elkaar en dat zorgt voor lage prijzen.
Fijn voor je, maar je kunt de situatie in Duitsland niet vergelijken met die van Nederland waar je een heel ander concept van supermarkt hebt.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je hoeft me niet te geloven, maar in principe doen we daar al onze boodschappen. Je hoeft niet eens te cherrypicken om goedkoper uit te zijn.
Dat zal best, maar de reden dat de prijzen hoog zijn is vooral inflatie, hogere vereisten (met name vlees), een hoop slechte oogsten en dure energie.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Voor bepaalde producten gelden ook prijsafspraken volgens mij.
Ach daarom, als de supermarkten serieus omzet weg zouden zien lekken, dan piepten ze wel een stuk harder.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb wel een bron, en dat zijn 9000 producten die ik vergeleken heb, en heb voor de lol ook nog een representatief boodschappenmandje gemaakt. En zoals al gezegt: Die mensen die in het Buitenland boodschappen doen kopen specifieke producten, niet al hun boodschappen.
Supermarkten weten ontzettend goed wat ze doen, zeker in geval van Ahold, het is wereldwijd een voorloper op gebied van IT in distrifood.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach daarom, als de supermarkten serieus omzet weg zouden zien lekken, dan piepten ze wel een stuk harder.
Een aantal jaar terug was België over het algemeen juist duurder. Daar heeft de komst van AH naar België, die zich daar veel meer op prijs profileren, ook verandering in weten te brengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |